Norms & Evolving

Emerging

Environments

Standards

(Information) Revolution in
One Country

ANTHONY OLcoTT | JUNE 2010

“The future is already here. Its just not very evenly distrib-
uted.”
William Gibson, November 30, 1999

WHAT IS THE VALUE OF INFORMATION?

Speaking in China on November 16, 2009, President Barack
Obama said, “I think that the more freely information flows, the
stronger the society becomes, because then citizens of countries
around the world can hold their own governments accountable.
They can begin to think for themselves” [video—transcript].
Secretary of State Hillary Clinton quoted most of the same
phrase two months later in her own ringing endorsement of In-
ternet freedom, delivered in a speech at the Washington, DC,
Newseum on January 21, 2010.

The equation of freedom with the unimpeded flow of large
quantities of information is a touchstone of American life, one
of the reasons why the Constitution protects free speech so
strongly. Even before the American Revolution, belief in the
power of information made colonial newspaper publishers
send one another copies of their newspapers— a postage-free
right that was written into law with the first Postal Act, in 1792,
and that continued to exist—despite the protests of a series of
postmasters general—until the combination of the invention of
the telegraph and political pressure from other, nonsubsidized
businesses, led to the revocation of the privilege in 1873." Six
years later, the same equation of information flow with good

1. Richard B. Kielbowicz, “News Gathering by Mail in the Age
of the Telegraph: Adapting to a New Technology,” Technology and
Culture 28,1 (January 1987): 26-41.

Actors

The contours of diplomatic
engagement are changing rap-
idly, as are the environments
in which diplomacy is crafted,
honed, and practiced. New
media have changed the pace
and content of political aware-
ness and provided new tools
for diplomacy.

Every global issue now tests
the assumptions and practices
of traditional diplomacy. Non-
state actors—whether benign
or malign, constructive or dis-
ruptive—now play increasing-
ly important roles in the con-
duct of international politics
and lead us to think differently
global  development,
conflict, and reconciliation.

These
and actors are helping to re-
fine, and perhaps redefine,

about

issues, conditions,

what diplomacy means, how
it is conducted, and how we
examine the new terrain of
diplomacy.



public policy led to the institution of subsidized distribution of
newspapers and magazines as second-class mail, a category that
remains in effect to this day.”

Belief in a freer flow of information is also what has pow-
ered the U.S. government’s interest in broadcasting into what it
considers to be controlled environments. Initiated immediately
after Pearl Harbor,’ the Voice of America (VOA) was just the
first in a long string of government efforts to increase the vol-
ume of information that audiences in the Soviet Union, Eastern
Europe, Cuba, China, and, more recently, the Middle East and
Iran, might access, with the goal of affecting domestic politics
in the target countries.

VOA and similar government efforts at information dissem-
ination had their roots in a battle that had raged since World
War I, as scholars and politicians tried to grapple with the con-
sequences of what they saw as three powerful new forces on the
political landscape:

« Large numbers of people who, though anonymous and
strangers to one another, were perceived to share inter-
ests, goals, and desires so similar that they could be con-
ceived of as a single entity, the mass public or, more sim-
ply, the masses.

o New communications capabilities like radio and cin-
ema, as well as improved older ones, such as newspa-
pers, which now could draw on telegraph and telephone
to bring in news from around the world (indeed, many
thought these media could inject ideas directly into the
minds of the masses, essentially enslaving them);

2. Richard B. Kielbowicz, “Postal Subsidies for the Press and the
Business of Mass Culture, 1880-1920,’: The Business History Review
64,3 (Autumn 1990): 451-488.

3. Alan Heil, Voice of America: A History (New York: Columbia
University Press, 2003). The Foreign Section of the Committee on
Public Information had started sending films, pamphlets, and lecture
tours about America and American values into South America and
Europe as early as April 1917.



(Information) Revolution in One Country

3

o Ideologies that used, or appeared to use, these media to
pull the masses into even tighter, more obedient groups
that could be mobilized in support of Nazism, fascism, or
communism.

