
 
 

 

 

 
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

Media, Civil Society and the State in Democratic Politics in 

Africa:  The Case of South Africa 

 

 

         Sean Jacobs 

 The New School, New York 

 

 

 

 

 

 

 

    International Affairs Working Paper 2011-01 

   February 2011 

 

 

 

 

 

 

 

 

Copyright 2011 by Sean Jacobs 



 
 

 

 

Media, Civil Society and the State in Democratic Politics in 

Africa:  The Case of South Africa 

 

 

Graduate Program in International Affairs 

The New School 

International affairs Working Paper 2011-01 

February 2011 

www.gpia.info  

 
 

 

 

 

     ABSTRACT  

 

 

The last two decades or so has seen an explosion of interest in the question 

of civil society and the role of media and information in democratic politics. Specifically 

for Africa, the development of strong civil societies is seen as vital for democratization 

and democratic stability and in thinking about the State. Much of the literature has a 

prescriptive tone, suggesting that the development of privately 

owned media enterprises is the key to the emergence of a fully functioning public sphere, 

in which government wrongdoing will be exposed and democratic debate can take place. 

In much of the writing, particularly by political scientists, dependence on the state is the 

main factor, along with resource constraints, lack of training, and inability to reach areas 

of the population that cripples media and its ability to nourish the free flow of ideas 

in civil society. However, this paper is less interested in how much we can expect from 

the kind of institutional reform implied by the scholarship mentioned above, but rather 

from the assumptions about the role of the state and the place of media in African 

politics. The paper will discuss these issues in the context of a very advanced and well-

developed media system – that of democratic South Africa – to see how well it is 

fulfilling the expectation of this literature. 

 

 

 

 

Sean Jacobs 

Graduate Program in International Affairs 

The New School 

jacobss@newschool.edu 

www.gpia.info   

http://www.gpia.info/
mailto:jacobss@newschool.edu
http://www.gpia.info/


 
 

1 

 

      Media, Civil Society and the State in Democratic Politics in Africa:  

                                       The Case of South Africa 

                                                  Sean Jacobs 

The last decade or so has seen an explosion of interest in the question of civil 

society and the role of media and information in democratic politics.
i
  Specifically for 

Africa, the development of strong civil societies is seen as vital for democratization and 

democratic stability and in thinking about the role of the State.
ii
  For example, Bratton 

argues that civil society holds the latent promise of political pluralism.
iii

  In the case of 

Zimbabwe, Makumbe goes further by claiming that civil society‟s blossoming is the 

cause of a whole set of recent positive changes in the common interest of the citizens of a 

number of African countries.
iv

   

 One defining characteristic of this literature is that it focuses primarily on civil 

society‟s ability to resist penetration by the state.
v
  This is not surprising, of course, given 

the legacies of authoritarian governments and the suppression of political participation in 

many African contexts, both under colonialism and since independence.
 vi

   

From a synthesis of a number of the leading definitions of the concept of civil 

society as applied in the African context,
vii

 it is possible to identify basically 3 categories 

of civil society functions: (1) limiting the state;
viii

 (2) incorporating and integrating 

various sectors of society;
ix

 and, related to the second function, but analytically distinct, 

(3) enabling communication within society and between society and the state.
x
 

Media has a clear role to play in each of these three realms. In the first, it is 

expected to act as a watchdog. To fill this function, it is most important that it be 

independent enough to aggressively investigate and publicize wrongdoing by state actors. 

In the second two, however, what becomes equally important is inclusiveness. In order to 

work to incorporate marginal actors and ensure genuine, broad-based communication, 

media needs to reflect as wide a range of constituencies as possible.  

In all these three kinds of functions, the expectations of civil society literature 

overlap with those in a related literature on the “public sphere.” Public sphere refers to 

those social structures and spaces where open, critical public discussion of matters of 

general interest happens. The public sphere includes much of civil society but is also 

linked to institutions of representative democracy, such as parliaments or legislatures.
xi

  



 
 

2 

 

Of course, media is just one public sphere institution, but in South Africa as 

elsewhere, its importance is highlighted as other such institutions decline. The last decade 

in South Africa has seen demobilization of a once very vibrant political culture. This 

includes: the reduction of political parties to electoral machineries and the transformation 

of the “civic movements” of the 1980s and early 1990s into service organizations.   

In this context, mass media gain added importance.
xii

 And in the literature on 

media, as with civil society earlier, wariness of the state looms large again. As a result 

much of the literature has a prescriptive tone, suggesting that the development of 

privately owned media enterprises is the key to the emergence of a fully functioning 

public sphere, in which government wrongdoing will be exposed and democratic debate 

can take place.
xiii

   

For Makumbe and a number of other political scientists (who have pointed to the 

importance of media in democratization processes and as a necessary component of civil 

society), dependence on the state is the main factor, along with resource constraints, lack 

of training, and inability to reach areas of the population that cripples media and its 

ability to nourish the free flow of ideas in civil society. And there is certainly reason to 

endorse this emphasis.  In Zimbabwe, for example, breaking the state monopoly on 

information is absolutely necessary given the repressive posture of the Zimbabwean state 

and the ruling party, ZANU-PF.  

