
Winds From the East:
How the People’s Republic of China Seeks to Influence 
the Media in Africa, Latin America, and Southeast Asia 

September 8, 2010

By Douglas Farah and Andy Mosher

A Report to the Center for International Media Assistance



The Center for International Media Assistance (CIMA), a project of the 

National Endowment for Democracy, aims to strengthen the support, raise 

the visibility, and improve the effectiveness of media assistance programs 

by providing information, building networks, conducting research, and 

highlighting the indispensable role independent media play in the creation 

and development of sustainable democracies around the world. An im-

portant aspect of CIMA’s work is to research ways to attract additional U.S. 

private sector interest in and support for international media development.

CIMA convenes working groups, discussions, and panels on a variety of 

topics in the field of media development and assistance. The center also 

issues reports and recommendations based on working group discussions 

and other investigations. These reports aim to provide policymakers, as 

well as donors and practitioners, with ideas for bolstering the effectiveness 

of media assistance.
 

Marguerite H. Sullivan
Senior Director

Center for International Media Assistance
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., 8th Floor 
Washington, D.C. 20004

Phone: (202) 378-9700 
Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org
URL: http://cima.ned.org



  Center for International Media Assistance         1

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

Douglas Farah
 
Doug Farah is the president of IBI Consultants and a Senior Fellow at the International 
Assessment and Strategy Center, based in Alexandria, VA. He is a national security consultant 
and analyst. In 2004 he worked for nine months with the Consortium for the Study of 
Intelligence, studying armed groups and intelligence reform. For the two decades before that, he 
was a foreign correspondent and investigative reporter for the Washington Post, covering Latin 
America and West Africa. He has also written for the Boston Globe, US News & World Report, 
and other publications. 
 
Farah covered the drug war in South America for the Post in the 1990s, working in Colombia, 
Venezuela, Ecuador, and Bolivia. He also covered the emergence of Russian organized crime 
groups in Latin America and the Caribbean and the growth of Mexican drug cartels in the United 
States. In 2000 Farah was named the newspaper’s West Africa bureau chief, based in Abidjan, 
Ivory Coast. He wrote extensively about the civil wars in Sierra Leone and Liberia. 
 
Farah was awarded the Sigma Delta Chi Distinguished Service Award for Foreign 
Correspondence (1988) for a Washington Post series on right-wing death squads in El Salvador 
and the Maria Moors Cabot Prize (1995) by Columbia University for outstanding coverage of 
Latin America. 
 
He holds a B.A in Latin American Studies and a B.S. in Journalism from the University of 
Kansas and is the author of two books–Blood from Stones: The Secret Financial Network of 
Terror (2004) and Merchant of Death: Viktor Bout and the New World Order (2007).

Andy Mosher
 
Andy Mosher is a media consultant who has worked closely with the Center for International 
Media Assistance and with the International Research & Exchanges Board. He spent 28 years in 
the newspaper business, most recently with the Washington Post, where between 1990 and 2008 
he was deputy foreign editor, foreign copy chief, and national business editor. In 2000, Mosher 
trained journalists in Zambia as a Knight International Journalism Fellow. A native of California, 
he attended the University of San Francisco. He is the author of a 2009 CIMA report, Good but 
How Good? Monitoring and Evaluation of Media Assistance Projects.

About the Authors



2	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

Table of Contents

Preface	 3

Executive Summary	 4

Global Overview	 6

China and Africa	 12

The Forum on China-Africa Cooperation	 13

Zambia	 14

Liberia	 17

Zimbabwe	 18

China In Latin America	 20	

Ties to the Bolivarian States	 20

Ties to the Media	 21

Hosting Media Delegations	 22	

The Growing Role of the Confucius Institutions	 23	

China and Southeast Asia	 24

Conclusion	 26

Endnotes	 27	



  Center for International Media Assistance         3

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

The Center for International Media Assistance (CIMA) at the National Endowment for 
Democracy commissioned this study of China’s media assistance in Africa, Latin America and 
Southeast Asia. It approaches the topic from the standpoint of developments on the ground in 
those regions and is intended for an audience interested primarily in media assistance rather than 
for experienced China watchers. 

CIMA is grateful to Douglas Farah, a veteran foreign correspondent in Africa and Latin America, 
and Andy Mosher, a long-time newspaper editor and consultant for CIMA, for their research and 
insights on this topic. 

We hope that this report will become an important reference for international media assistance 
efforts.

Preface

Marguerite H. Sullivan 
Senior Director 
Center for International Media Assistance



4	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

The People’s Republic of China (PRC) 
is using various components of public 
diplomacy to influence the media in Latin 
America, Africa, and Southeast Asia. 

China’s primary purposes appear to be 
to present China as a reliable friend and 
partner, as well as to make sure that 
China’s image in the developing world 
is positive. As part of its efforts to do 
this, the Chinese government seeks to 
fundamentally reshape much of the world’s 
media in its own image, away from a 
watchdog stance toward the government to 
one where the government’s interests are 
the paramount concern in deciding what 
to disseminate. The Chinese efforts often 
result in helping authoritarian governments 
expand control of their local media. 

A great deal of emphasis is placed on 
forming alliances that are anti-Western 
and on promoting an anti-Western media 
model to combat what the Chinese regularly 
portray as part of an imperialist plan to 
distort the truth. A secondary but important 
purpose in China’s new emphasis on media 
outreach is to demonstrate the benefits of a 
relationship with the PRC to those nations 
that still have diplomatic relations with 
Taiwan. The diplomatic isolation of Taiwan 
remains a high priority for the PRC, and 
the bulk of the countries that recognize 
Taiwan are in Latin America and Africa.

The PRC’s efforts are also clearly aimed 
at expanding Chinese influence in regions 
where the PRC is greatly stepping up 
its economic and political presence and 
military sales. As part of its expansion into 
significant commodity acquisitions (oil, 

copper, bauxite, tin, and many others) in 
Africa and Latin America and its search for 
business acumen, technology, and markets 
in Southeast Asia, China has made media 
aid and the expansion of Chinese media 
influence a high priority. This comes 
as Western news outlets have cut their 
overseas staffs and fewer U.S. and European 
government resources are allocated for 
training and other media support in sub-
Saharan Africa and Latin America.

China is carrying out these efforts through:

zz Direct Chinese government aid to 
state-run media in the form of radio 
transmitters and financing for national 
satellites. 

zz The provision of content and 
technologies to allies and potential allies 
that are often cash strapped. 

zz Memorandums of understanding on 
the sharing of news, particularly across 
Southeast Asia. 

zz Training programs and expense-paid 
trips to China for journalists. 

zz A significant, possibly multi-billion 
dollar expansion of the PRC’s own media 
on the world stage, primarily through 
the Xinhua news agency, satellite and 
Internet TV channels controlled by 
Xinhua, and state-run television services.

The overall results of these media 
efforts by China are hard to determine. 
By successfully hosting major media 
conferences, including those co-sponsored 

Executive Summary



  Center for International Media Assistance         5

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

by Western media giants, China’s media 
have clearly shown themselves to be a force 
to be reckoned with on the world stage.

In Southeast Asia, the PRC seems to have 
been particularly successful in reaching 
agreements to provide Chinese government 
content for numerous regional outlets and 
has a significant footprint in the emerging 
digital TV and Internet-based TV markets. 
By signing memorandums of understanding 
with the Association of Southeast Asian 
Nations as well as individual members 
of the alliance, 
China has made 
significant advances 
in integrating its view 
of the world into 
nightly broadcasts and 
morning newspapers 
throughout the region.

In Latin America, the 
Chinese assistance 
is closely but not 
exclusively aligned 
with the left-leaning 
populist states 
of the Bolivarian 
alliance (Venezuela, 
Bolivia, Ecuador, and Nicaragua), led 
by Venezuelan President Hugo Chávez. 
Venezuela purchased a communications 
satellite from China, in part to be able 
to project the government’s message 
more broadly, although the satellite does 
not appear to be functioning. Bolivia’s 

Chinese-manufactured satellite has yet to 
be launched. China does appear to have 
significantly beefed up its own media 
presence in the region and is also a leading 
content provider for many news outlets.

In Africa, where China has made significant 
media infrastructure investments, primarily 
in radio transmitters, there also have 
been agreements on content sharing and 
a targeted emphasis on providing Africa-
relevant content to resource-starved 
media outlets. Given China’s multi-billion 

dollar investments 
in commodity 
extraction and large 
scale infrastructure 
projects in Africa, 
it is reasonable to 
assume that much of 
the effort is aimed at 
keeping local public 
opinion on the side 
of the Chinese. 

Chinese news media, 
far less independent 
than Western news 
organizations, form 
the basis for China’s 

media assistance, which emphasizes 
cooperation with governments–many 
of them undemocratic–and  rejects the 
Western media’s role as watchdogs holding 
governments accountable. Western 
media development implementers and 
those who fund them should take note.

The Chinese government seeks 
to fundamentally reshape 
much of the world’s media in 
its own image, away from a 
watchdog stance toward the 
government to one where the 
government’s interests are 
the paramount concern in 
deciding what to disseminate.



6	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

The People’s Republic China (PRC) 
is rapidly expanding its commercial, 
diplomatic, and military ties across the 
globe. In Latin America and the Caribbean, 
Africa and Southeast Asia there is a key, 
though little noted, element embedded in 
this multi-faceted strategy of projecting 
global influence and extracting natural 
resources to meet China’s economic needs: 
a  well-resourced effort to strengthen ties 
to the regions’ media and influence how 
and what they report. This is a goal that is 
explicit in official policy statements. While 
Southeast Asia has long been a region of 
Chinese influence, only in the past decade 
has the PRC begun significant efforts to woo 
public opinion in Latin America and Africa.

The Chinese efforts often result in 
helping authoritarian governments 
expand control of their local media, 
while working to undermine the Western 
model of an independent, adversarial 
media. This raises troubling questions for 
Western media assistance implementers 
and those who fund their activities.

