William G. Mayer

WHAT CONSERVATIVE MEDIA? THE UNPROVEN
CASE FOR CONSERVATIVE MEDIA BIAS

ABSTRACT: A great deal of recent academic writing claims—>but, more often,
assumes—that the American news media have a predominantly conservative
bias, slanting and shaping their coverage in ways that favor right-wing foreign,
economic, cultural, and social policies. Tivo major books pioneered this position
and have gone largely uncriticized, despite their immense influence. A detailed
examination of Herbert Gans’s Deciding What’s News and Ben
Bagdikian’s The Media Monopoly shows, however, that they fall far short
of proving their claims about media bias. The logic of many of their arguments
is highly problematic, but especially glaring is the almost complete lack of solid
evidence in either book as to the purportedly conservative nature of media con-
tent.

If you ask a random sample of ordinary Americans about the subject of
media bias, a plurality (though generally not a majority) will say that
the media tend to be biased in a liberal direction.! But among those
political scientists, sociologists, and communications scholars who have
addressed this issue, a very different view apparently prevails. I say “ap-
parently” because, so far as I can determine, no one has ever conducted
a formal survey of social scientists who study the media, inquiring into
their views about media bias. But as the notes and citations below sug-
gest, there is a great deal of academic work asserting that the media are

Critical Review 17 (2005), nos. 3—4. ISSN 0891-3811. www.criticalreview.com

William G. Mayer, Department of Political Science, Northeastern University, Boston MA
02115, is the author, inter alia, of The Changing American Mind: How and Why American Public
Opinion Changed between 1960 and 1988 (Michigan, 1992).

315



316 Critical Review 10l. 17, Nos. 3—4

biased in a conservative direction; substantially fewer scholars appear to
believe that media biases work to liberals” advantage.

This paper is part of a larger attempt to examine the issue of media
bias, and is perhaps best characterized as an intensive literature review
of some of the earliest and most important of the modern scholarship.
Rather than developing a new method or new data for testing the
media-bias question, I am interested in assessing the work that has al-
ready been published on this topic. To that end, I will examine two in-
fluential old standards—classic demonstrations, it is thought, of the
conservative-media-bias thesis: Herbert Gans’s Deciding What’s News and
Ben Bagdikian’s The Media Monopoly. The question I pose about these
books is simple: Do they prove their point? Do they actually provide
convincing evidence of conservative media bias?

My answer to both questions is negative: their assertions notwith-
standing, neither book provides solid data or even a clear theoretical
reason to believe that the American media have a right-wing bias. (Pre-
liminary analysis of influential books in the genre by Todd Gitlin
[1980], Edward S. Herman and Noam Chomsky [1988], Michael Parenti
[1993], and Eric Alterman [2003] suggests that the same conclusion ap-
plies to them.)

Conservative Media Values?

When I queried a small sample of political scientists about which
books had been most successful in convincing them that the news
media have a conservative bias, the single most often-cited work was
Herbert Gans’s Deciding What’s News (1980).2 Gans’s book is a multilay-
ered study of how stories are selected and, to a lesser extent, produced
at two major television networks (CBS and NBC) and two national
magazines (Newsweek and Time). Its greatest effect on the debate about
media bias may, however, have been its discussion, in chapter 2, of the
“enduring values” in the news.3

Gans claims that eight major clusters of values play a major role in
determining what gets reported and how: ethnocentrism, altruistic
democracy, responsible capitalism, small-town pastoralism, individual-
ism, moderatism, social order, and national leadership. These values, as
Gans argues at the end of the chapter, are by no means uniformly con-
servative. “Responsible capitalism,” for example, includes acknowledg-
ing “the necessity for the welfare state” (Gans 1980, 47). Small-town



Mayer - What Conservative Media? 317

pastoralism means, among other things, that the media have a pro-
environmental bias.

The news dealt with the conflict between the preservation of nature
and the activities of developers long before the environment and ecol-
ogy became political issues; and more often than not, the news took at
least an implicit stand against the developers. The post-war developers
of suburbia were seen as despoiling the land in their rapacious search
for profits; that they were concurrently providing houses for people
was rarely noted. (Ibid., 49.)

Yet other “enduring values” clearly have more conservative implica-
tions. The news as reported in major American media, Gans argues,
tends to:

e “value its own nation above all” and “judge other countries by the
extent to which they live up to or imitate American practices and
values” (ibid., 42);

* treat business, in a variety of ways, more favorably than government
(ibid., 46-47);

* be “consistently critical of Communist and democratic-socialist
economies” (ibid., 47);

* keep close scrutiny on “welfare cheaters” and the “welfare mess”
while largely overlooking similar waste in the Defense Department
(ibid., 47);

* have “an underlying respect for tradition of any kind, save perhaps
discrimination against racial, sexual, and other minorities” (ibid., s0);

e celebrate “rugged individualists” and “self~made men and women”
(ibid., so—51);

* endorse moderation, and show suspicion of “political ideologists” of
both the right and the left (ibid., s1—52); and

* take a critical view of any person or group that threatens to cause
“social disorder” (ibid., 52—62).

The American media, writes Gans (1980, 68) in summary, are best de-
scribed as “reformist”: they support those who want the country to live
up to its professed ideals, but they have no interest in challenging those
ideals or making any other fundamental criticisms of the economy or
polity.

On closer inspection, however, most of the enduring values are de-
fined in a sufficiently elastic way that it is often difficult to say what
would qualify as a counterexample. Take “responsible capitalism.” “The



318 Critical Review 10l. 17, Nos. 3—4

underlying posture of the news toward the economy,” Gans (1980, 46)
initially declares, rests on “an optimistic faith that . . . businessmen and
women will compete with each other in order to create prosperity for
all.” Yet, as Gans develops this idea over the next two pages, it quickly
becomes clear that “responsible capitalism,” at least as it is envisioned by
the media, is nothing like the classical liberalism of Milton Friedman
or, even less, the libertarian credo of Ayn Rand. Business must, accord-
ing to media coverage, “refrain from unreasonable profits and gross ex-
ploitation of workers or customers”; bigness is a vice and monopoly is
“clearly evil”; “unions and consumer organizations are accepted’—
though strikes are “frequently judged negatively”; economic growth is a
positive phenomenon—unless it brings about inflation or pollution; the
welfare state is necessary (ibid., 46—47). It is not clear what kind of story
would not fit within the responsible-capitalist rubric, except one that
explicitly endorsed socialism or one that argued, a la Friedman, that
businesses exist to make as much money as they can, and have no other
responsibilities to serve the public interest. A relentless succession of
stories about corporate corruption and misbehavior could be fit under
the all-inclusive rubric of “responsible capitalism.”