However, this paper is less interested in how much we can expect from the kind 

of institutional reform implied by this scholarship, but rather from the assumptions about 

the role of the state and the place of media in African politics.  

The paper discusses these issues in the context of a very advanced and well-

developed media system – that of democratic South Africa – to see how well it is 

fulfilling the expectation of this literature.  

 

The South African Case Study 

In general, South African media does not suffer from the shortcomings I just 

listed: lack of independence, lack of resources, poor training, and insufficient coverage. 

So how is it doing in terms of keeping tabs on government and fostering broad-based 

debate? It appears as a mixed report card. Any assessment of South African media, must 



 
 

3 

 

acknowledge upfront that the democratic transition in South Africa has been 

accompanied by remarkable changes to the media landscape.  

The key reforms include: Once heavily controlled by the apartheid state, the 

media, including publicly owned media, is protected by the new Constitution and free to 

criticize government.  The media enjoys unprecedented access to state-held information 

through a generous Freedom of Information Act.  Post-apartheid reforms have broken the 

state‟s monopoly over broadcasting and brought diversification of commercial print 

media.  New titles have been introduced and we have seen real changes in the previously 

exclusive racial ownership patterns.
xiv

  

A wide range of choices for radio, television, and print media are available to an 

impressive majority of South Africans.   

Specifically, radio covers ninety per cent of the population and broadcasts in all 

official eleven languages. The public broadcaster, the SABC, operates 20 radio stations, 

and in addition there are about 15 private radio stations. Over a ten-year period, South 

Africa‟s media regulator, the Independent Broadcasting Authority has awarded a total of 

94 community radio licenses. 

As regards TV, coverage is lower but still significant. Over sixty per cent of the 

population has direct access to television services. There are more than 4 million licensed 

television households in South Africa, making the country with by far the largest 

television audience in Africa.
xv

  There are 3 public television channels; one private, free-

to-air TV station; a subscription-based cable service (with over a million subscribers); 

and a digital satellite television service that dominates satellite TV broadcasting in the 

rest of the continent.   

For its part, mainstream print media includes seventeen daily newspapers, seven 

Sunday newspapers and 24 weekly newspapers publish nationally or regionally. Since 

2002 a number of mass-based tabloids, including one in the Zulu language, have 

emerged.
xvi

 

In some respects the expected, healthy effects of a vigorous media are present. 

Recent history has shown South African media filling the role of democratic “watchdog” 

very well.  The news media is very serious about exposing government corruption and 

inefficiency.  A specific, high-level example is when reporters of the Sunday Times in 



 
 

4 

 

March 2000 exposed a senior official of the ruling party, the African National Congress, 

who had received favors in exchange for supporting a costly and probably unnecessary 

arms purchase. The subsequent police investigation implicated multinational weapons 

companies and led to the conviction of the official, at the time the parliamentary leader of 

the ANC. It also reached past the main players to put the financial dealings of the 

country‟s deputy president in an unfavorable light. This is just one example, and the 

weekly Mail and Guardian in particular has built a reputation for fearless reporting of 

this type.  

But as we have seen, civil society and its cousin, the “public sphere,” are tasked in 

democratic theory with more than just this. Beyond being a watchdog, media as a central 

part of the public sphere ideally also serve as a space of interest articulation and 

deliberation.  

How do the South African media fare by that measure?   

The picture I outlined earlier, of a diverse range of media outlets, serving citizens 

in a range of languages and in national as well as regional markets, seems hopeful. 

However, here is where the marks get a bit lower.  

There are a number of other features that characterize the South African media, to 

which I have not yet pointed.  Crucially, these features include segmentation along the 

largely coincident lines of class and race in South Africa, and a news model in which the 

former “white” media set the agenda for political reporting by outlets serving other 

groups.   

 

The factor of segmentation 

The lion‟s share of the television audience belongs to the three television channels 

operated by the public broadcaster, the SABC. Each of these is aimed at a particular 

racial-slash-income group. One reason for this is that while the SABC receives state 

subsidies and has a public service mandate; it is required to get the bulk of its revenue 

from private sources, mainly through advertising.  And in South Africa, racial and market 

categories overlap to a staggering extent. 



 
 

5 

 

The stratification is unambiguous and profound. White South Africans, less than 

10 per cent of a population of 44 million, enjoy the highest levels of income.  “Asians” or 

“Indians” at 2.5 per cent of the population, average the second highest incomes, followed 

by coloureds, not quite 9 per cent.  Africans, the majority of the population at 79 per cent, 

make up the bulk of the poor.
xvii

 

SABC 3, the most important free-to-air television channel, serves mainly white 

English-speakers and the small black elite.
xviii

  SABC2 is aimed at (white) Afrikaners, 

Afrikaans-speaking and mainly working class coloureds and other so-called “marginal 

language” groups. Finally, SABC1 aims for a younger, urban and majority black 

audience.  

SABC3, the channel aimed at the white, English-speaking minority, is the ad 

revenue powerhouse, largely for reasons related to the purchasing power of its audience.  

Not coincidentally, SABC3 also features the most important nightly news bulletin.  

