
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001)  75 

 
 
 

CONTESTING THE STATE MEDIA MONOPOLY:  
SYRIA ON Al-JAZIRA TELEVISION 

By Najib Ghadbian* 
 
The influx of independent satellite TV stations in the Arab world has undermined the ability of 
governments to control what people watch and consequently to control what they think.  This 
article takes the al-Jazira satellite TV station and its coverage of Syrian politics as a case study. It 
analyzes the content of sample news and programs that have tackled issues considered sensitive to 
the Syrian regime, and illustrates how these programs may be forcing the government to change its 
discourse. 
 
 Satellite TV stations are subtly 
challenging the state's monopoly over the 
means of persuasion and information in the 
Arab World.  Not only is government media 
rendered less relevant by the new satellite 
channels, but also the introduction of freer 
and more independent sources of information 
may be an additional tool for civil society in 
its struggle with states over such issues as the 
freedom of expression, human rights and 
democracy.  This is apparent from the way 
people are excited about the programs of 
these stations.  The Qatari-based channel al-
Jazira has emerged as the leading source of 
news and the most candid forum for debating 
issues.  Other credible sources of information 
include the Middle East Broadcasting Center 
(MBC), Arab News Network (ANN), and 
Abu Dhabi Satellite TV station.  Although 
none of these TV stations are totally 
independent, they enjoy a higher degree of 
autonomy from their sponsors. Al-Jazira and 
ANN are the only all news stations, but Al-
Jazira's programs have brought high-level 
newsmakers and high-sensitivity issues 
before the public far more than those of ANN. 
 Al-Jazira's coverage of Syrian politics 
exemplifies how satellite TV is changing the 
conditions of communication between 
citizens and states in the Arab world and 
increasing the space for civil society, creating 
more moments in television that are not as 

controlled by states. The significance of the 
Syrian case lies in the fact that the Syrian 
regime is highly authoritarian and still 
maintains total control of information and 
communication.  I examine al-Jazira's 
reporting of several issues considered highly 
sensitive according to the censorship policies 
of Syria's ministries of information, culture 
and guidance:  political opposition in Syria, 
succession, and the impact of the peace 
process on the regime's survival ability.  I will 
analyze the content of sample news and 
programs that have tackled issues considered 
sensitive to the Syrian regime, such as the 
three shows Akthar min Ra'i (More than One 
Opinion), al-Ittijah al-Mu'akis, (Opposite 
Directions) and Bila Hudud (Without 
Bounds), to suggest that these programs may 
be forcing governments to change their 
discourse.   
 In a recent article, Jon B. Alterman 
suggested that in order to understand the 
impact of satellite news channels on the Arab 
world, researchers will have to study, among 
other things, "how the satellite television 
stations cover news, how they compare to 
terrestrial stations' coverage of news, and how 
both have changed over time."(1) This article 
addresses precisely the gap mentioned by 
Alterman.  
 



Najib Ghadbian 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 76

SYRIA'S STYLE OF 
COMMUNICATION 
 
As in many Arab countries, the media in 
Syria is controlled and managed by the state.  
Media workers are considered government 
employees, and those in higher positions are 
required to be loyal party members.  William 
A. Rugh classifies the press in Syria as a 
"mobilizing press."  The mobilizing role of 
the media, he says, is to communicate the 
desires of the leadership in pursuit of its goals 
of development, industrialization, and 
enhanced legitimacy.  The behavioral 
characteristics of the mobilizing press, 
according to Rugh, are, no criticism of policy, 
sanctity of leaders, and non-diversity of 
views.(2)   
 Although the Syrian Constitution 
(1973) guarantees the citizens' right to free 
press and expression, the state has had a 
virtual monopoly over the press since the 
Ba`thist military coup of 1963.  After the 
coup, the military authority closed down all 
independent newspapers. It passed several 
restrictive articles under the State of 
Emergency that has been in effect since the 
military take-over.  Article 4b gives the state 
the right to control newspapers, books, radio 
and television broadcasting, advertising, and 
visual arts.  It may also confiscate and destroy 
any work which might be threatening the 
security of the state.(3) Till very recently, 
Syria has had three major national Arabic 
newspapers, al-Ba'th, al-Thawrah, and 
Tishreen, and one in English, Syria Times.  
All these papers, in addition to the radio and 
TV, are controlled and managed by the 
Ministry of Information.  In 1998, Syria 
launched its satellite TV station. 
 Starting in 1974, the Syrian media 
became a vehicle to promote the cult of 
President Hafiz al-Asad. Ahmad Iskandar 
Ahmad, minister of information from 1974 
till his death in 1983, invented Asad's cult in 
order to deflect the attention of the Syrian 
citizens from the economic and security 
challenges which faced the regime.(4)  The 
government tightened its control over the 

media after its violent confrontation with the 
armed Islamist opposition began in 1979.   
 Over the years, the Syrian government 
has developed a long list of taboo topics 
deemed embarrassing or threatening to the 
regime.  For instance, the government does 
not allow criticism of the following topics:  
 --the president and his family  
 --the ruling Ba`th Party  
 --the military  
 --the legitimacy of the regime  
 --the sectarian question   
 
