American Enterprise Institute for Public Policy Research

A=

September 2003

Unfair and Unbalanced

By Joshua Muravchik

The longstanding media practice of whitewashing tyrannical regimes and their actions continues in most
coverage of the Israeli-Palestinian conflict. Jowrnalists must figure out how to avoid giving a tyranny the

upper hand when it takes on a democracy.

No sooner was Saddam Hussein chased from
power than CNN revealed that it had often held
its tongue about his savagery for fear of losing
access to Iraq and provoking violent retribution.
Although the confession was stunning, it was
only the most recent chapter in a long story.
Tyrannies have often managed to compromise
Western journalists—by threats, bribes, and
trickery. The New York Times covered up the
story of Soviet famines in the 1930s. The Times
of London hailed Hitler’s “night of long knives”
as an effort to “impose a high standard on Nazi
officials.” Mao, Fidel, Ho, Ayatollah Khomeini,
and the Nicaraguan Sandinistas all succeeded at
whitewashing their portrayal in the Western
media. To this list, we can add the conflict
between Israel and the Palestinians.

Anti-Israeli Bias

[ recently completed a study of coverage of the
Palestinian intifada that found scores of stories
displaying imbalance or outright inaccuracy tilted
against Israel. Some of this reflected bias—not
anti-Semitism, but the perception of the conflict
as “an epic struggle of the weak against the
strong,” in the words of one correspondent for the

Joshua Muravchik is a resident scholar at AEL. The
Washington Institute has just released his mono-
graph, Covering the Intifada: How the Media Reported
the Palestinian Uprising. A version of this article
appeared in the September 22, 2003, issue of the
Weekly Standard.

1150 Seventeenth Street, N.W., Washington, D.C. 20036

Economist. More often, however, the cause lay

in the asymmetry of the news environments

of a democracy and a tyranny. (I use the word
“tyranny” since Yasser Arafat’s rule has rested
more on the dozen or so “security” services that he
has always controlled personally than on the elec-
tion he won without meaningful opposition.)

Among the American news outlets, only one
ground the same axe night after night: ABC TV.
On the second day of the intifada, in late Septem-
ber 2000, a mob of Palestinians atop the Temple
Mount besieged an Israeli police outpost and rained
bottles and stones down on the Jewish worshippers
at the Wailing Wall below. Israeli police and sol-
diers rushed the worshippers to cover, then stormed
the mount to relieve the siege and disperse the
mob. Other networks aired this full sequence,
but viewers of ABC were shown only the Israeli
counterattack. The description that accompanied
it reinforced the one-sided image. “This is the
second day in a row [Israeli forces] have flexed
their muscles here, and Palestinians are furious,”
observed correspondent Gillian Findlay, downplay-
ing the responsive nature of the Israeli action.

Four Palestinians died in that confrontation,
and an Israeli also fell victim to violence that day.
He was one of two Israeli policemen on a joint
patrol in Qalgilya with a Palestinian counterpart
who suddenly drew his gun and shot both officers,
killing one and wounding the other. Unlike the
Palestinians’ deaths, this was cold-blooded murder,
and it was of more far-reaching significance in that

202.862.5800

www.aei.org



S

it signified the end of the Israeli-Palestinian security
cooperation that had lain at the heart of the Oslo
process. Peter Jennings opened that evening’s report by
declaring somberly: “Four Palestinians were killed by
[sraelis on [the Temple Mount] today.” Neither he nor
anyone else on ABC mentioned the Israeli murdered by
a Palestinian.

On various other evenings, viewers of ABC, like those
who got their news from other outlets, would have heard
Palestinian leaders vociferously deny any connection with
the arms-smuggling ship Karine-A intercepted by Israel,
but unlike other viewers or readers, they would never have
known of the ship captain’s confession that the weapons
had indeed been destined for the Palestinian Authority.
Like viewers of other networks, they would have seen the
destruction wrought by Israeli forces advancing into Jenin
in the spring of 2002, but unlike the others, they would
never have seen the booby traps that killed many Israeli
soldiers, which prompted the widespread demolitions.
Like the viewers of other networks, they would have
learned that the Palestinians had declared various “days of
rage,” but ABC'’s viewers were the only ones who would
have heard that Israeli settlers did likewise, as Peter Jen-
nings reported more than once, an “exclusive” he seems
simply to have invented.

CNN was the one other outlet whose reportage was
consistently off kilter, marked by intermittent bias com-
pounded with ignorance. During the second week of
the intifada, the network reported that “Unrest in the
Middle East has spread to other Arab nations. Thousands
marched in Baghdad, Iraq, Sunday to condemn Israel.” In
light of the network’s post-Saddam confession, it is hard
to believe that CNN did not know that when thousands
marched in Baghdad during his reign, it was only because
they were told to march: Whatever such marches bespoke,
it was not “unrest.” When the United States abstained
on a typically one-sided UN Security Council resolution
blaming Israel for the turmoil, the network’s Mike Hanna
reported that this constituted “a pointed gesture from the
United States toward the Israelis that activities within the
last week have become virtually indefensible.” But Han-
na’s explanation was at odds with that of U.S. officials.
Ambassador to the United Nations Richard Holbrooke
said that the resolution had evoked his “clear distaste,”
but Secretary of State Albright explained that “vetoing
it would have created . . . further problems in the region
for us as the honest broker and negotiator.”