Print media is similarly segmented.  The dominant print media remain the papers 

that in the past served the white community exclusively.  That media has undergone 

ownership and some editorial staff as well as management changes, but advertising and 

marketing imperatives again mean that it continues to be aimed primarily at the white 

minority. Guy Berger, a former newspaper editor and now journalism professor at one of 

the country‟s leading journalism schools, underscores this point:  

Wealth remains, however, largely among whites and advertising is still 

placed by white-staffed agencies. As a result, most media institutions stick 

with upmarket audiences, although some strides are belatedly made with 

tailored newspapers at the working-class level.
xix

 

This matters for a couple of reasons. First, it clouds the picture of an inclusive 

media.  But perhaps even more importantly, it has implications for the diversity and 

breadth of the content of the media.  To specify: the elite or what could be referred to as 

the opinion-leading media include the daily publications Business Day and Business 

Report, and the weekly Financial Mail as well as the Sunday Times.  The formerly 

alternative paper, the Mail and Guardian, is also part of this group of media, though it is 

not as central.  Similarly, the SABC3 television news as well as the news bulletins and 

actuality programs of SAfm, the public broadcaster‟s flagship radio station, form part of 



 
 

6 

 

the opinion-leading media. All of these media that now style them as “South African 

media” existed under apartheid, limited to serving different factions of the white 

minority. 

 

The News Model 

A second-tier of media (the less important outlets of the mainstream press) exists 

in South Africa. Not only do the same companies that dominate South Africa‟s elite 

media outlets own these media, but also the synergy extends to the content of news 

columns. In addition, journalists, editors, and media workers at a range of outlets, 

including people who worked or had worked their way up from the less important outlets 

of the mainstream press, basically rely on the opinion-leading or elite media for news 

agendas or cues.  In interviews, they confirm that what they do in editorial meetings at 

those second tier news organizations is read Business Day, Business Report and Sunday 

Times, among others, discuss what has been aired on SAfm or the SABC3 news, and play 

catch-up, assign follow up stories, and so on.  

The result is that while they do feature some coverage that is distinct from that in 

the opinion-leading media, in crucial ways they take their lead from this top tier.  

Not surprisingly, survey data shows that opinion-leaders in the society – most 

notably politicians, business leaders and policy-makers – get their news almost 

exclusively from these top-tier media.
xx

  

These media outlets not only set the tone for the rest of the media, they also have 

implications for what people in these elite circles watch, read, and listen to. Also not 

surprisingly, they focus on issues of interest, and perspectives common to, their 

comparatively well-off readership.  

According to a disenchanted former senior news producer for the SABC:  

When I‟ve been in Parliament for the annual Budget Speech by the 

minister of finance, I‟ve been struck by how journalists confront [the 

finance minister Trevor] Manuel with constant questions about tax, capital 

gains, among others, and never ask him about issues to do with the poor, 

and I wonder how much that constant interaction with elite journalists 



 
 

7 

 

shapes his outlook. Clearly he must constantly be thinking of how to 

answer the tough questions posed to him about taxes and issues affecting 

middle and upper income earners, and he less often has to respond to 

challenges from other perspectives.
xxi

 

This paper argues that to understand what kinds of debate are taking place in the South 

African media, one need to study a comparatively small slice of that media, a slice which 

caters to a comparatively small, elite section of society – whites and the new black 

political and small economic elite.  Research shows that there are real limits to the kind 

of information that is presented and the kind of debate that takes place in those contexts. 

The paper makes this case through a brief discussion of the debate over the 

direction of national macroeconomic policy in the early years of ANC rule. It also looks 

at the attempts of some of the social movements that emerged after apartheid to use 

media to advance their demands on the state.  

 

The tenor of economic policy debates 

Probably the most significant policy shift of the new, post-apartheid government 

was the switch in 1996 from the Reconstruction and Development Program (RDP) to the 

Growth, Employment and Redistribution, (GEAR) policy.  

For the 1994 elections the ANC campaigned with the RDP, which was essentially 

a program for economic growth through redistribution. It included elements such as 

massive investment in social services (including the construction by the state of one 

million houses; and the provision of electricity, clean water and sanitation to tens of 

millions), the creation of three to five thousand jobs per year and a redistribution of much 

agricultural land expropriated under apartheid.  

In mid-1996, the ANC changed the RDP for GEAR.  In contrast to the RDP, 

GEAR promotes economic growth over infrastructure development and redistribution. It 

aims to reduce government spending, cut corporate taxes, relax labor laws, and privatize 

state industries, all in the hopes of attracting foreign investors.  

The switch to GEAR was in part the result of an ideological onslaught against the 

RDP from various sources, and these sources found a willing outlet in the South African 



 
 

8 

 

media.
 xxii

  Media coverage consistently blamed the RDP for failure in the economy,
 xxiii

 

and pushed for an all-out policy of structural adjustment.  At the time, the currency, the 

Rand, depreciated in value by 25% in 4 months; interest rates remained high; the trade 

account balance moved in a highly erratic fashion; and the foreign exchange reserves 

were steadily depleted.  These developments were linked directly to the government‟s 

decision, prompted by World Bank and business-sponsored advisers, to relax exchange 

controls among others, but this was conveniently downplayed in explanations for the 

economic downturn. The RDP got blamed for everything that was wrong with the South 

African economy, even long-term structural defaults inherited from apartheid. Those 

favoring GEAR were presented as “independent think-tanks” and as technical experts. 

