International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

AN ANALYSIS OF MEDIA LEGISLATION: THE CASE OF SLOVAKIA

by

Andrej Skolkay *

Since November 1989 new laws have changed the legal status of publishers, broadcasters
and journalists in Czechoslovakia and then in Slovakia. These laws clearly reflect the opinion of
political elites on what role the media should play in society in general and consequently in poli-
tics. Therefore, it is necessary to analyse them in more detail to present the rationale for this
legislation and the resulting consequences of it. The focus of this article is first of all on the gen-
eral framework of media regulation and then on the regulation of the broadcasting sector. Due
to the limitations of this paper as well as to the extent of legislation which may influence the
media only the most important and most controversial laws which positively affected the free-
dom of the mass media and of speech or potentially could hinder the broader exercise of free-
dom of the mass media and of speech will be discussed.

The changes in the Constitution on 29 November 1989 abolished the leading role of the
Communist Party and ideology in Czechoslovakia and, with regard to freedom of expression,
omitted the paragraph that the entire cultural policy had to be ‘directed in the spirit of the sci-
entific world outlook, Marxism-Leninism‘.* The first law directly related to the media was an
amendment to the Press Law from 1966 which had itself been twice modified in 1968. This
statute re-established the freedom of the media and de iure abolished limits put on the freedom
of speech and of the press. The 1990 press law annulled the requirement of common ownership
of all mass media (when previously only officially recognised institutions and political parties,
including some satellite ones, were allowed to publish newspapers) and the above mentioned
requirements, as well as legalising private publishing. It allowed private publishing with agree-
ment of local state authorities also for foreigners. Yet, it did not limit foreign ownership of print
media. For citizens of Czechoslovakia there was no requirement to acquire state approval to
engage in publishing activities. The new law shortened the time required between the registra-
tion date and the start of publishing and no longer required any additional information regard-
ing publishing itself. More importantly, it abolished reasons for refusing registration, and de-
fined the precise circumstances in which a publisher might lose his right to publish or when a
publisher might be delayed in his right to start publishing due to eventually lacking information
in the registration form. In the event that the state authority would not react in time, or at all,
there were no limits for starting publishing. In general it simplified the registration procedure.

Academia Istropolitana Nova, Slovakia.

! The Constitution of the Czechoslovak Socialist Republic, 1967, p. 19.




International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

The law also abolished the duty of the editor in chief to verify all information to be published.
Among the defects in the new law were the absence of any sanctions against state institutions
which refused to give information, and the failure to guarantee the right to editorial secrecy
(Sefdak 1991). This latter failure was allegedly caused by a bureaucratic mistake (Sefdak 1995,
157; Jacz 1995, 159).

In addition, the law did not address private companies and local authorities with regard to
their duty to provide information. According to Drgonec (1996, 11), these subjects had no obli-
gation to give information to journalists. This law did not remove the provision in the Constitu-
tion that radio, television and film were part of ‘national property’ (Sefdak 1991, Sefdak 1994).
At the same time parliament also passed changes in the Civil Code, which gave citizens a right
to privacy, including a right to financial compensation. However, in Slovak law anyone who says
something damaging about another person must present evidence that what was said is true and
is not a private matter (cf. Hollander 1993, p. 11; Drgonec 1995c, 148-151; Fico 1994, 20;
Minarik 1994, 43-44; Bencik 1994, 57-58). This clause was later very often successfully used by
politicians against journalists and media institutions.

The philosophy of the Slovak legal system is based on a very different approach in com-
parison to the US system, as clearly presented in the famous decision of the US Supreme Court
in the case of the New York Times vs. Sullivan (see Powe 1991). However, the Slovak legal
system is different also from the Western European modern legal systems as represented by
some landmark decisions of the European Court of Human Rights (see Ryssdal 1996). Neither
Slovak journalists have the right to be wrong (as in the American system) nor politicians are
under a weaker defence of law (as in many West European countries) in comparison to other
citizens. This contrast has been noted by some Slovak justices. Thus Drgonec (1995c, 125) ar-
gues that:

First of all, there is no difference between legally respected intervention into privacy of
public personality. Moreover, ‘evidence of truth’ is legally irrelevant, because true information
can be equally the outcome of illegal intervention into privacy as false information. This results
in lowering of the possibilities of the mass media to apply their control function through public
opinion vis a vis public personalities.

