
Part III

p o s t p r o d u c t i o n





When the first Kennedy-Nixon debate signed off the air

at : p.m. Eastern Daylight time on September , , the broadcast

networks did not follow the event with news analysis. Instead, they resumed

their regular programming: the Original Amateur Hour on ABC; Jackpot

Bowling with Milton Berle on NBC; and, on CBS, a prerecorded interview

between Walter Cronkite and Lyndon Johnson that ran as part of the

Presidential Countdown series. For the duration of the  debates, televi-

sion scrupulously refrained from instant commentary and postevent news

specials. Remarkable as it may seem to contemporary audiences, the mil-

lions of Americans who tuned in for the  debates had to wait until the

next morning’s newspapers to catch the reviews.

In  this programming isolation ended, and today no presidential

debate exists in a vacuum. Starting with the Ford-Carter matches and con-

tinuing to the present, a live debate has come to represent only the center-

piece of the larger media marathon that begins weeks before air time and

Chapter Seven

p ostdebate news coverage



ends well after the program fades to black. The power of the press reaches

its apogee in the aftermath of a debate, when two things happen: First, the

pundits have their say in the period immediately following the broadcast,

and, second, the ninety-minute event is reduced to a collection of sound-

bite highlights that will be played over and over as a kind of shorthand for

the complete program. The news media thus create a parallel version of the

debate that may overtake the audience’s original perception of what it saw.

This was hardly the case in . That year, for the first and last time, the

debate story belonged not to television but to the pencil press. At the time

of the Kennedy-Nixon debates, TV news scarcely registered in the national

consciousness, much less as the country’s primary conduit of political news.

The day after the first event, none of the three network newscasts led with

the debate. CBS ran only a brief mention of the joint appearance as the tenth

story in its lineup, after such items as the arrival in Washington of Japanese

Crown Prince Akihito and Crown Princess Michiko, Nigerian independence

preparations, and a plane crash in Moscow.1

TV news outlets approached the  debates warily, perhaps because the

programs were produced and sponsored by the very networks that would

then have to provide objective coverage. By today’s standards, television’s

underplaying of the events seems almost irrationally circumspect. Not a sin-

gle newscast excerpted sound bites from the Kennedy-Nixon broadcasts.

Neither the candidates nor their surrogates came forth with any on-camera

spin, and anchormen and reporters studiously avoided anything but the

most cursory debate references.

Newspaper accounts were considerably less diffident. Richard Nixon’s

anemic performance handed print reporters a story line that would sustain

momentum for the remainder of the series. The morning after the Chicago

debate, the Christian Science Monitor’s Richard L. Strout was among the first

to assess the effect of the reaction shots: “The cameras showed close-ups of

the listening candidate’s face while the other talked . . . Nixon looking to

many weary from endless campaigning, with chin perspiring under the hot

TV lamps.” Peter Lisagor, in the Chicago Daily News, wrote that Nixon’s face

“looked drawn, and beads of perspiration on his chin were plainly visible as

he spoke.” The Boston Globe’s Percy Shain also used the word drawn to

describe Nixon, and added, “Kennedy was almost chubby by contrast.”2

In the days that followed, journalists had no difficulty keeping this tale

alive. Nixon’s people did their part by issuing hasty proclamations of their

candidate’s vitality. Press secretary Herbert Klein announced that “Mr.

 p ostproduction



Nixon is in excellent health and looks good in person.” Patricia Nixon told a

reporter that she didn’t know if her husband had lost weight “because Dick

and I aren’t the types who weigh in every day.” Nixon himself said, “I think

I lost a couple of pounds, and it may show up in my face.”3

Three days after the first debate, the Chicago Daily News goosed the nar-

rative with a copyrighted front-page article that ran under the headline

“Was Nixon Sabotaged by TV Makeup Artist?”4 The story quoted an offi-

cial from the Makeup Artists and Hair Stylists union in New York as saying

that he believed Nixon had been worked on by a Democrat. “They loused

him up so badly that a Republican couldn’t have done the job,” the union

rep told the paper. Although no evidence was advanced to support this

claim, the Daily News nonetheless used the quote to trump up the possi-

bility of a conspiracy. Network officials denied the charge, and the vice

president’s aides stepped forward to admit that they had done their own

cosmetic work.

The matter of Nixon’s camera presence snowballed in the press. By the

time the weekly news magazines published their accounts of the first debate,

the conventional wisdom had been set in concrete. “Within minutes after

the candidates went off the air,” wrote Newsweek, “the whole country

seemed to be chattering about who did what to whom. But the one question

that was on almost everyone’s lips was: Why did Nixon look so haggard, so

worn, and so grim?”5 Even Nixon himself got into the act. During a visit to

the set of the TV series 77 Sunset Strip, the vice president joked to actor

Efrem Zimbalist Jr., “How come you look like yourself with makeup and I

don’t?”6

The tale of Richard Nixon’s on-camera visage illustrates the highly self-

referential nature of postdebate news coverage. Today, as in , the cumu-

lative effect of journalistic reporting is to reinforce existing perceptions and

perpetuate particular story lines. In each debate reporters hope for an angle

that will provide grist for the news mill; the best stories are those with a

whiff of controversy and a prolonged shelf life. In Nixon’s lack of prepared-

ness, the political press corps of  found a narrative thread with which to

weave a veritable tapestry. Even now, forty years after the fact, the disparity

in appearance between John F. Kennedy and Richard Nixon remains the

legacy of history’s first televised debate.

But an even bigger headline to come out of the  debates is one that

eluded the news media of the day, perhaps because the story was too close

at hand to be properly observed. Russell Baker, who covered the Kennedy-

Postdebate News Coverage 



Nixon debates for the New York Times, would write nearly thirty years later

of the significance of the first broadcast.“That night,” Baker said,“television

replaced newspapers as the most important communications medium in

American politics.”7 Indeed, few such transitions in the nation’s history have

been so clearly demarcated. Not only newspapers were knocked off their

throne; so was radio. And so, for that matter, was the accepted formula for

waging a presidential campaign.

At the time only a few journalists sensed the shifting ground beneath

their feet.“Both sides have found that television has added a new element to

politics—one that is not yet fully appraised,” wrote a contributer to U.S.

News and World Report.8 Atlanta Constitution publisher Ralph McGill con-

fessed, “We and the candidates are up against the fact that we do not under-

stand all we would like to know about the impact of television.” McGill

recounted the outcome of an informal experiment he had conducted, one

that would quickly enter the received wisdom of presidential debates. He

had arranged for “a number of persons” to listen to the first Kennedy-Nixon

debate on radio, to see if they would react differently than television view-

ers.“It is interesting to report they unanimously thought Mr. Nixon had the

better of it,” McGill concluded. Despite later, more scientific data to the con-

trary, this early finding took root as a shibboleth.9

McGill’s poll, specifying neither sample size nor methodology, reflects

the casual approach the news media of  took toward the audience reac-

tion story. Instead of slavishly collecting and reporting survey data, journal-

ists favored random “man-on-the-street” roundups of public opinion. The

Los Angeles Times published one of the more commendable examples of this

genre, devoting a full page to viewer responses the morning after the first

debate. Next to each comment, the article featured a photo of the intervie-

wee watching television. A brief introduction stressed that “in this effort to

learn what people said and thought during and after the first of the Great

Debates, the Times deliberately ignored political leaders, candidates, and

active party workers.”10

In years to come this same constituency that the newspaper so assiduously

shunned would be dubbed “spinners,” and their comments, along with those

of the journalists themselves, would dominate the postdebate agenda.

