
What does it mean to claim that a new Arab public sphere has emerged? 
The concept of the public sphere carries with it such theoretical bag-
gage that many doubt whether the concept should be applied at all. 
Such dismissal is unwarranted, however. Arabs themselves invoke it, 
or something like it, to make sense of an emerging transnational pub-
lic opinion critical of states and not reducible to their interests. What 
is most new about Arab politics since the late 990s is the rapid emer-
gence of a weak international public sphere that became the central 
focus of sustained, public, political argument for a vast Arab audience. 
As Lisa Wedeen (998) might put it, the crucial political fact is that 
Arab political actors, from the most powerful states to the humblest 
civil society activists, act as if this new public matters.

The new Arab public should be understood in terms of the public 
arguments enacted by self-defined Arabs within a widely accessible 
new media. The new public sphere is not limited to television. Tech-
nology has helped the Arab press develop into a major forum for dis-
cussion and debate. Prior to Internet distribution, sensitive regimes 
could easily stop such newspapers at the border, and at any rate the 
newspapers were often too expensive for most people to read regu-
larly. Dissemination on the Internet gives these newspapers far greater 
reach than ever before. Furthermore, the satellite stations regularly 
program roundups of the news and opinion published in the major 
Arabist newspapers, extending the reach of the press to those who 

2
The Structural Transformation of 

the Arab Public Sphere

Arab satellites have done probably for the Arab world more than any 
organized critical movement could have done, in opening up the pub-
lic space, in giving Arab citizens a newly found opportunity to assert 
themselves.

—Saad Eddin Ibrahim (2004)

LYNCH CH 02.indd   29 10/6/05   9:28:12 AM



30 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

lack the access or capabilities to read them on their own. Consump-
tion of both press and television debate is often a communal affair, 
as cafes and salons pass around newspapers, compare the coverage of 
major events by al-Jazeera and CNN, and argue about what they see. 
Finally, the public for satellite stations and the pan-Arab press resides 
throughout Europe and the United States, in addition to the Middle 
East. Extensive diaspora networks can and do directly participate in 
the political debates of their homelands, a deterritorialization of the 
Arab public sphere the implications of which have yet to be fully ap-
preciated (Roy 2004).

I begin this chapter by tracing the evolution of the Arab media, ar-
guing that the emergence of a transnational public sphere was driven 
in part by domestic repression and in part by the existence of political 
entrepreneurs able to take advantage of the new media opportunities 
to invoke a shared identity. I then develop a public argument concep-
tion of the Arab public sphere. I draw on a large database of al-Jazeera 
talk shows to document what Arabs talked about in this new public 
sphere. Finally, I consider several key criticisms of the Arab public 
sphere, particularly concerns about its illiberal character and the am-
bivalent place occupied by Islamism.

Is There Really an Arab Public Sphere?

To the brilliant Lebanese journalist Hazem Saghiyeh, speaking of 
“Arab public opinion” makes no sense in the conventional meaning of 
the word. Saghiyeh points out that “public opinion” usually refers to 
the opinion of citizens of a single country, which has tangible effects 
on that country’s politics. In the Arab world, on the other hand, “the 
most important foundations in forming ‘public opinion’ in any Arab 
country continue to be foreign policy and religious identity and what 
most call national dignity.” Public opinion expressed in the media 
tends to diverge quite sharply from real mass opinion: “most of soci-
ety might take a hard and authoritarian position, but public opinion 
could take an extremely liberal and permissive position . . . because 
the dynamics of public opinion come from the city and from the most 
advanced and educated and professional and wealthiest sectors. . . . In 

LYNCH CH 02.indd   30 10/6/05   9:28:12 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 3

the Arab world these sectors remain very small and limited.” Public 
opinion rarely affects Arab rulers, who repress and control societies 
with abandon. In contrast to a public opinion working to “reduce the 
hand of the state,” mass opinion tends to “instead struggle to incite 
the state to act more forcefully on religious or national issues.” And, 
finally, mass Arab opinion tends to be highly stable and fixed, resis-
tant to new information or to external influences: “if it is true that the 
Arab satellites today practice some kind of influence, then this influ-
ence hasn’t changed much in reshaping broad mass sentiments or for 
improving them.”