The goals of the media policy appear to be 
two-fold. The first and most important is 
to ensure that China’s growing presence 
in these regions is viewed positively, and 
significant emphasis is placed on generating 
media attention to the multiple programs that 
accompany the commercial expansion. As 
John Pomfret of the Washington Post noted 
of the PRC’s efforts to influence the media 
and provide media content on a global level:

Behind the push is a Communist 
Party hierarchy that has seized 
upon the idea of “soft power” as 

China’s new Holy Grail in its search 
for superpower status. President 
Hu Jintao has publicly stressed the 
strategy. And in 2008, Li Changchun, 
the party leader responsible for 
propaganda, summed up China’s 
rationale: “In the modern age, 
whichever nation’s communication 
methods are most advanced, 
whichever nation’s communication 
capacity is strongest . . . has the most 
power to influence the world.”1

Pomfret, who has covered China for more 
than a decade, elaborated in an interview, 
saying “The Chinese want to change the 
way people think about them. They have 
a belief they don’t get a fair shake in the 
Western media, and they want to get out 
the message of how well China is doing. 
But it is also a business proposition. 
They want to create international 
media conglomerates to compete with 
Thomson-Reuters, the BBC, and AP.”2

A second important element of the media 
strategy appears to be aimed at swaying the 
countries that maintain diplomatic relations 
with Taiwan, officially the Republic of 
China (ROC), to switch their formal 
recognition to the PRC. More than half of 
the nations in the world that still recognize 
Taiwan (12 of 23) are in Latin America, 
and four are in sub-Saharan Africa.

A collateral effect is to strengthen the 
grip of authoritarian governments on state 
control of the media in their respective 
countries, as will be examined in the cases 
of Zimbabwe, Venezuela, and Bolivia. While 
strengthening the official media may not be 

Global Overview



  Center for International Media Assistance         7

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

the officially enunciated policy, in media 
seminars PRC officials have repeatedly 
attacked the Western media as biased, 
unreliable, and full of propaganda and 
have urged “aggrieved” nations to form a 
unified media counterforce led by China.3

Superpower attempts to influence the 
media existed throughout the Cold 
War, but China’s efforts in the field are 
relatively new in form and content.

In addition to the clear intent to have a 
strong say in the international media’s 
portrayal of the world, particularly of China, 
the PRC leadership 
is promoting a news-
gathering paradigm 
that stands in stark 
contrast to the 
West’s traditional 
view of the media 
as a watchdog of 
the government and 
intense competitors 
among themselves.

In a speech opening 
the 2009 World 
Media Summit 
in Beijing, Chinese President Hu urged 
the global media to “maintain a balance 
between competition and cooperation, 
and in the process strive to be mutually 
complementary, helpful and beneficial,” 
and added that “the media of the world 
can enhance exchanges and cooperation 
to seek common development to promote 
world peace and development.”4

To media development practitioners, and 
to the thousands of journalists around the 
world who have been touched by their 
efforts, the story of media assistance by 

the West is a familiar one. From modest 
beginnings in the 1960s, with an initial 
focus on Latin America, assistance 
to media in developing countries and 
emerging democracies blossomed with the 
disintegration of the Soviet Bloc after 1989.

Western democracies and Japan spent 
millions of dollars training journalists 
in the formerly communist countries of 
Eastern Europe and helping independent, 
non-governmental media outlets take 
root. As the media assistance sector 
grew, it broadened its scope, reaching 
out to countries on every continent.

Throughout, the 
United States led 
the way. In 2008, 
U.S. funding of 
media assistance 
was estimated 
at $124 million, 
nearly as much 
as the combined 
contributions of the 
second- and third-
ranked funders—
the European 
Commission, 

with $81 million, and Japan, with $45 
million.5 Likewise, the United States and 
its democratic allies set the agenda. The 
principles of free, independent media 
formed the basis for assistance efforts. The 
countries providing assistance to foreign 
media modeled their efforts to reflect the 
way media operated in their own countries, 
often tailored to the needs and realities 
of the targeted society but attempting 
to hew to liberal democratic norms.

But as with other types of development 
assistance, media development is also 

“In the modern age, whichever 
nation’s communication methods 
are most advanced, whichever 
nation’s communication capacity 
is strongest . . . has the most 
power to influence the world.”

		  — Li Changchun, Propaganda 	
	 Chief for the Communist Party of China



8	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

conducted by countries outside the so-called 
club of democracies. China—with the 
world’s largest population and its second-
largest economy—has emerged as a 
major contributor to developing countries, 
particularly through loans. It is almost 
impossible to do an “apples to apples” 
comparison of China’s aid programs and 
Western programs, however, because 
there are no consistent metrics used to 
measure the PRC’s expenditures. As the 
Congressional Research  Service noted:

China’s foreign aid is difficult to 
quantify. The PRC government 
does not release or 
explain Chinese 
foreign aid statistics, 
and much of PRC 
foreign aid does 
not appear to be 
accounted for in the 
scholarly literature 
on foreign aid. 
Some Chinese 
foreign assistance 
partially resembles  
official development 
assistance (ODA) 
as defined by 
the Organization 
for Economic Co-operation and 
Development (OECD), but in other 
aspects shares characteristics of 
foreign investment. In terms of 
development grants, the primary 
form of assistance provided by 
major OECD countries, China is a 
relatively small source of global aid. 
However, when China’s concessional 
loans and state-sponsored or 
subsidized overseas investments 
are included, the PRC becomes 
a major source of foreign aid.6

The same study found that “PRC foreign 
assistance and government-supported 
economic projects in Africa, Latin 
America, and Southeast Asia grew from 
less than $1 billion in 2002 to $27.5 
billion in 2006 and $25 billion in 2007. 
Aid and related investment to Africa 
showed the most significant increase.”7

American University professor Deborah 
Brautigam estimates that Chinese aid for 
Africa is about $3 billion a year when 
categories such as debt relief and face 
value of loans are included (as the OECD 
does in calculating Western countries’ 

aid figures, but the 
Chinese government 
does not).8  Foreign 
aid equaling $3 billion 
dollars would put 
China roughly on par 
with Norway, though 
markedly below the 
world-leading U.S. 
figure of $19.8 billion.9  
The Congressional 
Research Service 
report estimates 
the PRC’s aid at 
between $1.4 billion 
and $2.7 billion a 

year, with  concessional loans to Africa 
having a “total outstanding balance 
of approximately  $8-9 billion.”10

And while China is best known for 
helping developing countries with huge 
infrastructure projects such as dams, 
railways, oil fields, and stadiums, it is 
estimated to rank 10th among contributors 
to direct media assistance, providing 
roughly $18 million in 2008.11 However, 
that figure does not take into account the 
hundreds of millions of dollars (more than 

While China is best known 
for helping developing 
countries with huge 
infrastructure projects, it 
is estimated to rank 10th 
among contributors to direct 
media assistance, providing 
roughly $18 million in 2008.



  Center for International Media Assistance         9

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

$6 billion by some estimates) that China is 
spending on enhancing the global reach of its 
state-run media enterprises, focused on the 
Xinhua news agency, CCTV, and the People’s 
Daily newspaper.12 This effort, discussed in 
more detail below, seems primarily geared 
to providing content to all forms of media 
around the globe as well as giving the PRC 
several potent platforms for overcoming 
what that government frequently calls a 
Western bias in the global news gathering.

If China’s leadership truly believes, as 
publicly stated, that “whichever nation’s 
communication methods are most advanced, 
whichever nation’s communication capacity 
is strongest . . . has the most power to 
influence the world,” then such large 
scale investments have some rationale.

Chinese official media assistance projects 
have, in fact, often involved infrastructure, 
notably the refurbishing of government 
broadcasting systems in Liberia and Zambia 
and financing and building satellites that 
carry state news programming in Venezuela. 
Broader initiatives have included training of 
large numbers of foreign journalists in Beijing 
and providing print content and broadcast 
programming from Chinese news agencies in 
multiple languages on almost every continent.

There is no question that the content has 
evolved rapidly, and potential clients 
and partners are receiving a much more 
sophisticated product than a few years 
ago. Pomfret  points out the growing 
sophistication of the PRC’s media abroad, 
including greatly enhanced language skills by 
correspondents and a more subtle approach 
to spreading the PRC’s vision of itself.
“It is no longer tales from the ball bearings 
factory and that type of propaganda,” Pomfret 
said in the interview. “It is more nuanced 

than that. They are now using local [non-
Chinese] anchors in some places for the 
first time ever, and Xinhua is also hiring 
locals for the first time. About 200 people 
a year receive language training. They 
are much better than they used to be.”13

Among the most prominent of the new 
Chinese media is the recent creation of 
CNC World, a 24-hour English language 
news channel launched in July 2010 by 
the Xinhua news service. It is intended to 
be an alternative to the global reach of the 
BBC, CNN, and Fox. “An international 
vision with a China perspective” is how 
Li Congjun, Xinhua’s president, described 
the project. Using the channel to influence 
Africa’s emerging markets is of particular 
interest in launching the effort.14

Given the limited resources of local 
media outlets in Latin America, Africa, 
and Southeast Asia, China has made 
particularly effective use of expense-
paid invitations to international media 
conferences in China. At these, the Chinese 
leadership has consistently pushed the 
theme that the Western media is biased and 
deliberately slanders developing nations. 
The solution proposed is the creation of 
a global media alliance against the West, 
including CNC World, to present a more 
positive image of the developing world.

As reported by a Nigerian newspaper, 
94 journalists from Africa, Asia, 
Latin America, and Eastern Europe 
at a 2009 media conference hosted by 
Guizhou Television, decided that:

[Western media] propaganda is a 
serious concern and concluded that 
the best way to stop [the] media 
offensive of the west was for the 



10	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

aggrieved nations to network in the 
area of collaboration to establish a 
global multimedia agency capable 
of matching the established nations. 
Participants said the media should 
always be used to tell the truth 
but instead of presenting facts to 
the people, western media take 
advantage of their network to 
blackmail the developing countries.15

At the same conference, Guizou Television 
President Pai Fang told the seminar that 
his station was already forming a “global 
network to deliver China to the world in a 
better way than is being done against it,” 
in part by launching satellite channels to 
“send signals to all parts of the world.”16 
This may explain in part the generous 
terms the Chinese offered both Venezuela 
and Bolivia to launch communications 
satellites that also carry Chinese 
programming in English and Spanish.

