
 
 

ISHTAR: DOCUMENTING THE CRISIS IN THE ASSYRIAN 
IRANIAN COMMUNITY 

By Eden Naby* 
 
The dwindling of the Middle East’s non-Muslim population is nowhere more clearly observable 
than among Assyrians, the last substantive Aramaic speaking population of the world. With the 
establishment of Iran’s Islamic Revolution, the Assyrian population dropped within a decade 
from 100,000 to 20,000. This article examines the establishment and the demise of the 
periodical Ishtar, which illustrates the Assyrians’ attempt to accommodate themselves to the 
new Iran in the hope that a workable solution to living within an Islamist legal, political, and 
social framework was possible. Should Islamist Iran become a model for Iraq, what will be the 
fate of Iraq’s Assyrians? 
 
The publication of the weekly Ishtar1 
(1981-1983) marks a critical attempt by the 
Assyrian community in Iran to find a means 
of living within the cultural and political 
confines of the then newly established 
Islamic Republic (February 1979). 
Introduced during the tumultuous years of 
radical change in the socio-cultural 
institutions of an Islamicizing Iran and 
during the onslaught of the Iraq-Iran War 
(1980-1989), the position of this Assyrian 
publication mirrors the fate of other 
periodicals and cultural personages in Iran. 
Therefore, how Ishtar came to be 
established, published, distributed, and then 
terminated after 45 issues is instructive on 
how the Islamic Revolution affected Iranian 
culture in general, and minority cultures in 
particular.  
     English language analysis of religious 
freedom in Iran during the 25 years of 
Iranian theocracy has generally included 
little information about the Assyrians, one 
of the quickly disappearing Christian ethnic 
groups in the country.2 Rarely, however, is 
the minority language press analyzed for 
content. It is rather the main Iranian press—
whether conservative or liberal—that 
provides the basis for most data.3 This is 

due to the obscurity of the minority press, 
its limited circulation outside the circles of 
the ethnic group, and the inaccessibility of 
the language of this press. In the case of the 
Armenians, the other ethnic Christian 
community of Iran, knowledge is more 
widespread than that of the indigenous 
Assyrians.  
     The Assyrians, the last Aramaic 
speakers in the world, are a transnational 
group with their largest Middle East 
population located in Iraq. Evidence 
pointing to the use of Aramaic in northwest 
Iran goes back to the pre-Achaemenid 
period.4 It is the second Semitic language 
of Iran after Arabic. Those who speak 
Assyrian live along the border with Iraq in 
northwest Iran. The Mandaeans of Iran and 
Iraq originally spoke Aramaic as well, 
however, they have adapted to Arabic. Prior 
to its destruction in World War I, the main 
Assyrian cultural base lay in northwest Iran 
and around the towns of Urmiyah/Riza’iyeh 
and Salamas/Shapur.5 Like the publishers 
of Varliq (1979-1997),6 the voice of Azeri 
Turkish intellectuals, some Assyrians saw 
in the heady early months of the 1979 
Iranian Revolution the hope for a more 
egalitarian cultural and political framework 

 
92                        Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 



Ishtar: Documenting the Crisis in the Assyrian Iranian Community 
 

 
Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 
 

93

for the country—one that would allow them 
a cultural presence. Soon, however, with 
Saddam Hussein’s unilateral attack on 
Iran’s oil-rich Khuzistan province, Iranian 
authority consolidated around an extremist 
Shi’a core, and it was no longer safe to 
express dissent.  
     The Ishtar project was started by men 
(and some young women) from among 
those Assyrian families who had stayed in 
Iran despite the terrible assault on their 
community during the First World War. 
However, their efforts largely failed. By 
1989, the very families that had 
spearheaded Ishtar had left Iran for Western 
countries. The Iranian Revolution of 1979 
ended up having as profound an effect on 
the Assyrian presence in Iran as did the 
killings of World War I. Once more Iran 
lost a major portion of its Assyrian 
population—this time to rapid emigration. 
Thus, while Iran’s general population 
increased by about 150 percent between the 
1956 and 1986 censuses, the Assyrian 
population shrank from about 100,000 to 
20,000, or by 80 percent. Had the Assyrian 
population grown uninterrupted from 1914 
to 1956 and at the rate of Iran’s general 
population, it should have reached some 
180,000 by the time of the first official 
census (1956), and 450,000 by 1986.7 Yet 
at the start of the twenty-first century, it is 
no more than 15,000. 
     The Assyrian population of Tehran 
underwent such humiliating changes in law 
and government behavior so as to test the 
determination of some of the most ardent 
members of this community to the breaking 
point. During the 1980s, many more joined 
their extended families and co-ethnics in 
Europe, Australia, the United States, and 
Canada. The already weakened institutions 
of church and secular organizations were 
still further weakened as a result of the loss 
of educated and dedicated men and women 