Labeling issues aside, the biggest problem with Gans’s “enduring val-
ues” is that he offers little empirical evidence to prove that they really
are an important characteristic of news coverage. The enduring values
are, in the end, nothing more than one sociologist’s opinion about
which values he thinks undergird the news. As Gans (1980, 41) says just
before presenting his list, “The methods by which I identified the val-
ues were impressionistic; the values really emerged from continual
scrutiny of the news over a long time.” He did not, he notes, undertake
any kind of “quantitative analysis.”” Nor does he produce much anecdo-
tal evidence. His discussion of the media’s respect for individualism, for
example, includes a number of broad generalizations about how the
media value “freedom of the individual against the encroachments of
nation and society”” But he mentions only two specific stories: a passing
reference to Charles Kuralt’s “On the Road” series on CBS; and an ar-
ticle written by a Newsweek reporter in which she expressed her prefer-
ence for “New York’s chaos” over the “ennui” of California (ibid.,
50—S1).

For all its influence on other media scholars, Gans’s discussion of the
enduring values occupies only about 25 pages in a 335-page book. Most
of the book (chapters 3—9) is a detailed analysis of how the news is put
together at four major national news organizations, an analysis that is



Mayer - What Conservative Media? 319

based largely on a substantial amount of “participant-observation” field-
work that Gans carried out (intermittently) between 1965 and 1975.
This central part of the book includes a great deal of additional discus-
sion about the role of values in story selection—but in the end, nothing
in these chapters comes close to demonstrating that the media have a
right-wing bias.

To begin with, Gans provides no systematic data on the political val-
ues, beliefs, or assumptions of the journalists he studied. Gans spent a
substantial amount of time hanging around the newsrooms of CBS,
NBC, Time, and Newsweek, watching how the journalists did their work
and talking to them when the work-pace permitted. But he did not
conduct structured interviews, and his conclusions about the journal-
ists’ ideologies are therefore, again, “impressionistic” (1980, 211). And
Gans provides a number of reasons for wondering how well-supported
his impressions are. For a variety of reasons, the journalists he studied
apparently didn’t spend a lot of time talking about their own political
opinions. To do so would have undermined the carefully nurtured
claim of objectivity and, thus, their own “journalistic credibility” (ibid.,
186). The national news magazines and television networks, Gans says at
another point, “seem to attract people who keep their values to them-
selves” (ibid., 184).

Moreover, such information as Gans was able to gather hardly bears
out a portrait of media personnel who are traditionalist, conservative, or
pro-capitalist. “Journalists,” he writes, “generally describe themselves as
liberals,” though, he immediately adds, “liberalism is a synonym for
being independent, open-minded, or both” (1980, 211). Yet, he con-
cedes one page later, “on ‘social’ issues”—"ecology, consumerism, mari-
juana use, and abortion”—"many of the journalists were clearly liberal”
in the political sense of the term (ibid., 212).

Are Liberal Journalists Merely Open-Minded?

At just about the time Gans was researching and writing his book, a
number of rigorous empirical studies of media attitudes and opinions
were being carried out, and they paint a portrait that partly corrobo-
rates but also substantially challenges Gans’s conclusions. In 1971, John
Johnstone, Edward Slawski, and William Bowman conducted a national
survey of American journalists that included a smaller sub-sample of
respondents who worked for “nationally prominent” news organiza-



320 Critical Review 10l. 17, Nos. 3—4

tions such as the ones Gans studied. Of the “rank-and-file” journalists
at these organizations, 12 percent described themselves as “pretty far to
the left,” 40 percent as “a little to the left,” 30 percent as “middle of the
road,” and just 17 percent as “a little to the right” or “pretty far to the
right.” Liberals outnumbered conservatives, in short, by a 3-to-1 mar-
gin. And contrary to what Gans (1980, 212) asserts, the news executives
at these nationally prominent media were even further to the left: 63
percent of executives said they were a little or pretty far to the left, ver-
sus just 10 percent who said they were a little or pretty far to the right
(Johnstone et al. 1976, 226).

Gans (1980, 211) claims that his own “impressionistic data support the
findings” of the Johnstone study. For to Gans, as we have seen, the jour-
nalists’ self-described liberalism is just a synonym for being “indepen-
dent” or “open-minded.” But again, Gans has, so far as I can determine,
very little hard data supporting the claim that that is all that their self-
assessed “liberalism” means to journalists. On the contrary. In 1979 and
1980, S. Robert Lichter, Stanley Rothman, and Linda S. Lichter con-
ducted hour-long interviews with 238 journalists who worked for
“American’s most influential media outlets”—including Time,
Newsweek, and all three television networks. Their data about the same
group about which Gans writes show that their liberalism was also
manifest in attitudes about many specific policy issues. Ninety percent
of the elite journalists sampled were pro-choice on abortion, 80 per-
cent supported affirmative action, and so percent said that “the main
goal of U.S. foreign policy has been to protect U.S. business interests.”
On economic issues, media elites were, as Gans’s “responsible-capital-
ism” label implies, hardly socialists. But the journalists did endorse a
number of positions prominent in liberal criticism of free markets: 68
percent, for example, felt that “government should work to reduce sub-
stantially the income gap between the rich and the poor” Finally, in
every presidential election between 1964 and 1976, at least 80 percent of
the journalists said they had voted for the Democratic candidate
(Lichter, Rothman, and Lichter 1986, 29—30). There is, I think, no obvi-
ous way to square these data with the claim that media liberalism is
simply a matter of being independent and open-minded—even if that
is how liberal journalists define their own liberalism.

If journalists are indeed political liberals, Gans provides a very com-
pelling case for concluding that their beliefs and values are very likely
to affect their reporting—despite journalists’ protestations that they
leave their politics at the office door. Values, Gans (1980, 182, 190, 199)



Mayer « What Conservative Media? 32T

argues at a number of points, do enter into news judgments, primarily
in unconscious ways. Values also affect what Gans (1980, 201) calls “real-
ity judgments”: the untested assumptions that journalists make (and re-
port) about external reality. This subtle form of bias is borne out in
Lichter et al’s (1986, 63—71) study of what journalists remembered
when asked to summarize fictional news reports. Facts that were consis-
tent with liberal ideology generally got noticed by the journalists; facts
that were not tended to be ignored.

