
One week after journalist Anna Politkovskaya was assassinated in Moscow, the 
Russian polling agency Levada Center asked her compatriots whether they 

had been aware of her work before the murder.1 Six percent said they had read her 
articles in which she investigated atrocities in Chechnya and other grim aspects of 
Russian life. Of this small group of readers, very few chose to join the rally the day 
after Politkovskaya’s death at the hands of a contract killer.2

President Vladimir Putin did not immediately make a public statement on 
the assassination of Politkovskaya, nor did he face questions about her death 
from Russian reporters. While Putin’s Kremlin had long ruled out “unfriendly” 
questioning of top figures in the Russian leadership by domestic media, Putin 
was forced to address the questionable circumstances surrounding Politkovskaya’s 
death a few days later when he traveled to Germany. Asked by a Süddeutsche Zeitung 
reporter, the Russian president noted that Anna’s “political influence…was insig-
nificant inside the country and, chances are, she was more notable in human rights 
circles and in mass media circles in the West…. For current authorities in general 
and Chechen authorities in particular, Politkovskaya’s murder did more damage 
than her articles.”3 Putin’s German hostess, Chancellor Angela Merkel, may have 
connected Politkovskaya’s murder to problems of press freedom in Russia, but 
Putin would not. He was more concerned about the damage done to government 
authorities, not to freedoms.4 

Cynicism is Putin’s signature style, but in this case his remarks were, sadly, 
correct. Politkovskaya was not broadly appreciated by her compatriots, nor was she 
a role model for young journalists. Her writings did not have much public impact. 
Outside of a limited constituency concerned about democratic norms and civil 
liberties, it did not occur to people to hold Putin, or the government in general, 
accountable for Politkovskaya’s death or for the blunt violations of human rights 
she chronicled, even indirectly. It is not that people are scared; rather, it appears 

SPRING/SUMMER 2010 | 153Journal of International Affairs, Spring/Summer 2010, Vol. 63, No. 2.
© The Trustees of Columbia University in the City of New York

Maria Lipman

FREEDOM OF EXPRESSION WITHOUT 
FREEDOM OF THE PRESS



Maria Lipman

154 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

that they do not care. Putin may be cynical, but so are the majority of Russians, 
and the most common reaction to reports of blatant abuse of government authority 
is “what else is new?”5

If the killing and harassment of journalists is the most obvious evidence of 
serious problems with press freedom in Russia, public indifference and cynicism 
aggravate the situation further. Another major constraint on media freedom is the 
Kremlin’s tight control over politics, policy making, and national television. In this 
environment, the existing independent media remain irrelevant as tools of public 
accountability. 

CONTRACT KILLINGS IN A CORRUPT ENVIRONMENT 

With an apathetic and atomized public, the Kremlin hardly needs to physi-
cally eliminate critical reporters who still try to expose the unsavory practices of 
government officials.6 It is still not known who killed Anna Politkovskaya, but the 
contractor of her assassination is not likely to be found in the Kremlin. 

Freedom House has labeled Russia as “not free” since 2005, but this ranking 
may be misleading.7 It would be wrong to regard Russia as a hard authoritarian 
regime that, much like the USSR, persecutes its citizens for disseminating unwel-
come information. While today’s Russia may in fact have some elements of a police 
state, it is mainly a deeply corrupt one in which power and property are closely 

entangled and the public institutions of law and order 
are gravely compromised.8 But if the Kremlin should 
not be held directly responsible for masterminding 
murders, it certainly bears responsibility for the 
atmosphere of lawlessness in which contracted assas-
sinations are commonly practiced as a way to get rid 
of adversaries or competitors. Journalists encroaching 

on powerful interests are not the only victims; the same method has also been used 
to settle scores with rivals in business, banking, and occasionally in local politics. 

In a system where clout and money easily override the law, contractors as well 
as the perpetrators of killings have a good chance of getting away with their crimes. 
When neither money nor clout are involved, the investigation’s incompetence may 
be a  determining factor. In a deeply corrupt system, there is little incentive for 
honest professional effort and the quality of criminal probes is notoriously low. 

Anna Politkovskaya had encroached on too many powerful interests, including 
the leadership of Chechnya and the federal forces: for years she reported that that 
the pro-Moscow Chechen President Ramzan Kadyrov and people in his circle bore 
responsibility for abductions, torture, and other crimes; she also repeatedly exposed 
the atrocities of  federal forces in the same territory. In 2001, Politkovskaya’s 

Putin may be 
cynical, but so are 
the majority of 
Russians.



Freedom of Expression without Freedom of the Press

SPRING/SUMMER 2010 | 155

employer Novaya Gazeta published her piece “Disappearing people” in which she 
blamed the disappearance of Chechens on a special police team dispatched from 
Siberia.9 As a result, at least one of the policemen was sentenced to eleven years of 
imprisonment, while others in his team went into hiding.10 Clearly, Politkovskaya 
had made enemies.

FAILED TRIAL 

For a while the investigation into Politkovskaya’s assassination appeared to 
be making good progress. Then something strange happened. Approximately one 
year after her murder, Russian Prosecutor General Yuri Chaika announced at a 
news conference that ten people had been arrested in connection with the crime. 
Though he did not identify the names of the suspects, they were leaked to the 
press within a few days. Anna’s colleagues at Novaya Gazeta firmly believed that 
the leaks were damaging to the case because they prompted key perpetrators to 
go into hiding. “According to our sources,” the Novaya deputy editor wrote, “These 
leaks constituted a purposeful policy whose goal is the destruction of the case.”11 
This helps explain why only a few minor suspects were tried when the case finally 
went to court. According to media reports, the alleged killer fled Russia soon after 
the prosecutor general’s news conference and the subsequent leak of the suspects’ 
names.12 He was charged at the trial in absentia. Overall, the case of the prosecu-
tion was so weak that all the suspects were acquitted.13 To this day, the killer 
and the mastermind of Politkovskaya’s assassination remain undisclosed and at 
large.14 

There are no answers as to why the prosecutor general chose to make public 
sensitive information about the investigation, or how the suspected killer of 
Politkovskaya was able to flee the country one year after the investigation began. 
Nonetheless, the case sheds light on how perpetrators of high-profile crimes get 
away with impunity. 