Subjects usually censored by the Ministry of 
Information include: the government's human 
rights record, Islamic opposition, allegations 
of involvement of officials in drug-
trafficking, the activity of Syrian troops in 
Lebanon, graphic description of sex, materials 
unfavorable to the Arab cause in the Arab-
Israeli conflict.(5) 
 The government also has not tolerated 
any independent source of information, which 
is considered threatening or critical of the 
regime.  A case in point is the crackdown on 
all independent Lebanese newspapers in 
Lebanon, right after the Syrian military 
intervention in that country in 1976-7.  The 
Syrian military closed down seven 
newspapers and one magazine in Beirut.  
Moreover, human rights organizations 
documented the arrest, expulsion, and even 
assassination of prominent journalists by the 
Syrian security forces.  One prominent 
Lebanese journalist, Salim al-Lawzi, the 
editor of al-Hawadith, was abducted, tortured, 
and killed.  His right hand, the writing hand, 
was badly mutilated, reportedly to warn 
others against angering Hafiz Al-Asad.(6) 
 Nonetheless, the Syrian government 
has not succeeded in maintaining total control 
over the dissemination of information.  Syrian 
citizens have turned, before the age of 
satellite television, to western radio stations.  
Popular among them were BBC's Arabic 
service, Radio Monte Carlo, and to lesser 
extent the Voice of America.  Another radio 
station that has succeeded in attracting some 
audience was the Arabic service of the Israeli 
radio.  Syrians have tuned to Israeli radio 



Contesting the State Media Monopoly: Syria on Al-Jazira Television 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 77

more for its daily broadcast of Um Kalthum 
songs than to its news.     
 Recently, Syrian media, especially 
newspapers, has been allowed and sometimes 
encouraged to launch criticism and attacks 
against corrupt officials in the bureaucracy.  
These intervals of criticism tend to 
correspond with campaigns to fight 
corruption, usually with the blessing of the 
late Asad himself.  There are two reasons for 
this shift in the Syrian media.  One is the 
increased inability of the Syrian government 
to control the incoming information about 
corruption and abuse of power, especially 
through the new technology, and second, the 
instinctive desire of Syrian journalists to 
probe and test the limits set by the censors.  
For example, it was reported that one of the 
official newspapers, al-Thawra, had a 35 
percent drop in sales after it sacked its 
independent-minded cartoonist, Ali Farzat, 
who is known for challenging the limits of 
censorship.(7)  He was later allowed to 
resume his work there.     
 While the Syrian government has 
strived to maintain its strict control over the 
dissemination of information, its efforts have 
come under increased pressure from two new 
sources, the satellite TV stations and the 
Internet.  Government's initial reaction to the 
new technology has oscillated between 
attempts at control and toleration.  The 
authorities have been less successful 
controlling the receiving satellite dishes than 
restricting the Internet.  The proliferation of 
the regional satellite TV stations in the late 
1990s has changed, for good, the rules of 
control and censorship.  
 
Al-JAZIRA SATELLITE TV CHANNEL 
 
Al-Jazira Satellite Channel (JSC) was not the 
first satellite TV station in the Arab world, 
but soon became the leading source of 
political news and programs.  The first 
satellite broadcasting came to the region on 
December 2, 1990, with the launching of the 
Egyptian satellite channel.  This channel was 
transmitting an average of 13 hours of daily 
programs including news, entertainment, 

religious and health programs to the Middle 
Eastern, Northern African and European 
countries.  Later, it increased its broadcast to 
24 hours. It was followed by the Saudi-owned 
Middle East Broadcasting Center (MBC) in 
1991.(8)  MBC was the first truly pan-Arab 
TV station transmitting news, family, cultural 
and entertaining programs throughout the 
Arab world and Europe.  Both its staff and 
programming reflected the pan-Arab nature of 
the channel.  MBC introduced 
communication across the world through its 
programs, which resembled those of CNN.  
One successful example was the widely 
popular show, Hiwar ma`a al-Gharb 
(Dialogue with the West).  This program was 
pioneering in allowing the Arab public to call 
and communicate their opinions live and with 
a certain degree of freedom.  Despite the title 
of this program, the show provided a forum to 
several Arab political personalities and 
governments to talk to one another.  
Unfortunately, the program discontinued over 
disagreement about its direction and cost.(9)   
 Other Gulf countries launched their 
satellite channels between 1992 and 1994.  It 
was no accident that the Gulf Arab states 
were the first to transmit through satellite, for 
they were financially better off than the rest 
of the Arab countries.  Wealthy states were 
not the only ones to move to satellite 
broadcasting in order to reach a wider 
audience.  Other Arab countries including 
Jordan, Tunisia, Morocco, and Algeria 
entered the competition as early as 1993.  In 
1994, more TV channels joined the array of 
government-owned and controlled stations.  
These included the privately owned Arab 
Radio and Television (ART) and Orbit, 
oriented toward entertainment and owned by 
Saudi individuals.(10) Both channels operate 
out of Italy.  By early 2000, almost all Arab 
countries had joined the satellite wave.(11) 
 Al-Jazira network was founded in 
Qatar on November 1, 1996, broadcasting 
only six hours.  By mid-1997, it had increased 
its broadcasting hours to 12 hours and to 24 
hours in February 1999.  It employs about 
350 editors, anchors, and technicians, and it 
has about 30 correspondents in major capitals 



