Open Society Archives: An Overview
Pavol Salamon®

The Open Society Archives, established in 1995 by George Soros, actively acquires,
preserves and makes available research resources in the area of Communism and Cold War,
particularly in Central and Eastern Europe in the period after World War 11 and Human
Rights issues and movements in the twentieth century, as well as records that document the
philanthropic activities of the Soros Foundation network, including the Archives and the
Central European University. It also provides record management services to the Soros
Foundation network organizations.

The Archives organizes public lectures and exhibitions, provides research fellowships
and professional archival training opportunities (an annual Summer University course is
intended to support professional archivistsin the region).

The principal holdings currently comprise:

Records of the Research Institute of Radio Free Europe/Radio Liberty
Records of the Open Media and Research Institute

Samizdat publications, both those collected by RFE/RL and from other sources such as
Gabor Demszky, one of the most important Hungarian Samizdat publishersin the 1980s.

Research files of the Index on Censorship, consisting of press clippings arranged by
country and selected journals from human rights organizations.

a small but growing collection of audio-visua materials from organizations in the Soros
foundation network and other sources.

In addition, the Archives library holds more than 3000 different periodical titles, primarily
dating from the past half century. A related book collection from Radio Free Europe/Radio
Liberty islocated in the adjacent library of Central European University.

The Open Society Archives is an open access facility. Anyone may apply to use the
archives and the associated, non-circulating library. The research rooms located at Oktober 6.

'First published in: Eduard Muehle (ed.): Vom Instrument der Partel zur “Vierten Gewalt”,
Marburg 1997, 273-278.



u. 12, are open to researchers Monday through Friday from 10 a. m. to 4 p. m. Archives staff
are avalable in the research rooms to assist researchers in finding and using relevant
materials. Researchers are encouraged to contact the archives before their visit to help ensure
that each visit is as productive as possible.

The services can be accessed in a variety of ways: by telephone, email, fax in person.
Researchers can view the growing set of electronic finding aids by visiting the

OSA Web site at: http://www.osa.ceu.hu

Mailing address: Open Society Archives, Budapest 62, Pf. 458, 1396
Telephone inquiries: (36-1) 327-3250

FAX: (36-1) 327-3260

Electronic mail: Archives@ceu.hu

Because of their specia interest in the context of this volume, the records of Radio
Free Europe/Radio Liberty will be described below in some detail.

Records of Radio Free Europe/Radio Liberty

Originally Radio Free Europe (RFE) and Radio Liberty (RL) were separate entities.
Radio Free Europe, founded in 1949, went on the air in 1950, and soon was broadcasting to
Poland, Czechoslovakia, Hungary, Rumania, Bulgaria, and (briefly) Albania.

Radio Liberty began broadcasting in Russian on March 1, 1953. Other language
services followed, and Radio Liberty ultimately broadcast in more than a dozen languages
spoken in the U.S.S.R.

The headquarters of the Radios were located in New York City, but the operations
were largely in Munich. In 1976 the two Radios merged as RFE/RL.

The roots of the Research Institute (established on November 15, 1990, and dissolved
on December 31, 1994) date back to the very beginnings of the Radios in the early 1950s.
When the two Radios merged as RFE/RL in 1976, they each continued to maintain a research
department. These departments combined to form the Institute, which inherited al of the
research resources of the previous departments. The organization of the records reflects the
original separation of the two research departments.

The Research Institute had four parts: Analytical Research Department, Media and
Opinion Research Department, Publications Department and Information Resources
Department.

Through agreement with RFE/RL in 1994, the records of the Research Institute were
deposited with Open Society Archives. The corporate records remain with the Radios, as do
the tapes and scripts of broadcasts.

The Analytical Research Department produced daily, weekly, biweekly, and specialty
analyses as well as program briefs. A set of the published products of the Department and its
predecessors is available in the Archives on microfiche. Individual analysts sometimes
maintained working files, which became part of the records of this department. Records of
some analysts are in the Archives.