UNSOLVED KILLINGS 

Estimates differ regarding the number of Russian journalists assassinated in 
the past, but very few murder cases were properly investigated and even fewer 
ended with a conviction.15 The same is true of contract assassinations in business 
circles. The period between 2008-2009 was especially bad—in late 2008 Mikhail 
Beketov, the editor of a local newspaper in a small town near Moscow, was brutally 
beaten. In his newspaper, Beketov had made numerous allegations about wrongdo-
ings by the local administration related to the environment and other issues. He 
had been attacked several times before and repeatedly received threats, but the 
2008 attack was meant to kill him. Miraculously he survived, but the damage to 



Maria Lipman

156 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

his health was irreversible.16 In the case of Beketov, the crime remains unsolved 
even though the motives of the attempted murder seem clear.17 

In January 2009, human rights lawyer Stanislav Markelov and freelance 
journalist Anastasia Baburova were killed in broad daylight after leaving a news 
conference in Moscow.18 In July 2009, Natalia Estemirova, a human rights activist 
who lived and worked in Chechnya and contributed to a number of publications, 
including Novaya Gazeta, was abducted early in the morning as she was leaving her 
home in the Chechen capital Grozny. She was found dead several hours later.19 
None of these murders have been solved. 

Chechnya is currently ruled by Moscow-appointed leader Ramzan Kadyrov. 
Kadyrov governs with little regard for human rights, and Moscow mostly turns a 
blind eye as long as he maintains a level of stability and tempers Chechnya as a 
threat to Russia. For journalists and human rights activists, however, Chechnya 
has been an especially dangerous place. After so many deaths there is little wonder 
why Anna Politkovskaya is not a role model for young reporters; other journal-
ists simply will not go to Chechnya. The risk is high and the reward small. It is 
assumed that the situation is hopeless and that Chechnya, like other parts of the 
North Caucasus, is a culturally alien territory that is, in some ways, not even part 
of Russia. Coverage of Chechnya or other regions of the North Caucasus therefore 
has become scant, and the public does not seem to miss it. The few websites that 
chronicle the developments in this territory, Caucasian Knot being the most promi-
nent among them, do not attract sizable audiences.20 

FREEDOM OF EXPRESSION

One should not assume from the discussion above that journalism is dead 
in Russia. Russian media is alive, and a few outlets continue to do investiga-
tive reporting. Compared to the USSR, Russia allows a much wider freedom of 
expression.  On the web (uncensored in Russia), in print media, on the radio, or on 
smaller-audience TV channels, one can find plenty of reports, opinion pieces, and 
blog posts criticizing government policies. Some journalists even expose abuses 
of office by high-ranking government officials. This group of media is collectively 
described in this article as liberal. This term is used here to imply adherence to 
professional and ethical standards of independent media, as well as to western 
democratic norms and principles. 

High-quality print media are primarily found in Moscow, where a number of 
dailies and weeklies pursue varying degrees of editorial independence and are not 
controlled or driven by loyalty to the state. Newspapers include, among others, the 
above-mentioned Novaya Gazeta; Kommersant, Russia’s closest equivalent to a main-
stream daily with a strong focus on business and economic coverage; and Vedomosti, 



Freedom of Expression without Freedom of the Press

SPRING/SUMMER 2010 | 157

a business daily published together with the Wall Street Journal and the Financial 
Times. Several weekly newsmagazines, such as Russian Newsweek, also practice inde-
pendent editorial policies. A number of political websites offer a combination of 
news, analysis, and opinion unconstrained by censorship or other modes of state 
control. Ekho Moskvy (Echo of Moscow), a highly interactive political news and 
talk radio with a loyal audience of several hundred thousand, broadcasts live and 
offers a broad diversity of opinions on the issues of the day. REN-TV, a channel 
with a relatively large audience, has a relatively independent voice, especially in 
comparison with mass-audience, state-controlled television. 

In this media realm one can read reports of governmental corruption and 
mismanagement. For instance, numerous media reported that the rescue operation 
in the Beslan school, sieged by terrorists in the fall of 2004, was badly bungled; 
namely, that state officials would not rely on negotiations with the terrorists and 
that, in the end, they opted for the use of heavy weapons even though some of 
the hostages remained in the school building.21 Certain publications went so far as 
to suggest that officials behind the rescue operation were more concerned about 
liquidation of terrorists than about saving human lives and that the government 
was, therefore, responsible for the huge death toll. In another example, according 
to a series of articles in the New Times, large sums of money had been siphoned out 
of the country by high-ranking officials.22

Finally, several years ago, Vedomosti thoroughly detailed the government-
orchestrated scheme involved in the eventual takeover of Mikhail Khodorkovsky’s 
major oil asset by a state company. According to the report, the scheme included 
unlawful financial operations.23 The prosecution of Khodorkovsky and his many 
associates has been closely followed by various Russian media outlets. In recent 
months, as Khodorkovsky and his partner stand trial for a second time in Moscow, 
interviews with Khodorkovsky, as well as his articles written from behind bars, 
have appeared in a number of print and web media.24 Khodorkovsky’s correspon-
dence with prominent Russian writer Lyudmila Ulitskaya was published in the 
literary journal Znamya in November 2009. Excerpts from the correspondence 
were reprinted by Novaya Gazeta and other media outlets. The above are but a few 
examples of journalistic work directly challenging or defying the authority of the 
state.

Most journalists working in these Moscow outlets are not crusaders akin to 
Anna Politkovskaya. If they are careful not to encroach on powerful interests, 
reporters working for prominent Moscow publications can get away with chal-
lenging specific government policies or high-ranking officials. As Putin’s remark 
on Politkovsksya’s death indicates, the federal government is somewhat sensitive to 
the “damage” caused by direct persecution of journalists. Consequently, Moscow 



Maria Lipman

158 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

prefers more subtle ways to deal with defiant reporters. The case of Natalia Morar, 
a young reporter of the New Times weekly magazine, is a good illustration.25 Morar 
authored the aforementioned series of articles alleging that high-ranking govern-
ment officials siphoned huge sums of money abroad via certain Moscow banks. 
The government took advantage of the fact that she was not a Russian national 
(Morar was born and raised in Moldova, graduated from Moscow State University 
and was formally employed by the New Times). In late 2007, as she was returning 
from a foreign business trip, she was stopped at the border and denied entry to 
Russia. She has since been barred from entering Russia. 

