
Contrary to the gun battles we are accustomed to, we now have cyber-warfares 
fought from one’s comfort zone, be it bedroom, office, swimming pool, etc., but 
with deadly effects.

—Dr. Olivier Muchena, Zimbabwe African National Union–Patriotic Front, 
Secretary for Science and Technology1

The Maxim gun and the Martini-Henry rifle ushered anglophone Africa into 
20th century colonialism. The Cold War, in turn, presented a moment for 

black political elites to acquire weapons (the AK-47 in particular) with which 
to define and present themselves as African nationalists fighting—with all the 
material ramifications of this word—to end colonial rule. Could information tech-
nology—specifically radio, the Internet and cell phones—be the Martini-Henry, 
Maxim and AK-47 of the 21st century? 

Zimbabwe offers an example of the way ordinary citizens in Africa are using 
these information technologies to express and demand genuine individual free-
doms. Words and information are a kinetic process. To control words is to control 
mobility; when mobility is frozen, so too is information. This essay examines the 
technologies that enable and transform the mobility of words into weapons of 
resistance—by the state against its own citizens and by citizens against the state. 

Using the lens of mobility of words (specifically those that contest state ver-
sions of truth and falsehood), this essay traverses the last ten years of newspaper, 
radio, computer, Internet, telephone and cellular technology in Zimbabwe. These 
technologies have enabled people to fortify their right to freedom of expression, 
to both minimize and maximize the value of their movements in search of better 
politics and to assemble resources and personnel to challenge the state. The state 
has responded with control mechanisms like surveillance, interception, physical 

SPRING/SUMMER 2009 | 159Journal of International Affairs, Spring/Summer 2009, Vol. 62, No. 2.
© The Trustees of Columbia University in the City of New York

Clapperton Mavhunga

THE GLASS FORTRESS: ZIMBABWE’S 
CYBER-GUERRILLA WARFARE



Clapperton Mavhunga

160 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

violence and propaganda. Twenty-first century information technology has 
enabled individual citizens to become cyber-guerrillas, using their smart phones, 
laptops, and desktops to perforate the fortress of a ruler still caught up in the 20th 
century from their own homes, vehicles, rural villages, in the country or in the 
Zimbabwean diaspora. 

Zimbabwean users have designed a new use for technologies of communication: 
to address the question of liberation and the tension 
between national freedom and personal freedom. 
The Internet, e-mail and radio waves have become 
instruments to challenge the late 20th century 
metanarrative of the so-called father figure who built 
the nation—that big man of courage who liberated 
his people—that anchors the dominant state-centric 
idea of Africa.2 This status entitles him to rule the 
people permanently and rapaciously, whether they 
want him to or not—hence Zimbabwean President 
Robert Mugabe’s proprietary (as opposed to patri-
otic) declaration that “Zimbabwe is mine.”3 It gives 
the fullest meaning to his rebuff to then British 
Prime Minister Tony Blair: “Keep your England and 
let me keep my Zimbabwe.”4 

According to Giorgio Agamben, the “fighting” and “loss of blood,” the stuff that 
“liberating” is made of, was supposed to be a process of profanation—sacrificing or 
spilling blood to cleanse the country of the demon of white privilege so that the 
ordinary black person could decide on his or her government. Guns were supposed 
to clear the path to allow the pen or ballot to govern. Instead, the opposite hap-
pened in many African countries, including Zimbabwe. Many leaders of liberation 
struggles, once in power, used the sacrifice of spilled blood to elevate themselves 
to the status of gods.5 The media—television, radio and newspapers—was used as 
a personal, party and state instrument for this transformation. In many states, a 
strict censorship system was installed to barricade any counternarrative—to filter 
what was heard, silence what might be said, and if necessary, shut the ears of those 
who might hear. 

Interestingly, the pervasive power of the Internet and its use as an instrument 
of profanation—as an instrument to challenge the metanarrative of leaders who 
sacrifice their citizens and exploit the history of liberation for self-deification—
mimics the dual capacity of the AK-47 to both install and challenge power. Yet 
there is one problem for these self-anointed gods: They cannot suppress the reality 
that the “liberated” people they dominate are not free. 

Technologies have 
enabled people to 
fortify the freedom 
of expression, to 
adjust movements 
in search of better 
politics and to 
assemble resources 
and personnel to 
challenge the state.



The Glass Fortress

SPRING/SUMMER 2009 | 161

While some Pan-Africanist scholars were busy using Mugabe to write a race-
based narrative of liberation, the Zimbabwean people were writing their own 
narratives of liberation through their experience of the hardness of life. From the 
standpoint of these two “social imaginaries,” Mugabe, Zimbabwe and liberation 
did not look, let alone feel, the same.6 Yet the state and its defenders insist on one 
version of truth.

TRUTH AS FALSEHOOD AND FALSEHOOD AS TRUTH

Mugabe adopted heavy-handed Cold War tactics to confront the new challenges 
of the 21st century mobility of words. He lived in a rhetorical world where African 
countries could only be pro-West or pro-Soviet. The irony is that his lifestyle and 
lifetime mimicked that of the West—his eloquence in the English language, his 
designer suits, his wife’s love for shopping, the Mercedes-Benz luxury cars and the 
colonial-era festivities for the opening of Parliament. Mugabe detested only one 
thing about the West: calls for democratic governance. Otherwise the West was his 
quiver, carrying a deadly rhetorical arrow—the much fabled but ultimately false 
claim that it was the British who postponed the resolution of the land question. 

For Mugabe, the so-called truth (in Shona, chokwadi) was not merely “If I am 
right, you are lying,” but something that must not be false or someone will die. 
Supposed falsehood (manyepo) was something that was ontologically true, but 
which must be false or else. To kill the mobility of falsehoods or dangerous infor-
mation, the state sealed off the countryside using roadblocks and militia bases. 
To open what was sealed was called “terrorism.” Reporting, or criticism, became 
aggressive combat.7 The witnessing and feeling of violence by the Zimbabwe 
African National Union-Patriotic Front (ZANU-PF) transformed the fight of the 
main opposition party, the Movement for Democratic Change (MDC), into a 
battle for liberation.