Another key component of the strategy of 
creating a global network is the expanding 
Xinhua news agency, which operates 
CNC World and other TV ventures as 
well as its wire services. One Chinese 
newspaper reported that an the astonishing 
figure of $6.6 billion (45 billion yuan ) 
“is believed to have been budgeted for 
expanding the state (PRC) media with 
Xinhua set to get the lion’s share.”17

Xinhua scored a coup by co-hosting in 
Beijing a World Media Summit in 2009, 
along with such heavyweights as the News 
Corporation, AP, Reuters, Itar-Tass, Kyodo 
News, BBC, Turner Broadcasting System, 
and Google. With that move, Xinhua firmly 
established itself as a major player in the 
traditional mainstream media arena. A 
total of 135 news organizations from 70 

countries participated in the conference, 
the theme of which was “Cooperation, 
Action, Win-Win and Development.”18

According to Xinhua’s Li, the news 
service maintains 117 bureaus outside 
China and provides news, financial 
information, photographs, audio, video, 
and mobile phone text services in eight 
languages: Chinese, English, French, 
Russian, Spanish, Arabic, Portuguese, and 
Japanese. Li said his agency “vigorously” 
promotes exchanges and cooperation 
and has reached agreements with media 
organizations from more than 100 countries 
and regions on news, personnel exchanges, 
and technical cooperation.19 Xinhua 
has plans to expand to more than 200 
bureaus world wide, which would make 
it the largest news agency in the world.

China’s willingness to provide financing 
for the increasingly sophisticated and 
broadening reach of the PRC’s media and 
influence is unusual in today’s global 
context. Most countries are cutting back 
on this type of activity due to financial 
constraints and other national priorities, 
while the PRC is devoting billions of 
dollars across the world to them.

In particular, the United States, which 
traditionally has dominated the field, 
has curtailed its own public diplomacy 
programs in Latin America, Africa, and 
elsewhere in the world.  Given the resource 
commitment  they are willing to make 
and the dearth of competitors, the Chinese 
are likely to make significant gains.

One of the reasons for expansion is that 
Xinhua, as a state-financed agency, does not 
need to worry about the economic viability 
of the expansion or about revenue streams.20



  Center for International Media Assistance         11

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

While it was not possible to determine the 
different components of the agreements 
cited by Li, several Latin American 
journalists said Xinhua is making a 
concerted effort to sell its services in the 
region, often virtually giving away its 
services to entice potential subscribers.21

The Chinese overtures to African and 
Latin American media are comparatively 
recent, mostly within the past decade, but 
extend to traditional spheres of influence 
in Southeast Asia as well through rapidly 
increasing content sharing agreements 
and other methods.

They have come 
during a period when 
China’s global profile 
has risen dramatically, 
raising the question 
of whether China 
intends to become as 
prominent a player in 
media assistance as it 
has become in other 
sectors such as mining, 
telecommunications, 
and construction. 
And while another 
country eager to assist 
media around the world would normally be 
welcomed by those already involved in such 
efforts, China is not just another country, 
particularly when it comes to media.

The economic changes that enabled 
China’s economy to boom over the past 
30 years have not been accompanied by 
similar political reforms. The country’s 
secretive Communist government has 
made only halting moves toward limited 
transparency and maintains ultimate 
control over all news media in the country, 

as well as access to the Internet.
Though the number and quality of news 
outlets in China has increased sharply in 
recent years, even Wang Shuo, a journalist 
renowned in China and abroad for his 
investigative work, lamented during a recent 
visit to Washington: “If independence 
means that media has no relationship 
with government, there is no independent 
media in China. End of story.”22

Accordingly, there is concern that the 
Chinese are exporting a form of journalism 
that resembles their own, far less free and 

independent than 
media in democracies. 
China’s government 
also looks upon media 
assistance the same 
way it does other 
forms of assistance: 
as an instrument 
of foreign policy, 
intended to further 
the aims of both 
donor and recipient.

Both perspectives 
pose troubling 
questions for those 
in the established 

media assistance sector. If the Chinese 
government is propagating a less-than-
free model of journalism, or is propping 
up friendly regimes by supporting media 
that buttress them, do advocates of free 
media and democratic government need 
to find a way to counter such moves?

It is clear China is working to influence 
the media on several continents in 
significant ways, and a closer look at 
what has been done may offer some 
insight into what lies ahead.

 If the Chinese government 
is propagating a less-than-
free model of journalism, or is 
propping up friendly regimes 
by supporting media that 
buttress them, do advocates 
of free media and democratic 
government need to find a 
way to counter such moves? 



12	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

Though the People’s Republic of China 
came into being only in the middle of 
the last century, it has been assisting 
developing nations for almost its entire 
history—even though it, too, is still 
considered a developing nation.

American University’s Brautigam writes 
in her recent book, The Dragon’s Gift: The 
Real Story of China in Africa, that only a 
year after the Chinese Communists came 
to power in 1949, as the Korean War broke 
out, they were sending 
grain, cotton, and 
industrial materials to 
North Korea. In 1954, 
Premier Zhou Enlai 
proclaimed China’s 
“Five Principles of 
Peaceful Coexistence,” 
one of which—
“equality and mutual 
benefit”—became the 
bedrock of an ever-
growing aid program.

“At the start of 
the 1980s, China qualified as one of the 
world’s twenty least developed countries,” 
Brautigam writes. “The country’s annual 
per capita income of $208 placed it squarely 
between Mozambique and Burma … It was 
highly unusual for a relatively poor country 
to even have an aid program.”23 (China still 
receives assistance from the World Bank 
for transportation, health, environmental, 
and rural development projects.)

When Africans began in earnest their 
struggle to break free from colonial rule, 
China was there to lend a hand. After 

covertly providing money, supplies, and 
advisors to several African independence 
movements in the 1950s, China launched its 
first official African aid program in Guinea 
in 1960, lending the government of Sékou 
Touré the equivalent of about $25 million 
to build a cigarette and match factory.24

China supplied advisors to oversee 
construction of the Guinean factory, but 
donor and recipient maintained a distant 
relationship. William Attwood, the U.S. 

ambassador to Guinea 
at the time, wrote 
that “the Chinese 
pretty much kept to 
themselves and their 
Guinean contacts 
… They never 
ventured out of their 
compound except 
in pairs and shied 
away from casual 
contacts. Africans 
were generally ill at 
ease with them.”25

Half a century and nearly $6 billion later, 
China has given aid to every country 
in Africa except Swaziland—the only 
country on the continent that has always 
recognized Taiwan rather than the PRC.26

Currently, four of sub-Saharan Africa’s 
48 countries maintain official relations 
with Taiwan: Burkina Faso, Sao Tome and 
Principe, Gambia, and Swaziland. Indicating 
the importance the PRC places on the issue 
of diplomatic recognition, in 2007 China 
offered Malawi aid and investment worth 
$6 billion, in every significant economic 

China and Africa

Though the People’s Republic 
of China came into being 
only in the middle of the last 
century, it has been assisting 
developing nations for almost 
its entire history—even though 
it, too, is still considered 
a developing nation.



  Center for International Media Assistance         13

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

sector. In January 2008 Malawi switched 
diplomatic recognition to Beijing.27

The aid has had a lasting impact. A 
Chinese-built railway connects landlocked 
Zambia with the Indian Ocean. Chinese 
telecommunications powerhouse Huawei 
Technologies Co. had signed contracts 
worth $2 billion in sub-Saharan and 
North Africa combined as of 2006, and its 
products were being used in 40 African 
countries.28 China and the Democratic 
Republic of Congo (DRC) have agreed 
to a deal in which China will lend the 
Congolese $6 billion to pay the Chinese 
company Sinohydro to build dams, 
hospitals, roads, universities, and housing 
in the sprawling central African country.29 
And a host of Chinese companies or 
joint ventures are pumping oil in Angola, 
Nigeria, Sudan, and other African countries 
as the continent exports one million 
barrels of oil to China every day.30

Compared with big-ticket, headline-
grabbing projects such as these, China’s 
media assistance efforts have so far been 
modest—and not well documented. It 
appears that before 2000, China did little 
to directly assist African media other 
than to provide support for guerrilla 
movements’ clandestine radio stations and 
content for print and broadcast outlets.31

“Chinese assistance to African media is not 
new. What is different now is that it is being 
administered in the post-Cold War era with 
a greater degree of openness,” said Fackson 
Banda, then SAB Ltd.-UNESCO chair 
of media and democracy at the Rhodes 
University School of Journalism and Media 
Studies in Grahamstown, South Africa, and 
now a program specialist with UNESCO’s 
communications development division.32

But there are clear indications that 
the role with the media is expanding 
and is a priority in China-Africa 
relations, as shown by various 
initiatives launched in recent years.

The Forum on China-
Africa Cooperation

The Forum on China-Africa Cooperation 
(FOCAC) is a Chinese government 
initiative designed to serve as a platform for 
coordinating Chinese foreign policy toward 
Africa.33 The Chinese government launched 
FOCAC in October 2000 by bringing 
ministers from 44 African countries 
together with 80 top Chinese officials in 
Beijing. Two more ministerial conferences 
and a summit in 2006 spawned plans in 
a broad range of areas, including media.