Provincial governments are less squeamish and less subtle. Reporters are often 
harassed, attacked, and even murdered, as cases of 
Togliatti and Khimki demonstrate. Occasionally, 
however, brave and committed reporters, acting as 
both journalists and human rights advocates, can 
sometimes make a difference and force local adminis-
trators to account for their performance.26

What about press freedom in Russia? The Kremlin 
repeatedly uses the existence of media diversity to 
prove that Russia does not have serious problems with 
freedom of the press. With so many media outlets, 
the argument goes, the government cannot possibly 
control all of them.27 

It is true that the Kremlin tolerates free and crit-
ical voices, but it only does so as long as they remain 

politically irrelevant and have no impact on decision making. Indeed these media, 
and their limited audiences, may be referred to as “liberal ghettos.”28 The Kremlin 
is highly committed, however, to making sure that discontent does not spill over 
into political activism of any sort. So far it has mostly achieved this goal, drawing 
largely on manipulative techniques and generally refraining from more punitive 
measures.29 

CONTROLLED NATIONAL TELEVISION

One reason why liberal outlets are marginal is that the media environment in 
Russia is dominated by three major national TV channels. The circulation of an 
average liberal daily or weekly is only tens of thousands, while national audiences 
are in tens of millions. A vast majority of the Russian adult population relies on 
them as their main or only source of national or international news.30

The three national channels work in a top-down manner, with one-way com-
munication between the state and the citizens. As far as political and public affairs 

The Kremlin 
repeatedly uses 
the existence of 
media diversity to 
prove that Russia 
does not have 
serious problems 
with freedom of 
the press.



Freedom of Expression without Freedom of the Press

SPRING/SUMMER 2010 | 159

coverage is concerned, they are the government’s primary tool for shaping public 
opinion. 

During the first post-communist decade, the state did not have full control 
over television media. Of the three major channels, one was government controlled, 
one was created and owned by media tycoon Vladimir Gusinsky, and another 
was effectively controlled by business magnate Boris Berezovsky. In 2000, when 
Putin first became president, one of his primary goals was to reconsolidate the 
state. He steadily weakened all centers of power that could challenge the Kremlin 
authority: regional governors, the political opposition, the legislature, big business, 
and, of course, the national TV channels.31 During Putin’s first term, Gusinsky 
and Berezorsky were threatened with prosecution and chose to flee Russia. After 
the subsequent takeover of their assets by the state, abetted by the political con-
solidation of the elites, all three channels were transformed into Kremlin political 
resources. By the end of Putin’s first term, the control over national TV channels 
was honed to perfection.32 

News coverage of the national channels is closely coordinated with the Kremlin, 
so that coverage is fairly similar from one channel to another.33 State control is 
by no means coercive: top television managers are members of the political elite 
and are the Kremlin’s willing partners. As far as political coverage is concerned, 
the message stays on cue—whatever the problems Russia may be facing, Putin and 
Medvedev are firmly in charge, and any political alternative is inconceivable. Both 
President Medvedev and Prime Minister Putin are assured of ample presence on 
all three channels. This TV operation helps maintain high approval ratings for 
both leaders and a sense that there are no alternatives to the ruling tandem. From 
October 2008 through February 2010, Medvedev’s approval rating never dropped 
below 68 percent; Putin’s stayed between 76 and 86 percent despite the ongoing 
economic crisis.34 No one else in Russia comes close to their level of public support. 
The three channels perfectly serve the political goals of the government to shape 
electoral opinion by boosting, playing down, or ignoring an issue, a figure, or a 
group and instilling sentiments that benefit the political interests of the leadership. 
This is a sophisticated operation that capitalizes on and deepens existing suspicion 
of the West and frustration over Russia’s diminished status in the world.

Just as there is a lack of political competition in the public realm, there is no 
competition among the three channels as far as political coverage is concerned. 
When it comes to entertainment shows, however, the competition is fierce. Though 
all three channels operate as commercial entities that rely on advertising revenues, 
they remain tightly controlled by the state.35 

Combining state propaganda with a lucrative business operation works because 
it generates state-of-the-art television entertainment, sustains audiences, and thus 



Maria Lipman

160 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

attracts advertisers. The advertising market was more robust and growing in the 
years preceding the current financial crisis, but even now national TV channels 
remain profitable.36 To many in Russia—especially provincial, older, less educated, 
and poorer constituencies—free national television is the only entertainment they 
can afford. Once they are glued to the screen by soap operas and other appealing 
shows, they also watch national news on the same channels. 

It is not that the Russian audience takes every word and image at face value. 
Years of exposure to Soviet propaganda has taught people to treat government 
messages with a degree of skepticism. Russian audiences’ acceptance of the rules 
of the game enables the Kremlin to count on the support of the “national televi-
sion constituency.” It is this majority that constitutes the electoral base of today’s 
leadership. The more sophisticated and inquisitive audiences may easily pick from 
a broad range of today’s media sources: cable TV in any language, the Internet and 
its new communications, and of course the domestic “liberal ghetto” of relatively 
independent media. Unlike in the Soviet days, there is no shortage of alternative 
sources, but rather a shortage of demand.37  

Controlled television is an indispensable resource built by Putin and shared by 
Medvedev. Medvedev may sound more liberal than Putin, as he emphasizes the 
importance of freedom and talks about the need to follow the rule of law, but on 
the issue of television media Medvedev sees little problem with the way national 
TV is handled. “Mass media has developed not badly at all,” he said in a meeting 
with a popular Russian weekly newspaper Argumenty i Fakty. “In its quality and 
the means used, Russian television is among the best in the world…And it is not 
‘pro-government,’” he added.38 

Russia’s national TV outlets and its liberal media are strikingly different in 
their choices of news priorities and newsmakers, as well as in general tone. To keep 
the liberal media even more marginal, they are completely separated from the 
national channels There is no format such as the American tradition of “Meet the 
Press”; critically-minded print or web journalists do not appear on national televi-
sion lest they imbue the electoral base with unwelcome ideas. 

Another trick that keeps the relatively independent media marginalized is 
limiting their access to decision makers. Top policy makers or even their press offi-
cers do not hold regular public briefings. When Putin was president, he held one 
press conference per year attended by about one thousand journalists from all over 
Russia and beyond. This is hardly a format in which pointed policy questions may 
be asked. The Kremlin press pool is a closed group of trusted journalists.39 Those 
who have access to the ruling elite do not ask unwelcome questions and those who 
are more inquisitive do not have access. 



Freedom of Expression without Freedom of the Press

SPRING/SUMMER 2010 | 161

As a result of the Kremlin-orchestrated redistribution of media assets under-
taken during Putin’s presidency, the majority of prominent media ended up in loyal 
hands. While the transfer of media ownership does not always mean a prompt 
abandonment of editorial independence, it does make media outlets more vulner-
able. Metal magnate Alisher Usmanov, for example, may have generally refrained 
from interfering with news coverage by Kommersant since he bought it in 2006, but 
it seems unlikely that he will choose to anger the government and risk his business 
interests for the sake of press freedom. 

While fears of a crackdown may be real, the primary factors driving the mar-
ginalization of liberal media are the tightly controlled political environment and 
the lack of public interest in political participation.