to emigration. Families with female 
children in particular found themselves 
under constant strain. Restrictions on dress 
and association, in place for Muslims, 
extended further into the social fabric of the 
non-Muslim population. 
     Ishtar’s failure stemmed not from 
internal Assyrian factors, but rather from 
two realities of media control in Iran at least 
throughout the past century: the system’s 
wide policy of licensing and censoring of 
media, and the heavy-handed means of 
dealing with politically suspect groups in 
the Iran of the 1980s. During the first 
decade of the Iranian Revolution, 
particularly during the years when the 
fundamentalists were eliminating all 
opposition (first from the liberal democrats, 
then from the left, and finally from its own 
dissidents), the control of media became 
especially severe. During the period of 
terror following the revolution, not even the 
voice of Ayatollah Khomeini could rein in 
zealous extremism.  
     The position of sanctioned religious 
minorities (aqliyatha-ye rasmi) protected in 
the constitution came under attack. Ishtar 
recorded many attempts throughout 1981-
1982 to protect the rights of the community 
by pointing to the constitution of the 
Islamic Republic. Lead articles, as if 
anticipating the crackdown on minority 
rights and trying to ingratiate themselves to 
prevent the attack, intoned, “Today 
throughout Iran, different people, Kurds, 
Azerbaijanis, Arabs, Lur, Baluch, and 
smaller others live equally next to each 
other. And cooperatively, in their Islamic 
homeland, they stand against world 
hegemony led by America.”8 In fact, during 
this period, the Kurds were in rebellion, 
Arabs in Khuzistan were agitating for a 
greater share of the oil revenue to remain in 
their province, and the landless Turkoman 
had become emboldened to take the 



Eden Naby 
 

 
Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 

 
94 

properties of major landlords. On the 
Tehran political front, the struggle of the 
Mojahidin-e Khalq against the Iranian 
Revolutionary Party (IRP) resulted in the 
bombing of the IRP headquarters, in which 
some 100 party members were killed. 
Ishtar’s pages do not reflect the political 
struggles within Iran. 
     The first crisis recorded in Ishtar was 
that of directive #62123 of Aban 20, 1360 
(October 13, 1981) from the Tehran 
provincial office of education, which “sent 
alarm throughout the Assyrian 
community.”9 The strict enforcement of 
such directives from the Ministry of 
Education and Training—and especially 
from the Ministry of Culture and Religious 
Guidance—led to eventual disintegration of 
Assyrian schools. Assyrian schools were 
forced to accept Muslim principals to 
conform to the law forbidding non-Muslims 
to serve as head administrators of any 
organization. Clearly this decision affected 
other minorities as well, including the Jews, 
Zoroastrians, and Armenians. Moreover, 
Assyrian schoolgirls were obligated to wear 
the hijab (veil) in accordance with Muslim 
Shari’a law. The schools were also forced 
to introduce Koranic instruction into the 
curriculum, as they accepted Muslim 
students. The hardest blow, however, was 
the ban on the teaching of Assyrian neo-
Aramaic in the public schools run by the 
community; such instruction thus became 
confined to churches and clubs.10 Even 
appeals to the constitution and to the 
principle of the equal treatment of 
minorities could not withstand such 
determination to control education.  
 
WHO STOOD BEHIND ISHTAR? 
  
     The licensing process for periodicals and 
the publication of books in Iran was fraught 
with obstacles. Many a less persistent 

Assyrian abandoned efforts to publish 
works of poetry and textbooks due to the 
unpredictable and tedious bureaucratic 
process involved. Such harassment of 
Assyrian institutions meant that literary 
works (poems and short stories) had to be 
translated from Assyrian neo-Aramaic into 
Persian and then taken to the censors. At 
times the censors would only request that 
part of the book be translated, but once that 
part had been translated would decide they 
wanted another part or even the entire book 
translated. The number of publications 
decreased, and eventually very little was 
published. Publication was resumed in 1991 
following some leniencies in publication 
conditions after Khomeini’s death in 1989. 
However, by then, most Assyrian 
publications appeared in Persian. Though 
Aramaic was still the dominant spoken 
language in the Assyrian community, 
Persian had become the more widely read 
language. Persian was also used to avoid 
problems with censors.  
     After the collapse of the strong Assyrian 
periodical press following the destruction of 
the Assyrians in northwest Iran in 1918, 
only one Assyrian periodical had been 
published in the country. The periodical 
was bilingual, published in both Persian and 
Assyrian neo-Aramaic. In part, this 
reflected diminished literacy among the 
Assyrian community in their mother 
tongue. Censorship during the Islamic 
period in particular had added on many 
extra hours of work in translating the 
materials into Persian—time the volunteer 
activists could ill afford. Though the 
materials were translated into Persian, other 
Assyrians were recruited by the government 
to examine the original text in Aramaic—as 
the censors themselves were unable to read 
Aramaic—to check for any objectionable 
content. Understandably, Assyrian writers 
and editors assiduously avoided content that 