The Media and Opinion Research Department dates from the early efforts of the two
Radios to find out who was listening to the broadcasts. By 1956 Radio Liberty launched a
separate Audience Research division. This became the Soviet Area Audience and Opinion
Research (SAAOR) department, located in Paris. Radio Free Europe, too, had an East
European Audience and Opinion Research (EEAOR) department, located in Munich and
dating from the early 1960s. The departments conducted interviews with travelers, both to



and from the region, and with emigrants to form a broad picture of who listened to which
broadcasts, where, how, when, and why. A set of the publicationsisin the Archives.

The Publication Department of the Research Institute was responsible for editing,
producing and distributing the Institute's books and periodicals, both in print and
electronically. It also published newsletters and brochures drawing on the Research Institute’s
materials. The Research Institute’ s Publications Division was the successor to the publishing
activities of both Radio Free Europe and Radio Liberty, and some of the publications
continued through various reorganizations within the Radios. Also within this body of
publications are publications of the predecessors and early support organizations affiliated
with the Radios.

The Information Resources Department included the RFE/RL Library, the East
European Archives (including Bulgarian, Czechoslovak, Hungarian, Polish and Romanian
units and the Polish Samizdat unit), the Slavic, Baltic and Eurasian Archives (consisting of
the Soviet (“Red”) Archives, the Samizdat Archives, and the Soviet Monitoring operations).
The records pertaining to one unit generally include Subject files, Biographical files,
Abstracts of Media Reports, Radio and Television Monitoring, Press summaries and Press
surveys.

The Department also maintained the records of the Radios' efforts to monitor opinions
and events in countries to which the Radios did not broadcast, with particular emphasis on the
activities of Communist parties (Albania, Yugoslavia).

The vast mgority of the records of the Information Resource Department are press
clippings from western and eastern periodicals.

The Polish Unit

The Polish records in the Open Society Archives originated from two separate Radio
Free Europe (RFE) administrative units. the Polish Research and Analysis Section of the
Research Ingtitute of Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL), and the Polish
Underground Publications Unit. Both served the Radio’s broadcasting purposes. Although
functionally separate, the units often exchanged materials.

The Polish Research and Analysis Section began operating in the 1950s. Researchers
acquired and arranged a set of reference materials for the Voice of Free Poland, which started
broadcasting on May 3, 1952. The Section followed the administrative changes within the
RFE research and analysis structure. Its responsibility was to present a complete picture of
life in Poland, with all its different aspects. Numerous series covered political, economic, and
social topics. The Subject and Polish Radio Monitoring file series are the largest;
nevertheless, such small series as Biographical files and materials on Polish defectors are of
great research value.

The Polish Underground Publications Unit was set up in March 1984. The Unit's
initial purpose was to manage the Polish underground publications, already accumulated by
RFE, as well as to acquire new ones. Eventually, the collection became the second largest of
its kind outside Poland (after the Hoover Institute’s holdings). The unit aso produced
publications such as the Polish Independent Press Summary every two weeks and the
monthly Polish Independent Press Review.

The Czechoslovak Unit
Czechoslovakia was one of the original countries to which RFE beamed broadcasts.

The Czechoslovak desk, like other programming units, was supported by the News and
Information Services Department, which was in turn made up of four sections: Monitoring,



the Field Officer, The Central Newsroom and Research and Evaluation. In the latter, a
research unit on Czechoslovakia assembled files for use by the programs and editors. In 1974
the Czech unit became part of the Research and Analysis Department which, in 1990 became
part of the RFE/RL Research Institute.

A card catalogue was started in the early 1950's in order to systematize exact
references to the resources of collected information. The collecting of clippings, news
releases, newspapers and the periodicals and the preparation of reports and analysis covered
both genera topics and specialties such as Communist Party, Foreign Relations, Culture and
coverage of anniversaries of the Prague Spring.

The Dissent files include periodicals and underground cultural journals focused on the
younger intellectual aternative generation, typewritten essays produced by the dissident
activists and writers (for example Ludvik Vaculik). A substantial part of these files are the
samples of Charter 77 documents and reports on the activities of political opposition in
Czechoslovakia.