Pro-redistribution voices within the ANC and its allies, more in tune with majority 

demands, were effectively marginalized, and often portrayed as a threat to South Africa‟s 

future economic health. 

For example, as the Financial Mail, one of the chief cheerleaders of the GEAR 

policy, asserted at the time:  

If government reacts negatively [to GEAR], it will … discourage 

investment, undermine the Rand and lock this economy into a low-growth 

trap.”
xxiv

  

However, while it would have been difficult to tell from reading the media, this 

was far from a consensus view in South Africa, even among economists.  One of the most 

powerful political constituencies in South Africa is the trade union movement, the 

Congress of South African Trade Unions (COSATU), which is also an alliance partner of 

the ANC.  COSATU, like the ANC, has a long history at the forefront for political and 

economic rights of the majority of South Africans. The total number of economically 

active citizens is estimated at 16.4 million people.  COSATU continues to enjoy broad 

support, with currently just below 2 million dues-paying members,
xxv

 representing almost 

13% of the working-age population.
xxvi

  Yet COSATU remains on the margins of most 

political debates in South African media, usually depicted as a self-interested actor 

engaged in power play. A phrase you often see associated with COSATU in the press is 

“flexing their muscles.”  This is against voices representing business interests, which are 

generally depicted as neutral and constructive.  



 
 

9 

 

The bulk of coverage of unions by South African newspapers is personality- or 

event-driven focusing predictably on strikes and wage negotiations.  A very small 

number of articles (only 6 % in 2001) focus on substantive issues also raised by the 

unions such as labor law reform, HIV/AIDS, and privatization.
xxvii

   

In fact, COSATU has its own sophisticated policy analysis capacity. It has 

consistently come out strongly against GEAR, but its analysis has largely been shut out 

of the extensive media coverage of the strategy shift. In contrast, corporations and their 

spokespeople or boosters receive ample coverage.   

This is therefore not a question of organized interests being able to get their 

opinions out, with a more diffused popular opposition.  On the contrary, it‟s quite clearly 

one set of organized interests being reflected, and another shut out. 

A further example of acceptable debate on these kinds of questions is the events 

around the reaction to a television documentary by John Pilger aired in early 1998 (April 

21 to be exact) on SABC3.Pilger is a leftist journalist who is well regarded 

internationally – he is a past winner of the United Nations Association Media Prize and 

Britain’s Journalist of the Year award. Specifically for South Africa, he had been a 

supporter of the liberation movements, so much so that he was kicked out of the country 

in the early 1960s by the apartheid regime. As such his views were in tune with the 

majority of South Africa.  As a result, his documentary on the first four years of ANC 

rule appeared a natural for the public broadcaster. The problem is that the documentary 

turned out to be quite critical. Titled Apartheid did not die, it focused on racialized 

contrasts of wealth and poverty in the country, black and white living conditions, and 

documented dangerous working conditions in some of the main industries (particularly 

mining). It essentially made the argument that economic apartheid was continuing 

unabated. At first glance, the fact that the SABC showed this documentary seems like a 

positive sign in terms of the normative measures posed at the outset of this paper. Pilger’s 

documentary was both highly critical of the government and outside the mainstream of 

debate on economic policy as characterized earlier, and it was aired in a prominent spot 

on the main channel.  Moreover, the broadcast received wide coverage in the press. 

However, if we look at the events around the broadcast, and the content of the press 

coverage, it becomes clear that Pilger had crossed a line. 



 
 

10 

 

A number of unusual features characterize the broadcaster‟s handling of the film 

and media‟s reaction to it. On the day the film was screened the SABC‟s 

management for the first time ever deemed it necessary to run a disclaimer before 

the broadcast, a white screen with black lettering saying that Pilger's “… views 

and interpretations are not those of the SABC.”
xxviii

  No other program had ever 

carried a disclaimer, and while in the immediate aftermath the broadcaster 

announced that all documentaries would in the future carry one, the practice hasn't 

been repeated. 

Also unprecedented was an on-air panel discussion held after the film. This 

consisted of senior representatives of the ruling alliance and a pro-ANC business 

analyst.  Although Pilger was in the country at the time, he was not invited to 

defend his views on the panel.  

Finally, in mainstream print media as a whole, Apartheid did not die was the main 

subject of a staggering 34 items – including unsigned editorials. Overwhelmingly 

this coverage dismissed the film as ideological and failed to comment on the 

substantive economic critique advanced by the documentary.  Moreover, in many 

instances this coverage was personalized and xenophobic.  

This episode appears as an exception that proves the rule. Perspectives critical of 

the government‟s strategy of economic liberalization and limited social change are 

not completely shut out, but they are perceived by and presented in mainstream 

media as threatening and unacceptable.  