The initial blueprint for cooperation was 
the Beijing Action Plan, which arose from 
the 2006 Beijing summit and outlined key 
milestones to be achieved between 2007 
and 2009.  The action plan spelled out 
dozens of undertakings aimed at increasing 
cooperation in politics, economics, inter-
national affairs, and social development. 
One of the nine subsections comprising the 
last category was news media, an area in 
which the action plan laid out five targets:

zz encouraging media on both sides to 
“play a positive role in enhancing 
mutual understanding and friendship”;

zz enabling visits and exchanges 
between journalists and authorities;

zz supporting and encouraging each side 
to increase coverage of the other by 
“sending resident and non-resident 
correspondents for news reporting”;



14	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

zz conducting workshops in China for 
African correspondents and inviting 
“heads of press authorities and media 
groups as well as correspondents 
from Africa to China to exchange 
views, cover news and explore ways of 
conducting effective cooperation”; 

zz expanding cooperation in 
broadcasting, with a focus on 
China helping African countries 
train radio and TV journalists.34

Another summit in Sharm el Sheikh, Egypt, 
in 2009 yielded a new action plan for 2010-
2012. This plan narrowed the focus of media 
initiatives to three points: strengthening 
exchanges and cooperation between Chinese 
and African government officials who deal 
with media, including an annual workshop 
for African officials; promoting mutual visits 
between Chinese and African media officials, 
editors, and other journalists, and the posting 
of correspondents from each side to the other 
“to step up objective and fair coverage of 
Africa and China;” and increasing coopera-
tion in radio and TV program production.35

According to Banda, the exchanges and 
workshops held under the FOCAC action 
plans “have included African journalists 
and other media workers, mostly those in 
the employ of state-owned media, although 
there is evidence of editors from privately-
owned media participating (according to 
the Chinese Embassy in South Africa). 
As Cheng Min, Johannesburg bureau 
chief for Xinhua, informed Journalism.
co.za: ‘We invite journalists from African 
countries to China and train them on 
journalism, news gathering and writing.’”36

One of the most significant initiatives was the 
Xinhua News Agency’s  launch in 2008 of the 
China African News Service, whose stated 

purpose is to expand coverage of Chinese and 
African news of mutual interest to Chinese 
and African audiences. The announcement 
stated that the service “focuses on expanding 
and improving coverage of African regional 
news, major international news, world 
news and China news related to Africa, and 
China’s domestic news of African interest.”37

Banda asserts, however, that “‘training’ 
is not value-neutral; it also carries with it 
the cultural and political values associated 
with those skills.” He noted that a workshop 
held in 2006 and attended by 42 journalists 
from 23 English-speaking African countries 
covered such subjects as China’s experience 
and achievements on economic reform 
and national development, the Taiwan 
question, and China’s journalistic view 
and the operation of Chinese media.38

Zambia

China has been aiding Zambia since before 
there was a Zambia.39 When Britain still 
ruled the central African colony then 
known as Northern Rhodesia, China 
supported the liberation movement that 
won independence in 1964. As the new 
nation’s reliance on its abundant supply 
of copper  drove its economy from boom 
to bust, and the government of Kenneth 
Kaunda gradually slid into debt—and 
one-man rule—China remained supportive.

In 1967, China, Zambia, and Tanzania 
agreed to a project that still stands as China’s 
biggest infrastructure project in Africa 
to date:40 the railway that links Zambia’s 
Copperbelt with Tanzania’s Indian Ocean 
port of Dar es Salaam. Built between 1970 
and 1975, and finished two years ahead 
of schedule,41 it still carries passengers 
and cargo along its 1,100-mile route.



  Center for International Media Assistance         15

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

Today, ties between Zambia—a multi-party 
democracy for the past two decades—and 
China are arguably stronger than ever, 
and Chinese assistance continues apace. 
In February 2010, for example, Zambian 
President Rupiah Banda visited Beijing, 
where he and several of his cabinet ministers 
signed “bilateral agreements focusing 
mainly on economic cooperation between 
the two countries … Among the main 
agreements signed are on economic and 
technical cooperation for the construction 

of the National Stadium in Lusaka for a 
period beginning March 2010 to February 
2015.”42 The following month, former 
finance minister Ng’andu Magande 
said that 80 percent of government road 
and school construction projects had 
been given to Chinese companies.43

Zambian media have been getting help 
from China since 1973, according to 
former information minister Vernon 
Mwaanga. 44 It was not until 2002, 

Chinese Government Assistance To African Media

There are many examples of Chinese government assistance to African media,1 but details about the 
projects are relatively scarce. They include: 

	Mauritius, 2006 – Chinese assistance went toward construction of a building for MBC, the 
state broadcaster. 

	Kenya, 2005–A facility was established for China Radio International FM 91.1, which in 
February 2006 began broadcasting in English, Swahili and Chinese to Nairobi residents 
for 19 hours a day. Programs covered China’s economic, social and cultural development 
and played music from China and Africa.2 Kenya also hosts other foreign broadcasters, 
including Voice of America, BBC, and Radio France International. 

	Gabon, 2004–Broadcasting station built.

	Lesotho, 2003-2005–China provided $4.5 million in radio and TV equipment for expansion 
of the national network across the country. 

	Guinea, 2001–Agreements worth about $9.6 million were signed in 2001 to build a radio 
and TV network to be run by the state.3

	Sudan, 1997– $8 million for audio equipment

	Eritrea, 1994–$3.6 million to build a radio station headquarters 

1 Examples listed are taken from e-mail from Brautigam to authors, May 25, 2010. Sources of additional information are noted.

2 Allan Kisia, “State Set to Expand FM Frequencies,” Nation, February 28, 2006, http://allafrica.com/stories/200602280127.html

3 “China to Build a Radio-television Station in Guinea,” Pan-African News Agency, February 14, 2001, http://allafrica.com/

stories/200102140381.html



16	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

however, that Chinese assistance to 
Zambian media achieved a scale sufficient 
to draw notice outside the country.

In that year, China lent the Zambian 
government $14.5 million (120.9 million  
yuan) for FM radio transmitters, as well 
as a new government complex.45 Fourteen 
transmitters were installed in seven of 
Zambia’s nine provinces to improve 
reception of the state-owned Zambia 
National Broadcasting Corp. (ZNBC).46 
In 2006 a loan of $560,000 (3.8 million 
yuan) went toward purchasing more 
transmitters47 that would extend ZNBC’s 
FM signal across the entire country.

On its face, such 
assistance would 
not be out of line 
with the kind 
frequently offered to 
developing countries 
by governments or 
media development 
groups in the 
West or Japan. 
Although ZNBC 
had been regarded 
as little more than 
a government 
mouthpiece for its entire history, long-
awaited legislation passed by the Zambian 
parliament in 2002 made ZNBC a public 
service broadcaster, governed by a board to 
which members would be appointed without 
government influence. But the legislation 
was never implemented, and ZNBC remains 
as much a tool of the government as ever.
“The ZNBC Amendment Act of 2002 
removed state control over the independence 
and thus provided a guarantee for editorial 
independence. However, as this act has not 
yet been implemented and with the Supreme 

Court judgement [sic] of 2006 effectively 
giving the Minister of Information and 
Broadcasting Services the right to reject 
nominations for board members, this 
guarantee has been annulled,” the Media 
Institute of Southern Africa (MISA) 
reported in 2009. “In terms of ZNBC 
content there is a clear bias and the ruling 
party is given preference over opposition 
parties when it comes to coverage.”48

Assessing ZNBC, the panel of experts 
who compiled IREX’s 2006-07 Media 
Sustainability Index for Africa “suggested 
that the control of media by the state affects 
the balance of news content, especially 
political reporting. Ken Makungu [a lecturer 

at the University 
of Zambia] stated 
that ‘the influence 
from government in 
Zambia can be seen 
in the news content 
… The information 
is usually concerning 
what the government 
is doing and little or 
no information about 
achievements from 
their adversaries.’”49

In addition, both Chinese loans were 
awarded during election years in Zambia, 
“timed to support the pro-Beijing ruling 
Movement for Multiparty Democracy 
(MMD) in its electoral campaign 
effort, especially in rural Zambia,” 
according to Fackson Banda.50

The friendship between the two countries’ 
governments is not universally shared 
among Zambians, and opposition parties 
have made an issue of some Zambians’ 
resentment of Chinese aid and loans that 

In 2002, China lent the Zambian 
government $14.5 million for 
FM radio transmitters. Fourteen 
transmitters were installed in 
seven of Zambia’s nine provinces 
to improve reception of the 
state-owned Zambia National 
Broadcasting Corp.



  Center for International Media Assistance         17

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

have often resulted in jobs for Chinese 
workers, who typically stand apart from 
Zambian society in the way that Attwood 
described in Guinea in the early 1960s.
 

In the end, it is not clear that the Chinese 
transmitters fully achieved their intended 
purpose. “The state’s radio signal covers 
all 72 districts,” MISA reported in 2009. 
“However, the quality of the broadcast 
signal is relatively weak in some more 
remote parts of the country, because of 
a lack of proper equipment to boost the 
signal, resulting in snowy TV pictures 
and poor radio reception quality.”51

Liberia

In contrast with the enduring friendship 
between the governments of China and 
Zambia, state-to-state relations between 
China and Liberia have been vacillating and 
volatile, particularly over the past 20 years. 
Not only was Liberia ravaged by bloodshed 
and  anarchy during the civil war launched 
in late 1989 by Charles Taylor, remaining 
in turmoil during Taylor’s 1997-2003 
presidency, but a succession of Liberian 
governments switched allegiances between 
Beijing and Taipei four times. The stakes 
were viewed as high for both governments.