Competing factions of academia, government, the judi-
ciary, and the private sector advocated various remedies to
the threat that information—whether overabundant or tightly
controlled—seemed to pose, both to the American electorate
and to the world at large. But all took for granted that there is
a link between the information that people are provided and
the political stances they will take. Nearly all sides in the de-
bate subscribed in some degree to the views of Justice Louis
Brandeis, who had asserted in Whitney v. California (1927) that
“[i)f there be time to expose through discussion the falsehood

and fallacies, to avert the evil by the processes of education, the
remedy to be applied is more speech, not enforced silence.”

RUSSIA AS TEST CASE

Implicit in Brandeis’s statement is the conviction that truths and
falsehoods have an independently verifiable existence, with the
companion consequence that “bad politics” are the product of
ignorance, not choice. This belief was widely shared in the Unit-
ed States, both within government and outside it, making it an
easy leap to conclude that the totalitarian societies that seemed
to be taking over the world could be combated (in part at least)
by supplying people within those societies with what the send-
ers in this country understood to be “the truth.” Although it was
not until 1976 that VOA adopted a formal charter requiring it-
self to be “accurate, objective, and comprehensive” and “a con-
sistently reliable and authoritative source of news,” its very first
broadcast, on February 24, 1942, had begun with the assurance
that “we shall tell you the truth.”

Not surprisingly, particularly for a government-funded

organization, settling who got to decide what “the truth” was
proved challenging. The country had already suffered the dis-

turbing experience of George Creel’s Committee on Public In-



More than half the people

in East Europe are under thirty.

When they want to know
what's happening—they switch
on Radio Free Europe.

For facts about East Europe
and RFE, write:

RADIO FREE EUROPE, Box 1969,

Mt. Vernon, N.Y. 10551

@l
sdvurtinng contrbuted for the publs good

RADIO FREE EUROPE CAMPAIGN
MAGAZINE AD NO. RFE-1128 69
p'4” = 57 (110 Sereen)

formation, which had conducted a vigorous and tightly defined
domestic “pro-America” campaign at the end of World War 1.
The question of whether or not America should compete with
European propaganda (produced not just by the Axis pow-
ers but also by England) was highly contentious throughout
the interwar years, making it little surprise that—as Alan Heil
put it in his history of the VOA—the decision to set up VOA
“led inevitably to a second war, a domestic battle for control”

over the issue of what kind of content would prevail—"news
with a twist or news that was, in the context of the times, more
straightforward.*

With the death of Nazism, and the descent of the “Iron Cur-
tain,” the Soviet Union increasingly became the target of much
of VOA’s effort. This was due in part, of course, to the belief
that the communism its government espoused was the prime
existential threat to America, and also to the belief that the
elaborate, controlled information environment that the Rus-
sian government had set up following the October Revolution,
and then increasingly perfected over the decades, looked to be
the very antithesis of the information environment that pre-
vailed in the United States. All media in the Soviet Union were
government owned and, more important, were used as overt
tools of opinion control. Whether paradoxical or predictable,
one of the effects of that control was that recipients of much of
what VOA sent tended to assume that the news and opinion is-
suing from the United States was as much propaganda as that
issued by their own government (an assumption that was often
enough correct, because of the ideological battles that raged in
the United States in the 1950s and 1960s).

In the late 1950s, partly in response to a suspicion that
“propaganda vs. propaganda” was an ineffective tactic, the VOA
began to offer a range of content much broader than just news.
This included plays, discussion forums, magazine-style “slice-

4. Heil, Voice of America, p. 36.



(Information) Revolution in One Country

S

of-life” programs, and—most importantly—jazz.’ By accident
or design, this change in content took advantage of the fact that
the massive Soviet state information industry was geared not
only to supporting the government but (with greater or lesser
fidelity at various times), to making sure that Soviet citizens re-
ceived only information that was uplifting, educational, and of
benefit to them and the state. Willis Conover’s “Jazz Hour” was
everything that the state information system was not—lively,
fun, and devoted to nothing more serious than good music.
As a result, the “processes of education” of which Brandeis had
written had far more to do with enjoyment than they did with
ideological argumentation—as this flyer (intended for dissemi-
nation in the United States) for Radio Free Europe (part of the
VOA operation) from what seems to be the mid-1960s will at-
test [the power of Conover’s influence may have been in this
listserve of comments collected when he died and also in this