Ishtar: Documenting the Crisis in the Assyrian Iranian Community 
 

 
Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 
 

95

would provoke the censors’ ire (i.e., love, 
wine, Assyrian national sentiment, or 
anything concerning foreign countries). In 
order to avoid treason charges (such as 
those that led to the dismissal and flight of 
men like President Abol-Hassan Bani-Sadr 
(1980-1981)), Ishtar printed anti-American 
material in its headlines and included 
pictures of leading Islamic religious 
politicians in the paper.  
     Dr. Sargon Bet Oshana (1927-1988), 
elected as the Assyrian (and Chaldean) 
representative to the first legislature 
(Majlis) under the Islamic Republic, was 
responsible for obtaining Ishtar’s 
publication license. Though Assyrians were 
guaranteed representation in the monarchial 
period constitution and were allowed the 
same right under the Islamic constitution, 
they had only begun to exercise this right 
since the 1958 elections. Bet Oshana 
became the fourth Assyrian to hold that 
office.  
     Oshana was a medical doctor who came 
from a respected and accomplished family. 
His elder brother, General Philip Bet 
Oshana (1921-1976), was the highest 
ranking Assyrian in the Iranian military at 
the time of his service. The family came 
from Goegtapa. Goetapa was a small town 
that lay to the southeast of Urmiyah and 
historically had been one of the most 
important Assyrian cultural centers in the 
Urmiyah region. It had been the locale of 
good Assyrian schools before World War 
I.11 These Christian schools (1835) 
preceded the establishment of the Alliance 
Israelite Universal schools (1898), which, 
like the Christian missionary schools, 
initially served only Iranian Jews but 
quickly saw the benefit of admitting 
Muslims and Christians as well.12

     Dr. Bet Oshana had been politically 
active as well. His profile was high enough 
to have been included in the 1981 15-man 

Iranian delegation to the 68th Inter-
parliamentary Union Conference in 
Havana, Cuba.13 As the Assyrian Majlis 
representative, he traveled often to Urmiyah 
and its villages. He wrote many of the 
political articles in Persian that appeared in 
Ishtar, and his image appears on many of 
its pages. In his writings, he sometimes 
approved certain questionable government 
actions. One such example is the 
imprisonment and eventual execution of 
Sadegh Qotbzadeh (1936-1982), a 
Khomeini aid and former foreign minister 
who had been tried for his involvement in a 
plot that resulted in the sidelining of the 
leading liberal cleric Ayatollah 
Shariatmadari. Dr. Bet Oshana maintained a 
trust in Iran’s Islamic constitution as a 
means of protecting Assyrians, which, in 
light of the repression between 1981 and 
1983, appear rather desperate. He saw to it 
that pictures of Khomeini, Khamene’i, and 
Rafsanjani—all prominently turbaned 
icons—appeared in the Persian section of 
the newspaper. Yet the articles 
accompanying the pictures did not display 
the same fawning and ingratiating attitude. 
Indeed, throughout the first several issues, 
the words “Islamic Republic” were rarely 
used. The term “Revolutionary Republic” 
appeared instead. In February 1983, in the 
general round-up of Communists (Tudeh)—
which followed the crushing of the 
Mojahidin-e Khalq—Dr. Bet Oshana too 
was arrested.14

     Assyrian leadership in Tehran was 
concerned that it had lost its only legislative 
representative. A delegation consisting of a 
bishop, several priests and pastors, and the 
Editor in Chief of Ishtar Rabi Issa 
Benyamin, met with Speaker of the Majlis 
Hashem Rafsanjani to discuss the matter. 
According to Rabi Issa, Rafsanjani had the 
Assyrian delegation led into a room with a 
tape recorder on the table. When the 