In 1989, shortly before Taylor’s rebels 
invaded from the Ivory Coast and ensured 
his eventual demise, then-President Samuel 
K. Doe repudiated Beijing and chose to 
recognize Taiwan. In 1993, a transitional 
government propped up by West African 
peacekeeping troops switched back to 
recognition of Beijing, but Taylor reverted 
to the Taiwanese in 1997. When Taylor, 
who is now on trial for crimes against 
humanity, was driven into exile in 2003, 
Liberia once again recognized Beijing.52

During Taylor’s trial prosecutors revealed 
that Taiwan had paid Taylor $20 million 
in eight installments in order to maintain 
diplomatic recognition. “Michel Lu, a Taiwan 
diplomat, said in an interview with the New 
York Times that his government offered 
‘deep regret’ for a ‘humiliating”’ turn of 
events. He said that [Taiwan], internationally 
isolated, was under tremendous pressure 
from Mr. Taylor, who ‘threatened to cut 
off relations,’ and that his nation had since 
discarded checkbook-style diplomacy.”53

When Taylor went into exile, the PRC’s 
leadership responded the following year with 
$3 million to cover 100 days of operation of 
a transitional government and, after Ellen 
Sirleaf-Johnson was elected Africa’s first 
female head of state in 2006, gave $1.5 
million to her administration for budgetary 
support. “Cash transfers are highly unusual 
for China’s normal aid … Economic crisis 
and fragile states are omnipresent in Africa, 
but reports of Chinese budget support are 
not,” American University’s Brautigam 
writes. “I suspect that it may require Taiwan 
waiting in the wings to call forth actual cash 
from the keepers of the coffers in China.”54

If so, concern over diplomatic recognition 
may also explain why China’s major media 
assistance project in Liberia so closely 
resembles the one in Zambia: loans for 
FM transmitters to expand coverage of 
the state broadcasting system. And, as in 
Zambia, Liberia’s democratic government 
appears reluctant to grant independence 
to its most effective mouthpiece.

The civil war left the state-owned Liberia 
Broadcasting System (LBS) heavily 
damaged, and as recently as 2007, its FM 
signal barely extended 80 miles from 
the capital, Monrovia.55 But in February 



18	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

of that year, Chinese President Hu 
visited Liberia, and “a major package of 
economic and technical assistance was 
announced”: the building of modern FM 
and shortwave services for the LBS.56

By November 2008, Liberian and Chinese 
officials were celebrating completion of the 
LBS-China Aided FM Radio Expansion 
Project, which cost $4 million and left LBS 
“well placed to cover the entire country with 
relay outstations in six counties, including 
Lofa, Bong, Grand Bassa, Grand Gedeh, 
Bomi, and Maryland. The facilities are 
also equipped with a microwave satellite 
link to boost transmitted signals from the 
system’s headquarters in Monrovia to its 
stations around the country,” according 
to a presidential press release from 
Liberia’s Executive Mansion. The Chinese 
government would provide maintenance 
for the system for one year, after which 
a Chinese company would maintain it 
under contract for four more years.57

At the November 19 handover ceremony, 
Sirleaf-Johnson said that China’s decision 
to expand LBS broadcasting could not have 
come at a better time, according to the 
press release, “given the ever increasing 
need to adequately inform Liberians of the 
progress taking place in the country … The 
President reminded the management of LBS 
to ensure that the station remains objective, 
neutral, and apolitical in the dissemination 
of information to the Liberian people, 
adding, ‘concentrate on development.’”58

Analysts say, however, that objectivity and 
neutrality are not hallmarks of LBS. IREX’s 
2008 Media Sustainability Index for Africa 
contends that, even as newly established 
independent radio stations offer Liberians a 
variety of viewpoints, “the state-run radio 

station has continued to largely propagate 
the views of the government with limited 
coverage of dissenting political opinions, 
especially coverage of opposition events.”59

“Basically the system that the Chinese 
gave to the [Liberian government] is 
quite good from a technology point of 
view, although they haven’t improved on 
the journalism/programming side,” said 
Michael Keating, associate director of the 
Center for Democracy and Development at 
the University of Massachusetts-Boston’s 
McCormack Graduate School of Policy 
Studies. “I do not believe it is the intention 
of this government to turn this capability 
into a ‘true’ public broadcaster but rather 
they will use it to bolster the administration’s 
position in the upcoming 2011 election 
cycle. There is a law rolling around to 
convert the [LBS] to a public broadcaster, 
but there is no lobbying being done to pass 
the law and the government 
is not interested.”60

The expansion project also provided for 
the airing of English-language newscasts 
from China Radio International over LBS. 
At the handover ceremony, China Radio 
International Vice President Wang Yunpeng 
said: “Liberian people will from now on 
be able to listen to the voices of 1.3 billion 
friendly Chinese people, rather than to learn 
of China only through third-party media. 
This will further enhance friendship and 
mutual understanding between the Chinese 
and Liberian peoples.” He then presented 
500 radios as gifts to Sirleaf-Johnson.61

Zimbabwe

As with so much else in the country, China’s 
relationship with Zimbabwe is closely 
identified with one man: Robert Mugabe.



  Center for International Media Assistance         19

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

When rival guerrilla factions were fighting 
to overthrow white-minority rule in what 
was then Rhodesia, China backed Mugabe’s 
Zimbabwe African National Union, while 
the Soviet Union supported the Zimbabwe 
African People’s Union, led by Joshua 
Nkomo. When Ian Smith’s renegade white 
government was toppled and independence 
from Britain won in 1980, Mugabe’s party 
had the upper hand, and he has ruled 
Zimbabwe ever since. “Of all the countries, 
China has been our strongest supporter … 
the greatest of friends,” 
Mugabe said in 1999.62

There are few more secretive governments 
than those in Beijing and Harare. As such, 
details about Chinese aid to Zimbabwe tend 
to be mostly anecdotal, and little is known 
about its broader dimensions. In the West, 
most discussions of such aid tend to be short 
on specifics and long on assertions that 
support for Mugabe’s dictatorship embodies 
China’s disregard for the political and social 
fallout from its avowedly apolitical approach 
to aid. Likewise, Chinese assistance to 
Zimbabwean media tends to get lost in 
broader debates over bigger initiatives. 

In March 2005, Zimbabwe jammed short-
wave broadcasts by SW Radio Africa, 
a privately-owned radio station based 
in London that employs Zimbabwean 

journalists living in exile, according to 
Reporters Without Borders, which alleged 
that the jamming equipment had been 
supplied by the Chinese government. 
“Thanks to support from China, which 
exports its repressive expertise, Robert 
Mugabe’s government has yet again just 
proved itself to be one of the most active 
predators of press freedom,” the group said.63

Jamming was extended in September 
2005 to include short-wave broadcasts by 
Voice of the People, a station run by exiled 
Zimbabwe Broadcasting Corp. (ZBC) 
employees and beamed into Zimbabwe 
from a Radio Netherlands relay station 
in Madagascar. The following year, the 
Voice of America’s “Studio 7,” a program 
targeted at Zimbabwe, was also jammed.

“According to sources in Zimbabwe, 
the jamming of Zimbabwean exile radio 
stations began after a group of Chinese 
technicians arrived in Harare in January 
2005 under a trade accord between China 
and Zimbabwe,” Reporters Without Borders 
said. “Housed at the Sheraton Hotel for 
three months, they reportedly carried out 
a number of installations including a radio 
jamming system using a ZBC transmitter 
in Gweru, in the centre of the country, and 
the ZBC Pockets Hill broadcasting centre 
in Highlands, a suburb of Harare.”64



20	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

Ties to the Bolivarian States

While the PRC’s economic, military, 
and political programs are widespread 
across Latin America, the Chinese media 
interests are particularly concentrated 
in Venezuela and other nations in the 
“Bolivarian Axis” led by Venezuelan 
President Hugo Chávez, including 
Nicaragua, Bolivia, and Ecuador.65

The principal tools used by the 
PRC in aiding Latin American 
nations in the realm of media:

zz helping to finance and launch 
communications satellites that provide 
increased capacity for the host nations 
while expanding the reach of Chinese 
media into Latin America 

zz expense-paid excursions and media 
conferences in China for Latin 
American journalists 
 

zz the establishment of Confucius 
Institutes, which are PRC-sponsored 
cultural centers, across the region 

zz high-profile visits of senior 
PRC officials to the region to 
push for agreements to mutually 
strengthen media ties

Until the early part of the 21st century, 
Latin America was a secondary or 
tertiary foreign policy and trade priority 
for the PRC. However, as domestic 
demand for raw materials such as copper, 
iron, petroleum, and foodstuffs grew 
dramatically in recent years, the PRC 

has greatly accelerated its relationships 
in Latin America in an effort to insure its 
own internal commodity needs are met.

At the same time, Latin America has 
become an increasingly attractive export 
market for Chinese goods, as well as a 
market open to Latin American exporters.66 
Overall trade between Latin American and 
China has risen from about $10 billion in 
2000 to more than $100 billion in 2009, 
and the PRC in 2009 supplanted the United 
States as Brazil’s largest trading partner.67

In addition to the economic considerations, 
the PRC remains deeply committed 
to advancing its “One China” policy, 
insisting on recognition of the PRC as 
the sole Chinese state. While the PRC 
has made significant strides in isolating 
Taiwan diplomatically, Latin America 
has remained the most problematic 
region in this regard. Of the 23 countries 
that still recognize Taiwan, 12 are in 
Latin America and the Caribbean. 
These countries are Belize, Dominican 
Republic, El Salvador, Guatemala, Haiti, 
Honduras, Nicaragua, Panama, Paraguay, 
St. Kitts and Nevis, Saint Lucia, and 
Saint Vincent and the Grenadines.68

Because of the relatively small size of the 
Central American and Caribbean nations, 
the PRC and Taiwan have often engaged 
in bidding wars to achieve diplomatic 
recognition. For example, the PRC outbid 
the ROC in an aid package to Dominica in 
2004, offering $11 million in immediate 
aid and a $100 million package over the 
next six years, while the ROC balked at a 
$58 million request. However, since then 

China In Latin America



  Center for International Media Assistance         21

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

only one country, the tiny island nation of St. 
Lucia, has switched allegiances—from  the 
PRC to Taiwan. The decision drew an angry 
reaction from the PRC government, which 
warned other nations not to follow suit.69 The 
PRC is working hard to get the leftist populist 
governments in Nicaragua, El Salvador, 
and Paraguay to sever ties to Taiwan.

