
The UK media and ‘Europe’:

from permissive consensus

to destructive dissent

OLIVER DADDOW*

International Affairs 88: 6 (2012) 1219–1236
© 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. Published by Blackwell Publishing 
Ltd, 9600 Garsington Road, Oxford ox4 2dq, UK and 350 Main Street, Malden, MA 02148, USA.

This may be the most important proposition revealed by history: ‘At the time, no one 
knew what was coming.’1

With Britain’s main parties of government deeply divided on the question of 
European integration, the country’s politicians have been reticent to the point 
of paranoia about opening up national debates about the European Economic 
Community/European Union. The national media, by contrast, have had no 
such qualms about professing their opinions on the merits and downsides of the 
European project and Britain’s contribution to it. This article argues that on the 
issue of ‘Europe’ most organs of the British media have, in a variety of ways 
and for various reasons, been on a journey between 1973 and the present from 
permissive consensus to destructive dissent. In putting forward this interpreta-
tion the article adapts Liesbet Hooghe and Gary Marks’s judgement that, since 
the signing of the Treaty of Maastricht in 1991, European policy-making elites 
have increasingly had to ‘look over their shoulders when negotiating European 
issues’. This is because public interest in notionally European-level affairs has 
risen in proportion to the number and contentiousness of landmark decisions 
being taken at the supranational level. Crucially, there has been a marked rise in 
Euroscepticism across the Continent, with national politicians having to ‘make 
room for a more Eurosceptical public’ when coming to decisions on European 
integration, especially on sensitive topics such as fiscal union and constitution-
building.2 The title of this article reflects the specificity of the British case, where 
a seismic shift took place during the 1980s. Widespread (but by no means total) 
media support, sometimes manifest as quiet or just plain uninterested acquies-
cence in the European project in its ‘common market’ guise, has given way to 
a vigorously partisan hostility bordering on a nationalist and in some arenas 
xenophobic approach to the coverage of European affairs.

*	 Thanks to Simona Guerra, Philip Lynch and Dominic Wring for reading and commenting on previous 
manifestations of this article. I gained useful feedback and sources from the participants at the Chatham House 
study groups; John Peet and William E. Paterson were particularly helpful in talking over the key issues from 
their uniquely insightful perspectives.

1	 Haruki Murakami, 1Q84, bk 1, trans. Jay Rubin (London: Harvill Secker, 2011), p. 11.
2	 Liesbet Hooghe and Gary Marks, ‘A postfunctionalist theory of European integration: from permissive 

consensus to constraining dissensus’, British Journal of Political Science 39: 1, 2009, pp. 1–23 at pp. 5 and 9. 



Oliver Daddow

1220
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

The ‘destructive’ element in this process pinpoints the British case as the very 
hardest of ‘hard’ variants of Eurosceptical opinion.3 Chris Gifford has identified 
hard Euroscepticism as that strain of populist disillusionment with the European 
project which increased in appeal inside and outside parliament during the 
Maastricht Treaty ratification process of 1991–3. It comes in a number of guises 
in various media and is a manifestation of the nation’s troublesome search for a 
cohesive British identity after the loss of empire, in which ‘Europe’ plays the part 
of ‘an “other” against which the “new” Britain can be defined’.4 Peter Anderson 
and Anthony Weymouth argue that British identity has increasingly come to be 
constructed out of opposition on political, economic, military and ideological 
grounds to ‘the presence of and perceived threat from an external “Other”, namely 
continental Europe’.5 This narrative expresses suspicion and/or antagonism not so 
much towards the EU manifestation of European integration as to the ideal of 
integration itself. Hard Eurosceptic discourse in Britain, notes Vivien Schmidt, 
exaggerates ‘the negative aspects of the impact of EU policies and practices’.6

Hard Eurosceptic frames question the legitimacy of any EU-level law or treaty 
change that might be imposed on the democratic and ‘free’ British by the tyranny 
of a devious centralizing project across the English Channel. It is something of a 
Realist zero-sum understanding of power relations that equates ‘more Europe’ with 
‘less Britain’. As the still shot from the opening credits to the Channel 4 programme 
Coach Trip shown in Figure 1 nicely illustrates, the cultural context within which 
this interpretation has come to form, establish itself and be transmitted around 
British culture and society is important. Geographical separation has bred a sense 
3	 The ‘hard/soft’ model has been developed and refined in work on comparative Euroscepticism; see e.g. Paul 

Taggart and Aleks Szczerbiak, Opposing Europe? The comparative party politics of Euroscepticism (Oxford: Oxford 
University Press, 2004). 

4	 Chris Gifford, ‘The rise of post-imperial populism: the case of right-wing Euroscepticism in Britain’, European 
Journal of Political Research 45: 5, 2006, pp. 851–69 at p. 856.

5	 Peter J. Anderson and Anthony Weymouth, Insulting the public? The British press and the European Union (London: 
Longman, 1999), p. 5.

6	 Vivien A. Schmidt, ‘Adapting to Europe: is it harder for Britain?’, British Journal of Politics and International 
Relations 8: 1, 2006, pp. 15–33 at p. 30.

Figure 1  Opening credit of Coach Trip
Copyright © 12 Yard Productions, 2012



The UK media and ‘Europe’

1221
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

of psychological distance that the British have rarely felt able or particularly willing 
to bridge effectively, especially and increasingly since the 1980s.

The coach tour of Europe undertaken by participants in this ‘reality’ television 
show is represented less as a relaxing holiday abroad than as a dangerous military 
raid into enemy territory using imagery not dissimilar from that used in the opening 
credits of the popular UK situation comedy Dad’s Army.7 Importantly, the coach 
departs from an England, Scotland and Wales wrapped in the British Union Flag 
and enters a ‘continent’ (including the Republic of Ireland) bathed in the EU flag. 
The former countries, it implies, are not part of the EU, psychologically speaking, 
and as a result the British are always going ‘to’ Europe rather than being a comfort-
able, integral part of it already. That sense of ‘belonging’ is always in doubt.

This article explains the cultural diffusion of hard Euroscepticism in Britain 
with reference to what is termed the ‘Murdoch effect’ on the way European affairs 
have come to be reported in many press and to some degree broadcast outlets 
in the UK’s ‘liberal media system’,8 where the search for competitive advantage 
has been a perennial ownership concern. As Menno Spiering argues, Euroscepti-
cism has become big business as ideologically committed and commercially savvy 
newspaper proprietors and editors have sensationalized EU-related matters for 
public consumption. In particular, they have alighted on ‘stories about foreigners 
trying to lord it over “us”, or about absurd rulings imposed on the UK by alien 
institutions’.9 At best the European polity is notional and weakly formed, and in 
Britain European affairs are reported by sceptical media to a population among 
whom knowledge of the EU political system is the lowest of all member states, 
with even dramatic advances such as the European Constitution ‘barely known’ to 
the public.10 UK tabloid press coverage accordingly tends to exaggerate for effect, 
on the tacit understanding that there will be, at best, a minimal and uncoordinated 
riposte either from EU-friendly politicians or from other media. Meanwhile, 
politicians from across the main parties have been complicit in denigrating the 
EU for party gain, with a dwindling number of openly pro-European politicians 
afraid to challenge a hard Eurosceptical narrative revivified by the eurozone crisis 
which has given rise to the unedifying notion that Britain is ‘shackled to the corpse 
of Europe’.11 As we shall see, broadsheet newspapers express Euroscepticism in 
a more restrained fashion, while television broadcasters tend to achieve greater 
balance still. The general trend, however, has been towards the predominance of 
coverage tainted by hard Eurosceptical editorialization.