Some cases, as will be shown later, highlight the problems that arise if ordinary citizens
and public personalities are not treated differently. It will be particularly interesting to note how
the European Court of Human Rights will decide in the case of Lubomir Feldek versus Slovakia
(previously Slobodnik versus Feldek) and how Slovak courts will decide in the case of the Slo-
vak government v. daily Sme ¥(cf. Holina 1995, 72-74; Drgonec 1995c, 121-122 and especially

For example, when the father of Jan Earnogursky sued the daily Praca because the daily published one letter
from a Jewish reader in which that person accused Pavol Earnogursky of having participated in the deporta-
tion of his family. Daily lost this case, because it was not possible to prove whether it was true or not. (In-
terview with Milo» NemeFek, 27 June 1996). See also Drgonec 1995c, 146-147.

In the case of the Slovak government v. the daily Sme, all members of the Slovak government sued in 1996
the daily Sme because of one sentence which was taken from a speech spoken at the funeral of a murdered

_2-



International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

Repik 1994 as well as Ryssdal 1996). Additional objections against the Slovak civil law are; that
this law does not place the burden of proof on the plaintiff; as it was amended in 1995, the time
in which a decision should be passed (one year); and the way the judge should decide. This latter
argument simply means that if there is no 'proof of truth' presented, the judge has to decide for
the plaintiff. It should be noted that many judges do not search for additional information, even
though it could be significant for a particular case. In many cases the speech in question was
discussed out of context. In the case of 'non-material suffering’, the evidence of this often
served the purpose. Furthermore, libel cases were under the jurisdiction of only one judge — a
specialist, i.e. not under the jurisdiction of the senate or under jurisdiction of a randomly se-
lected judge. Finally, the law did not recongize the difference between facts and opinions. Simi-
larly, on 2 May 1990 the communist Criminal Law was amended, but still a number of para-
graphs - defamation of the state and its leaders (102 and 103), spreading of alarming news (199),
threatening of morality (205a) and libel (206) were later used against journalists on many occa-
sions. Paragraphs 102 and 103, in particular, were often criticised at home and abroad by insti-
tutions that try to help journalists and to protect human rights in general. They were criticised
because, in spite of narrowing their meaning, these paragraphs were still too vague (in so far as
they focussed only on some institutions or even one figure - the President) and offered an easy
means of limiting the freedom of the press (Minarik 1994; Bencik 1994). Indeed, the paragraph
which related to defamation of head of the state was used quite often, especially in independent
Slovakia.* However, Kupcova (1994) argues that in international comparison one can find even
stronger legal protection of the Presidents of Germany and of Austria (but in this latter case this
protection is not related exclusively to the President), and the King of Sweden; but less protec-
tion is given to the Presidents of the Czech Republic and Finland. Similar arguments can be
found in Kalvodova (1995). Czech law gives protection to the Czech president in the case of
libel when this is related to performance of his duties and to his overall activities. However, the
Czech president pardoned probably every person who was persecuted according to this argu-
ment. Also Downing (1996, 175 note 51; cf. Mosty, 8 November 1994, p. 5) has shown some
examples of abuse of the pre-transition penal code for insulting the Polish president. It can be
concluded that Slovak prosecutors and courts in most cases have definitely operated in a much
more liberal environment.

The paragraph against libel was often used by politicians and other people, with some
success. As argued by the legal expert Palus (1996, 68), it usually took a long time to bring these
cases to court and an even longer time to bring such lawsuits to their end. However, as ex-
plained above, in 1995 a new law significantly accelerated lawsuits of this kind.

man in which Slovak Intelligence was most likely involved. In that sentence the priest blamed some political
reponsibility for that murder on Slovak government. The lower court decided in favour of the members of
the government.