Eden Naby 
 

 
Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 

 
96 

machine was turned on, they heard Dr. Bet 
Oshana’s voice repeating the confession 
extracted from him that he had been a 
member of the Tudeh Party. 
      Eventually Oshana was released, but 
was forced to leave Tehran for the eastern 
provinces. He never completed his term of 
office. For over a year, the Assyrians of 
Iran were unrepresented in the Majlis. In 
1984, Atur Khnanisho was elected and 
served two consecutive four-year terms 
(1984-1992).15 Following Dr. Oshana’s 
arrest, only two more issues of Ishtar were 
published. Publication ceased as the 
periodical had lost its license and the man 
who might have fought for its renewal. 
     Rabi Issa Benyamin (“Rabi” meaning 
teacher) was editor of the Assyrian section 
of Ishtar and the main force behind the 
publication. Rabi Issa, whose family was 
from Salamas (north of Urmiyah), has 
become best known for his imaginative 
calligraphy and his creation of several new 
and artistic fonts for the Aramaic alphabet. 
The Ishtar articles he wrote used the 
vernacular Assyrian neo-Aramaic, the main 
written language of the Assyrians of Iran 
(as opposed to classical Syriac, the extinct 
spoken language of church liturgy).16  
     Many of Rabi Issa’s calligraphic 
creations appeared in Ishtar. All Aramaic 
headlines were written by Issa, as at the 
time there was no printing capacity to 
produce bold-faced and enlarged headings. 
Eventually his daughter, Ramica, learned to 
type the articles on a manual Olivetti 
typewriter, one of a dozen or more that had 
been specially ordered from the Italian 
manufacturer by the Assyrian American 
National Federation. This was not the first 
time that an Assyrian writing product had 
made its way to Iran from the West. In 
addition to the modified eastern Aramaic 
fonts produced by the American 
missionaries and used in Urmiyah since 

1843,17 an Assyrian by the name of Mirza 
Aurahim, son of Qasha (Reverend) Odisho 
of Golpashan, had brought a lithograph 
machine to Urmiyah around 1900.18

     The Assyrian articles in Ishtar carried 
less political content than those in Persian 
and concentrated more on Assyrian matters. 
These included obituaries of those lost in 
the Iran-Iraq War, the passing of 
community stalwarts, and cultural news. 
Rabi Issa’s strong political views—if they 
could be labeled leftist—grew not out of 
ideology, but rather like most Assyrians and 
minorities, out of the belief that a socialist 
system, exemplified by the Soviet Union, 
promised more reliable protection of 
minority rights. In many respects, the 
existence of an Assyrian diaspora 
community in Soviet Armenia and Georgia 
for nearly 200 years (with language, 
history, and folkloric content) gave many 
Assyrians in Iran faith in the Soviet 
nationality policy.19

     In 1948, Rabi Issa published a 
handwritten and lithographed issue of 
Surgada Umtanaya (Patriotic Calendar). 
He was thus the first person to succeed in 
reviving Assyrian publishing since the First 
World War. He enjoyed the trust of many in 
the community. A group of young Assyrian 
university students (including his own son 
Ramsin) helped with the paper. They 
contributed columns, for example to the 
sports section (in Persian). They also visited 
the five Assyrian churches of Tehran every 
Sunday to sell the paper for 25 rials per 
issue (then $40). 
     Ishtar was the product of volunteer 
labor. The volunteers all had other 
vocational responsibilities. Rabi Issa, for 
example, worked as the director of Human 
Resources at the Iranian Ministry of 
Environment. In fact, throughout the long 
history of Assyrian publication in Iran, 
Assyrian publications have been run by 



Ishtar: Documenting the Crisis in the Assyrian Iranian Community 
 

 
Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 
 

97

both men and women whose main 
profession was not in media. The Assyrian 
press has thus been a labor of devotion, not 
financial gain.  
     Ishtar’s annual subscription rate of 
1,000 rials brought little revenue and the 
project only broke even. It also received 
donations from other parts of Iran as well as 
from Tehran. The publication did not cease 
for financial reasons or due to lack of 
volunteer labor, but rather as the result of 
political repression. 

 
LANGUAGE AND THE ASSYRIAN 
PERIODICAL PRESS IN IRAN 
 
     Prior to World War I and the destruction 
of Iran’s Assyrian community, all Assyrian 
periodicals appeared in Assyrian neo-
Aramaic. Moreover, Assyrian periodicals—
with the rare exception of the Tiflis-based 
Kokhva d Madinkha (Star of the East) of the 
early Soviet-era—have only published 
Assyrian neo-Aramaic in the Aramaic 
alphabet. When the Assyrian press was 
finally revived in Iran during the years 
following World War II, most newspapers 
became bilingual, appearing both in 
Assyrian and in Persian. 
     Long before the publication of Ishtar, 
the Assyrians of Iran had attempted several 
times to resuscitate their periodical press. In 
Urmiyah in 1849, under the supervision of 
American missionaries, the monthly 
Zahrira d-Bahra (Rays of Light, 1849-
1918) was established and became the first 
periodical published in Iran in any 
language.20 By 1914, with the start of 
Kurdish raids into Assyrian villages in the 
Urmiyah-Salmas area (just prior to and in 
conjunction with Ottoman entry into World 
War I), there were already four Assyrian 
periodicals based in Urmiyah. This was 
more than in any other language in the area. 
However, the only publication that could 

claim relative independence from 
missionary denominational interest was 
Kokhva (1906-1918).21