For a variety of reasons, moreover, there seem to be few eftective
checks on journalists’ biases. Journalists, according to Gans (1980, 230),
have “little knowledge about the actual audience” and largely “rejected
feedback from it.” They don’t pay much attention to audience mail and
tend to dismiss critical letters as coming from “nuts” and “cranks” (ibid.,
231). They also pay little attention to formal audience research. The in-
formal feedback of which they do make some use tends to come from
“family members, friends, neighbors, and people journalists meet at
parties” (ibid., 235—36)—people whom, one suspects, also share the
journalists’ basic values and beliefs.

Reliance on Official Sources

There is one other argument in Deciding What’s News that is frequently
made to buttress the claim that the media have a conservative bias.*
The argument has two major steps. First, most media stories are based
on the statements and actions of leading elected and governmental offi-
cials: the president, members of Congress, cabinet officers, and top offi-
cials at the state and local level. Second, because reporters get most of
their stories from these “official sources,” they are subservient to these
sources. Reporters “must concentrate on stories that please their
sources, since angering them may endanger their closeness or rapport,
thus ending the reporter’s usefulness on the beat” (Gans 1980, 133).
Hence, they tend to produce stories that accept government pro-
nouncements at face value and show top officials in a positive light.

At one level, there is little doubt about the descriptive accuracy of
this argument’s first step: as Gans shows in chapter 1, and as numerous
other studies have also documented, leading public officials, particularly
the president, get far more coverage than other would-be newsmakers.>
There is, however, an enormous difference between saying that news
derives from official sources and saying that news derives from conserv-



322 Critical Review 10l. 17, Nos. 3—4

ative sources. In actuality, the public officials who supply most of the
news are, in ideological terms, a highly variegated group, including lib-
erals as well as conservatives, Democrats as well as Republicans—re-
gardless of which party is in power. Ronald Reagan, Jesse Helms, and
George W. Bush are or were oft-quoted public officials, but so are Ted
Kennedy, John Kerry, and Bill and Hilary Clinton. If the modern
media’s obsession with the presidency helped Reagan advance his con-
servative policies (and the evidence that it actually did so is quite
mixed; see Mayer 1992), it also helped Bill Clinton promote his more
left-of-center agenda. A focus on those who already hold major posi-
tions of governmental power does, it is true, inhibit coverage of more
extreme opinions, but this effect, too, applies to both ends of the ideo-
logical spectrum: socialism and radical feminism don’t get much atten-
tion in the news, but neither do libertarianism or Christian fundamen-
talism.

The second step in Gans’s argument about official sources is equally
problematic. More than Gans and other media critics recognize, the re-
porter-source relationship is a two-way street. Sources have control over
certain kinds of information that reporters need, but reporters also con-
trol resources that sources plainly value. In particular, the White House
correspondents are the gatekeepers who regulate the president’s access
to the larger American public. Though presidents sometimes speak
about trying to go “over the heads of the media” by taking their case
“directly to the people,” their capacity to do this is actually quite lim-
ited. Most of what the public learns about the president will be based
on media coverage. The media do pay attention to official sources in
general and the presidency in particular, but this doesn’t mean that offi-
cials or the president decide the slant of media coverage.

The presidency, it is worth adding, is not a single, unified actor.
‘Whatever the president and/or his press secretary may say about a par-
ticular issue, there may be high government officials who will, on or off
the record, tell a somewhat different story. If the Defense Department
claims that fighting is going well in a particular foreign conflict, the
State Department and even some officials within Defense may express a
contrary view. Congress, of course, speaks with an even more frag-
mented voice. Thus, if the president refuses to cooperate with, say, the
White House correspondent of the New York Times, this doesn’t mean
that the Times will not carry a story from the White House. More
likely, it means that a story will be written that simply doesn’t include
the president’s own message and perspective.



Mayer - What Conservative Media? 323

Who finally has the dominant position in the reporter-source rela-
tionship? In my view, there is no way to settle this question on a theo-
retical or abstract level. Both sides have important resources but also
substantial needs. To borrow some terminology from negotiation analy-
sis, these needs and resources probably define a broad “zone of agree-
ment.”® The final “contract” that is, in effect, negotiated between “the
media” and “the president” will vary from day to day and from one ad-
ministration to the next. The proper way to settle the question, there-
fore, is to look at the actual content of media news reports. And as any
one of the last eight presidents would surely testify, obsessive coverage
of the president doesn’t necessarily mean favorable coverage. The White
House bureaus that every major news organization diligently maintains
produce a great number of very negative stories.” People like Andrea
Mitchell, Leslie Stahl, David Gregory, and Dana Milbank don’t just re-
port whatever the president says each day, without comment or criti-
cism, still less with the positive “spin” that the president’s press secretary
puts on it. They also run stories about how the president’s economic
policies aren’t working, how his foreign policy is in disarray, or about
the latest scandals surrounding him, the vice president, or the president’s
appointees.

In the end, then, Gans does not come close to demonstrating that the
major American news media have a conservative bias. His analysis
probably does go some way toward showing that the media are not radi-
cal, particularly on economic issues. Unfortunately, Gans sometimes
seems to view the world through the lenses of the New Left. It is as if
everyone, including journalists, can be divided into two groups: radicals
and the Establishment (a word that Gans actually uses, suitably capital-
ized, at several points; e.g., Gans 1980, xiv). The Establishment is invari-
ably unified, change-resistant, and conservative. Hence, if the media
aren’t radical, they must be conservative. There are some senses in
which one can meaningfully label Al Gore or John Kerry conservative:
they don't, for example, advocate violent revolution. But such labeling
distorts what most contemporary observers mean when they complain
about “liberal media bias”

The Media Are Corporate Owned. So What?

The first edition of Ben Bagdikian’s The Media Monopoly was published
in 1983.8 It is some measure of its influence that it is favorably cited by



324 Critical Review 10l. 17, Nos. 3—4

almost every subsequent book that argues that the media have a conser-
vative bias.”

The most famous single argument in this book concerns the grow-
ing concentration of ownership in the mass media. Bagdikian looked at
five major types of media: newspapers, magazines, television, book pub-
lishing, and movies. He asked: How many corporations control half of
the total market share of each type of media? In television, for exam-
ple, just three firms—ABC, NBC, and CBS—accounted for a substan-
tial majority of all programs viewed in 1983 (although this percentage
has declined substantially since then). Similarly, twenty companies ac-
counted for more than half of the daily papers purchased in the United
States. In 1983, Bagdikian concluded, 46 corporations controlled more
than half of the business in the five types of media put together. By
1990, just 23 corporations controlled half the business in these five
media.10

Media-concentration data aside, The Media Monopoly is a com-
pendium of arguments about the effects of money on media. At one
point or another, Bagdikian argues that:

1. Large media firms provide news and entertainment that is highly
sympathetic toward corporations in general and toward pro-cor-
porate public policies.