Najib Ghadbian 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 78

around the world.(12)  What distinguishes al-
Jazira from other satellite TV stations in the 
region are the following factors: 
 First, it is the only 24-hour station 
dedicated to news, news analysis, talk shows, 
and documentaries.  Other satellite channels, 
such as MBC, don't specialize in news 
coverage and analysis.  The only exception is 
the Arab News Network (ANN), owned by 
Sumer Al-Asad, a son of Rif`at Al-Asad (the 
brother and sometime rival of Hafiz Al-
Asad), and Saudi individuals; it has yet to 
prove its competence in the competition with 
al-Jazira. ANN, which is based in London, 
seems to face serious economic difficulties.  
Since the beginning of 2000, Abu Dhabi's 
satellite TV station has aggressively entered 
the contest with al-Jazira.  What makes an all-
news satellite TV station so popular in the 
Arab world?  The obvious answer is the 
novelty of the idea for a highly politicized 
audience hungry for credible news stories, 
something the governments' stations do not 
offer. 
 The second factor for the success of 
al-Jazira is it professionalism.  Since its 
launching, al-Jazira succeeded in recruiting a 
highly professional staff and crew.(13)  The 
real competitions for the new station were not 
the governmental stations, but the two giants, 
CNN and BBC.  Both CNN and BBC gained 
the educated and the well-to-do audiences in 
the Arab world during the second Gulf war.  
CNN was a major instrument in the 
communication/miscommunication between 
the United States and Iraq President Saddam 
Hussein during Desert Shield/Storm in 1991.  
By the time the United States resumed 
bombing against Iraq in December 1998, al-
Jazira had replaced CNN as the main source 
of news on the crisis, and it was al-Jazira--not 
CNN--that aired the two speeches of the Iraqi 
dictator during the bombing.(14)   
 What most Arabs appreciated about 
al-Jazira's coverage of the resumed American 
hostility against Iraq was the station's 
condemnatory tone toward the American 
attack.  The channel questioned the timing 
and the rationale for the attack and 
highlighted the catastrophic impacts of the 

sanctions on Iraqi citizens, reflecting popular 
Arab opinion about the US bombing.  Al-
Jazira has also presented a very 
compassionate, and yet professional, 
coverage of the Palestinian intifada that began 
in September 2000.  Several analysts have 
commented on the role of al-Jazira and other 
Arab satellite TV stations in spurring  "mass 
action and giving it a pan-Arab nature, by 
beaming directly into people's homes images 
of both the horrors experienced by the 
Palestinians and of solidarity activities 
elsewhere."(15) 
 Third, the interactive provocative 
programs of al-Jazira provide Arab audiences 
with a way to express their views on the 
airwaves.  There are two aspects for the 
inclusion of the Arab public in the 
communication process.  First, the station has 
become a forum for all political sides to 
debate issues.  It has not excluded any 
political force, from Islamists to Communists, 
and especially those who are in opposition to 
their government.(16) Another way to engage 
the Arab public is by taking their phone calls.  
Almost all talks shows encourage viewers to 
express their opinions by questioning guests 
or commenting on the issues under 
discussion.  For example, in one program 
regarding the Syrian-Israeli peace talks, Sami 
Haddad, the host, took a call from Dr. Mansur 
Abd ad-Da'im of Syria, who said, "I would 
like to convey to you the voice of the Syrian 
street.  The Syrian people warns the Syrian 
leadership against this act of betrayal, or they 
will face the fate of [the assassinated 
Egyptian President Anwar] Sadat."(17)  
 Fourth, the most important reason for 
the popularity and success of al-Jazira is its 
willingness to discuss sensitive and 
controversial issues, and its bravery in 
breaking taboos.  Muhammad Jasem al-Ali, 
al-Jazira's chief editor, says, "Other TV 
stations hold too many taboos.  We don't have 
any taboos, our audience have a right to the 
truth and a right to voice their opinion 
publicly."(18) The station's news editors have 
relatively more independence and freedom to 
report any worthy story.(19) Concurrent 
topics and themes for its news and 



Contesting the State Media Monopoly: Syria on Al-Jazira Television 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 79

programming include: human rights and 
democracy in the Arab world, political 
oppositions, the peace process between 
supporters and opponents, political Islam, the 
sanction on Iraq, and Arab unity or disunity. 
 The frank discussion of these and 
similar topics has made al-Jazira the most 
credible and respected news source for the 
Arab public.  Simultaneously, it has enraged 
almost every single government in the region.  
The list of governments that protested or took 
punitive actions against al-Jazira or its host 
country, Qatar, included, Bahrain, Saudi 
Arabia, Iraq, Kuwait, Jordan, Egypt, Tunisia, 
Libya, Algeria, and Morocco.(20) Thus, the 
channel has succeeded in gaining a higher 
degree of trust among the Arab public more 
than any other source.(21) 
 Several observers have criticized al-
Jazira itself for various reasons, including its 
selectivity in the countries and individuals it 
criticizes, its use of sensationalism at the 
expense of informing the public, its heavy 
management of live programs, and its tacit 
promotion of normalizing relations with Israel 
by including Israeli officials and experts 
among its guests.(22)   
 