Sixteen years after the Kennedy-Nixon series, when TV news had grown up,

debate coverage underwent a radical change. Presidential debaters no longer

played to win just the audience at home; they played to sway the media as

well.

 p ostproduction



the birth of instant analysis

In a wholly unplanned way, the twenty-seven-minute audio gap that inter-

rupted the first  presidential debate begat the era of punditry that view-

ers now take for granted. Network anchors and reporters, desperate to plug

the hole caused when the sound failed, started their coverage with pre-

dictable filler: sketchy statements about the technical problem and cau-

tiously worded, well-balanced summaries of the debate to that point. But as

the minutes ticked on, the on-air personnel found themselves drifting fur-

ther into uncharted waters in an attempt to stay afloat.

A review of NBC’s coverage during the audio gap demonstrates the pitfalls

of off-the-cuff reporting. A few seconds after the problem arises, David

Brinkley comes on-screen to repeat the obvious: The cause of the failure is

unknown. After a bit of vamping, Brinkley throws to reporter Douglas Kiker

inside the debate hall, and the two of them kill time. Brinkley asks if his col-

league has a screwdriver and a pair of pliers, and Kiker launches into a lengthy

recap of the debate, which ends when Ford press secretary Ron Nessen steps

into the lobby where Kiker is standing. Kiker collars Nessen for an impromp-

tu interview, asking, “How is your guy doing so far?” “It’s a clear-cut victory

for the president,” Nessen says, adding that Ford had come across as “being in

command of the situation, being in control.” Kiker, trying to soften Nessen’s

partisan tone, points out that the same could be said of Carter.

Next, Kiker insinuates himself to a nearby interview in progress between

CBS’s Lesley Stahl and Democratic National Chairman Robert Strauss, who

calls it a “good night for the American people and a great night for Jimmy

Carter.” Kiker listens, then grabs Strauss for himself. A few seconds into the

questioning, Kiker gets a cue to return to the candidates. Announcing that

the audio is back, he throws to the debate stage, where in fact the problem

has not been fixed.

David Brinkley reappears and, continuing to stretch, adds his judgment

to that of the campaign managers. Brinkley calls it a “pretty lively debate,

each one landing a few blows on the other, though I don’t think anyone was

permanently disabled, politically speaking.” After yet another recap,

Brinkley tosses back to Douglas Kiker, who interviews Republican adviser

James Baker about Ford’s debate preparations. Baker tells Kiker, “I think the

president did an excellent job.”

Kiker then commandeers Carter press secretary Jody Powell, again away

Postdebate News Coverage 



from Lesley Stahl. Kiker follows up Powell’s pro-Carter spin by asking if he

knows why the microphones went dead. Powell demurs: “I assume it was a

technical problem, as sometimes happens.” Strangely, Kiker then proceeds

to raise the possibility of “a conspiracy at work,” telling Powell, “It’s been my

experience in a situation like this that there’s always a theory held by a lot of

people that, oh, there was a conspiracy to cut him off. We have no proof of

that, it was just simply a technical foul-up as far as we can determine, isn’t

that correct?” Powell’s comeback is biting: “Not only do you have no proof,

but nobody’s brought up the subject that I know of, have they?”11

The  audio gap, with its twenty-seven minutes of ad hoc political

spin and reporter commentary, marks a turning point in media coverage of

presidential debates. Even without the technical malfunction, however,

changes were poised to happen. The networks that had been so averse to

postdebate programming in  now inaugurated a tradition from which

there would be no retreat: instant analysis.

Roger Mudd of CBS was among the first reporters to offer his opinion

when the opening Ford-Carter debate came to an end.“It certainly wasn’t the

most scintillating television that we’ve ever witnessed,” Mudd declared. “In

fact, I think we could honestly call it dull.”Though the TV pundits of  were

willing to pass general judgments of this sort, they steered clear of outright

proclamations of winners and losers.“To some measure,”said Walter Cronkite

in a characteristically tactful observation, “each probably succeeded.”12

In the years since the Ford-Carter debates journalists have overcome

their shyness about calling victors. With the help of instant polls, on-cam-

era reporters now routinely assess the performances within minutes of the

closing statements, and print analysts, like theater critics, rush to write their

accounts for the next day’s papers. Even though presidential debates are

nowhere near as conclusive as football games or beauty pageants or awards

shows, the press cannot resist the impulse to attach resolution to conflict, to

wrap up the yarn with a definitive ending.

The problem with declaring winners and losers, according to David

Broder of the Washington Post, is that, more often than not, the outcome

is murky. “I thought that Clinton in Richmond was an easy one to be con-

fident about,” Broder said, “although by way of self-criticism I did not

notice and therefore did not remark upon what everybody remembers

from that debate, which was George Bush looking at his watch. That went

right by me.”13

As this comment of Broder’s points out, even seasoned journalists can

 p ostproduction



miss things. In his book Behind the Front Page, Broder outlined the difficul-

ties of rendering postdebate judgments:

A reporter has to jump three hurdles to handle the debate assessment

well. We are trained to make a balanced judgment, so we score the

debate by rounds, as if it were a prize-fight: we say A did well on Points

one, four, six and seven, but B probably came out ahead on Points two,

three, five and eight. As a result our verdicts tend to be cautious and

fuzzy.

Second, being somewhat familiar with the issues, we are inclined to

give some weight—perhaps undue weight—to the candidates’ accu-

racy and skill in answering policy questions. Ironically our perform-

ance as instant analysts is handicapped by qualities our critics say we

lack: a desire to be fair and an interest in substance.

The third point—which took me a long time to understand—is

that our overall assessment of the debate must be based on who seems

more in command. That is the test. And if you realize that television

news shows will quickly capsulize the whole debate into that moment

or two when one candidate or the other takes command, your atten-

tion can focus on recognizing that moment and can put it into the

context of the campaign situation.14

Scholars like Diana Carlin have noted that journalists evaluate debates

differently from regular viewers. “Many of the people who do the cri-

tiquing of debates . . . are far more knowledgeable and involved than the

average voter,” Carlin said at a debate symposium in . “Most voters are

not that intimately involved in the process until the last few weeks. So for

most . . . this is the first time they really know what someone’s position

might be.”15

The audience’s perception of debates as informational would appear to

conflict with the criteria by which reporters pass postdebate judgments. As

Bob Schieffer, a CBS analyst in every debate series since , explained,

“The first thing I always try to do is see if there’s any news there. Did one of

these candidates say something he hadn’t said before? Next you ask, did one

guy get the better of the other one, and how’s this going to play on the eleven

o’clock news, and what impact is it going to have on the campaign?”16 The

general public may watch for information, but journalists watch for differ-

ent things: departures from the norm and strategic maneuvers.