2. Large media firms run stories that promote their own corporate
interests, and kill or downplay stories that are unfavorable to the
firm.

3. Corporations run a considerable amount of advertising that is
designed to improve their own image and/or the image of busi-
ness generally, rather than to sell products.

4. When an independent newspaper is purchased by a chain, the
quality and quantity of its news coverage is likely to decline.

5. Large media corporations often seek special favors from govern-
ment and, because of their perceived influence on public opin-
ion, frequently get them.

6. Media corporations cater not to all consumers, but only to those
demographic groups coveted by advertisers.

7. Mass advertising has been primarily responsible for the increas-
ing prevalence of monopoly newspapers.

8. Competitive newspapers are journalistically superior to monop-
oly newspapers.

9. A remarkably large proportion of the typical newspaper—and



Mayer - What Conservative Media? 325

thus of the raw materials that make up the newspaper—consists
of advertising.

10. Mass advertising inflates the prices of the products advertised.

11. Some articles and programs are killed because they offend the in-
terests of major advertisers, while other articles and programs are
run just because they are pleasing to potential sponsors.

12. In the pursuit of profits, the television networks put on programs
that have too much sex and violence.

13. Newspapers’ pursuit of short-term profits has actually resulted in
a long-term decline in newspaper readership.

The first point worth noting about this list is that many of the argu-
ments Bagdikian makes are ones with which conservatives could easily
agree, since they have no obvious implications for the issue of media
bias. No major conservative writer on media of whom I am aware has
ever written a defense of chain newspapers, nor would a conservative
have any special reason to deny the possibility that advertisers value
some viewers and readers more than others, or that this preference gets
translated into advertising rates and program choices. Conservative pro-
family groups have been at least as vigorous as those on the left in argu-
ing for less sex and violence on television. And some of the most sting-
ing denunciations of monopoly newspapers today come from
conservatives who live in cities like Los Angeles and Minneapolis, in
which the only daily newspaper has, they believe, a very severe liberal
bias. 1!

Bagdikian’s Dubious Evidence

I will focus on the few arguments Bagdikian presents that do have im-
plications for the conservative-bias issue—particularly point 1 on the
list. Bagdikian’s book is filled with sweeping declarations about how fa-
vorable the media are toward business. For example:

No sacred cow has been so protected and has left more generous
residues in the news than the American corporation. . . . Since World
‘War I hardly a mainstream American news medium has failed to grant
its most favored treatment to corporate life. . . . There have also been
ugliness and injustice [reported] in corporate wielding of power. . . .



326 Critical Review 10l. 17, Nos. 3—4

But through it all, most of the mass media depicted corporate life as
benevolent and patriotic. (Bagdikian 2000, 47—48.)

Does Bagdikian make his case? Do the American media have a pro-
corporate bias?

Like Gans, Bagdikian provides no rigorous or systematic evidence to
back up his charges. In a 252-page book (not including end notes), he
cites not a single content study showing that media stories about busi-
ness or corporations are actually favorable. His evidence is, instead, en-
tirely anecdotal—and most of the anecdotes are not about stories that
were run, but about stories that were not: books and articles about cor-
porate wrongdoing that were killed, or at least were not given as much
attention as Bagdikian feels they deserved. The number of such inci-
dents cited in Bagdikian’s book is not particularly large, with an excep-
tion to be noted later; nevertheless, they provide almost all the evidence
Bagdikian produces to support his conclusion that the media are highly
protective of corporate interests.

The plain problem with this method is that it is most unclear what
sorts of general conclusions can be drawn from anecdotal evidence.
Granting that some books and stories have been killed because they af-
fected powerful economic interests, is this something that occurs regu-
larly or rarely? And what, if anything, do these cases tell us about the
stories on business and corporate behavior that do get reported? For
every anti-corporate story that is suppressed, a business defender might
argue, there are dozens more that do get published or broadcast. “Hal-
iburton,” “Enron,” and “Wal-Mart” did not become one-word epithets
due to lack of media coverage.

At times, Bagdikian’s unwillingness to evaluate his anecdotal material
against the larger totality of what is printed or broadcast seems almost
painfully obvious. In chapter 2 of his book, for example, he relates a
story about how in 1973, Warner Modular Publications killed a book
called Counter-Revolutionary Violence, co-authored by Noam Chomsky,
the thesis of which was that “the United States, in attempting to sup-
press revolutionary movements in underdeveloped countries, had be-
come the leading source of violence against native people” (Bagdikian
2000, 33). Just as the book was about to be published, Bagdikian says, it
was suddenly cancelled on the grounds that it would “embarrass the
parent firm.” The books that had been printed were destroyed, and all
references to it in the publishing house’s catalogue were deleted.

Assuming that this story is true (Warner Communications denies it),



Mayer - What Conservative Media? 327

it surely reflects very poorly on both Warner and William Sarnoft, the
Warner executive most responsible for the decision. But does Bagdikian
really believe that Noam Chomsky is having trouble getting his work
published? According to the Harvard University library catalogue
(which I consult because it is likely to be nearly exhaustive), Chomsky
published 49 books on various political topics between 1973 and 2003,
with twenty different publishing houses.!2 Whatever Warner Commu-
nications may have decided to do, other firms were there to fill the gap.
Chomsky’s work is most definitely getting published.

Bagdikian’s anecdotal method can be undercut in a second way. For
every instance he can cite of an anti-corporate story that wasn’t pub-
lished, one can find an anecdote that cuts in the opposite direction: an
anti-corporate story that was published or broadcast even though it
probably shouldn’t have been, because it was based on insubstantial or
trumped-up evidence. Consider two examples that are favorites among
critics of liberal media bias:

1. On November 17, 1992, “Dateline NBC,” a prime-time news-
magazine program, ran a story called “Waiting to Explode?”, which
claimed that certain kinds of General Motors trucks were unsafe be-
cause their gas tanks were mounted outside the vehicles’ frames. The vi-
sual highlight of the story was a crash test in which a car slammed into
the side of a truck and the truck immediately burst into flames.