Russian-language memoir of what formed the so-called “Shes-
tidesyatniki” [ 1960-ers] of Russia’s literary and cultural elite].
All that began to change in the second half of the 1980s,
as Mikhail Gorbachev and his supporters attempted the revi-
talization and “reconstruction” (in Russian, perestroika) of the
“stagnating” nation they had received from previous leaders
Leonid Brezhnev, Yuri Andropov, and Konstantin Chernenko
(nostalgia buffs, or those curious to see Soviet TV at its stiff-
est, may wish to access Brezhnev’s 1970 New Year’s greeting to
the nation, Andropov’s oration at Brezhnev’s funeral in 1982,°
or Chernenko’s address to the Communist Party of the Soviet

Union [CPSU] Senate the following year). One of the prime
tools for this “reinvigoration” was publicity or, as it became

S. Heil’s book has an amusing anecdote suggesting that music
was always part of VOA’s “business plan.” The first broadcasts were
announced by playing a few bars of the “Battle Hymn of the Republic,”
which had to be scratched when the broadcasters learned that the tune
is an old German march, “Laura, Laura,” to the sounds of which the
Nazis had invaded Norway. They hastily switched to “Yankee Doodle”
for the new service’s signature tune [Heil, Voice of America, p. 38].

6. The English subtitles in this video version bear no relation to
what Andropov is actually saying.



known to the world, glasnost. Begun as a whisper in 1986, with
publications of once-banned authors in obscure, hard-to-find
journals (Vladimir Nabokov, for example, had his Soviet debut
in a chess journal), glasnost had by 1991 become a full-throated
roar. Radio and TV became freer than they had ever been, aug-
mented now by the arrival of new technologies such as VCRs
and, a bit later, CDs; domestic newspapers and magazines
proliferated, as old titles shook off their dust and new ones ap-
peared to challenge them, joined as well by a flood of foreign
publications, either in their original form or, as the New York
Times attempted for a while, as look-alike versions published in
Russian.

Once the Soviet Union had been swept away, Russia be-
came what may have been the world’s freest information envi-
ronment. TV channels proliferated, as localities and local po-
tentates seized bits of the electromagnetic spectrum and then
used their holdings to batter one another. Talk shows, scandal
shows, even a news program called Naked Truth (during the
course of which the comely newscasters disrobed)—all these
were available, and more. Cable and satellite came, too, and
the Internet as well—dial-up in the late 1990s, but quickly be-
coming broadband, too. Book publishing staggered for a bit,
knocked back on its heels by the disappearance of state subsi-
dies, but then found its feet again, as did the film industry.

In short, by New Year’s Eve 1999, when Boris Yeltsin un-
expectedly resigned, Russia found itself with three major TV
broadcasters, one of which (the most boring) was more or less
controlled by the state, while the other two were owned by new-
minted billionaire oligarchs who used their media as extensions
of their political intrigues and machinations. One station had
been the main Soviet-era station, and the other was brand new,
a post-Soviet start-up, but both behaved as if the Kremlin (and
each other) were major enemies. Newspapers, too, did battle,
some of them Soviet-era “brand names” now in the harness of
oligarchs, and others of them new.

Perhaps ironically, one of the reasons that glasnost had prov-
en so destructive of the established order, and a reason also
why among the first assets that the oligarchs snatched up were



(Information) Revolution in One Country

-

TV, newspapers, and radio, is that Russians had long been per-
ceived to have an exaggerated faith in the power of words. More
than a century before poet Osip Mandelstam had remarked
gloomily to his wife that “only Russia respects poets” because
“this is the only place that kills poets,” another poet, Aleksandr
Pushkin, had written of the descending angel who would “burn

the hearts of men with your Word.” The victory of the Bolshe-
vik revolution was also portrayed as the triumph of “the word”
(not for nothing was the main newspaper called Pravda, or
“Truth”).