Postdebate News Coverage 



Critics have long charged reporters with prizing performance over sub-

stance. Scholar James B. Lemert found that, in ,  percent of postdebate

journalistic statements about the first two Ford-Carter debates pertained to

issues. Four years later that amount dropped by more than half. By  the

percentage of content coverage had dipped to less than  percent of all the

postdebate reporting on television news. Over the same period the number

of references to performance and tactics rose dramatically.

Lemert made another interesting observation: In  and  the net-

works followed the debates with only brief remarks from the anchors, wait-

ing until after the local newscasts had aired to return with full programs of

postdebate commentary.17 More recently an increasing share of follow-up

analysis has taken place immediately after the event, giving reporters little or

no time to collect thoughts and contemplate judgments before communi-

cating them live on the air. The stepped-up rhythm of modern television

demands glib, on-the-spot analysis.

Perhaps the least savory example of postdebate punditry occurred in

, when George Will of ABC went on camera after the Reagan-Carter

debate and praised Reagan’s “thoroughbred performance,” neglecting to

disclose that he had helped prep the Republican candidate.“Far from result-

ing in Will’s losing his job, the controversy only added to the Willian lore,

further blurring the lines between the watchdogs and the watched,” wrote

media critic Eric Alterman. “By the end of the controversy, Will’s political

status was so great he was also beyond virtually all accepted journalistic

rules and practices.”18 Nearly two decades later George Will remains a high-

profile debate commentator.

the early years of p ostdebate spin

In the hours after the first  debate Nixon press secretary Herbert Klein

gathered up a handful of aides and made the rounds of Chicago’s hotel bars

to talk with some of the reporters who had covered the event for the morn-

ing papers. “I thought it was highly important to put on a confident front

and to find out what they really thought,” Klein wrote. “Most of them had

concentrated so much on the content of the debate that they offered few

opinions on the outcome, and the initial stories generally treated the “joint

appearance” with balance.”19 Interestingly Klein and his team made no

 p ostproduction



attempt to directly influence journalistic opinion; by the time the conversa-

tions took place, the reporters had already filed their stories.

Compared to today’s tarantella of spinning, the political establishment of

 exercised admirable restraint in its postevent dealings with the press.

Of course the absence of follow-up programming by the TV networks

erased the need for on-air spinners. The debate reaction story belonged to

newspapers, which focused on matters other than how campaign aides felt

their candidates had fared. For the most part the journalists and the han-

dlers maintained a respectful distance from each other.

In the New York Times’s morning-after account of the first debate, an

unusual sidebar story on page  did deal with reactions from the Kennedy

and Nixon camps. JFK’s brother and campaign manager, Robert F. Kennedy,

said that the Kennedy team had been “tremendously pleased,” and Nixon

press secretary Klein allowed that the vice president “presented the issues,

and when he does that he always comes out very well.” The story went on to

note,“Some Kennedy aides, asking not to be quoted, said they felt their can-

didate had scored more points and over-all had made the best impression.”20

The air of modesty conveyed in this sentence would soon become a relic of

the past.

The candidates themselves offered virtually no comment in the press

about their debate performances, leaving behind a woefully slim record

for historians. After the first debate Kennedy was quoted only as saying

that the exchange had been “very useful.” Nixon told reporters, “A debater

never knows who wins. That will be decided by the people November

eighth. I thought he presented his case very well.”21 Later debates in the

 series produced similarly tepid candidate reactions in the media or

no reactions at all.

Over the years the public has come to expect its presidential debaters to

deliver a pithy postevent sound bite, either at a rally that evening or the next

day on the campaign trail. At the end of the first  debate NBC’s Tim

Russert conducted the fastest postdebate interview in history by nabbing

Bill and Hillary Clinton just seconds after the program concluded.

Materializing at the apron of the stage, Russert stuck a microphone in the

president’s face and asked for a self-assessment. “I did the best I could,” said

the grinning Clinton. Russert then asked the First Lady how the next day’s

headlines would read. “President outlines his vision for America in the

twenty-first century,” Mrs. Clinton replied. A few minutes later, Russert

Postdebate News Coverage 



returned with quick sound bites from Bob and Elizabeth Dole, though only

Elizabeth’s made it on the air.22

Russert’s postdebate floor interviews touched off an angry protest from

campaign representatives and competing journalists, who complained that

NBC had violated the ground rules—as, in fact, they had. Without permis-

sion from the sponsors, technicians had strung an audio cable from back-

stage to the front of the house, where Russert was seated. Just as the debate

went off the air, a crew member hooked up the microphone and handed it

to Russert. “In the annals of spin,” wrote media critic Howard Kurtz, “this

was a new indoor record.”23

In , when the Ford-Carter audio breakdown prematurely initiated the

practice of organized spin, the two campaigns were well positioned to sup-

ply representatives to plug the silence. As part of their press strategies, both

operations had assigned key individuals to appear on the networks’ postde-

bate specials with the goal of creating a positive buzz. According to Ford

press secretary Ron Nessen, Republican aides held a conference call before

the debate ended to agree on a “line” they would follow in talking to

reporters. “We decided to declare flatly that the president was the clear win-

ner—decisive, specific, in control of the situation and in command of the

facts. Our theory was that our own enthusiasm would sway the judgments

of voters and press commentators trying to decide who won.”24

Larry Speakes, press secretary to  Republican vice presidential can-

didate Bob Dole, deployed a trio of spinners to go on the networks imme-

diately after the Dole-Mondale debate: the candidate’s wife, Elizabeth; Texas

governor John Connally; and Vice President Nelson Rockefeller. “As the

debate ended they were to get out of their front-row seats, go straight to an

assigned camera, beating the Mondale aides to the airwaves,” Speakes wrote.

“Each one claimed debate victory for Dole on each of the three networks, so

we had nine at-bats.”25

Speakes and his team also contrived a made-for-TV telephone call in

which President Ford publicly congratulated Bob Dole on his performance.

Dole took the call in his backstage holding room, where network cameras

had been set up. Ford’s side of this staged-managed conversation, heard but

not seen by television viewers, is a classic of transparent postdebate spin:

ford: Bob?

dole: Yes, Mr. President?

 p ostproduction



ford: You did great. And Betty and I on our anniversary are very,

very grateful for the anniversary present because your perform-

ance was superb and we all are applauding and very, very proud of

your accomplishments.

dole: Well, I’m very proud of you, Mr. President. I hope I did a good

job. I had a bad cold, but I guess my voice held out long enough.

ford: You were confident, you hit hard but hit fairly and you differ-

entiated the issues, I think very effectively between their platform

and ours, between our promises and theirs, where we have consis-

tently said that taxes ought to be reduced and they have, as we all

know, played both sides of the street. You’ve done a fine job in

showing that they’re the big spenders and we’re the ones that think

we should spend responsibly and effectively.

