
The chaos that engulfed Iraq after the fall of Baghdad preempted the 
kind of public discussion of the American military triumph anticipat-
ed by Gerecht or reflections on the gratitude of happy Iraqis predicted 
by Powell. As the occupation of Iraq deteriorated, the welcoming at-
titude expressed by Gerecht and Powell toward the Arab media rapidly 
turned to outright hostility. American civilian and military officials 
alike complained bitterly about al-Jazeera’s “lies” and “propaganda,” 
and increasingly identified the Arab media as a key impediment to 
success in Iraq. As the insurgency escalated, these accusations became 
ever more focused and intense, with both Iraqi and American officials 
accusing the Arab media of creating an atmosphere supportive of the 
insurgency, or even actively collaborating in its terrorism.

The litany of such complaints is long. In July 2003, Deputy Defense 
Secretary Paul Wolfowitz accused al-Jazeera and al-Arabiya of incite-

6
New Iraq, New Arab Public

Broadcasting against the Israeli forces in the West Bank, and perhaps 
soon against American forces in Iraq, the al-Jazeera satellite channel . . . 
will likely do the opposite of what its producers and reporters intend, by 
showing the hopelessness of opposing American power.

—Reuel Gerecht (2002)

We will see what al-Jazeera is reporting after we have defeated this re-
gime and the United States and its coalition partners, working with 
others, working with the UN start to bring in humanitarian supplies, 
medical supplies, a reconstruction effort and put in place a better life 
for the people of Iraq. I hope al-Jazeera is going to be around to watch 
that and report that to the Arab public. And I think at that point, the 
Arab public will realize that we came in peace. We came as liberators, 
not conquerors.

—Colin Powell, March 2003

LYNCH CH 06.indd   213 10/6/05   9:33:58 AM



24 New Iraq, New Arab Public

ment to violence against coalition forces. In September 2003, Mustafa 
Barzani (then holding the rotating presidency of the IGC) ordered 
the closure of al-Jazeera and al-Arabiya, and in December expelled 
al-Arabiya for two months for playing an audiotape from Saddam 
Hussein. In November, after the IGC raided al-Arabiya’s offices and 
banned its broadcasts, Rumsfeld described al-Jazeera and al-Arabiya 
as “violently anti-coalition” and claimed to have seen evidence that the 
Arab stations were cooperating with insurgents. In January 2004, a se-
nior CPA official warned al-Jazeera that it would be expelled from Iraq 
if it did not change its coverage. The first major military confrontation 
between American forces and Muqtada al-Sadr’s Mahdi Army was 
triggered by the American decision to close down Sadr’s newspaper 
al-Hawza for its alleged incitement. Dorrance Smith, who had been a 
senior CPA official responsible for the media, complained in the Wall 
Street Journal (without offering any evidence), “The collaboration be-
tween the terrorists and al-Jazeera is stronger than ever. While the pre-
cise terms of that relationship are virtually unknown, we do know this: 
al-Jazeera and the terrorists have a working arrangement that extends 
beyond a modus vivendi. When the terrorists want to broadcast some-
thing that helps their cause, they have immediate and reliable access 
to al-Jazeera.”2

American military officials deeply resented their inability to con-
trol information from the battlefield, as in the battle of Falluja in April 
2004, when al-Jazeera’s team led by popular host Ahmed Mansour was 
the only news operation inside the besieged city. al-Jazeera and al-Ara-
biya correspondents on the ground reported severe harassment by Co-
alition forces, and several were arrested or killed while covering events 
in Iraq.3 In November 2003, representatives of thirty media organiza-
tions—including CNN, ABC, and the Boston Globe—complained to 
the Pentagon about “an increasingly hostile reporting environment,” 
including “numerous examples of US troops physically harassing jour-
nalists and, in some cases, confiscating or ruining equipment.”4

The irony inherent in the fact that a free media proved the bete 
noir of the American occupation can be heard in one Iraqi’s observa-
tion: “The biggest mistake the Americans made was allowing Iraqis 
to have satellite boxes. During Saddam’s time, there was no satellite, 
so he could do what he wanted and nobody ever knew. Now even the 

LYNCH CH 06.indd   214 10/6/05   9:33:59 AM



New Iraq, New Arab Public 25

little things the Americans do are played even bigger on Arabiya and 
Jazeera.”5 In April, the CPA instituted a “truth matrix” to track claims 
in the Arab media deemed to be inaccurate and then confront offend-
ing journalists in an effort to influence their output. To Khaled al-Ha-
roub, the American position amounted to demanding that “the Arab 
media invent another Iraq, where security prevails and the occupation 
has everything under control. . . . Wolfowitz wants al-Jazeera to ‘show 
the truth’ in Iraq, the virtual American ‘truth’ that wants to give hope 
for things that never took place on the ground.”6 On July 5, 2004, 
Colin Powell told the U.S. Institute of Peace that “when a particular 
outlet, al-Jazeera, does such a horrible job of presenting the news and 
when it takes every opportunity to slant the news, present it in the 
most outrageous way . . . then we have to speak out, and we have.”7 
Jihad Ballout of al-Jazeera pointedly responded that “we did not create 
these photos or these images. We are reporting what’s on the ground, 
we are reflecting the reality.” 8 As Maher Abdullah observed, “Blaming 
the messenger for bad news might help in hiding these [facts] from 
the public for a while. But it doesn’t make them go away.”9 This chapter 
evaluates these arguments about the role of the Arab and Iraqi media 
in shaping the politics of postwar Iraq.

In chapter 2 I described the inherent limitations of a weak interna-
tional public sphere, one able to mobilize a common identity and to 
shape public opinion but unable to translate its consensus into politi-
cal outcomes. The situation in Iraq brutally exposed these limitations, 
posing a harsh challenge to the emerging, if tentative, self-confidence 
of Arab publics. As Ghassan bin Jadu put it, “The Intifada awakened 
the Arab elites, . . . but the Iraqi earthquake seems to have exposed to 
them that they lack any power to influence events.”0 This frustration 
contributed to the increasingly ugly, hostile tone of the Arab public 
sphere after the war, as well as to dramatically rising expressions of 
anti-Americanism. The aftermath of the Iraq war set in motion a pro-
found debate about the Arab public sphere itself, with both external 
criticism and self-criticism pushing toward serious reflection on the 
nature of this public sphere phenomenon. In this final chapter I dis-
cuss the new Arab public’s attitudes toward the new Iraq, as well as the 
trials and tribulations of both the Arab media and the Iraqi media in 
the period after Saddam’s fall.

LYNCH CH 06.indd   215 11/2/05   11:54:58 AM



26 New Iraq, New Arab Public

Perhaps the most profound shock to the Arab public after the war 
came not from Saddam’s fall, but from the anger and resentment ex-
pressed by ordinary Iraqis toward the Arab world. Throughout the 
decade of public Arab debates about Iraq, the Iraqi people had largely 
lacked a voice of their own; neither the widely distrusted opposition 
in exile nor Saddam’s regime could authentically speak for the Iraqi 
people, while Saddam’s police state blocked access to any real free ex-
pression of their views. For Arabs whose very identity had come to 
be bound up in their support for the suffering Iraqi people, to sud-
denly hear themselves castigated by those self-same Iraqis for not be-
ing tougher on Saddam was genuinely disorienting and baffling. But 
it is vital to note a point that is often lost here: Arabs were exposed 
to these unsettling Iraqi views only because the Arab satellite stations 
gave them a platform and a voice. Al-Jazeera and al-Arabiya devoted 
an enormous amount of programming to Iraq, with programs cover-
ing all aspects of the new Iraq and putting Iraqis and Arabs into dia-
logue, exploring Iraqi views and opinions, and allowing them to speak 
for themselves for the first time.

An Iraqi Public Sphere?

Two months after the fall of the Baghdad, the Iraqi writer Abd al-
Mana’am al-Aasim argued that the response to a problematic Arab media 
should be to “build an effective and credible Iraqi media, able to spread 
accurate information and to break the walls that have long encircled the 
minds of Arab citizens, which carry false and misleading information 
about Iraq and what is happening there.” Unfortunately, a combination 
of a growing insurgency and policy mistakes by the American occupa-
tion forces severely hindered the emergence of a credible, independent, 
and critical Iraqi public sphere. This failure allowed al-Jazeera and al-
Arabiya, along with Hezbollah’s al-Manar and Iran’s al-Alam (the only 
foreign station available without a satellite dish), to become the most 
popular sources of information for Iraqis themselves.

After the fall of Saddam’s regime, hundreds of newspapers began 
publishing, representing an enormous variety of political trends as 
well as many flavors of tabloid sensationalism. Some of these news-

LYNCH CH 06.indd   216 11/2/05   11:54:58 AM



New Iraq, New Arab Public 27

papers, such as Saad al-Bazzaz’s al-Zaman, aspired to be respectable 
national dailies, while the vast majority were freewheeling tabloids 
and political party mouthpieces. Only al-Zaman and two established 
Kurdish newspapers reached a significant audience, however, as the 
tabloids appeared and disappeared routinely. The CPA established an 
official newspaper, al-Sabah, which had a large circulation but was 
widely perceived to be a mouthpiece for the occupation. Struggles be-
tween the Iraqi editorial staff of al-Sabah and the American occupa-
tion authorities ultimately led to the mass resignation of the entire staff 
in May 2004.

The CPA-run electronic media quickly came to be dismissed as 
“state media,” reminiscent of Saddam’s propaganda organs. The direc-
tor of the Iraqi version of Radio Sawa, Ahmed Rikabi, quit in August 
2003 in protest over Coalition interference, and started instead a pop-
ular independent radio station that offered a daily open platform for 
callers to air their views.2 In line with the general disorganization and 
poor preparation that characterized the early days of the occupation, 
the CPA did not begin television broadcasting until May 3, and then 
only put out four hours a day of bare-bones presentations.3 The Iraqi 
Media Network, run by the Florida-based Harris Corporation, which 
had no experience either in the media nor in the Arab world, produced 
an astonishingly dreary and unattractive product that reminded many 
Iraqis of Saddam’s television, ran little news, and was largely ignored 
by Iraqis. Paul Bremer’s weekly appearances on the IMN confirmed 
the impression that the station’s only purpose was to be a mouthpiece 
for the occupation.4 In November 2004, Jalal al-Mashtah, the general 
director of the Iraqi Media Network, resigned over complaints about 
Harris Corporation mismanagement.5

As a result, according to the assistant dean of Baghdad’s College 
of Media, “al-Iraqiya is failing. It’s technically backward. Its message 
is not convincing. It can’t compete with other stations.”6 Al-Iraqiya 
was able to be received without difficulties at home by 84 percent of 
Iraqis—compared to 33 percent for the satellite stations—as late as 
April 2004.7 But despite this advantage, a State Department survey in 
October found that of Iraqis with access to a satellite dish, 63 percent 
preferred either al-Jazeera or al-Arabiya, and only 2 percent al-Iraq-
iya.8 Al-Hurra, designed to be broadcast over the air rather than by 

LYNCH CH 06.indd   217 11/2/05   11:54:59 AM



28 New Iraq, New Arab Public

satellite in Iraq, nevertheless struggled—in April 2004, only 6 percent 
of respondents to a Gallup poll reported having viewed al-Hurra in the 
previous week.9 In short, the Iraqi media under American occupation 
proved incapable of attracting an Iraqi audience, both because of pro-
fessional shortcomings and because of tight political control, forcing 
Iraqis to look elsewhere. Saad al-Bazzaz did rather better with al-Shar-
qiya, the first privately owned satellite television station in Iraq, which 
quickly captured a significant audience with its focus on popular en-
tertainment, music videos, reality TV shows, and soap operas.