State secretary lvan Lexa was for instance investigated in November 1993 on the basis of this paragraph. He
very strongly criticised President of the Republic.




International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

In January 1991 the Federal Parliament adopted the Charter of Rights and Freedoms. This
law guaranteed the freedom of speech and the right to information in general terms. A much
more controversial bill was passed by the Federal Assembly in October 1991. This, so called
‘Lustration’, or ‘Screening’ Law affected among others all journalists working in state (public)
broadcasting institutions and the state news agency who had collaborated in different ways with
the communist secret police or who had worked in the apparatus of the Communist Party at the
district level and above, or who were members of communist private militia. The past records
of all other journalists could be investigated with their previous agreement, too. This law was
later illegally used by the federal intelligence agency to draw up lists of collaborators among
journalists who were employed outside state broadcasting institutions and the news agency.

Some other changes in already existing laws related also to the media, e.g. other changes in
Civil Code and in Commercial Law did not have significant effects on the work of journalists
and the media system, because these changes were related more to ethical issues of day-to-day
work of journalists. It is however true that paragraphs 260 and 261 of the Penal Code, which
were designed to prevent the subversion of democracy (against support and propagation of anti-
democratic movements) were later used by a senior civil servant against one newspaper which in
an analogy to the present situation published a quote from Hitler's Mein Kampf. However, this
was presumably more an attempt of intimidation than a real threat to that newspaper. Also
paragraph 198 which was designed to prevent national and race hatred was used in some cases,
particularly against the anti-semitic weekly Zmena.

In the last year of its existence Czecho-Slovakia also adopted the European Convention
on Human Rights and Basic Freedoms.> This was an important step towards adopting European
standards with respect to freedom of the media and of speech in particular. It was important
because it put international treaties on human rights ratified by Czechoslovakia above Czecho-
slovak law. Yet, in practice, the Constitution of independent Slovakia limited freedom of ex-
pression less than the European Convention did. In preparation for independence from January
1, 1993, the Constitution of the Slovak Republic was passed by the Slovak parliament and took
effect October 1, 1992. This most important law of that year was created as a very liberal con-
stitution that secured freedom of the press and the right to information. Private broadcasting
thus made these dependent upon eventual approval of the state authorities. In reality, this con-
dition was very strictly applied.

Hence, the first three years after the Gentle Revolution saw the most important changes
regarding to establishing media freedom. Nevertheless, these rights were still imperfect. For
example, there is still no article in Slovak law that would punish activities against freedom of the
media or speech (Drgonec 1995c¢, 139). Later changes were motivated by a desire to move in the
opposite direction, i.e. to limit freedom of the mass media, particularly state-run ‘public’ broad-
cast media.

° Announcement of Federal Ministry of Foreign Affairs No. 209/1992 Coll., 18 March 1992.




International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

In independent Slovakia the preparation of comprehensive media legislation continued at
the Ministry of Culture throughout the years 1993-1996, but no comprehensive law was dis-
cussed in the parliament. In late 1995 - early 1996 the government tried to include a draft rules
which were related to ethical questions, introducing the possibility of refusing registration of
newspapers and of introducing financial sanctions. The Slovak Syndicate of Journalists asked for
specification of the rules limiting searching for information as well as to widen guarantees for
sources of information (Forum, 7 (2), 1996). It is interesting that international comparison of
media legislation shows that there were many similarities in the development of media legisla-
tion in post-communist countries (Jakubowicz 1993, 1996; Price 1995, 131-133; Sadurski 1996).

MEDIA LEGISLATION IN BROADCASTING

Changes in regulation of the broadcasting industry were very important. Although
Czechoslovakian television de facto split in three parts already in September 1990, really impor-
tant changes started only with a statute passed by the Federal Assembly in March 1991. This law
finally, after a long struggle and delay divided rights and duties between the federal and national
governments with regard to broadcasting media, legalised a process which already had begun -
private broadcasting on national levels, particularly through a specific federal law passed later in
the same year and enabled the transformation of state broadcast institutions towards public
service broadcasting on a national level, the first among all post-communist countries. Moreo-
ver, this law granted the right of the federal institutions to ‘define rules of information policy’
only after consultations with the Slovak and Czech governments respectively.