Of special interest in the Czechoslovak materials are microfilms of Czechosovak
“items’ from the 1950' and 1960’s. An “item” in RFE was an interview or report on eventsin
a country to which the Radios broadcast; the interviewer or report was evaluated for
reliability and, if considered useful for the Radios, was duplicated and distributed, at which
point it was an “item.” The Czechoslovak “items’ are reproduced on rolls of microfilm, the
originals were apparently destroyed.

The Slavic, Baltic and Eurasian Archive. The Soviet “Red” Archives

The Soviet “Red” Archives were gathered by the staff of the Research Institute of
Radio Free Europe/Radio Liberty (RFE/RL) to support the Radio’s broadcasting operation.
Radio Liberty began broadcasting on March 1, 1953, from Munich. Originally, the Research
section, which created the Soviet “Red” Archives, fell administratively under the jurisdiction
of the Radio Liberty Information Department, along with Soviet Monitoring, and the Library.
Members of the Research section were assigned to review Soviet and Western newspapers
and journals (approximately 40 at that time period) and write abstracts of significant articles.
The name “Red” Archives was given to the records and to the staff maintaining them several
years later. The Radio Liberty Information Department became the Soviet Research
Department in the early 1960's and the number of different news sources within
responsibility of and reviewed by the staff grew to over 500.

The Soviet Samizdat Archive Unit was created in 1971 as a separate entity from the
Soviet “Red” Archives, although still within the Research Department. By 1971 the Research
Department reported to the Director of the Program Policy Division. In 1976, Radio Liberty
was merged with Radio Free Europe and the Research Department became the Research on
Soviet Affairs Department.

In November 1990, Radio Free Europe and Radio Liberty’s research activities were
integrated into the newly formed Research Ingtitute, a separate division of RFE/RL. Within
the Institute, the Information Resources Department was divided into severa parts, including
the Eastern European Archives, the Soviet “Red” Archives, Soviet Monitoring, the Library
and Soviet Samizdat. In 1992, the Soviet “Red” Archives, the Soviet Monitoring, and the
Soviet Samizdat were incorporated into one Slavic, Baltic, and Eurasian Archive.

The Soviet “Red” Archives consists of eight series. The staff of the Soviet “Red’
Archives filed material according to an Old Subject Code series created in 1953 with roughly
8000 subject categories. As changes began to take place in the USSR, the subject codes were
modified and new subjects were added. In 1992, a “New Subject Code” was created. The
purpose of this new code was to create a single subject code for use across the entire Slavic,



Baltic, and Eurasian Archives. Items were still added into the original subject code until
1994, but these were deemed historical in nature. The two subject series contain newspaper
clippings, news agency releases, excerpts of Radio Liberty Research Reports, transcripts of
Radio Liberty programs and of monitoring the Moscow Radio and (though rarely) copies of
articles from scientific publications. The files include extensive information related to
governmental bodies and institutions, military affairs, the Communist Party and its Central
Committee, space projects, literary activities, religion, agriculture and industry in the
U.S.S.R. Of particular interest are materials on samizdat publications, emigration, standard of
living and nationalities.

The Biographical series contains newspaper clippings, news agency releases, excerpts
from Moscow Radio broadcasting and copies of articles and books written by the people
monitored. Persons included were prominent Soviet government and Communist Party
officials, famous dissidents, intellectuals and political figuresin the U.S.S.R. Files relating to
Josif Stalin, Mihail Gorbachev, Nikita Kruschev, Leonid Breznev, Eduard Schevardnadze,
and Aleksander Solchenicyn are particularly extensive.

The New Code Republics File series contains newspaper clippings, news agency
releases, excerpts from Radio Liberty research publications, transcripts of monitoring of the
former Soviet media, VOA (Voice of America) and Radio Liberty programs, articles from
scholarly reviews, and copies of samizdat documents and materials about each former Soviet
republic. Particularly extensive is the information about Russia. Prior to 1992, information
concerning the republics may be found in the Old Code Subject File.



