
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 7, No. 1 (March, 2003) 
 

13 

 
 

THE ARRIVAL OF RADIO FARDA: INTERNATIONAL 
BROADCASTING TO IRAN AT A CROSSROADS 

by Hansjoerg Biener* 
 
Abstract: On December 19, 2002, Radio Farda, the new U.S. external service in Persian, 
officially started regular broadcasts on shortwave, mediumwave and satellite. With the 
reformatting of existing services into a 24-hour news and entertainment channel, external 
broadcasting to Iran has recently received more attention. Iran, however, has always been 
the target area of various international broadcasting services.(1) 
     In its first worldwide press-freedom index published on October 23, 2002, Reporters 
Without Borders ranked Iran 122nd among 139 countries surveyed.(2) So, the need for 
independent reporting seems obvious, while some question the need for embedding news 
and information in a music and entertainment format. This article examines the question 
in the broader context of international broadcasting to Iran, including clandestine and 
even religious stations. 
 
CLASSIC EXTERNAL 
BROADCASTING  
     Having been a major political factor 
both under Shah Reza Pahlavi and under 
Mullah rule, Iran has been a traditional 
target area for official external services 
both from neighboring countries like 
Iraq, Kuwait, Pakistan, Saudi Arabia and 
Turkey, as well as the world’s 
superpowers. In the framework of 
centralized USSR external broadcasting, 
Radio Baku of the Soviet Republic 
Azerbaijan only had a minor role as an 
external broadcaster, which did however 
include services in Azeri and Persian to 
Iran. Although the external services 
underwent some changes after 
independence, these broadcasts were 
kept. Currently the station broadcasts 
some 165 minutes in Azeri (Guney 
Azerbaijan) and 60 minutes in Farsi, 
transmitted regionally on two medium- 
and shortwave frequencies. 
    The Voice of America (VoA) 
broadcast to Iran during Second World 
War (1942-1945) and in the 1950s and 
1960s (1949-1960, 1964-1966). Soon 
after Ayatollah Khomeini ousted the 
Shah, the Farsi Service of the VoA 

resumed operation. The service almost 
exclusively drew on native speakers 
some of whom had broadcasting 
experience in Iranian radio and 
television before 1979. In the 1980s, 
long before the arrival of e-mail, the 
Farsi service received several hundred 
letters per week in response to the 
broadcasts.(3) On October 17, 1996, 
Voice of America and Worldnet 
launched a weekly, call-in radio and TV 
simulcast in Farsi, the first regularly 
recurring program to be produced in full 
at the VoA headquarters. VoA television 
today broadcasts two satellite shows to 
Iran: “Next Chapter,” a weekly, hour-
long, youth-oriented show launched in 
2002, and “Roundtable with You,” a 
weekly 90-minute news and public 
affairs program. 
    Persian is one of the few regional 
languages of the world with broadcasts 
from the external services of all states 
holding a permanent seat at the UN 
Security Council. In 1991, Radio France 
Internationale (RFI) en Persan (4) joined 
the existing services of BBC London,(5) 
Radio Beijing (today China Radio 
International),(6) Radio Moscow (today 



Hansjoerg Biener 
 

   Middle East Review of International Affairs, Vol. 7, No. 1 (March, 2003) 14 

Voice of Russia),(7) and Voice of 
America.(8) After years of neglect, 
French external broadcasting caught up 
with the major international services, but 
followed its own strategies. It introduced 
a 24-hour news-oriented format into 
their Service Mondiale long before the 
U.S. reformatting of VoA English into 
VoA Newsnow. It concentrated on 
placing RFI programmed FM stations in 
the capitals of the world to reach the 
decision-makers, with the only foreign 
language service aiming at a mass appeal 
being the Arabic service.(9) Although 
RFI has had an Arabic service since 
1988, it acquired the daytime 
commercial channel RMC Moyen Orient 
in 1996, which has a regular audience of 
12 to 15 million listeners in the Middle 
East. While RMC Moyen Orient 
continues as a full-time service, its Paris 
based staff is now also responsible for 
Arabic shortwave broadcasts. It should 
be noted that Persian has also been on 
the schedule of “Deutsche Welle, the 
Voice of Germany”(10) since 1962 and 
NHK Radio Japan (11) since 1991.  
    While broadcasters are reluctant to 
publish results of audience research in 
detail, it is reported that BBC London, 
Voice of America and Kol Yisrael 
(Voice of Israel) have the strongest 
following among the international 
broadcasters. During the Gulf war 
between Iraq and Iran (1980-1988), 
Iranian authorities jammed Western 
broadcasts. Later, it was only on special 
occasions (for example, when elections 
were approaching) that jamming against 
Western stations was increased (January-
February 2000, June 2001). Clandestine 
stations, however, have always been 
jammed intensively. 
 