7	 Explored in Oliver Daddow, New Labour and the European Union: Blair and Brown’s logic of history (Manchester: 
Manchester University Press, 2011), p. 205.

8	 Arjen van Dalen, Erik Albæk and Claes de Vreese, ‘Suspicious minds: explaining political cynicism among 
political journalists in Europe’, European Journal of Communication 26: 2, 2011, pp. 147–62 at p. 149.

9	 Menno Spiering, ‘British Euroscepticism’, in Robert Harmsen and Menno Spiering, eds, Euroscepticism: party 
politics, national identity and European integration, European studies: an interdisciplinary series in European 
culture, history and politics, no. 20, 2004, pp. 127–49 at p. 139.

10	 Martin Gleissner and Claes H. de Vreese, ‘News about the EU Constitution: journalistic challenges and media 
portrayal of the European Union constitution’, Journalism 6: 2, 2005, pp. 221–41 at p. 223.

11	 See e.g. Daniel Hannan, ‘Britain is shackled to the corpse of Europe’, Mail Online, 6 May 2012, http://
www.dailymail.co.uk/debate/article-2140532/Francois-Hollande-French-president-Britain-shackled-corpse-
Europe.html, accessed 20 Sept. 2012. 



Oliver Daddow

1222
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

The article proceeds in three parts. The next section sets the scene by assessing 
the nature of the UK media’s change of heart on European integration since the 
country’s accession to the EEC in 1973. From general support for membership, 
manifest at the time of the 1975 membership referendum, a combination of dissat-
isfaction with the EU project and a questioning attitude towards UK membership 
itself have come to characterize the default media setting. The following section 
introduces work on the sociology of media ownership to explain this move from 
permissive consensus to destructive dissent as, in large measure, a function of 
developments in media and political coverage brought about by the expansion 
of the Murdoch empire through the 1980s. The final section considers the symbi-
osis that developed between Thatcherite Euroscepticism and representations of 
‘Europe’ in the popular press, suggesting that the ‘Murdoch effect’ on the media is 
inextricably intertwined with the ‘Thatcher effect’ on contemporary Britain. The 
central argument running through the article is that the former effect rather than 
the latter provides the more persuasive explanation for the size and especially the 
manner of the collapse in media support for the EU in Britain since membership 
was achieved. The opening up of contested ground with the continuous widening 
and deepening of the EU has created many opportunities for attacking all things 
European, and the media, led by tabloid alarmism, have played a crucial enabling 
role in encouraging the Eurosceptic cause by legitimating political criticism of the 
EU. Not least, the media have worked synergistically with politicians to articu-
late a workable language of Euroscepticism that has taken hold of the popular 
imagination.

From permissive consensus to destructive dissent

Observers at the time of the 1975 UK referendum on continued membership of 
the EEC, as well as those looking back with the benefit of hindsight, are inclined to 
agree that ‘during the campaign, virtually all the mainstream national British press 
supported the Yes campaign, with the Communist Morning Star being the only 
notable national daily to back the No campaign’.12 Colin Seymour-Ure adds that 
Labour weeklies such as Tribune and the Transport and General Workers’ Union 
monthly Record, with a regular circulation of 300,000, provided valuable leadership 
to the No side in the press.13 Ernest Wistrich, however, contends that the Daily 
Express was also in the No camp, in line with its empire-first conception of Britain’s 
world role and concomitant criticism of Britain’s membership bids in the 1960s,14 
although it softened its opposition after the October 1971 parliamentary vote in 
favour of accession.15 Roy Greenslade points out that support for membership in 

12	 Mark Baimbridge, ‘The pre-history of the referendum’, in Mark Baimbridge, ed., The 1975 referendum on 
Europe, vol. 1: Reflections of the participants (Exeter: Imprint Academic, 2007), pp. 49–59 at p. 59.

13	 Colin Seymour-Ure, ‘Press’, in David Butler and Uwe Kitzinger, eds, The 1975 referendum (London: Macmillan, 
1976), pp. 214–45 at p. 217.

14	 Ernest Wistrich, ‘Lessons of the 1975 referendum’, in Baimbridge, ed., The 1975 referendum, pp. 109–20 at p. 
112; Spiering, ‘British Euroscepticism’, p. 132.

15	 Paul Gliddon, ‘The British Foreign Office and domestic propaganda on the European Community, 1960–72’, 
Contemporary British History 23: 2, 2009, pp. 155–80 at pp. 168–9.



The UK media and ‘Europe’

1223
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

UK countries other than England was less than wholehearted, with Scottish titles 
such as the trade union-run Scottish Daily News backing the No campaign.16 All in 
all, widespread press backing surely helped sway a British public which had been 
antipathetic to the EEC through the 1960s and early 1970s to the Yes side.

Partisan though some newspaper backing undoubtedly was,17 it surely also 
reflected the success of the pro-EEC movement in the government and Civil 
Service, which actively sought to persuade the media, initially to support EEC 
membership bids, and then to buttress the case for continued membership once 
inside the EEC. To begin with, the Yes campaign was better backed financially than 
the No campaign, as well as being better organized and more ruthlessly persistent 
in making its case to individual journalists and broadcasters.18 Moreover, by 1971 
Edward Heath’s government had mobilized supportive politicians and, as Paul 
Gliddon documents, top civil servants in the Foreign Office worked fervently 
behind the scenes to target key segments of the opinion-forming broadcast media 
in an information-cum-propaganda campaign that added up to nothing less than 
‘a massive publicity drive on membership’.19 Andy Mullen notes that between July 
and October 1971 alone, ministers made 280 speeches on the subject, ‘flooded the 
press with letters’, and set up a European Unit within the Information Research 
Department (IRD) to rebut the claims of the anti-European camp.20

In a more cohesive broadcast market than exists today, and at a time when 
broadcasters rather than the press were seen to set the agenda, the government 
was able to concentrate its efforts to win over broadcasters on top-rated news 
and current affairs programmes on the BBC and ITV: ‘Radio and television were 
particularly targeted, including programmes such as News at Ten, Panorama, Today, 
24 Hours, Woman’s Hour and World at One’.21 In the interest of maintaining a veneer 
of balance, equal numbers of television and radio slots were set aside for broadcasts 
on behalf of the Britain in Europe (Yes) and the National Referendum Campaign 
(No) organizations in the last fortnight of the campaign.22 By referendum day, 
BBC ‘Impartiality’ polling found just 3 per cent of the audience thought there 
was ‘a general BBC bias in favour of staying in. No one, it seemed, thought that 
the BBC was in favour of British withdrawal.’23As one prominent Conservative 
Eurosceptic has reflected, being given air time to make the case against the EEC 
was difficult enough: ‘What was worse was how [the media] distorted whatever 
we said on the few occasions they gave any space to our views or the facts we 

16	 Roy Greenslade, Press gang: how newspapers make profits from propaganda (London: Macmillan, 2003), p. 275.
17	 Anthony King, Britain says yes: the 1975 referendum on the Common Market (Washington DC: American Enterprise 

Institute for Public Policy Research, 1977), pp. 94–7; George Wilkes and Dominic Wring, ‘The British press 
and European integration’, in David Baker and David Seawright, eds, Britain for and against Europe? British politics 
and the question of European integration (Oxford: Clarendon Press, 1998), pp. 185–205 at p. 193.