Given that reverence for “the word,” and the continued be-
lief that contested power was one of the things leading to the
continued weakness of the Russian state, President Vladimir
Putin and his Kremlin team began slowly gathering back con-
trol of the major information outlets. Because these new me-
dia had largely been funded and run by a card-house structure
of debts and shady deals, it was relatively easy for the Kremlin
to force out first Vladimir Gusinsky (owner of NTV and the
newspaper Segodnya), and then Boris Berezovsky (who did not
own but still somehow controlled ORT, which soon became
Channel One, and Nezavisimaya Gazeta). Other oligarchs got

the message and either dropped out

Audience Share Top 20 (19-25 April 2010)

of the media business or swung in be-
hind the Kremlin, buying up these as-

sets and more.

In 2010, the picture of Russia’s

media environment could be viewed

Audience share

as quite gloomy. As the graph at right

shows, most of the TV stations are

either owned by the government out-

right (in solid red) or are owned by

Kremlin allies or are generally progov-

7. 'This point lies outside the main argument, but it is worth noting
that Russian has two words that are translated into English as “truth.”
One is pravda, but this has the connotation of “man-made truth” or
“rhetorical truth.” Contrasted to it—and for a time also the name of a
newspaper published by the Russian Orthodox church—is isting, or
God’s truth.



ernment (in dotted red).® The top two nongovernmental sta-
tions, STS and TNT, offer entertainment only.

A similar picture obtains with newspapers—four of the five
newspapers with the widest circulation are either government
owned or are generally progovernment. The two largest radio
broadcasters that offer news are also state owned, but radio is
a comparatively insignificant source of most people’s infor-
mation. News is tilted strongly toward the government, with
President Dmitry Medvedev and Prime Minister Putin receiv-
ing substantial coverage, and very little attention devoted to
internal issues or disputes. Indeed, the news departments of
the major TV stations have basically become press offices, with
no capacity to cover fast-breaking events. This was abundantly
clear on March 29, 2010, when two sets of bombs exploded in
the Moscow metro. The only organization with the equipment
needed to cover a story of that sort was Russia Today (now
called RT), which had been established in 2005 to be a kind
of “Russian CNN,” in order to show a Russian point of view to
the world. Ironically, RT for that day at least was also the pri-
mary source of information for Russia itself, augmented by the
contributions of bloggers, tweeters, and people with cell-phone
cameras. The photo at left, taken by eyewitness Tatyana Kras-
nova, captures some of the spirit of that moment.

A blogger’s description (as translated by another blogger)
of the way Channel One, the country’s primary broadcaster,
covered the March 29, 2010, terrorist bombings in the Moscow
metro gives some sense of what the news environment looked
like in the main outlets:

“At 12:00, Channel One began their regular news pro-
gramme. Without any hurry, they told about subway bomb-
ings in Tokio (1995), Baku, Paris, Dusselsdorf, London,
about [the Ukrainian President Victor Yanukovich]’s condo-
lences, about the condolences sent by [Ukrainian lawmak-
ers], by Angela Merkel, Bernard Kushner. Then, very quickly,

8. Based on information provided by the TNS-Global media
monitoring company. Website: TNS-global.ru.



(Information) Revolution in One Country

9

they gave a short report of all the major events in Moscow,
one-and-a-half minutes long: 35 dead, 70 wounded, metro
doesn’t function from Komsomolskaya to Sportivnaya,
there’re traffic jams in the center, government demanding
to increase security in all Russian airports. For a couple of
seconds, they had [reporter] Timur Seraziev reporting live
from Lubyanka Square, and then they turned on the adver-
tisements of healthy food, Pepsi, some Antistax, chocolate
Inspiration, juice The Loved One, synthetic oils Mobill,
window washing substance, new yogurt Apple Musli, Afoba-
zol—a cure for anxiety and pressure, coffee Jacobs Monarch,
wholegrain Nestle cornflakes. Each of these ads was lon-
ger than the live report from Lubyanka. After the end of a
7-minute ad break, they started an unscheduled talk-show

‘District”

This kind of disconnect between events on the street and

the picture portrayed by the main TV news outlets, as well as

the generally heavy-handed way that journalists are treated in

the country, has led many observers to conclude that Russia has

returned “to Brezhnev times,” a kind of Soviet Union without

communism. That opinion is reflected in the country’s Free-

dom House rating, the history of which is shown in the graph

below. As can be seen, the western judgment was that Russia

flirted toward freedom during Gorbachev’s era, remained reli-

ably “almost free” throughout the Yeltsin era, and then began

to deflate again under
Putin, finally sinking
back into Brezhnev-
like “not freedom”
with Putin’s reelec-

tion.