According to federal law the federal government had the right, with the agreement of na-
tional governments (Czech and Slovak), to define the basic rules governing state information
policy. The national Czech and Slovak governments had the right to apply these rules of state
information policy in practice, including the right to establish and control broadcasting institu-
tions. Although Svidron (1994b, 379) argued that this law theoretically gave the right to national
governments to intervene in work of ‘public’ broadcasting institutions even after the break-up
of the federal state, in fact it has never been officially used as an argument in favour of govern-
ment's right to intervene in broadcasting matters.

As a result of this division of powers in broadcasting Slovak parliament passed laws ac-
cording to which both Slovak Television and Slovak Radio were established as national broad-
casting institutions and defined as ‘public service' institutions. The failure, however, to define
the term 'public service' had consequences on the status of broadcasting institutions in next
period and made confusion in legal terminology (cf. Huorka 1994, 113-114, Svidron 1994a, 102-
103). The new laws explicitly stated that Slovak Television and Slovak Radio were dependent in
part on the state budget. Although there is a tendency in Europe to support public broadcast
media from the state budget in order to ‘decommodify’ them, this fact undoubtedly undermined
the independence of both institutions. Even more clearly, the state's influence remained direct
through election of directors of both institutions and members of their supervising bodies
through parliament. Further, the assets of both 'public’ broadcasting institutions were still de-
fined as state property. It should be perhaps noted that the authors of these laws on public in-

-5-



International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

stitutions expected that another law on financial self-sufficiency of these institutions would be
passed. Further, the original idea was that the regulatory bodies would be stable and not politi-
cised. However, the law did not guarantee stability of these broadcasting councils in spite of
changes in power in parliament between elections. Consequently, already the first change in
balance of power in the Slovak parliament led to expanding the number of members of broad-
casting councils (Draxler 1995, 102).

Perhaps one can find some reasons for the hard-line attitude of the federal government in
conflict between the federal and Slovak governments regarding autonomous Slovak broadcast
institutions in different legal and cultural background of advisors. Thus, while Slovak managers
of state radio argued on the basis of Austrian, German and British experience with public
broadcast institutions®, the federal government was advised by US experts (Webster 1992). The
latter group of experts recommended to avoid the 'Belgian’ approach of three different televi-
sion networks run by three different bureaucracies. This latter proposal clearly could not be
successful. This impossibility was caused by dissatisfaction among Slovaks with tough centrali-
sation during communism as well as during the first Czechoslovak Republic.

It should be noted that paragraph four of the law on Slovak Television later caused some
controversies, because it stated that Slovak Television is obliged to offer necessary broadcasting
time for state organs in case of emergency and for other important public announcements. The
first problems were raised after the general elections in 1992, when the new Prime Minister Vla-
dimir Mefiar requested time for his regular speeches. The editor in chief of the news pro-
gramme, who refused to give such space to the new Prime Minister, was forced to leave his job.
Later, in 1995 and in 1996, the new pro-governmental director of STV refused on some occa-
sions to give space to the President, who became the main political opponent and consequently
personal enemy to the Prime Minister Mefiar. The original idea of incorporating this paragraph
was to secure some space for state authorities in public broadcast media in time of emergency.
The state authorities, including the president and prime minister would have been allocated
some space in broadcast implicitly, or on the basis of other laws or unwritten customs, e.g. on
the New Year Address (Interview with Jarmila Grujbarova, haed of the Office of the Slovak
Republic for Radio and Television Broadcasting, 25 October 1996). If so, it can be argued that
while editor-in chief Fule was right in his decision not to allow regular speeches for the prime
minister, the opposite was true for the decision of Jozef Darmo, who did not allow occasional
speeches of the president related to official state holidays or to the visit of a distinguished for-
eign guest.