As Walter Cronkite reported at the end of the exchange, “President Ford,

in congratulating him, got in some more campaign licks of his own

tonight.”26 Meanwhile ABC’s Hal Bruno was among the reporters present in

Dole’s green room during the call. “They hung up,” Bruno recalled, “and

Dole turned to me and said, ‘I wonder what he was watching.’ ”27

By contemporary standards the spinning in  seems measured, bal-

anced, and lacking in the desperation that makes later political reaction so

excruciating to sit through. Audiences today are accustomed to shameless

ballyhooing by everyone from running mates and spouses to the lowliest

aides. But spinners did not burst onto the scene fully formed; instead,

their profile as players in the postdebate drama has advanced incremen-

tally. “We had three or four people who’d go out and talk to the media

afterward,” said Michael Deaver of the campaigns of  and , in

which he served as an aide to Ronald Reagan, “but it was nothing like it is

now.”28

As early as the Reagan-Mondale debates of  network analysts had

begun to openly disparage spinning, even as they gave it a thorough airing.

NBC’s postevent coverage of the  Bush-Ferraro vice presidential debate

featured a three-way interview between Roger Mudd and a handler from

each of the two campaigns that began with Mudd asking his guests to “raise

your right hands and swear to tell the truth, the whole truth, and nothing

but the truth.”After dutifully complying, the predictable propaganda kicked

in. At the end of the chat, Mudd said, “I’m going to get indictments of per-

jury on you two guys,” and the three shared a laugh, united in appreciation

Postdebate News Coverage 



of the fatuousness of postdebate gamesmanship, yet unable to break them-

selves of the habit.29

the rise  and fall of the spin d o ctor

Although the word spin appears to have come into common use around

, the Bush-Dukakis election of  is generally considered the “year of

the spin doctor.” Media researcher James Lemert and colleagues found a

threefold increase in spin doctor references between  and , the year

partisan endorsements reached the level of an art.30 As Tom Brokaw said on

NBC after the  vice presidential debate, “There was so much spinning

going on here tonight it’s a wonder that the Omaha Civic Auditorium did-

n’t lift off into orbit.”31

Michael Oreskes, analyzing the trend in the New York Times, wrote, after

the first  match, that the campaigns “spent almost as much time and

effort trying to influence what was said after the debate as they spent decid-

ing what [the candidates] should say in the debate.” Oreskes likened the

spinners’ arrival in the press facility at the end of the program to an “inva-

sion landing force,” and added: “A decade ago campaign staff members were

evicted from press rooms on occasion for interfering with reporters at work

on debate stories. But tonight they were quickly surrounded by reporters,

cameramen and photographers recording their views.”32 As Oreskes’s com-

ment suggests, the collusionary aspect of postdebate spin is what makes the

whole custom so creepy.

Listen to what the journalists themselves have to say: “I think it’s a for-

mat that we ought to kill off” (Tom Brokaw of NBC); “it’s an embarrassing,

horrible zoo” (Richard Berke of the New York Times); “the spinning has

become a self-parody” (CNN political director Tom Hannon); “it’s useless,

preposterous” (CBS’s Bob Schieffer);33 and so on. Almost to a person,

reporters profess disgust at postdebate spin, but in fact the press has allowed

the practice to thrive. According to political journalist Roger Simon: “Spin

fulfills two essential purposes: It fills stories with official “react,” and it is an

excuse for reporters to leave home. Consider: Reporters fly hundreds of

miles, staying in expensive hotels, eating expense account meals, to watch an

event on TV that they could just as easily watch from their newsrooms or at

home.”34

On some level, members of the media regard postdebate spinning as a

 p ostproduction



show staged for their own amusement. The external audience, the public,

gets almost nothing out of the spectacle except, perhaps, a perverse strain of

secondary entertainment. But postdebate spin is not about the television

viewers of America, it is about the cast of characters—the journalists and

politicos—who inhabit Spin Alley. “I’ve never known anybody who in any

way was influenced by the spinning,” says ABC’s Hal Bruno.“It’s sort of a rit-

ual that we all do together—it’s kind of fun if you don’t take it seriously.”35

Unfortunately for viewers, some of the most amusing spin never makes the

air waves: In  a Dukakis operative told Jeff Greenfield that Bernard

Shaw’s “raped and murdered” question had allowed the candidate to

“humanize himself” because he had not flinched at the query.36

With every election cycle Spin Alley undergoes a population explosion.

For the first debate in ,  reporters were expected at WBBM; 

showed up, and a second press room had to be installed in an adjacent stu-

dio. By the s each presidential debate could expect to draw as many as

fifteen hundred accredited journalists. In  that figure topped two thou-

sand. The more reporters, the more spinners; like an arms race, the numbers

escalate as each side piles on. “It’s always been bad,” says Bill Nichols, White

House correspondent for USA Today, “but I think now it’s almost a separate

event from the debate itself, with its own separate set of rules and expecta-

tions and cliches.”37

In recent years Spin Alley has gotten so big it has moved out of the debate

hall and into an off-site facility. “It’s an amazing scene,” says Richard Berke

of the New York Times.“You see five people sitting side by side on stools, each

talking to different affiliates and saying the same thing. It’s like a factory.”38

With factory expansion has come a stepped-up production timetable. In

 Clinton operatives handed journalists in the press center a six-page set

of talking points called “Prebuttal: Dole versus the Facts” twenty minutes

before the first debate began.39

To its credit, the elite national press, especially the written press, has

largely backed away from covering spinners. According to David Broder of

the Washington Post: “It’s been a problem for us, in fact, to the point that we

generally take a copy aide or somebody out just to stand guard and keep

people away from the reporters who are writing the debate on the scene.

Because the spinners are very aggressive.”40 Some of the TV networks have

also banned live political interviews after presidential debates, offering

viewers a “spin-free zone” that is long on reporter commentary and short on

partisan cheerleading.

Postdebate News Coverage 



As network and print journalists grow more wary of the practice, spin-

ners have successfully sought to ply their wares to regional news organiza-

tions. “In an era when the national media have become more skeptical in

their attitude toward the candidates, technology and the growing appetite of

local news is allowing the presidential campaigns to simply bypass them,”