HOWEVER...

As much as Russia’s
“freedomindex” of to-
day may resemble that

X Chart | B 2088

Freedom House Scores for Russia*

Rating scale is from | to 7: | to 2.5 is free; Nov. 1989 - Fall  Dec. 1991 March 2000 ~Viadimir  March 2004

3 to 5 is partly free; 5.5 to 7 is not free. of Berlin Wall USSR dissolved Putin elected president  Putin reelected

|

, IIHNHNEEEENEERSEENEEEEEEEEEEEEEEEE HE
[ I e . I R -

3 3

4 4

5 5

6 ) I S N I A I

: Illlllllllllllllll

1972 1975 1980 1985 1990 1995 2005

* For the period when Russia was part of the Soviet Union, scores for the Soviet Union were used.
Source: Freedom House, “Freedom in the World Country Ranking, |972-2007." at www freedomhouse.org/uploads/fiw/FIWAIScores xis (August 15, 2007).



10

Crenent csobogu
NEYTTHMX 1 NEKTPOHHMX
CMM s pervonax PO:

B crobonna

- oTHocHTensHo ceobogma

+ OTHOCHTENIHO HechoBOANO
- wecsoBopna

- Wer wuchopmam

NN

KAPTA TNACHOCTHU

(Mo passem Ha wapr 2010 roga )

B Mockea

[ Canxr-Merepbypr

e of 1988, there are significant differ-
s e e e, e
e ences. Unlike in 1988, when for-

eign TV was easily receivable only
in Tallinn (which could get signals
from Finland, making Estonia the
<) only part of the Soviet Union that
Y could watch Dallas), and a bare
handful of foreign newspapers and
magazines was available only in
the off-limits hotels for foreigners,
Russia today is awash in informa-
tion outlets.

The country has more than
fifty thousand legally registered

publications (though not all ap-

pear regularly). In terms of politi-
cal stances, these run the gamut from far left to far right and are
owned by a wide variety of supporters. More important, the
media environment in the country is no longer uniform, as it
was in Soviet days—the Glasnost Defence Foundation (gdfru)
publishes a periodic “glasnost map” that measures the degree of
media freedom by region across the state; as the most recent
version (through March 2010) shows, nowhere in the country
is ranked as “free,” but large swathes, including the second city
of St. Petersburg, are characterized as “relatively free” (orange),
and only a few regions are regarded as “not free” (brown). The
foundation further reports on this map that the situation had
“improved” in six regions and “worsened” in thirteen, suggest-
ing that the situation, while not ideal, is at least dynamic (the
same point is made by comparing the maps from different re-
porting periods).

Another set of maps on the same site indicates that these
variations in degree of media freedom are reproduced at more
local levels, meaning that a comparatively freer region will lie
next door to one that the foundation judges to be “not free”
The map at right is of the Central Administrative district—es-
sentially Russia’s heartland—and while generally less than free,
does include comparatively freer regions.



(Information) Revolution in One Country

11

[ L ey —

e s KAPTA TNACHOCTU  Frmis et mo

o e v wagr 2010 rn ) ohrach, Kprmcuan hracr. N racam rac.
ofiract, Tomeecamm ofy@cts. Framoncs ofracts.
v wlemcate Ofrwc)
W Mocxea
| Canxr{lerepbypr

OUATHMX W HBOKTPOHNMX
CMM » permonax PO

W cxooama
- OTHOCHTOMHO CIOBORMG
omHOCHIEnHO HecsoBoama
- wocsobonma
war mchopuaLpin

Omm

Russian theaters receive Hollywood movies the same day as
do American ones, so that, for example, movie-goers in Ufa, the

capital of Bashkortistan, are able (in early May 2010) to enjoy
Avatar (in simple 3D and IMAX), Iron Man 2 (normal screen
or IMAX), Robin Hood, and Plan B. Movie-goers in Chely-
abinsk, deep in Siberia, are unable to see Avatar in 3D because
the local 3D theater is showing Battle of the Titans instead, but
they are able to watch the film in 2D. They can, if they prefer,
also go to Robin Hood, Iron Man 2, or see Friends Forever (a Ger-
man-French-Italian coproduction), Nanny McPhee 2 (a British
comedy), or Burnt by the Sun 2, the sequel to a Russian movie.
Similar diversity is available via cable TV—to which more
than half of Muscovites subscribe, although penetration else-

where is much less—or via satellite (the western half of Russia

lies within the footprint of most of the satellites serving Europe
and the Middle East). Internet TV offers even more, essentially
an infinite menu of TV for every taste, from most of the coun-
tries of the world.