18	 Baimbridge, ‘The pre-history’, p. 59; Wilkes and Wring, ‘The British press’, pp. 194–7.
19	 Paul Gliddon, ‘The British Foreign Office’, p. 164.
20	 Andy Mullen, ‘From imperial third force to the 1975 referendum’, in Baimbridge, ed., The 1975 referendum, pp. 

60–76.
21	 Mullen, ‘From imperial third force to the 1975 referendum’, pp. 73–4.
22	 Anthony Smith, ‘Broadcasting’, in Butler and Kitzinger, eds, The 1975 referendum, pp. 190–213 at pp. 195–200.
23	 Philip Goodhart, Full-hearted consent: the story of the referendum campaign—and the campaign for a referendum 

(London: Davis-Poynter, 1976), p. 157.



Oliver Daddow

1224
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

stated.’24 The 1975 referendum debate is thus good territory on which to consider 
the positive messages about the EEC sent out by broadly the majority of parlia-
mentarians and media agents.

Current British media coverage of the merits or otherwise of the EU exhibits 
a rather different set of tendencies. Now it is the pro-Europeans who feel margin-
alized or ignored: ‘Over the past twenty years, pro-Europeanism in this country 
has declined from being the intellectual mainstream of political discourse … to 
a distinctly minority position, and not infrequently a persecuted one at that.’25 
In this interpretation the British are fed ‘Fleet Street’s blaring headlines about 
EU scandals and (specious) incursions such as its outlawing of square gin bottles 
and curved bananas’.26 Cross-party pressure groups such as Britain in Europe have 
felt compelled to spend time and money rebutting the ‘myths’ that have grown 
up around the EU’s regulations and red tape, sovereignty and bureaucracy.27 
Meanwhile, websites such as Fullfact.org investigate misinformation about EU 
rules and regulations in the British press in the course of its enquiries into the truth 
or otherwise of statistical claims made by politicians and journalists on a range of 
national public policy issues.28 The EU also engages in image management and 
myth exposure through its Press Watch publication;29 however, the EU institutions 
themselves have been criticized for lacking professionalism in their dealings with 
journalists, especially those on the ‘Brussels beat’. Even when British journalists 
based in Brussels do cover EU affairs sympathetically, the tone of the original copy 
can easily be altered since ‘there is the capacity to give coverage a direct, Eurosceptic 
inflection where London editors think this is necessary’.30 In this view the EU’s 
image in Britain is constructed, largely negatively, through the messy process of 
news management by the institutions, the reporters’ reading of the best story, 
and the editors’ and proprietors’ perceptions of the line on EU politics and the 
British position they believe their readers most want to consume. The economic 
downturn since 2008 has exacerbated the problem from a UK perspective. A 2012 
report for the Centre for European Reform found that in 2005 there were six 
British daily newspapers with permanent correspondents in Brussels; seven years 
later there were just three, and one of the individuals concerned is based partly in 
Paris.31 Piecing all this together, it can be argued that the EU’s ‘communication 
deficit’ is part self-inflicted, part imposed upon it by the domestic focus of national 
24	 Richard Body, ‘The 1975 referendum’, in Baimbridge, ed., The 1975 referendum, pp. 153–7 at p. 154; Kieran 

O’Hara, The referendum roundabout (Exeter: Imprint Academic, 2006), pp. 72–83 at p. 88.
25	 Hugh Dykes and Brendan Donnelly, On the edge: Britain and Europe (London: Forumpress, 2012), p. 19.
26	 Schmidt, ‘Adapting to Europe’, p. 26.
27	 Britain in Europe, Straight bananas? 175 anti-European myths exploded (London: Britain in Europe, 2000). See also 

Dykes and Donnelly, On the edge, pp. 146–8.
28	 See e.g. its March 2012 investigation into the Daily Express front-page headline: ‘Now EU bans plastic bags’, 

at http://fullfact.org/blog/Express_plastic_bag_ban_EU-6851, accessed 20 Sept. 2012. Claims made by EU 
supporters are given equal billing on its website, for example Nick Clegg’s November 2011 assertion that 
3 million British jobs depend on its EU membership; see http://fullfact.org/factchecks/Nick_Clegg_3_
million_UK_jobs_rely_directly_on_EU-3087, accessed 20 Sept. 2012.

29	 Neil T. Gavin, ‘British journalists in the spotlight’, Journalism 2: 3, 2001, pp. 299–314 at p. 307; Anderson and 
Weymouth, Insulting the public?, pp. 154–5.

30	 Gavin, ‘British journalists’, pp. 301, 304.
31	 David Rennie, The Continent or the open sea: does Britain have a European future? (London: Centre for European 

Reform, 2012), p. 32. I am grateful to John Peet for drawing this report to my attention.



The UK media and ‘Europe’

1225
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

media, and increasingly a casualty of cutbacks in the age of austerity: ‘lack of 
active communication, but also a lack of being communicated in the media’.32

The siege mentality evident among pro-Europeans today comes from the fact 
that the permissive media consensus in support of the EEC in the 1970s almost 
entirely dissipated over the subsequent decades, to be replaced by a sullen discon-
tent with the EU which, especially but not exclusively in its tabloid form, is 
‘highly conversationalised, emotive and often strongly xenophobic’.33 In her 
biography of Boris Johnson, Sonia Purnell remarks that things altered in the 
reporting of Europe around the later 1980s and early 1990s to such a degree that 
by 1994 ‘there were only a few brave souls [among UK Brussels-based journalists] 
left who still felt it safe to present themselves as unquestioning pro-Europeans, at 
least in public’. In fact, Purnell credits Johnson with being the agent of change, 
helping make Euroscepticism ‘an attractive and emotionally resonant cause for the 
Right’.34 Significant though Johnson’s stint as the Telegraph’s Brussels correspon-
dent might have been, the tone of his reporting echoed longer-term developments 
within the newspaper industry that stimulated increasingly hostile coverage of 
‘Brussels’ diplomacy. Part commercial decision, part ideational, the outcome has 
been a collapse in press support for the EU in Britain. To the ‘vigorously anti-
European agenda’ of the Murdoch empire (including The Times, the Sunday Times, 
the Sun and now the Sun on Sunday35) and the Telegraph Group (Daily Telegraph 
and Sunday Telegraph) we can add the Harmsworth Group (Mail, Mail on Sunday 
and the influential agenda-setter in London, the Evening Standard) as well as the 
Daily Express and Sunday Express.36 Meanwhile, multi-million-selling quarterly 
publications such as This England do their bit to present the case against Europe 
on the back of eulogies to the British countryside, its history and heritage—‘For 
all who love our green and pleasant land’, in the words of its website.37

As newspapers that formerly supported UK membership of the EEC have 
rethought their opinions since accession, and in particular during intense periods 
of constitutional debate such as those surrounding the treaties of Maastricht and 
Lisbon, so newspapers such as the Express which, as we have seen, were always 
critical of the European project, have shifted with them to retain a distinctive 
voice within this highly competitive marketplace. This ‘chase’ to the Eurosceptical 
end of a notional ‘federalist–Eurosceptical’ spectrum of opinion culminated in the 
Express launching a ‘Get Britain out of Europe’ campaign in November 2010, as 
part of its ‘struggle to repatriate British sovereignty from a political project that 
has comprehensively failed’ and to help the British ‘win back their country’. The 
newspaper advocates withdrawal from both the EU and the ‘alien, pan-European 

32	 Jochen Peter, Holli A. Semetko and Claes H. de Vreese, ‘EU politics on television news’, European Union Politics 
4: 3, 2003, pp. 305–27 at p. 320.