The state broadcaster Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC), and the 
state newspaper stable Zimbabwe Newspapers (Zimpapers), specifically the Herald 
and Sunday Mail, were trusted with ensuring that only approved information 
was filtered to the public. Photographs became instruments for distortion and 
amplification of the state’s supposed truth. The state photographer and editor 
skillfully juggled the zoom lens, producing close-up pictures to capture the odd 
white person or so in a sea of black faces. Through this process, MDC leader 
Morgan Tsvangirai’s big rallies appeared as no more than a meeting of a handful 
of aggrieved, racist white farmers and confused black puppets—possibly the white 
farmer’s workers who feared losing their jobs if they did not follow their boss. 8 
On other occasions, Tsvangirai simply looked as if he was talking to himself. By 
contrast, ZBC cameras shot ZANU-PF and Mugabe’s rallies from a distance so 



Clapperton Mavhunga

162 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

that the small crowd filled the lens, creating the impression of a multitude spread 
over a large area.

The state also sought to control the production and mobility of information. 
So-called independent newspapers with ZANU-PF sympathies mushroomed, 
publishing “thinly-disguised political puff-pieces.”9 Something similar happened 
in South Africa during the apartheid era; in Russia this is common as well. The 
state even wanted to control “regional truth” about Zimbabwe and defeat what it 
considered the reactionary falsehoods of South African weeklies like the Sunday 
Times and Mail & Guardian.10

MOBILITY: A DEMOCRATIC OPTION

Many Africans do not think that Mugabe’s longevity in power lies in his own 
strength or calculations. These critics see the absence of physical confrontation as 
evidence that Mugabe is not resisted. They believe that either Zimbabweans are 
docile, or they are cowards expecting the world to come and liberate them while 
they do nothing.11 

My interest lies in the subtle resistance of exercising democracy within an 
undemocratic space. Specifically, I examine the option of voting with one’s feet 
when the ballot has failed. This process involves using mobility to recuse one’s 
body and mind from an environment of political abuse and relocate it to a place 
that respects one’s right to exist. This is a case where some would choose to relo-
cate and keep up with the 21st century rather than follow Mugabe on his deter-
mined retreat into the Stone Age.12 

Emigration has been a crippling brain drain on Zimbabwe. Unwilling to cri-
tique itself as the culpable brain-drainer, the state accused the Anglophone West—
principally the UK, the United States, Canada, Australia and New Zealand—of 
skill theft. This conceited, self-important register of entitlement located the emi-
grating body within a larger scheme of the UK’s other alleged thefts, such as land. 
The mobile body carried no mind or self-interest, only the state’s need.

Migrating out of reach was a function of the mobility of words. Most emigrants 
discovered, enquired about and secured opportunities via the Internet, telephone 
and fax, and traveled by foot, automobile and airplane to claim them. In 2001, 
overseas companies realized the man-made implosion in Zimbabwe offered an 
opportunity to scavenge for unappreciated skill. Headhunters descended from 
the anglophone West looking for nurses, doctors, artisans, teachers and lawyers.13 

Mostly, though, citizens themselves sought and pursued their own opportunities. 
Zimbabweans could now travel overseas where their ancestors could not through 
two mobilities: transportation and communication. The co-construction of tech-
nological capabilities and human agency is worth probing.



The Glass Fortress

SPRING/SUMMER 2009 | 163

WEAPONIZING THE AIRWAVES

On 4 October 2000, Mugabe issued a decree setting up the Broadcasting 
Authority of Zimbabwe (BAZ). This body was charged with the power to license 
or de-register journalists and broadcast media houses and to regulate the airwaves 
for six months. Before the decree expired, Information Minister Jonathan Moyo 
pushed the Broadcasting Services Act into law, backdating its effect to cover the 
period of the decree. This act also turned the BAZ into a legal body. Shortly after-
ward, in 2001, the act was passed, creating the state-controlled broadcaster, the 
Zimbabwe Broadcasting Corporation, which gained a monopoly over the airwaves. 
The station was unbundled into two successor companies so that the broadcasting 
and signal transmission services would be able to compete—against nobody. This 
2001 act also mandated that only citizens of Zimbabwe permanently resident in 
the country could broadcast or fund broadcasting stations. If any Zimbabwean 
received even a penny from outside of the country, he would disqualify himself as a 
broadcaster. Freedom of association had been limited as well. Because resources for 
free expression might be derived from associating with people who have financial 
be means, the act also curtailed freedom of expression.14 

The act also mandated that 70 to 80 percent of a station’s programming contain 
local content.15 The few programs that made pretensions towards objective coverage 
were closed down. The most balanced of these were “Talk to the Nation” and 
“Spotlight,” which were both banned after allowing the public to freely air their 
views.16 When Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) journalists disagreed 
with the party line, or did not display their enthusiasm more loudly, they were 
kicked out. One of them was Geraldine Jackson, fired for taking irate phone calls 
from the public protesting the violent crushing of the 1997 food riots.17 Determined 
to continue giving such voices of dissonance a platform, she set up an independent 
station called Capital Radio. It was promptly shut down, despite having secured 
a broadcasting license. In 2001, Jackson established SW Radio Africa in London 
with a few of her former ZBC colleagues.18

It had an inauspicious start in a cramped radio studio in the London suburb of 
Borehamwood. It was the sort of place to find a new guerrilla that used the micro-
phone as a weapon, with airwaves for bullets and hitting its target by outflanking 
and sneaking into the state frequency monopoly via short wave. London was the 
perfect place to locate SW Radio because of kinship networks, easy air transport 
and asylum privileges, all a material legacy of British colonial geographies. An esti-
mated half-million Zimbabweans lived in the UK, over half of them illegally. SW 
Radio Africa started broadcasting on 19 December 2001 via short-wave and on the 
Internet. Banning the journalists from entering Zimbabwe made no difference—
their voices were entering the country at will every night and engaging in conversa-