In the South African case as elsewhere on the continent, it is difficult to find out 

what poor people think about the government‟s economic policies.  For example, 

the Afrobarometer, the leading and most reliable of the opinion surveys on and 

generated inside South Africa, only measures perceptions of government 

legitimacy or services in general, not of specific programs like redistribution or 



 
 

11 

 

privatization.  As a result it is hard to pin down what kinds of programs 

respondents are objecting to or endorsing.  

However, the popularity of COSATU, and the ability of social movements to 

mobilize protest, does give some sense of the opposition to GEAR, and the 

programs associated with it. It is also revealing that Afrobarometer reported last 

year that there has been a 10-point drop in the trust expressed by South Africans in 

independent newspapers. There may be a lot of reasons for this, but it would be 

reasonable to suggest that the majority feels its opinions are not heard. 

 

The Coverage of “New” Social Movements 

 One of the defining characteristics of the post-apartheid polity is the emergence of 

a range of organizations, outside of legislative politics, that are making direct demands on 

the state and capital. These organizations are broadly known as the “new social 

movements.” The rest of the paper discusses how the new social movements are covered.  

Coverage of the new social movements, points to interesting results. My research 

indicates that the elite media can sometimes cover anti-government, pro-poor voices 

sympathetically.  But here again it seems that social movements are successful in getting 

coverage only to the extent that their demands can be framed in terms that fit within the 

narrow range of debate described above. 

 The paper makes this case by looking very briefly at two of South Africa‟s many 

lively, popularly-based movements that have opposed government policies and that have 

arisen in the last few years.  The two groups studied for this paper have been given very 

different receptions in the media.  One, the Treatment Action Campaign (TAC), the 

group advocating for public provision of AIDS medicines has been embraced by South 

African and now international media, and has achieved significant, though still 

incomplete, policy success.
xxix

   The other, the Anti-Privatisation Forum (APF), which 

advocates for public provision of basic services such as water and electricity, has been 

largely shut out by the media and has seen most of its policy goals unmet.   



 
 

12 

 

 Since its founding in 1998, the TAC has achieved a number of victories: President 

Mbeki publicly ceased to question the link between HIV and AIDS; the government was 

compelled by the Constitutional Court to make anti-retrovirals available to pregnant 

women and children; and most recently, the government has announced it would 

implement a countrywide treatment program through the public sector. TAC has also 

won a number of victories against multinational drug companies to lower the prices of 

anti-retroviral drugs.
xxx

   

Mainstream media coverage of TAC has been overwhelmingly positive. 

According to TAC‟s national manager, the media has been a substantial resource in the 

success of the organization‟s campaigns.  In 2003, TAC mounted a civil disobedience 

campaign and despite its militant posture, during this campaign, to quote the same TAC 

leader, “for the most part the media stayed on TAC‟s side.”  This was also true of other 

TAC campaigns, including one in which they publicly and illegally imported generic 

AIDS medicine into the country.
xxxi

  

In contrast, the APF, which also engages in civil disobedience, has received very 

little coverage, and when it is covered, it is often depicted as criminal.  The largest local 

affiliate of the APF is the Soweto Electricity Crisis Committee (SECC).  

The SECC organizes residents in one of the country‟s largest townships 

struggling with increased electricity tariffs, and has engaged in illegal reconnection of 

services cut off for non-payment.  Coverage of this group in particular has cast it as 

renegade and lawless, or focused (derisively) on the group‟s leader, Trevor Ngwane, who 

was expelled from the ANC for criticizing privatization.
xxxii

  In mainstream media 

coverage there is little or no analysis on the electricity crisis itself, but rather on a 

supposed “culture of non-payment” stemming from the boycott era of the 1970s and 

1980s. This is basically demonizing of rent and service boycotts by township as a form of 

protest against inadequate services offered by the apartheid state throughout the 

1980s.
xxxiii

  

In fact, the first significant coverage of APF activities actually appeared in the 

Washington Post in November 2001.
xxxiv

  In an interview, the Washington Post reporter 

in South Africa, Jon Jeter, said normally, as a foreign correspondent, he takes his cue 

from the local media, but in this case he received word of the story through local 



 
 

13 

 

activists.
xxxv

  At the time, this led to some debate in South Africa as to why the South 

African media did not report the story in the first place, but little has come of that 

“debate.”
xxxvi

 

Both TAC and the APF are mass based, majority black organizations that make 

demands on the state for services, oppose government policy, and engage in civil 

disobedience.  Why is one “allowed in” and the other not? Part of the difference in the 

media coverage given to TAC and the APF certainly has to do with international attention 

given to the AIDS crisis as well as the media savvy of the organizations involved.   

But this is not a sufficient explanation. For example, the worldwide attention 

brought to Mbeki‟s AIDS denialism is partly a result of TAC‟s protests, covered 

extensively in local media and picked up abroad.
xxxvii

  And while AIDS is certainly an 

urgent issue, access to basic services such as water and electricity can be and often is also 

a matter of life and death. For example, the lack of access to clean water resulted in a 

deathly cholera epidemic in squatter camps in urban parts of KwaZulu-Natal in 2000 that 

continued well into 2001 and in which hundreds of people were killed. 