Such skepticism about the Arab media is deeply embedded. The 
pall that fell over Arab public life in the 970s and 980s, as oppres-
sive states established hegemony over domestic media and Saudi 
Arabia used its vast oil wealth to seize a wide swath of the transna-
tional media, left Arab intellectuals largely paralyzed. Critics ranging 
from Fouad Ajami to Edward Said, from the poets Nizar Qabbani 
and Adonis to the philosopher Mohammed Abed al-Jabiri, agreed on 
the pallid presence of Arab public intellectuals, their subservience to 
power, and their acceptance of self-censorship. One school of thought 
suggests that Islam lacks the distinction between public and private es-
sential to the very concept of the public sphere. Yet another maintains 
that Arab and Islamic cultures are themselves fundamentally illiberal, 
beset by neopatrimonialism, tribalism, backwardness, and the legacies 
of Islam.

Despite this skepticism, the public sphere has been increasingly 
central to the analysis of Arab and Islamic politics. As democratic 
transitions stalled and civil society struggled to gain purchase against 
still-dominant Arab states, scholars cast about for ways to make sense 
of a revitalized public opinion disembodied from formal political in-
stitutions. When I was writing State Interests and Public Spheres in the 
mid-990s, there was only a handful of precedents for conceptualizing 
the changes in Arab politics in terms of “public spheres” (Salvatore 
997). Today, dozens of articles and books focus on this theme (An-
derson and Eickelman 999; Schulze 2000). Similarly, international 
public spheres have received increasing attention from political sci-
entists, particularly after Thomas Risse’s (2000) influential article on 
communicative action in world politics (Bohman 200; Samhat and 

LYNCH CH 02.indd   31 10/6/05   9:28:13 AM



32 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

Payne 2003). Since 9/, the potential for international public spheres 
to overcome the deadly spiral toward a clash of civilizations between 
Islam and the West has become a matter of urgent theoretical and real 
world concern (Lynch 2000a, 2005; Buck-Morss 2003).

In contrast to public sphere conceptions that revolve around par-
ticular institutions (the coffeehouse, television, civil society) or public 
opinion (as measured by opinion surveys), I define the public sphere 
in terms of active arguments before an audience about issues of shared 
concern. These dialogues require media that can bring arguments be-
fore a relevant audience, but media alone do not a public sphere make. 
Indeed, the mobilizational media characteristic of authoritarian Arab 
states can be seen as the antithesis of a public sphere, with a single 
voice driving out all dissent, questioning, and critical reason. Nor does 
argument alone make for a public sphere. Private arguments, carried 
out behind closed doors, lack the critical dimension of publicity. What 
makes a public sphere is the existence of routine, ongoing, unscripted 
arguments before an audience about issues relevant to many. A wide 
range of evidence suggests that, for Arabs, the most “attractive features 
of the new media options are that they are interactive and participa-
tory. . . . Participation is crucial: television and radio shows that give 
room for the audience to call in, ask questions, voice their concerns, 
and vote for their favorite singer are popular” (Katulis 2004).

This public argument conception of the public sphere leads me to 
focus on talk shows and opinion essays rather than on news cover-
age. What makes the new Arab public “new” is the omnipresent po-
litical talk shows, which transform the satellite television stations into 
a genuinely unprecedented carrier of public argument. What makes 
it “Arab” is a shared collective identity through which speakers and 
listeners conceive of themselves as participating in a single, common 
political project. What makes it a “public sphere” is the existence of 
contentious debates, carried out by and before this self-defined public, 
oriented toward defining these shared interests.