wrote Thomas Rosenstiel in the Los Angeles Times during the  cam-

paign.41 Much of the action has moved to local television newscasts, which

remain fertile ground for political spin, particularly from a hometown

celebrity like a governor or senator. Before the  San Diego debate

Clinton press secretary Mike McCurry had this advice for his troupe of

spinners: “The national press, talk to them, but as quickly as you can, get to

regional press—that’s where you are likely to get more coverage.”42

In rare instances, when it is used to undo damage incurred during the live

broadcast, postdebate spin may actually qualify as news. In the wake of

Gerald Ford’s verbal slip about Eastern Europe, campaigns learned that a

candidate’s misstatements must be rectified as hastily as possible. During

the first debate of  George Bush implied that women who obtained ille-

gal abortions might be considered criminals; the next day campaign man-

ager James Baker appeared on the morning news shows to announce that,

after reconsidering, Bush did not believe that a woman seeking an abortion

should be deemed a criminal. As Brit Hume said on ABC, “This was fast

action to head off political trouble, something this campaign is good at.”43

Handlers face a more daunting hurdle when the task requires putting a

good face on a bad performance. In the wake of Ronald Reagan’s stumbling

loss in the first  debate against Walter Mondale, Baker did a live inter-

view with Roger Mudd on NBC in which Mudd suggested that “the presi-

dent was off his form . . . At times he seemed to get lost and he was not as

sharp as past debate experience would have led us to believe.” Baker, with-

out missing a beat, replied, “All of us felt unanimously that he was relaxed,

confident, in command both of the issues and the debate.” Four years later

Dan Quayle’s abysmal showing in the  vice presidential debate was too

much even for the silver-tongued Baker.“When you think about what could

have happened,” Baker said on CNN, in a remarkably unguarded comment,

“we have to be pretty happy.”44

The campaign documentary The War Room, by D. A. Pennebaker and

Chris Hegedus, offers a rare behind-the-scenes journey into one of the most

impressive of all spin machines, the  Clinton operation. In the film

Clinton aide George Stephanopoulos is seen sprinting toward Spin Alley to

 p ostproduction



take part in the postevent feeding frenzy just as one of the TV debates is

wrapping up. Poking his head into a backstage staff room, he energetically

exhorts aides to remember the party line: “Bush was on the defensive. Keep

repeating, ‘Bush was on the defensive.’ ” When Stephanopoulos finally

makes his way onto the set and goes on air, the first words out of his mouth

are, “Bush was on the defensive all night long.”45

Shortly after the  election, at a debate postmortem at Harvard

University, Stephanopoulos admitted that “one of the lessons we learned

from this campaign is that spin after debate doesn’t matter because of the

preponderance of polling and focus groups.” According to Stephanopoulos,

the networks’ postdebate poll results have impeded campaign efforts to

shape the media agenda. In the future, he said, spin “may not matter at all.”46

Even so, given its entrenchment, the custom does not appear likely to go

down without a fight.

p ostdebate p olling

The morning after the first Kennedy-Nixon debate the New York Times con-

tacted a Mr. and Mrs. John F. Kennedy of Stuyvesant Town, New York City,

for their comment on the big event. “What show you talking about?” asked

Mrs. Kennedy. “Oh, the television show. We didn’t get around to it. We were

out visiting.”47 This quote, included in a larger roundup of viewer opinion,

typifies the down-home nature of audience-reaction coverage in .

Individual reactions counted more than either aggregate numbers or pro-

fessional pundits.

Press emphasis was not so much on who had won the debate but on

whether people had changed their minds. In a Times survey of several hun-

dred Americans after the first debate, only one viewer reported shifting his

allegiance, a “Negro janitor” in Topeka, Kansas, who went from Nixon to

Kennedy. A “Baptist housewife” from Tallahassee, Florida, said, “I just can’t

bring myself to vote for a Catholic,” and a Republican Party worker in

Austin, Texas, complained that Nixon had looked “too grim” and that he had

been “trying to be too liberal.”48

In the s audience-reaction stories have come to rely less on quirky

individual opinions than on broadly collected scientific data. Like so much

in modern politics, viewer response to presidential debates is now a matter

for polling.“These instant polls, which have all manner of flaws to them, are

Postdebate News Coverage 



very important,” says Democratic debate strategist Tom Donilon. Donilon

describes the surveys as “pernicious” because of their tendency to create a

bandwagon effect among debate analysts. “Watch the postdebate coverage

some night,” Donilon said. “The commentators will come on and they’ll be

a little leery about who won. With the instant poll results, the commentators

all go the way of the poll. Lock-cinch pattern.”49

Polls give reporters an opportunity to render win-loss judgments that

rise above personal opinion. “Quantifying an ambiguous situation imparts

a greater sense of objectivity,” explains political scholar Christopher

Arterton. Arterton has written that polls serve not the public but “the

media’s need to reduce uncertainty by using numbers. The goal of debates,

after all, is to present a discussion of the issues and the men themselves, not

to provoke a discussion of how to win a debate.”50

The most egregious example of debate polling by the media happened in

, when ABC commissioned a telephone survey that immediately

became mired in controversy. Viewers were invited to call in and vote for

their favorite candidate at fifty cents a pop. Some seven hundred thousand

did so, naming Reagan the winner over Carter by a two-to-one margin. Even

as ABC disclaimed the poll as “strictly unscientific,” results were projected

on a map of the United States whose graphics resembled election-night

returns.51

The next day newspapers reported that the system set up to tally the votes

had not properly functioned. As Robert G. Kaiser said in the Washington

Post, “The lines jammed and clogged, tens or hundreds of thousands of

Americans never got through, and some who thought they were registering

a pro-Carter sentiment apparently got counted in the Reagan column.”

Kaiser dismissed the poll as a “nonfunctioning nonsample of nonrepresen-

tative Americans,” a sentiment widely shared.52

John J. O’Connor, in the New York Times, wrote that ABC tellingly

opened its postevent coverage not from the debate site “but with a remote

pick-up from Bell Laboratories in New Jersey. This above all in electronic

coverage: technology marches on.”53 Indeed, ABC’s analysis, presented in

the Nightline time slot and anchored by Ted Koppel, is a singularly silly

demonstration of media gimmickry. Throughout the program, in a series of

eight updates, Koppel returned to the AT&T operations center in New Jersey

where reporter Ron Miller would pull the latest numbers off a machine and

announce them on the air. At one point Koppel informed viewers that peo-

ple in urban areas were having difficulty getting through, adding, “There is

 p ostproduction



the possibility that some of you are trying to stack the deck.” The results

were being disavowed even as they were being reported.54

Hal Bruno, then political director of ABC News, recalled arriving at

LaGuardia Airport in New York the morning after the  debate with

Barbara Walters, who had moderated the program. When Bruno saw the

pack of reporters waiting at the gate, he assumed they wanted to interview

Walters. Instead, they were there for Bruno; the phone-in poll had become

big news. Looking back on the episode, Bruno admitted, “Sometimes you

think you have a good idea, and you don’t know what the unforeseen con-

sequences are.”55

After the pounding ABC took in the press for its  experiment, media

polling became more efficient, if only somewhat less whimsical. Among

other innovations, news organizations borrowed a survey technique from

the campaigns that allowed viewers to indicate their ongoing, real-time

debate reactions by pressing buttons on a handheld measuring device. For

the second debate of , local station KHQ in Spokane, Washington, pio-

neered the technique on television, gathering a studio audience of ninety

voters and displaying their live reaction by way of a superimposed graph.

CNN adopted the gimmick for its  debate coverage, creating a “liv-

ing graph” that showed the unfolding responses of uncommitted voters on

a moment-to-moment basis. Howard Rosenberg, in the Los Angeles Times,

called the poll “goofy,” and said,“If you thought Perot was sidesplitting, then

you should have caught CNN commentator William Schneider trying to

explain what it all meant.” Four years later NBC carried its own moment-to-

moment graph, which Washington Post critic Howard Kurtz termed

“incomprehensible.”56

However clumsy, these efforts at postdebate polling at least give the pub-

lic a voice in the national reaction. To the press’s further credit, journalists

in recent elections have attempted to go beyond the faceless numbers-

crunching of audience surveys and cover presidential debates in a more per-

sonal way. The Washington Post is one of several news organizations that

assembles small groups of debate watchers and sends its reporters to write

about them. Still, media accounts of citizen reaction to presidential debates

often feel perfunctory, added to the mix in order to mute the louder, more

insistent voices of the pundits and the spinners.