     In 1918, the Assyrian cultural 
renaissance in Iran was put to an end. By 
that summer, the Christians in Iran situated 
closest to the still ill-defined Turkish border 
fled from the Kurdish and Ottoman forces. 
Tabriz and its Christians were little affected 
by this turmoil, as the Armenians in Tabriz 
were protected by the local Muslim 
population. Having lost two-thirds of their 
population as well as most of their 
intellectuals and clergy, the Assyrians who 
managed to stay in Iran never recovered 
their cultural strength.  
     The political instability of the 1940s in 
Iran allowed little space for the minority 
language press. During the Mossadegh 
period (prime minister of Iran from 1951-
1953), there were a few failed attempts to 
revive the periodical press, with the literary 
monthly Gilgamesh (1952-1959) the first to 
succeed.22 This publication accomplished 
the important task of preserving Aramaic 
poetry written by those who had managed 
to acquire a solid Aramaic education—
despite the closing of many Assyrian 
language schools with Reza Shah’s 
introduction of universal, strictly Persian, 
language education. Kerkha Yerkhana 
(Monthly Paper, 1962-1969), Ator (1968-
1979), and Shvila (1977-1979) were the 
other titles that emerged. There exists no 
record of any other Assyrian periodicals in 
Iran. All of these periodicals were 
published in Tehran, though all of the 
editors, publishers, and writers had come 
from northwest Iran. On the eve of the 
Islamic Revolution, two Assyrian 
periodicals were circulating in Tehran. The 
first was Ator and the second was Shvila. 
However, the chaos of the revolution 
brought an end to these and at least a hiatus 



Eden Naby 
 

 
Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 

 
98 

to many far more firmly based Iranian 
newspapers and magazines.  
     The 1960s and 1970s also saw a revival 
of Assyrian culture and society in Teheran. 
This included the institution of clubs, a 
school (Shoshan/Susan), theater groups, 
musical performances, and the publication 
of books and periodicals. In addition the 
instrumental Assyrian Youth Educational 
Committee of Tehran (Sita Sapreta Atureta 
d-Tehran) was formed along with other 
groups, such as the Graduate Assyrian 
Association of Tehran, which initiated and 
ran cultural affairs in a distinctly secular but 
strongly ethnic direction. The Tehran-based 
periodicals circulated in other towns as well 
including Abadan (where a large and 
wealthy Assyrian community worked in 
petroleum related professions) Urmiyah, 
Kermanshah, and Tabriz. Assyrian neo-
Aramaic, which had been developed and 
strengthened in Urmiyah, had become the 
standard language of intellectual activity. 
This was true despite the fact that Persian 
was becoming more and more popular 
among the youth after the institution of 
universal Persian language education since 
1934. 
     An important factor working against the 
retention of Assyrian neo-Aramaic was the 
difficulty in maintaining language schools. 
The Iranian government saw no 
responsibility toward minority languages. It 
only allowed private instruction in select 
languages that formed the basis of separate 
officially tolerated religions (Assyrians, 
Armenians, Jews, and Zoroastrians). Since 
the government did not provide any 
financial support for language study, the 
chief burden fell on each community. The 
communities ran part-time schools at 
churches or clubs. Had there been any 
encouragement of Aramaic at any period at 
the university level, perhaps the language 
might have progressed. Year after year, 

however, even after the acquisition of a 
printing press from India in 1948, the 
number of Assyrian language books 
(including poetry, history, and essays) 
declined due to lack of readership. Thus the 
history of the community, when preserved, 
turned increasingly to materials written in 
Persian or translated into Persian, by 
intellectuals whose knowledge of Persian 
literature and culture had begun to exceed 
that of their own culture. It is true that 
during the 1950s increased interest in 
ancient Assyrian literature led to 
adaptations of this material into the 
vernacular. Adday Alkhas (1897-1959), for 
example, put Gilgamesh into vernacular 
Assyrian. William Daniel (1903-1988) also 
introduced a modern epic, The Great 
Kateena, in vernacular verse. Yet the latter 
was made available on audiotape to 
accommodate reduced Aramaic literacy 
among the potential audience.  
     The second factor that reduced 
opportunity for the propagation of Assyrian 
neo-Aramaic was the emptying out of 
Assyrian villages, the main venue for 
language preservation and teaching. The 
emptying of the villages together with rapid 
urbanization of an educated and 
educationally appreciative population, led 
to the breakdown of compact population 
centers. Constant insecurity for Christians, 
especially from Kurdish marauders, drove 
many people to the city of Urmiyah. 
Families then moved to Tehran, and 
although they made attempts to live near 
each other or close to their churches, all 
neighborhoods contained a majority of 
Persian speakers. Children who grew up 
speaking their mother tongue at home 
gained greater proficiency and vocabulary 
in Persian once in school. They mixed in 
Persian words when speaking Assyrian, 
especially for technical terms that did not 
exist in Assyrian (i.e. radio, television, etc.). 