Ties to the Media

The most visible and costly participation 
of the PRC in Latin America media 
enterprises has been the sale and launching 
of a communications 
satellite for 
Venezuela and 
the signing of an 
agreement to do the 
same for Bolivia.  
Both countries 
have come under 
increasingly harsh 
international 
condemnation for 
their efforts to 
restrict freedom 
of the press and 
silence opposition 
news outlets, as well as for the respective 
leaders’ constant attacks on freedom 
of information and journalists.70

The satellites provide Spanish-language 
Chinese government content to Latin 
America, clearly a Chinese priority. However, 
they offer a collateral benefit to the host 
government. They greatly enhance the 
capacity of the governments to broadcast 
state-controlled programming across the 
country and beyond their own borders and 
gives them a strong counterweight to the 
already-crippled independent media. The 
Venezuelan  satellite dubbed Venesat-1, 

with a life expectancy of up to 15 years, was 
launched in October 2008 with great fanfare.71

In Venezuela the stated purpose of the 
satellite communications was to enhance 
the capacity of rural areas to participate 
in educational programs, create the 
ability to provide long distance medical 
attention and education and update the 
nation’s communications network.

However, there is an unmistakable 
component of increasing the Venezuelan 
government’s ability to control the news and 
increase the viewership of Aló Presidente, 

Chávez’s marathon 
live, weekly radio and 
TV broadcasts across 
the region.  Chávez 
said the satellite cost 
Venezuela $400 million 
for construction, 
launch, and technical 
support and that it “will 
put an end to media 
terrorism and help us 
spread our own truth, 
to wage the battle of 
ideas with efficiency 
and transparency.”72

The money, however, may not have been 
well spent. More than a year later the 
satellite was experiencing severe technical 
difficulties and was not providing television, 
high speed Internet, or communications 
services, and the Venezuelan government 
had stopped mentioning the project.73

The setback in Venezuela did not stop 
the Bolivian government from signing 
a similar deal with China in April 2010. 
Bolivian president Evo Morales signed a 
$300 million agreement with the Chinese 
firm Great Wall, the same company that 

The most visible and costly 
participation of the PRC in Latin 
America media enterprises has 
been the sale and launching 
of a communications satellite 
for Venezuela and the 
signing of an agreement to 
do the same for Bolivia. 



22	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

built Venesat-1, to build the Tupac Katari 
communications satellite for the same 
purpose as the Venezuelan satellite.74

Like Chávez, Morales has had a contentious 
relationship with the independent media, 
whom he has called his enemy, and left 
little doubt that the new communications 
satellite would be used to greatly increase 
the reach of government broadcasts “The 
Catholic Church and the media are the only 
opposition I have left,” Morales has said.75

Hosting Media Delegations

Given the limited resources and local focus 
of much of the Latin American media, travel 
abroad is an important 
perk and potential 
inducement to print 
favorable stories. For 
years the PRC and 
Taiwan have hosted 
individual journalists 
or national delegations 
of journalists, often 
with the requirement 
that the reporters 
write a certain number 
of favorable reports 
about the host nation 
in exchange for the 
expense-paid jaunts of 
a week to 10 days.76

However, in recent years the PRC has 
hosted not only large Latin American media 
delegations that were received by senior 
Chinese officials but has also organized 
larger-scale media conferences aimed 
at giving China and its model of media 
management legitimacy and currency. While 
a total accounting of Latin American media 
delegations was not available, over the past 

five years the PRC’s state news services 
have reported on six such visits for Latin 
American delegations, as well as several 
visits that were part of larger conferences.
A Xinhua news service story on a 2006 
visit is typical in repeatedly striking the 
themes of unity, friendship, and the need 
for mutual cooperation. It reported on 
a visit by “senior media professionals” 
of eight news organizations from six 
Latin American countries with Chinese 
Vice Foreign Minister Yang Jiechi:

Hailing China-Latin America ties 
and cooperation in various fields, 
Yang said China has always regarded 
Latin America as a good partner 

and friend. It is in 
the fundamental 
interests of the 
people in China 
and Latin America 
to further the 
friendly ties, Yang 
said. China would 
like to make joint 
efforts with Latin 
America to promote 
the friendly and 
mutually-beneficial 
cooperation.77

Three years later a 
similar delegation 

was received by a much more senior 
Communist Party official, perhaps signaling 
the PRC government’s sense that these 
delegations merited a higher priority. The 
state media reporting was much lengthier 
and more detailed than the earlier reports.

The 2009 delegation was received by “senior 
Communist Party of China (CPC) leader 
Li Changchun” in the Great Hall of the 

For years the PRC and Taiwan 
have hosted individual 
journalists or national 
delegations of journalists, 
often with the requirement 
that the reporters write a 
certain number of favorable 
reports about the host nation in 
exchange for the expense-paid 
jaunts of a week to 10 days.



  Center for International Media Assistance         23

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

People. The delegation was made up of 
“media leaders” from Argentina, Brazil, 
Chile, Colombia, Ecuador, and Peru 
visiting China “at the invitation of the 
Information Office of the State Council.”

Hitting the familiar themes, Xinhua reported 
Li as saying he “hoped the delegates 
could take this opportunity to have more 
understanding of China’s economic and 
social progress ... In recent years, the 
media of [China and Latin America] 
have made fruitful exchanges which have 
promoted understanding, he said.”78

The Growing Role of the 
Confucius Institutes

One area where the PRC is concentrating 
its resources is on the creation of Confucius 
Institutes. These are government-funded  
agencies that promote Chinese language, 
culture, and understanding and serve as 
centers for outreach to local media. The 
first one in Latin America was established 
in Mexico City in February 2006.79

Since that opening, the program spread 
rapidly. Over the next two years the 
PRC opened 17 institutes in eight Latin 
American countries, spanning the 
political spectrum of the region. Five 
institutes were established in Mexico, 
three in Peru, two in Colombia, two in 
Chile, two in Brazil, one in Argentina, 
one in Cuba, and one in Costa Rica.80

While the primary purpose of the 
institutes, which are global in their 
reach, is to teach Chinese to the 
local population, they are also a key 
component of the PRC’s soft power 
strategy. In addition to the language 
training courses, Chinese culture is 
taught and there is constant outreach to 
the local media to portray China in a 
positive light. This is not dissimilar to 
the bi-national associations the United 
States government operated prior to 
the Cold War. These centers provided 
English language training, scholarships, 
English language literature, popular U.S. 
movies, and other cultural material.



24	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

Unlike Latin America and Africa, where 
China’s influence has only recently been 
felt, Southeast Asia is a region where 
China has played a significant role for 
centuries. While many of the region’s 
countries are flourishing democracies 
with vibrant free market systems, others, 
such as Vietnam, retain the socialist model 
with more limited economic reforms.

From an extensive literature and media 
review it is clear that the PRC is investing 
significant time and energy to expand its 
media ties across the 
political spectrum. 
Over the past three 
years the PRC has 
hosted or participated 
in various regional 
forums a year 
dealing with media; 
greatly expanded 
the technological 
means to increase the 
reach of official PRC 
media; and signed 
multiple agreements 
on media training. 
The overall objective seems to be to 
make the PRC’s state media a prominent 
news voice in the region as well as one 
of its primary content providers.

As in Latin America and Africa, the PRC 
has placed considerable effort in Southeast 
Asia on forming “media partnerships” in 
which China provides a great deal of content 
for local media. The PRC also appears to be 
sharing its Internet control system, known 
as “The Great Firewall of China,” with other 
Communist countries, particularly Vietnam. 

The Vietnamese government has recently 
begun attacking and shutting down dissident 
websites in much the same way China does.81

A more publicly discussed issue is integrating 
the news-gathering and media operations 
of the 10-nation Association of Southeast 
Asian Nations (ASEAN) with China. In 
October 2008 China and ASEAN signed 
a memorandum of understanding on 
information cooperation, designed to “further 
solidify the foundations for cooperation 
and partnership in the information and 

media sectors between 
ASEAN and China.”82

In December 2008 
Singapore hosted a 
follow-up ASEAN-China 
“Meeting on Media 
Collaboration,” where 
those attending were 
encouraged to “discuss 
co-production and other 
media partnerships.”83 
Indonesian Information 
Minister Muhammad 
Nuh said the 

meeting was “to cooperate and exchange 
information which has a strategic role 
in stepping up information and media 
cooperation among ASEAN and China.”84

Individual nations are also moving toward 
content sharing of their state media with 
Chinese state entities, while China is 
also rapidly expanding its regional reach. 
Bernama, the Malaysian national news 
agency, in 2009 agreed to work with China 
Radio International to jointly produce and 
exchange radio programs and exchange 

China and Southeast Asia

It is clear that the PRC is 
investing significant time 
and energy to expand its 
media ties across the political 
spectrum. The overall objective 
seems to be to make the PRC’s 
state media the dominant 
news voice in the region.



  Center for International Media Assistance         25

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

personnel.85 A month later Laos also 
announced plans to “enhance exchanges and 
cooperation” with China in news, media 
exchanges, and personnel training.86

At the same time, China announced the 
creation of the first regional radio broadcast 
aimed at Southeast Asia. Guangxi Beibu 
Bay Radio was jointly formed by China 
Radio International and Guangxi Foreign 
Broadcasting Station and broadcasts in 
five languages: English, Thai, Vietnamese, 
Mandarin Chinese, and Cantonese. 
The potential audience was estimated 
at more than 100 million people.87

China has also placed a great deal of 
emphasis on creating new media in recent 
years, primarily Internet-based broadcast 
sites in multiple languages aimed primarily 
at Southeast Asia. The most prominent is 
China Network Television, described by 
one publication as “a key weapon in a push 
to expand [the PRC’s] Web presence” and 
inaugurated by “the powerful senior politician 
Li Changchun, a member of the Politburo.”88 
The article noted that “a lot of competition for 
CNTV has been swept away in recent months–
the government has shut down many sites that 
provide video downloading services as part 
of a crackdown on ‘unhealthy’ content.”89

To help replace the banned services, China 
Network Television is offering live webcasting 
of all the national television’s 20 channels, 
as well as older shows. It is also providing 
access to two state-approved downloading 
services: Bugu, which provides live online 
broadcasts, video on demand, and 24/7 
reruns of shows; and Xiyou, a community 
where users upload and share their videos.90

In another major step to expand its reach, 
Hunan TV, a major PRC station, signed a 

“strategic contract” to share content with 
Multicultural Radio Broadcasting Inc., an 
Asian-American media company that operates 
scores of radio stations, including 42 stations in 
22 U.S. cities, and broadcasts in 38 languages.91

Singapore has been particularly valuable 
for China’s new media expansion. 