Not all audience-reaction stories have been unimaginative. After the first

Ford-Carter debate in  NBC reporter Jack Perkins filed an unusual per-

son-on-the-street piece that started at one end of the country and ended at

Postdebate News Coverage 



the other. Perkins began his report on the campus of UCLA, where he inter-

viewed a series of students, two of whom confessed to being more confused

after the debate than they were before. The crew then hopped a midnight

flight heading east from California, recording mid-air debate reactions from

fellow passengers and a flight attendant. In Arlington Heights, Illinois,

Perkins boarded the : a.m. commuter train for downtown Chicago, col-

lecting more responses before proceeding to the bluegrass country of

Kentucky for interviews with a farmer in his field and a woman in her gar-

den. Perkins ended his cross-country trek soliciting opinions in the New

York City subway.57 If not the most methodologically advanced of audience

survey stories, this certainly ranks among the most creative.

keeping the story alive:
the eastern europe gaffe

Reporters covering presidential debates pray to the news gods that the

encounter will produce a follow-up story that extends into the days beyond.

The shelf life of most debates is less than twenty-four hours: recaps later that

night in local news programs and network specials, and again on the next

day’s morning shows and newscasts. Debates then vanish into the mists of

history, memorable only if they contain a transcendent clip for the “greatest

hits” reel. As with so many big-ticket TV events, like lackluster Super Bowls

and long-winded Oscar shows, presidential debates often deliver less than

they promise.

In , and again in the first debate of , production problems—

Richard Nixon’s appearance, the audio gap—dominated postdebate cover-

age. The first major performance story to break from a televised presidential

debate was Gerald Ford’s Eastern Europe gaffe, committed in the second

program of  and kept alive by a combination of Ford’s stubborn refusal

to retract the misstatement and media insistence on an apology.

In the initial postdebate television coverage, commentators were slow to

recognize the error. On CBS, Walter Cronkite’s first summation of the event

failed to note what Time magazine would call “the blooper heard round the

world.”58 Harry Reasoner also ignored the issue in his close-of-program

remarks on ABC. Only during the later news specials did the subject crop

up. CBS diplomatic correspondent Marvin Kalb held that the president’s

comment would “come as a great surprise to the people in Eastern Europe,”

 p ostproduction



and Bob Schieffer called it “a major blunder.” David Brinkley of NBC spec-

ulated that Ford’s “rather curious statement . . . may have been a slip of the

tongue. We think he may have meant Western Europe.”59 As Brinkley’s line

suggests, reporters at this point were more baffled than derisive.

In the next morning’s newspapers the story evolved from curiosity to

folly. The New York Times devoted a front-page sidebar exclusively to Ford’s

slip of the tongue. The Boston Globe quoted exultant Carter aides, one of

whom described it as an “incredible statement.” A Washington Post account

included a prescient observation from Hamilton Jordan, Carter’s campaign

manager, who said of the error, “You will hear a great deal about that in the

next few days.”60

Just as Jordan forecast, within twenty-four hours the story had exploded.

The gaffe dominated network newscasts the evening after the debate, lead-

ing all three networks. Coverage was extensive, including reaction stories

from Eastern European ethnic communities in the United States, as well as

response from around the world. Jimmy Carter used the occasion to say his

opponent had “disgraced our country,” and vice presidential candidate

Walter Mondale joked that after the telecast he had gone looking for a Polish

bar, certain that drinks would be on the house for Democrats.61

The day after the San Francisco debate, Ford embarked on an ill-fated

odyssey of clarification that for the better part of a week effectively brought

his campaign to a standstill. At an event at the University of Southern

California the president offered a lukewarm amendment to his original dec-

laration. “Last night in the debate I spoke of America’s firm support for the

aspirations for independence of the nations of Eastern Europe,” Ford stated,

then added that the United States “has never conceded and will never con-

cede their domination by the Soviet Union.” As Marilyn Berger said on

NBC, “It was a stab at correcting a costly impression.”62

For the news media, it was also insufficient. Again the next day Ford

labored to explain himself, first at a breakfast appearance before business

supporters in Los Angeles. Recalling a  trip to Poland, the president said

that Polish citizens “don’t believe they are going to be forever dominated—

if they are—by the Soviet Union. They believe in the independence of that

great country and so do I. We’re going to make certain, to the best of our

ability, that any allegation of dominance is not a fact.”

Things got even fuzzier in an impromptu statement to the press a few

hours later, just after a midday rally in Glendale. Bizarrely Ford read his

explanation into a walkie-talkie, sound from which was transmitted to the

Postdebate News Coverage 



press buses via the handlers’ walkie-talkies. Speaking in the third person,

Ford said, “President Ford does not believe that the Polish people over the

long run—whether they are in Poland or whether they are Polish-

Americans here—will ever condone domination by a foreign force.”63

Finally, on October , six days after the debate, a chastened Ford flatly

admitted, albeit off-camera, that he had made a mistake. In a meeting with

ethnic leaders at the White House, the president finally spoke the words the

news media had been waiting to hear. “Let me be blunt,” he said. “I did not

express myself clearly when this question came up in the debate. The coun-

tries of Eastern Europe are, of course, dominated by the Soviet Union.”64

The apology was duly reported, and the press moved on to greener pastures.

Why did Ford take so long to perform his ritual act of contrition?

According to press secretary Ron Nessen, advisers urged the president the

morning after the debate to acknowledge that he had misspoken, but he

refused. “I can be very stubborn when I think I’m right,” Ford wrote in his

memoirs, “and I just didn’t want to apologize for something that was a

minor mistake.”65

On the same day he issued his final apology Ford took the press to task

in a meeting with New York newspaper and broadcasting executives,

lamenting that  percent of reporting on the San Francisco debate involved

the single remark about Soviet domination. “There was such a concentra-

tion on that one point, ignoring virtually everything else, that I think the

news media didn’t give a full and accurate picture of the substance in many

of the questions and many of the answers,” Ford said.66

What may at first appear to be an effort to shift blame is, on closer inspec-

tion, a legitimate complaint. Why should journalists have fixated on Ford’s

mistake to the exclusion of almost everything else? Why was the president

of the United States hounded into issuing an apology when he felt none was

required? Is it the proper function of the news media to demand atonement

from public figures? As political scientist Thomas Patterson notes: “The

candidate usually has no choice but to respond to the press’s demands for a

mea culpa. The price of silence is crippling news coverage for days on end.”

Ford aide Richard Cheney described the  incident as a case of reporters

extracting their “pound of flesh.”67

Media coverage of the Ford gaffe offers a case study in the power of the

press to alter perceptions. Right after the debate, between eleven at night

and one o’clock the next morning, Republican pollster Robert Teeter con-

ducted a poll of viewers who named Ford the winner by a percentage point.

 p ostproduction



After news reports of the mistake appeared the next day, the surveys began

to reflect a downward trend; Teeter’s poll showed that  percent of those

queried between : p.m. and midnight the day after the debate thought

Carter had done the better job, compared to  percent for Ford.“Reports of

the debate had reemphasized the president as a mistake prone, inept bum-

bler, exactly what we had spent six or seven weeks trying to get away from,”

Teeter said.68

“The volunteered descriptions of the debate by voters surveyed immedi-

ately after the debate included no mentions of Ford’s statement on Eastern

Europe,” wrote researcher Fred Steeper of the Republican study. “Not until

the afternoon of the next day did such references appear, and by Thursday

night they were the most frequent criticism given of Ford’s performance.” A

voter who participated in a different research study said: “I thought that

Ford had won. But the papers say it was Carter. So it must be Carter.”As Ford

press secretary Ron Nessen put it, “The average guy in his living room

watching the debate didn’t see the Eastern European comment as a monu-

mental mistake. But after twenty-four hours of being told how bad a mis-

take it was, people changed their minds.”69

other p ostdebate story lines:
the “age issue” and beyond

The first presidential debate of  ignited perhaps the biggest follow-up

story in debate history: Was Ronald Reagan competent to lead the country?