Clapperton Mavhunga

164 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

tion with individual homes through the Internet and shortwave. 
SW Radio’s modus operandi was smart. Listeners based inside Zimbabwe 

e-mailed in their phone numbers or called and asked the station to call back for 
one-on-one or conference calls. It relieved listeners of the financial burden of calling 
the station and transformed ordinary people in the war zone into journalists. The 
exact location of the station remained secret for security reasons and pseudonyms 
became the camouflage uniform of the airwave for callers afraid to reveal their 
identities.19 The government of Zimbabwe vehemently protested what it claimed 
was British-sponsored pirate radio.20 London dismissed the claims, maintaining 
that Zimbabweans resident in the UK were operating the station independently.21

The city of Harare’s defense lay in blocking the SW Radio’s signal. In early 
March 2005, the station announced that its broadcasts into Zimbabwe had been 
jammed.22 BBC Monitoring confirmed “the presence of deliberate jamming on all 
three broadcasts.”23 Some media reports claimed that the interfering signals had 
originated from Chinese-made equipment.”24 Others claimed that the state had 
invested more than $50 million in the installation of two Chinese-built transmit-
ters at Gweru-Thornhill Air Base to block their broadcasts into Zimbabwe.25

The strategy of alternating between three frequencies failed in the face of this 
attack. It was time for an expensive plan: The station’s Web site announced that 
SW Radio would simultaneously broadcast on three short-wave frequencies, as 
well as a medium-wave frequency.26 This innovative tactic to overcome the gov-
ernment’s two jamming devices came at a high price.27 In May 2005, SW Radio 
announced that it was in deep financial crisis and was ceasing airing on short-wave, 
leaving the station with just its Web cast and a medium-wave broadcast.28 

The stakes were high: If SW Radio closed, a vital hub of political discourse 
would be eliminated. The station was host to a convergence of multiple commu-
nication modes—Internet, cell phones, fixed lines and shortwave—that connected 
the diaspora and those at home in one political conversation. In June 2005, the 
station announced it was no longer closing, thanks to a generous cash injection 
that would enable transmission for at least twelve more months.29 SW Radio grew 
in strength in subsequent months.30

Jamming SW Radio transmission was only one form of defense for Mugabe’s 
government. In the summer of 2008, the government embarked on another form 
of interception: denying listeners the means to receive the signal. As suburbanites 
turned to satellite television signals to outflank ZBC-TV propaganda, the state 
undertook Operation Dzikisai Madhishi (Take Down Dishes).31 Yet Zimbabweans 
still found ways to listen to these programs.

Acknowledging the futility of physically stopping signals, the state joined in 
to send its own. This was the genesis of the “Voice of Zimbabwe” a 24-hour short-



The Glass Fortress

SPRING/SUMMER 2009 | 165

wave service to export the government’s message to the diaspora and to counter 
the signal from outside. In May 2007, however, reports surfaced that plans to 
begin broadcasting that month had been cancelled.32 Mugabe’s regime also struck 
a deal with a Canadian broadcasting firm, JumpTV, to stream its ZBC-TV mouth-
piece live on the Internet beginning 22 June 2007. Initially, the station offered the 
service free to registered users, but began charging a monthly fee as of 15 July.33 

CYBER-GUERRILLAS

SW Radio and Voice of America broadcast only for a few hours each day on 
short-wave and medium wave, streaming podcasts to stay within their budgets. 
These constraints led to the innovation of Internet radio. The defining moment 
for these technological convergences was September 2004, when a group of disc 
jockeys, many of them purged from Zimbabwean stations and living in exile in 
the UK, started a twenty-four hour Internet radio station in London. Afro-Sounds 
FM’s mission was to “entertain and inform,” to fill the void the closure of the 
independent print and electronic media had left in Zimbabwe.34 Only this was no 
longer just entertainment; broadcasting—streaming—was now a cyber-weapon, 
enabling the physical bodies dispersed by the Zimbabwean government to remain 
safely behind the firewall of exile while their minds and voices went back through 
the medium of the Internet and airwave to insist on challenging the official so-
called truth. 

Once the idea of Internet radio and online newspapers caught fire, the flames 
raged out of control. That same year another station called Zimnet Radio began 
twenty-four-hour, seven-days-a-week live streaming, with volunteer DJs located 
in private homes in North America, the UK, Egypt and South Africa working in 
shifts so that audiences located in different time zones could make live phone-in 
and musical requests. Listeners tuned in via the Zim Daily Web site, clicked the 
Zimnet Radio link, and upon reaching it logged into the chat room and discussion 
forums to meet the cyber-family. Over time Zimnet Radio has become perhaps the 
most popular live phone-in, music and news combination online. 

Exiled musicians whose music was banned on ZBC also took Internet radio 
in new directions, hooking their guitars and microphones into their computers 
and turning them into a potent combination of cyber-assault weaponry against 
the Mugabe regime. For example, on 18 April 2008 Canadian-based music critic 
Viomak created Voices of the Oppressed (VOTO), a radio station dedicated to 
protest music, messages and news. There is nothing new here—guerrillas who 
fought with a microphone were a decisive factor in mobilizing the morale of the 
guerrillas fighting with AK-47s in the 1970s.35 All one needs is a computer, Internet, 
software, a Web site and a headset. It is both bone-chilling and liberating.



Clapperton Mavhunga

166 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

E-NEWSPAPERS: FUSIONS OF PRINT AND ELECTRONIC

Strive Masiyiwa was the man who brought the Internet to Zimbabwe. A British-
educated, former employee of the state-owned Posts and Telecommunications 
Corporation (PTC), Masiyiwa established Econet Wireless (Pvt) Ltd. in 1994. 
The state initially refused to grant him a license, but in 1997 the Supreme Court 
cleared the way for the company to provide wireless service, and it began operating 
in July 1998.36 

Masiyiwa would become the majority shareholder in Associated Newspapers 
of Zimbabwe (ANZ), publisher of post-independence Zimbabwe’s most successful 
independent paper, the Daily News.37 Masiyiwa was also rumored to be one of 
the chief financiers of Zimbabwe’s main opposition party, the Movement for 
Democratic Change (MDC), led by Morgan Tsvangirai. His association with two 
projects of rhetorically and materially undoing the “truth of liberation” made 
Masiyiwa an obvious target for the government.38 