CONTESTING COVERAGE  
 
 Al-Jazira's coverage of Syrian politics 
has been wide-ranging.  Notably, the channel 
has moved toward progressively more 
assertive coverage of Syrian politics.  This 
coverage has pushed what the Syrian 
government considers redlines and taboos.  
Al-Jazira's coverage of the Syrian polity has 
included three types of issues.  First, indirect 
reference to Syria under topics such as 
democracy, human rights and Islamic 
fundamentalism in the Arab world; second, 
direct discussion of the Syrian-Israeli peace 
process; and third, reporting Syrian domestic 
developments.  In each one of these areas, the 
coverage challenges the notion of taboos for 
the Syrian authority. 
 The first category of undesired topics 
for the Syrian government are the themes of 
democracy, human rights and Islamic 
opposition.  The fact that Syria is one of the 

most authoritarian regimes in the area makes 
its officials uncomfortable and even troubled 
by discussing these topics publicly. Over the 
last three years, the major programs, 
particularly al-Itijah al-Mu`akis (Opposite 
Directions) and Akthar min Ra'i (More than 
One Opinion) and Bila Hudud (Without 
Bounds), have debated these issues with a 
tone condemning authoritarianism and human 
rights violations. 
 While other TV stations only criticize 
the Iraqi regime as the archetype of the 
wicked regime, al-Jazira has consistently 
denounced other non-democratic 
governments--including the Syrian regime--in 
its shows about democracy and pluralism.  In 
one program, the pro-Syrian political analyst, 
Zuhair Diyab, became the laughing stock of 
the viewers from several Arab countries when 
he was making excuses for the pervasiveness 
of authoritarianism in the area.  His exact 
comment was, "The Arab masses need a 
hundred years till they become ready to 
understand and be ready for democracy".(23)  
When the moderator and other guests and 
viewers cornered him, he claimed that he was 
adopting the devil's advocate position.   
 Another offensive topic for the Syrian 
regime is the issue of Islamic opposition.  
Having confronted an armed Islamic 
movement in the late 1970s and early 1980s, 
the Syrian government considers this topic a 
taboo.  The Syrian regime calls the Muslim 
Brothers "al-Khuwan al-Muslimun" (The 
Muslim Traitors) for leading the opposition 
against the Asad government, which ended 
with the regime killing thousands of civilians 
in the city of Hama in 1982.  During the 
confrontation between the Syrian regime and 
Islamists, the government issued a law, on 
July 7, 1980, which not only banned the 
Brothers but made membership, even former 
membership, a capital offense.(24) 
 As part of its programs dealing with 
active Islamic movements, al-Jazira hosted 
the leader of the banned Syrian Muslim 
Brothers for a two-hour interview on the 
program, "Without Bounds." The format of 
this program requires the host to take the 
opposite side to that of the guest.  The Syrian 



Najib Ghadbian 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 80

audience and the general Arab audience had 
the opportunity to hear a very moderate voice 
advocating democracy, demanding an end to 
marshal law rule, and insisting that his party 
be legalized.  Views were sharply divided 
between those who repeated the government 
accusation about the Brothers and their 
leader, and those who accused the 
government of committing gross human 
rights violations and pleaded for an end to the 
monopoly over power by Asad's sect.(25)   
 The second category of coverage is 
the Syrian role in the Arab-Israeli peace 
process.  While the overall coverage is 
somewhat sympathetic, discussions of the 
domestic imperatives and implications of the 
peace process on the Syria society and regime 
have sometimes not been appreciated by the 
Syrian government.  The Syrian government 
wants all the outlets of the Arab media to 
repeat its lines about the just cause and 
prudent position of President Asad. 
 Several programs covered the Syrian-
Israeli negotiations, especially during the 
resumption of talks in late November and 
early January 2000.  In "More than One 
Opinion," I was one of the guests, and I raised 
the issue of the lack of democracy in Syria 
and how this affects the peace process.  
Syrians don't get to debate their government's 
policies in the Syrian press or in their 
rubberstamp parliament.  This means Israel is 
making peace with an authoritarian state that 
has little accountability to its own people and 
is bound to experience a change of leadership 
soon, building peace on precarious 
footing.(26)  Any view that doesn't celebrate 
the Syrian leadership's handling of the peace 
process is perceived by the Syrian 
government to weaken the position of the 
Syrian negotiator. 
 The third contest over the 
dissemination of information between al-
Jazira and the Syrian regime is in the area of 
reporting and analyzing significant domestic 
political developments.  The first such 
example was in the program, "More Than 
One Opinion," right after President Asad 
dismissed his brother Rif'at from his position 
as a vice-president for national security 

affairs.  Almost everyone was wondering why 
Asad kept his brother in this nominal position 
for so long, while forcing him to stay in exile.  
The Syrian official media gave no 
explanation of this decision. 
 It was Sami Haddad, the host of 
"More Than One Opinion," who assembled 
three panelists to discuss the issue.  One of 
them supported the Syrian government, the 
other was a Jordanian journalist, and the third 
a Syrian dissident living in Paris.(27)  In this 
program, both the moderator and the guests 
were very cautious in addressing some of the 
taboos in Syrian politics, particularly the 
sectarian question, Asad's strained relations 
with his brother, and the succession question. 
 Despite the self-imposed censorship 
and the actual censorship, reported by some 
sources, the participants were publicly 
breaking a taboo on debating such 
themes.(28)   Both the Jordanian journalist 
and the Syrian dissident disagreed with one 
Syrian commentator who claimed that Syria 
was a democratic state, governed by 
institutions and not individuals.(29)  The 
episode was pioneering in breaking the tacit 
agreement between a medium controlled by a 
Gulf state and a Syrian government known 
for its intolerance and dislike of criticism.  
 With each report, the channel has 
pushed the red lines and reduced the number 
of taboos.  For instance, when Syrian 
President Asad died, al-Jazira was a leading 
medium in its coverage of the domestic and 
regional implications of his departure.  It was 
on this station that several Arab 
commentators expressed their outrage over 
the speedy amendment of the Constitution in 
order to move Asad's son, Bashar, into the 
presidency.  Many analysts registered their 
opposition to the precedent of the bequest of 
power in republican regimes.(30)  
 Another recent example of al-Jazira's 
distinguished coverage, in comparison with 
that of the Syrian TV, was the story of 
Monzer al-Mouseli, an independent member 
of the Syrian People's Assembly, who dared 
to raise an objection to the constitutional 
amendment.  Mouseli made headline news 
during the nomination process of Bashar Al-