The Federal Council for Radio and Television Broadcasting officially gave two licences to
two foreign broadcasters (RFE and the BBC). Both these stations had already broadcast from
transmission stations in Czecho-Slovakia with the permission of the federal government from
August 1990 and October 1990 respectively (Webster 1992, 7; Svidron 1994a, 104; Smid 1994,
222). In both republics similar institutions entitled to give licences could be, however, estab-

6 Interview with Michal Berko, 10 May 1996. Dr. Michal Berko was both ‘father’ of Radio°urnal and of the
idea of changing state radio to public service radio.




International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

lished only after the introduction of new legislation. It was argued that due to many other laws
on programme of the Slovak parliament, it was easier, and perhaps the only possible solution to
establish a provisional independent commission in order to bestow licences before elections (E
ernak 1992). Finally, this law also stated that two nation-wide channels reserved for public
service broadcasters and other frequencies (including OK 3 and TA 3) should be privatised.
This happened in the Czech Republic in 1993 and in Slovakia in 1995 (but real broadcasting
began a year later).

In 1992, the Slovak parliament also adopted a statute which created the Council of the
Slovak Republic for Radio and Television Broadcasting. This body was entitled to issue licences
and to supervise both private and public broadcasting. However, already in 1991 the Ministry of
Culture, which until that time was entirely responsible for issuing licences, established the
Commission for Radio and Television Broadcasting (Komisia pre rozhlasove a televizne vysi-
elanie). The first licences for private radio and television broadcasting were awarded by this
board on 4 May 1991. This was shortly before the general election in 1992 and before passing a
law that would give this right to a special authority. Two private independent companies were
given a joint licence by this commission to broadcast the third television channel TA-3 that
covered almost thirty percent of the territory and about forty-five percent of the population
(Orcutt 1993, 323; Koctalova 1993). It was significant that these two companies were awarded a
joint licence just weeks before parliament passed the law on the Council of Slovak Republic for
Radio and Television Broadcasting, i.e. the board which was given exclusive rights to bestow
licences for private broadcasting, with final approval by parliament. The government, afraid of
losing in the coming elections, wanted to launch private television broadcasting as soon as pos-
sible. Therefore, it should not be surprising, as Orcutt (1993, 323) pleaded that after the general
elections: “...the Mediar government (was) trying to take back the licence.” Indeed, it is true that
the new government wanted to take away the joint licence, but after the elections the new
broadcasting Council could not take any steps to revise this decision. This was the result of the
statute on the Council of Slovak Republic for Radio and Television Broadcasting which in-
cluded a clause that required to respect licences which were already bestowed. However, the two
companies could not agree with each other on who would have main power in decision-making
and finally the term of expiration of the agreement. In these quarrels, it was argued, pressure
had been brought to the licence holders of one of these groups, in attempt to take away the
licence. In the end, both companies did not find any agreement and their joint licence was taken
away.

Similarly contract selling to the private sector the most important printer, that prints most
of national dailies in Slovakia, was annulled immediately after the elections in 1992. An expla-
nation was given by the new Minister for privatisation, Lubomir Dolgoc: “A state monopoly has
the advantage that it can be regulated; a private monopoly does not have this advantage.”
(Obrman 1993, 28).

It can be seen that both elements of the new government were against the idea of reduc-
ing state influence and creating an independent media sector.




International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

In the case of public broadcasting institutions there also existed the Council of Slovak
Television and the Council of Slovak Radio which have relatively more rights and duties re-
garding the internal management of both institutions then Council of Slovak Republic for Radio
and Television Broadcasting. However, even these powers were limited, because these councils
could not decide themselves to dismiss directors. After changes in the law in summer/autumn
1992, they could only propose the dismissal of director of public television and radio to the par-
liament. Therefore, particularly in Slovak Television directors often ignored decisions and rec-
ommendations of the Council of Slovak Television, sometimes because these recommendations
were politically biased. After the general elections in summer 1992, new laws changed rules un-
der which supervising bodies for both public institutions (the Council of Slovak Television and
the Council of Slovak Radio) were created by the parliament and prolonged their terms of of-
fice. In this way the new parliamentary majority cancelled an old rule which made it more likely
that the Council would be more politically diverse. Previous councils were created on the basis
of nominations by every parliamentary party (one nominee for each party), the Cabinet (3 mem-
bers), the Consultation Assembly (3 members)” and the two directors of public radio and televi-
sion respectively (4 members). According to the new laws the number of members was firmly
defined as nine. Also, as a result of changes in structure of parliament, directors of both public
broadcast institutions were to be named by the whole body of parliament and not only by its
Presidium. These amendments de facto re-established indirect, but exclusive influence of the
parliament on both broadcast institutions.