Ishtar: Documenting the Crisis in the Assyrian Iranian Community 
 

 
Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 
 

99

The Assyrian Youth Educational 
Committee of Tehran made a strong effort 
to create such new vocabulary as technical 
advancement required, but with limited 
effect. 
     Such factors led to the adoption of 
bilingual periodicals after World War II. 
With the exception of the literary magazine 
Gilgamesh, all others contained both 
Assyrian and Persian sections. Ator, edited 
by Dr. Wilson Bet Mansour, also included 
an English section after the collapse of 
Urmiyah’s Assyrian base and the growth of 
a large Assyrian diaspora in Europe and the 
United States. Ator slowly began to 
circulate internationally and, as the 
Assyrians of Iran created an international 
Assyrian organization in 1968 (the Assyrian 
Universal Alliance), Ator acted in part as 
the voice of that international organization. 
 
THE SHORT PUBLICATION LIFE OF 
THE ASSYRIAN PRESS 
 
     The longest continuously published 
Assyrian periodical continues to be Zahrira 
d-Bahra (Sixty-Nine Years), a monthly 
backed by the American missionary effort 
based in Urmiyah. The secular Assyrian 
Star (1952 to present), the second longest 
continuous publication, serves as the 
official publication of the Assyrian 
American National Federation. In both 
cases, the periodicals outlasted the lifetimes 
of their original editors and publishers. The 
other serial publications that have been 
published continuously and under different 
editors are the church publications. 
Institutional support, therefore, is critical 
for passing a publication on to succeeding 
editorial staff. Yet, among Middle East 
minorities in general, religious institutions 
are the only ones that enjoy the legal 
protections necessary for continuity. With 
few exceptions, other Assyrian periodicals 

worldwide have been the work of one man, 
sometimes together with a group of 
friends.23 Once the individual passes away 
or ceases publishing due to emigration, the 
periodical frequently comes to an end as 
well. Such was the case with Naoum Faik’s 
widely read Beth Nahrain (The Assyrian 
Paper) (1916-1930), which ended with his 
death.  
     This phenomenon of the fate of 
newspapers and magazines being tied to the 
fate of their editors and publishers is not 
confined to the Assyrians and has also been 
seen in other institutionally weak 
environments (i.e., pre-Soviet Central Asia, 
Iran, and Afghanistan). Indeed, as with any 
periodical press, the publisher and/or 
editor’s political point of view can also 
serve as a catalyst for a political party or 
inclination. In more politically and 
economically mature environments, the 
equation between a political party and a 
periodical is less direct and more flexible.  
     The explanation for short-lived 
periodicals, however, does not lie simply in 
weak institutions. In Iran it is also tied to 
the legal framework underlying the entire 
picture of the press as well as the financial 
underpinnings of periodical publication. 
Since there is no financial gain in the 
publication of many minority newspapers, 
there is that much less incentive to continue 
publication in the absence of personal 
devotion, especially in light of legal 
hurdles.  
     The case of Ishtar is instructive, 
especially because much information is 
available about its legal and financial 
framework, its rise, production, and fall. Dr. 
Sargon Bet Oshana, Ishtar’s publisher and 
one of the two men critical to its success, 
has passed away. The other man critical to 
the publication’s success, editor Rabi Issa 
Benyamin is still available for interviews. 
He has participated in almost every effort of 



Eden Naby 
 

 
Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 

 
100 

                                                

Assyrian Iranians to advance culturally 
since World War II. Benyamin has also 
generously handed over his complete set of 
the periodical (presented to him when he 
left Iran) to the Harvard College Library for 
preservation.  
 