Where the Arab media stood accused of exaggerating the violence 
and chaos in Iraq, the official Iraqi media under the CPA lost credibil-
ity by erring in the opposite direction. An Iraqi taxi driver described 
Coalition spokesman Brigadier General Mark Kimmett as “the lord of 
lies. . . . It is as though he gives opium to the people. He always talks 
about security and stability in Baghdad, and the happy life in Iraq, 
while the situation is [in reality] like hell.”20 As the insurgency escalat-
ed and personal security came to dominate the concerns of most Iraqi 
citizens, the CPA did little to establish the foundations of a healthy 
Iraqi public sphere. Even more, the Iraqi media largely failed to bring 
to the Iraqi public the kinds of information it would need to rationally 
and critically discuss the emerging political system.2 In a July 2004 
survey, for example, 52 percent of Iraqis said that they had heard noth-
ing at all about recent UN recommendations on an interim govern-
ment and 65 percent had heard nothing at all about plans to form an 
independent election commission.22

The CPA never fully resolved the inherent conflict between the con-
cept of a free, independent, critical media and a concept of the media 
as a vehicle for conveying a particular political narrative. Nor did it re-
solve the tension between the military imperative of controlling infor-
mation and the political imperative of creating a free and independent 
press. As Iraqis grew increasingly frustrated with the occupation—by 
May 2004, 80 percent of Iraqis surveyed lacked confidence in the CPA 
and 82 percent disapproved of the American military presence—their 
authentically expressed views grated on the beleaguered occupation au-
thorities.23 To the dismay of those who had wanted to believe in Ameri-
can democratic promises, the CPA took an ever more confrontational 
and even authoritarian attitude toward independent media—Arab and 

LYNCH CH 06.indd   218 11/2/05   11:54:59 AM



New Iraq, New Arab Public 29

Iraqi alike. A mid-June edict “prohibiting the local media from incit-
ing attacks on other Iraqis and on the coalition forces” prompted one 
tabloid to declare that “Bremer is a Baathist!”24 In late March 2004, the 
CPA triggered a major political crisis by shutting down Muqtada al-
Sadr’s newspaper al-Hawza for having “published articles that prove 
an intention to disturb general security and incite violence against the 
coalition and its employees.”

As the insurgency escalated through 2004, journalism became 
exceptionally dangerous (Blake 2005). At least twenty-four journal-
ists were killed in Iraq in 2004, and many more suffered harassment, 
threats, and intimidation.25 It soon reached the point that Western 
journalists, like American administrators, were largely trapped in the 
Green Zone, reliant on Iraqi stringers to collect news. As translators 
and stringers became insurgency targets, even those sources began to 
dry up. On October 30, 2004, the al-Arabiya offices in Baghdad were 
the target of a horrific car bombing, and in December al-Sharq al-Aw-
sat closed its Baghdad offices in the face of a credible insurgency threat. 
In short, both a deficient institutional framework and a spiraling insur-
gency mitigated against the evolution of a vibrant Iraqi public sphere.

The Occupation and the Former Iraqi Opposition

One of the most frequently aired complaints about al-Jazeera was its 
use of the term “occupation” rather than “liberation” to describe the 
American campaign against Iraq. Despite these attempts to police 
word choice in the Arab media, a year after the fall of Baghdad, 92 per-
cent of Iraqis considered the United States to be an occupying force.26 
The failed hopes that Saddam’s fall would lead quickly to a peaceful 
Iraqi democracy had far-reaching consequences for the evolution of 
Arab public opinion toward the new Iraq.

While explaining the course of the American occupation is be-
yond the scope of this book, the failure to establish basic services or 
to ensure personal security, turned many Iraqis against the American 
presence. Retired general Jay Garner entered Iraq expecting to rely 
heavily on the former Iraqi opposition, and based his plans on their 
advice that Iraqis would welcome the American forces as liberators. 

LYNCH CH 06.indd   219 11/2/05   11:55:00 AM



220 New Iraq, New Arab Public

Largely ignoring planning documents crafted in the State Department 
for the post-war scenario, Garner opted for a minimal American pres-
ence and a rapid political process based on the opposition returning 
from exile (Diamond 2004). But it quickly became clear that events in 
post-war Iraq bore little resemblance to what the Iraqi opposition had 
promised. Rampant looting, insecurity, and chaos interfered with all 
reconstruction plans, as Arabs and Iraqis alike wondered how and why 
the American military could be so incompetent in restoring order. The 
chaos and looting in Baghdad perplexed and terrified Arab observers, 
many of whom could not understand how the United States, with all 
its power and wealth, could be unable to prevent it. The increasingly 
confrontational relations between Iraqi citizens and American mili-
tary personnel quickly overwhelmed early images of celebrating Iraq-
is. The growing bloodshed drove away whatever doubts Arabs might 
have otherwise felt about American power or intentions in Iraq. After 
an initial moment of uncertainty and shock, Arab attitudes hardened.

After less than a month, Garner was summarily replaced with Paul 
Bremer, who quickly and firmly moved to consolidate power within 
the CPA. Bremer’s controversial decision to dissolve the Iraqi army 
sent tens of thousands of trained military personnel into the ranks of 
the insurgency. Operating out of one of Saddam’s palaces in Central 
Baghdad, the CPA assumed a dominant position in all aspects of the 
occupation and reconstruction. Increasingly isolated from Iraqi soci-
ety within the Green Zone as security concerns escalated, the CPA had 
little chance of reaching out to the Iraqi public.

Despite Bremer’s contentious relationship with the former opposi-
tion exiles, they formed the core of the Interim Governing Council 
created in July 2003 to represent Iraqis and to form the nucleus for the 
presumed transition to an independent, democratic Iraqi government. 
The IGC proved unpopular and ineffective, however. Despite includ-
ing several local Iraqis, the council was dominated by members of the 
former opposition in exile, whose in-fighting skills and comfort with 
American officials proved far more valuable in the new environment 
than local popularity or effectiveness at governing. A September 2003 
survey found that 75 percent of Iraqis believed that the CPA controlled 
the council’s policy decisions, with most opting to wait and see about 
its performance.27 An October 2003 survey found that 69 percent or 

LYNCH CH 06.indd   220 11/2/05   11:55:00 AM



New Iraq, New Arab Public 22

more had not heard enough about eighteen out of twenty-five mem-
bers to have an opinion about them; only 38 percent said the same 
about Chalabi, but only  percent named him as the most trusted lead-
er.28 Between November 2003 and June 2004, the proportion of Iraqis 
expressing any confidence in the Interim Governing Council dropped 
from 63 percent to 28 percent.29

While the IGC was supposed to act as a conduit for Iraqi views 
to the CPA, “the IGC operate[d] from a building protected from its 
putative constituents by concertina wire and two U.S. military check-
points” (Alkadiri and Toensing 2003). Reflecting the notorious inter-
nal conflicts and inability to cooperate that crippled the pre-war oppo-
sition, the IGC struggled to cooperate; for example, unable to choose 
a leader, the IGC settled on having a presidency that rotated every 
month. Members of the IGC were often out of the country, had few 
tangible accomplishments, and were almost invisible to Iraqi public 
opinion. Granted the power to appoint ministers for an interim “gov-
ernment,” the IGC doled out positions to family members, tribes, busi-
ness partners, and members of their political parties with little regard 
for local opinion. Above all, the IGC worked to ensure its own role in 
a future sovereign Iraqi government, jockeying with Bremer over all 
political arrangements and ultimately ensuring that all of its members 
were granted automatic positions in either the new Iraqi government 
(created on June 28, 2004) or the transitional parliament (as of August 
2004). The “Iraqi National Conference” convened in August to put to-
gether a transitional parliament was brazenly manipulated by the five 
remaining core exile parties (with the INC excluded—see below).

The decision to grant leadership positions to these exiled opposi-
tion figures had far-reaching implications for the legitimacy of the 
new Iraq. Few of the exiles commanded any popular support inside 
Iraq, which gave them deep personal interests in delaying and mini-
mizing the formation of real democratic institutions. Given their low 
standing with public opinion, the exiles had little incentive to push for 
rapid elections or for a more representative body—despite demands 
by figures such as Ayatollah Ali Sistani for early elections and a more 
democratic mechanism for choosing Iraqi leaders. An October 2003 
U.S. State Department survey, for example, found that only 36 percent 
of Iraqis supported the inclusion of “formerly exiled politicians” in a 

LYNCH CH 06.indd   221 11/2/05   11:55:00 AM



222 New Iraq, New Arab Public

future Iraqi government—compared to over 90 percent support for 
doctors, scientists, lawyers, judges, teachers, and professors and 75 
percent support for religious leaders.30 Despite these failings, the 
former opposition used their positions to effectively monopolize po-
litical power in the emerging Iraq. Iraqi National Accord leader Iyad 
Allawi was appointed transitional prime minister after the transfer of 
sovereignty at the end of June 2004, and the exiles virtually monopo-
lized the transitional legislative body created by the Iraqi National 
Conference in August.

The Iraqi National Congress, in particular, proved to have little 
to no following inside Iraq, while its leader Ahmed Chalabi rapidly 
emerged as the single most unpopular politician in the new Iraq. In 
October 2003, his unfavorable rating of 35 percent was by far the high-
est of any active politician.3 In a March 2004 public opinion survey, 
for example, Chalabi was named by 0 percent of Iraqis as the leader 
they “don’t trust at all” (no other figure scored above 2 percent).32 A 
June survey found only 0.3 percent who trusted him, and 42 percent 
of Iraqis who named a leader they did not trust at all listed Chalabi.33 
The determination of many American neoconservatives to see Chalabi 
emerge as the leader of the new Iraq clashed with commitments to 
build an Iraqi democracy. Nevertheless, in addition to his post on the 
governing council, Chalabi was placed in charge of de-Baathification, 
and given exclusive access to a wide range of potentially incriminating 
documents from the former regime.