On material value alone, the cell phone (and, increasingly, the type of cell 
phone) and Internet became the credentials of one’s modernity. That fueled 
Econet’s expansion. The wireless network recycled old buses and abandoned 
trailers into public phone, fax and Internet cafés. It offered trendy new services like 
local news, CNN and BBC World News Service reports through mobile phones. In 
a 2002 partnership with its Internet arm Ecoweb, Econet offered the first mobile 
information service in Zimbabwe. Thanks to these innovations, Econet out-com-
peted its adversaries, Telecel and state-owned Net One.39

The fusion of the Internet and newspapers came with Econet. For most of its 
history before Zimbabwean authorities ordered the newspaper closed in September 
2003, the Daily News Web site was based in Zimbabwe. In June 2003, it relocated 
out of the country to a new home in South Africa hosted by Ecoweb International, 
the global Internet arm of Masiyiwa’s Econet.40 As the newspaper’s editors in exile 
wrote that those who drafted the country’s media laws had not considered “the 
technological advancement that enable[d] publishers to reach their audiences from 
beyond the physical boundaries of Zimbabwe.”41 That was the kind of camouflage 
the cyber-guerrillas needed.

To be fair, the Daily News was not the first Zimbabwean online newspaper—
that is to say, a newspaper based primarily in cyberspace, rather than a print 
publication with a Web site. This genre had already begun in March 2000, when 
displaced white farmers established cellular hotlines and then Internet listservs to 
monitor the movements of land invaders and look out for each other as the vio-
lence spread.42 One such website was ZWNews.com, itself an amalgamation of sites 
including the farmers’ information network ZimNews, established in May 2001. 
The new site would be a “one-stop shop” for extensive news coverage and a daily 



The Glass Fortress

SPRING/SUMMER 2009 | 167

e-mail service with news alerts.43 
In July 2004, several exiled journalists and non-media professionals teamed 

up to start an independent political Web site called Zimdaily.com. The owners 
hid behind the firewall of anonymity to attack the regime without fear of physical 
retribution. The paper was edited in Canada, published in England and hosted on a 
Web site owned and run by WorldOnCall Corporation, a company owned by expa-
triate Zimbabweans. Within its first two weeks the site claimed to have received 
100,000 hits.44 Zimdaily is best known for Fair Deal, an online project started in 
April 2007 to identify children (and spouses) of ZANU-PF officials living abroad 
and get them deported from Western countries.

Additional online news sources include New Zimbabwe.com and the Zimbabwe 
Times. New Zimbabwe.com was the brainchild of ex-Daily News reporter Mduduzi 
Mathuthu, who was arrested in Zimbabwe on at least three occasions before 
deciding to migrate out of reach.45 Arriving in UK, he filed for the Daily News while 
plotting the establishment of his own online paper. In 2004, Mathuthu started 
New Zimbabwe.com. Similarly, in October 2006, Geoffrey Nyarota, former editor-
in-chief of the Daily News, established the Zimbabwe Times targeting the diaspora 
and people in Zimbabwe with Internet access. Although the paper’s material status 
might have changed, The Daily News’ principle of telling it like it is remained a 
major selling point. Over time, Nyarota’s new news outlet attracted serious public 
intellectuals not necessarily aligned to the MDC, but committed to freedom, plu-
rality and a belief that democracy is only as good as people’s participation.

In all their various shades, online newspapers have distinguished themselves as 
a cyber-reconfiguration of what Jürgen Habermas called “the public sphere.”46 Of 
course, the state could not—and would not—just watch in astonishment.

SNOOPING

As early as 2000, the MDC’s Manchester (UK) branch reported that state 
security agents using diplomatic passports were entering the UK to force exiles into 
silence by wiretapping phone calls, faxes and e-mails going to and from Zimbabwe. 
At least two police stations recorded complaints about surveillance.47 The sur-
veillance of communications between home and the diaspora also took place at 
Zimpost, the state postal service, where state security personnel reportedly inter-
cepted international mail and cargo destined for Harare.48 

E-mail also became a vehicle to deliver viral payload to enemies of the state. 
In late July 2001, a computer virus struck hundreds of unsuspecting e-mail sub-
scribers, including many at the Daily News. The paper’s e-mail address was flooded 
with hundreds of messages infected with a bug that stole or destroyed documents 
on user hard drives. Subscribers’ mail and private information were stolen and 



Clapperton Mavhunga

168 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

circulated, with the victims as varied as businesses and academic institutions. 
The Internet service provider (ISP) Zimbabwe Online (ZOL) reported that its 
anti-virus software was intercepting seven viruses per minute.49 While ISPs tried 
to assuage fears of snooping, there was no way for them to stop the state’s inter-
ference. Sections 98 and 103 of the Postal and Telecommunications Act (PTA) of 
2000 mandated that ISPs allow government intervention. To escape the intercep-
tors, NGOs were switching to international e-mail platforms or limiting the kind 
of information that they passed through e-mail. ISPs were under no obligation to 
divulge to subscribers whether or not they had received a state directive to inter-
cept. They went about this work quietly while denying any knowledge of moni-
toring e-mail for political or criminal reasons.50 Not long afterwards, state media 
reported that police arrested fourteen people for “circulating a subversive e-mail 
inciting the public to oust President Mugabe from office.” The e-mail in question 
allegedly referred to violent demonstrations to remove the president. The suspects 
were later freed on bail.51 It was now common knowledge that the state had been 
snooping on people’s communication. 