CONTROLLED POLITICAL ENVIRONMENT 

The political regime that Putin built has the 
appearance of having democratic institutions, but 
they have been radically emasculated. There is little 
separation of powers, hardly any political opposition, 
election results are largely preordained, and decision 
making is heavily centralized and non-transparent.40 
The system is dominated by the top figure, unchal-
lenged and uncontested. This was the stature Putin 
achieved by the end of his second term as president. 
In his capacity as prime minister he retains a similar status, while President 
Medvedev is endowed with a similar kind of supremacy by virtue of being Putin’s 
partner. Loyalty to both among the political elites is an inherent element of the 
political order. 

Some of the stories reported by the liberal media would likely cause broad 
public discussion or even political scandal if the political environment were more 
open. In Russia, this discussion is strongly limited because the legislature is domi-
nated by a pro-Kremlin force that will not discuss issues or conduct investigations 
if the Kremlin disapproves such initiatives.41 The courts are similarly lacking in 
independence and cannot be relied on as arbiters if alleged wrongdoings by the gov-
ernment are involved. In politically sensitive cases, judicial rulings are easily bent 
by the executive. Even the rulings of the Constitutional Court appear to be driven 
by loyalty to the Kremlin rather than rule of law. Two judges of the Constitutional 
Court who persisted in holding independent opinions were recently pressured into 
quitting.42 

The Kremlin’s leverage over lawmakers makes it possible to pass almost any 
bill the government needs without much discussion. Though the existing media 

Those who have 
access to the 

ruling elite do not 
ask unwelcome 
questions and 
those who are 

more inquisitive 
do not have access.



Maria Lipman

162 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

law is fairly liberal and has not been rewritten since its adoption immediately after 
the collapse of the USSR, amendments to other legislation such as the electoral 
law and the law on extremism impose additional restrictions on the media.43 These 
amendments, which enable the Kremlin to suspend or even close publications, are 
rarely enforced. But their very existence, combined with selective law enforcement, 
increases the vulnerability of the media. 

This is a major reason why in Russia media may report news, but not to the 
extent that it generates political fallout. The media can inform, but they do not 

have an impact. While there may be freedom of 
expression, there is hardly press freedom if the latter 
is understood to serve as a mechanism of public 
accountability.

Since liberal media operate at the discretion of 
the government, self-censorship has become common 
among journalists, though the degree of self-restric-
tion varies. The Russian media’s lack of impact raises 
doubts about the meaning of journalistic effort—
what is the point of digging deep and disclosing facts 
if they do not make a difference anyway? This also 
changes the nature of opinion and editorial writing: 
one is bound to preach to the converted in the 
“liberal ghetto” if the government will not pay atten-
tion to outside policy analysis. What is the point 
of arguing that more transparent and competitive 

decision making can reduce corruption and improve the quality of governance if 
the exercise of unchallenged power is the very essence of the current regime? The 
former editor of the op-ed page of Kommersant agreed that this environment forced 
him to re-format his section: “When you tell the government what to do, you feel 
stupid, because they are not listening. Everybody knows that they aren’t. Nobody’s 
pretending that they are. You can’t reach out to the other side.”44

THE PUBLIC MINDSET AS A FACTOR OF REDUCED MEDIA ROLE 

By the late 1990s, Russia had made a decisive shift toward a market economy, 
but politically and socially it was ready for a return to the traditional political 
pattern based on the dominance of the state with an uncontested ruler concen-
trating power in his hands. When Vladimir Putin emerged as the new leader in 
2000, he followed this pattern.45 

The experience of the first post-communist decade failed to teach the majority 
the values of political rights, normative principles of democracy, or the advantages 

While there may 
be freedom of 
expression, there 
is hardly press 
freedom if the 
latter is 
understood to 
serve as a 
mechanism of 
public 
accountability.



Freedom of Expression without Freedom of the Press

SPRING/SUMMER 2010 | 163

of a reduced state role in the economy. The Russian people did not come to regard 
these ideas as a means to make their lives better, seeing them curtailed or compro-
mised during Putin’s tenure was therefore not regarded as a significant loss. Polls 
consistently show that a vast majority of Russians is in favor of the dominance 
and further expansion of the state in the economy and prefer the “current Russian 
system” to western democratic models.46 The paternalism that Putin offered was 
accepted with a sense of relief; people did not want the shared responsibility of 
decision making and the uncertainty that came with it.

Of course it helped Putin tremendously that the price of oil increased and 
raised Russia’s status in the world, but it should not be seen as a tradeoff in which 
people sacrificed their political rights in exchange for higher living standards. In 
fact, it was a sense of fatigue and a desire to lean on a leader who would be firmly 
in charge and assume the responsibility for Russia and its people. 

When Putin emasculated the fledgling political institutions and, one by one, 
the channels of public participation were clogged, the public looked on with indif-
ference. The majority unequivocally preferred the paternalism of the 2000s to the 
pluralism of the 1990s, and the current economic crisis so far has not changed 
this. The liberal constituencies may have been angry and bitter, but even in these 
circles there has been very little desire to organize and demand a return of political 
rights. Voicing discontent within the limits of the “liberal ghettos” appeared to be 
an acceptable arrangement. Active public groups are small, scarce, and enjoy very 
limited support. 

The independent media can only work as an instrument of public account-
ability if the public demands that the government be held accountable. Independent 
media may play a crucial role even in undemocratic regimes if the public is keen to 
act, as the examples of Yugoslavia under Slobodan Milosevic and Ukraine under 
Leonid Kuchma demonstrated. In each of these cases it took just a few (or even 
a single) independent non-government media outlets to help people organize and 
eventually remove the government. But the media cannot generate activism that is 
not there, and in Russia, at least for now, it is simply not there. 

If the public is generally indifferent and atomized, independent media will 
remain politically ineffective. Worse, it will gradually lose part of its independence, 
since the government easily encroaches on the public space if the society is apa-
thetic and fragmented. Whereas in the Soviet days there was a shortage of sources 
of alternative, non-government information, today there is a shortage of public 
demand—both for a free press as well as for political participation or government 
accountability. While this is a blessing for the Kremlin elite who are anxious to 
secure the political status quo and consolidate their decision making powers, it is 
a curse for Russia’s democratic development. 



Maria Lipman

164 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

A CHANCE FOR GREATER PRESS FREEDOM? 

The impact of independent media is inseparable from the larger issue of 
political pluralism. One way toward more pluralistic politics would be a public 
split of the Russian elites. Such a split prompted change during perestroika in which 
political pluralism, if often taking unsightly forms, was behind the vibrant political 
journalism of the 1990s. 