Singapore’s digital media companies have 
reached a series of agreements with Chinese 
companies that will amplify the PRC’s voice 
across the region. In late 2009 a group of 30 
digital media companies from Singapore, 
organized by the Media Development 
Authority of Singapore, signed a series of 
agreements with different Chinese state media 
entities, officially described as covering:

the launch of a Chinese version 
of a popular Made-in-Singapore 
social networking game; a cross-
border venture development and 
incubation effort for new media 
companies; the digitisation of 
Chinese television content by a 
Singapore service provider; a joint 
collaboration in the psychological 
analysis technologies on the internet, 
mobile and social networking sites; 
and, the commercialization of a 
word-of-mouth media channel in 
China based on a digital technology 
application developed in Singapore. 92

The goal of the PRC’s expansion of the “new 
media” was explained by Qian Xiaogian, 
China’s vice minister at the State Council 
Information Office during a meeting of editors 
from China and ASEAN nations. The new 
media, he said, “will bring new vigour and 
vitality to traditional media, and it will make 
us even more influential than ever before 
through multimedia and new technologies.”93



26	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

Conclusion

The People’s Republic of China is seeking 
to influence the media in Latin America, 
Africa, and Southeast Asia through a 
variety of means: direct aid to state-run 
media in the form of radio transmitters 
and financing for national satellites; the 
provision of content and technology to 
allies and potential allies; the sharing of 
news; and training programs and expense-
paid trips for journalists to China.

This effort has accompanied a massive 
expansion of the PRC’s own media 
internationally, primarily through the 
Xinhua news agency, satellite and 
Internet TV channels, and state run 
television services. It comes at a time 
when resources for media assistance 
in some regions of the world–notably 
Latin America–are becoming scarcer.

Chinese news media, far less independent 
than Western media, form the basis for 
China’s media assistance, which emphasizes 
cooperation with governments–many 

of them undemocratic–and  rejects the 
Western media’s role as watchdogs 
holding governments accountable.

China’s moves pose troubling questions 
for those in the Western media assistance 
sector. As the Chinese government 
propagates a less-than-free model of 
journalism and assists undemocratic 
regimes by supporting media that buttress 
them, advocates of free media and 
democratic government should take note.

Media developers and donors might 
consider countering these developments 
with more robust support for independent 
media in the countries where China 
is assisting news media. This might 
include more programs in investigative 
journalism, ethics, and internationally 
recognized journalism standards, as well 
as support for digital media infrastructure, 
such as broadband Internet access in 
developing countries to provide citizens 
with increased access to information.



  Center for International Media Assistance         27

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

1. John Pomfret, “From China’s Mouth 
to Texans’ Ears: Outreach Includes 
Small Station in Galveston,” Washing-
ton Post, April 25, 2010, A01, http://www.
washingtonpost.com/wp-dyn/content/
article/2010/04/24/AR2010042402492.html.

2. John Pomfret, personal interview 
with author, April 26, 2010.

3. See for example: “Third World 
Needs Vibrant Media to Counter Pro-
paganda,” This Day,Lagos, Nigeria, 
December 7, 2009,  http://allafrica.
com/stories/200912071256.html. 

4. “World Media Should Balance Competition 
and Cooperation,” Bernama, October 9, 2009.

5. Mary Myers, Funding for Media Develop-
ment by Major Donors Outside the United 
States, a report to the Center for International 
Media Assistance, December 3, 2009, 12.

6. Thomas Lum et al., “China’s Foreign Aid 
Activities in Africa, Latin America and 
Southeast Asia,” Congressional Research 
Service, February 25, 2009, http://italy.
usembassy.gov/pdf/other/R40361.pdf.

7. Lum et al., “China’s Foreign Aid 
Activities in Africa, Latin America 
and Southeast Asia, 2009, 2.

8. Deborah Brautigam, The Dragon’s 
Gift: The Real Story of China in Africa, 
Oxford University Press, 2009, 169.

9. Myers, Funding for Media Devel-
opment by Major Donors Outside 
the United States, 2009, 47.

10. Lum et al., “China’s Foreign Aid 
Activities in Africa, Latin America 
and Southeast Asia, 2009, 5.

11. Myers, Funding for Media De-
velopment by Major Donors Outside 
the United States, 2009, 12.

12. Clifford Coonan, “China Puts TV 
Online to Boost Image,” Daily Variety, 
December 29, 2009. The story does 
not give details of the timeframe for 
the investment or how it would be 
divided among the three services.

13. John Pomfret, personal interview 
with author, April 26, 2010.

14. Josh Frank, “China Adds New Voice 
to Global Lineup of English TV News 
Channels,” Los Angeles Times, July 4, 2010, 
http://articles.latimes.com/2010/jul/04/
world/la-fg-0704-china-news-20100704.

15. “Third World Needs Vibrant 
Media to Counter Propaganda.” 

16. Ibid.

17. “Hong Kong Paper On Rivalry 
Between Chinese News Agency, State 
Broadcaster,” BBC Monitoring Service, 
January 1, 2010, taken from the South 
China Morning Post website.

18. “Interview: World Media Summit 
to Help Global Media Explore Ways of 
Survival: Xinhua President,” Xinhua 
General News Service, October 7, 2009, 
http://news.xinhuanet.com/english/2009-
10/07/content_12191612.htm.

Endnotes



28	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

19. Ibid.

20. Pomfret.

21. Journalists in Nicaragua, Ecuador, 
and Colombia, interviews with author. 

22. Weng Shuo, event on “The Future of In-
dependent News in China,” National Press 
Club, Washington D.C., April 26, 2010. 

23. Brautigam, The Dragon’s Gift, 54.

24. Brautigam, The Dragon’s Gift, 32.

25. William Attwood, The Reds and 
the Blacks: A Personal Adventure, New 
York: Harper and Row, 1967, 97.

26. Brautigam, The Dragon’s Gift, 2.

27. Lum et al. “China’s Foreign Aid 
Activities in Africa, Latin America 
and Southeast Asia, 2009, 9.

28. Huwawei website, http://www.huawei.
com/africa/en/catalog.do?id=521. 

29. Brautigam, The Dragon’s Gift, 163. 

30. Martyn Davies, Frontier Advisory 
CEO, speaking at the Oil and Gas 
Africa conference, Cape Town, South 
Africa, March 19, 2009, quoted in Jade 
Davenport, “Africa Expands Oil Pro-
duction Capacity, Demand from China 
Strong,” Engineering News Online, http://
www.engineeringnews.co.za/article/
africa-expands-oil-production-capacity-
demand-from-china-strong-2010-03-17.  

31. Fackson Banda, “China in the 
African Mediascape,” Rhodes Journal-
ism Review, September 29, 2009, 52.

32. Ibid. 

33. Martyn Davies, with Hannah Edinger, 
Nastasya Tay and Sanusha Naidu, How 
China Delivers Development Assistance to 
Africa, Centre for Chinese Studies, Univer-
sity of Stellenbosch, South Africa, 2008, 14. 

34. “Beijing Action Plan (2007-2009),” 
November 16, 2006, http://www.focac.org/
eng/ltda/dscbzjhy/DOC32009/t280369.htm. 

35. “Sharm el Sheikh Action Plan (2010-
2012),” November 12, 2009, http://www.
focac.org/eng/dsjbzjhy/hywj/t626387.htm. 

36. Banda, “China in the 
African Mediascape,” 53. 

37. “Notice: Xinhua Opens China African 
News Service,” Xinhua News Agency, 
January 2, 2008, http://findarticles.com/p/
news-articles/xinhua-news-agency-ceis/
mi_8007/is_20080102/notice-xinhua-
opens-china-african/ai_n41803264/.

38. Ibid.

39. Stephen Muyakwa, speaking at workshop 
on Chinese investment in Zambia, Courtyard 
Hotel, Lusaka, Zambia, March 17, 2009, 
quoted in Chinese Aid and Investment in 
Zambia: National Consultation Workshop, 
African Forum and Networking on Debt 
and Development, 2009, 14,  http://www.
afrodad.org/downloads/China%20In%20
Africa%20Zambia%20report.pdf. 

40. Brautigam, The Dragon’s Gift, 40.

41. Ibid.

42. “Govt, China Sign Pacts,” Times of 
Zambia, February 26, 2010, http://allafrica.



  Center for International Media Assistance         29

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

com/stories/201002260128.html. 

43. “Chinese Follow Normal Tender 
Procedure,” Times of Zambia, 
March 24, 2010, http://allafrica.com/
stories/201003240683.html. 

44. “Mwaanga Hails Chinese Government,” 
Times of Zambia, September 9, 2005, http://
allafrica.com/stories/200509090296.html. 

45. AFRODAD, “Afrodad Fact Sheet,” 
http://www.afrodad.org/downloads/pub-
lications/Zambia%20Factsheet.pdf. 

46. Myers, Funding for Media De-
velopment by Major Donors Outside 
the United States, 2009, 20. 

47. AFRODAD, “Afrodad Fact Sheet,” 

48. African Media Barometer: Zambia 2009, 
Media Institute of Southern Africa and 
Friedrich-Ebert-Stiftung fesmedia Africa, 
2009, 51, http://www.misa.org/programme/
mediamonitoring/AMBZambia2009.pdf. 

49. Media Sustainability Index 2006/2007: 
Development of Sustainable Indepen-
dent Media in Africa, IREX, 2008, 370, 
http://www.irex.org/programs/MSI_
Africa/20067/2007/MSI07_zambia.pdf. 

50. Banda, “China in the 
African Mediascape,” 53

51. African Media Barometer: 
Zambia 2009, 53. 

52. Brautigam, The Dragon’s Gift, 68, and 
BBC News,  “Timeline: Liberia,” http://
news.bbc.co.uk/2/hi/africa/1043567.stm. 