In June 1993 the Slovak Parliament passed a law amending five existing statutes with re-
gard to media. There was a very hard fight between the public radio station on the one hand and
private radio stations on the other, related especially to the first paragraph and to the second
article of this law. In short, both sides were interested in keeping/getting the best air waves for
broadcasting and in getting biggest share in the air advertising market, and lobbying of private
radio broadcasters was focused on lucrative networks of very short frequencies. Therefore, the
law allocated two networks of very short frequencies to public radio and two networks of very
short frequences for the private sector. It should be explained that it allowed private broadcast
not only for two broadcast stations, but for a number of local and/or regional stations. Needful
to say, that some of these frequencies were blocked by television broadcast until September 1,
1996. This law also stated that the second television channel ought to be used by public televi-
sion and private company. In effect it meant partial privatisation at least until the end of 1998.
This intention was later changed to full privatization of the second terrestrial channel of Slovak
Television. According to later amendments, the second channel of public television should be
broadcast via satellite. This law also confirmed a previously declared interest to privatise the
third television channel. The statute also gave parliament the final right to decide who would
broadcast on a national level in Slovakia. The licence was limited to a 12 years period. The Slo-
vak government wanted to avoid a situation in which it would not be able to control who will
get this licence in Slovakia (VanRdek 1996).

Consisting of various representatives of churches, cultural organisations, etc.




International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

In 1993 the parliamentary majority passed laws which made it possible to dismiss the
members of the Council of the Slovak Republic for Radio and Television Broadcasting, of the
Council of Slovak Television and the Council of Slovak Radio on proposal of 15 MPs by simply
majority of quorum. If one looks at this degree of political influence exercised by parliament on
the creation of all supervising broadcasting bodies and on the Council of Slovak Republic for
Radio and Television Broadcasting, it is clear that the idea of independent public service broad-
casting was deliberately damaged in independent Slovakia. Also as a result of changes in law the
way to independent television broadcasting on national level became more complicated. In an
attempt in late 1993 and early 1994 to partially privatise the second channel, which covered al-
most the whole country and had belonged to Slovak Television, the Council of the Slovak Re-
public for Radio and Television Broadcasting decided to award the licence to a company called
CTV. However, four of the Council’s nine members criticised the majority decision as made
against the law, and parliament, which had to make the final decision, did not approve giving the
licence to CTV. Parliament requested to submit a new proposal, but the new proposal was also
not approved (Koctalova 1994; Jovanovidova 1994, 64-67). Afterwards the Council became
unable to approve any new proposal, because there were not enough members on the council
between August and December 1994. A new council, created shortly after the general elections,
decided with agreement of the parliamentary committee to completely change plans for partial
privatisation of the second national channel. Instead, public television should start broadcasting
from satellite from January 1997, and second channel should become fully privatized. This did
not happen. In summer 1997 parliament did not approve giving the second channel of Slovak
Television to the use of a selected private company, allegedly with strong connections to one of
governing parties.