Unlike during Soviet days, Russians are also able to leave
their country and indeed have become avid travelers. Accord-
ing to the World Tourist Organization, Russia ranks ninth

in dollar volume of outbound tourism, with Russians having



12

spent almost $24 billion to travel the globe in 2008. Although
more detailed country-by-country destination figures required
paid subscription, anecdotal information offered by the World
Tourist Organization suggests that Russians travel everywhere
that Americans do, with particular attention paid to resorts in
Turkey and Thailand.

And then of course there is the Internet. Russia has the
third largest Internet user pool in Europe, behind only Ger-
many and the United Kingdom. With a larger population than
either of those two countries, however, Russia’s forty-five mil-
lion users mean that the country’s degree of penetration is only
33 percent, about the same as in Turkey. Not surprisingly, In-
ternet usage skews toward youth—nearly 70 percent of those
under twenty-four are Internet users. About 7 percent of the
total Internet is reckoned to be of Russian origin, and there are
more than seven million active bloggers—among them Presi-
dent Medvedev, who in addition is one of Russia’s ten thousand
or so Twitter users. Cellphone ownership in Russia is greater
than 80 percent, while there are actually more SIM cards in
use than there are people (penetration is 140 percent of the
population). In addition to keeping Russians connected to one
another, mobile devices are increasingly a means of accessing
the Internet—about a quarter of Russian Internet users have
reached cyberspace via their hand-held devices.

RUSSIA—THE ETERNAL PARAD OX

Indices such as that of Freedom House and the Glasnost De-
fence Foundation measure output: The declining scores reflect
things such as increasing concentration of ownership by pro-
Kremlin forces, pressure on journalists, and reports of top-
ics that are forbidden or restricted in the major press outlets.
Unlike two decades ago, however, that does not mean that the
information is unavailable in Russia, if someone wants to find
it. Indeed, in the Russia of today a person can probably find
whatever information he or she desires—including such pre-
viously unthinkable things as a slideshow that gives the retail
prices of the watches worn by politicians who claim modest

salaries (President Medvedev, for example, claimed income of



(Information) Revolution in One Country

13

$119,000 in 2009° and is shown wearing a watch said to cost
$32,000); a video with a biting rap song decrying the way in
which the vice president of Lukoil was able to shift blame for a
fatal automobile accident onto the victims; or cartoon versions
of President Medvedev and Prime Minister Putin dancing and
singing satirical couplets, as portrayed on the New Year’s show
of Channel One, the nation’s largest.

What this means is that—unlike in the Soviet past—almost
anyone anywhere in Russia can obtain almost any information,
about any subject. In other words, what the information revolu-
tion has wrought in Russia today is a shift from the assumption
that political attitudes and behaviors are a product of informa-
tion shortage (which can be overcome by supplying more)
to the possibility that they are a product of information access
choices and preferences.

Like their fellows almost everywhere in the world, Russian
audiences seem to be using the overflowing abundance of the
communications offered them increasingly to select only the
things that genuinely interest them rather than the things in
which other people think they ought to be interested. The in-

crease 1n lnformatlon avallablhty Rating of Top TV Show in Russia by Category, 26 April-2 May 2010

in recent years has tended to be ex-

ponential, while the increase in in- 12
formation actually accessed is only 10.3

10.1

arithmetic—meaning that even

popular venues do not attract mass
audiences in the way that mass

communications once did. This

may be seen, for example, in the
ratings (or percent of potential to-
tal audience) achieved by the most

popular TV shows in various con-

tent categories (this graph is based
on information provided by TNS-

Gallup).