33	 Anderson and Weymouth, Insulting the public?, p. 61.
34	 Sonia Purnell, Just Boris: the irresistible rise of a political celebrity (London: Aurum Press, 2011), p. 115.
35	 The Sun on Sunday replaced the News of the World, which Murdoch closed down in July 2011 on the back of 

the phone-hacking scandal.
36	 Wistrich, ‘Lessons’, p. 112; Brian Burkitt, ‘The 1975 referendum: its impact and consequences’, in Baimbridge, 

ed., The 1975 referendum, pp. 176–82 at p. 180.
37	 This England website, http://www.thisengland.co.uk/single.htm?ipg=10677, accessed 20 Sept. 2012; see also 

Daddow, New Labour and the European Union, pp. 126–7.



Oliver Daddow

1226
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

tribunal’ that is the European Court of Human Rights, from which, it asserts, ‘it 
is time to break free’.38 As Peter Anderson observes, in presenting the EU as funda-
mentally dysfunctional, with membership doing Britain more harm than good 
over the long term, newspapers such as the Express and Telegraph have had UK 
withdrawal on their covert agenda for some time.39 More recently, the eurozone 
crisis has injected a greater sense of urgency into the reporting, and has unleashed 
what have probably long been the Express’s ‘true’ feelings about the EU—enabling 
it to be seen to lead the way in opposing the EU to attract readers who might find 
the hopes that Britain can reform the EU from the inside fundamentally flawed, 
or rather passé given the depth of malaise in the European project.

Providing something of an antidote to Eurosceptic press comment and analysis 
are the Guardian, Independent and Financial Times, although the eurozone crisis 
has clearly shaken the FT’s relative faith in the long-term viability of European 
sovereignty-sharing.40 Informed weeklies such as The Economist add a measure of 
balance to the overall picture,41 but in terms of readership numbers and therefore 
influence over the terms of the debate they cannot compete with the top-selling 
daily newspapers.

Away from the press, the nature and impact of editorialization in the broadcast 
media are harder to assess with clarity because there is less empirical research to draw 
upon when reaching a verdict. On the one hand, Dykes and Donnelly suggest that, 
leaving aside the Murdoch-owned Sky channels, ‘The BBC and ITV are on the 
whole neutral on European issues, although both suffer from being over-reactive 
to the daily agenda of the overwhelmingly anti-European press. They certainly 
do not provide a counterpoint.’42 Studies isolating broadcast data from newspaper 
reportage make less happy reading for those supportive of the European project. 
For example, Neil Gavin’s content analysis of television coverage of the buildup 
to and aftermath of the launch of the euro in 1998–2000 revealed a largely negative 
tone to the coverage, with the British presented as ‘embattled, besieged and threat-
ened’; all in all, Gavin judged the broadcasts to have been ‘quite damaging to the 
image of the single currency’.43 On the other hand, the BBC is frequently accused 
of pro-European bias by critics clearly approaching the topic from a Eurosceptical 
perspective. Emblematic of this position is the self-styled thorn in the side of the 
chattering classes, Vernon Coleman, who cites BBC coverage of European affairs 
as his reason for labelling it ‘a Biased Broadcasting Corporation’.44

38	 ‘Get Britain out of Europe’, Express.co.uk, http://www.express.co.uk/posts/view/213573/Get-Britain-out-
of-Europe, accessed 20 Sept. 2012.

39	 Peter Anderson, ‘A flag of convenience? Discourse and motivations of the London-based Eurosceptical press’, 
in Harmsen and Spiering, eds, Euroscepticism, pp. 151–70 at p. 164.

40	 Dykes and Donnelly, On the edge, p. 142.
41	 Oliver Daddow, Britain and Europe since 1945: historiographical perspectives on integration (Manchester: Manchester 

University Press, 2004), pp. 90–2.
42	 Dykes and Donnelly, On the edge, p. 70.
43	 Neil T. Gavin, ‘Media coverage of the single currency in Britain: an assessment of television news in the first 

year of the euro’, paper presented at European Community Studies Association Conference, May–June 2001, 
http://aei.pitt.edu/2085/1/002102_1.pdf, accessed 20 Sept. 2012, pp. 5, 8.

44	 Vernon Coleman, ‘The BBC—a Biased Broadcasting Corporation’ (2007), http://www.vernoncoleman.com/
biasedbr.htm, accessed 12 Sept. 2012.



The UK media and ‘Europe’

1227
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

Coleman accompanies his internet broadsides with self-publications including 
a book listing 250 reasons to reject the EU, presented as a paean to ‘freedom and 
liberty’ and dedicated to the memory of William Shakespeare, Winston Churchill 
‘and the other great Englishmen and Englishwomen who must now be spinning in 
their graves as the country they loved, respected, fought for (and in so many cases 
died for) is torn apart and threatened with extinction’.45 The BBC has taken to 
its editorial blogs to challenge these now long-running criticisms of its reporting 
on Europe by emphasizing how difficult it is, on a controversial topic such as 
Europe, ‘for an impartial news organisation to report without inflaming strong 
views on either side of the debate’.46 There is often more heat than light in the 
anti-BBC tirades and therefore, leaving the out-and-out critics aside, it is safer 
to agree with Gavin’s reading of the mainstream UK coverage: ‘few analysts of 
television coverage have criticized the BBC or ITV for editorializing’ and, contro-
versial issues such as the euro aside, the UK is not out of step with broadcasters 
from other nations when treated on a comparative basis.47

This article privileges press over broadcast coverage for two reasons. First, press 
reporting in the UK reflects Continent-wide trends in paying more frequent atten-
tion to European affairs than does broadcast journalism,48 which tends to concen-
trate on the visually more appealing set-piece summitry and/or Europe-wide 
crises such as the eurozone bailout negotiations. The second reason is that newspa-
pers have increasingly performed the media agenda-setting function on European 
affairs in the UK, constituting the forum in which we are able most easily to track 
the shift from permissive consensus on Europe to destructive dissent. Put simply, 
the proportion of UK readers consuming Eurosceptic-inclined coverage of EU 
affairs now vastly outweighs those taking in ‘neutral’ or encouraging messages 
about the daily activities of the EU. The next section considers one of the most 
compelling reasons why: the Murdoch effect.

The Murdoch effect

Mr Murdoch said … he wished me to change our European policies. If we couldn’t change 
our European policies, his papers could not and would not support the Conservative 
government.49

A persuasive argument can be made that Rupert Murdoch’s business interests 
override his interest in ideas or politics. Amelia Arsenault and Manuel Castells, 
for instance, have observed that ‘Murdoch’s political affiliations move swiftly 
in accordance, not with political ideology, but with News Corp’s bottom 

45	 Vernon Coleman, England our England: a nation in jeopardy. Sound reasons to reject the EU (Barnstaple: Blue Books, 
2004), dedication.

46	 Helen Boaden, ‘The challenge of reporting Britain’s role in Europe’, http://www.bbc.co.uk/blogs/
theeditors/2011/12/the_challenge_of_reporting.html, accessed 12 Sept. 2012. 