Even the capture of Saddam—otherwise enormously popular with 
Iraqis—was tarnished by its exploitation by the former opposition. 
The ill-advised image of Ahmed Chalabi’s visit to Saddam’s jail cell, 
published in the INC newspaper al-Mutamar, along with the appoint-
ment of Chalabi’s cousin Salem Chalabi to oversee Saddam’s trial, re-
inforced the idea that a trial for Saddam had more to do with the Iraqi 
opposition’s ambitions than with justice. As one observer put it, the 
IGC only “intermittently dealt with improving social welfare, the de-
velopment of infrastructure, or the restoration of Iraqi self-rule. For 
the past eight months, the major theme has been the importance of 
exacting a suitable form of revenge on the leaders who tyrannised the 
country for thirty-five years.”34

On June 30 the United States formally transferred sovereignty 

LYNCH CH 06.indd   222 11/2/05   11:55:01 AM



New Iraq, New Arab Public 223

to a government headed by Iyad Allawi as prime minister, and the 
Sunni tribal leader Ghazi al-Yawwar as the symbolic president. In a 
public opinion survey conducted the month of the transfer of sov-
ereignty, Yawwar was named by only .3 percent of Iraqis as their 
choice for president.35 Allawi’s rise to power came on the heels of 
Ahmed Chalabi’s sudden, shocking fall from American good graces, 
as the CPA raided the INC leader’s offices on the accusation of pass-
ing sensitive intelligence to Iran. Allawi’s ascendance confirmed all 
of the worst expectations of the Arab public: rather than a liberal 
democrat, Allawi offered them the person of an ex-Baathist strong-
man, with no democratic credentials, little popular support, and an 
all-too-familiar enthusiasm for the use of force. While he gained 
some popularity inside of Iraq for his tough approach to the insur-
gency, his attitudes toward the media remained distinctly author-
itarian. In August 2004 Allawi oversaw the creation of a “Higher 
Media Council”, with wide-ranging powers to oversee and control 
the press, and over the subsequent months government officials 
routinely intimidated journalists.36

Iraqis and Arabs

Fathi [from Iraq]: al-Jazeera, you are all dogs, you are all dogs.
Jumana al-Namour: Thank you. Ammad, from Doha.
Ammad [from Doha]: . . . As Iraqis we feel that al-Jazeera is very 

biased in its coverage. . . . Al-Jazeera has an Arabist world-
view, and Saddam Hussein’s regime was once upon a time 
representing Arabism or at least a form of it, and al-Jazeera 
insists on this worldview and on hostility toward the regime 
that has followed Saddam.37

Your station is a symbol of evil and a transmitter of poison and sec-
tarianism and hatred to the new Iraq, you support terrorism and kid-
napping and you pray for the return of Saddam or the supporters of 
Saddam and you concealed every crime of Saddam against Iraq and the 
Iraqis, you are the station of Zarqawi and kidnapping and terror.

—An Iraqi open letter to al-Jazeera38

LYNCH CH 06.indd   223 11/2/05   11:55:01 AM



224 New Iraq, New Arab Public

On July 5, 2003, Ghassan bin Jadu broadcast an episode of Open Dia-
logue live from Baghdad.39 The show, which brought Iraqis into direct 
dialogue with intellectuals from Cairo and Beirut, aired sensitive open 
wounds between Iraqis and Arab public opinion. The speakers and the 
host were all palpably aware that they were being asked to represent, 
to interpret, and to in some sense validate the Arab public sphere. One 
Iraqi, Hilal Idrisi, bluntly categorized Arab public opinion as following 
two trends: “The first trend didn’t have reliable information about the 
internal situation in Iraq, and the second trend ignored the opinions of 
the Iraqi people and was part of the lobby defending the old regime.” 
Iraqi after Iraqi attacked Arab public opinion for failing to distinguish 
between the Iraqi people and the Iraqi regime, for minimizing the ter-
ror of life under Saddam, for ignoring or mischaracterizing the mass 
graves. They declared it an open secret that many Arab journalists and 
artists were on Saddam’s payroll.

The Egyptians and Lebanese participants, for their part, were hurt 
and offended by these Iraqi accusations. Tariq al-Tahimi, of the Egyp-
tian opposition newspaper al-Wafd, responded, “Egyptian public 
opinion was capable of distinguishing between the people and the re-
gime, and the Egyptian people were capable of saying in their demon-
strations in the streets that they demanded the lifting of the blockade 
of the Iraqi people, and no killing of Iraqis, that bombs don’t make 
democracy, and at the same time they came out in the streets and said: 
‘we are with the Iraqi people and we are not with Saddam Hussein.’ ” 
Walid Barakat, speaking from Beirut, explained that “it may be true 
that public opinion didn’t know everything about what went on inside 
Iraq, but it knew a lot. . . . It knew the extent of the oppression that the 
Iraqi people lived under. . . . We all knew about the mass graves and 
the oppression, . . . and we condemned it in every Arab country.” But, 
he went on, “I think that the mass graves were for the million and a 
half Iraqis who died because of the American blockade.”

Such angry exchanges featured prominently in the Arab public 
sphere’s struggles to make sense of the new Iraq. On a December 2003 
al-Jazeera program devoted to Arabs and the Iraqi issue, the Iraqi 
guests again aired their long-standing grievances with Arab official 
and popular silence toward Saddam’s crimes, while Arab guests an-
grily defended their long struggles on behalf of the Iraqi people.40 A 
similar program that aired on al-Jazeera in April 2005 featured angry 

LYNCH CH 06.indd   224 11/2/05   11:55:02 AM



New Iraq, New Arab Public 225

recriminations between the chief editor of Iraq’s largest daily newspa-
per, journalists from Jordan and Egypt, and the editor in chief of al-
Jazeera itself. The Iraqi complained that the Arab media failed to grasp 
the realities of Iraqi society today, refused to acknowledge that Iraq 
was not fully an “Arab” country, actively or tacitly supported the in-
surgency, and remained thoroughly corrupted by its prior support for 
Saddam Hussein.4 The hostility directed toward the Arab media and 
toward the Arab world more generally by ordinary Iraqis stunned and 
confused the Arab public. In the Arab self-understanding, they had 
courageously rallied and organized and worked for years on behalf 
of the Iraqi people. They had demanded the lifting of the sanctions, 
condemned American bombings, and blasted their own regimes for 
failing to act—often at great personal risk. To now be accused by these 
very Iraqis clearly hurt them deeply.

But the anger was real. Mustafa Husseini, who traveled to Iraq in 
June 2003 with a group from the Arab Organization for Press Freedoms 
to see the condition of the Iraqi media, said that “the biggest surprise 
for me was the extent of hostility from Iraqis toward us. . . . Everybody 
said to us, where were you when Saddam Hussein was dealing with the 
Iraqi people by killing and torture.”42 In the typical words of one Iraqi 
writer, the Arab media “glorified the Iraqi regime” and deluded Arab 
viewers about the realities of Iraq under Saddam.43 Ali al-Ghufli, writ-
ing in al-Khaleej, worried that a destructive and unfortunate “crisis of 
confidence” had opened up between the Arabs and Iraq.44 An April 
2004 public opinion survey of Iraqis found that 66 percent felt that 
Arab governments had been “too supportive” of Saddam’s regime and 
only  percent “not too supportive.”45

As the insurgency spiraled, many Iraqis blamed al-Jazeera and al-
Arabiya (especially) for encouraging the violence, and accused both 
Arab states and the Arab people of doing too little to help. They com-
plained about the choice of guests on the talk shows, especially on 
Faisal al-Qassem’s The Opposite Direction, arguing that they were in-
tervening in Iraqi politics by favoring some politicians and discredit-
ing others.46 The opinion pages of Iraqi newspapers, public opinion 
surveys, and interviews all confirm that anger with the Arab media 
went far deeper in the new Iraq than just among the former exiles. 
While Rumsfeld’s accusations of active complicity by Arab journalists 
in attacks by insurgents seem exaggerated, the hyper-competitive Arab 

LYNCH CH 06.indd   225 11/2/05   11:55:02 AM



226 New Iraq, New Arab Public

media did seek out compelling, graphic footage, as well as privileged 
access to insurgency sources.47 While themselves drawn to these sta-
tions as the best source of information about their own country, many 
Iraqis became infuriated at how the Arab media portrayed events—to 
some degree because they felt that the coverage was inaccurate or ex-
aggerated, to some degree because they feared that the coverage en-
couraged more violence, and to some degree because they worried 
that the coverage was warping Arab attitudes toward the new Iraq in 
unconstructive directions. With security the overwhelming priority 
of almost all Iraqis, critics denied that it was an issue of freedom of 
speech when—in their view—the broadcasts contributed to the killing 
of Iraqis.48

Sensing that the Arab media offered an easy and popular target em-
boldened the appointed Iraqi leadership—already deeply hostile to the 
Arab media from their days as exiled opposition—to attack. The INC in 
particular pursued a vendetta, seeking to settle old scores by brandish-
ing documents allegedly seized from the former regime’s archives to 
prove that their critics had been on Saddam’s payroll. Then–IGC Presi-
dent Jalal Talabani explained his November 2003 closure of al-Arabiya 
in these terms: “We are not acting against legitimate and objective jour-
nalistic activities. We are taking steps to prevent psychological warfare 
and, more serious, incitement to murder. . . . That is not journalism; 
that is aiding, abetting, and encouraging criminal terrorist activity.”49

The attack on the Arab media did indeed prove popular with some 
Iraqis.50 In February 2004, an Iraqi Shia cleric blasted al-Jazeera dur-
ing a Friday sermon and called on the IGC to permanently shut it 
down: “Al-Jazeera lies, and it creates divisions among the people,” he 
complained.5 Among his complaints were allegations that al-Jazeera 
was inaccurately reporting the size and scope of demonstrations in 
favor of early elections by Shias, and that Faisal al-Qassem during a 
talk show had displayed photographs of members of the IGC meet-
ing with Israeli intelligence officials. In July Iraqi Foreign Minister 
Hoshyar Zebari accused the Arab media of “incitement” and of “one-
sided” and “distorted” coverage of Iraq, warning that “the new Iraqi 
government will not tolerate these kinds of intentional breaches and 
violations.” Almost immediately upon the transfer of sovereignty at 
the end of June, Zebari warned al-Jazeera to change its coverage or 

LYNCH CH 06.indd   226 11/2/05   11:55:03 AM



New Iraq, New Arab Public 227

be shut down; in July, Prime Minister Iyad Allawi carried through 
this threat and shuttered the al-Jazeera offices for a month, with no 
protest from the American embassy. In late August, the police chief 
of Najaf rounded up at gunpoint all journalists covering the fighting 
there to lambaste them over their coverage—specifically al-Arabiya’s 
(accurate) report of Ayatollah Ali Sistani’s impending return to the 
city. And in August 2004, transitional prime minister Iyad Allawi or-
dered al-Jazeera’s Baghdad offices closed down, a move described by 
Daoud al-Basri as “a sovereign decision that responds to the wishes 
of an Iraqi popular majority and . . . an appropriate and positive re-
sponse.”52 In late November 2004, interim defense minister Hazem 
Sha’alan told al-Sharq al-Awsat that al-Jazeera was actively support-
ing the insurgency, claiming that its bureau chief was funneling mon-
ey to Abu Musab al-Zarqawi’s aide Omar Hadid (a claim later quietly 
retracted by another Iraqi official after al-Jazeera aired an exculpatory 
interview with the alleged Zarqawi conduit).53