CONCLUSIONS 
 
     Ishtar’s publication history allows for a 
summary examination of Assyrian hopes 
that Iran would emerge from the 1979 
revolution to grant minorities cultural rights 
that might even be supported by the state, 
as was the case in the former Soviet Union. 
Assyrians in the USSR survived despite 
purges and restrictions, because they were a 
recognized Soviet nationality. However, as 
the grip of the Shi’a establishment grew 
more oppressive, religious minorities began 
to lose even the communal cultural rights 
that they had enjoyed under the Pahlavi 
Regime. The ascendance of the Islamic 
Revolution has proven near fatal to the 
Assyrians, who—unlike Armenians and 
Jews—have never benefited from a level of 
outside support and recognition that would 
draw attention to the problems they face in 
Muslim-dominant states.  
     The situation of the Assyrians in Iran 
during the early 1980s has an eerie 
resemblance with that of the Assyrians in 
Iraq since 2003. Opposed to Saddam 
Hussein’s Ba’athist regime, yet also 
allowed to conduct their religiously based 
institutions in an apolitical manner, 

Christians in general and Assyrians in 
particular have come under heavy attack in 
Iraq since 2004. While some of the 
barbarity, such as kidnappings for ransom, 
is criminally motivated, the attacks on 
churches and priests as well as the 
beheadings and crucifixions are the result of 
rabid Islamist zeal. With Iranian inspired 
Shi’as rising to power in Basra and 
Baghdad, Assyrians are increasingly being 
forced into patterns similar to Iran (i.e., the 
forced practice of hijab, restrictions on 
employment, and intimidation of 
immigration). If Iraq witnesses the same 
rate of decrease that has occurred among 
the Assyrian population in Iran, then the 
fate of Assyrians in Iraq is sealed. The 
largest and most compact Assyrian 
population of the Middle East—the last 
speakers of the oldest continuously written 
and spoken language of the region—may be 
no more. 
 
*Dr. Eden Naby is an independent scholar 
who specializes in religious and ethnic 
minorities of the Middle East from East 
Turkestan to the Mediterranean. An 
Assyrian by Iranian birth, she is co-author 
(with Michael E. Hopper) of The Assyrian 
Experience (Cambridge: Harvard College 
Library, 1999). She also co-authored (with 
Ralph Magnus) Afghanistan: Mullah, Marx 
and Mujahid (Westview Press, reprint, 
2002), in addition to some two dozen 
articles. She is currently writing a general 
book about the modern Assyrians. 

 
NOTES 

 
                                                                       

1 The word ishtar comes from the name of 
an ancient Assyro-Babylonian goddess of 
light, fertility, and rebirth. See especially 
Riches Hidden in Secret Places: Ancient 
Near Eastern Studies in Memory of 
Thorkild Jacobsen / edited by Tzvi Abusch 

 
(Winona Lake, 
Indiana: Eisenbrauns, 2002). 
2 Eliz Sanasarian, Religious Minorities in 
Iran (Cambridge: Cambridge University 
Press, 2000). 
3 Ali Granmayer, “Minorities and Press in 
Post-Revolutionary Iran,” in Tudor Parfitt 



Ishtar: Documenting the Crisis in the Assyrian Iranian Community 
 

 
Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 
 

101

                                                                        
and Yulia Egorova (eds.), Jews, Muslims 
and Mass Media: Mediating the 'Other' 
(London: RoutledgeCurzon, 2004), pp. 55-
67. 
4 For a discussion of this newspaper as the 
community became a victim of Stalinist 
purges, see Eden Naby, “Les Assyriens 
d'Union sovietique,” Cahiers du Monde 
russe et sovietique, Vol. 16, No. 3-4 
(1975).. For a summary of the Assyrian 
periodical press world wide, see Gabriele 
Yonan, Journalismus bei den Assyrern: ein 
Überblick von seinen Anfängen bis zur 
Gegenwart (Augsburg: Zentralverband der 
Assyrischen Vereinigungen in Deutschland 
und Mitteleuropa, 1985). 
5 Eden Naby, “World War I and the 
Displacement of Iranian Assyrians in 
Azerbaijan” (forthcoming). 
6 Varliq, published in Tehran by a group 
calling itself Afkari-e Goruh-e 
Farhang/Adabi Anjuman- e Azarbaijan 
(The Ideas of the Group of Culture and 
Literature Committee of Azarbaijan), was a 
monthly established directly after the fall of 
the monarchy. It then became a quarterly 
and was published irregularly until at least 
1997. It soon became a “one man show,” 
and it is not clear whether its publication 
continues. Like other Assyrian periodicals, 
it was not published from Tabriz, the Azeri 
cultural base in Iran, but rather from 
Tehran. Like many of the Assyrian 
periodicals, it was bilingual, written both in 
Azeri Turkic and in Persian. 
7 Dominique Carnoy, “Chrétientés de la 
République islamique,” Les cahiers de 
l’Orient, No. 48 (1997), pp. 85-91. 
Estimates of Iran’s population prior to the 
1956 census are available at the Utrecht 
University Library’s Iran website, 
http://www.library.uu.nl/wesp/populstat/Asi
a/iranc.htm.  