In February 2006, the Interception of Communications Bill, first introduced 
as an amendment to the PTA, was modified and re-tabled to legalize the snoop-
ing.52 The bill was meant to set up an interception center and designate technical 
experts to operate it. The chief of defense intelligence, director-general of the 
Central Intelligence Organization, the police and the commissioner-general of the 
Zimbabwe Revenue Authority would be empowered to authorize these investiga-
tions. The minister would issue a three-year “interception warrant to authorized 
persons” if he found reasonable grounds of any offense or “threat to safety or 
national security.” The warrant would specify the name and address of the target 
of interception. The impounded information would be disclosed on a need-to-
know basis and would be acceptable as evidence in a court of law.53

The ISPs would “install hardware and software facilities and devices to enable 
interception of communications” and the creation of a data bank of “communica-
tion-related information” at their own cost. The terms of reimbursement for aiding 
the state in snooping were very vague: The ISPs would be “assisted or compensated 
for the assistance…to the Authority or the monitoring centre.”54

The bill vested the disclosure of intercepted information only in the authorized 
persons, who would “destroy [it] as soon as possible after use.” The authorized 
person had power to seize any postal article at his discretion. The aggrieved could 
appeal to the minister to “confirm, vary or set aside the decision.” If unsatisfied, he 
or she was free to appeal to the Administrative Court. The minister also had power 
to make regulations to implement the interception law “in his opinion.”55

The power of the interception bill lay in its capacity to obscure. It was ambig-



The Glass Fortress

SPRING/SUMMER 2009 | 169

uous which agency was authorized to snoop and which facility would be used. The 
minister did not need to ascertain, independently or through further explanation, 
that the interception would aid the investigation, prove or prevent the said crime. 
The law gave the minister carte blanche to act in the name of “national security.” 
The bill rendered ISPs complicit in the state’s infringement of the Bill of Rights. 
They were required to spy on their own customers, and pass incriminating infor-
mation along to the secret service. They would also be compensated for sacrificing 
the privacy of their clients—who were, quite literally, paying to be spied upon.56 
Moreover, mechanisms intended to preserve people’s right to privacy became 
the very keys which the state now used to violate it. The bill required holders of 
encryption keys to decipher not just intercepts, but any information the “autho-
rized person” deemed to be “in the interests of national security or the economic 
interests of Zimbabwe, or to prevent or detect a serious offence.” The key-holder 
would be paid for disclosing such information.57 

In June 2007, ZANU-PF used its parliamentary majority to pass the bill into 
law, leaving only the small issue of Mugabe’s signature. Even before the ink had 
dried on Mugabe’s signature on the Interception of Communications Act in August 
2007, there were unconfirmed reports that Chinese-trained technical experts had 
deployed at Mazoe Earth Satellite station, the country’s gateway to Intelsat, the 
world’s largest commercial satellite communications services provider. It was there 
that some believed the government was planning to set up a telecommunications 
monitoring station, as envisaged by the legislation. While the effectiveness of such 
a facility was open to question, the real intention was to instill and rule by fear.58

HACKTIVISM

Hacktivism is a term used to denote activism by hacking. In September 2001, 
hackers got into the Reserve Bank of Zimbabwe (RBZ) Web site and diverted 
some of its links to pornographic material. In early August 2002, they got in 
again, this time leaving a message calling for the liberation of Palestine on the site. 
Information technology experts warned that the security of the country’s financial 
system was too lax.59 

In 2005, hackers vandalized the government Web site. A person claiming to 
be one of the hackers later contacted the staff of New Zimbabwe.com, based in 
Leicester, England, to tell them about the breach: “The idea was to hack into the 
site and replace everything there with slogans like ‘Robert Mugabe is a tyrant’…. 
We were about to achieve our goal when the whole thing crashed…. We will keep 
trying—the security is clearly lax.”60 The hacker found it ironic that the regime 
had used public funds to install cyber-offensive weaponry, while leaving its own 
databases virtually defenseless against counter-attack. 



Clapperton Mavhunga

170 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

On 10 May 2008, a hacker using the name r4b00f gained access to the state-
owned Herald website for three days. Only the next Monday did staffers for-
mally admit the intrusion. The hacker had replaced all headlines with the word 
Gukurahundi—the name of a bloody campaign ordered by Mugabe, which left 
20,000 supporters of his rival, Joshua Nkomo, dead.61 

Five days after the Herald hacking, r4b00f attacked the Financial Gazette Web 
site using the same tactics, this time posting the words “Mugabe Must Go! Free 
Zim” and redirecting visitors to the Web site of the civic action group Sokwanele. 
IT Business Edge magazine summed up r4b00f’s modus operandi as “just another 
example of hacktivism.”62 

The hacker’s most important advantage was the ability to attack without being 
seen. The hacker knew where the government could be found, yet the government 
could not find the hacker. Nevertheless, the opposition was itself not immune 
from cyber-attacks. On 9 June, malicious software was found on the MDC Web 
site. A Google search of the words “Movement for Democratic Change” returned a 
warning that the Web site was a suspicious site and could harm one’s computer.63 
The malicious software disabled visitors’ computers by forcing them to run mul-
tiple programs at once. The malicious code had only been tagged onto one of the 
Web site’s sixty-three pages and was actually hosted on the Chinese-based servers 
killpp.cn and nihao112.com. An analysis of the site suggested that this was the 
work of hackers.64

The Zimbabwe Times site was next. On Tuesday, 15 July 2008, it came under 
severe Denial of Service (DOS) attacks. After yet another cyber-attack, the site 
took extra measures to fortify its security, telling readers it believed that the 
hackers’ aim had been to disrupt news and information distribution and comments 
from readers.65

CONCLUSION: CYBER-CONUNDRUMS

Cyber-guerrillas have proved elusive, communicating via secure e-mail and free 
platforms like Hushmail, S-Mail.com and KeptPrivate.com. Government moni-
toring equipment has affected public Internet cafés that use unsecured e-mail, but 
guerrillas have taken cover by installing anonymizing software to shield their iden-
tity from snooping.66 These electronic insurgents have switched to platforms like 
Yahoo, Hotmail and Gmail since they use remote servers in the UK or the United 
States.67 They have bypassed the filters using proxies capable of hiding their actual 
IP address. They visit Web sites that are not blocked, and from there leapfrog 
onto blocked ones, or they send instant messages with Skype, MSN or Yahoo 
Messenger, which the state’s filters cannot read without the user’s password.68

With the Internet, the state now lives in a glass fortress, behind a weak 



The Glass Fortress

SPRING/SUMMER 2009 | 171

firewall permeable to hackers. The cyber-guerrillas can see the state clearly; the 
state cannot see them. Those who live in glass fortress cannot throw stones, not 
just because they have no armor, but because they cannot find their enemies. 
Such mobilities, manipulations of space and weaponizations of the Internet and 
airwaves into unobvious weapons of democracy should force us to think deeply 
about the implications of these instruments once the purpose of ending Mugabe’s 
absolute powers is achieved. To what purpose will they be reassigned? On a global 
scale, they must prompt us to think ahead about this new century that is set to be 
dominated by virtual communication technologies. 