CLANDESTINE BROADCASTING 
    No survey of international 
broadcasting to Iran would be complete 
without mentioning the large number of 
clandestine broadcasts targeting both 
minority groups and certain segments of 
Persian society since the late 1950s.(12) 
Some of the stations were affiliated with 

Marxist groups, others with Kurdish 
movements, and after the Revolution of 
1979 with opponents of the Islamic 
regime. While names and on air slogans 
are changing, these general points of 
view are still present in underground 
broadcasting. Most stations choose not 
to reveal their transmitter sites but it is 
evident that most broadcasters use 
facilities outside Iran, mainly in Iraq and 
successor states of the former Soviet 
Union. 
    Clandestine broadcasting to Iran 
began in spring 1959, when a 
Communist “National Voice of Iran” 
started from Soviet Azerbaijan. In mid-
1986 the programs were integrated into 
half-hour Farsi and Azeri services of  
“Radio Station Peace and Progress” 
(1964-1991), which claimed to be “a 
voice of Soviet public opinion” (on air 
slogan) and was dissolved shortly after 
the collapse of the Soviet Union. Even 
today there are several Communist or 
Socialist stations on the air, and 
European listeners find it quite 
intriguing listening to the 
“Internationale” still sung 
wholeheartedly after the demise of the 
Communist regimes of Eastern Europe. 
    Radio Nejat-e Iran signed on the air in 
1982, supporting a movement headed by 
Dr. Ali Amini (1905-1992), a former 
Prime Minister of Iran during the early 
1960s.(13) In 1986, the name was 
changed to Flag of Freedom Radio. 
Produced by a staff of 20 to 25 in 
London, Flag of Freedom broadcast over 
21,000 hours of programming in support 
of establishing a constitutional 
democracy in Iran. In 1994, the station 
suddenly left the airwaves. Although 
sites were never disclosed, judging from 
the frequencies, Flag of Freedom must 
for a period have used an Egyptian 
mediumwave transmitter.  
    Another station dating to the 1980s is 
still present. In 1981, the Mujahidin-e 
Khalq (National Liberation Army of 
Iran, who have a mixed history of 
Islamism, Marxism, Secularism, armed 
struggle and terrorism since the 1960s) 



The Arrival of Radio Farda: International Broadcasting to Iran at a Crossroads 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 7, No. 1 (March, 2003) 15 

started broadcasting to Iran. 
Broadcasting two separate channels on 
approximately ten frequencies, its 
transmitters are reported to be in a 
border area of Iraq. The station is 
particularly known for its frequency 
hopping by some kilohertz to escape 
massive Iranian jamming.  
    Until the 1990s, clandestine stations 
used unknown sites to broadcast their 
messages. After the end of the Cold War 
many external services reduced their 
schedules. With more and more time 
becoming available on privatized 
transmitters, opposition groups now also 
use 100-, 250- or even 500 kW-
transmitters formerly occupied by 
regular external services. In 2000, Radio 
Sedaye Iran (14) joined leftist Radio 
Internationale (Worker-communist 
Party) (15) in using a high-power 
shortwave station in Moldova. The 
program is affiliated with a satellite 
radio station broadcasting to Iranians in 
North American exile. It claims not to be 
connected to any party. The program is 
also worth mentioning because it was the 
first customer buying airtime on French 
transmitters in 2001. It broadcast up to 
four hours daily from high-power 
transmitters at Issoudun formerly used 
by RFI. 
    Given the millions of Azeri speaking 
people in Iran, it is interesting to note the 
(re-) appearance of the Voice of 
Southern Azerbaijan in January 2003. A 
station of the same name was active in 
1996-1998, probably from a transmitter 
in Israel. However, the station has only 
minimal presence, as the new programs 
are only twice weekly.  
 
CHRISTIAN RELIGIOUS 
BROADCASTING TO IRAN 
    Although the arrival of Islam 
extinguished most traces of the Medieval 
Nestorian Church, with only a small 
Christian minority remaining, Iran has 
been a traditional target of international 
Christian broadcasting. 
    From 1964 until 1977, the Near 
Eastern Christian Council supported 