Contesting the State Media Monopoly: Syria on Al-Jazira Television 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 81

Asad.  While reading what was supposed to 
be an endorsement speech, Mouseli reminded 
his colleagues that they needed to mention the 
reasons for the amendment, as required by the 
constitution.  His remark, seen as an objection 
to Bashar's nomination, generated a storm 
inside the hall.  Other members and the 
speaker of the Assembly shut him up before 
he could finish.  When the Syrian media crew 
detected a sign of dissent, they ended live 
coverage of the session and went to the street 
to show support for the young Asad. Syrian 
TV resumed its coverage of the Assembly's 
session to transmit the comments of the 
speaker who censured Mouseli, and stated 
that "the respected member's sinful part of his 
soul led him into error, and he just realized 
his mistake and repented."  This sensational 
story didn't escape al-Jazira, which reported it 
as the first news item on its nightly news.  It 
had a full report of what had happened and 
then interviewed Mouseli to get his side of 
the story, which was totally suppressed within 
Syria.  The interview was followed by 
another discussion with Mustapha Abdul`al, 
the Director of the Center for Pluralism, who 
described the event as "historic" and was very 
sarcastic about the session and the obvious 
lack of freedom of expression in the Syrian 
Assembly.(31)   
 
RESPONSE AND EFFECTS 
 
Al-Jazira soon became a major contending 
source of news for many Syrians.  Like the 
rest of the Arab public, Syrians are excited 
about the new style and substance of the 
station.  While we can't determine the number 
of Syrians who watch al-Jazira as opposed to 
the official Syrian channels, there is ample 
evidence to suggest that it is widely watched.  
One such indication is the proliferation of 
satellite dishes seen on the roofs of buildings 
everywhere in the country, especially in 
major cities.  Another sign is the number of 
callers from Syria who phone to comment on 
al-Jazira's programs.    
 The fact that Syrian audiences are 
excited by al-Jazira does not mean they 
approve of it.  Nor does it mean they 

recognize what it can do for them.  To the 
contrary, some Syrians viewers have 
complained that al-Jazira's programs are more 
confusing than illuminating. One viewer from 
Syria called during an episode of "Without 
Bounds" which debated the legitimacy of 
Bashar Al-Asad succeeding his father as ruler 
of Syria. The Syrian caller felt that the host 
should not be allowed to challenge the guest, 
Syrian official Riyadh Na`san Agha, because 
disputing the government version of the issue 
only causes "confusion" among viewers.(32)  
Viewers in Damascus with whom I have 
spoken say that Syrian audiences are alarmed 
at hearing vehement contradictory views 
about such basic issues, being used to hearing 
only one correct version of the "truth."(33) 
This confusion has not prevented Syrians 
from tuning to the stations' programs, 
however, and even from expressing 
satisfaction with its coverage.(34) 
 As for Syrian officials, the rise of al-
Jazira coincided with the ascendance of 
Bashar al-Asad to power in Syria.  Bashar has 
been reportedly leading efforts to modernize 
the country and oversee its entrance into the 
information age.(35) Syrian officials have 
attempted to engage this medium rather than 
to boycott it.  Here are two major 
observations about their engagement:  First, 
like their counterparts in other Arab countries, 
Syrian officials approve of al-Jazira as long as 
it does not step on what they consider 
sensitive topics or violate what they consider 
"objective" reporting.  On the show, 
"Opposite Directions," Yasir Nahlawi who is 
a member of the Syrian parliament and a 
frequent contributor to al-Jazira, 
complimented the program but complained 
that the channel allows "the enemies of Syria 
and the Arab nation" to communicate their 
poisonous views on the airwaves.(36)   
 The second general observation is that 
the participation of Syrian officials on al-
Jazira's programs has revealed their inability 
to communicate effectively with audiences 
outside Syria. Here are two examples.  In one 
of the episodes of "Opposite Directions," 
devoted to discussing the implications of the 
Syrian-Israeli peace process, the two guests 



Najib Ghadbian 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 82

were Syrian Karim al-Shaybani, who is head 
of a pro-government party within the National 
Progressive Front in Syria, and Adli Sadeq, a 
Palestinian journalist critical of the Syrian 
government's snubbing of the PLO.  Sadeq 
confronted Shaybani with the lack of 
democracy in Syria.  Shaybani vehemently 
denied that there is any lack of democracy in 
Syria.  Moreover, he was outraged that this 
challenge to conditions in Syria was raised on 
the show and was very uncomfortable with 
the whole topic and wanted it declared 
irrelevant to the real topic of the program (the 
Syrian-Israeli peace process).  Sadeq's point, 
however, was that the peace process will 
bring greater scrutiny on Syria and hopefully 
lead to more democracy for its people.  The 
content and style of Shaybani's remarks 
reflects the propagandist approach used by 
"official" employees of the ministry of 
information.  His argument sounded as if it 
were left over from the ideas of two decades 
ago. 
 Another example of Syrian officials' 
attempts to take advantage of the newly 
popular medium is the appearance of Riyadh 
Na`san Agha on "Without Bounds" right after 
the death of Asad, to discuss the future of 
Syria.(37)  Agha was introduced as the head 
of the political office of the president, though 
he is a more familiar figure for Arab 
audiences as a TV host of several cultural and 
literary programs.  What worked for Agha 
was his eloquence and command of the 
classic Arabic language, but he immediately 
clashed with the host and lost most Arab 
viewers when he tried to assert that the 
succession of Bashar Al-Asad to power was 
not a command from above but an 
overwhelmingly popular choice.  He had real 
difficulties communicating with viewers from 
other Arab countries who were shocked by 
Agha's logic, or lack of it.  One viewer from 
Egypt described Agha's argument as "an 
insult to the intelligence of the audience." 
 Lately, there has been some evidence 
that the Syrian government is relaxing its 
control over media.  This retreat could be 
attributed to two factors. First, Syrian 
channels are losing audiences to other media 