Like the Ford gaffe, the matter did not fully surface in the program’s imme-

diate aftermath. Bruce Morton, on CBS, hinted at a problem, saying that

Reagan “floundered” more than usual and appeared “ill at ease.” John

Chancellor, on NBC, asserted that “the president got very tired at the end

and seemed quite disorganized in his closing statements.”70 But none of the

analysts came close to questioning Reagan’s fitness for office.

Morning-after newspaper accounts also noted President Reagan’s tenta-

tive delivery without linking the debate to a discussion of jobworthiness.

“Mr. Reagan appeared less confident than he customarily does on televi-

sion,” wrote Howell Raines in the New York Times, in a typically subdued

comment, and Tom Shales in the Washington Post joked, “Obviously, it’s

back to the old briefing books for the Reagan team.”71

Ronald Reagan’s inferior performance did not morph into the “age issue”

Postdebate News Coverage 



until two mornings after the debate, when the Wall Street Journal ran a story

with the headline, “New Question in Race: Is Oldest U.S. President Now

Showing His Age?” The article, by Rich Jaroslovsky and James M. Perry, got

to the point in its fourth paragraph: “Until Sunday night’s debate, age had-

n’t been much of an issue in the election campaign. That may now be chang-

ing. The president’s rambling responses and occasional apparent confusion

injected an unpredictable new element into the race.”

The story went on to quote from a psychologist and Reagan supporter

who said: “I’d be concerned to put him into a corporate presidency. I’d be all

the more concerned to put him into the U.S. presidency.” Democratic con-

gressman Tony Coelho of California told the Journal: “He created an issue

that has not yet come in this campaign—age. He looked old and acted old.”

The piece ended with thoughts on how other presidents had aged in office,

interviews about the warning signs of senility, and a reminder that candi-

date Reagan in  had pledged to undergo regular tests for senility if he

became president.72

The same day the story by Jaroslovsky and Perry ran, the Washington Post

carried an op-ed column by influential political writer David Broder. Broder

also candidly addressed the broader implications of Reagan’s performance:

He let the age issue emerge as it had not done in any of his previous

campaigns. On the big screen in the press room where I watched the

debate, the contrast in physical appearance between Mondale and

Reagan was at least as great as the seventeen-year difference in their

ages—probably the most startling contrast since that between the

healthy John F. Kennedy and the infection-weakened, underweight

Richard M. Nixon in the first  debate.73

The combination of the Journal article and Broder’s column seemed to

unleash pent-up energy in the press, legitimizing the age issue as fair game

for media scrutiny. “It was as if the men and women of the press felt they

needed permission before they could truthfully describe what they had seen

the night before,” wrote media critic Mark Hertsgaard. Hertsgaard castigat-

ed journalists for “poaching” off the Journal story instead of undertaking

their own investigations into Reagan’s health.74

The same day the newspaper pieces ran, the networks scrambled to air

TV versions of the story. “This was one of those rare days in schizophrenic

Washington when the whole town seemed to focus on one thing—Ronald

 p ostproduction



Reagan’s age,” said Jim Wooten on ABC. Wooten’s piece included a series of

unflattering shots: a debate sound bite in which Reagan sputtered and stum-

bled, a clip that showed the president nodding off during an audience with

the pope, and an excerpt in which First Lady Nancy Reagan appeared to be

prompting her husband in response to a reporter’s question.75

CBS ran a similar montage, a “worst-of” collection of Reagan bloopers

that included some of the same moments ABC had used. As Thomas

Rosenstiel wrote in the Los Angeles Times: “The abbreviated tape clips had

an impact far beyond what they had in their original context. Reagan’s

debate fumbles in clip form seemed more drastic than they did live during

the debate.”76 The networks also brought on doctors and psychiatrists to

speak about the effects of aging on mental acuity.

At first the president’s vaunted team of public relations experts appeared

caught off-guard by the barrage of bad press. “I’ll challenge him to an arm-

wrestle any time,” Reagan told reporters on the day the Journal and Broder

stories ran, but for once the joke rang hollow.77 The White House came back

the next day with a statement about the president’s physical health that said,

“Mr. Reagan is a mentally alert, robust man who appears younger that his

stated age.” Reagan’s personal physician, Dr. Donald Ruge, was trotted out to

describe his patient as being in “excellent” health, though when asked if

Reagan had lost any of his stamina over the past four years, the doctor

replied, “I don’t know, you have to ask him.”78

“I wasn’t tired,” Reagan informed the press corps, and to underscore the

point Republican strategists made sure that their candidate was pho-

tographed getting out of his limousine at a campaign stop and taking an

“impromptu” on-camera stroll.“The White House today did everything but

put a Superman cape on President Reagan as it wrestled with questions

about his age and fitness,” said Tom Brokaw on NBC.79

The relentless coverage took an obvious personal toll on Reagan.

Displaying an uncharacteristic testiness, the president grumbled about his

opponent, “If I had as much makeup on as he did, I’d have looked younger,

too.”Reagan insisted to reporters that he never wore makeup, even as an actor.

This claim prompted a Los Angeles Times story that quoted one Hollywood

makeup artist as saying Reagan had used cosmetics on TV’s General Electric

Theater, and another from the Warner Brothers film studio who said Reagan

avoided makeup in the movies. Mondale himself joined the dialogue, telling

a crowd in Pittsburgh, “Mr. President, the problem isn’t makeup on the face,

it’s the makeup on those answers that gave you a problem.”80

Postdebate News Coverage 



Just as media reaction upended voter opinion after Gerald Ford’s

Eastern Europe gaffe, so did coverage of the “age issue” realign public

thinking about the first  debate. “The initial public response was that

Reagan had won; with the passage of time and news media spin, his early

victory turned into something approaching a historic defeat,” wrote polit-

ical scientist Austin Ranney. The first poll on ABC, taken during the final

minutes of the telecast, had Reagan in the lead by three points. An hour

later, after negative reviews came in for the president, the lead had shifted

to Mondale by a point. Two days after the debate a CBS News–New York

Times poll showed an edge for Mondale of forty-nine points. The unceas-

ing media focus on the “age issue” had completely reversed public opinion

about who won the match.81

The unprecedented drubbing of Dan Quayle in the  debate with Lloyd

Bentsen sparked a narrative line that would sustain several days of lively

coverage. The specific impetus for the story was Bentsen’s “You’re no Jack

Kennedy” sound bite, an irresistible snippet of videotape that was like cat-

nip to television news producers. As Bob Schieffer predicted on CBS imme-

diately after the broadcast, this was the bite the whole country would see,

even those who had not watched the debate. When ABC’s Nightline came on

the air half an hour after the debate, the program opened with the clip. The

next day NBC aired the exchange four times on its morning show, and all

three major networks repeated it in their evening newscasts.82

Intentionally or not, George Bush exacerbated Quayle’s problems by not

appearing in public with his running mate the day after the debate, as Michael

Dukakis did with Lloyd Bentsen. Damage control instead fell to President

Reagan, who called Bentsen’s line a “cheap shot and unbecoming to a senator

of the United States.” Quayle himself attempted a belated response to the

question about his qualifications for office.“There is no doubt I would main-

tain and build on the excellent policies of President George Bush,” Quayle

forcefully declaimed at a rally the next day in Joplin, Missouri.83

Meanwhile, in half a dozen postdebate appearances, Bush failed even to

mention his running mate, a fact that did not go unnoticed by the press.