Persian broadcasts on the Radio Voice of 
the Gospel from Ethiopia.(16) The 
Lutheran shortwave station (1963-1977) 
was the first international missionary 
station almost exclusively broadcasting 
programs produced by churches and 
church councils (not individual 
missionaries or independent missions) 
based in the target areas. So, in 1962 a 
studio was built at a Presbyterian 
literature center in Tehran. Production 
started in 1963 and broadcasting of half-
hour programs started in 1964. 
Transmission time was doubled in 1968 
and remained at one hour daily until 
Radio Voice of the Gospel facilities 
were nationalized by the Marxist 
government of Mengistu Haile Mariam. 
With a mix of 70 percent non-religious 
information and 30 percent religious 
content, the program philosophy of 
Radio Voice of the Gospel is very 
dissimilar to most international Christian 
programming aside from the Roman 
Catholic stations Radio Vatican and 
Radio Veritas Asia. 
    Today, Christian broadcasting in 
Persian and other languages spoken in 
Iran is completely organized by the 
evangelical branch of Protestant 
Christianity. In 1971, a Radio Voice of 
Christ began broadcasting on Protestant 
shortwave station FEBA-Radio 
Seychelles. Using several shortwave 
sites, Trans World Radio (TWR) and 
Adventist World Radio followed in 1982 
and 1996 respectively. Adventist 
programs in Persian had already been 
produced in Beirut from 1953 to 1956 
for broadcast via Radio Ceylon, but 
these broadcasts became unavailable 
when the station stopped selling airtime 
to religious broadcasters. In 1996, the 
Persian service was re-established using 
owned and leased facilities. When in 
2001 Adventist World Radio started 
using a high-power shortwave center in 
the United Arab Emirates, it chose not to 
broadcast in Arabic and Persian from 
there, thus avoiding intensifying inter-
religious friction.(17) 



Hansjoerg Biener 
 

   Middle East Review of International Affairs, Vol. 7, No. 1 (March, 2003) 16 

    While these broadcasters focused their 
attention on Iran, TWR’s German 
partner started medium- and shortwave 
broadcasts to the Persian-speaking exile 
community in Europe. According to 
official German statistics, there are some 
105,000 residents with Iranian passports, 
making up some 1.5 percent of 
Germany’s immigrant population and 
matching the number of U.S. citizens on 
German soil.(18) A growing number of 
Iranians are now acquiring German 
citizenship. 
    In 1985, several Protestant 
broadcasters formed a strategic alliance 
that lead both to more co-operation in 
expanding programs in existing 
languages and in developing new 
broadcast languages. This included 
languages spoken in Iran like Azeri, 
Baluchi, Hazaragi, Kurdish dialects, 
Luri, Mazanderani and Qashqa’i. Beside 
funding, a major problem is finding 
native speakers willing to produce 
Christian programs. 
 
PAYAM-E DOOST - VOICE OF 
THE BAHA'I FAITH 
    The Baha’i Faith was founded by 
Bahá’u’llah (1817-1892) in Iran, but was 
immediately rejected and persecuted by 
its Muslim contemporaries. 
Nevertheless, it has spread to the West 
since the first years of the 20th century. 
There are eight Baha’i-owned 
community radio stations worldwide and 
several Baha’i based radio programs. 
    In May 2001, Radio Payam-e Doost 
(Radio Message from a Friend) which 
had been broadcasting on a Washington 
mediumwave station since 1994 and on 
the internet since 1999, was first heard 
on shortwave. According to the website, 
the program “has only one aim: to 
educate its listeners and dissipate 
misinformation about the Baha’i faith 
which has permeated the Iranian 
community for the past sesquicentury, 
depriving Muslims and Baha’is alike of 
a chance to live, work and worship 
freely and in total harmony in the cradle 
of one of the most ancient civilizations 

in the world.”(22) Having started with a 
30-minute broadcast from Moldova, 
there are now two 45-minute broadcasts 
daily from transmitters in Moldova and 
Norway. In addition, there is a 24-hour 
satellite stream to North America. 
 
RADIO AZADI 
    Even before President George W. 
Bush labeled Iran as being part of an 
axis of evil, U.S. politicians lobbied for 
special broadcasts to Iran modeled after 
the example of Radio Free Europe-Radio 
Liberty (RFE-RL). This station has had 
its political role both on Capitol Hill in 
Washington, D.C. and in the capitals of 
the target countries.(19) Finally, in the 
spring of 1998, some $900,000 were 
allocated for a Farsi service of RFE-RL, 
which went on the air October 30, 1998, 
broadcasting to audiences in the Middle 
East as well as Europe. This must also 
be seen as a lobbying success for the 
surrogate broadcaster looking for new 
tasks after fulfilling the mission to 
combat Communism in Eastern Europe 
and the USSR. Although international 
broadcasters, including RFE-RL, were 
instrumental in breaking news 
monopolies, one must take into account 
that today’s reform states in Central 
Europe and the Baltics did have some 
democratic traditions before the Second 
World War. On the other hand, in most 
successor states to the USSR the end of 
Communism did not mean the end of 
authoritarian rule; democracy and free 
speech are yet to be achieved. Instead of 
closing down, the station legitimately 
maintained CIS target areas and even 
acquired new target areas by 
broadcasting a Radio Free Iraq (1998) in 
Arabic, Radio Azadi in Farsi (1998-
2002), and Radio Free Afghanistan in 
Dari and Pushtu (1985-1993, 2002-). 
However, it could be said that this 
duplicated existing VoA and Radio Free 
Asia services to China, Korea and other 
Asian countries, which have broadcasted 
since 1994, and that these might have 
been more logical umbrella 