The hostile Iraqi approach to the Arab media troubled many ob-
servers, who took it as evidence that the new Iraq would not be truly 
democratic. As Hazem Saghiye observed, “I am part of the Arab mi-
nority that is closer to accepting the present Iraqi situation than to 
accepting al-Jazeera. . . . That said, the recent decision by Baghdad to 
punish al-Jazeera is devoid of wisdom . . . [because] the only thing the 
current Iraqi regime is able to offer its Arab neighbors is its condi-
tion of freedom.”54 On an al-Jazeera talk show devoted to the closure, 
most callers interpreted the decision as a signal of encroaching Iraqi 
authoritarianism and American military frustration, as well as a wid-
er American hope of “silencing the conscience of the Arab world.”55 
Some Iraqi callers to that program defended the decision, however, 
on the basis of urgent security concerns. One underappreciated effect 
of the closure was that it shifted the incentives for al-Jazeera as a news 
organization: banned from covering official events, it no longer had 
much of an incentive—or opportunity—to convey the Iraqi interim 
government’s perspective on events. Tellingly, however, when Hazem 
Sha’alan, Iraqi’s interim defense minister and one of al-Jazeera’s harsh-
est Iraqi critics, wanted to launch an attack on political rival Ahmed 
Chalabi, he chose what he knew to be the most prominent and influ-
ential media outlet in Iraq: al-Jazeera.56

LYNCH CH 06.indd   227 11/2/05   11:55:03 AM



228 New Iraq, New Arab Public

Beyond the implications for Iraqi governance and democracy, the 
prominence of these exiles proved devastating to relations between the 
new Iraq and the Arab world. As the pro-war writer Adnan Hussein 
witheringly complained, Arabs received a delegation from the IGC to 
Arab capitals “as if they were genies, or even devils. As if they were the 
historic enemy of the Arab umma, and also the Islamic umma. As if 
they were the cause of Arab disasters.”57 In August, the Arab League 
declined to recognize the IGC, insisting that only an elected govern-
ment would be recognized (an ironic position for the Arab League, 
with its less-than-democratic membership roster). In a rare conflu-
ence, this position exactly mirrored the popular position taken by the 
majority of commentators on al-Jazeera.58 But ultimately Arab states 
had little choice but to accommodate themselves to the new reality, 
and within a month (following a supportive Security Council resolu-
tion) Secretary-General Amru Musa announced that the Arab League 
would deal with the IGC as a practical matter of reality and allowed 
Iraq’s provisional foreign minister, Hoshyar Zebari, to be seated as 
Iraq’s representative at the Arab League. The “transfer of sovereignty” 
to the interim Iraqi government at the end of June 2004 made similar-
ly little impact on Arab opinion, which largely considered such steps 
to be relatively meaningless; in a July online al-Jazeera poll with over 
70,000 respondents, 8.5 percent said that the transfer was not the be-
ginning of the end of the American occupation.

At the same time, Arab regimes offered only minimal support to 
the new Iraq, while Arab public opinion proved torn between hope for 
a return to normality and a kind of horrified admiration for the insur-
gency—which many viewed more in terms of its effectiveness against 
the American occupation forces than in terms of its impact on the 
future of Iraq. This infuriated Iraqis, who saw the Arab willingness to 
“sacrifice Iraqis in the name of fighting America” as identical with per-
ceived Arab support for Saddam for the same reason in the past.59 To 
some increasingly impaients observers, the Arab position toward the 
new Iraq appeared to be motivated more by the expressive concerns of 
Arab identity than by any clear strategic logic.

The hostility expressed by many Iraqis toward the Arab world led some 
to wonder whether the very Arab identity of Iraq was in danger.60 These 
fears were reinforced by the insistence on federalism, the high profile of 

LYNCH CH 06.indd   228 11/2/05   11:55:03 AM



New Iraq, New Arab Public 229

Kurdish parties in the emerging Iraqi government, and some advocacy 
of the idea by prominent American neo-conservative backers of the war. 
The announcement of a new Iraqi flag—which replaced the traditional 
Arab colors with a blue closely resembling that of Israel’s flag—fueled the 
fears. Some Kurdish and Turkoman (and other) Iraqi writers argued that 
imposing an Arab identity on the new Iraqi state recalled the Baathist 
tyranny.6 At the same time, Iraqis—and some Arabs—marveled at how 
little the Arab world had done to help the new Iraq.62 In an Arab public 
sphere increasingly dominated by identity politics, such a debate over 
Iraq’s Arabness was inevitable, and not necessarily destructive. If such a 
debate forced a rethinking of what it meant to be Arab, as hoped by many 
Arab liberals and American backers of the war, it could prove salutary. 
But for the most part the debate instead turned into one critical of the 
new Iraq rather than critical of Arab identity.

The Iraqi elections of January 2005 offer one final vignette of the 
interaction between the Arab media and the Iraqi arena. Al-Jazeera, 
al-Arabiya, and most of the new media covered the elections exten-
sively, positively, and constructively. Despite the continuing ban on 
official operations in Iraq, al-Jazeera lavished the elections with satu-
ration coverage.63 Rather than highlighting the negatives, as many had 
expected, they broadcast uplifting footage of delighted Iraqi voters 
and broadcast numerous talk shows discussing the possibilities and 
pitfalls facing a post-election Iraq. Many commentators worked over 
the contradictions of having democratic elections under conditions of 
occupation, and a number of influential figures seemed skeptical, but 
this did not prevent saturation coverage of the elections themselves. 
Coverage differed from station to station, of course, with one Leba-
nese critic observing that the stations had become political parties in 
Iraq in their own right—al-Arabiya backing Allawi and cheerleading 
for the election, and al-Jazeera worrying about the Sunni boycott and 
a Shia-dominated government.64 Even interim prime minister Iyad 
Allawi, usually a fierce critic of the Arab media, acknowledged the 
constructive role it had played in the elections: “Arabic satellite TV 
stations such as al-Arabiya were obviously excited and inspired by the 
sight of real democracy in the heart of the Arab world. By reporting 
fairly on the elections, they in turn inspired their Arab audience across 
the Middle East and beyond.”65

LYNCH CH 06.indd   229 11/2/05   11:55:04 AM



230 New Iraq, New Arab Public

Arguing the Insurgency

In July 2003 Ghassan bin Jadu introduced a hotly contested program 
broadcast from Baghdad on the resistance: “One hundred days have 
passed since the fall of Baghdad. . . . Some considered it a war of lib-
eration and its result freedom, others called it an aggression and its 
result occupation. In Iraq there is a consensus or a near consensus that 
the fall of the Saddam Hussein regime was good for Iraq and Iraqis 
and the region. . . . And so the question for our Open Dialogue: is the 
choice of resistance a good one?”

The Arab public sphere struggled with how to best respond to the 
Iraqi insurgency. A morbid fascination with a “successful” resistance 
mixed uneasily with a despairing hope for normality. On the one hand, 
many were gratified with the successful campaign against the Ameri-
can occupation, and took some vicarious thrill from seeing American 
forces struggle. But others were worried by its increasingly violent and 
nihilistic turn, and worried that such an insurgency’s effects would 
not disappear with the American occupation forces. In November, al-
Arabiya’s news director Salah al-Qullab declared bitterly that “the only 
thing worse than the occupation is this resistance.”66 In the summer of 
2004, in a series of provocative articles asking who exactly was fighting 
in Iraq and why, the influential Egyptian columnist Fahmy Huwaydi 
called to “liberate the Iraqi resistance” from those who would hijack 
a legitimate national independence movement for its own aims. On 
al-Jazeera, one of the first programs to deal with the insurgency—a 
May 2, 2003, program focusing on Falluja—marveled that resistance 
to American occupation might still be possible. But by March 2004, 
an Open Dialogue was focusing instead on “the blind violence in Iraq” 
(with Ibrahim Jaafari and Yusuf al-Qaradawi among the guests), while 
an August 2004 program asked bluntly whether the bombings in Iraq 
should be considered resistance or terrorism.67

The horrific introduction of the practice of videotaping the behead-
ing of hostages challenged the Arab public sphere. While transfixed 
by the images, many Arabs worried that they contributed little to any 
legitimate goals. The beheading videos seemed to embody a helpless 
despair, a nihilistic failure of hope. Ahmed al-Rubai declared “shame 

LYNCH CH 06.indd   230 11/2/05   11:55:04 AM



New Iraq, New Arab Public 23

on the Arab satellites for broadcasting these tapes. . . . Nobody knows 
their goals or their intentions, whether they have a just cause or are just 
thieves.”68 In contrast to the reception to similar attacks on the Arab 
media, some prominent Arabists—who had opposed the war and con-
ditionally supported the insurgency—agreed with Rubai’s sentiments. 
An online al-Jazeera poll, surprisingly, found only 54.8 percent out of 
almost 50,000 respondents disagreeing with the claim that the Arab 
satellite stations were inciting resistance against the occupation—a 
less than overwhelming show of support from al-Jazeera’s own view-
ers.69 But, driven by market pressures and by political imperatives, the 
Arab media continued to broadcast the images.

The revelation of the sexual torture of Iraqi prisoners in the Abu 
Ghraib prison had a devastating effect on the American image with 
the Arab public, confirming many of their worst fears and allegations. 
Perhaps surprisingly, however, the Arab media (including al-Jazeera 
and al-Arabiya) did not particularly dwell on this scandal.70 This low 
profile can be partly explained by the relentless American pressure 
on the Arab media during this period, which left these stations more 
cautious than usual. Still, even underplayed the story of Abu Ghraib 
proved devastating to the American narrative for Iraq; as one analyst 
noted, “Arabs who had given Washington the benefit of the doubt and 
hoped for a new beginning in Iraq instead saw a tragedy of errors be-
ing committed by the U.S. and its representatives. . . . In live call-in 
programs, viewers with no apparent political affiliations wondered 
how the world’s superpower could allow such inhumane practices to 
take place.”7 As former Jordanian ambassador Adnan Abu Odeh ob-
served, the Abu Ghraib revelations bought al-Jazeera some “breathing 
space,” deflecting the American public relations campaign against al-
Jazeera, which remained “the most honest reflection of Arab public 
opinion and its most powerful shaper.”72 Interestingly, the highest pro-
file response in the Arab public sphere came with an episode of The 
Opposite Direction that focused not on Abu Ghraib, but on torture in 
Arab prisons.