NOTES

* This article is a revised and expanded version of a piece published in the Association of Concerned 
Africa Scholars Bulletin No. 80 Special Issue on Zimbabwe 2 (Winter 2008). 
1 Lance Guma, “Mugabe regime draws up list of blacklisted websites,” SW Radio, 10 August 2007.
2 For a “big man” version of Africa, see John Iliffe, Honour in African History (New York: Cambridge 
University Press, 2004). For a refreshing critique that challenges the hegemonic narrative of mas-
culinity, see Kizito Muchemwa and Robert Muponde, eds., Manning the Nation: Father Figures in 
Zimbabwean Literature and Society (Harare: Weaver Press, 2007).
3 “Zimbabwe is Mine,” Zimbabwe Metro.com, 20 December 2008.
4 “Mugabe: ‘Let Me Keep My Zimbabwe’,” Telegraph, 2 September 2002.
5 Giorgio Agamben, Profanations Translated by Jeff Fort. (New York: Zone Books, 2007), 74.
6 Charles Taylor, Modern Social Imaginaries (Durham: Duke University Press, 2004).
7 “Zimbabwe declares war on press,” The Star (SA), 11 December 2001.
8 Staff Reporter, “State media ups propaganda,” Financial Gazette, 7 March 2002.
9 Dumisani Muleya, “Who funds pro-government papers?” Zim Independent, 19 October 2002; 
Dumisani Muleya, “CIO takes over private media,” Zim Independent, 13 August 2005; “Zim newspapers 
in CIO funding row,” Zim Online, 16 August 2005.
10 The government launched at least one such venture, a joint Zimbabwean-Namibian newspaper. 
“Zimnam paper faces bleak times,” www.journalism.co.za, 18 October 2005.
11 Taungana Ndoro, “Docility is our greatest weakness,” Financial Gazette, 15 August 2002. 
12 Muckraker, “State media fuels further brain drain,” Zim Independent, 14 September 2002; 
“Zimbabwe’s tense election aftermath has raised fears of a middle-class exodus,” Newsweek 15 March 
2002.
13 “Educated citizens flee Mugabe’s rule for South Africa: An exile’s story defines Zimbabwe woes,” 
Boston Globe, 15 January 2001.
14 Broadcasting Services Act 2001, http://www.kubatana.net/docs/legisl/broadcastact010404.pdf; 
“Analysis of the Broadcasting Services Amendment Bill 2002 & ZBC Commercialisation Act 2001,” 
(report, Media Institute of Southern Africa - Zimbabwe (MISA-Zimbabwe) ), May 2002, http://www.
kubatana.net/html/archive/media/020530misaz1.asp.
15 Ibid.
16 “Zimbabwe bans another talk show,” Times of India, 13 July 2001.
17 Banning Eyre, “Playing with Fire: Fear and Self-Censorship in Zimbabwean Music,” (report no. 
03/2001, Freemuse, Denmark, 2001).



Clapperton Mavhunga

172 | JOURNAL OF INTERNATIONAL AFFAIRS

18 Columbus Mavhunga, “Top ZBC presenters, DJs among 435 axed,” Daily News, 6 June 2002; 
“Lawyer accuses AG’s office of delaying hearing of ZBC case,” Daily News, 31 May 2002.
19 Paul Harris and Andrew Meldrum, “Zimbabwe’s defiant exiles cry freedom over the airwaves,” The 
Observer (UK), 6 January 2002.
20 “Zimbabwean government wants radio broadcasts stopped,” Media Institute of Southern Africa 
(MISA), 15 January 2002.
21 “UK rejects allegations of funding broadcasts,” Business Day (SA), 17 January 2002; “Mbeki reveals 
anti-Mugabe broadcasts,” Business Day (SA), 20 January 2002.
22 “Zimbabwe private radio ‘jammed,’” BBC, 14 March 2005.
23 BBC Monitoring research, 1900 gmt 16 March 2005.
24 “Zim ‘jamming’ SW radio,” News24, 19 March 2005.
25 Rita Bhebhe, “SW Radio Africa should be saved,” New Zimbabwe, 27 May 2005.
26 “State jamming radio signals from UK,” Daily News, 14 March 2005.
27 Steve Holland, “Radio Free Zimbabwe,” Hendon and Finchley Times, 9 July 2005.
28 “SW broadcasts end,” ZWNews.com, 1 June 2005.
29 “SW Radio Africa saved from closure,” New Zimbabwe, 26 June 2005.
30 The stories of SW Radio and of Voice of America’s Studio 7 are currently the subject of research 
for a book by the author.
31 “Is Zimbabwe on the verge of cyber war?” Zimbabwe Times, 18 June 2008.
32 “Zimbabwe: Launch of 24-hour news station ‘postponed indefinitely,’” BBC Monitoring, 25 May 
2007.
33 Lebo Nkatazo, “ZBC TV goes live on the internet,” New Zimbabwe.com, 17 July 2007.
34 “Zimbabwe radio station goes live on internet,” New Zimbabwe.Com, 1 October 2004.
35 Harriet Chigege, “Protest musician launched internet radio on Zimbabwe Independence Day,” 
kubatana.net, 7 May 2008, http://www.kubatana.net/html/archive/artcul/080507hc.asp.
36 Simon Robinson, “Strive Masiyiwa: Founder of Econet Wireless,” Time online, 2002, http://www.
time.com/time/2002/globalinfluentials/gbimasiyia.html. 
37 Guthrie Munyuki and MISA-Zimbabwe, “Media Ownership in Zimbabwe,” kubatana.net, November 
2007. http://www.kubatana.net/docs/media/misaz_media_ownership_zim_051130.pdf.
38 “Moyo orders blackout on Econet,” Daily News online edition, 10 November 2004.
39 “Zimbabwe mobile market swims against the tide,” ZimbabweSituation.com, 21 March 2002, http://
www.zimbabwesituation.com/mar22b_2002.html#link2.
40 Jemima Kiss, “Zimbabwe’s Daily News battles on—online,” Journalism.co.uk, 28 September 2003, 
http://www.journalism.co.uk/2/articles/5727.php.
41 Associated Newspapers of Zimbabwe (Pvt.), Ltd. Press Release, 9 October 2003. 
42 These situation reports and e-mails are found on The Zimbabwe Situation, an online database that 
started publishing online much of the violence in March 2000. See index on http://www.zimbabwes-
ituation.com.
43 ZimNews Press Release, ZimbabweSituation.com, 24 April 2001, www.zimbabwesituation.com/
apr25_2001.html#link2.
44 Gift Phiri, “Independent news websites mushroom,” Zimbabwe Independent, 29 October 2004.
45 Mduduzi Mathuthu, “Shaken and bruised, Daily News’ journalist Mathuthu fears for his life,” Daily 
News, 27 November 2001.
46 These and other online newspapers are the subject of a book being researched by the author; Jürgen 
Habermas, The Structural Transformation of the Public Sphere: An Inquiry into a Category of Bourgeois Society. 
Translated by Thomas Burger and Frederick Lawrence. (Cambridge, MA: MIT Press, 1991). 