There was only one problem: the test was rigged. As NBC admitted
on a later “Dateline” program in February, 1993, the consultants who
performed the test had put “incendiary devices under the trucks to in-
sure that there would be a fire if gasoline were released from the truck’s
tank.” And to insure that gasoline was released, the gas tank was filled
beyond capacity, and the original gas cap was replaced by an “ill-fitting”
cap salvaged from another truck. None of this was, of course, was men-
tioned in the original report.13

2. In late 1978, “60 Minutes” asked to interview executives from the
[linois Power Company (IP), in connection with a nuclear power plant
the company was building in central lllinois. IP agreed, with the stipu-
lation that, every time “60 Minutes” was filming on company property,
IP could film the same scenes and interviews. In November 1979, “60
Minutes” broadcast a typically hard-hitting story on IP, claiming that
the plant’s construction was being delayed and costs increased because
of gross mismanagement on the company’s part. [P, however, issued its
own “response video,” which showed the entire “60 Minutes” story, but
periodically interrupted it to provide additional information, most of



328 Critical Review 10l. 17, Nos. 3—4

which “60 Minutes” had been told about but left out, and interview
material that was edited out of the broadcast.

The IP “response video” is a devastating critique of the “60 Min-
utes” report. The person identified in the story as IP’s “sharpest critic”
had serious credibility problems: he had plainly falsified a substantial
number of items on his résumé and had uncertain expertise in the area
of nuclear power. “60 Minutes” knew about these problems, but never
mentioned them. Many other assertions about IP made in the story
were either unsupported or technically true but highly misleading. And
“60 Minutes” completely misinterpreted a major planning document
examined in the story, in a way that made the company’s construction
schedule look ridiculously optimistic. As one commentator noted:

In virtually every case, the Illinois Power film shows “60 Minutes”
omitting portions of interviews that offer evidence challenging its
contentions against the power company. Certainly, Illinois Power tries
to put its best face on things. But “60 Minutes” follows a pattern of
believing the worst and artfully neutralizing elements that might dis-
turb that pattern.14

If the “corporate media” are even half so protective of corporate in-
terests as Bagdikian claims, it is difficult to explain how incidents like
these could occur. Far from looking for reasons to kill them, NBC and
CBS ran stories that were far more critical of the corporations in ques-
tion than a fair reading of the evidence would have justified. So why
should we take Bagdikian’s handful of anecdotes as representative?

A final problem with Bagdikian’s anecdotes is their accuracy. In a fair
number of cases, he leaves out important information or overstates the
evidence provided by the sources he cites. For example, Bagdikian
(2000, 39) offers the following instance of corporate influence over the
media:

The quick empathy that power centers have for each other seemed to be
demonstrated when Kermit Roosevelt, a former Central Intelligence
Agency (CIA) officer, wrote a book called Countercoup: The Struggle for
the Control of Iran. It was the author’s inside version of how intelligence
agencies overthrew a left-leaning Iranian premier, Mohammed
Mossadegh, in 1953 and reinstated the Shah. The issue was control of oil.
The plot was called “Ajax,” of which Roosevelt wrote: “The original
proposal for Ajax came from the Anglo-Iranian Oil Company (AIOC)
after its expulsion from Iran nine months earlier.” The book was pub-



Mayer - What Conservative Media? 329

lished by McGraw-Hill in early 1979. Books were on sale in bookstores
and reviewer copies were already in the mails when British Petroleum,
successor corporation to AIOC, persuaded McGraw-Hill to recall all the
books—from the stores and from reviewers.

But the source Bagdikian cites for this anecdote, a 1979 article in the
Wall Street Journal, tells a story that is importantly difterent. In the origi-
nal manuscript, according to the Journal, Roosevelt claimed that the
CIA engineered the 1953 coup by working with a British intelligence
unit called MI6 “that doesn’t even like to acknowledge its existence, let
alone its role in planning Mideast coups.” As a former CIA operative,
Roosevelt had to submit his manuscript to the CIA for prepublication
review; when he did so, the CIA “insisted that any direct references to
British intelligence would have to go.” So Roosevelt changed the of-
fending passages “so that they referred instead to Anglo-Iranian Oil
Co” instead of British intelligence. British Petroleum understandably
objected to this change, since it was now being blamed for a coup in
whose planning or execution it had no role. When the issue was raised
with McGraw-Hill, the publisher decided, to its credit, that the “mis-
statements” were significant enough to require correction (McGraw-
Hill was also threatened with a libel suit), and thus it recalled the copies
that had already been printed (Ignatius 1979; Dong 1979). The revised
version was published in early 198o—another point Bagdikian neglects
to mention—with all references to the Anglo-Iranian Oil Company
changed to “British intelligence.”1> Even the reviewer for the Nation
said that the role of British intelligence in the revised edition is “cor-
rectly ascribed” (Powers 1980, 437).

Similarly, Bagdikian (2000, 167, ellipses in original) quotes a senior
vice-president of MGM as telling a group of newspaper executives that
$500 million worth of movie ads

cannot be taken for granted and you've got to get this word to your edi-
torial counterparts. . . . Today the daily newspaper does not always create
a climate that is supportive and favorable to the motion picture industry.
.. . Gratuitous and hateful reviews threaten to cause the romance be-
tween newspapers and the motion picture industry to wither on the
vine.

Once again, however, the article Bagdikian cites paints a somewhat
different picture of what this MGM executive, Richard Kahn, actually
said. He did complain about the way newspapers treated the motion-



330 Critical Review 10l. 17, Nos. 3—4

picture industry, but negative reviews were actually far down his list of
complaints. The full sentence from his speech, as quoted in the source
of which Bagdikian relies, reads:

Such things as wall-to-wall amusement sections with little or no editor-
ial coverage, elimination of movie logs, chaotic and discriminatory rate
structures, bad reproduction, inconsistency of column widths, unreason-
ably long deadlines and unqualified reviewers and gratuitous and hateful re-
views threaten to cause the “romance” between newspapers and the motion picture
industry to “wither on the vine.” (Gloede 1981, emphasis added.)

In later portions of the speech, Kahn urged the newspaper execu-
tives to revise their rate structures, give as much news coverage to
movies as they do to television, “improve the quality of your repro-
duction [and] page layout,” and continue to provide “free movie time
clock log[s].” Kahn also complained about “misanthropic headline
writers” who turned “a negative review” into a “poisonous polemic,’
but that criticism seems much milder, and like a less heavy-handed at-
tempt to intrude into newspaper editorial functions, when placed in the
full context of the speech.

Are the Corporate Media Pro-Business?