The disparity between Arab and Iraqi priorities can be seen clearly 
in the response to the capture of Saddam Hussein in December 2003. 
Hostility to Saddam was overwhelming among most Iraqis outside the 
Sunni hard-core of the Baathist regime, as the memories of decades of 

LYNCH CH 06.indd   231 11/2/05   11:55:05 AM



232 New Iraq, New Arab Public

tyranny and repression had seared horrific scars on the collective Iraqi 
psyche. The revelations of mass graves confirmed the worst fears and 
experiences of Iraqis, and the newly free press gave ample opportunity 
for Iraqis to share their stories of suffering and dispossession. As docu-
mented in chapter 5, al-Jazeera programs such as Jumana al-Namour’s 
al-Jazeera’s Platform frankly and emotionally argued about the mass 
graves and their implications. American observers failed to appreci-
ate the undercurrent of anti-American feeling beneath this hatred of 
Saddam, however. The enormous suffering of the Iraqi people under 
sanctions had not simply been Saddam’s propaganda, and every Iraqi 
knew of the American and British role in sustaining the sanctions. 
Indeed, the rapid American military victory paradoxically confirmed 
for many Iraqis (and Arabs) a widely held conspiracy theory that the 
United States had secretly preferred to maintain Saddam in power.

Saddam was far less central to Arab concerns than to Iraqi or Ameri-
can concerns, however. Many Americans hoped that capturing Saddam 
Hussein and broadcasting images of the disheveled former dictator far 
and wide would deflate the insurgency, and convince Arab public opin-
ion of the inevitability of a successful transition to a new Iraqi regime. 
But the impact disappointed on both counts. The insurgency continued 
unabated, fueled far more by competition over future power in Iraq 
and deepening resentment of the American presence than by the for-
mer dictator. Despite much-circulated jokes about other leaders such 
as Bishar al-Assad and Moammar Qaddafi rushing to avoid Saddam’s 
fate, the shock of seeing the deposed leader disheveled and in chains 
provided only a momentary pause. Because the Arab consensus about 
Iraq had long been more about the Iraqi people than about supporting 
Saddam Hussein, few were particularly exercised by his fate. One of 
the first al-Jazeera programs to deal with his capture concentrated on 
whether Saddam should be treated as a war criminal or as a prisoner of 
war, with SCIRI’s Hamid al-Bayati one of the guests.73 In a predictable 
development, lawyers from all over the Arab world offered to lead his 
defense, and American and Iraqi officials began to have nightmares of a 
Milosevic-style trial giving the deposed leader a forum to air his views 
and, perhaps, to reveal embarrassing details.

In the summer and fall of 2004, the interaction between the in-
surgency and the Arab media became a topic of intense concern on 

LYNCH CH 06.indd   232 11/2/05   11:55:05 AM



New Iraq, New Arab Public 233

all sides (al-Marashi 2004). In addition to its wider campaign of ter-
rorism, suicide bombings, and targeting of Iraqi “collaborators,” the 
Iraqi insurgency began kidnapping a wide range of people, espe-
cially foreign aid workers, and releasing videotapes of the hostages 
and—sometimes—their graphic beheading. As Jon Alterman (2004) 
observed, the Arab media became an integral part of the insurgency 
strategy: “Many of these kidnappings and beheadings are best thought 
of as made-for-television events; a calculated set of actions and im-
ages directed toward influencing a mass audience.” Such “collabora-
tion”—whether intentional or not—was a primary justification for 
the controversial decision by interim prime minister Iyad Allawi to 
close al-Jazeera’s Baghdad bureau and ban it from officially covering 
events in Iraq. These videos, just like Osama bin Laden’s videotaped 
statements, posed an impossible dilemma for the satellite stations. On 
the one hand, they were clearly newsworthy, and in the face of fierce 
competition for market share not even the pro-American al-Arabiya 
felt comfortable declining to air them. On the other hand, airing the 
videos clearly played in to the insurgency’s strategy, leaving the satel-
lite television stations vulnerable to charges of at least tacit collusion. 
In Allawi’s pungent phrase, “The terrorists feed on the oxygen of pro-
paganda—we cut this off, they will die.”74

Many Iraqis, as well as a number of Arab and Western critics, 
took these hostage videos as a decisive indictment of al-Jazeera and 
the other Arab media. In an influential Washington Post article, Ma-
moun Fandy complained, “As I scanned Arab satellite television chan-
nels and Arabic newspapers, I found a lot of reporting on the brutal 
attacks, but very little condemnation and a widespread willingness 
to run the stomach-turning video and photos again and again.”75 
Al-Jazeera management, for its part, bitterly denied that it had ever 
aired a video of a hostage being beheaded, at one point even offering 
a 0,000 reward to any critic who could document such a broadcast. 
But the overall criticism clearly hit home: did al-Jazeera and the rest of 
the Arab media help to create a political and normative environment 
that encouraged such atrocities? If they did, how could they possible 
contribute to a meaningful reform of the Arab world?

Al-Jazeera itself, like other stations, clearly saw the importance of 
the debate over airing the hostage videos, and openly debated its own 

LYNCH CH 06.indd   233 11/2/05   11:55:06 AM



234 New Iraq, New Arab Public

coverage. No less than four different al-Jazeera programs discussed the 
kidnappings in a two-week span in September. On September 6, al-
Jazeera’s Platform held an open call-in discussion on the topic of “kid-
napping foreigners in Iraq.” On September 2, The Opposite Direction 
hosted a fierce argument between Tala’at Ramih and the Iraqi Karim 
Badr. This episode left a bad taste in the mouths of many, as Ramih 
offered a defense of the beheadings that struck many critics as mor-
ally repugnant.76 At the same time, it is clear that such views existed 
in the Arab world, and exposing them to public scrutiny can be seen 
as an important service—particularly given that Ramih was held up to 
considerable scorn as the evening wore on. Finally, on September 24 
Sami Haddad hosted a more general discussion of the future of Iraq 
given the horrors besetting the country. Far from stacking the deck 
with hostile commentators, Haddad invited Entifadh Qanbar, former 
spokesman for the Iraqi National Congress, former opposition leader 
Wafiq al-Samarrai, Iraqi politician Abd al-Amir Alwan, and the con-
servative American analyst Patrick Clawson of the Washington Insti-
tute for Near Eastern Affairs. On several occasions, al-Jazeera even 
actively intervened to plea for the release of particular hostages.

On September 20, Yusuf al-Qaradawi’s al-Jazeera program Sharia 
and Life discussed the kidnappings and executions, with Qaradawi en-
dorsing the Iraqi’s people right to resist military occupation but sternly 
denouncing the targeting of civilians. The context of this program is 
particularly interesting. Qaradawi had recently been accused of issuing 
a fatwa authorizing the killing of American civilians in Iraq, a charge 
he hotly denied and of which considerable evidence suggests he was 
innocent.77 Nevertheless, Qaradawi’s alleged fatwa became a cause cé-
lèbre, with a leading al-Jazeera critic, Shakir al-Nabulsi, leading a pe-
tition drive for him to be brought before the International Criminal 
Court for supporting terrorism. Ironically, even as Qaradawi became 
the object of an intensely hostile campaign in the United Kingdom and 
in the Arab world, his refusal to sanction the killing of innocents in Iraq 
simultaneously brought the wrath of Abu Musab al-Zarqawi. In No-
vember 24, Zarqawi released a statement denouncing the “sultans of the 
airwaves”—especially Qaradawi: “You have betrayed us in the darkest 
circumstances. . . .You have left the mujahadeen alone to confront the 
biggest enemy.” Munir Shafiq argued that Qaradawi’s condemnations 

LYNCH CH 06.indd   234 11/2/05   11:55:06 AM



New Iraq, New Arab Public 235

of the beheadings and hostage-taking, broadcast regularly on al-Jazeera 
and widely disseminated in the Islamic world, evidently had had some 
impact on Zarqawi’s standing and strategy, prompting this unusual and 
bitter open attack.78 Qaradawi and other moderate ulema “weaken the 
forces of extremism in Islam,” according to Shafiq, by rejecting their 
right to carry out atrocities or to pass judgment on other Muslims. The 
controversy over Qaradawi, and al-Jazeera’s crucial role in amplifying 
his influence, goes to the heart of the debates central to this book.

Many Americans expressed surprise with the enthusiastic cover-
age of the elections by al-Jazeera, al-Arabiya, and the rest of the new 
media.79 They should not have. As this book has amply documented, 
the new Arab public has long been intensely interested in elections 
and the prospects for democratic reform. For all their suspicion of the 
American project in Iraq, the new media largely shared the ambitions 
for creating a democratic Iraq, and for bringing greater democracy to 
the rest of the region. The Iraqi elections allowed many Americans, 
perhaps for the first time, to appreciate the potentially positive role for 
al-Jazeera that its Arab defenders had seen all along.

The Arab Public Sphere: Criticism and Self-Criticism

The Arab media today is worse than the media in 967, because it is not 
objective and it is not impartial.

—Abd al-Rahman al-Rashed80

Mamoun Fandy argued in April 2003 that the Iraq war would have 
the same impact on the Arab satellite television stations as the 967 
War had had on Egypt’s Voice of the Arabs: discrediting them and de-
stroying their reputation once the contrast between their rhetoric and 
reality became painfully clear. While the Arab media has seriously de-
bated the implications of its performance in the war (see below), it has 
not suffered any such lapse in credibility, however, and has remained 
as popular and influential as before.

Rather than being discredited by the sudden collapse of Baghdad, 
the new media were buttressed by the rapid shift to a new storyline of 
a struggling American occupation and an emerging Iraqi insurgency, 

LYNCH CH 06.indd   235 11/2/05   11:55:06 AM



236 New Iraq, New Arab Public

as well as by the American failure to find Iraqi weapons of mass de-
struction or evidence of ties between the Iraqi regime and al-Qaeda. 
Competition among the Arab satellite television stations tended to 
push toward more radical and explicit reporting, while Arab audiences 
continued to tune in with morbid fascination at the unfolding events in 
Iraq. American criticism of al-Jazeera (and to a lesser extent al-Arabiya) 
enhanced the credibility and popularity of those stations. Finally, many 
Arab viewers agreed with al-Jazeera’s Washington bureau chief Hafez 
al-Mirazi: “Was the Arab media right from the beginning? . . . The Arab 
world did not believe and denied from the beginning the questing of 
WMD and it saw the American presence in Iraq as an occupation, so 
why should it back down now?”8

It would be wrong to say that the new public sphere went on as 
before, however. The Arab public is extraordinarily self-conscious, 
and there was a powerful and urgent self-critique of the news coverage 
and of Arab public opinion in general. As Khaled al-Haroub noted, 
the Arab criticism of the satellite television networks was, if anything, 
more intense and more hostile than the criticism from the West.82 
Prompted not only by American allegations of bias and incitement, but 
also by the rage expressed by many Iraqis toward their erstwhile Arab 
supporters and by the dissatisfaction of many Arab elites with their 
coverage of Iraq, the Arab public sphere looked inward. The launch 
of the American satellite station al-Hurra in February 2004 sparked 
another (rather more self-satisfied) round of reflection and discussion 
of the Arab media’s strengths and weaknesses.