The Arrival of Radio Farda: International Broadcasting to Iran at a Crossroads 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 7, No. 1 (March, 2003) 17 

organizations for an expansion to these 
target areas. 
    On November 18, 2002, director Tom 
Dine announced the replacement of 
Radio Azadi by Radio Farda, a new 
program co-produced by RFE-RL and 
Voice of America staff. Dine told RFE-
RL staff, “Radio Farda's news and 
information offerings will project the 
same seriousness of purpose and 
adherence to RFE/RL's surrogate 
mission of promoting democracy, 
covering local and relevant international 
news, and living up to our professional 
code, embodying the highest journalistic 
standards of accuracy and objectivity, as 
have the programs of our Persian 
Service.”(20) In preparation for the new 
service, RFE-RL's Radio Azadi ended its 
programming on December 1, 2002. At 
the time of closing, the Farsi service had 
been on the air eleven hours daily (on 
shortwave). The frequencies were now 
used for 30-minute newscasts and 2 1/2 
hours of music daily.  
    On December 1, the Kayhan 
newspaper website, which is affiliated 
with the Iranian leadership, commented 
on the establishment of the Radio Farda 
service, depicting it as the CIA putting 
“the finishing touch on its psychological 
warfare against the Islamic Republic of 
Iran.”(21) The CIA reference might be 
easily dismissed as Iranian counter-
propaganda, but it also recalls the 
historical burden the concept of 
surrogate broadcasting has borne since 
the inception of Radio Liberation (later 
Liberty) and Radio Free Europe. Both 
stations started as veiled CIA operations 
in the 1950s and relations were only 
broken in the mid-1970s. 
 
RADIO FARDA 
    Both Persian services of the Voice of 
America and Radio Free Europe-Radio 
Liberty claimed a strong following in 
Iran, but on November 22, 2002, the 
Broadcasting Board of Governors (BBG) 
officially announced the creation of a 
new Persian-language radio station with 
current news, entertainment features and 

popular Persian and Western music 
expected to appeal to a younger 
audience.(23) This nine-member, 
presidentially-appointed body devises 
strategies for all U.S. government-
funded non-military international 
broadcasting and supervises their 
implementation. Radio Farda was 
expected to cost about $8 million 
annually from internal reallocations by 
the board. 
    Like VoA-Europe (in English 1985-
1997) and Radio Sawa (in Arabic 2002-
), Radio Farda is aimed at listeners under 
30 years of age, who according to BBG 
statements make up about 70 percent of 
the Iranian population.(24) This number 
is corroborated by the official data of the 
1375 (1996-1997) census, which is still 
the source of the latest figures published 
by the Statistical Center of Iran.(25) The 
new program format was modeled after 
the 24-hour news and entertainment 
service Radio Sawa, which had replaced 
the Arabic programs of the Voice of 
America earlier in the year. Still, while 
the current “BBG strategic plan 2002-
2007”(26) lists the new formats in 
Arabic and Farsi as part of an anti-
terrorism effort, it must be emphasized 
that the original concept was prepared 
before the terror attacks of September 
11, 2001. Designed to follow American 
commercial formats by Norman Pattiz, 
founder of the successful U.S. network 
Westwood One, it was introduced to 
Congress on February 28, 2001, giving 
politicians plenty of time to voice 
concerns.  
    Although actual programs of Radio 
Farda were supposed to start in mid-
December, the station name was already 
used in broadcasts in the time slots left 
by Radio Azadi on December 1, 2002. 
With the soft launch of the station, any 
judgement on the program content can 
only be a first assessment. Most 
broadcast hours combine a ten-minute 
news and weather report on the hour, 
and a five-minute newscast on the half-
hour, with a music only rotation of 
Iranian and international songs and 



Hansjoerg Biener 
 

   Middle East Review of International Affairs, Vol. 7, No. 1 (March, 2003) 18 

occasional station promotions. The 
mostly English language international 
songs are very much mainstream pop 
(boy-/girlgroups, moderate rap, but also 
hit oldies) including some explicit, but 
not obscene references to sex. Certainly, 
mini-features will be included in the 
rotation in the near future. When fully 
implemented the amount of time devoted 
to news and current affairs was promised 
to be more than five hours a day. 
    In the Wall Street Journal of 
December 16, 2002, veteran Senator 
Jesse Helms (Republican senator for 
North Carolina) severely criticized the 
change from Radio Azadi to Radio 
Farda:  