                                                                        
8 Ishtar, No. 1, 1 Tishrin II (October 3, 
1981), p. 2. 
9 This directive affected the several 
minority language schools run by 
Assyrians, Jews, and Armenians and 
signaled the end of their independently-run 
community existence by regulating 
personnel and introducing Muslim 
principals; Ishtar, No. 3, 29 Tishrin II (Oct 
31, 1981), p. 1. 
10 For details on the comparative 
repercussions of such action in the minority 
communities, see Sanasarian, Religious 
Minorities in Iran, pp. 76-84. Sanasarian’s 
greater familiarity with Armenian Iranians 
and her consultation of Armenian written 
sources allows her to understand the 
Armenian situation in greater detail than 
that of other minorities. 
11 One of the worst massacres of WWI took 
place in Goegtapa. By the late 1940s, 
Goegtapa already had a substantial Shi’a 
and Sunni population with only a few 
Christian households remaining. Following 
the Islamic Revolution, the town’s Christian 
population was lost. For demographic 
information in the late 1940s, see Farhang-
e joghrafiyai-ye iran, Vol. 4 (1330/1951-
1952) p. 470. 
12 For a discussion of the impetus and result 
of the establishment of these schools for the 
Jews of Iran, see Faryar Nikbakht, “As with 
Moses in Egypt: Alliance Israelite 
Universelle Schools in Iran,” in Houman 
Sarshar (ed.), Esther’s Children: A Portrait 
of Iranian Jews (Beverly Hills, CA: Center 
for Iranian Jewish Oral History, 2002), pp. 
200-12. 
13 The author is grateful to Houchang 
Chahabi for identifying this reference; 
Preliminary documents: agenda, draft 
resolutions, and reports of the Inter-
Parliamentary Union's 68th Conference, 

http://www.library.uu.nl/wesp/populstat/Asia/iranc.htm
http://www.library.uu.nl/wesp/populstat/Asia/iranc.htm


Eden Naby 
 

 
Middle East Review of International Affairs, Vol. 10, No. 4 (December 2006) 

 
102 

                                                                        
Havana, Cuba (Geneva: Secretariat of the 
Union, September 1981). 
14 In the Assyrian communities throughout 
the Middle East—especially in Iran and 
Iraq—the attraction of the Soviet Union lay 
in the promise of minority rights as 
represented by Soviet nationality policy. 
Within the Soviet Union, Assyrians—
although scattered from Leningrad/St. 
Petersburg to Samarkand—enjoyed 
recognition as one of the 100 nationality 
languages. 
15 For a summary of Assyrian 
representation in the Majlis, see Homer 
Ashurian, “Iraniyan-e Ashuri: Mardomi ke 
bayad as now shenakht,” Javanan, No. 901 
(2004), p. 58-59. 
16 
http://www.calligram.com/New/new.html. 
17 Rudolf Macuch, Geschichte der spät- und 
neusyrischen Literatur (Berlin: de 
Gruyter, 1976), p. 123. 
18 Private communication from Mirza 
Aurahim’s grand-nephew, March, 26, 2005. 
19 For a discussion on Assyrians in the 
former Soviet Union, see Naby, “Les 
Assyriens d'Union sovietique.”  
20 Browne affirms this statement but makes 
other mistakes, as discussed in Naby, 
“World War I and the Displacement of 
Iranian Assyrians in Azarbaijan.” Jan 
Rypka describes both the early periodical 
press and confirms 1851 as the date of the 
establishment of the Persian language 
periodical press, two years after the 
Assyrian publication History of Iranian 
Literature. (Dordrecht: D. Reidel, 1968), p. 
338. 
21 For a discussion of this period and the 
Assyrian press, see Naby “The Assyrians of 
Iran: Reunification of a ‘Millat,’ 1906-
1914,” International Journal of Middle 
Eastern Studies, Vol. 8 (1977), pp. 237-49. 

                                                                        
22 In 1946, the first “periodic” circulation of 
an Assyrian publication since 1918 
appeared in Tehran. It was a calendar and 
almanac called Surgada Umtanaya. See 
Yonan, Journalismus bei den Assyrern, p. 
61, who suggests a later date (1954) for the 
commencement of this effort.  
 

http://www.calligram.com/New/new.html

	 
	ISHTAR: DOCUMENTING THE CRISIS IN THE ASSYRIAN IRANIAN COMMUNITY
	WHO STOOD BEHIND ISHTAR?
	LANGUAGE AND THE ASSYRIAN PERIODICAL PRESS IN IRAN
	THE SHORT PUBLICATION LIFE OF THE ASSYRIAN PRESS