In the face of intense American and internal Arab criticism, al-
Jazeera took the unusual step of establishing an honor code to govern 
its programming. Program after program on al-Jazeera and al-Arabiya 
dissected the performance of the Arab media during and after the war, 
with fierce critics of al-Jazeera routinely invited onto that station’s pro-
grams to present their case. In a typical move, Faisal al-Qassem invited 
one of his own fiercest critics, Shaker al-Nabulsi, onto his program to 
present his criticisms. Opinion pages of Arab newspapers filled with 
ruminations on the quality of the Arab media and the validity of the 
critiques. These intense internal debates are, ironically, powerful evi-
dence of its own existence as a public sphere: self-referential, self-criti-
cal, and aware of its role in the Arab political system.

LYNCH CH 06.indd   236 11/2/05   11:55:07 AM



New Iraq, New Arab Public 237

In a July 7, 2004, episode of Open Dialogue tied to the second 
annual al-Jazeera Media Forum, Ghassan bin Jadu brought together 
prominent critics and defenders of the new Arab media to discuss 
these questions: “What is the dividing line between the media function 
and propaganda?” asked bin Jadu, and “Had the Arab media crossed 
that line? Has our Arab media discourse erred in overemphasizing na-
tionalist or ideological dimensions or political over professional ones 
or objectivity or credibility? Has propaganda triumphed over profes-
sionalism. . . . Or are the criticisms themselves only propaganda from 
the outside?” Al-Hayat journalist Hazem al-Amin complained that 
“during the war we all contributed in the Arab media to deceiving 
viewers with dreams which led to the state of general Arab frustration 
today. . . . We did not feel our responsibility to the viewers or readers, 
we gave false information which contributed to creating a general at-
mosphere which continues to have implications.” Bin Jadu objected to 
Amin’s accusations: “When you accuse the Arab media of distortion 
this is a great problem, as if it were an intelligence agency or a political 
one or a propaganda organ and part of everything that happened, as if 
it were like Mohammed Said al-Sahhaf.”

Most of the guests agreed that the Arab media discourse was pri-
marily inwardly directed rather than addressing the West. Since most 
in the West do not speak Arabic, argued Azzam Tamimi, the Arabic 
language broadcasts could only be really directed to those who speak 
Arabic—wherever they might happen to live. While bin Jadu pointed 
out that Western decision makers followed the Arabic media closely, 
and used it as a window into Arab public opinion, Mahmoud Shimam 
pointed out that Western leaders had other sources of information; 
while the Arab media might have this as a secondary function, its pri-
mary purpose was clearly to address and to inform Arab public opin-
ion. Why, then, did Western leaders object so strenuously to the Arab 
media, asked bin Jadu? Several guests hypothesized that the problem 
was the flow of graphic images from al-Jazeera and al-Arabiya cover-
age of Afghanistan and Iraq into the Western media. But others placed 
the blame on the United States, which insists on controlling the inter-
pretation of world events and the flow of information, and therefore 
“does not want us to have an honest free media.”

Over the course of 2004 the critics of the Arab media stepped up 

LYNCH CH 06.indd   237 11/2/05   11:55:07 AM



238 New Iraq, New Arab Public

their attacks, reinforcing American accusations of incitement and com-
plicity in the Iraqi chaos. The Saudi newspaper al-Sharq al-Awsat—
along with writers associated with the former Iraqi opposition—stood 
out for the severity of its criticism. Its editor, Tareq Alhomayed, ar-
gued that “our greatest crisis is the Arab media. What al-Jazeera has 
done in its broadcasts from Falluja, alone, is baffling. What we see 
is not reporting but wails and tears. This is not the role of the me-
dia.”83 Daoud Basri accused al-Jazeera of waging a “war of sectarian-
ism and terror.”84 Another Iraqi writer cried out that “the inciting 
media is murdering the dreams of an emerging Iraq.”85 Kuwaiti writer 
Ahmed al-Rubai called on the Gulf Cooperation Council to sign a 
joint declaration “in order to stop media incitement to terrorism and 
murder. It is clear that there are Gulf stations funded by Gulf money 
that specialize in incitement to violence and terrorism and that are 
spreading a culture of killing. . . . These stations celebrate violence in 
Iraq.”86 Mamoun Fandy claimed that there were no real journalists in 
the Arab world, arguing that anyone who thinks that Arab satellite 
television might play a constructive role “is at best deceived and at 
worst a liar or ignorant.”87

And what was the effect of the Arab media? Abd al-Bari Atwan wor-
ried that its newfound independence from oppressive state censorship 
might be one of the first casualties of the American concerns, which 
would be an ironic and depressing outcome of a campaign allegedly 
fought in the name of spreading democracy.88 Al-Jazeera struggled to 
meet the intensely competing demands of its American critics, both 
directly and through indirect pressure on the Qatari government, its 
vocal Arab critics, and its mass audience. Its honor code, issued in the 
spring of 2004, aimed at deflecting attacks on its “professionalism,” 
although such a document alone did little to assuage its critics. Its cov-
erage of Iraq became somewhat more cautious, although it is difficult 
to know the extent to which this reflected a response to pressure or its 
own reflection on its political role. In 2005 reports began to circulate 
that al-Jazeera would be privatized, allegedly under American pres-
sure, which many feared would lead to the silencing of the station un-
der a new (presumably Saudi) ownership. Al-Arabiya, for its part, over 
the course of 2004 aligned itself closely with the Allawi interim gov-
ernment (including airing an extremely positive documentary about 

LYNCH CH 06.indd   238 11/2/05   11:55:08 AM



New Iraq, New Arab Public 239

Allawi shortly before the Iraqi elections and airing a large number of 
his campaign commercials) and a general pro-American agenda, to 
increasingly positive reviews in the West (Shapiro 2005).

And so the debate raged. For its defenders, al-Jazeera and the other 
satellite stations continued to widen the margin of freedom in Arab 
discourse, to challenge Western hegemony in the media sphere, and to 
inform and mobilize the Arab public. Others pointed to the failures of 
the American media during the war, and defended the Arab media’s 
performance as standing up rather well by comparison. But above all, 
the Arab public sphere continued to engage with Iraq as Arabs deeply 
concerned with the future of that country and of the Arab world.

The Arab Public Sphere Beyond Iraq

There is little in this book to support hysterical claims that al-Jazeera 
was “Jihad TV” or “killers with cameras,” actively collaborating with 
insurgents.89 The Arab public sphere’s engagement with Iraq was far 
more ambiguous and conflicted than its broad-brush caricatures 
would suggest. There was genuine disagreement, open argument, and 
at key moments profound uncertainty about how to interpret events 
and about the appropriate “Arab” response. But what about the Arab 
media beyond Iraq? What about its coverage of Palestine, of Osama bin 
Laden and the war on terror, of political reforms, of America? What is 
its wider significance to the dynamics of Arab politics? Has it reached 
its limits, and as such demonstrated wider structural problems with 
international public spheres? In this concluding section, I touch on 
several of these questions and argue for the potentially positive role of 
the new Arab public sphere.

Even at the height of the criticism and self-criticism of the Arab 
media, even during the most difficult days of the insurgency in Iraq, 
al-Jazeera and the rest of the new Arab public remained the premiere 
site for reformist discourse in the Arab world. The simple fact that 
the most widely viewed television stations in the Arab world dedi-
cated themselves urgently to criticizing the repressive status quo and 
demanding fundamental change cannot be overemphasized. The pe-
riod of the run-up to the Iraq war, the war itself, and the immedi-

LYNCH CH 06.indd   239 11/2/05   11:55:08 AM



240 New Iraq, New Arab Public

ate aftermath was perhaps the least reform-oriented in the history of 
this new Arab public. Rather than immediately sparking a discussion 
about democratic reform, the invasion of Iraq sparked intense suspi-
cion and fear of the United States, and drove reform and democracy 
temporarily off the public agenda. But the intense demand for internal 
reform was deeply central to the identity and the agenda of the new 
Arab public, regardless of American policies. Over the course of 2004, 
the op-ed pages of al-Hayat and al-Sharq al-Awsat and a dozen other 
Arab newspapers, just like the talk shows of al-Jazeera and al-Arabiya 
and a half-dozen other satellite television stations, filled with debates 
about the pros and cons of particular reform proposals. Most Arab 
arguments insisted on distance from the American reform promotion 
agenda, with a typical formulation being something along the lines of 
“we need to change, even if the Americans say so.”

Al-Jazeera remained the cutting edge of reform talk. As early as 
September 30, 2003, Faisal al-Qassem stepped away from Iraq to ex-
amine “political and governmental reforms in the Arab states,” asking 
specifically whether the Arab states were sincere in their recent public 
calls for such reform; in the accompanying online poll, 84 percent of 
al-Jazeera viewers said that the Arab regimes were not sincere, and not 
capable of reforming themselves. By the winter of 2003, the Arab pub-
lic sphere had returned with a vengeance to the question of reform. 
Most notably, on December 6, Ghassan bin Jadu hosted a remarkable 
episode of Open Dialogue on the topic of “political reform in the Arab 
world,” featuring two of the most prominent public intellectuals in the 
Arab world, Saad Eddin Ibrahim and Fahmy Huwaydi.

American reform programs, from the still-born Greater Middle 
East Initiative to the 2004 “Forum for the Future,” sparked end-
less rounds of debate. On February 20, 2004, Sami Haddad hosted 
American conservative Patrick Clawson, radical Arabist Muta Safadi, 
liberal human rights activist Haytham Muttaa, and Islamist Abd al-
Wahhab al-Affendi to discuss the Greater Middle East Initiative. A 
week later, Ghassan bin Jadu hosted a discussion of “calls for change 
in the Arab world,” featuring (among others) former Iraqi dissident 
and now official in an American democracy promotion program 
Layth Kubba. Four different programs in March discussed the abor-
tive Tunis Arab summit to discuss these American proposals. The 

LYNCH CH 06.indd   240 11/2/05   11:55:09 AM



New Iraq, New Arab Public 24

G-8 summit in June dedicated to pushing Arab reform similarly gen-
erated great interest. In late September, Ahmed Mansour hosted a 
program about “American demands on the Arab states” that featured 
highly skeptical views about American intentions: “imposing Ameri-
can values on the Middle East,” “Arab oil and American economic 
hegemony,” “the invasion of Iraq and serving Israeli interests” were 
among the main topics discussed. But six weeks later (November 5), 
after the reelection of George W. Bush, Sami Haddad hosted a fasci-
nating discussion between the leading Arabist journalists Abd al-Bari 
Atwan, the deputy director of Egypt’s Al-Ahram Center Mohammed 
el-Sayid Sa’id, and the prominent American neo-conservative strate-
gist Reuel Gerecht.