(e.g., al-Jazira); and second, the new leader 
seems to want to lead the country into the 
information age.  A number of measures have 
been taken which indicate real efforts by the 
Syrian government to modify its media policy 
in response to the competition.  
 The first was the appointment of the 
new minister of information, Adnan Umran, 
in the March 2000 cabinet reshuffle.  The new 
minister, a former Arab League diplomat, is 
known to be reform-minded.  During the 9th 
Congress of the Ba`th Party (June 15-20, 
2000), following the death of Asad, Umran 
criticized the performance of the Syrian 
media, using harsh language to describe his 
predecessor and claiming that Syria did not 
have a true "media policy."  He also 
complained about the decline in sales of 
Syria's major daily newspapers, almost half of 
which are returned to distributors.(38) 
 After his inauguration, Bashar issued 
two directives regarding development of a 
"new media discourse."  The first directive 
asked chief editors of print, as well as the 
audio-visual media, to embark on a "calm, 
logical, and balanced" style that should 
"respect the intelligence of the audience."(39) 
The second instruction was to stop printing 
and posting new pictures of him, and to stop 
the use of the phrase "Al-Ra'is al-Khaled" 
(the immortal president). Such immortality, 
he said, is only for God.  Shortly thereafter, 
the official Syrian TV station removed the 
caption "the immortal president" from its 
screen, and the daily al-Thawra stopped 
publishing a giant picture of the president as a 
regular feature on its first page.(40)  Later, 
the ministry of information reshuffled the 
heads of its major departments, newspaper 
editors, and the heads of the Syrian radio and 
TV agency, to reflect the new openness.  
Another example is an article appearing in the 
daily al-Thawra calling on Syrian journalists 
who write for Arab dailies that are a safe 
distance outside Syria, such as the London-
based al-Hayat, to move the debate about 
media and information in Syria onto the pages 
of the local papers.(41) 
 The third important indication that 
change is afoot in Syria came from journalists 



Contesting the State Media Monopoly: Syria on Al-Jazira Television 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 83

and intellectuals who demanded more 
freedom of speech and accountability.  
Ninety-nine Syrian writers issued a statement 
in early 2001 demanding freedom of 
expression, freedom of the press, and an end 
to one-party rule.(42)  Later, a coalition of 
intellectuals calling themselves "Friends of 
Civil Society" emerged and began holding 
"discussion forums."  Most of the discussions 
revolve around the themes advanced in the 
Manifesto of 99.  By early January 2001, the 
Friends of Civil Society issued a new petition 
signed by 1,000 citizens calling for the 
restoration of civil society, freedom of the 
speech and freedom of the press, political 
pluralism, and an expanded role for women in 
public life.(43) 
 In another response to the poverty of 
its media, the Syrian government authorized 
the establishment of the first privately owned 
newspaper permitted in the country in four 
decades.  The owner and editor-in-chief of the 
new paper is none other than the famous 
political cartoonist, Ali Farzat.  Hungry 
readers snapped up the first 75,000-copy 
edition of al-Dumari (The Lamplighter) as 
soon as it appeared.(44)  The Syrian 
government reportedly will allow the nominal 
legal political parties to publish their own 
newspapers. But the government also issued 
statements warning that dissent might 
constitute treason and indicating clear limits 
to any opening or democratization process.   
 While al-Jazira cannot claim full 
responsibility for all these positive changes, it 
can be credited with forcing the media inside 
Syria, as elsewhere in the Arab world, to 
redefine their discourse so they will not lose 
what is left of their audiences.  Despite the 
success of channels such as al-Jazira in 
expanding the communication and 
dissemination of information, it is clear that 
they cannot topple authoritarian regimes.  As 
Mamun Fandy succinctly states, one cannot 
make a causal link between the new 
technology and political change without 
examining the role of mediating political 
institutions. Unless such institutions are 
nurtured, the political impact of the 
information technology is likely to be 