Coverage of TAC indicates that, with few excerpts, there is a clear disconnect 

between what TAC was saying and how its demands were being represented.  To be 

brief, this paper argues that TAC‟s success can be traced to the media primarily framing 

HIV/AIDS as a health issue and not as a question of economic inequality per se.  Both 

TAC and the APF frame their own struggles as primarily about social justice and socio-

economic rights. TAC founder Zackie Achmat has written that the group “unashamedly 

pursues a social democratic, pro-poor and pro-human rights agenda.”
xxxviii

  But media 

coverage is dominated not by the broader questions of access to health care but by 

clashes between TAC leaders and the ANC, particularly President Thabo Mbeki.
xxxix

  

Secondarily, media coverage focuses on the plight of AIDS sufferers as victims in 

need of help. Rarely does it link the devastation of AIDS to wider issues of economic 

inequality.  The media then is sympathetic to TAC insofar as the issue can appear as a 

sort of natural disaster. But when TAC presses redistribution and public responsibility for 

the welfare of South Africa's poor more broadly, its analysis is muted or shut out, which 

is what happens to the APF all the time.  

 



 
 

14 

 

Conclusion 

The paper used the South African media as a sort of case study for examining 

some of the claims made for civil society as a realm in which democracy can be 

promoted and strengthened in Africa, particularly as it relates to the role of the State. It 

began by identifying three kinds of positive, democratizing functions attributed to civil 

society: putting limits on the state; incorporating and empowering various groups; and 

promoting the flow of information. The paper noted that these are also functions 

attributed to what we call the public sphere, and that media is a key institution for all of 

these functions. It argued that at first glance, the South African media appears vigorous, 

diverse and competitive. It performs its watchdog role outstandingly.  But in terms of 

serving as a space of interest articulation and deliberation, the South African media 

comes short by failing to include the voices of the poor, black majority.  Two key 

features of the South African media – its segmentation and its limited news model – is 

suggested as resulting in real limits in the kind of information that is presented and the 

kind of debate that takes place in the South African mainstream media.  And these 

features are of course tied to the very inequalities and democratic deficit that media is 

expected to help correct. 

In conclusion then: The civil society literature tends to confuse what civil society 

should do with what it actually does in practice. A number of critics of the civil society 

and public sphere concepts in the first world have pointed out that these often are realms 

in which social inequality is exacerbated, not mitigated.  The case of the South African 

media, I am arguing, indicates that we should bear these critiques in mind when we think 

about how civil society can promote and deepen democracy in Africa.  I‟m not 

suggesting that we abandon the basic premises offered by civil society theorists as they 

are applied to Africa. In fact, the initial exuberance around the promise of civil society is 

already showing signs of wearing off, and this is as it should be.  But rather than just 

rejecting the whole framework, what we need to do now is look much more closely at the 

institutional arrangements and structures within civil society, and under what conditions 

certain kinds of civil society promote the sort of democratic outcomes that we are looking 

for.   

 



 
 

15 

 

                                                 
i
 Abonyi Nnaemeka, 2010. “The Media and Propagation of Democratic Ideals in 

Emerging Democracies: The Nigerian Experience from 1999-2007,” Interdisciplinary 

Journal of Contemporary Research In Business, 2 (2): 78-98; Monroe Price, “Media 

Transitions in the Rear-View Mirror: Some Reflections,” International Journal of Politics, 

Culture, and Society, 22 (4): 485-496; Jean Comaroff and John Comaroff 1999 (eds.), 

Civil Society and the Critical Imagination in Africa: Critical Perspectives (Chicago, IL: 

University of Chicago Press); John Keane 1998, Civil Society: Old Images, New Visions 

(Cambridge: Polity Press); Mahmood Mamdani 1996, Citizen and Subject: Contemporary 

Africa and the Legacy of Late Colonialism (Princeton, NJ: Princeton University Press); A 

Van Rooy 1998, Civil Society and the Aid Industry (London: Earthscan).  

ii
 Godfred Bokpin, 2009. “An examination of the governance practices of Ghanaian 

media institutions,” Corporate Governance, 9 (5): 600-609; Isaac A. Blankson and 

Patrick D. Murphy, eds , 2007. Negotiating Democracy: Media Transformations in 

Emerging Democracies. (Albany, NY: State University of New York Press); John 

Harbeson 1994, “Civil Society and the Political Renaissance in Africa,” in Harbeson,  D 

Rotchild and Naomi Chazan (eds.), Civil Society and the State in Africa (Boulder, CO: 

Lynn Rennier); David Lewis, 2002, “Civil Society in African Contexts: Reflections on 

the Usefulness of a Concept,” Development and Change, 33 (2).  

iii Michael Bratton, “Beyond the state: Civil Society and Associated Life in Africa,” 

World Politics, 41 (1989), p407-30.  

iv
 John Makumbe, 1998, “Is there a civil society in Africa,” International Affairs, 74 (2), 

p.309. See also Wendy Willems, 2004. “Peasant Demonstrators, Violent Invaders: 

Representations of Land in the Zimbabwean Press,” World Development, 32 (10): 1767-