53. Doreen Carvajal, “As Liberian Stands 

Trial, Investigators Lose Scent in Hunt 
for Missing Millions,” New York Times, 
June 6, 2010, A6, http://query.nytimes.
com/gst/fullpage.html?res=9905E4D8
173CF935A35755C0A9669D8B63.

54. Brautigam, The Dragon’s Gift, 127. 

55. Andy Sennitt, Radio Netherlands 
International Media Network blog, June 
30, 2007, quoting TheLiberianTimes.
com, http://blogs.rnw.nl/medianetwork/
china-releases-financial-grant-to-
revitalize-liberia-broadcasting-system. 

56. Andy Sennitt, Radio Netherlands 
International Media Network blog, February 
3, 2007, quoting The Analyst, Monrovia, 
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/chinese-
to-build-fm-and-shortwave-stations-
for-liberian-broadcasting-system. 

57. Executive Mansion news release, 
November 19, 2008, http://www.emansion.
gov.lr/press.php?news_id=950. 

58. Ibid.

59. Media Sustainability Index 2008: De-
velopment of Sustainable Independent 
Media in Africa, IREX, 2009, 196, http://
www.irex.org/programs/MSI_Africa/2008/
pdfs/2-Africa_08_liberia.pdf. 

60. Michael Keating  (associate director of 
the Center for Democracy and Development 
at the University of Massachusetts-Boston’s 
McCormack Graduate School of Policy 
Studies), e-mail to the author, May 11, 2010. 

61. Ministry of Foreign Affairs of the 
People’s Republic of China website, 
“Liberian President Ellen Johnson Sirleaf 
Attends the Hand-over Ceremony of 



30	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

China-aided LBS Rehabilitation and 
Expansion Project and the Launching of 
CRI FM Programs in Liberia,” November 
19, 2008, http://www.fmprc.gov.cn/
eng/wjb/zwjg/zwbd/t522907.htm. 

62. Martin Meredith, Mugabe: 
Power, Plunder, and the Struggle for 
Zimbabwe, PublicAffairs, 2007, 156-7. 

63. Reporters Sans Frontières, “UN 
System Body Asked to Intervene in Zim-
babwe’s Jamming of Radio Broadcasts 
from London,” March 22, 2005, http://
en.rsf.org/zimbabwe-un-system-body-
asked-to-intervene-22-03-2005,12955.html. 

64. Reporters Sans Frontières, 
“Jamming of Radio Stations Extended 
to VOA,” July 6, 2006, http://en.rsf.org/
zimbabwe-jamming-of-radio-stations-
extended-06-07-2006,18218.html. 

65. This is in part because China is 
making a significant push into Venezuela, 
particularly in the field of hydrocarbon 
exploitation, recently extending a vitally 
needed $20 billion loan to the Chávez gov-
ernment, to be repaid with 100,000 barrels 
of oil a day for 10 years. See: Fabiola 
Sánchez, “Venezuela to Pay Chinese Loan 
with Crude, Trade,” Associated Press, 
April 22, 2010, http://www.businessweek.
com/ap/financialnews/D9F8EF901.htm.

66. For a comprehensive look at the 
driving factors in China’s relation-
ship with Latin America see: R. Evan 
Ellis, China in Latin America: The 
Whats and Wherefores, Rienner Pub-
lishers, Boulder, Colorado, 2009. 

67. Rory Carroll, “China Pours Its 
Wealth into Latin America,” The 

Observer, Great Britain, April 18, 2010, 
http://www.guardian.co.uk/world/2010/
apr/18/china-brazil-south-america-trade.

68. Daniel P. Erikson, “The New 
Challenge: China in the Western Hemi-
sphere,” Testimony before the House 
Committee on Foreign Affairs, Subcom-
mittee on the Western Hemisphere,” Inter-
American Dialogue, June 11, 2008.

69. “China Warns Caribbean It Does 
Not Recognize Taiwan as Indepen-
dent State,” BBC Monitoring Service, 
Latin America, April 30, 2008. See 
also: Ellis, China in Latin America: 
The Whats and Wherefores, 15.

70. For a complete look at the viola-
tions of press freedoms in Venezuela 
see: “Democracy and Human Rights in 
Venezuela,” Inter-American Commission on 
Human Rights, Organization of American 
States, OEA/Ser.L/II, Doc. 54, December 
30, 2009, http://www.cidh.org/pdf%20files/
VENEZUELA%202009%20ENG.pdf. For 
a look at violations in Bolivia see: Douglas 
Farah, “Into the Abyss: Bolivia Under Evo 
Morales and the MAS,” International As-
sessment and Strategy Center, April 2009, 
http://www.aei.org/docLib/MCA2.pdf.

71. “Venezuela’s First Satellite Launched 
from China,” CNN.com, October 30, 
2008, http://www.cnn.com/2008/TECH/
space/10/30/venezuela.satellite/index.html.

72. Kris Kraul, “Venezuela Deepens 
Trade, Military Ties with China,” Los 
Angeles Times, January 12, 2009, http://
articles.latimes.com/2009/jan/12/
world/fg-venezuela-china12.

73. Adolfo Fabregat, “The Mystery of the 



  Center for International Media Assistance         31

CIM
A

 Research Report:  W
inds From

 the East

Venezuelan Satellite,” American Thinker, 
May 20, 2009, http://www.americanthinker.
com/2009/05/the_mystery_of_the_ven-
ezuelan.html; and “Satélite Bolivariano 
a Punto de Perderse,” Noticiero Digital, 
Venezuela, May 24, 2009, http://www.
noticierodigital.com/2009/05/satelite-
bolivariano-a-punto-de-perderse/.

74. “Bolivia, Chinese Firm Sign Deal to 
Build Satellite,” EFE Inglés, April 1, 2010, 
http://www.laprensasa.com/2.0/3/309/639162/
America-in-English/Bolivia-Chinese-
firm-sign-deal-to-build-satellite.html.

75. Martin Arostegui, “Church Chal-
lenges Bolivia’s Morales: Contends Leftist 
President Is Seeking ‘Excessive’ Power,” 
Washington Times, January 4, 2009, http://
www.washingtontimes.com/news/2009/
jan/04/church-challenges-bolivias-morales/.

76. Journalists who have partici-
pated in the trips and asked not to be 
named from El Salvador, Ecuador, and 
Bolivia, interviews with author. 

77. “Chinese Vice FM Meets Latin 
American Media Delegation,” Xinhua, 
May 17, 2006, http://www.gov.cn/
misc/2006-05/17/content_282464.htm.

78. “Senior CPC Leader Meets Latin 
American Media Delegation,” Xinhua 
General News Service, September 
2, 2009, http://news.xinhuanet.com/
english/2009-09/02/content_11985226.htm.

79. “Costa Rica Gets Confucius Institute,” 
Chinadaily.com.cn, November 19, 2008.

80. Ibid. This is a relatively small part of 
the overall Confucius Institute program, 
which by late 2008 had established itself in 

37 countries and had 307 branches. The 
Institutes are run by the PRC’s Office of 
Chinese Language Council International, 
known as Hanban, under the Ministry of 
Education. The first institute was set up in 
Seoul, South Korea in 2004. Among the 
countries with the most Confucius Insti-
tutes is the United States, with 64 Institutes, 
mostly affiliated with major universities 
and 35 additional Confucius classrooms.

81. “Vietnam Steps Up China-Style 
Internet Control,” Agence France-
Presse, July 1, 2010, http://www.
france24.com/en/20100701-vietnam-
steps-china-style-internet-control.

82. “China, ASEAN Agree on Infor-
mation Cooperation,” The Vietnam 
News Agency, October 18, 2008, http://
news.xinhuanet.com/english/2008-
10/17/content_10206495.htm.

83. “Singapore to Host ASEAN-
China Meeting on Media Collabo-
ration,” Malaysian National News 
Service, October 16, 2008.

84. “RI Stepping up Cooperation in In-
formation with China, ASEAN,” Antara 
Newswire, Indonesia, October 16, 2008.

85. “Bernama to Exchange Radio, 
TV Programmes With CRI,” 
Bernama, October 11, 2009. 

86. “Laos Expects to Strengthen News, 
Media Cooperation with China,” 
Xinhua News Service, November 7, 
2009, http://english.peopledaily.com.
cn/90001/90776/90883/6806801.html.

87. Peter Olszewski, “Regional 
Chinese Radio Station Broadcasts 



32	 Center for International Media Assistance

CI
M

A
 R

es
ea

rc
h 

Re
po

rt
:  

W
in

ds
 F

ro
m

 th
e 

Ea
st

Throughout Southeast Asia,” Media 
Blab Bites, October 26, 2009.

88. Clifford Coonan, “China Puts 
TV Online to Boost Image,” Daily 
Variety, December 29, 2009.

89. Ibid.

90. Ibid.

91. “China-TMT-TV,” China Telecommu-
nications Newswire, November 13, 2009.

92. Ibid.

93. “New Media to Enhance ASEAN-
China Cooperation,” Nam News Network 
and Bernama, March 24, 2010, http://
news.brunei.fm/2010/03/24/new-media-
to-enhance-asean-china-cooperation/.



Advisory Council 
for the

Center for International Media Assistance

David Anable 

Patrick Butler 

Esther Dyson 

William A. Galston

Suzanne Garment

Karen Elliott House 

Ellen Hume 

Jerry Hyman

Alex S. Jones 

Shanthi Kalathil

Susan King

Craig LaMay

Caroline Little

The Honorable Richard Lugar 

Eric Newton 

William Orme

Dale Peskin

Adam Clayton Powell III

Monroe E. Price 

The Honorable Adam Schiff

Kurt Wimmer 

Richard Winfield



Center for International Media Assistance
National Endowment for Democracy 

1025 F Street, N.W., Suite 800 

Washington, D.C. 20004

Phone: (202) 378-9700 

Fax: (202) 378-9407

Email: CIMA@ned.org

URL: http://cima.ned.org