Two days after the event, reporters were still waiting for Bush to endorse

Quayle’s performance. Finally the vice president had little choice but to

issue a statement of support. Maureen Dowd of the New York Times

sketched the scene, which took place outside Bush’s official Washington res-

idence just after an unrelated press event:

 p ostproduction



Vice President Bush was walking back up the steps of his home . . .

when someone called out a question about Senator Dan Quayle’s

much-debated performance as his running mate.

Mr. Bush, whose carefully managed campaign avoids press confer-

ences for weeks at a time, spun on his heels and returned to the micro-

phone to defend Senator Quayle in what seemed to be a planned

expression of outrage.

“The concept that I see in some of these reports that I am not sup-

portive of Dan Quayle are absolutely ludicrous,” he said. “They are

ridiculous. He did well in that debate, he has my full support, and he

is getting strong support since the debate and before around this

country.”84

The postdebate journey of Dan Quayle then veered off in a new direction.

Angry at what he perceived as a lack of support from Bush insiders, Quayle

made a display in the press of taking charge of his own fate—and, not coinci-

dentally, seizing control of the narrative. “I got tired of all the publicity,”

Quayle told ABC’s Jackie Judd on board his campaign bus.“I figured it could-

n’t get any worse, and I was going to take over.”Quayle declared that from now

on “I’m the person that’s going to do the spinning.” Bob Schieffer, in a report

on CBS, questioned this new tactic: “It was all so unexpected, some wondered

if Bush aides had planned the whole thing to show Quayle was his own man.”85

In a strange way the negative aftermath of the debate seemed to liberate

Dan Quayle. As B. Drummond Ayres wrote in the New York Times,

“Something happened to Dan Quayle in Omaha, or shortly thereafter, some-

thing besides that ‘You’re no Jack Kennedy’ verbal leveling administered by

Senator Bentsen. Mr. Quayle came away a changed campaigner.”86 At the very

least the news media perceived him as a changed campaigner. Once he had

acted out his little role in the drama and obliged reporters by offering up a

fresh angle on the story, Dan Quayle started getting better press.

One week after Quayle’s devastation in the  vice presidential debate,

Michael Dukakis suffered a mortal blow of his own at the hands of Bernard

Shaw. Just as Dan Quayle continued to address the bungled question about

qualifications in his postdebate appearances, so did Dukakis take to the air

waves to recast his response to Shaw’s hypothetical about capital punish-

ment. As both candidates proved, a debater’s second crack at a question can-

not always undo the original answer.

Postdebate News Coverage 



Several days before Election Day  Dukakis appeared in a CNN inter-

view with Shaw, arranged at the request of Democratic handlers. Early in the

exchange, before the anchorman had a chance to mention it, Dukakis

brought up the notorious opening volley. Assuring Shaw that the question

had been fair and reasonable, Dukakis added that he had been thinking

about his response and how he might better have stated it.

dukakis: Let me just say this: Kitty is probably the most—is the

most—precious thing, she and my family, that I have in this world.

And obviously, if what happened to her was the kind of thing that

you described, I would have the same feelings as any loving hus-

band and father.

shaw: Would you kill him?

dukakis: I think I would have that kind of emotion. On the other

hand, this is not a country where we glorify vengeance.87

As journalist Roger Simon observed, “This is what campaigning had

come down to. Anyone who wanted to be the leader of a great nation and do

great things . . . had to show emotion. And in order to be likable, he had to

tell people that, yes, he would want to take a human life.”88

We conclude our survey of postdebate media coverage with two tempest-in-

a-teapot incidents that spawned a flurry of tongue-in-cheek reporting:

President Carter’s reference during the  debate to his daughter, Amy,

and Vice President Bush’s assertion after the  Ferraro match that he had

“kicked a little ass.”

The so-called Amy gaffe, in which Carter recounted a conversation with

his daughter on the topic of nuclear weapons, provoked an immediate wave

of ridicule in the media. In ABC’s postdebate special Barbara Walters, who

had moderated the debate, named Amy the winner of the match, and said,

“I’m going home to my child, who’s the same age as Amy, and if she doesn’t

tell me that nuclear proliferation is the major concern on her mind, she’s

going to hear it from her mother.” Former secretary of state Henry Kissinger

told a reporter, “I gag at that kind of stuff in general, although I like Amy.”89

The next day ABC reporter Bettina Gregory turned up at Amy’s school in

Washington and conducted an ambush interview with the thirteen-year-old

First Daughter. Amy confirmed to Gregory and several other reporters that

 p ostproduction



she and her father had discussed nuclear war. From there, the conversation

degenerated:

reporter: Does he talk to you often about your opinions?

amy: Yeah.

reporter: What else is important?

amy: I don’t know.

reporter: Were you surprised to hear him mention that he had

talked to you about it in the speech?

amy: Yeah, kind of.90

Four years later, in the George Bush episode, it was an indiscreet remark

to a group of New Jersey longshoremen that got the media clucking. “We

tried to kick a little ass last night,” Bush told the dockworkers the morning

after the  vice presidential debate, just in time to notice that a sound

man from a local TV station was standing nearby with a boom microphone.

“Whoops—oh, God, he heard me!” Bush cried, then implored the news

crew to “turn that thing off!” As the Washington Post pointed out, “Minutes

earlier, Bush had described Ferraro to reporters as ‘gracious’ and declined to

declare himself the winner.”

After videotape of the putdown was made available to journalists, Bush

called a news conference to extinguish the media brush fire. The vice presi-

dent defended his comment as an “old Texas football expression,” adding

that he had no intention of apologizing. “I stand behind it, I use it all the

time,” he said. “My kids use it, everybody who competes in sports uses it. I

just don’t like to use it in public.” The story led two of the network newscasts

and ran prominently in the next morning’s newspapers, though the New

York Times primly identified the phrase only as a “locker room vulgarity.” In

an interview on NBC, Ferraro told Tom Brokaw, “I think Mr. Bush was

about as accurate in his assessment of the result of the debate as he was in

the facts and figures he put forth during the debate.”91

Bush never did apologize, but in the context of other anti-Ferraro rum-

blings from the Republican camp, the slur seemed curiously ill-advised.

Time magazine called it “one of the silliest blunders of the campaign,”92 as it

most certainly was. What Time failed to add is that for the news media silly

blunders are manna from heaven.

Postdebate News Coverage 