9. Henning Shroeder, “Modern Times: Is There Movement in
Russian Politics?” Russian Analytical Digest n°. 77 (April 2010): 4.



14

The graph shows that, although people do watch the main
news programs—which critics consider to be the creatures en-
tirely of the Kremlin—they watch entertainment slightly more.
Even more important, though, they clearly spread their atten-
tion among a far wider variety of fare than was the case in So-
viet days, which suggests that politics simply does not have the
hold over them that Russia’s elites may once have imagined was
the case.

Resources today also make it possible to measure not just

Sources of information and trust in sources s - Infommation source (%)

81 °
76 77 78 i Mast trusted source (%)

61

w
o
- (=]
£ |3
_2 (]
= E MRKA “MipoasiyTae” "Peantitee nauase”
Social group “smart ones™ — ‘Advanced” —15% of * _ hvper-m li
14% of population—good population—Digital tlﬁ?ﬁaustgfﬂ%%w ne
futures—well-connected Generation—highest ambition

what people watch but also what they think about it. Thus, a
public opinion poll from March 2010 found that 60 percent
said that they didn’t pay particular attention to media report-
ing about the economy, perhaps because 71 percent felt that
the media were not reporting the situation “objectively,” and 45
percent felt that the economic situation was worse than was be-
ing reported. Nor is distrust a factor only with older, perhaps
more cynical generations. Another study, this from April 2010,



(Information) Revolution in One Country

15

indicated that youths (shown in the graph at left according to
the demographic segments assigned respondents by the polling
firm) spread their information searches out over a number of
sources.

In other words, what the available data suggest is that Rus-
sians may not be “information deprived” but rather are getting
pretty much the information they want to get. Although that
makes them no different from people anywhere else (at least if
the tenets of “uses and gratification” theory are generally cor-
rect), the notion that Russian audiences may be indifferent to
the kinds of information that outsiders think they should want
is profoundly disturbing to many people. That discomfort and
disappointment has shown up particularly strongly in studies
of the Russian Internet, which was widely imagined to be a sort
of “electronic samizdat [clandestine printing]” that would bring
Russians the kind of “freely flowing information” that President
Obama and Secretary Clinton imagined would be used to “hold
the government accountable.”

A study by journalists Floriana Fossato and John Lloyd,
“The Web That Failed,” is representative of this sense of disap-
pointment. The authors report with distaste that the activities
of Russian Internet users suggest that news ranked ninth in
their interests and that, moreover, a great deal that fell within
that rubric is “sensationalist and largely unchecked stories.”
Fossato and Lloyd outlined three unsuccessful attempts to use
the web for political mobilization, drawing the overall conclu-
sion that most conversation on the Russian web is not political
(or, as they characterized it, is at a “low qualitative level”), that
trust levels are low and networks tend to be closed, and that
would-be leaders are easily coopted or compromised.'’

Eugene Gorny, a Russian émigré who was one of the first
students of the Russian blogosphere, found essentially the
same contours in his own research but drew different conclu-
sions about the import of his findings. To him, Russians’ use of

10.Floriana Fossato and John Lloyd, “The Web That Failed”
(Oxford; United Kingdom: Reuters Institute for the Study of
Journalism, September 2008), p. S8.



16

abundant information is essentially the same as it was when in-
formation was limited—the public is “socially atomized;” has
contempt for officialdom and “the Other;” and relies almost ex-
clusively on their personal networks for information, opinions,
and support.'!

Ekaterina Lapina-Kratasyuk, a professor in Moscow,
agrees'” as well that “the Internet is not informing a virtual pub-
lic sphere in Russia” but argued that what people seem to be
searching for is not “information,” in the sense that President
Obama meant it. What they seek instead, she argued, is variety.
According to her research, people in Russia—especially the
young—collect bits and pieces of what they consider “news”
from a broad array of sources: TV, the Internet, social media,
e-mail, and from interaction with friends, precisely as was sug-
gested by the graph above.

To Lapina-Kratasyuk, her findings are not an indictment of
political passivity in youth but rather seem to point to a kind
of “information overload,” which, she argues, “reflects the situ-
ation of indifference in contemporary Russian society.” People
do not feel a purpose in engaging with politics or indeed with
people outside their own social spheres. As Lapina-Kratasyuk
puts it, “The typical Russian Internet user is not interested in
discussion and accepts media content uncritically. The users
are dependent on it and have great antipathy toward it at the
same time.”