 
It's difficult to believe that the 
Bush administration has agreed 
to support this shift from a 
proven program of serious policy 
discussion to a teeny-bopper 
music-based format. It likely will 
insult the cultural sensitivities of 
Iranians, as well as their 
intelligence. Meanwhile, the 
brave professor sits in jail cell 
awaiting execution, students plot 
protests, and the regime struggles 
to hold the line against the will of 
the people. And the U.S. will be 
spinning Britney Spears 
discs?(27)  

 
On the same day, Washington Post 
columnist Jackson Diehl argued a 
similar point.(28) In an official response 
to “Jackson Diehl’s seriously inaccurate 
column,” the Broadcasting Board of 
Governors corrected much of the 
information given in the commentaries 
by both critics.(29) But, when Chairman 
Kenneth Y. Tomlinson wrote “the single 
quoted source also happens to be an 
unhappy employee,” he certainly 
downplays the fact that broadcasters--
especially at the VoA--feel their 
competence is being left out of BBG 
management decisions.(30) 
    President George W. Bush showed his 
support for Radio Farda by appearing on 

the program. In a message broadcast on 
December 21, he pledged continued 
support for the Iranians’ “quest for 
freedom, prosperity, honest and effective 
government, judicial due process and the 
rule of law.”(31) In response to 
complaints over their government’s 
censorship and restrictions of 
information, the United States would 
now be “airing news and music and 
cultural programs nearly 24 hours a day” 
while continuing Voice of America radio 
and TV services to Iran. And although 
some congressmen remain critical of the 
new approach, Republican 
Representative Bob Ney, who had lived 
in Iran prior to 1979, gave an interview 
in Farsi and called Radio Farda “an 
invaluable tool to spread a message of 
peace, freedom, and democracy 
throughout Iran.”(32)  
    Using transmitters in Europe, the 
Middle East, Central Asia and South 
Asia, the service is available on medium 
and shortwave, but also can be heard on 
the internet at 
<http://www.radiofarda.com> and via 
satellite. In a possibly related move, law-
enforcement personnel in Tehran have 
resumed confiscating satellite dishes and 
issuing summonses to their owners. 
Earlier in November 2002, the 
legislature had begun considering a bill 
to lift the ban on satellite dishes and 
receivers. With the confiscation of 
satellite dishes and the comparatively 
moderate use of shortwave 
frequencies,(33) the mediumwave 
transmitters from Abu Dhabi on 1539 
kHz and Kuwait on 1593 kHz will be the 
main outlets for the service. Beside 
jamming, Iranian authorities may also 
choose an alternative: introducing 
competitive FM services which will also 
attract listeners because of the superior 
audio quality. 
 
CONCLUSIONS 
    International observers have always 
wondered about the multiplicity of U.S. 
external services beside the official 
Voice of America. With Radio Free 



The Arrival of Radio Farda: International Broadcasting to Iran at a Crossroads 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 7, No. 1 (March, 2003) 19 

Europe (on air since 1951), Radio 
Liberty (1953), Radio / TV Martí to 
Cuba (1983) and Radio Free Asia (1994) 
partly duplicating VoA services in the 
respective languages, the 2002 arrival of 
additional 24-hour services in Arabic 
and Farsi could not come as a surprise. 
But while the increasingly fragmented 
structure of U.S. international 
broadcasting apparently makes sense to 
lobbyists and policymakers in 
Washington, it remains to be seen 
whether the 24-hour news and 
entertainment format will indeed 
succeed. In an editorial, Andy Sennitt, a 
former editor of the World Radio TV 
Handbook and currently with Radio 
Netherlands, sharply criticized “a 
patronizing attitude to the target 
audiences. It seems to be assumed that 
the only way to gain the attention of 
young people in the Middle East--and 
indeed elsewhere--is by playing popular 
music.... I don't doubt the sincerity of 
those who formulate and carry out the 
policies. I just think that the model is 
outdated and flawed.”(34)  
    It is worth mentioning that Voice of 
America indeed abandoned a 24-hour 
music and entertainment project to 
Europe after 12 years. VoA-Europe had 
been designed as a U.S. network style 
satellite and terrestrial service to counter 
what decision-makers perceived as 
“Anti-Americanism” in Western Europe. 
When it went on the air in 1985, it was 
the first VoA service in English to 
Europe after a pause of 30 years. 
Although the channel was an excellent 
mix of contemporary music and 
entertainment, current news, information 
programs, as well as political call-in 
shows and commentaries “reflecting the 
views of the U.S. government” (on air 
phrase), it had only a small impact 
because Europe-wide FM coverage was 
sketchy and local partners mainly 
rebroadcast the music shows. On the 
other hand, one might see the re-
establishment of music based formats as 
a reverse trend to the last decade when 
many international broadcasters claimed 