1783; Herman Wasserman (ed.) 2010. Popular Media, Democracy and Development in 

Africa (Taylor and Francis);  

v Patrick Chabal (ed.) Political Domination in Africa 

vi E Gyimah-Boadi, 1996, “”Civil Society in Africa,” Journal of Democracy, 7 (2), 

pp.118-132.  

vii Referenced above.  

viii These include: exercising pressures or controls upon the state; challenging the state‟s 

abuses of authority; monitoring human rights and the rule of law; and monitoring and 

enhancing the legitimacy of elections.  

ix Supplementing state services; incorporating marginal groups into the political process; 

providing extra-state means for communities to raise their level of material development; 

and providing social capital.  

x Building a constituency for economic and political reforms; enhancing the 

responsiveness of the state to societal interests and needs; and opening and pluralizing the 

flow of information.  

xi See Jurgen Habermas, 1989, The Structural Transformation of the Public Sphere 

(Cambridge MA, MIT Press); Peter Dahlgren 199, Television and the Public Sphere 

(London: Sage); Lynette Steenveld and Larry Strelitz 1998, “The 1995 Rugby World Cup 



 
 

16 

 

                                                                                                                                                 

and the politics of nation-building in South Africa,” Media, Culture and Society. 20: 

pp.609-629.  

xii
 I have argued elsewhere that news media were an important actor in helping shape the 

outcome of the transition to democracy in South Africa.  That is, through actively 

advising members of both sides of the negotiations and by consistently advocating certain 

outcomes in their news and editorial output, a certain segment of journalists, editors and 

opinion writers, in particular, were effective in pushing for a certain kind of transition; 

namely a limited political and economic liberalization that was undertaken without 

substantial transformation of the social structure. These very limits to social 

transformation that the media were part of establishing help explain how the media have 

developed in the ensuing decade.  See Sean Jacobs (2004), Public Sphere, Media and 

Democracy in South Africa (Unpublished PhD Dissertation, University of London, 

Birkbeck College).   

xiii For Makumbe, among the three major factors contributing to the slow development of 

civil society is the control exercised by the state over media in most of Africa (p312).  

xiv
 See Herman Wasserman, 2010,“Freedom's just another word? Perspectives on media 

freedom and responsibility in South Africa and Namibia,”  The International 

Communication Gazette 72 (7), November: 567; Francis Nyamnjob, “Racism, Ethnicity 

and the Media in Africa: Reflections Inspired by Studies of Xenophobia in Cameroon and 

South Africa,” Spectrum, 45 (1): 57-93;  Guy Berger, 1999, “Towards an Analysis of the 

South African Media and Transformation, 1994-1999,” Transformation, 38. 84-115; 

Jane Duncan 1999, “Talk Left, Act Right: What Constitutes Transformation in South 

African Media,” Communication Law in Transition Newsletter, 1, (6) June 10. 

http://pcmlp.socleg.ox.ac.uk/transition/issue06/duncan.htm. 

xv (GCIS, 2004, South African Yearbook 2003/2004, p145).  

xvi Information from South Africa Yearbook 2003/2004 published by the Government 

Information and Communications Systems (Pretoria: Government Printer, 2003).  

xvii Marlene Roefs et al (2001), State of the People, (Pretoria: HSRC Publishers).  

xviii By “black” here I‟m referring to all the non-white groups.  

xix „Media “manufacturing” the democracy debate,‟ Mail & Guardian Online, February 

18, 2004. Online at http://www.mg.co.za/Content/l3.asp?cg=Insight-

Converse&ao=31445. 

xx Richard Steyn, 1994, “The transition process and the South African media,” Editor and 

Publisher, 127 (2), pp.44-46.  The media habits of political and business elites were 

measured through a number of elite surveys administered separately by research units at 

Idasa (of members of parliament and senior government officials) and by researchers at 

the department of political science at the University of Stellenbosch (of policy and 

business elites).  

xxi Brett Davidson (2002), Personal communication with the author.  

http://search.proquest.com/docview/762313325/12E061978F9350D48CE/2?accountid=12261
http://search.proquest.com/docview/762313325/12E061978F9350D48CE/2?accountid=12261


 
 

17 

 

                                                                                                                                                 
xxii Paul Williams and Ian Taylor, 2000, “Neoliberalism and the Political Economy of the 

New South Africa,” New Political Economy, 5 (1), pp. 20-41. See also Fanto Cheru, 

2001, “Overcoming apartheid‟s legacy: the ascendancy of neoliberalism in South 

Africa‟s anti-poverty strategy,” Third World Quarterly. 22 (4). 505-527. 

xxiii See Williams and Taylor, 2000, p32.  

xxiv Financial Mail, 8 March 1996, quoted in Williams and Taylor (Idem).  

xxv http://www.cosatu.org.za.  

xxvi CIA World Fact Book, accessed online on January 20, 2005.  

xxvii MediaTenor 2001, “Unions Struggle to Get Heard” 

xxviii Norm Dixon, 1998. “Pilger reveals the „new‟ South Africa,”Green Left Weekly 