The information environment in the United States has
many of these same features. News programming is usually
the choice of between 1 and 4 percent of the TV viewing audi-
ence (see figures on the website tvbythenumbers.com), and 72
percent agree with the statement that “most news sources are
biased” In a ten-year period, the percentage of those willing to

accept that “all or most” of what the various purveyors of TV

11.Eugene Gorny, “Understanding the Real Impact of Russian
Blogs,” Russian Analytical Digest n°. 69 (December 2009): 8.

12.Ekaterina Lapina-Kratasyuk, “Newsin the Russian Internet:The
Growing Indifference of a Closing Society,” Russian Analytical Digest
n°. 69 (December 2009): 14.



(Information) Revolution in One Country

17

news are offering is true has dropped from the mid-40 percent
range to the 20-30 percent range (depending upon the chan-
nel), while the numbers for major newspapers have trended
even lower.

The “mass audience” for other fare is also as fragmented as
in Russia. Even popular entertainment programs frequently
attract no more than 10-15 percent of the total potential audi-
ence, and many “top-rated” shows achieve their status in spite
of having ratings in the single digits. As was noted in an earlier
essay, even the TV program that drew the largest audience in
U.S. history, the broadcast of Super Bowl XLIV, did not attract
more than half of all the TV viewers that day. Just as in Russia,

the U.S. TV audience is fragmented, as the graph below sug-
gests (the chart aggregates the average rating for each network
channel for the year to date—as may be seen, none manages to
capture more than about S percent of the total viewing audi-
ence).

T Broadcast k Ratings
Season To Date Through Week 32, 9/21/09-5/2/10

4.5

4.0

35

3.0

25

2.0

1.5

Average Rating (Most Current)

Viewers Adults 18-49 Adults 18-34 Adults 25-54

s CBS 4.1 3.2 2.2 4.1

xCBS 3.8 2.9 1.9 3.8

B FOX 3.4 3.7 3.3 4.1

BNBC 2.9 2.7 2.2 3.2

xNBC 2.3 2.3 2.0 2.7

SABC 2.9 2.7 2.2 3.2

cw 0.7 0.9 1.1 0.9

Data: ©2010 Nielsen Media Research, Inc. All Rights Reserved.
Chart: @TVbytheNumbers.com LLC




18

FROM PUSH TO PULL

In short, what is happening in Russia seems to be nothing more
than a local expression of a much broader tendency, the transi-

tion from a “push” environment—one where the supply of infor-
mation was greater than the demand—to a “pull” environment.
In a “pull” environment, the audience, not the broadcaster, is
in charge—an inversion that infuriates “pushers.” Newspaper
publishers and journalists fulminate about what people should
read, critics and directors intone about the movies people ought
to see, politicians and campaign workers carry on about issues
people ought to care about, and democratic activists insist that
people ought to hold their governments accountable. What be-
havior increasingly seems to demonstrate, however, is that in a
“pull” environment, people make choices as they wish, paying
less and less attention to what the “pushers” consider they ought
to do and increasingly doing whatever they want to.

In the case of Russia, what Lapina-Kratasyuk and Gorny are
suggesting is that Russian habits of information access are not a
product of information deficit but rather are a reflection of peo-
ples’ own preferences. Yes, there are some political activists, just
as there are in America, and there are many people who wish
their government were not so corrupt, cynical, and occasion-
ally brutal. However, most Russians—or at least most young
Russians—appear to have abandoned traditionally understood
“news” as something of no particular interest to them. This is,
as Lapina-Kratasyuk concludes, part of a “larger phenomenon”
as “political news” everywhere moves to “become extinct.”

This growing indifference of Russia’s audience to “political
news” was one of the reasons that VOA stopped broadcasting

to Russia entirely in 2008.



Institute for the Study of Diplomacy
Edmund A. Walsh School of Foreign Service
Georgetown University

Washington, DC 20057

telephone 202-965-5735
fax 202-965-5652

Web site http://isd.georgetown.edu