CNN’s peripatetic Christiane Amanpour, who visited
the region and delivered a series of mystifying reports,

displayed the most startling ignorance. One day, she
described the Israeli Jews who engaged in violence with
[sraeli Arabs in the town of Nazareth as “settlers,” appar-
ently unaware that this term usually refers to Israelis who
live in the occupied territories rather than Israel proper
(which is why they are called settlers). On another, she
described the highly dovish Prime Minister Ehud Barak as
if he were from the hawkish end of the Israeli spectrum:
“Even the supporters of . . . Prime Minister Barak are say-
ing that he’s just gone too far this time, that there simply
is too much force being used.” Conversely, she mistook
Hamas for a group of doves: Happening upon an anti-
Arafat protest of theirs, she explained that they were
upset about “the killings and the casualties.”

Coming to Terms with Regime Disparity

Despite such instances, the larger reason for the slant
against Israel was the contrasting nature of the Israeli
and Palestinian regimes—and the failure of the press to
cope with the disparity. This took three forms.

First, much investigative information embarrassing to
Israel—about illegal settlements, violation of Arab rights,
official misconduct, and the like—originates in the Israeli
press, which is vibrant and often adversarial. There is,
however, no comparable illumination of the warts on the
other side. As Palestinian journalist Khaled Abu Toameh
put it: “The PA exerts complete control over the media
inside the territories.”

Second, the Palestinian Authority routinely uses
violence and the threat of violence against journalists.
Immediately after 9/11, the PA’s cabinet secretary called
news agencies, warning, as USA Today reported, that
“the safety of their staff could not be guaranteed unless
they withdrew the embarrassing footage of Palestinian
police firing joyfully in the air.” When grisly scenes of
the lynching of two Israeli reservists in the Ramallah
police station were aired despite the effort of PA toughs
to confiscate all film of the event, a correspondent for
[taly’s RAI television rushed to establish that his net-
work was not the source. “We always respect the journal-
istic procedures [of] the Palestinian Authority,” swore
Riccardo Cristiano in a groveling letter. “Be assured
we would never do such a thing.” When a Palestinian
newspaper published Cristiano’s letter, the RAI brass
were embarrassed and recalled him, but his colleagues
expressed sympathy. One had received a death threat
over the Ramallah tape, and Cristiano, they explained,
had already been beaten badly in another incident.



-3

Finally, there is an extreme disparity in veracity.
Israeli spokesmen, like other Westerners, spin but rarely
lie outright, knowing that a steep price would be exacted
if they got caught. Trying to be truthful, Israelis some-
times even err to their own disadvantage. On the third
day of the violence in the fall of 2000, twelve-year-old
Mohammed al-Dura was shot dead in his father’s arms
while cowering behind a barrel and became the poster
child of the intifada. At first, the American outlets,
except (surprise) ABC, reported noncommittally that
the lad had died in a crossfire. But then Israeli spokes-
men acknowledged probable responsibility, and there-
after reports said the death was caused by Israeli fire.
Months later, after a painstaking probe, the Israelis con-
cluded that the fatal shots likely came from Palestinian
guns (a conclusion also reached by an investigative team
from the German television network, ARD).

Similarly, Palestinian claims of a “massacre” in Jenin
were reinforced by an off-the-cuff estimate by an Israeli
military spokesman that the number of dead was per-
haps 200. In the end, the Israelis, as well as a U.N.
investigation, found that fifty-two Palestinians had
died in Jenin, of whom some fourteen to twenty may
have been civilians.

Palestinian spokesmen, in contrast, lie shamelessly.
Arafat claimed to have ordered a “very serious investiga-
tion” of the Ramallah Iynching. Palestinian spokesmen
heatedly denied knowledge of the arms ship Karine-A.
They all claimed a “massacre” had occurred in Jenin: Saeb
Erekat estimated the death toll at between 500 and 1,500.

Arafat at various times claimed massacres in a half dozen
other West Bank towns. PA spokesmen described the
“reconstruction” of an ancient synagogue that had been
set on fire in Jericho. (It was turned into a mosque.) All
of these claims, and many more, were sheer nonsense.
American news organizations have general rules of
balance that tell them to report both sides of a story. But
how is this to be achieved? Some journalists contented
themselves with formulating mindless equations, as when
the New York Times’s Jane Perlez wrote: “Mr. Sharon’s
provocative visit to Muslim holy sites atop Jerusalem’s
Old City, the destruction of the Jewish shrine known as
Joseph’s tomb . . . and the burning of an ancient syna-
gogue . . . have challenged the very notion of respect for
and sovereignty over religious sites.” She was referring to
Sharon’s stroll around the Temple Mount, the third holi-
est site in Islam, which also happens to be probably the
holiest site in Judaism. Was this visit really akin to torch-
ing a synagogue and destroying a biblical shrine?
Tortured parallels aside, the goal of balance cannot
be achieved by a mechanical report of “he said, she said”
when the two sides are so disparate in their fidelity to
truth, the openness of their societies, and their willingness
to resort to intimidation. A few journalists with long
experience in the region consistently presented both sides
of the intifada story; NBC’s Martin Fletcher was best. But
absent especially insightful or knowledgeable individuals,
are there no techniques or canons of journalism that will
avoid giving a tyranny the upper hand in the press when
it takes on a democracy?

2003-32  #15792