47	 Gavin, ‘British journalists’, p. 305; see also Peter et al., ‘EU politics’, p. 321.
48	 Leen d’Haenens, ‘Euro-vision: the portrayal of Europe in the quality press’, Gazette: The International Journal 

for Communication Studies 67: 5, 2005, pp. 419–40 at p. 422.
49	 John Major, evidence to the Leveson Inquiry into media ethics, 12 June 2012, http://www.levesoninquiry.org.

uk/wp-content/uploads/2012/06/Transcript-of-Morning-Hearing-12-June-2012.txt, accessed 12 Sept. 2012.



Oliver Daddow

1228
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

line’.50  Lance Price suggests that ‘Murdoch is a businessman first, second and last. 
Playing politics for politics’ sake comes very low down his list of priorities.’51 
That Murdoch is known to back different parties in the same country at different 
elections might augment the impression that the mogul has no consistent 
ideology or set of ideals except one: making money for News Corporation. 
Having supported Margaret Thatcher in the 1980s, the Murdoch press came out 
in support of Tony Blair in the run-up to the 1997 general election. By 2009 
Murdoch had become disillusioned with New Labour—and the leadership of 
Gordon Brown in particular—to the extent that he switched back to supporting 
David Cameron’s Conservatives. The same has occurred in other countries: in 
the United States, for example, the Democrats and Republicans have gained at 
different times from Murdoch’s financial and rhetorical backing in newspapers 
and on television stations owned by News Corporation, such as Fox News, 
launched in 1985.

There is no doubt that Murdoch likes to back a party (or a leader) which (or 
whom) he considers will be most amenable to his business interests. For example, 
when Murdoch came out in favour of Thatcher through the Sun in 1979 he was 
‘convinced that she held the key to the country’s—and [the Tory press’s]—future 
prosperity’, putting his faith in her economic policies and trade union legisla-
tion.52 Two years later the government did not refer Murdoch’s proposed takeover 
of The Times and the Sunday Times to the Monopolies and Mergers Commission, a 
clear signal for Price that the Conservatives effectively ignored the 1973 Fair Trade 
Act and ‘intervened to protect Murdoch’s interests’.53 The 1984 Trade Union Act 
made strike ballots mandatory and outlawed secondary picketing. ‘With this law in 
place Murdoch was assured that he could combat inevitable attempts to thwart his 
newspaper’s distribution [by print unions]. His friendly relationship with prime 
minister Margaret Thatcher had paid off.’54 The passage of this legislation set the 
scene for the events that would unfold at Wapping when Murdoch successfully 
locked the unions out of the new production plant, at a stroke reconfiguring the 
power relationships at the heart of the British newspaper industry and enabling 
‘Murdoch’s media empire to become the largest in the UK’.55

A decade after Wapping, Tony Blair backed a communications bill that 
contained a provision ‘relaxing television and newspaper cross-ownership restric-
tion, popularly called the “Murdoch Clause” because it applied only to News 
Corp.’56 The bill allowed News Corp. to purchase a controlling stake in ITV, one 
of the main ways in which the organization has ‘clearly benefited from Labour’s 

50	 Amelia Arsenault and Manuel Castells, ‘Switching power: Rupert Murdoch and the global business of media 
politics: a sociological analysis’, International Sociology 23: 4, 2008, pp. 488–513 at p. 497.

51	 Lance Price, ‘Rupert Murdoch made PMs dance like puppets’, http://www.dailymail.co.uk/debate/article- 
2013082/News-World-phone-hacking-Ruper-Murdoch-PMs-dance-like-puppets.html, Mail Online, 16 July 
2011, accessed 20 Sept. 2012.

52	 Greenslade, Press gang, p. 364.
53	 Lance Price, Where power lies: prime ministers v the media (London: Simon & Schuster, 2010), p. 252.
54	 Greenslade, Press gang, p. 470; for details of the Wapping dispute, see pp. 469–78.
55	 Dominic Wring, ‘“It’s just business”: the political economy of the hacking scandal’, Media, Culture and Society  

34: 5, July 2012, pp. 631–6 at p. 632.
56	 Arsenault and Castells, ‘Switching power’, p. 505.



The UK media and ‘Europe’

1229
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

favourable positions on media regulation’.57 It is by reference to the issue of 
deregulation that we might also explain Murdoch’s consistent opposition to the 
European project, ‘which he opposes on the grounds that it imposes undue regula-
tions on British business and provides no competitive advantage to the British 
media industry’.58 Murdoch willingly backed leaders such as Blair but did so, it 
is alleged, on the implicit understanding that he would reconsider his position 
should they take Britain deeper into the EU integration process, particularly by 
joining the single European currency.

A former Downing Street insider has ventured to suggest that European affairs 
were part of a Faustian pact between New Labour and the Murdoch machine, 
sealed when Blair and Brown flew to Australia to address News Corp. executives 
shortly before taking office. Beginning work in Alastair Campbell’s Downing 
Street press office in 1998, Lance Price was informed: ‘We’ve promised News 
International we won’t make any changes to our Europe policy without informing 
them.’59 The beauty of such deals, Price continues, is that they could be unwritten 
but no less clearly communicated or binding for that. Apparently the former 
Australian prime minister Paul Keating reassured Blair: ‘You can do deals with 
[Murdoch] without ever saying a deal had been done.’60 Steve Hewlett concurs: 
‘If you did a deal with Murdoch, you never needed to write it down—if he said it, 
he always stuck by it.’61 When Blair refused to call a referendum on the proposed 
EU Constitutional Treaty in 2004 he was attacked vehemently by Murdoch, who 
personally insisted on the News of the World labelling the Prime Minister a ‘traitor’ 
in its headline attacking the decision.62 New Labour was also told that it would not 
receive the backing of News International titles in the 2005 general election unless 
Blair did a U-turn. ‘He did, and within days The Sun secured the scoop.’63 Backed 
by evidence of Murdoch’s deal-making style and abhorrence of the European 
project, the ‘Faustian pact’ reading of European policy-making under Blair has 
taken a real hold in policy and academic circles.64

On this first reading of the Murdoch effect, media regulation is the key issue 
and politicians are in the driving seat, with Murdoch as supplicant, striving 
to channel the tides of political opinion in ways that suit his business interests 
through murky deals in the corridors of power. Yet we can turn that interpreta-
tion on its head and depict Murdoch as the principal ideas man, with the politi-
cians coming around to his way of thinking on the political economy in modern 
Britain. This alternative and less widely acknowledged reading of the Murdoch 
effect sees politicians benefiting from the ideas and attitudes Murdoch has shaped 

57	 Arsenault and Castells, ‘Switching power’,  p. 500.
58	 Arsenault and Castells, ‘Switching power’, p. 494.
59	 Price, Where power lies, p. 347.
60	 Keating, quoted in Price, ‘Rupert Murdoch’.
61	 Steve Hewlett, ‘Happy birthday, Mr Murdoch!’, British Journalism Review 22: 1, 2011, pp. 5–7 at p. 6.
62	 Anthony Seldon with Peter Snowdon and Daniel Collings, Blair unbound (London: Simon & Schuster, 2007), 

p. 266.
63	 Price, ‘Rupert Murdoch’.
64	 See e.g. William Wallace, ‘The collapse of British foreign policy’, International Affairs 82: 1, Jan. 2006, pp. 56–68 

at p. 63. The contours of the debate are surveyed in Daddow, New Labour, pp. 175–7.