It is precisely because anecdotes can be found to substantiate almost any
view of the media that communication scholars in almost all social-sci-
ence disciplines agree that the best way to study media content is by
using content analysis, which aspires to measure communication con-
tent in ways that are relatively objective and generalizable. Content
analyses of business-news coverage have almost invariably found that
business gets considerably more negative than positive coverage. Ted J.
Smith III, for example, examined the major themes in network news
coverage of business and industry during three one-year periods in the
1980s. In all three periods studied, critical coverage overwhelmed posi-
tive coverage by a ratio of 11:1 or greater. As Smith (1988, 66) notes, in
1984—85 and 1986—87,

almost one out of every five economic stories—and perhaps s—7 percent
of all television news stories—included an explicit attack on a business
or businessman. . . . Businessmen were more often portrayed as criminals
on network television news than as benefactors of any kind.



Mayer - What Conservative Media? 331

Similarly, Lichter, Rothman, and Lichter (1986, 270-92) showed that
the oil industry received a great deal of highly negative coverage during
the 1970s. The New York Times, Time magazine, and the national televi-
sion networks portrayed oil companies as monopolistic, as having ma-
nipulated supplies in order to increase their own profits, and as primar-
ily responsible for the decade’s major energy shortages.

In short, business received a great deal of critical coverage in the
American media, and comparatively little positive coverage, contrary to
Bagdikian’s assertion.

Bagdikian’s argument that the major American media are pro-corpo-
rate extends to entertainment programming, not just news. In order to
provide a favorable atmosphere for corporate money-making and to at-
tract advertisers, television in particular is supposedly replete with pro-
grams that are designed to sell the “corporate ideology” (Bagdikian
2000, 155—61). But here, too, serious content studies provide a very dif-
ferent picture.

The most comprehensive study of the social and political content of
entertainment television is another product of the indefatigable Lichter,
Lichter, and Rothman, who analyzed 620 randomly selected programs
(31 per year) broadcast between 1955 and 1986, roughly contemporane-
ous with the period Bagdikian studied. One of their most striking con-
clusions was about how negatively business and business people were
portrayed on television. “Across the entire three decades of our study,”
Lichter et al. (1994, 210—11) found, “business characters were consis-
tently depicted more negatively than those in other occupations.”
Forty-five percent of all the businessmen on TV were coded as playing
negative roles, versus 37 percent who were portrayed positively (the rest
were neutral). By contrast, all other characters whose occupations were
identifiable (lawyers, doctors, blue-collar workers, etc.) were depicted
positively by a two-to-one margin (46 percent positive, 23 percent neg-
ative). “The proportion of bad guy businessmen,” in short, “is almost
double that of all other occupations.”

Moreover, businesspeople depicted on television were

over three times more likely to be criminals than are members of other
occupations. One in seven business characters commits a crime, com-
pared to one in twenty-three characters in all occupations. . . . Even this
underestimates the venality of TV’s businessmen, since their crimes tend
to be either violent or sleazy. They commit 40 percent of the murders



332 Critical Review 10l. 17, Nos. 3—4

and 44 percent of vice crimes like drug trafficking and pimping. (Ibid.,
211.)

The institution of business was also treated badly. The theme of
“corruption versus honesty” in business was raised in 68 different pro-
grams; 81 percent of them found honesty to be lacking in business.
Twenty-one programs dealt with the “relationship of business to gov-
ernment.” In all but one case, the theme was that “business wields ex-
cessive power over the public arena in order to obtain preferential treat-
ment” (Lichter, Lichter, and Rothman 1994, 229, 232).

Another study, conducted by the Media Institute, analyzed 200 en-
tertainment programs (4 episodes from each of 50 programs) that aired
in 1979 and 1980. Of 118 business characters in these programs, 67 per-
cent were portrayed negatively, while just 25 percent were shown in a
positive light. Moreover, the study found, “American business is slapped
with an even worse image than are individual businessmen” (Theberge
1981, 29). When business characters were shown acting positively, the
positive acts almost never arose from their business activities. In one
program, a businessman had adopted two orphaned black children, but
the focus of this series was on the businessman’s home life; his business
received only passing mention. By contrast, when characters were actu-
ally shown performing business activities, 86 percent were portrayed
negatively; only 7 percent were portrayed positively.

Bagdikian’s argument that news and entertainment programming
adopts a pro-corporate stance to attract or retain advertising is no better
supported. Again, his evidence is entirely anecdotal—and in this case,
most of the anecdotes are rather dated, even when first published in the
1983 edition of his book, let alone when repeated in the subsequent
editions. The NBC “Camel News Caravan” would not air film showing
a “No Smoking” sign—in the early 1950s (Bagdikian 2000, 156). Esquire
magazine apologized to piano manufacturers for an article claiming that
guitars were better than pianos—in 1941 (ibid., 161). Bagdikian quotes a
series of memos and statements in which executives at major corpora-
tions discuss the kinds of television programs on which they wish to
advertise; all are taken from hearings conducted by the Federal Com-
munications Commission in 1961 (ibid., 156—59). The New York Times
gave insufficient coverage to the link between cancer and cigarettes—in
1953 and 1954. The president of the Grocery Manufacturers Associa-
tion claimed that he had been able to persuade a number of major
magazines to run “favorable food articles”—in 1962 (ibid., 162).



Mayer - What Conservative Media? 333

The Logic of the Corporate Media

It is worth noting, in this connection, that Gans (1980, 253)—who can
hardly be accused of being a right-wing or pro-business zealot—was
quite insistent that, at least at the news organizations he studied, the
news was not altered in response to pressure from advertisers. As he put
it:

‘While [journalists] occasionally suspect their superiors of using commer-
cial considerations, there is never any suspicion that they had surrendered
to advertisers. In our discussions about successful advertiser censorship,
the journalists could think of only a few, well-publicized cases, many
dating back to the 1950s. In any case, top producers and editors would
not consider killing a story or story suggestion because it might antago-
nize advertisers; nor do chilling effects lead to unconscious self-censor-

ship.16

Gans observed an invisible but very real wall between advertising and
news decisions that, arguably, has a business motive behind it, even
though it has become enshrined in an ethical code. Journalism makes
money for “corporate media conglomerates” by selling advertising,
which depends on maintaining a large audience. Members of the audi-
ence who suspect that they’re getting pro-advertiser propaganda dressed
up as objective journalism will stop viewing or reading. The bottom-
line considerations that are paramount to corporate media conglomer-
ates demand the protection of the most valuable commodity possessed
by their news operations—their credibility—against commercialist
taint. Thus, the logic dictated by the very thing that Bagdikian decries,
the profit motive, is inconsistent with his claim that the news media
shill for their advertisers.