During his presidency, Putin managed to consolidate the elites by a mixture 
of intimidation and opportunity. In addition to his paternalistic model of state-
society relations, the consolidation of the elites was greatly abetted by high oil 
prices. Huge export revenues meant plenty of opportunity for enrichment. Putin 
presided over the distribution of access to power and property (the two being 
closely entangled in Russia), and his authority as the arbiter of this distribution 
was universally recognized. One had to be insane to challenge the superior arbiter, 
since such disloyalty led to the loss of opportunity, property and, in some cases, 
freedom. That is why powerful interests stay loyal and conflicts among them are 
resolved behind the scene. This arrangement works well as long as the resources 
are plentiful. Even as they have become more limited due to the current economic 
crisis, there is still enough to sustain stability. But what will happen when the 
resources deplete, and the elites have to share the “losses,” and not the “profits?”47 

If the incentive to stay loyal is no longer there, the differences among the elites 
may come to the fore, and it will be a matter of time before elite factions reach out 
to the public to muster support. This would mean a return to political pluralism 
and competitive politics in Russia.48 If this were to happen, it would mean a simul-
taneous transformation of media into a vehicle of politics; freedom of expression 
would translate into press freedom; and the skills of independent journalism cur-
rently in low demand would once again become essential. 

Without public demand for political rights and civil liberties—press freedom 
included—attempts by outside actors to promote democracy or improve the human 
rights situation are unlikely to make a difference. The Kremlin’s anti-American 
propaganda has repeatedly portrayed such attempts as meddling with Russia’s 
domestic affairs and motivated by ulterior motives such as spying or otherwise 
harming Russia.49 This perception is easy to instill when the target audience does 
not care much about human rights violations or compromised democratic proce-
dures. In fact, people in Russia believe that today they have more freedom than 
they did in the 1990s.50 

In their letter to President Barack Obama, over seventy U.S. lawmakers 
may have expressed concern about the killings of Natalia Estemirova, Stanislav 
Markelov, and Anastasia Baburova, but outside liberal and human rights circles 
the majority of Russians would hardly know their names. 



Freedom of Expression without Freedom of the Press

SPRING/SUMMER 2010 | 165

NOTES

1  “Russians about the murder of Anna Politkovskaya,” Levada Center, 19 October 2006, http://www.
levada.ru/press/2006101901.html.
2  The rally held in downtown Moscow on 8 October 2006 was originally staged as a protest against 
the harassment of ethnic Georgians. After the news came of Politkovskaya’s death on 7 October, 
human rights activists called for people to join the anti-discrimination event and express their anger 
over her murder. About a thousand people showed up at the rally, but it is hard to say how many came 
on Anna Politkovskaya’s behalf. Among the signs at the rally were “Anna, a great daughter of Russia” 
and “She defended you!” See also, “Well-known human rights activists gathered at a rally in Moscow,” 
Gazeta.ru, 8 October 2006, http://www.gazeta.ru/2006/10/08/last219170.shtml.
3  Nina Ognianova, “Anatomy of Injustice: The Unsolved Killings of Journalists in Russia,” 
(special report, Committee to Protect Journalists, New York: 2009), 20, http://cpj.org/reports/CPJ.
Anatomy%20of%20Injustice.pdf.
4  Ognianova, “Anatomy of Injustice,” 37.
5  For an illustration of public indifference and cynicism, see the results of a Moscow poll taken 
by the Levada Center shortly before the election of the city legislature in October 2009. 38 percent 
expected the election to be manipulated, 29 percent thought it would be fair, while 34 percent found it 
hard to answer. To the question of whether they believed rumors that the Moscow mayor was corrupt 
(the mayor’s wife is the only woman billionaire in Russia), 66 percent said they believed the rumors. 
“Muscovites on elections to the Moscow City Duma,” Levada Center, 2 October 2009, http://www.
levada.ru/press/2009100200.html. After the election the allegations of fraud and rigging—by journal-
ists and several political parties—were plenty and quite a number of suits were filed. None of the com-
plaints had any effect. Muscovites were unimpressed by both the rigging and the complaints. They 
had expected the election to be rigged and assumed that they cannot change this. They simply chose 
not to come to the polls—the turnout was quite low. A vast majority of the Russian people (over 80 
percent) do not think they make a difference in national affairs or even in the affairs in their locality. 
See also, “Public opinion—2008,” Levada Center, 2008, 86, http://www.levada.ru/om2004.html.
6  The term “Kremlin” is used throughout the article as a general reference to the ruling elite, the 
Putin-Medvedev tandem, and a close circle of those who take part in government policy making. 
7  Freedom House, “Country Report: Russia 2005” (report, Freedom House, Washington: 2005), 
http://www.freedomhouse.org/template.cfm?page=363&year=2005&country=6818.
8  Transparency International, “Corruption Perceptions Index 2009,” 2009, http://www.transparency.
org/policy_research/surveys_indices/cpi/2009/cpi_2009_table. Russia ranks 146th in the list with the 
same score as Cameroon, Ecuador, Kenya, Sierra Leone, Ukraine, and Zimbabwe. High corruption 
is broadly recognized by Russian officials. See also, First Deputy Prosecutor General of the Russian 
Federation Alexander Buksman, “Corruption has become part of our lives,” (interview, GZT.RU: 26 
September 2009), http://www.gzt.ru/topnews/politics/216582.html.
9  Anna Politkovskaya, “Disappearing people,” Novaya Gazeta, 10 September 2001. This was a rare 
case when a reporter’s investigation did have a serious impact. This may be because it happened early 
in Putin’s presidency when it was not yet easy to ignore a thoroughly reported media story or, as 
sometimes happens, the prosecution may have been a product of inter-agency tensions. 
10 Sergey Mashkin, Andrey Salnikov, and Ruslan Sakaev, “Murderers of Politkovskaya May 
Be Hiding in Siberia,” Kommersant, 25 October 2006, http://www.kommersant.com/p716117/
Politkovskaya_Murder_Suspect/. 
11 Ognianova, “Anatomy of Injustice,” 21.
12  Suspect who issued passport to alleged murderer of Politkovskaya appears in court,” Newsru.com, 
13 March 2009, www.newsru.com/arch/russia/13mar2009/anna.html. 
13  A detailed description of the trial can be found in Keith Gessen, “The Accused,” New Yorker (23 
March 2009), 42.
14  In June 2009, the Military Collegium of the Russian Supreme Court recalled the acquittal and 
ordered a new examination of the case, but Politkovskaya’s colleagues are skeptical that that truth will 
be established. See “Acquittal overturned in murder of Politkovskaya,” Nezavisimaya gazeta, 26 June 
2009, http://www.ng.ru/politics/2009-06-26/3_process.html.
15 The assessments differ depending on the criteria used by various agencies. The Committee to 