Oliver Daddow

1230
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

through his media outlets, and is well summarized by The Economist’s ‘Bagehot’: 
‘Perhaps Mr Murdoch’s biggest influence has been not so much in persuading 
people how to vote as in moulding a cultural and moral climate for politicians 
of varying hue to exploit.’65 To illustrate this interpretation we can turn to the 
work of David McKnight, who prompts us to take seriously the role Murdoch’s 
ideas have played in shaping political debates in Britain since the 1980s. A detailed 
study of Sunday Times editorials and comment pages over the period of Andrew 
Neil’s editorship (1983–94), argues McKnight, reveals how politicians have come 
to accept the Murdoch world-view while dressing their acceptance up as a choice 
made in response to the demands of globalization and economic liberalization. 
The medium might change from broadsheet to tabloid, but the Murdoch message 
has been the same: deregulated free markets are under threat from the existence 
of a powerful EU.

McKnight argues that Murdoch led the way in establishing a transatlantic 
‘bridge’ or platform for ideas to be exchanged between Britain and the US during 
the Ronald Reagan–Margaret Thatcher years. The flow of traffic across the 
bridge was largely one-way, with the Sunday Times under Neil importing into the 
UK a ‘local variant’ of Reagan’s ‘conservative populism’ in the form of ‘market 
populism’. This approach ‘championed a view of economic markets which saw 
them as the friend of the ordinary people and which damned critics of markets 
as “establishments” and “elites”’. There is insufficient space in this article to drill 
down into the detail of this macroeconomic position, for example on the tenets 
of Keynesian economics, the alleged perils of high social spending and the welfare 
state, or indeed how Neil constructed the ‘establishment’—including the reviled, 
anti-competition BBC—opposed by the Murdoch press. Two points are, though, 
of relevance. First, the Neil agenda went some way beyond what Thatcher was 
enacting in Britain. Second, this ‘radical’ outlook came from a long-standing 
engagement with centre-right think-tanks in the US: ‘No think tank from the left 
or centre has any kind of relationship to either Murdoch [or] his news media.’66

How did Neil express Murdoch’s thinking in his coverage of the EEC/EU? 
Under his editorship the Sunday Times articulated an informed Eurocritical position 
that tested some of the characteristic linguistic furniture of tabloid coverage, as we 
will see in the following section of this article. McKnight gives the example of 
one of the Sunday Times’ early campaigns, which were ‘often framed in terms of 
the ordinary people’ and covered consumer protection issues rather than industrial 
relations or the structural needs of the British economy, including topical themes 
such as airline cartels and limited weekend shopping hours.67 From there it was 
but a small step to take on the iniquities of the EEC’s Common Agricultural Policy 
(CAP), which was explicitly framed in terms of an attack on ‘fat payments from 

65	 ‘Bagehot’ (The Economist), cited in David McKnight, ‘The Sunday Times and Andrew Neil: the cultivation of 
market populism’, Journalism Studies 10: 6, 2009, pp. 754–68 at p. 755.

66	 David McKnight, ‘Rupert Murdoch’s News Corporation: a media institution with a mission’, Historical Journal 
of Film, Radio and Television 30: 3, 2010, pp. 303–16 at p. 307. On the same trend at The Times, see Price, Where 
power lies, p. 253.

67	 McKnight, ‘The Sunday Times’, p. 759.



The UK media and ‘Europe’

1231
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

Brussels’ to the farmers.68 In 1985—three years before Thatcher’s Bruges speech—
one Neil editorial railed: ‘It is bad enough that so much is squandered on uneco-
nomic French peasants. But it is absurd that it should be squandered to pay the 
highest food prices in the EEC to part-time Bavarian farmers who drive to their 
weekend farms in their Mercedes.’69 Opposing touchstone EEC policies using the 
‘straight-talking’ language of the ‘common man’ (and it was ‘man’) became the 
characteristic Murdoch position which has survived to the present. When pushed 
in 1999 on whether the expansion of his television interests through News Corp. 
Europe might help him consider closer British ties with the EU, Murdoch’s answer 
was a blunt ‘No’. On the single currency his position was clear from the outset: 
‘As far as we are concerned, we think the Euro’s a great mistake.’70

Three things stand out from Andrew Neil’s tenure as editor of the Sunday 
Times. First, his coverage framed ‘soft’ Eurosceptic concerns (in this case a quite 
rational critique of the inflexibility and inefficiencies in Europe’s farming policy) 
using bombastic Eurosceptic language reminiscent of Murdoch’s own blunt 
manner.71 Neil’s critique of the economic failings of ‘the traditional European 
mixed economy’ from the vantage point of his newspaper’s ‘radical’ alternative, 
particularly on the need for low government spending and low levels of taxation, 
was mixed with direct populist-style attacks on individual EEC nations in a 
manner more often associated with the tabloid press (see below). Second, Neil’s 
attention to the EEC’s failings predated by some distance the mainstreaming of 
Eurosceptical opinions that occurred through the 1980s. When the contentious 
issue of the transition from EEC to EU did become a hot topic for political discus-
sion in the UK, the Sunday Times and its Murdoch tabloid stablemates had been 
crafting a workable socially conservative populist line to take on European matters 
for several years. Both their loci for attack and, more importantly, the language 
they used were picked up by politicians trying to find a narrative about the British 
in Europe and the wider world that resonated in the years after the Falklands 
War. Third, the Murdoch empire has not been the only repository of hard and/or 
xenophobic Euroscepticism in Britain. Although in newspaper terms Murdoch has 
been the pace-setter on Europe, he has been joined by some very willing accom-
plices in latter-day press barons in the mould of Lords Beaverbrook and Rother-
mere, who sought, sometimes but not always in vain, to impose their preferred 
vision for Britain on the political class.72 Richard Desmond at the Express and 
Conrad Black and later the Barclay brothers at the Telegraph and Sunday Telegraph 
have mimicked the Murdoch position to their readers.

Murdoch has, however, performed a vital agenda-setting function through both 
the rhetorical devices used to ‘report’ Europe and the level of personal interest he 
has taken in cultivating his empire’s approach to European issues, particularly in 
68	 Brian MacArthur, cited in McKnight, ‘The Sunday Times’, p. 760.
69	 Quoted in McKnight, ‘The Sunday Times’, p. 759.
70	 Murdoch, quoted in Bill Hagerty, ‘“I don’t do it for the money”—Rupert Murdoch’, British Journalism Review 

10: 7, 1999, pp.7–17 at p. 10.
71	 McKnight, ‘Rupert Murdoch’s News Corporation’.
72	 For example, Beaverbrook’s unsuccessful Empire Crusade had media and political wings in the late 1920s and 

1930s. See Price, Where power lies, p. 75.



Oliver Daddow

1232
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

his favourite UK outlet, the Sun. The following section will delve deeper into the 
political–media nexus that has legitimated and promoted the transmission of hard 
Euroscepticism in Britain since the 1980s.