CONCLUSION

As can be seen, from 1990 - 1992 both on national and federal level there were more than
fifteen very important new statutes or modification of old ones which were related to the work
of media. Since 1993, as a result of establishing new legislative rules for the media (and other
spheres), new legislation with regard to the media was less frequent and had mainly three aims:
firstly, to correct imperfect laws already passed by parliaments, secondly, to reflect the disman-
tling of the federal state and the creation of an independent Slovak Republic and, thirdly, to
deepen the state’s influence on ‘public’ media and news agency as well as attempts to reintro-
duce state intervention in independent print media, usually through economic laws. These last
efforts were clearly visible from 1993 - 1995. For example, the Platform of the new government
of January 1995 requested that public broadcasting institutions should respect the national-state,
cultural and public interests of Slovak Republic. This was according to Zajac a complete turn in
principle of public broadcasting institutions, i.e. from interests of the citizens towards interests
of the state (Zajac 1996a, 175). The latest changes of laws on broadcasting were those passed in
December 1996, according to which both directors of public broadcast institutions could be
elected only for two four year terms. It was first time that the terms of these directors were lim-
ited at all. A previous idea after establishing a new democratic regime, to pass a media law that
would regulate all aspects of media work despite attempts at federal level and in Slovakia, failed




International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

(cf. Eernak 1995, Grosmannova 1993). Political elites and political parties had no real interest in
passing such a law, some of the politically motivated changes of media laws described in this
article support this argument. In particular, it was difficult to find agreement on such issues as
freedom of the media versus responsibility of journalists as well as limits on foreign investment
in Slovak media. In mid 1990s it became doubtful whether such law would be useful also from a
legal point of view - enormous development in the media sector required a more elastic ap-
proach (Huorka 1994, 11-112). However, the lack of a coherent state media policy in post-
communist Slovakia seems to be result of political disinterest of all post-communist govern-
ments in the creation of something that would ensure full independence of the media. This is
consistent with the fact that the public broadcasting institutions were created mostly after pres-
sure from the management of these institutions, not at the initiative of the Slovak government,
and in fact against the will of the federal government.

-10 -



International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

Bibliography

An Atrticle 19 Report. (1993). Press law and practice. A comparative study of press
freedom in European and other democracies. Edited by Sandra Coliver. http:/
/www.osi.hu/colpi/al9/presslaw/pranalys.html

Bendik, Michal. (1994). Slovenske trestne pravo a zakladne politicke prava - uvahy de
lega ferenda. Justidna revue 46 (7-8), 57 - 58.

Downing, John.(1996). Internationalizing media theory. London-Thousand Oaks-
New Delhi: Sage.

Draxler, Vladimir. (1995). Koniec tisicrodia-koniec rozhlasu? Slovo (Quarterly pub-
lished by Nadacia Ladislava Novomeskeho in Bratislava), pp. 95-111.

Drgonec, Jan. (1995a, 28 February). Kalda moc sa usiluje ovladnun masmedia.
Narodna obroda, p. 3.

Drgonec, Jan. (1995b). “as slobody prejavu v plienkach.” Kmit, spring/summer (5),
pp. 18-19.

Drgonec, Jan. (1996). Informacie cez prizmu prava. Parlamentny kurier (27), pp. 10-
12.

Fico, Robert. (1994). Zakladne politicke prava garantovane vnutroctatnym pravom
SR. Justidna revue 46 (7-8), pp. 16-25.

Holina, Vladimir (1995). (ed.) Pravne a ekonomicke predpoklady slobody a nezavis-
losti medii. Bratislava: Dlanok 19 & Slovensky syndikat novinarov.

Hollander, Pavol. (1993, 17 August). Sloboda tlade versus ochrana osobnosti.
Narodna obroda, p.11, cited in Kuhajdova 1994, 20.

Huorka, Andrej. (1994). Problemy zmien masmedialneho prava v Slovenskej repub-
like. Otazky Jurnalistiky 37 (2), 111-119.

Jacz, Xudovit. (1995). Novinari a ochrana informacii. In Vladimir Holina (Ed.)
Pravne a ekonomicke predpoklady slobody a nezavislosti medii. Bratislava: Dlanok 19
& Slovensky syndikat novinarov.

Jakubowicz, Karol. (1993). Freedom vs. equality. East European Constitutional Re-
view 2 (3), pp. 42-48.

Jakubowicz, Karol. (1996, 18 October). Media legislation as a mirror of democracy.
Transition 2 (21), pp. 17-21.