Online, June. http://www.greenleft.org.au/back/1998/319/319p24b.htm 

xxix
 For an in-depth analysis of the TAC and media, see Sean Jacobs and Krista Johnson, 

2009. “Media, Social Movements and the State: Competing Images of HIV/AIDS 

in South Africa,” African Studies Quarterly, 9 (4): Online at 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v9/v9i4a8.htm; Nicoli Nattras, “AIDS and the Scientific 

Governance of Medicine in Post-Apartheid South Africa,” African Affairs, 107 (427):  

157-176; M.W. Makgoba, 2002. “Politics, the media and science in HIV/AIDS: the 

perils of pseudoscience,” Vaccine, 20: 1899-1904. 

 
xxx Zackie Achmat, 2001, “Defying the Drug Cartel. The South African Campaign for 

Access to Essential Medication,” Multinational Monitor, 22 (1 & 2), January/February.  

Online at http://www.multinationalmonitor.org/mm2001/01jan-feb/interview.html. 

Retrieved on July 15, 2003; Chris Barron, 2003, “So Many Questions with Zackie 

Achmat,” Sunday Times. 20 July. See also the TACs website: http://www.tac.org.za.  

xxxi
 Quoted in Steven Friedman and Shauna Mottiar, 2004, “A Moral to the Tale: The 

Treatment Action Campaign and the Politics of HIV/AIDS,” Center for Civil Society, 

University of KwaZulu-Natal. See also conclusions of January 2003 MediaTenor media 

analysis: “The treatment of HIV/Aids dominates Aids-related issues in the media, who 

have taken on the treatment issue with great vigor, acting as a watchdog over government 

actions” (HIV/Aids and the South African media,” Mediatoolbox.co.za, January 28, 

2003. Accessed on December 12, 2004.). See also Treatment Action Campaign (2003), 

Report for January 2002-February 2003 (Web: 

www.tac.org.za/Documents/report02to03pdf); and Drew Forrest, (2003). “Social 

movements: „ultra-left‟ or „global citizens‟? Mail & Guardian, January 31, pp.8-9. 

xxxii Trevor Ngwane,  2003, “Sparks in the Township.” New Left Review. 22 

(July/August): 37-56; Ngwane, 2002a, “Interview,” in Leo Zeilig (ed.), Class Struggle 

and Resistance in Africa (London: New Clarion Press); Ngwane, 2002b, Interview with 

the Author, Johannesburg.  June 18. 

xxxiii David McDonald, (2002), “No More, No Service,” Alternatives Journal. 28 (2), p17.  

xxxiv “For South Africa‟s Poor, a New Power Struggle,” Washington Post, November 6, 

2001, pA1. 

http://www.africa.ufl.edu/asq/v9/v9i4a8.htm
http://www.tac.org.za/


 
 

18 

 

                                                                                                                                                 
xxxv

 Interview with Jon Jeter, Johannesburg, June 19, 2002. Jeter later recounted these 

protests in his book Flat Broke in the Free Market: How Globalization Fleeced Working 

People (W W Norton, 2009), especially Chapter 4.  

xxxvi See the rare “debate” around Jeter‟s coverage of the electricity crisis in the Business 

Day in 2001. Contributions include that of the paper‟s former Washington correspondent, 

the economically rightwing Simon Barber (November 28, 2001) who criticized the 

Washington Post for publishing the piece and urging the South African ambassador to 

officially complain to the Post‟s editors. Barber also called Jeter “misinformed”; David 

McDonald, the head of the Municipal Services Project jointly conducted by Wits 

University in Johannesburg and Queen‟s University in Canada (“Seriousness of Service 

Crisis not Understood,” December 11, 2001); and a letter by a leading South African 

journalist, Mark Gevisser, in support of Jeter‟s reporting.  

xxxvii Media Tenor, 2002, “AIDS still a „black‟ issue for South African media?” Media 

Tenor SA Research Journal, 9, December 1, p7.  

xxxviii
 Zackie Achmat, 2004 John Foster Lecture, “Hiv/Aids And Human Rights: A New 

South African Struggle.” (11/10/04). Source: http://www.tac.org.za. 

xxxix  Jo Stein, (2001), “HIV/AIDS and the Media. A Literature Review,” Centre for AIDS 

Development Research and Evaluation (CADRE), Johannesburg; p9; see also Stein 

(2003), What‟s News: Perspectives on HIV/AIDS Advocacy in the South African Media. 

Center for Social Science Research, Working Paper No. 37; Kerry Cullinan, (2001), “The 

Media and HIV/AIDS. A blessing and a curse,” AIDS Bulletin, 10, July, pp.35-39; Judith 

Soal (2000), AIDS Media in South Africa. AIDS Media Roundtable. 

http://www.mediachannel.org/views/roundtables/; Thandeka Teyise, (2003), “Media 

coverage of HIV/AIDS in South Africa” (audio interview with Richard Delate, of 

CADRE.), www.health-e.org.za/news/article_audio.php?uid=20030518. See also, Gideon 

de Wet, (2004), “Agenda setting and HIV/AIDS news sources, implications for 

journalism education: An exploratory study,” Ecquid Novi, 25 (1), pp. 105. 