From the broadsheets to the tabloids: Eurocriticism becomes Euroscepticism

[Blair] also feared a backlash from the Murdoch papers, especially the Sun. A referendum 
was now a step too far.73

Tabloid coverage of European affairs took on a qualitatively different tone in 
Britain during the 1980s. It became more bombastic, injected a greater sense of 
urgency into the debates by presenting treaty reforms as existential threats to 
British sovereignty and identity, became less deferential to politicians and ‘elites’, 
and was deeply critical of ‘foreign’ machinations that threatened supposedly objec-
tive British interests. We can explain this with reference to the Murdoch effect and 
in particular the manner in which trusted editors such as Kelvin MacKenzie at 
the Sun reframed the national interest around a ‘macho’, martial interpretation 
of Britain’s history and role in the world. The ‘chauvinism’ about Europe and 
Europeans that in 1989 Norman Gelb judged to be ‘unfashionable’ outside the 
‘far Right fringe’ had in fact come to be the language of hard Euroscepticism in 
Britain, tipping the balance from a legitimate ‘proud sense of insularity’ symbol-
ized by Thatcherite discourse on British nationhood into rank stereotyping and 
strident jingoism.74 Already at the time of the 1984 budget rebate crisis the Sun 
had jumped on a campaign by French farmers to reduce imports of British lamb 
with the headline ‘Hop Off You Frogs’, accompanied by badges, a spoof ‘raid on 
Calais’ and the publication of anti-French jokes.75 The ‘beef war’ of 1996 would 
be reported in the same fashion.76 A litany of headlines such as the Sun’s ‘Cattle of 
Britain’ on 22 May that year sustained a threat narrative that constructed Britain 
fighting another battle against an external enemy (the ‘Brussels’ beef ban) which 
threatened to undermine what a Daily Express leader in March 1996 called Britain’s 
existence as ‘an independent sovereign nation with control over our own affairs’.77

Underpinning what were becoming routine attacks on Britain’s leading 
partners in the EEC/EU was a discernible drift into the use of military language 
and metaphor to frame newspaper coverage of international affairs. The Falklands 
War acted as an important catalyst in this regard. Roy Greenslade, then at the 
Sun, recalls that in the buildup to the British campaign in the South Atlantic the 
newspaper set about taking on the role of chief cheerleader for military action 
against the perceived ‘appeasement’ of the Foreign Office and Foreign Secretary 

73	 Peter Mandelson, The third man (London: HarperPress), p. 254.
74	 Norman Gelb, ‘Thatcher at odds with Europe’, The New Leader 72: 16, 20 Oct. 1989, p. 12.
75	 Greenslade, Press gang, p. 422.
76	 See Wilkes and Wring, ‘The British press’, pp. 200–204. The ‘beef war’ denotes the diplomatic and media 

hostilities that broke out when the EU imposed a ban on British beef exports after the discovery of Bovine 
Spongiform Encephalopathy (BSE) or ‘mad cow disease’ in March 1996. The ban was lifted in June 1996.

77	 Rod Brookes, ‘Newspapers and national identity: the BSE/CJD crisis and the British press’, Media, Culture and 
Society 21: 1, 1999, pp. 247–63 at pp. 247, 260. 



The UK media and ‘Europe’

1233
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

Lord Carrington. ‘I soon realised that Bouverie Street was now the unofficial war 
office with Kelvin MacKenzie playing chief of staff and Petrie [Tom—News 
Editor] in the role of his aide-de-camp.’78 The Mirror and other competitors of 
the Sun were lumped in with the Foreign Office and asked why they believed that 
during every international dispute ‘Britain is wrong and the foreigners right?’ In 
jumping to Thatcher’s side so vociferously, the Sun was both giving rein to its 
ideological predilections and carving out a distinctive position at odds with the 
generally more cautious approach of other press outlets at the time, stooping to 
‘levels of bad taste that had never been seen before’.79 Several imperatives were 
at work. Certainly ‘MacKenzie saw the opportunity not just to support the war 
against Galtieri but to open a second front by fighting the war that mattered most 
to him and to Murdoch, sales.’80 This made commercial sense because, as Martin 
Dunn observes, the Sun in the 1980s was battling to become the pre-eminent 
tabloid newspaper in Britain and was ‘involved in one of the great newspaper 
wars of all time with the Daily Mirror’.81

The blurred boundaries between patriotism and jingoism in the early 1980s help 
us appreciate the impact the framing of news stories can exercise on the popular 
imagination, with research suggesting that ‘when British press reporters caricature 
Europe and Europeans they marry the language of the stereotype to an under-
lying racist discourse of cultural difference, isolation and economic threat.’82 It is 
noteworthy in this regard that foreigner-bashing had been part and parcel of media 
coverage of international affairs in key segments of the UK media for several years 
before Thatcher’s Bruges speech, which is often heralded as a turning-point in 
alerting the British public to the perils of ‘ever closer union’ with Europe. Instead 
of being the catalyst her supporters might suggest, it did not take much in and 
around the coverage of the Bruges speech to alert Thatcherites within and outside 
government to the idea that the European Community could be fitted into the 
threat narrative.83

If anything, it was the Maastricht ratification process rather than the Bruges 
speech that gave the Murdoch–Thatcher consensus on Europe the sustained 
period it needed to flourish and take hold of the British national psyche. It opened 
a two-year window during which European affairs became infused with the 
high drama of British politics as Prime Minister John Major fought openly with 
Eurosceptic backbenchers to push the Maastricht legislation and the European 
Communities (Finance) Bill through a volatile parliament. Gifford is correct to 
argue, therefore, that ‘the parliamentary debate over Maastricht reflected the 
continued political currency of the arguments made by Thatcher in her Bruges 

78	 Greenslade, Press gang, p. 442.
79	 Price, Where power lies, p. 259.
80	 Greenslade, Press gang, p. 442.
81	 Martin Dunn, ‘How to survive Rupert Murdoch’, British Journalism Review 18: 4, 2007, pp. 5–10 at p. 8.
82	 Gavin, ‘British journalists’, p. 306.
83	 For a deconstruction of the Bruges speech and its aftermath, see Oliver Daddow, ‘Margaret Thatcher, Tony 

Blair and the Europe question in British foreign policy’, British Journal of Politics and International Relations, 
special issue on interpreting British foreign policy, forthcoming 2013.



Oliver Daddow

1234
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

speech’.84 Thatcherites inside and outside the press effectively rehashed arguments 
against Europe and Europeans, either as revenge for her removal from office by 
pro-Europeans in November 1990 and/or out of principled opposition to monetary 
integration after the pound sterling was forced unceremoniously from the system 
of fixed exchange rates on Black Wednesday in September 1992.85

The ‘intensification of anti-European activity in Britain’86 around the time 
of the Maastricht Treaty goes some way to showing the synergy between the 
Thatcher foreign policy agenda and Murdoch-inspired Euroscepticism. Equally 
noteworthy but less fully researched, however, was the high priority accorded 
within Britain’s European policy narratives at this time to xenophobic and 
especially Germanophobic sentiments which drew on recent military encounters 
to draw attention to ‘the alleged unfinished nature of Germany’s historic expan-
sionist ambitions’.87 This was where the straight-talking opinion of the ‘man in 
the street’ met the populist Prime Minister seeking to reach out to the middle 
England masses. For instance, it is alleged that at a secret Chequers seminar in 
1990 Margaret Thatcher claimed that the reunified Germany was trying to achieve 
through European integration what it could not attain through wars because it was 
in their ‘unreliable character’ to act in this way.88 Not long afterwards the Secre-
tary of State for Industry made these thoughts public, suggesting in the Spectator 
in July 1990 that the Community was ‘a German racket’. He went on to impute 
European integration to the unfolding of a German plot: ‘I’m not against giving 
up some sovereignty in principle, but not to this lot. You might as well give it up 
to Adolf Hitler.’89 Nicholas Ridley was sacked for this comment, but with politi-
cians giving such cues to newspaper owners and editors, occasionally in public but 
most likely off the record, it is no surprise that hard Euroscepticism has come to be 
associated with some of the most visceral and unappealing elements of the British 
national psyche. In April that year the Sun, which generally left Germanophobia 
to The Times, Telegraph, Mail and Express,90 had fused mockery of Labour leader 
Neil Kinnock with anti-Germanism and Euroscepticism by commenting that 
while Thatcher was a ‘champion’ for combating the threat of a European super-
state, Kinnock would be ‘shaking the clenched fist of Euro-power … warbling 
“Deutschland über Alles”’.91