Maria Lipman

166 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

Protect Journalists (CPJ) estimates that sixteen journalists have been murdered since 1999. See, 
“Getting Away with Murder 2009,” (report, Committee to Protect Journalists, New York: 23 March 
2009), http://cpj.org/reports/2009/03/getting-away-with-murder-2009.php). According to the Glasnost 
Defence Foundation (http://www.gdf.ru/), more than one hundred journalists have been murdered 
since 2000. See, “Russian NGO Records Deteriorating Situation for Journalists in Russia,” The Other 
Russia, 15 January 2008, http://www.theotherrussia.org/2008/01/15/russian-ngo-records-deteriorating-
situation-for-journalists-in-russia/.
16 “Beketov, Michael: Chief editor of ‘Khimki truth,’” Lentapediya, http://lenta.ru/lib/14193261/; 
and Nina Ognianova, “Beketov still recovering from attack a year later in Russia”, Committee to 
Protect Journalists, 4 December 2009, http://cpj.org/blog/2009/12/beketov-still-recovering-from-
attack-a-year-later.php.
17  Another example in which the motives seem clear but the crime remains unsolved is the case 
of Togliatti Review, a newspaper in the Russian automakers’ city Togliatti described by the Washington 
Post as a “place where oil resources became the fodder for an eager, petty, mafia, where gang killings 
occurred regularly and where bribes were measured in centimeters—the height of the stack of money.” 
See Margaret Paxson, “Dying for The Truth In Russia,” Washington Post, 19 October 2003. The paper 
was investigating corruption at the automobile factory and city hall, as well as other crimes, until the 
chief editor was assassinated. After his death, his deputy took over and the paper, defying the obvious 
risk, bravely continued its muckraking pursuit. Several months later the new editor was also mur-
dered. For the Togliatti story, see Peter Baker, “In Russian City, Publish and Then Perish,” Washington 
Post, 24 October 2003. The investigator came up with a suspect whose guilt was strongly doubted 
even by the victims’ families. He was eventually released, and the crimes remain unsolved. See Denis 
Korablyov, “Finance Ministry does not recognize moral harm,” kasparov.ru, 16 November 2006, http://
www.kasparov.ru/material.php?id=455C4C58A10EE.
18  James Rodgers, “Murder of Lawyer Shocks Russians,” BBC News, 20 January 2009, http://news.
bbc.co.uk/2/hi/7839858.stm. 
19  Natalia Estemirova collected information about human rights violations in Chechnya involving 
both federal forces and local authorities. She was a fierce critic of the Chechen government and the 
Chechen President Ramzan Kadyrov in particular. According to her human rights colleagues in the 
Moscow Memorial Society, Kadyrov had threatened Estemirova. Though no formal charges have ever 
been brought against Kadyrov, many in human rights circles hold him personally responsible for the 
assassination of Estemirova. See “Human rights activist Natalia Estemirova murdered in Russia,” 
Amnesty International, 16 July 2009, http://www.amnesty.org/en/news-and-updates/news/human-
rights-activist-natalia-estemirova-murdered-in-russia-20090716. Over the past few years, those known 
as Kadyrov’s rivals and adversaries were murdered in Chechnya, Moscow, Dubai, and Vienna. As 
Moscow-based political analyst Stanislav Belkovsky said in an interview, “One could hardly ignore 
the fact that over the last two years, practically all those who could have challenged Kadyrov’s grip on 
power have departed this life.” See “President Kadyrov’s one-time rival killed in Dubai,” France 24, 30 
March 2009, http://www.france24.com/en/20090330-president-kadyrov-one-time-rival-yamadayev-
killed-dubai-chechnya-russia.
20  Caucasian Knot, http://www.kavkaz-uzel.ru/. 
21  “Beslan: svideteli dayut pryamuyu navodku,” Novaya Gazeta, 11 November 2005, http://www.
novayagazeta.ru/data/2005/88/00.html; and “Byli deijstviya, kotorye byli pokhozhi na shturm,” 
Kommersant Vlast, 29 August 2005, http://www.kommersant.ru/doc.aspx?fromsearch=8c151dc9-bc27-
4555-a7dd-3e6c8d2de72d&docsid=604393. For information on how the Russian authorities rejected 
a negotiation initiative, see http://www.novayagazeta.ru/data/2007/66/19.html and http://grani.ru/
Events/Terror/m.100562.html.
22   Natalia Morar, “Kak vyvodili den’gi s DISKONTom,” New Times, 24 December 2007, http://new-
times.ru/articles/detail/5683/. Natalia Morar, “Sedstevenny komitet pri MVD Rossii zakryl ugolovnoe 
delo o vyvode vysokimi chinovnikami deneg cherez rossijsky bank ‘DISKONT’ i Raiffaizen,” New 
Times, 20 August 2007, http://newtimes.ru/articles/detail/10770/. 
23  “Kto oplatil ‘Yugansk,’” Vedomosti, 3 June 2005, http://www.vedomosti.ru/newspaper/article.
shtml?2005/06/03/92916. State company Rosneft’ which took over Khodorkovsky’s major oil asset,  
may now be facing a seizure of property following a legal battle by Khodorkovsky’s company managers 
in foreign courts. See also: “Yukos Wins Rulings in Its Rosneft Battle,” Wall Street Journal, 19 March 
2010, http://online.wsj.com/article/SB10001424052748704207504575129231999438738.html.
24  The second trial is regarded as a travesty of justice by legal professionals and observers in Russia 
and abroad. Their opinion and analyses are often cited in the Russian media outlets described in 
this section. For a more formal assessment, see Sabine Leutheusser-Schnarrenberger, “Member of the 