It is not only the news coverage on al-Jazeera that unsettles the 
United States—it is also precisely the public sphere qualities embod-
ied on the station. In a revealing interview with the Washington Post, 
the State Department’s gifted envoy to “the Arab street,” Christopher 
Ross, admitted to being “uncomfortable with the panel discussions 

LYNCH CH 02.indd   32 10/6/05   9:28:13 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 33

and call-in talk shows that became a hallmark of al-Jazeera.”2 Ross 
preferred “situations in which he can remain ‘in control.’ ” Ross de-
scribed such situations as “short appearances in the context of news 
programs, where you are given the opportunity to present the U.S. 
point of view.” Ross’s discomfort perfectly captures the disjuncture 
between the American vision of public diplomacy and the ideal of a 
public sphere. What makes a public sphere a public sphere is precisely 
those aspects that dismay Ross: its unscripted character, its openness 
to multiple perspectives, its unpredictability . . . in short, that it is not 
possible to remain “in control.”

Such a public sphere cannot be reduced simply to the more generic 
“public opinion,” to the media, or to the infamous “Arab street” that 
might rise up in fury when sufficiently provoked. An arena of public 
argument outside the official channels of the state, the public sphere 
offers a zone of free and critical reason that might influence mass col-
lective action but that cannot be reduced to it. The public sphere does 
not depend on the existence of democracy—and indeed the emer-
gence of the Arab public sphere can be read as a direct response to 
the absence of democracy in almost every Arab country, which has 
led frustrated Arabs to seek out this new space for political argument 
and debate. Nor, finally, is the public sphere the same as “civil society,” 
the more institutionalized network of social and civic organizations 
outside of the state.

While the new Arab public could not have emerged without the 
rise of new information and communications technologies, the new 
public sphere arose only because of what Arabs did with these new 
opportunities. The mere emergence of satellite television networks es-
tablished the technical possibility of an Arab public sphere, simply by 
making it physically possible to create a space for direct and immedi-
ate communication and shared experience of the news. But it takes an 
orientation to public argument to make a public sphere. Only when al-
Jazeera refocused the satellites away from entertainment and toward 
politics—more precisely, toward political argument about Arab issues 
defined by an Arab identity—did it become a public sphere. It is this 
emphasis on public argument about common issues, along with shared 
language and identity, that allows the new Arab public to transcend 
James Bohman’s fear that transnational mass media are “unlikely to be 

LYNCH CH 02.indd   33 10/6/05   9:28:13 AM



34 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

locations for social criticism” or to be the foundations for a genuine 
transnational public sphere (998: 95).

The image of multiple, crosscutting patchworks better captures the 
nature of the new Arab public than any singular conception of a uni-
fied spatial or temporal location: “messages and images in face to face 
conversations, newspapers, books, magazines, anonymous leaflets, vid-
eo and audiocassettes, and satellite and regular television criss-cross, 
overlap, and build on one another. . . . When censored in one medium, 
such messages recur in another” (Eickelman 200: 94). Movies and 
television shows serve as political metaphors and offer “safe” avenues 
by which to approach difficult and contentious topics (Armbrust 2000; 
Abu Lughod 993). The distinction between elite and tabloid media, 
commonly employed in media analysis, does not hold in the Arab case: 
the Arab satellite stations, which stand accused of pandering to the 
masses through sensationalism, are also the premiere venue for elite 
political discourse. In one survey of Palestinian audiences, for exam-
ple, al-Jazeera was most popular among those with the highest income 
(74 percent named it their preferred station, compared with 49 percent 
from the lowest income brackets) and the highest educated (76 percent 
of university graduates against 42 percent of illiterates).3