Another problem with this part of Bagdikian’s analysis is his failure
to distinguish between what advertisers say they want and what they
actually get. Bagdikian quotes a succession of memos and statements
from major advertisers saying they want programs in which a business-

LT3

man isn’t “cast in the role of a villain” (2000, 157) and that “reinforce
our corporate messages’ (ibid., 160). But it is by no means obvious that
the advertisers were successtul in this effort, any more than politicians
are successful when they ask for more favorable media treatment. To
judge from the Lichter, Lichter, and Rothman data, advertisers were, in

fact, strikingly unsuccessful.



334 Critical Review Tol. 17, Nos. 3—4

Moreover, advertisers can be accommodated in other ways than by
changing program content. To quote Gans (1980, 254) again:

[Elite-media producers and editors] know their most regular advertisers
but think about them only in cases of possible conflict. If a top producer
chooses a story on smoking and lung cancer, he checks whether a ciga-
rette company is listed as one of the day’s sponsors; and after first
proposing, tongue in cheek, to place the story immediately before or
after the cigarette commercial, he informs the business department of
the story, which in turn allows the sponsor (or the advertising agency) to
postpone the commercial for another day. If the agency decides to run
the commercial nevertheless, it will be placed as far away as possible from
the cancer story.

This type of accommodation also seems to have occurred in another
case cited—and, I believe, misinterpreted—by Bagdikian (2000, 167). “In
1978, he claims, Air Canada “notified newspaper advertising managers
that its ads would be canceled as long as any news story of an Air
Canada crash or hijacking ran in the paper and if its ads were carried
within two pages of a news story of any crash or hijacking on any air-
line” Actually, the article Bagdikian cites says that Air Canada had asked
newspapers to “remove the airline’s ads if there is news of an Air
Canada accident or hijacking, and to keep the ads out of the paper until
the story is no longer being carried” (Editor & Publisher 1978, emphasis
added). In other words, Air Canada was not threatening to withdraw its
ads from any paper that covered an Air Canada accident. (Given the
contemporary media’s fondness for disaster stories, particularly high-pro-
file tragedies like airplane crashes, did Bagdikian really believe that news-
papers would have responded favorably to such an ultimatum?) It merely
asked that the ads not be run in the same issue with such stories.

The only charge made by Bagdikian that seems to be reasonably
well-supported by the evidence in his book is the second on my list
above: namely, that media firms sometimes kill or downplay stories that
are unfavorable to the parent company. Here, too, the evidence is anec-
dotal, but there are enough anecdotes to convince me, at least, that the
problem is real, though far from inevitable or universal.l”

It is important to be clear about what this charge amounts to. It may
be true, as Bagdikian claims, that the Los Angeles Times once provided
very sympathetic coverage of proposed California water projects partly
because its own real-estate holdings would have become considerably
more valuable if those projects were built (2000, 39—40).18 But this does



Mayer - What Conservative Media? 335

not imply that the Times took a pro-business stance on other issues,
where its own corporate interests were not immediately at stake.

Thus, while Bagdikian provocatively discusses the effects of the profit
motive on media structure, his most fundamental assertions about media
content are simply not proven. There is little evidence in The Media Mo-
nopoly that the mainstream media really do grant their “most favored
treatment to corporate life,” and much evidence elsewhere against this
claim.

Assumptions vs. Evidence

For reasons of space, this article has featured an analysis of just two
books on the topic of media bias, albeit two books that have been
highly influential among academic media critics. Both books seem to
assume that the conservative bias of the media is so self~evident that it
requires little more than a few anecdotes to illustrate a general pattern
that “everybody knows” is out there.

In Gans’s case, one can at least say that his book was published at a
time when serious studies of the media-bias question were still in their
infancy. But the later editions of Bagdikian’s book appeared at a time
when a significant number of studies contesting his central thesis were
already in print. But Bagdikian never seems to take the opposite point
of view very seriously. Conservative criticisms of the media are dis-
missed as though they were figments of the imaginations of self-inter-
ested corporate executives and corporate-funded think tanks.

At a minimum, I hope that this article cautions scholars who, having
perhaps read the likes of Gans and Bagdikian too uncritically, or having
seen glowing references to them frequently repeated, believe that the
media’s right-wing bias has been conclusively established. In these two
books (and in the many similar books I have examined to date), the
claim that the American media have a conservative bias is unproven, at
best.

NOTES

1. For a brief review of the survey evidence, see Mayer 2004. In September 2003,
for example, the Gallup Poll asked a national sample, “In general, do you think
the news media is too liberal, just about right, or too conservative?”” Forty-five
percent said too liberal, 14 percent too conservative.



336

Critical Review Vol. 17, Nos. 3—4

. Though the book was first published in 1979, all references in this article are

based on the 1980 edition.

. For two good examples of political scientists who endorse Gans’s approach, see

Page and Shapiro 1992, 376-81; and Iyengar and Kinder 1987, 132.

. For other presentations of the same argument, see Page and Shapiro 1992, 380;

and Hertsgaard 1988, ch. 4.

. For particularly good data on this point, see Sigal 1973, ch. 6.
. For a good explanation of the basic concepts used here, see Raiffa 1982, ch. 4.

7. See, for example, Smoller 1990; Robinson, Clancy, and Grand 1983; and Smith

IO.

II.

I2.

13.

4.
15.

16.

1988.

. Unless specifically indicated otherwise, my discussion is based on the sixth edi-

tion (Bagdikian 2000).

. Michael Parenti (1993), for example, cites him six times in chapter 2 and six

more times in chapter 3. See also Herman and Chomsky 1988, 4—5; and
McChesney 1999, 19.

Actually, in the 1983 edition of his book, Bagdikian looked at six major types of
media — the five listed in the text above, plus radio—and concluded that so
corporations controlled more than half of the business in all six types com-
bined. See Bagdikian 1983, 7—20. By 1987, however, he had dropped radio from
the list, for no apparent reason except that it was an “exception” to the general
pattern. “Had radio been excluded” from the 1983 list, he noted in 1987
(19—20), “the fifty dominant corporations would have been forty-six.” The
number of dominant media corporations then declined, according to
Bagdikian’s figures, to 29 in 1987 and 23 in 1990. For whatever reason, the 1990
count has not been updated in subsequent editions: the list of corporations in
the sixth edition, published in 2000 (21—24), is identical with that published ten
years earlier.

Conservatives might disagree with Bagdikian about the proper remedies for
these problems, but that is a different matter.

The count excludes Chomsky’s purely linguistic works, pamphlets, books pub-
lished in foreign languages, and a considerable number of videotapes and sound
recordings based on interviews with or lectures by Chomsky. It does include
second and all other subsequent editions, where these included revisions or
new material, and a number of books that consisted of extended interviews
with Chomsky edited by someone else.