contained.  Moreover, the Arab state "may 
not be able to shape the discourse, but 
certainly can set the parameters for the 
discourse and can change the rules or the 
game any time."(45) The Syrian case 
demonstrates that authoritarian regimes are 
capable of coping with the new technology 
and expanded public sphere.  A case in point 
is the latest reports about the Syrian regime's 
crackdown on the activities of dissident 
groups, using bureaucratic and legal measures 
to close down the recently proliferating 
"discussion forums."  All forums are now 
required to get permission to assemble by 
providing details about the meeting, the topic 
to be discussed, the speakers and the names of 
all attendees.(46)  Al-Jazira reported the news 
and discussed it in its program, Opposite 
Direction.  The program hosted one active 
member of the Civil Society movement, Aref 
Dalilah, and the opposite view was presented 
by Monzer al-Mouseli who caused the 
controversy in Parliament last summer.  The 
fact that Mouseli is the one willing to 
rationalize the government's efforts to crack 
down on the movement of Civil Society 
demonstrates how difficult it is for many 
Syrians to overcome the legacy of living 
under of authoritarian rule for over 30 
years.(47)   
 A second limitation on al-Jazira's 
ability to continue its contest with 
authoritarian media has to do with its ability 
to maintain its independence.  One scholar 
calls this "the paradox of al-Jazira."  The 
paradox is that al-Jazira is relatively 
independent because it is supported by the 
government of Qatar, and if it were to be 
privately owned its relative independence 
might be curtailed.  "The problem comes in 
assessing whether, in the leap from total state 
control to market-driven programming, 
Middle East satellite television will ever 
function as an independent public service 
providing outlet for investigative journalism 
and a widened arena of uncensored policy 
debates."(48) In fact, managers of al-Jazira 
have announced that they will move the 
channel into the private sector within a five-
year period.  There are two difficulties here. 



Najib Ghadbian 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 84

One, will they be able to find enough 
advertisers. Two, will they be able to keep 
their independent approach without upsetting 
their sponsors, many of whom are likely to 
come from neighboring Gulf states which are 
not totally thrilled about the station.  Yet as of 
now, al-Jazira has become a phenomenon, 
and owes this as much to its own approach as 
to the failure of the official Arab media. 
 
 



Contesting the State Media Monopoly: Syria on Al-Jazira Television 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 85

APPENDIX 
Al-Jazira presents a news summary every hour on the half-hour, and four major news hours in the 
morning, mid-day, evening and night. 

The following are the main programs shown on al-Jazira: 
A. Live Programs: 
Name of the Program Host Description 
1. More Than One Opinion 
(Akthar min Ra'i)   

Sami Haddad Three guests debate the most 
newsworthy issue of the week 

2.Opposite Directions (Al-
Ittijah al-Mu`akis) 

Faisal al-Qasimi Two guests take opposing 
views on an issue 

3.Without Bounds (Bila 
Hudud) 

Ahmad Mansour Interviews of prominent 
figures; the host takes a 
position critical of the guest 

4.Open Dialogue (Hewar 
Maftuh) 

Ghasan Bin Jiddo Invites Arab intellectuals to 
discuss a pressing issue 

5.Shari`a and Life (Al-Sharia 
wal Hayat) 

Maher Abdullah Discusses contemporary issues 
from an Islamic perspective. A 
regular on the show is Sheikh 
Youseff al-Qaradawi 

6.The Scene of the Incident 
(Mawqi' al-Hadath) 

Hussein Abdulghani The host is sent to hot spots to 
file live reports 

*All programs except for "Open Dialogue" (monthly) and "The Scene of the Incident" (occasional) 
are weekly. 

B. The Most Important Recorded Programs: 
Program Host Description 
1.Under Scrutiny (Taht al-
Mijhar) 

Various Investigates a political or social 
story 

2.Very Confident (Sirri lil 
Ghaya)   

Yousri Foudah Reexamines sensational stories 

3. Eyewitness to the Era 
(Shahid ala al-Asr) 

Ahmad Mansour Interviews prominent figures 
who occupied important roles 
in the past 

4. A Bit of History (Shay min 
al-Tarikh) 

Ahmad Taha Examines an event or day in 
history 

5. Guest & Issue (Dayf wa 
Qadiya) 

Mohamed Kreshan A conversation with a guest 
about an issue in the news 

6. The Weekly File (Al-Malaf 
al-Usbu'i) 

Jamil `Azar Discusses salient news of the 
week 

7. Al-Jazira's Correspondents 
(Murasilu al-Jazira) 

Mohamed al-Bourini Daily reports from 
correspondents around the 
world 

8.Hot Spot (Nuqta Sakhina) Ahmad Taha A documentary from hot spots 
around the world 

9.Private Chat (Ziyara Khassa) Sami Kulaib Interviews prominent figures in 
their places of residence  
around the world 

10. The Cultural Scene   
 (Al-Mashhad al-Thaqafi) 

Tawfiq Taha Discusses cultural news from 
around the Arab world 

*All programs except for "Very Confident" (monthly), "al-Jazira's Correspondents" (daily) and 
"Hot Spot" (monthly) are weekly. 
Source: Al-Jazira's website <http://www.aljazeera.net> 



Najib Ghadbian 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 86

*Najib Ghadbian is an Assistant Professor of 
Political Science and Middle East Studies at 
the University of Arkansas-Fayetteville, and 
the author of Democratization and the 
Islamist Challenge in the Arab World.  Dr. 
Ghadbian occasionally provides political 
commentaries for Al-Jazira and Abu Dhabi 
TV satellite stations.   
 