Freedom of Expression without Freedom of the Press

SPRING/SUMMER 2010 | 167

Bundestag: Khodorkovsky has no chance,”, (interview, Deutsche Welle, 3 March 2009), http://www.
dw-world.de/dw/article/0,,4069855,00.html; and Mikhail Khodorkovsky, “Modernization: Generation 
M,” Vedomosti, 21 October 2009, http://www.vedomosti.ru/newspaper/article/2009/10/21/216863. 
25  Alan Cullison, “Russia Blocks Re-Entry Of Opposition Journalist,” Wall Street Journal, 17 
December 2007.
26  Maria Eismont, “Small-town Newspapers,” Pro et Contra, January/February 2007, 43-55. 
27  For instance, Putin in his speech on 5 June 2006 at the 59th World Newspaper Congress said, 
“In a country that today counts 53,000 periodical publications, we could not control them all even 
if we wanted to. Even if the state had such a desire it would be impossible. There are more than 
3,000 TV and radio companies in Russia,” http://eng.kremlin.ru/speeches/2006/06/05/1842_type-
82912type84779_106514.shtml.
28  The author earlier used this term to describe the limited audiences of President Obama’s 
speech during his visit to Moscow in July 2009. See Masha Lipman, “Words for a Russian Ghetto,” 
Washington Post, 9 July 2009, http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2009/07/08/
AR2009070803510.html.
29     The beginning of 2010 was marked by a rise in public activism. Numerous street protests were 
staged in many Russian cities. See: “Thousands in Russia protest government in “A Day of Wrath,” 
Washington Post, 21 March 2010 and “Russian Protests Seeking Ouster of Putin Fall Short,” New York 
Times, 20 March 2010, http://www.nytimes.com/2010/03/21/world/europe/21russia.html. News of 
injustice and blatant rights violations have generated ourbursts of anger on the Web. In some instances 
public outrage even helped to hold perpetrators to account. See: “Car Crash Thrusts LUKoil Into PR 
Nightmare,” Moscow Times, 5 March 2010, http://www.themoscowtimes.com/business/article/car-crash-
thrusts-lukoil-into-pr-nightmare/401032.html and “The Head of the Interior Ministry Will Report to 
Medvedev,“ Newsru.com, 10 March 2010, http://www.newsru.com/russia/10mar2010/dtp.html. But as 
of this writing, these public expressions look like a mood not a movement: they are disconnected and 
lack organization, a leader or a plan—not enough to challenge the existing pattern of governance of 
nontransparent decision-making confined to a limited group at the top of the executive branch.
30  According to Levada Center polling data, a steady number of Russians, exceeding 80 percent, 
watch TV daily; in 2009 the number was 86 percent (compared to only 11 percent who said they read 
newspapers daily). Ninety-four percent said they learn about the developments in Russia and in the 
world from TV. Asked which media they would rather pick if they wanted to learn more about a par-
ticular piece of breaking news, 74 percent said they would pick TV. Radio, print, and the Internet each 
received under ten percent. See, “Public Opinion—2009,” Levada Center, 2009, 123-124. To illustrate 
the dominance of the three major channels as newscasters, another Levada Center poll asked Russians, 
“Do you watch news on TV and, if so, on what channels do you watch news more or less regularly?” 
The responses were Channel One (78 percent), Channel Rossiya (68 percent), NTV (54 percent). The 
next top ranked channel received 10 percent. Ibid., 125.  
31  For a detailed account of how Putin’s Kremlin took national TV under state control, see Masha 
Lipman and Michael McFaul, “Putin and the Media,” in Putin’s Russia: past imperfect, future uncertain, 
ed. Dale R. Herspring, 2nd ed. (Rowman & Littlefield Publishers, 2005). 
32  The way in which the Kremlin perfected control may be illustrated by a comparison of the TV 
coverage of three tragedies—the sinking of Kursk submarine, the Moscow theater siege, and the ter-
rorist attacks of the Beslan school. See Maria Lipman and Michael McFaul, “The Media and Political 
Developments,” After Putin’s Russia: past imperfect, future uncertain, eds. Stephen K. Wegren and Dale R. 
Herspring, 4th edition, (Rowman & Littlefield Publishers, 2010), 116-117. 
33  Konstantin Gaaze and Mikhail Fishman, “Efir dlia dvoikh,” Newsweek Russia, 4 August 2008, 
http://www.runewsweek.ru/country/9021/. The coordination of the news agenda with the Kremlin 
aides was described in the summer of 2008 by Gaaze and Fishman. Though the actual procedure 
has evolved since then, the political and public affairs coverage on all three national channels is still 
essentially the same: Putin and Medvedev are never challenged, and national television channels are 
used by the Kremlin as a political resource. 
34  Rankings of Russian leaders and the situation in the country,” Levada Center, 4 March 2010, 
http://www.levada.ru/press/2010030404.html.
35  State control is not solely based on state ownership: the Kremlin has ensured that politically 
significant media assets remain either in government control or in loyal hands where the Kremlin can 
control properties that are technically private. TV channel Rossiya is part of a behemoth state-owned 
company VGTRK (All-Russian State Television and Radio Broadcasting Company). Channel One is 



Maria Lipman

168 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

51 percent owned by the state (the ownership of the remaining 49 percent is not fully disclosed). NTV 
was taken over by the government-controlled gas monopoly Gazprom in 2001 and incorporated into 
Gazprom-Media, the gas giant’s media holding company. It later changed hands again and today is 
controlled by a bank called Rossiya (not related to the TV channel of the same name) whose largest 
shareholder and board chairman is Yury Kovalchuk, broadly believed to be a close friend of Vladimir 
Putin (See Boris Nemtsov and Vladimir Milov, “Putin and Gazprom,” (independent expert report, 
Moscow, 2008), 16, http://www.milov.info/cp/wp-content/uploads/2008/09/putin-i-gazprom.pdf. The 
same bank reportedly owns a controlling stock in the National Media Group (NMG). See “REN TV 
and the ‘fifth channel’ get all the news,” Kommersant, 16 October 2009, http://www.kommersant.ru/
doc.aspx?DocsID=1256532). NMG is one of the largest privately owned media groups in Russia and 
includes two national TV channels with smaller audiences as well as a number of other media assets.
36  For estimates of the Russian advertising market, see analysis by The Russian Association of 
Communication Agencies, http://www.akarussia.ru/market/. 
37  In the USSR state censorship was ubiquitous—every word printed or broadcast had to undergo 
preliminary approval by communist censors. Alternative sources were either underground (Samizdat) 
or smuggled from abroad. In later decades there was a growing sense that the official information was 
all lies, and Russians developed a keen interest in foreign broadcasts such as the Voice of America, the 
BBC, Deutsche Welle or Radio Liberty. Listening to these broadcasts despite government attempts 
at signal jamming increased a sense among the public that foreign voices represented the voice of 
truth. Estimates of how many people in the USSR listened to foreign broadcasts vary from 8 million 
to 30 million, depending on the period and on the different methods used by researchers. See V.A. 
Kozlov, S.V. Mironenko, and O.V. Ėdelman, “Sedition: dissidence in the USSR under Khrushchev and 
Brezhnev, 1953-1982,” (Moscow: Materik, 2005). Today, the Soviet sense of constraint and censorship 
is gone as alternative news sources are easily available. Tabloids, glossies, and other entertaining media 
outlets are plentiful and interest in critical, non-government media is much less keen. 
38  “Meeting with the staff of the newspaper ‘Arguments and Facts,’” Arguments and Facts, 29 April 
2009, http://www.rost.ru/medvedev/report-29-04.html. At least once, however, Medvedev admitted 
indirectly that Russian TV is not free. In his annual address to the Russian parliament in 2008, he 
said, “Experience shows that it is practically of no use to persuade the bureaucrats to ‘leave the media 
in peace.’ No bureaucrat can obstruct discussion on the Internet or censor thousands of channels at 
once.” He suggested that “instead of persuading, we should work more actively to expand the free 
internet and digital television space.” President of Russia, “Address to the Federal Assembly of the 
Russian Federation,” Moscow, 5 November 2008, http://eng.kremlin.ru/speeches/2008/11/05/2144_
type70029type82917type127286_208836.shtml. It is common in Russian official rhetoric to blame 
impersonal “bureaucrats” when in fact Kremlin interference is involved. The recommendation to 
develop new media may well-intentioned, but for at least the near future, the impact of the national 
TV channels speaking in one voice can easily overcome the impact of the new media diversity. “Fast 
development of cable TV and the Internet notwithstanding…Russia still remains a country of tradi-
tional…television. Almost 90 percent of the Russian population watch TV every day,” writes Anna 
Kachkaeva, Russia’s leading TV expert in “Glamurny totalitarizm: Televizionnaya indistriya v epokhu 
stabil’nosti (2004-2007)” and “Glamorous totalitarianism: The Television industry in an era of sta-
bility (2004-2007)” in Teleradioefir: Istoriya I sovremennost, (Moscow: Elitkomstar, 2008), 41.
39  Peter Baker, “In Russian Media, Free Speech for a Select Few,” Washington Post, 25 February 
2005.
40  The operation of the Russian political system as a hybrid regime, and the role of media in 
this operation, is discussed in Nikolai Petrov, Maria Lipman, and Henry E. Hale, “Overmanaged 
Democracy in Russia: Implications of Hybrid Regimes,” (forthcoming paper, Carnegie Endowment for 
International Peace, February 2010). 
41  For instance, the Duma refused to hold a substantial discussion of the assassination of 
Politkovskaya after a small group of deputies suggested that the killing be put on the Duma agenda. 
A similar initiative was voiced after the murders of Markelov and Baburova. In both cases the initia-
tives were declined by the overwhelming majority of lawmakers. In January 2007, a few months after 
Politkovskaya was killed, the Russian delegation to the Parliamentary Assembly of the Council of 
Europe (PACE) emphatically opposed a recommendation contained in a PACE resolution, “Threats to 
the lives and freedom of expression of journalists,” (report of the Committee on Culture, Science, and 
Education, Doc. 11143, 23 January 2007). Opposition to the recommendation was voiced personally 
by the head of the Russian delegation to PACE, Chairman of the State Duma International Affairs 
Committee Konstantin Kosachev. Kosachev argued that “the conduct of a parliamentary investigation 
is always an expression of lack of trust in the investigating authorities, and this could disrupt their 
work.” See, “Parliamentary investigation into Politkovskaya’s murder removed from PACE draft reso-
lution,” newsru.com, 25 January 2007, http://www.newsru.com/russia/25jan2007/pase.html. These are 