Kalvodova, Voera. (1995). Trestnepravni uprava pomluvy a jeji dopad na tisk. In (no
editor) Svoboda projevu a tisku. Brno: Masarykova University, IURIDICA No. 155,
pp. 109-114.

Kosnalova, Marcela. (1993, 10 May). Pravda je (?) len jedna. Narodna obroda.

-11 -



International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

Kocnalova, Marcela (1994). Nedokondeny pribeh. Kmit, spring/summer (3).

Kupcova, Zuzana. (1994). Trestne pravo a zakladne politicke prava - upravy inych
krajin. Justidna revue 46 (7-8), pp. 61-72.

Minarik, Stefan. (1994). Slovenske trestne pravo a zakladne politicke prava - sudasny
pravny stav. Justidna revue 46 (7-8), 43-44.

Obrman, Jan. (1993, February 5). The Slovak government versus the media. RFE/RL
Research Report, 2 (6).

Orcutt, April. (1993). Optimism: pessimism and paradox: Broadcast press freedom in
Slovakia. In Al Hester & Kiristina White (Eds.) Creating a free press in Eastern
Europe. Athens, Georgia: The James M. Cox, Jr. Center for International Mass
Communication Training and Research.

Palus, Igor. (1996). Politicke prava v Slovenskej republike - ustavnopravna koncepcia
a predpoklady realizacie (vybrane problemy). Pravny obzor 79 (1), pp. 62-71).

Powe, Lucas A. Jr. (1991, fall). From Times to Times. Constitution 3 (3), pp. 16-25.

Price, E. Monroe. (1995). Television, the Public Sphere and National Identity. Ox-
ford: Clarendon Press.

Repik, Bohumil. (1994). Zakladne politicke prava a slobody garantovane Europskym
dohovorom a pudskych pravach v ich vznahu k trestnemu pravu. Justidna revue 46
(7-8), pp. 5-15.

Ryssdal, Rolv.(1996). The case law of the European Court of Human Rights on the
freedom of expression guaranteed under the European Convention on Human
Rights. Strasbourg: European Court of Human Rights.

Sadurski, Wojciech. (1996). Freedom of the Press in Postcommunist Poland. East
European Politics and Societies. 10 (3), 439-456.

Sefdak, Lubos. (1991). O poslednej novelizacii tladoveho zakona. Otazky Jurnalistiky
33 (1), 12-18.

Sefdak, Lubos. (1994). Vyvoj medialneho zakonodarstva v DSFR a SR po novembri
1989. Otazky Jurnalistiky 37 (2), 93-100.

Sefdak, Lubos. (1995). Ponovembrovy vyvin a biele miesta sudasnej masmedialnej
legislativy v Slovenskej republike. In Vladimir Holina (Ed.) Pravne a ekonomicke
predpoklady slobody a nezavislosti medii. Bratislava: Dlanok 19 & Slovensky syndikat
novinarov, 105-110.

Smid, Milan. (1994). Das Rundfunksystem der Tschechischen Republik. In (no editor)
Internationales Handbuch fir Horfunk und Fernsehen 1994/95. Baden-
Baden/Hamburg: Hans-Bredow Institut, pp. 219-226.

-12 -



International Journal of Communications Law and Policy

Issue 2, Winter 1998/99

Svidros, Jan. (1994a). Vyvoj prava v oblasti rozhlasoveho a televizneho vysielania v
DSFR a SR od roku 1989. Otazky Jurnalistiky, 37 (2), 101-110.

Svidros, Jan. (1994b). Vyvoj rozhlasoveho a televizneho prava v tesko-Slovensku a na
Slovensku od roku 1948. Pravny obzor 77 (4), 375-389.

Webster, David.1992. Building democracy: New broadcasting laws in East and Cen-
tral Europe. Washington, D.C.: Annenberg Programme

Zajac, Peter. (1996a). Kultdra. In Martin Butora & Péter Huncik. (eds.) Slovensko
1995. Sthrnné spréava o stave spolocnosti. Bratislava: Nadacia Sdndora Maraiho, pp.
173-184.

-13-