At the level of face-to-face interaction, many Arab countries have 
protected spaces of political debate and discussion that straddle the 
divide between public and private. In the diwaniya of Kuwait, for 
example, prominent personalities and ordinary citizens alike gather 
by invitation to hear political arguments and to discuss. Yemeni qat 
chews fill a similar social function (Wedeen, forthcoming). In Jordan 
tribal gatherings bring men together to discuss political issues, while 
political salons in the homes of prominent personalities fill a simi-
lar function for the elite. Coffeehouses once served as a vital spot for 
political argument in Egypt, with famous cafes hosting major intel-
lectuals and political figures and popular cafes serving as communal 
sites to watch and discuss the satellite television news. In 2004, how-
ever, Abdullah al-Sanawi remarked that in contrast to those vibrant 
days, “I think that most of the government ministers would not dare 
sit in a public coffeehouse, or probably in any public place, and I think 
that a large number of the official intellectuals would not dare to sit 
in a coffeehouse and mix directly with the simple people.”4 In almost 

LYNCH CH 02.indd   34 10/6/05   9:28:14 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 35

all Arab countries, mosques represent one of the most important of 
these protected spaces, while transnational Islamist networks offered 
a particularly important realm of information and argument. The new 
television stations create warm relationships among physically distant 
Arabs and greatly increase the emotional salience of political issues 
(Salvatore and Eickelman 2004: 20).

The near-universal exposure to this new public sphere is what gives 
it such a transformative impact. Throughout every Arab country, and 
extending through a widespread diaspora, Arab viewers consider 
themselves part of a single, common, ongoing political argument. 
A remarkable number of callers to al-Jazeera’s talk shows live in Eu-
rope, as did nearly two-thirds of those who wrote letters to one Arab 
newspaper (Lynch 2003b). Because of its geographic and transnational 
expanse, this conversation highlights issues of shared rather than lo-
cal concern. A collective narrative of the impotence and failure of the 
Arab regimes runs through and unites these core shared issues. Lo-
cal issues are reframed—cast in terms of a wider grand narrative of 
Arab identity—so that a Jordanian clampdown on press freedoms, an 
Egyptian sweep against Muslim Brotherhood members, or a Syrian 
campaign to arrest political dissidents all cohere into a single narra-
tive of the absence of Arab democracy. This core narrative insistently 
articulates the existence of an Arab people sharing a common story 
and a common identity.

Despite this common narrative, the Arab public sphere is deeply 
riven with intense disagreements, with discourse seemingly trending 
toward greater radicalism. Cass Sunstein’s analysis (2003) of “enclave 
deliberation” offers a structural explanation for such polarization. Sun-
stein notes that in certain kinds of structural conditions, “members of 
a deliberating group predictably move toward a more extreme point in 
the direction indicated by the members’ predeliberation tendencies.” 
Sunstein argues that “it matters a great deal whether people consider 
themselves part of the same social group as the other members; a sense 
of shared identity will heighten the shift.” Furthermore, polarization is 
more likely where there is a limited “argument pool,” as well as when 
there are social and reputational pressures on speakers to present 
themselves as being in line with a shared consensus. And finally, “fa-
miliar and long-debated issues do not depolarize easily.” Arab pub-

LYNCH CH 02.indd   35 10/6/05   9:28:14 AM



lic spheres display all of these characteristics. Social and reputational 
pressures are strong, and Arabism provides an overwhelmingly salient 
shared identity. The issues are long-standing and highly polarized, and 
“polarization entrepreneurs” ensure a steady supply of extreme views. 
Enthusiasm for consensus, and fears of strengthening hostile external 
forces by revealing internal division, lead the Arabist public sphere 
to avoid difficult and contentious questions. What made the nascent 
Arab public sphere an enclave, then, was the unusually powerful set of 
shared assumptions and shared identity binding participants within 
the group.

From Voice of the Arabs to al-Jazeera

Before theorizing the new public, it may be useful to describe its evo-
lution. This section lays out the historical development of the Arab 
public sphere (Rugh 2004a). Voice of the Arabs and al-Jazeera, each 
the defining media outlet of its era, embody two very different visions 
of an international public sphere.