NOTES 
1. "Counting Nodes and Counting Noses: 
Understanding New Media in the Middle 
East," Middle East Journal, Vol. 54, No. 3, 
Summer 2000, p. 359.  
2. The Arab Press (Syracuse: Syracuse 
University Press, 1987), p. 31-4. 
3. Middle East Watch, Syria Unmasked (New 
Haven: Yale University Press, 1991), p. 109. 
4. Quoted in Lisa Wedeen, Ambiguities of 
Domination (Chicago: University of Chicago 
Press, 1999), p.33. 
5. For a good summary of censorship in 
Syria, see "chapter 9," Syria Unmasked. 
6. Syria Unmasked, p. 121. 
7. Ambiguities of Domination, p. 107. 
8. Hussein Amin, "The Third Wave: Arab 
Satellite TV," Middle East Insight, Vol. 14, 
No.2, March-April, 1999, p. 33. 
9. A conversation with one of the anchors, 
Washington DC, 9 June 1999. 
10. Hussein Amin, ibid, p. 70. 
11. Iraq inaugurated its Satellite TV station 
with a speech of its leader, Saddam Hussein, 
in 1999. 
12. This information is available on the 
network web site, at 
<http://www.aljazeera.net>. 
13. It was reported that al-Jazira recruited 
several BBC Arabic news service staff who 
became jobless after the break of the contract 
between Orbit, the Saudi-owned channel, and 
the BBC. 
14. Nasser Husseini, "Beyond CNN: The 
Proliferation of Satellite Choices," Middle 
East Insight, Vol. 14, No.2, March-April, 
1999, p. 36. 
15. "Arab Reactions," Middle East 
International, No. 635, 13 October 2000, pp. 
13-14. 

16. One criticism leveled by a pro-Saudi 
magazine of al-Jazira is that it employed 
individuals who are Ba`thists and Muslim 
Brothers, "Satellite Excessiveness," al-Jadida 
(London), 4 May, 1998, p. 9. 
17. "More Than One Opinion," aired 
December 13, 1999. 
18. Quoted by the Ibn Rushd Fund for 
Freedom of Thought, at Ibn-
Rushd@online.de, 2 December, 1999.  
19. Maher Abdullah, the anchor of "al-Shari`a 
wal-Hayat" program, in a conversation with 
the author, Washington, DC, 27 April 2000. 
20. For a recent account of the protest against 
al-Jazira and Qatar, see Nick Belham, 
"Seething at Qatar," Middle East 
International, No. 630, 28 July, 2000, p. 17-
18, and "Iraq Protests at al-Jazeera," al-Hayat 
(London), 3 May, 2000, p.3. 
21. For an intriguing discussion of the 
question of "trust" in the new technology, see, 
Mamoun Fandy, "Information Technology, 
Trust, and Social Change in the Arab World," 
Middle East Journal, Vol. 54, No. 3, Summer 
2000, pp. 378-94. 
22. See for instance, Ibid, p., 286-9,and 
Edmond Ghareeb, "New Media and the 
information Revolution in the Arab World: 
An Assesment," Middle East Journal, Vol. 54, 
No. 3, Summer 2000, pp. 405-10. 
23. "More than One Opinion," al-Jazira, aired 
on 18 October 1999. 
24. Syria Unmasked, p. 35. 
25. "Without Bounds," al-Jazira, aired on 7 
July 1999. 
26. "More Than One Opinion," al-Jazira, 
aired on 7 January 2000. 
27. Aired on 16 February 1998. 
28. See for instance, al-Jadida (London), 4 
May 1998, p. 9. 
29. Participants in this program were, Syrian 
Analyst Zohair Diab, Jordanian Journalist 
Salah Qalab, and Syrian writer Soubhi al-
Hadidi who lives in Paris.  The Syrian who 
made this statement was Emad Fawzi al-
Shu`ibi.   
30. Unlike the Syrian TV, which was exulting 
Asad's qualities during the funeral procession, 
al-Jazira was providing commentaries about 
the future of Syria after Asad.  



Contesting the State Media Monopoly: Syria on Al-Jazira Television 
 

Middle East Review of International Affairs, Vol. 5, No. 2 (Summer 2001) 87

31. "Hasad Al-Yawm," (Today's Harvest) is 
al-Jazira's nightly news, aired on 26 June 
2000. 
32. "Without Bounds," al-Jazira, aired on 14 
June 2000. 
33. A conversation with viewers who watched 
the interview with the leader of the Syrian 
Muslim Brothers from Damascus. 
34. While Ghasan Bin Jiddo, a correspondent 
for al-Jazira was reporting from Syria during 
the funeral of Asad, he told of crowds of 
Syrians coming to greet him and tell of their 
liking and respect for the channel. 
35. Bashar was formally heading of the 
Syrian Information Society before he became 
the President. 
36. "Opposite Directions," al-Jazira, aired on 
23 May 2000. 
37. Aired on 14 June 2000. 
38. Al-Hayat (London), 18 June 2000, p.3. 
39. Al-Hayat (London), 16 July 2000, p. 1. 

40. Ibid, p. 1. 
41. Al-Thawra (Damascus) 10 August 2000, 
p. 1. 
42. The statement was published in the two 
Lebanese dailies, al-Nahar and al-Safir, 26 
September 2000. 
43. Sami Moubayad, "Voices From 
Damascus," The Washington Report on 
Middle East Affairs, Vol. XX, No. 2, March 
2001, p. 26. 
44. Issam Hamza, "Syria's first private 
newspaper is sell-off," Reuters, 27 February 
20001. 
45. "Information Technology, Trust, and 
Social Change in the Arab World," p. 389. 
46. "Syria: Volte-Face," Middle East 
International, No. 644, 23 February 2001. 
47. Aired on 13 March 2001. 
48. Naomi Sakr, "State Television and 
Development in the Middle East," Middle 
East Report, Spring 1999, p.7.

 