Now, the British political elites were not alone in being wary of a reunified 
Germany after the end of the Cold War. President François Mitterrand of France 
and the Netherlands’ Prime Minister, Ruud Lubbers, both ‘expressed their fears 
more or less forcefully’ at the time.92 However, that Thatcher and the Thatch-

84	 Gifford, ‘The rise of anti-imperial populism’, p. 863.
85	 Peter Hennessy, The Prime Minister: the office and its holders since 1945 (London: Penguin, 2000), pp. 460–67.
86	 Matthew Sowemimo, ‘Evaluating the success of the Labour government’s European policy’, Journal of European 

Integration 21: 4, 1999, pp. 343–68 at p. 347.
87	 Anderson and Weymouth, Insulting the public?, p. 68.
88	 George R. Urban, quoted in Spiering, ‘British Euroscepticism’, pp. 141–2.
89	 Ridley, quoted in Spiering, ‘British Euroscepticism’, p. 141.
90	 Anderson and Weymouth, Insulting the public?, p. 87.
91	 Cited in Greenslade, Press gang, p. 609.
92	 Julie Smith, ‘How 1989 changed the history of European integration’, European View 8: 2, Nov. 2009, pp. 

255–62 at p. 257.



The UK media and ‘Europe’

1235
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

erites should display such ‘deep distrust of German motives’,93 and in such a 
manner, opened political but perhaps more importantly discursive space within 
which the history of Anglo-German enmity could be revisited in the context of 
ever more fraught debates over the future shape of the EU. For public consump-
tion, of course, anti-German sentiment was subsumed into arguments about how 
best to ‘contain Germany by a balance of power’,94 but the legitimating effects of 
this anti-German sentiment in and around the time of the Maastricht ratification 
process should not be underestimated. It reached an unpleasant nadir in tabloid 
coverage of the football match between England and Germany during the Euro 
96 tournament, when the Mirror joined the Sun and other tabloids in dredging up 
a series of unsavoury war metaphors on the day of the contest, imagery that was 
repeated across the tabloids and broadsheets in the rematch at the same competi-
tion in 2000.95 As Greenslade has observed, xenophobia of this kind has rarely 
been far from tabloid coverage of European affairs—political and cultural—over 
recent decades, lending legitimacy to John Major’s description of Murdoch’s Sun 
as ‘the house magazine of England against the world’.96

Conclusion

This article has argued that it may well be appropriate to argue that ‘no one knew 
what was coming’ when Rupert Murdoch begin to build his UK media empire 
in the 1960s. We now have a clearer if not definitive picture, with the Murdoch 
effect having been seen in several dramatic ways throughout the period of Britain’s 
EEC/EU membership. The rise of the Murdoch empire and especially the style 
of reporting is an essential—perhaps the essential—explanation for the broader 
media drift from permissive consensus to destructive dissent on the question of 
British relations with Europe. Two conclusions flow from the preceding analysis.

First, Murdoch’s deep ideological and commercial interest in influencing 
European policy at the national level has transformed a long-established and not 
intrinsically unhealthy British suspicion of ‘things Continental’ into an alarmist 
call to arms against ‘Europe’ through tabloid sensationalization and scare stories 
about the ‘Brussels’ effect on everyday life in Britain. British foreign policy-makers 
have long had a troubled relationship with their European counterparts because, 
at root, they have been unclear about Britain’s identity and interests, and how 
best to protect and promote those interests in an international arena that changed 
rapidly through the twentieth century. The loss of the overseas empire combined 
with growing calls in Scotland and Wales for the dissolution of the ‘empire’ closer 
to home disrupted Britain’s calm sense of self that had survived intact even the 
upheavals of the Second World War. 
93	 Desmond Dinan, ‘The European Community, 1978–93’, Annals of the American Academy of Political and Social 

Science 531: 1, pp. 10–24 at p. 20.
94	 William Cash, quoted in Gifford, ‘The rise of post-imperial populism’, p. 863.
95	 Hywel Bishop and Adam Jaworski, ‘“We beat ’em”: nationalism and the hegemony of homogeneity in the 

British press reportage of Germany versus England during Euro 2000’, Discourse and Society 14: 3, 2003, pp. 
243–71.

96	 Greenslade, Press gang, p. 657; Major quoted at p. 620.



Oliver Daddow

1236
International Affairs 88: 6, 2012
Copyright © 2012 The Author(s). International Affairs © 2012 The Royal Institute of International Affairs. 

The turn to Europe in the 1960s and 1970s was a symptom of Britain’s identity 
angst but would soon become a casualty of it. Where it has been reported seriously 
at all, ‘Europe’ has routinely been depicted in the opinion-forming sections of the 
British print media as a necessary evil in the post-imperial world and as a poor 
second, at best, to the ‘special relationship’ with the United States. As influen-
tial segments of the media became increasingly hostile and laced with nationalist 
bigotry, so politicians came to believe that serious and sustained public discussion 
of European affairs was dangerous to their personal careers and party political 
fortunes. From accusations of verbal ‘deals’ to direct solicitation of policy change, 
the Murdoch effect on European policy in the UK might not have been decisive 
in determining politicians’ approaches to European integration, but was surely 
instrumental in engendering a climate of fear on European issues that must have 
featured in pro-European politicians’ calculations about what was and was not 
possible in this vital realm of British foreign policy. Certainly the evidence from 
the Blair years is that fear of Murdoch inhibited any proactive moves on contro-
versial European topics such as a referendum on joining the single currency or, 
later, the Lisbon Treaty. Further research might usefully branch out more than 
I have been able to here to study the sociological, ideological and commercial 
factors in the broader press drift from permissive consensus to destructive dissent 
through the 1980s and 1990s.

The second conclusion is that within 15 years of Britain’s joining the EEC, 
pro-Europeanism had gone from being the mainstream position within British 
politics to a sideshow. Pro-Europeans were caught off guard and, as their sensi-
tivity to the veiled threats emanating from the Murdoch empire grew, they 
became less and less willing to counter the Eurosceptic challenge systematically, 
either organizationally or in terms of providing a coherent alternative narrative to 
the Eurosceptic rendering of Britain’s global position. Depending on one’s point 
of view, pro-European politicians have either demonstrated a lack of leadership 
on European questions in Britain since accession or played a cunning political 
game, calculating that on a relatively low-salience issue such as Europe they can 
appease Murdoch at no great cost (and some likely benefit) to their fortunes at 
general elections. In sum, the Murdoch effect on media coverage of the EU in 
Britain has been dramatic. It has altered the terms of the debate between 1973 and 
2012 by convincing politicians across the political spectrum that they should fear 
the EU and, more importantly, the backlash from the press should they try to 
publicize a more constructive position on European integration. Tabloid outrage 
against ‘Europe’ has become the stock national style of debating European affairs 
in Britain, and this is unlikely to change in the near or even the distant future—bar 
some radical changes in media ownership or ideology.


	_GoBack