While American initiatives received considerable attention and 
publicity in the new Arab public, the impetus toward reform came 
very much from within. Al-Jazeera, and much of the rest of the new 
public, explicitly cast Arab leaders and Arab governments as obstacles 
rather than as allies in the pursuit of Arab interests and Arab iden-
tity. Consider some representative al-Jazeera programs between the 
spring of 2004 and early 2005: “corruption and unemployment in the 
Arab world” (April 29); “reform projects and the Arab position toward 
them” (May 4); “Arab prisons” (May 8, after Abu Ghraib); “the future 
of reform projects” (May 25); “reform in the Arab world” (interview 
with Israeli Arab leader Azmi Bishara, June 4); “corruption in Arab 
countries” (September 25); “the reality of change in Arab countries” 
(December 4); “Arab elections” (December 7); “The Great Leader” 
(mocking Arab cults of personality, December 2); “the Arab future 
and the issue of reform” (January , 2005); “dangers that threaten free-
dom of opinion in the world” (January 2); “religious and intellectual 
freedom” (with Yusuf al-Qaradawi, January 30). When George W. 
Bush indicated that he had been inspired by a book by Natan Sharan-
sky, a former dissident and now Israeli politician, al-Jazeera responded 
by interviewing Sharansky about his book and how it might apply to 
the Arab world (January 27).

In short, al-Jazeera and the new Arab public have been consistently 
and forcefully insistent on discussing reform in the Arab world, put-
ting almost every issue—social, economic, cultural, political—and ev-
ery regime under fierce public scrutiny.

LYNCH CH 06.indd   241 11/2/05   11:55:09 AM



242 New Iraq, New Arab Public

Kefaya: The New Arab Public Moves

The Kefaya movement, which galvanized Egyptian politics with a 
series of increasingly bold public demonstrations against extending 
Hosni Mubarak’ regime for a fifth term, can be seen as the quintes-
sential expression of this new Arab public. Composed of a diverse 
coalition of oppositional movements—from new Islamists (the lead-
ing figures of the al-Wasat party), liberals (Ayman Nour), Nasserists, 
and Arabists—the Kefaya movement revolved around a core demand 
for change from below. Its slogan of “enough” articulated exactly the 
frustrations of the new Arab public described in this book: enough 
weakness, enough apathy, enough impotence, enough corruption. 
The Kefaya movement expertly worked with the new Arab media, es-
pecially al-Jazeera (where many of its leading figures had long been 
regular guests). It maintained a popular Web site, which laid out the 
movement’s agenda, reproduced articles and analysis from around the 
Arab media, and announced future protests and demands. Beginning 
in 2003, the movement’s demands for change focused on the 2005 
presidential referendum, in which Hosni Mubarak looked set either to 
stand for a fifth term or hand off power to his son Gamal.

The roots of the Kefaya movement lay in precisely the contentious 
politics described in this book. Its organizers began to form into a 
network, and to develop their approach to demonstrations, through 
engagement in the protests against the sanctions on Iraq and the Pal-
estinian uprising in the late 990s. The first identifiable Kefaya protest 
came in March 2003, when a protest against the invasion of Iraq turned 
into an unprecedented anti-Mubarak demonstration.90 Kefaya’s narra-
tive was that of the new Arab public, a restless, impatient demand for 
an end to the exhausted, incompetent Arab order combined with a 
fierce resentment of American foreign policy. Their modus operandi 
was television-friendly protests, at first quite small but soon escalating 
into larger and more dramatic demonstrations and spreading out of 
Cairo into the provinces. And their arguments clearly resonated with 
the wider Arab public: in a late February 2005 online al-Jazeera poll, 
over 90 percent of respondents opposed a fifth term for Mubarak.

In 2004, Ayman Nour, the leader of the new opposition party Hizb 

LYNCH CH 06.indd   242 11/2/05   11:55:09 AM



New Iraq, New Arab Public 243

al-Ghad, was arrested on the floor of the Egyptian parliament and his 
immunity from prosecution stripped on a technicality. Nour’s arrest 
became a cause célèbre in the West and the Arab media alike. The Arab 
media, including al-Jazeera and to a lesser extent al-Arabiya, covered 
it heavily, keeping a steady focus on Egyptian political repression and 
giving a regular platform to Kefaya activists. These stations sent cam-
eras to even the smallest early protests, magnifying their presence and 
legitimating their demands as part of the wider Arab agenda. Ameri-
cans also took note, and in 2005 Condoleeza Rice bluntly informed 
the Egyptian regime of the need to release Nour and to begin political 
reforms. Shortly thereafter, Nour was released (though he still faced 
charges), and then Mubarak stunned the Egyptian political world by 
announcing his decision to change article 76 of the constitution and 
allow multiparty presidential elections.

While this was claimed as a success of American diplomacy, or even 
as a positive spinoff of the Iraqi war, most Egyptians saw it as a triumph 
for the new Arab public, which had been demanding exactly such 
changes for years. The Kefaya movement strongly opposed American 
foreign policy, including the occupation of Iraq, and pointedly rejected 
any relationship with the American embassy. Even Ayman Nour com-
plained of being tarred by association with the United States and insis-
tently distanced his party from the American reform agenda.9

The Kefaya movement demonstrates both the strengths and the 
limitations of the new Arab public. The combination of a focused, 
courageous, and dedicated domestic social movement with the mag-
nifying power of the new Arab media proved capable of transforming 
the political environment. Kefaya pointed a way toward overcoming 
the inherent limitations of the weak Arab public sphere, by adding the 
hard organizational and mobilizational work on the ground that the 
media alone could not offer. Multiparty presidential elections and the 
constitutional change were not small developments. The simple fact of 
ongoing, regular political demonstrations and protests aimed inward-
ly rather than at Iraq or Palestine revolutionized the political balance. 
On the other hand, the limits on this change were painfully apparent. 
Kefaya demonstrations faced continuing repression and harassment, 
and as the months went on experienced ever-greater physical risks at 
the hands of security forces. Ayman Nour and Hizb al-Ghad, like all 

LYNCH CH 06.indd   243 11/2/05   11:55:10 AM



244 New Iraq, New Arab Public

other opposition parties, were subjected to legal and extralegal ha-
rassment, and no observer seriously doubted that Mubarak’s National 
Democratic Party would dominate whatever elections were held. The 
government arrested hundreds of members of the still-banned Mus-
lim Brotherhood, including its most popular leader, Essam el-Erian. 
When terrorism against tourists reared its ugly head, with attacks in 
Khan al-Khalil in April and against several tourist sites in May, many 
Kefaya activists worried that the government would take the excuse 
of terrorism to clamp down on what new tolerance existed. During 
the national referendum over changing the Constitution on May 25, 
regime thugs brutally attacked opposition protestors, singling out 
women for abuse.

The new Arab public moved throughout the Arab world in the 
spring of 2005, with mixed results. Probably the most visible of these 
movements came from the “Cedar Revolution” in Lebanon, after the 
assassination of former prime minister Rafik Hariri. In the aftermath of 
his murder, vast crowds appeared seemingly spontaneously demanding 
a full investigation. Their demands soon extended to the withdrawal of 
Syrian troops, a goal achieved by the end of April. These protests dem-
onstrated phenomenal media savvy, playing to the television cameras 
and carefully “branding” the social movement to highlight its youthful-
ness, idealism, and attractiveness. The Arab media again proved vital 
to the success of the movement, directly conveying the excitement and 
drama of those crowds to a vast Arab audience. When Bashar al-Asad, 
president of Syria, complained that the Arab media was exaggerating 
the size of the protests and demanded that the cameras “zoom out” to 
reveal their true size, the protestors enthusiastically embraced his de-
mand, turning “zoom out” into their own frequently chanted demand. 
The protestors tapped in to the primal Arabist narrative—of a popular 
movement for change against an oppressive status quo—even as they 
won over American audiences attracted to their idealistic rhetoric (and 
attractive young Lebanese girls). In an online al-Jazeera survey, over 80 
percent of respondents sided with the Lebanese protestors, rejecting 
Syrian claims to be an embattled, targeted Arab state. Still, when He-
zbollah mounted a massive counter-rally in central Beirut, al-Jazeera 
and the Arab media covered it on equal terms, which complicated any 
simple narrative of a united Lebanese public opinion.

LYNCH CH 06.indd   244 11/2/05   11:55:10 AM



New Iraq, New Arab Public 245

Beyond Egypt and Lebanon, stirrings of this new Arab pub-
lic could be seen, albeit less dramatically. The Jordanian opposition 
pushed back fiercely against plans by the government of Faisal al-
Fayez to restrict the political activities of the professional associa-
tions. Clearly learning from the Lebanese and Egyptian experiences, 
Jordanian activists pointedly flew the national flag and tried to ensure 
coverage on al-Jazeera and the other satellite stations. The Jordanian 
government proved equally sensitive to those lessons, taking special 
efforts to bar satellite television coverage of the protests. In early April, 
King Abdullah replaced Fayez’s government with the “reformist” Ad-
nan Badran, at least in part in an attempt to prevent these domestic 
disturbances from getting out of hand. Bahrain similarly witnessed a 
series of remarkable demonstrations, including a series of heavily cov-
ered protests over the arrest of a human rights campaigner and other 
demonstrations demanding constitutional reforms. In all, the ferment 
of Arab politics in these months—dubbed an “Arab spring” by many 
onlookers—had less to do with Iraq than with this gathering force of 
the new Arab public.

Beyond Politics: Popular Entertainment and the Culture Wars

This book has focused on the political dimension of the new Arab me-
dia. It is worth mentioning, at least in passing, one other important 
component of this new Arab media: a cultural revolution sparked by 
popular entertainment. Alongside the news and politics stations on the 
satellite television packages are a wide range of popular entertainment 
stations. These stations make Western and Arab movies, television se-
rials and soap operas, and other kinds of entertainment programming 
widely available. While there have been few studies to date of its ef-
fects, it seems potentially important that Arab viewers now have such 
ready access to everything from Friends to the National Basketball As-
sociation to Buffy the Vampire Slayer.

One of the most popular formats on these entertainment stations 
has been reality television, and indeed anything that includes a par-
ticipatory, interactive component. An Arabic version of Who Wants 
to Be a Millionaire? proved wildly popular for a time, and indeed was 

LYNCH CH 06.indd   245 11/2/05   11:55:11 AM



aired directly opposite Faisal al-Qassem’s The Opposite Direction in 
an evident attempt to take away some of his audience. Even more 
popular have been music competition programs such as Super Star 
and Star Academy, which featured live contests between singers from 
all over the Arab world where voters could phone in their choices to 
determine the outcome. These programs contributed to the growing 
sense of shared Arab identity, even as singers emerged as the “na-
tional” champions of particular Arab countries: Moammar Qaddafi 
called in to one program to cheer on a Libyan finalist, for example. 
The Saudi government banned the use of cell phones for voting on 
Star Academy in January 2005, declaring it an un-Islamic activity, but 
this did not prevent a Saudi contestant from winning that year’s con-
test (he was later arrested by the Saudi morality police for spreading 
corruption when he was mobbed by adoring female fans at a shop-
ping mall). And in 2004, MBC was forced to end production of an 
Arabic version of Big Brother by Islamist protests in Bahrain, where 
it was being filmed.