Voice of the Arabs, Egypt’s radio service in the 950s and 960s, was 
an instrument of a powerful state, used purely for strategic reasons and 
aimed primarily at mobilizing pressure from below on rival regimes. 
Radio broadcasting transformed the potential for Arab political action 
by bringing Arabist political speech (if not rational discourse) directly 
to the increasingly mobilized masses. This allowed pan-Arab move-
ments to fundamentally challenge the legitimacy of relatively new 
Arab states. These radio wars featured little rational argument, and 
much invective and fierce rhetoric. It is this model that lingers in the 
minds of analysts obsessed with the “Arab street”—a model of emo-
tional, angry rhetoric aimed at energizing dangerous mobs. But such 
speeches lost their credibility with the 967 War, and despite many ef-
forts nobody—certainly not Saddam Hussein—has successfully recap-
tured Nasser’s mantle.

Al-Jazeera, by contrast, was hosted by Qatar, a small state with no 
aspirations to Arab leadership. Where the Arab radio wars of the 950s 
suggest an international public sphere dominated by states, power, and 
strategic action, the satellite television of the late 990s more resem-

36 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

LYNCH CH 02.indd   36 10/6/05   9:28:14 AM



bled a public sphere of individuals engaged in open-ended arguments 
before an imagined (and real) audience of Arabs and Muslims spread 
across the globe. The new media of the 990s involved two-way de-
bate, as talk shows allowed viewers to call in questions and to vote in 
real-time opinion polls. The new media is commercial, driven more by 
market share than by ideology. The effect was to create a transnational 
media that defines issues as Arab ones which demand Arab solutions. 
Satellite stations such as al-Jazeera wield power very differently from 
Voice of the Arabs. Where the latter mobilized the masses through 
fiery speeches, al-Jazeera rose to prominence by giving voice to public 
opinion rather than directly attempting to mobilize or lead it.

The Dismal Years: The 970s and 980s

During the 970s and 980s, states struck back against the Nasserist 
radio wars by asserting near total state control over the media, to the 
point where little real public sphere remained, either within Arab 
states or at the transnational level. Arab states assumed overwhelming 
positions over individuals and society, with an overbearing state hand 
in the control of information. Censorship, both direct and indirect—
via internalized “red lines” of self-censorship—closed down most pub-
lic avenues of political debate. As for the press, as Faisal al-Qassem 
once asked, “are these newspapers . . . good for anything more than 
wrapping falafel sandwiches, with all due respect to the sandwiches?”5 
State-run television was a dreary affair, focusing on official business 
and completely closed to political opposition. The omnipresent secret 
police and intelligence services, along with the state’s ability to control 
both freedom of movement abroad and employment, cast a chill over 
journalism: “a policeman on my chest, a scissor in my brain” (Anony-
mous 987).

This repression led many intellectuals and media professionals to 
relocate to Europe, especially London. The Lebanese press, which had 
always been among the most free and most influential in the Arab 
world, similarly relocated in the 980s because of the Israeli invasion 
and the subsequent horrors of civil war. But in this period newspapers 
published abroad could be easily stopped at the border, censored, or 

The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 37

LYNCH CH 02.indd   37 10/6/05   9:28:15 AM



38 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

simply banned, and were at any rate too expensive for most Arabs to 
afford. Out of desperation, many Arabs turned to whatever foreign 
sources might be available, whether the BBC Arabic service, Radio 
Monte Carlo, the Voice of America, or even (in Jordan) Israeli Arabic-
language television broadcasting.

In the 970s and 980s, Saudi Arabia used its dramatically increased 
oil wealth to establish a dominant position over much of the Arab 
press and electronic media (Rugh 2004a; Boyd 200). It did so partly 
to exercise power, partly to defend against what it saw as a threat from 
external media, and partly to prevent reporting of sensitive internal 
developments such as the 979 seizure of the Grand Mosque in Mecca. 
Saudi control led to what Abd al-Wahhab al-Affendi (993) described 
as “an eclipse of reason” in the Arab world.