The Glass Fortress

SPRING/SUMMER 2009 | 173

47 “CIO agents deployed to UK,” Daily News, 18 December 2000.
48 Collin Chiwanza, “Zimpost admits rampant mail theft,” Daily News, 4 October 2001.
49 Thomas Deve, “Virus unleashed on Daily News,” Daily News, 26 July 2001.
50 “Missing e-mails raise eyebrows,” Financial Gazette, 26 September 2002.
51 Cris Chinaka, “Zimbabwe extends crackdown to anti-Mugabe e-mail,” Reuters, 21 November 
2003.
52 Tererai Karimakwenda, “Government to legalise interception of private communications,” SW 
Radio, 20 March 2006.
53 Interception of Communications Bill, 2006, Memorandum and Part III, http://client.cyberplexaf-
rica.co.zw/parliament/cms/Bills/InterceptBill.pdf.
54 Ibid., Part III.
55 Ibid., Part IV.
56 B.D. Crozier, “Interception Of Communications Bill, 2006 (HB 4, 2006),” kubatana.net, 28 June 
2006, 3.
57 Ibid.
58 Lance Guma, “Too much to monitor for snooping squads,” SW Radio, 7 August 2007; Lance Guma, 
“Experts says ‘don’t panic’ as snooping equipment is installed,” SW Radio, 6 September 2007.
59 Staff Reporter, “Hackers Infiltrate RBZ Website,” Financial Gazette (Harare), 22 August 2002.
60 “Hackers break into Zimbabwe government website,” New Zimbabwe.com, 1 February 2005.
61 Traian Teglet, “Hackers Take Down Zimbabwe’s Herald,” Softpedia Hacking News, 13 May 2008, 
http://news.softpedia.com/news/Hacker-Takes-Down-Zimbabwe-039-s-Herald-85463.shtml; and Staff 
Reporter, “Financial Gazette second Zimbabwe paper to be hit by hackers,” ZWNews.com, 15 May 
2008. 
62 “Hackers Target the Financial Gazette Website,” Zimbabwe Guardian (London), 15 May 2008.
63 Search engines usually do this to sites they have analyzed and found to contain viruses installed 
by third parties to discredit the site.
64 “Is Zimbabwe on the verge of cyber war?” Zimbabwe Times, 18 June 2008.
65 “The Zimbabwe Times under attack,” Zimbabwe Times, 16 July 2008.
66 Lance Guma, “Mugabe snooping law exposes increased repression,” SW Radio, 6 August 2007.
67 Lance Guma, “Experts says ‘don’t panic’ as snooping equipment is installed,” SW Radio, 6 
September 2007.
68 Lance Guma, “Mugabe regime draws up list of blacklisted websites,” SW Radio, 10 August 2007.



