International

Hugo Chavez

= positive
I negative

No sympathy for Chavez

\enezuela’s president in the media

1) Assessments of Hugo Chavez

I -

Bolivivia :
Brazil ﬂ
Colombia
Ecuador j

Mexico ;

Peru —

-25% -15% 5% 0 5%

Remainder of 100%: no clear rating

Basis: 13.110 statements on/from Chavez and his
administration in 21 Latin-American newspapers

Source: Media Tenor
10/01/2005 - 09/30/2006

Venezuela’s President Hugo Chavez has dif-
ficulties in exporting his socialistic ideas to the
region. The newspapers of seven Latin American
countries have shown little sympathy towards his
ideas in the past months, as has been shown by
a new Media Tenor analysis of 21 leading news-
papers from Argentina, Bolivia, Brazil, Ecuador,
Columbia, Mexico and Peru (chart 1). Chavez’s
re-election generated positive headlines, but his
leadership aspirations for the region as well as his
announced renaissance of a new socialism of Lat-
in American coinage (the “Bolivian Revolution™)
were both met with skepticism. Some newspapers
see Venezuela the brink of dictatorship, and the
Mexican newspaper Reforma called Chavez a
“tropical Mussolini”.

In the run-up to the presidential elections, Hugo
Chavez did not manage to convince the Latin Ameri-
can media of his ideas. In November, a critical tone
dominated coverage on topics of foreign and regional
policy. In the Argentinean newspapers (Clarin, La
Nacion and La Réazon), for example, every fourth
statement on Chavez’ international policies was
negative. The same applied to regional politics. Here
15.7% of the statements on the \enezuelan president
had a critical undertone. All in all, journalists showed
only limited support. It is true that the Bolivian me-
dia were less skeptical, but even here negative state-
ments prevailed.

2) Share of news stories on the
Chavez administration

Argentina
= Venezuela Domestic Policy

Bolivia .. Teg. Policy Latin America

Brazil

Colombia

Ecuador

Mexico

Peru

0 10 20 30 40 50 60

100%: All statements on the Chavez government

Basis: 13.110 statements on/from Chavez and his
administration in 21 Latin-American newspapers

Source: Media Tenor
10/01/2005 - 09/30/2006

Although Chavez and his government did attract
considerable attention in Latin American media
coverage, he was not able to convincingly position
himself as a political leader who promotes the in-
terests of the poor internationally or pushes forward
the integration of South America. Journalists often
viewed his efforts to politically unite Latin America
as populist unilateralist actions as well as an attempt
to meddle within areas of domestic sovereignty of the
partner states.

Without success on the international stage

With his anti-imperialist revolutionary rheto-
ric he already attracted public attention prior to the
elections when, in September 2006, he called US
President Bush “the devil” in his speech before the
UN General Assembly. Yet neither his international
ambitions nor his foreign economic policies were
received enthusiastically in Latin America. Topics
around politico-economic cooperation dominated
coverage on regional politics. The strengthening of
the South America free trade bloc MERCOSUR as
an economic counterweight under the auspices of
Venezuela and the extension of that idea to create
a pan-American free trade zone (FTAA) with the
help of a “Bolivarian” alternative (ALBA) did not
go down well with the Latin American media. They
rather interpreted this as a nationalistic power instru-
ment that could threaten the continent’s regional sta-
bility (Los Tiempos, Bolivia, 13.12.2006).

Media Tenor Research Report Nr. 157 — 1/2007



3) Assessments of selected policy areas

e w—

I

Argentina: Regional Policy

other internat. affairs

Bolivia: Regional Policy

other internat. affairs

Brazil: Regional Policy

—:I
I ——

other internat. affairs

Colombia: Regional Policy :E
other internat. affairs —
-30 % 20 % -10 % 0 10 %

Remainder of 100%: no clear rating

Source: Media Tenor Basis: 13.110 statements on/from Chavez and his
10/01/2005 — 09/30/2006  administration in 21 Latin-American newspapers

Revolution without radiance

International policy topics shaped Chavez’s image
only in the run-up to the election campaign coverage.
As the election day drew closer, the focus of cover-
age shifted to domestic policy issues that primarily
tackled traditional election campaign topics: In five
of the seven countries analyzed, the election in Ven-
ezuela was the dominating subject matter (chart 2).
With regard to regional policy issues, Chavez did not
manage to cash in on the Latin American media’s at-
tention before the election.

It poses the question whether or not Chavez and his
idea for the “socialism of the 21st century” were ac-
knowledged in the region. Did the Venezuelan presi-
dent benefit from the attention that journalists had
given him, in order to present himself as the leader of
the “Bolivarian Revolution in Latin America”, which
could be of decisive importance for the future of the
region?

In January 2007, that is shortly after his election
victory, the Latin American media appeared to be
little convinced by the ideas of the Venezuelan presi-
dent (chart 3). The share of critical coverage was
somewhat above 20% of all statements on Chavez.
As to the “socialism of the 21st century” as an alter-
native to the Western model of society, Chavez was
confronted with predominantly critical voices subse-
quent to the election, mainly evoking the danger of a
new totalitarianism in Venezuela.

For the time being, the radiance of the “socialism

Media Tenor Research Report Nr. 157 — 1/2007

of the 21st century” is limited to Venezuela. In the
other Latin American countries it has little power.
Coverage in the Latin American media analyzed has
shown that, after winning the presidential election,
Chavez could not use the rise in attention in order to
advertise his “Bolivarian Revolution” in Latin Amer-
ica. Journalists rather assessed his international and
ideological image critically — particularly those from
a conservative background. (sj)

Basis:

Media: Argentina: La Nacion, La Razon, Clarin; Bolivien: El
Diario, La Razén, Los Tiempos; Brazil: Folha de Sao Paolo, O
Globo, O Dia; Ekuador: Hoy, EI Comercio, EI Universo; Colom-
bia: EI Colombiano, El Tiémpo, El Pais; Mexico: La Jornada, Re-
forma, EI Universal; Peru: Correo, EI Comercio, La Republica.
Period of analysis: 01.09.2006 — 01.01.2007; all statements on/
from Chavez and his administration in 21 Latin-American news-
papers

International