to reach out to “decision-makers” and 
“opinion leaders” by providing “up to 
date news and current affairs programs.” 
Even then, U.S. congressmen cannot 
expect alleged decision-makers and 
opinion leaders to decide and effectively 
lead in line with U.S. policies when they 
are out of tune with the majority of the 
population. While newsradio formats do 
not provide pleasant company for easy 
listening at home or at work, music 
based formats do, and it can be expected 
that news and weather on top of the hour 
as well as concise current affairs 
programs at peak listening times will not 
let listeners change the station even if 
they differ in some opinions. 
    BBG communiqués mainly base their 
arguments on the success of Radio 
Sawa. According to Norman J. Pattiz, 
chairman of the BBG`s Middle East 
Committee who also oversaw creation of 
Radio Sawa, “Because of Radio Sawa’s 
overwhelming success in attracting 
audiences and new listeners, the BBG 
believes a similarly formatted service in 
Persian directed at Iran is a high 
priority.”(35) Even before the arrival of 
this new U.S. external service in Arabic, 
the daytime news and entertainment 
channel Radio Monte Carlo Moyen 
Orient has established a loyal following 
of millions of listeners because they like 
the style of presentation and value the 
informational content to balance local 
reports. The station broadcasting from a 
mediumwave transmitter on Cyprus 
since 1971 is now part of the RFI-group 
of France’s external broadcaster. 
According to audience research in the 
1990s listeners in Jordan also listened to 
Kol Yisrael because they liked the 
program format although they did not 
share the views of the station.(36)  
    Obviously Radio Farda is looking for 
a winning mix of welcome entertainment 
and maybe not so welcome news and 
commentary from an American 
perspective. With all kinds of opinion 
aired in Persian and even many different 
religious views already broadcast on 
short and mediumwave to Iran, Radio 



Hansjoerg Biener 
 

   Middle East Review of International Affairs, Vol. 7, No. 1 (March, 2003) 20 

Farda will certainly differ from all other 
broadcasts and provide a full-time 
alternative to Iranian domestic 
broadcasting. What still remains to be 
proven is that expected high audience 
figures for Radio Farda indeed relate 
with an expected high impact on Iranian 
public opinion. 
 
*Having studied theology, philosophy 
and sociology, Dr. Hansjoerg Biener, 
served in several positions at the 
Evangelical-Lutheran Church of 
Bavaria (1987-2000) and the University 
of Erlangen-Nuremberg (2000-). Dr. 
Biener has published in several fields 
including international broadcasting 
since 1981. In 1991, he earned his 
doctorate writing on “International 
Christian Broadcasting.” Recent 
publications in English include “Radio 
Broadcasting and [former Soviet] 
Central Asia,” in Central Asia Monitor, 
volume 10, number 1 (Institute for 
Democratic Development, Vermont: 
2001) pp. 17 - 23, and “Radio for Peace, 
Democracy and Human Rights,” in 
Johannes Laehnemann (ed.), A Soul for 
Education, (Nuremberg: Athmann, 
2002). 
 
NOTES 
1. For general literature on international 
broadcasting, see Julian Hale, Radio 
Power: Propaganda and International 
Broadcasting (London: Elek, 1975); 
Willi Alfred Boelcke, Die Macht des 
Radios: Weltpolitik und 
Auslandsrundfunk 1924-1976 
(Frankfurt, Main): Ullstein, 1977); 
Donald R. Browne, International Radio 
Broadcasting: The Limits of the 
Limitless Medium (New York: Praeger, 
1982); Philo C. Washburn, Broadcasting 
Propaganda: International Radio 
Broadcasting and the Construction of 
Political Reality (Westport CT: Praeger 
Publishers, 1992); Hansjoerg Biener, 
Christliche Rundfunksender Weltweit 
(Stuttgart: Calwer Verlag, 1994); and 
James Wood, History of International 
Broadcasting, Volume 1 and 2 (London: 