<<
  /ASCII85EncodePages false
  /AllowTransparency false
  /AutoPositionEPSFiles true
  /AutoRotatePages /All
  /Binding /Left
  /CalGrayProfile (Dot Gain 20%)
  /CalRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CalCMYKProfile (U.S. Web Coated \050SWOP\051 v2)
  /sRGBProfile (sRGB IEC61966-2.1)
  /CannotEmbedFontPolicy /Warning
  /CompatibilityLevel 1.4
  /CompressObjects /Tags
  /CompressPages true
  /ConvertImagesToIndexed true
  /PassThroughJPEGImages true
  /CreateJDFFile false
  /CreateJobTicket false
  /DefaultRenderingIntent /Default
  /DetectBlends true
  /DetectCurves 0.0000
  /ColorConversionStrategy /LeaveColorUnchanged
  /DoThumbnails false
  /EmbedAllFonts true
  /EmbedOpenType false
  /ParseICCProfilesInComments true
  /EmbedJobOptions true
  /DSCReportingLevel 0
  /EmitDSCWarnings false
  /EndPage -1
  /ImageMemory 1048576
  /LockDistillerParams false
  /MaxSubsetPct 100
  /Optimize true
  /OPM 1
  /ParseDSCComments true
  /ParseDSCCommentsForDocInfo true
  /PreserveCopyPage true
  /PreserveDICMYKValues true
  /PreserveEPSInfo true
  /PreserveFlatness true
  /PreserveHalftoneInfo false
  /PreserveOPIComments false
  /PreserveOverprintSettings true
  /StartPage 1
  /SubsetFonts true
  /TransferFunctionInfo /Apply
  /UCRandBGInfo /Preserve
  /UsePrologue false
  /ColorSettingsFile ()
  /AlwaysEmbed [ true
  ]
  /NeverEmbed [ true
  ]
  /AntiAliasColorImages false
  /CropColorImages true
  /ColorImageMinResolution 300
  /ColorImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleColorImages true
  /ColorImageDownsampleType /Bicubic
  /ColorImageResolution 300
  /ColorImageDepth -1
  /ColorImageMinDownsampleDepth 1
  /ColorImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeColorImages true
  /ColorImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterColorImages true
  /ColorImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /ColorACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /ColorImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000ColorACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000ColorImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasGrayImages false
  /CropGrayImages true
  /GrayImageMinResolution 300
  /GrayImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleGrayImages true
  /GrayImageDownsampleType /Bicubic
  /GrayImageResolution 300
  /GrayImageDepth -1
  /GrayImageMinDownsampleDepth 2
  /GrayImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeGrayImages true
  /GrayImageFilter /DCTEncode
  /AutoFilterGrayImages true
  /GrayImageAutoFilterStrategy /JPEG
  /GrayACSImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /GrayImageDict <<
    /QFactor 0.15
    /HSamples [1 1 1 1] /VSamples [1 1 1 1]
  >>
  /JPEG2000GrayACSImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /JPEG2000GrayImageDict <<
    /TileWidth 256
    /TileHeight 256
    /Quality 30
  >>
  /AntiAliasMonoImages false
  /CropMonoImages true
  /MonoImageMinResolution 1200
  /MonoImageMinResolutionPolicy /OK
  /DownsampleMonoImages true
  /MonoImageDownsampleType /Bicubic
  /MonoImageResolution 1200
  /MonoImageDepth -1
  /MonoImageDownsampleThreshold 1.50000
  /EncodeMonoImages true
  /MonoImageFilter /CCITTFaxEncode
  /MonoImageDict <<
    /K -1
  >>
  /AllowPSXObjects false
  /CheckCompliance [
    /None
  ]
  /PDFX1aCheck false
  /PDFX3Check false
  /PDFXCompliantPDFOnly false
  /PDFXNoTrimBoxError true
  /PDFXTrimBoxToMediaBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXSetBleedBoxToMediaBox true
  /PDFXBleedBoxToTrimBoxOffset [
    0.00000
    0.00000
    0.00000
    0.00000
  ]
  /PDFXOutputIntentProfile ()
  /PDFXOutputConditionIdentifier ()
  /PDFXOutputCondition ()
  /PDFXRegistryName ()
  /PDFXTrapped /False

  /Description <<
    /CHS <FEFF4f7f75288fd94e9b8bbe5b9a521b5efa7684002000500044004600206587686353ef901a8fc7684c976262535370673a548c002000700072006f006f00660065007200208fdb884c9ad88d2891cf62535370300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c676562535f00521b5efa768400200050004400460020658768633002>
    /CHT <FEFF4f7f752890194e9b8a2d7f6e5efa7acb7684002000410064006f006200650020005000440046002065874ef653ef5728684c9762537088686a5f548c002000700072006f006f00660065007200204e0a73725f979ad854c18cea7684521753706548679c300260a853ef4ee54f7f75280020004100630072006f0062006100740020548c002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e003000204ee553ca66f49ad87248672c4f86958b555f5df25efa7acb76840020005000440046002065874ef63002>
    /DAN <>
    /DEU <>
    /ESP <>
    /FRA <>
    /ITA <>
    /JPN <>
    /KOR <FEFFc7740020c124c815c7440020c0acc6a9d558c5ec0020b370c2a4d06cd0d10020d504b9b0d1300020bc0f0020ad50c815ae30c5d0c11c0020ace0d488c9c8b85c0020c778c1c4d560002000410064006f0062006500200050004400460020bb38c11cb97c0020c791c131d569b2c8b2e4002e0020c774b807ac8c0020c791c131b41c00200050004400460020bb38c11cb2940020004100630072006f0062006100740020bc0f002000410064006f00620065002000520065006100640065007200200035002e00300020c774c0c1c5d0c11c0020c5f40020c2180020c788c2b5b2c8b2e4002e>
    /NLD (Gebruik deze instellingen om Adobe PDF-documenten te maken voor kwaliteitsafdrukken op desktopprinters en proofers. De gemaakte PDF-documenten kunnen worden geopend met Acrobat en Adobe Reader 5.0 en hoger.)
    /NOR <>
    /PTB <>
    /SUO <>
    /SVE <>
    /ENU (Use these settings to create Adobe PDF documents for quality printing on desktop printers and proofers.  Created PDF documents can be opened with Acrobat and Adobe Reader 5.0 and later.)
  >>
  /Namespace [
    (Adobe)
    (Common)
    (1.0)
  ]
  /OtherNamespaces [
    <<
      /AsReaderSpreads false
      /CropImagesToFrames true
      /ErrorControl /WarnAndContinue
      /FlattenerIgnoreSpreadOverrides false
      /IncludeGuidesGrids false
      /IncludeNonPrinting false
      /IncludeSlug false
      /Namespace [
        (Adobe)
        (InDesign)
        (4.0)
      ]
      /OmitPlacedBitmaps false
      /OmitPlacedEPS false
      /OmitPlacedPDF false
      /SimulateOverprint /Legacy
    >>
    <<
      /AddBleedMarks false
      /AddColorBars false
      /AddCropMarks false
      /AddPageInfo false
      /AddRegMarks false
      /ConvertColors /NoConversion
      /DestinationProfileName ()
      /DestinationProfileSelector /NA
      /Downsample16BitImages true
      /FlattenerPreset <<
        /PresetSelector /MediumResolution
      >>
      /FormElements false
      /GenerateStructure true
      /IncludeBookmarks false
      /IncludeHyperlinks false
      /IncludeInteractive false
      /IncludeLayers false
      /IncludeProfiles true
      /MultimediaHandling /UseObjectSettings
      /Namespace [
        (Adobe)
        (CreativeSuite)
        (2.0)
      ]
      /PDFXOutputIntentProfileSelector /NA
      /PreserveEditing true
      /UntaggedCMYKHandling /LeaveUntagged
      /UntaggedRGBHandling /LeaveUntagged
      /UseDocumentBleed false
    >>
  ]
>> setdistillerparams
<<
  /HWResolution [2400 2400]
  /PageSize [612.000 792.000]
>> setpagedevice