Freedom of Expression without Freedom of the Press

SPRING/SUMMER 2010 | 169

but two examples out of too many; as far as sensitive political issues are concerned, the Duma never 
acts against the interests of the ruling elite. 
42  The two judges routinely disagreed with the rest of their colleagues on political issues but 
their opinions never made a difference. Eventually they made public statements saying that the 
Constitutional Court is not independent, but coordinates its ruling with the Kremlin. After that their 
colleagues voted for their resignation. See L. Nalbandyan, “Judge Kononov: There Are No Independent 
Judges in Russia,” Sobesednik, 27 October 2009, http://www.sobesednik.ru/politics/kononov_sb_41_09/. 
See also, Pilar Bonet, “Entrevista: Vladímir Yaroslávtsev, Juez del Tribunal Constitucional de Rusia: 
‘En Rusia mandan los órganos de seguridad, como en la época soviética,’” EL PAÍS, 31 August 2009.
43  Reporters Without Borders, “Alarm About Proposed Amendments to Law on Extremism,” 14 
April 2008, http://www.unhcr.org/refworld/docid/480467301c.html. 
44  Personal communication of the former op-ed editor of Kommersant, Kirill Rogov. To avoid feeling 
“stupid” Rogov called his page “Commentary” and reformatted it to make it look like “a lighter version 
of a political journal.” The result was something different from an American or British op-ed, but it 
produced excellent political writing. Eventually, however, Kommersant top editors decided to discon-
tinue the opinion page altogether. 
45  For more on the shift of the Russian mindset in post-communist years, see: Maria Lipman, 
“Media Manipulation and Political Control in Russia,” (programme paper, Chatham House, London: 
2009), http://www.chathamhouse.org.uk/files/13290_300109lipman.pdf. 
46  “Public opinion—2009,” Levada Center, 2009, 104-105. In the opinion of Igor Yurgens, the director 
of the Instutite of Modern Development (INSOR—President Medvedev chairs INSOR’s board of 
trustees) and a vocal proponent of liberal reforms, in political, economic, and social spheres: “About 
70 percent of our population do not believe in the market, democracy, or ‘the West.’ [In their view] 
all these trappings of democracy, electivity or a multiparty system is, to put it mildly, ‘not ours,’ and 
to put it in a hard manner, ‘alien.’” Interview with Yurgens, Ekho Moskvy, 25 June 2008, http://www.
echo.msk.ru/programs/razvorot/523135-echo.phtml. INSOR is a think-tank whose board of trustees is 
headed by president Medvedev. “Public opinion—2008,” Levada Center, 2008, 21. 
47     For a detailed and insightful discussion of the perceptions of democracy in today’s Russia, see 
Kirill Rogov, “Democracy 2010: The Past and Future of Pluralism in Russia,” Pro et Contra, September/
December 2009.
48  Calls for political reform that would bring back more pluralism, competition, and meaningful 
elections are common on the pages of liberal media and among small groups of the Kremlin oppo-
nents. Recently, however, these ideas were voiced at much higher levels, such as the January 2010 
session of Gossovet with President Medvedev, “RF State Council meeting on the development of 
political system,” Regnum News Agency, 22 January 2010, http://www.regnum.ru/news/1245754.html; 
and the recent report from INSOR, “Russia in the 21st Century: Vision for the 21st Century,” (Institute 
of Contemporary Development), 18 January 2010, http://www.insor-russia.ru/files/INSOR%20
Russia%20in%20the%2021st%20century_ENG.pdf. Such discussion, however, does not indicate that 
the Kremlin is keen to implement reforms that will undermine its grip on power.    
49  Christian Lowe, “Russia Accuses U.S. of Meddling, Aiding Radicals,” Reuters, 13 April 2007, 
http://www.reuters.com/article/idUSL134962020070413. 
50  In 1997, 42 percent said they felt free in Russia. In 2003, this number rose to 66 percent and 
in 2008 it grew further to reach 70 percent. See, “Public opinion—2008,” Levada Center, 2008, 86 
(table 11.6). An insightful explanation of this perception is found in the above-cited article by Kirill 
Rogov. 