Institution of Electrical Engineers, 1994 
and 2002). 
2. The index measured how much 
freedom journalists and the media have 
and what efforts the government makes 
to ensure press freedom. A RSF 
questionnaire to local and foreign 
journalists living in the country, 
researchers, legal experts, and regional 
specialists asked about murder, 
imprisonment, and assaults on 
journalists, censorship and pressure on 
the media, and the impunity of those 
responsible for such incidents. Reporters 
without borders dossier on Iran at 
<http://www.rsf.fr/article.php3?id_articl
e=1438> (visited December 20, 2002). 
3. Kevin Lynch, “VoA: A Bridge to 
Iran,” in Voice, No. 29 
(October/November 1988), pp. 2-5. 
4. 
<http://www.rfi.fr/fichiers/Langues/rfi_p
ersan_main.asp>. 
5. <http://www.bbc.co.uk/persian>. 
6. <http://www.cri.com.cn/>, no Persian 
subpages. 
7. <http://www.vor.ru/pers/index.html>. 
8. <http://www.voanews.com/farsi/>. 
9. In the case of the German service, this 
lead to the most peculiar situation: it is 
only heard on FM in Berlin and three 
other cities, while nation-wide terrestrial 
coverage was abandoned. Even the 
Strasbourg mediumwave transmitter, 
which still carries programs in Alsacien, 
does not carry German despite is great 
coverage area in Eastern France and 
South Western Germany and the fact 
that Strasbourg is one of the capital 
cities of the European Union. 
10. 
<http://kleist.dwelle.de/persian/Welcome
.html>. 
11. 
<http://www.nhk.or.jp/nhkworld/persian
/index_w.html>. 
12. A list of current programs is 
available at 
<http://www.clandestineradio.com/intel/i
ran.htm> (December 20, 2002). 
13. Nick Grace C. and Martin Schoech, 
“Iran: Flag of Freedom Continues the 



The Arrival of Radio Farda: International Broadcasting to Iran at a Crossroads 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 7, No. 1 (March, 2003) 21 

Fight,” available at 
<http://www.rnw.nl/realradio/features/ht
ml/clandestine001215.html> and 
<http://www.clandestineradio.com/dossi
er/ffo/> (June 22, 2001). 
14. <http://www.krsi.net/us-en/>. 
15. 
<http://www.wpiran.org/english.htm>, 
<http://www.radio-international.org/>. 
16. Manfred Lundgren, Proclaiming 
Christ to His World: The Experience of 
Radio Voice of the Gospel, 1957-1977 
(Geneva: Lutheran World Federation, 
1989). 
17. Hansjoerg Biener, “Christliche 
Missionssendungen von der arabischen 
Halbinsel [Christian missionary 
broadcasting from the Arab Peninsula],” 
in Materialdienst der EZW Vol. 65, No. 
1 (Berlin: Evangelische Zentralstelle für 
Weltantschauungsfragen,2002), pp.15 - 
18.  
18. “Daten und Fakten zur 
Ausländersituation” (February 2002), 
(Berlin: Beauftragte der 
Bundesregierung für Ausländerfragen, 
2002), p. 22. 
19. Sig Mickelson, America’s Other 
Voices: The Story of Radio Free Europe 
and Radio Liberty (New York: Praeger, 
1983); Michael Nelson, War of the 
Black Heavens: The Battles of Western 
Broadcasting in the Cold War. (London: 
Brassey's, 1997. New York: Syracuse 
University Press, 1997); George R. 
Urban, Radio Free Europe and the 
Pursuit of Democracy: My War Within 
the Cold War. (New Haven, CT: Yale 
University Press, 1998); Gene Sosin, 
Sparks of Liberty: An Insider's Memoir 
of Radio Liberty. (University Park, PA: 
Pennsylvania State University Press, 
1999); Arch Puddington, Broadcasting 
Freedom: The Cold War Triumph of 
Radio Free Europe and Radio Liberty 
(Lexington: The University Press of 
Kentucky, 2000). 
20. 
<http://www.publicdiplomacy.org/news/
RadioFarda20021118.html> (visited 
December 15, 2002). 

21. Kayhan website 
<http://www.kayhannews.com/> in 
Persian December 1, 2002, but see RFE-
RL-Iran-Report December 9, 2002 
<http://www.rferl.org/iran-
report/2002/12/45-091202.html> (visited 
December 20, 2002). 
22. <http://www.bahairadio.org> (visited 
December 15, 2002). 
23. New Persian-Language Radio 
Service Planned by Broadcasting Board 
of Governors (press release November 
22, 2002) at  
<http://www.bbg.gov/_bbg_news.cfm?ar
ticleID=49&mode=general> (visited 
December 15, 2002). 
24. New Persian-Language Radio 
Service Planned by Broadcasting Board 
of Governnors (press release November 
22, 2002)  
<http://www.bbg.gov/_bbg_news.cfm?ar
ticleID=49&mode=general> (visited 
December 15, 2002); Radio Farda, New 
Persian-Language Service To Iran, 
Launched (press release December 19, 
2002) 
<http://www.bbg.gov/printerfr.cfm?artic
leID=53> (visited January 1, 2003) 
25. Table 2.2 Population by five-year 
age groups, taken from the Iran 
Statistical Yearbook 1379, published by 
the Statistical Center of Iran (SCI), 
available at 
<http://www.sci.or.ir/images/ensel/2-
2.pdf> (visited January 1, 2003). Using 
the numbers of the 10-24 age groups of 
five years ago, one would calculate some 
35.7 percent of the Iranian population 
falling into the more likely 15-30 year 
target audience of Radio Farda. 
26. The .pdf-file is available at 
<http://www.bbg.gov/bbg_plan.htm>. 
27. Jesse Helms, “What's ‘Pop’ in 
Persian?,” The Wall Street Journal 
(December 16, 2002). The article is not 
freely available at the Wall Street 
Journal site, but can also be found via 
Jesse Helms’s Congressional home page 
at  
<http://www.senate.gov/~foreign/minori
ty/press_template.cfm?id=189195> 
(visited January 1, 2003). 