This account draws on Kolbert 1993; Kurtz 1993a, 1993b; Byron 1993; and
Mashberg 1993.

Paul Good, as quoted in Lichter, Rothman, and Lichter 1986, 151.

For example, the sentence quoted in Bagdikian’s paragraph now reads, “The
original proposal for AJAX came from British intelligence after all efforts to get
the Mossadegh to reverse his nationalization of the Anglo-Iranian Oil Com-
pany (AIOC) had failed.” See Roosevelt 1979, 3. According to Thomas Powers,
this arrangement was worked out between the CIA and the Secret Intelligence
Service (SIS) as “the best way out of the mess.” See Powers 1980, 437.

By “commercial considerations,” Gans means that stories were occasionally



Mayer - What Conservative Media? 337

chosen because they would attract or hold an audience, or that stories were not
covered because it was too expensive to do so—not that stories were chosen on
the basis of their compatibility with commercials. For a more detailed explana-
tion, see Gans 1980, 214—20.

17. On this issue as well, Gans (1980, 257) has a more nuanced discussion.

18. In this case, Bagdikian does interpret his source correctly (see Joseph 1981),
though the alleged misdeeds occurred in the 1960s and 1970s.

REFERENCES

Alterman, Eric. 2003. What Liberal Media? The Tiuth about Bias and the News. New
York: Basic Books.

Bagdikian, Ben J. 1983. The Media Monopoly. Boston: Beacon Press.

Bagdikian, Ben J. 1987. The Media Monopoly, 2nd ed. Boston: Beacon Press.

Bagdikian, Ben J. 1990. The Media Monopoly, 3rd ed. Boston: Beacon Press.

Bagdikian, Ben J. 2000. The Media Monopoly, 6th ed. Boston: Beacon Press.

Byron, Christopher. 1993. “Crash and Burn: NBC Takes the Heat.” New York, Feb-
ruary 22: 19—20.

Dong, Stella. 1979. “Petroleum Firm’s Protest over Name-Spill Fuels Recall of
‘Countercoup.’” Publishers Weekly, November 19: 14—17.

Editor & Publisher. 1978.Airline Issues Ad Disaster Rules.” November 11: 4.

Gans, Herbert J. 1980. Deciding What’s News: A Study of CBS Evening News, NBC
Nightly News, Newsweek, and Time. New York: Random House.

Gitlin, Todd. 1980. The Whole World Is Watching: Mass Media in the Making and Un-
making of the New Left. Berkeley: University of California Press.

Gloede, Bill. 1981. “MGM Exec Voices Concerns over Newspaper Policies.” Editor
& Publisher, January 31: 7.

Herman, Edward S., and Noam Chomsky. 1988. Manufacturing Consent: The Political
Econony of the Mass Media. New York: Pantheon.

Hertsgaard, Mark. 1988. On Bended Knee: The Press and the Reagan Presidency. New
York: Farrar Straus & Giroux.

Ignatius, David. 1979. “The Coup Against ‘Countercoup’s How a Book Disap-
peared.” Wall Street Journal, November 6: 1979.

Iyengar, Shanto, and Donald R. Kinder. 1987. News That Matters: Télevision and Ameri-
can Opinion. Chicago: University of Chicago Press.

Johnstone, John W. C., Edward J. Slawski, and William W. Bowman. 1976. The News
People: A Sociological Portrait of American Journalists and Their Work. Urbana:
University of Illinois Press.

Joseph, Nadine. 1981. Columbia Journalism Review 19 (January/February): 8—9.

Kolbert, Elizabeth. 1993. “NBC Settles Truck Crash Lawsuit, Saying Test Was ‘Inap-
propriate.” New York Times, February 10: A1.

Kurtz, Howard. 1993a. “NBC Apologizes for Staged Crash, Settles with GM.” Wash-
ington Post, February 10: AT.



338 Critical Review 10l. 17, Nos. 3—4

Kurtz, Howard. 1993b. “Crash Test Report Slams NBC; Internal Probe Finds Stag-
ing ‘Amateurish.” Washington Post, March 23: B1.

Lichter, S. Robert, Stanley Rothman, and Linda S. Lichter. 1986. The Media Elite:
America’s New Powerbrokers. New York: Hastings House.

Lichter, S. Robert, Linda S. Lichter, and Stanley Rothman. 1994. Prime Time: How
TV Portrays American Culture. Washington, D.C.: Regnery.

Mashberg, Tom. 1993.“A Detective Story: How GM Solved Case of Naughty Net-
work’s Contrived Crash Test.” Boston Glove, February 11: 45.

Mayer, William G. 1992. The Changing American Mind: How and Why American Public
Opinion Changed between 1960 and 1988. Ann Arbor: University of Michigan
Press.

Mayer, William G. 2004. “Why Talk Radio Is Conservative.” The Public Interest, no.
156 (Summer): 86—103.

McChesney, Robert W. 1999. Rich Media, Poor Democracy: Communication Problems in
Dubious Times. Urbana: University of Illinois Press.

Page, Benjamin 1., and Robert Y. Shapiro. 1992. The Rational Public: Fifty Years of
Tiends in Americans’ Policy Preferences. Chicago: University of Chicago Press.

Parenti, Michael. 1993. Inventing Reality: The Politics of News Media, 2nd ed. New
York: St. Martin’s Press.

Powers, Thomas. 1980. “A Book Held Hostage.” Review of Roosevelt 1979 The
Nation, April 12: 437—40.

Raiffa, Howard. 1982. The Art and Science of Negotiation. Cambridge, Mass.: Harvard
University Press.

Robinson, Michael, Maura Clancy, and Lisa Grand. 1983. “With Friends Like
These. ... " Public Opinion 6 (June/July): 1—4.

Roosevelt, Kermit. 1979. Countercoup: The Struggle for the Control of Iran. New York:
McGraw-Hill.

Sigal, Leon V. 1973. Reporters and Officials: The Organization and Politics of
Newsmaking. Lexington, Mass.: D.C. Heath.

Smith, Ted J., III. 1988. The Vanishing Economy: Television Coverage of Economic Affairs,
1982—1987. Washington, D.C.: Media Institute.

Smoller, Fredric T. 1990. The Six O’Clock Presidency: A Theory of Presidential Press Re-
lations in the Age of Télevision. New York: Praeger.

Theberge, Leonard J., ed. 1981. Crooks, Conmen and Clowns: Businessmen in TV Enter-
tainment. Washington, D.C.: Media Institute.