Finally, music video clips have emerged as a particularly hotly 
contested cultural form in recent years. Music videos featuring ag-
gressively sexy young musicians such as Nancy Ajram, Haifa Wehbi, 
Ruby, and Elissa aired on a growing number of satellite television 
stations to great effect. As these young singers, with their skimpy 
clothes and provocative lyrics, rose to cultural prominence, they 
sparked a growing backlash. In January 2005, Kuwait’s minister of 
information was driven from office, in part because of Islamist anger 
at his permitting these singers to perform in the country; a similar 
controversy had hit Bahrain the previous year. A lawsuit was filed 
in the UAE in February 2005 against a satellite television station 
for airing music videos that clashed with Islamic values. In March 
2005, Egyptians protested against overly erotic music videos, while 
the Egyptian government banned several of them from the airwaves. 
When Shaaban Abd al-Rahim, who came to be seen as “voice of the 
Arab street” with his incendiary political hits such as “I Hate Israel” 
and “Attack on Iraq,” came out with a video endorsing the re-elec-
tion of Hosni Mubarak in April 2005, political observers had to take 
his influence (and his acumen in reading the popular mood) seri-
ously indeed.

246 New Iraq, New Arab Public

LYNCH CH 06.indd   246 11/2/05   11:55:11 AM



Some Final Lessons

The Lessons of Iraq

The experience of Iraq has hardly been a positive one for the Arab 
world. But in one important way, the Arab public sphere’s intense focus 
on Iraq offers real promise. In both 200 and 2002, roughly one-third 
of all al-Jazeera talk shows focused on Palestine; in 2003, almost 45 
percent focused instead upon Iraq. Almost all Arabs agree about Pales-
tine, meaning that these talk shows almost always reinforced an exist-
ing consensus—but in an area where positive progress seems unlikely.

Iraq, as this book has demonstrated, has been an issue that brings 
out the most intense disagreements in the Arab public sphere. Rather 
than a firm consensus, the arguments over Iraq have revealed uncer-
tainties, disagreements, and a multiplicity of perspectives—all within 
the same self-defined Arab identity. Arguing over Iraq may be ugly, 
but the very intensity of these arguments suggests an openness to dis-
agreement and to public argument. And, while at the time of writing 
it may seem unlikely, events in Iraq could well develop in a more posi-
tive direction, allowing the Arab public sphere to participate in a more 
constructive manner than in Palestine. The January 2005 elections, 
for example, generated mostly positive coverage, and rare optimistic 
views from a generally deeply worried Arab public.

Expectations of a “democratic domino effect,” as Iraqi freedom 
spills over into neighboring countries, have been vastly overstated; if 
anything, the chaos and horrors of Iraq have acted as a sobering ex-
ample of the risks of change. But since most of the new Arab public 
demands reform for their own reasons, not because of American in-
terests or American pressure, the very act of arguing about Iraq could 
help to increase the pressures on Arab regimes to respond . . . espe-
cially if the United States proves willing to hold its own allied regimes, 
such as Egypt, Jordan, and Saudi Arabia, accountable to its own liber-
alizing rhetoric.

A Real Public Sphere . . . The new Arab public sphere is a genu-
ine public sphere, characterized by self-conscious, open, and conten-

New Iraq, New Arab Public 247

LYNCH CH 06.indd   247 11/2/05   11:55:12 AM



248 New Iraq, New Arab Public

tious political argument before a vast but discrete audience. Al-Jazeera 
call-in shows were particularly distinctive in this regard, as almost any 
voices could potentially be heard and individuals were placed into un-
scripted, uncensored dialogue over which hosts could exercise only 
some control. Al-Jazeera was only one part of this evolving public 
sphere, however, as competing television stations, the press, and the 
Internet offered a plethora of platforms for these public arguments.

These public arguments are plainly consequential, shaping not only 
political attitudes but also conceptions of political identity and the 
strategies of all political actors. Reform has been a consistent obses-
sion of this new public, a constant topic of intense public argument in 
the op-ed pages and on the talk shows.

. . . But a Weak Public The Arab public sphere remains cut off 
from any viable means of directly influencing policy outcomes. This 
generates frustration and anger, but also offers a curious empower-
ment. By virtue of not being beholden to states, the Arab public sphere 
has the opportunity to construct a more reasoned and authentic public 
opinion, which can in turn challenge the political status quo. But such 
freedom can also lead to an absence of accountability, encouraging 
dramatic declarations of principle over pragmatic discussion of com-
peting alternative policies.

A Populist Public or a Liberal Public? Vocal criticism by some 
Arab liberals highlights the very real possibility that even as the Arab 
public gains visibility and influence it may have decidedly nonliberal 
characteristics. The emphasis on identity—and particularly on a nar-
rative of collective suffering and disenfranchisement—runs counter to 
liberal presuppositions. The political impact of the new Arab public 
sphere rests heavily, I would argue, on whether it evolves in a liberal or 
a populist direction.

Prior to the invasion and occupation of Iraq, most signs pointed 
toward a liberal evolution, as the new Arab public challenged the re-
pressive status quo, demanding reform and action and accountability. 
Rather than spurring democratization in the region, as some Ameri-
cans had hoped, the occupation of Iraq has undermined the liberal 
qualities of the Arab public sphere and strengthened its populism. This 

LYNCH CH 06.indd   248 11/2/05   11:55:12 AM



New Iraq, New Arab Public 249

could stand as one of the greatest unrecognized tragedies of the war. 
But even here, the urgent imperative toward open dialogue and the 
celebration of disagreement mitigate against any notion that al-Jazeera 
and the new Arab public simply celebrate a “competing authoritarian-
ism” (Rubin 2002). As noted in chapter 2, this celebration of argument 
and internal publicity offers a frank challenge to Osama bin Laden 
and al-Qaeda, just as it challenges Arab dictators and American for-
eign policy. The new Arab public will not soon lose its populism: its 
celebration of Arab identity, its confrontational attitudes toward the 
West, its support for Arab causes in Palestine and elsewhere, its caustic 
dismissiveness toward Arab rulers. But such populism is not in itself 
incompatible with progressive change.

A Call for Dialogue

Many supporters of the invasion of Iraq agreed with Reuel Gerecht 
that a show of American power in Iraq would increase respect for the 
United States. A key element of the neo-conservative argument for war 
rested on the belief that Arabs respected force, not reason, and—oddly 
adopting the analysis of Osama bin Laden—would flock to “the stron-
ger horse.” This has not happened. The invasion and occupation of 
Iraq generated enormously greater anti-American sentiment through-
out the Middle East. Rather than dealing a decisive blow against Is-
lamist extremism, it seems to have significantly encouraged its spread 
and strengthened al-Qaeda and its sympathizers. And rather than of-
fering a decisive demonstration of an irresistible American power, the 
occupation of Iraq has shown Arabs an unpopular, ineffective, and il-
legitimate occupying power, one increasingly equated with the hated 
Israeli occupation of the West Bank and Gaza.

The new Arab public sphere offers an unprecedented platform for 
an Arab public opinion deeply critical of the authoritarian status quo. 
The urgent calls for reform and insistent critique of the Arab status 
quo in much of the new Arab media accords well with American 
hopes for the region. Given the intense interest al-Jazeera had always 
shown in democratic reform, an eventual transition to democracy in 
Iraq would likely receive positive coverage in the Arab public sphere. 

LYNCH CH 06.indd   249 11/2/05   11:55:12 AM



250 New Iraq, New Arab Public

The chaos and insecurity of post-war Iraq, particularly when viewed 
through the lens of the intense pre-war fears and antagonisms, pushed 
coverage and commentary in a more critical direction, however. The 
hope that America might change the Arab world through the “dem-
onstration effect” of an occupied Iraq was deeply misguided. I would 
like to conclude this book by arguing for a very different approach to 
the new Arab public.

The Bush administration’s approach to the Arab public sphere 
treated it as either an enemy to be defeated (in a “war of ideas”) or as 
an object to be manipulated (via public relations). Between its harsh 
attacks on the Arab satellite stations and its decision to launch an Ar-
abic language satellite television station (al-Hurra) in order to have 
its own (controllable) voice in the Arab arena, American policy has 
seemed designed to marginalize and weaken the Arab public sphere as 
an effective political voice. But these policies have largely failed. Anti-
American attitudes have skyrocketed, al-Hurra has failed to capture an 
audience, and Arab public opinion remains suspicious.

Given the urgency of fighting effectively against radicalism in the 
struggle against terror, these failures offer a powerful incentive to con-
template a real dialogue with the Arab public sphere. The most effective 
approach would be for the United States to enter more directly into the 
Arab public sphere and to engage with it as a public sphere, relying on 
reasoned argument rather than power (Lynch 2003a; Eickelman 2002). 
Instead of pressuring al-Jazeera, the United States should embrace the 
opportunity it offers to reach a vast Arab audience preconditioned to 
yearn for change. Instead of wasting vast sums of money on a satellite 
television station nobody watches, the United States should enter the 
Arab public sphere as it really exists.

This would not offer a miracle solution to the problems of the 
Middle East. But it would hold out the unique opportunity for the 
United States to align itself with a new Arab public that in many ways 
wants the same things America claims to want. Opinionated, well-in-
formed, and proud of their identity, these Arabs tend to be offended 
by American propaganda and highly suspicious of American motives. 
But at the same time they overwhelmingly support demands for com-
prehensive reforms in the Arab world, and have little patience for the 
entrenched, repressive status quo. By treating them as enemies, the 

LYNCH CH 06.indd   250 11/2/05   11:55:13 AM



New Iraq, New Arab Public 25

United States not only risks losing a powerful potential ally for change, 
but also pushes these influential voices into a hostile camp. These Arab 
voices oppose key American policies in the Middle East, particularly 
with regard to Israel and Iraq. Dialogue is unlikely to change this in 
the near term.

But opposition to American policies should not be equated with 
irrational “anti-Americanism,” nor should rationally articulated op-
position be dismissed as “extremism.” The new Arab public is open to 
argument and committed to public debate. If the United States proves 
willing to engage seriously with the new Arab public sphere, changing 
policies where appropriate, that public could prove receptive. Such real 
dialogue with the new Arab public offers a route toward a coalition for 
moderation and for genuine progressive change in the Arab world.

LYNCH CH 06.indd   251 11/2/05   11:55:13 AM



LYNCH CH 06.indd   252 10/6/05   9:34:14 AM