Hansjoerg Biener 
 

   Middle East Review of International Affairs, Vol. 7, No. 1 (March, 2003) 22 

28. Jackson Diehl, “Casey Kasem or 
Freedom?,” Washington Post (December 
16, 2002), Page A25, available at 
<http://www.washingtonpost.com/ac2/w
p-dyn/A59781-
2002Dec15?language=printer> (visited 
January 1, 2003). 
29. “Radio Farda: A Program of the 
Broadcasting Board of Governors,”  
<http://www.bbg.gov/_bbg_news.cfm?ar
ticleID=51&mode=general>; BBG 
Chairman Kenneth Y. Tomlinson's letter 
to the Washington Post at  
<http://www.bbg.gov/_bbg_news.cfm?ar
ticleID=52&mode=general> (visited 
January 1, 2003). 
30. Gary A. Marco (President American 
Federation of State, County and 
Municipal Employees Local 1418 Voice 
of America), “America's Hushed Voice,” 
Washington Post (December 27, 2002); 
Page A24, available at 
<http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/articles/A42043-2002Dec26.html> 
in support of Jackson Diehl; David S. 
Jackson (Director Voice of America) 
VoA in Farsi: A-Okay, in Washington 
Post (December 31, 2002); Page A16, 
available at 
<http://www.washingtonpost.com/wp-
dyn/articles/A56762-2002Dec30.html> 
commenting on Marco’s remarks. 
(visited January 1, 2003) Also readers’ 
letters to Andy Sennitt’s editorial 
“Another day, another station” at 
<http://www.rnw.nl/realradio/features/ht
ml/reaction021206.html> (visited 
December 15, 2002) quote “a journalist 
who has - for obvious reasons - asked to 
remain anonymous: “As a VoA News 
correspondent, I wanted to commend 
you for your insightful and impeccable 
analysis of what is going on here at 
VoA. You are dead on when you say 
that what our masters of the 
Broadcasting Board of Governors are 
doing is wreaking havoc with morale.’” 
31. President Bush Speaks to the People 
of Iran. Radio Address by the President 
to the People of Iran on Radio Farda 
(Press Release December 20, 2002) at 
<http://www.whitehouse.gov/news/relea

ses/2002/12/print/20021220-7.html> 
(visited January 1, 2002) 
32. “Ney takes to Iranian airwaves,” 
Times Leader (Martins Ferry OH) 
(December 26, 2002) at 
<http://www.timesleaderonline.com/new
s/story/12262002_new01_ney1226.asp> 
(visited January 1, 2003) 
33. When Radio Azadi closed, it had 
some 34 shortwave transmitter hours for 
11 program hours. On its first official 
day, December 19, 2002, Radio Farda 
had 60 shortwave hours and 48 
mediumwave hours for its 24-hour 
service. 
34. Andrew Sennitt, “Another day, 
another station” (editorial November 27, 
2002) at 
<http://www.rnw.nl/realradio/features/ht
ml/editorial.html> (visited December 15, 
2002). 
35. New Persian-Language Radio 
Service Planned by Broadcasting Board 
of Governnors (press release November 
22, 2002)  
<http://www.bbg.gov/_bbg_news.cfm?ar
ticleID=49&mode=general> (visited 
December 15, 2002). According to a 
timely related item in “News from the 
Broadcasting Board of Governors 
(BBG)“ at  
<http://www.publicdiplomacy.org/news/
IBBNotices20021125.html> (visited 
December 15, 2002) a survey by Edison 
Media Research of Somerville N.J. 
(Amman November 7, 2002) showed 
that 41 percent of a sample representing 
17-28 year old radio listeners most 
listened to Radio Sawa when looking for 
news as opposed to 21 percent for the 
Jordanian Government's Amman FM; 16 
percent for MBC-FM; 10 percent for 
BBC-FM and 6 percent for Radio Monte 
Carlo. 
36. Graham Mytton and Mark 
Eggerman, “International Radio as a 
Source of News,” in Graham Mytton 
(Ed.), Global Audiences: Research for 
Worldwide Broadcasting (London: 
Libbey, 1993) pp. 179-200, p. 200 for 
Jordan. 
 