By the end of the 980s, the Arab media was something of a waste-
land. When Iraq invaded Kuwait, the Saudi media was able to suppress 
the news in its domestic media for several days, while Arab elites drew 
on CNN and the BBC for information about the crisis. By the early 
990s, the Arab public sphere seemed to have been conclusively down-
graded by the combined impact of the Gulf War and the seemingly 
inexorable concentration of state power.

Domestic Liberalization and Retreat: The Early 990s

In the 990s tentative liberalization processes in a number of Arab 
states allowed limited debates about domestic issues, which turned at-
tention inward. While avoiding real democratization, many of these 
experiments did expand public freedoms and conditionally liberate 
the print media.

Jordan in the early 990s witnessed an explosion of newspapers 
(Lynch 999). The weekly press pushed the boundaries of the “red 
lines” that governed Jordanian public discussion, fomenting a new 
kind of frank public discourse on sensitive matters such as Jordanian-
Palestinian relations, the peace process with Israel, economic reforms, 
and official corruption. For a brief span of a few years, this domestic 
press emerged as a uniquely Jordanian public sphere, one focused on 
questions of Jordanian rather than Arab identity and interests. As the 

LYNCH CH 02.indd   38 10/6/05   9:28:15 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 39

kingdom moved toward an unpopular peace treaty with Israel, how-
ever, the state began to crack down on the independent press. Through 
progressively more restrictive press laws, as well as prosecution and 
shutting down of numerous newspapers, the regime succeeded in 
choking off this nascent public sphere and reclaiming its dominant 
position in public life.

Similar stories can be told for other Arab countries. In Yemen, 
unification and liberalization in the early 990s saw the publication 
of independent newspapers and the free circulation of information 
(Carapico 998: chapter 6). Along with competing television stations 
and several daily newspapers, dozens of weekly tabloids sprung up 
that represented all political trends and focused a nationwide dialogue 
on political reform and change. As Sheila Carapico describes it, “the 
media constituted an arena for a ‘war of declarations’ and for competi-
tion to influence public opinion. Whereas in the past political rivalries 
were secretive, now they played out in front of television audiences 
more aware of political events than at any time in their history” (998: 
5–54). A national dialogue in the face of civil war attracted enor-
mous public attention, with heavy media coverage and open political 
arguments before a highly attentive Yemeni public. With the civil war 
that broke out in 994, and then the centralization of power under 
Ali Abdullah Saleh, this press—like its Jordanian counterpart—lost its 
energy and its centrality to political discourse. Since 200 the Yemeni 
press has seen a steady encroachment by the state, with frequent crack-
downs, harassment, and physical intimidation against journalists.6

Other countries saw similar, if less dramatic, openings. After the 
restoration of Kuwaiti sovereignty in 99, the ruling family offered 
substantive concessions to public participation in politics. The com-
bination of deep resentment of Arabs who supported Iraq in the Gulf 
War and a vibrant, contentious press drove a backlash against the 
Arab order as a whole, and even a real questioning of Kuwait’s Arab 
identity. In Lebanon, the end of the civil war in 989 and the return 
of electoral politics saw a rebirth of that country’s proud press tradi-
tion, albeit one that remained in the shadow of the Syrian occupa-
tion and reflected widespread reluctance to touch sensitive commu-
nal issues which might respark civil war (Gonzalez-Quijano 2003). 
In Morocco, an independent press slowly emerged in the last years 

LYNCH CH 02.indd   39 10/6/05   9:28:15 AM



40 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

of King Hassan’s reign, but suffered a general crackdown after King 
Mohammed VI ascended the throne in 999 (Jamai 2005). Even Syria 
enjoyed a very brief “Damascus spring,” with tentative moves toward 
political reform after the death of Hafez al-Assad, concentrated in 
private salons and discussions on the condition that they not enter 
the public sphere via the Syrian press, which remained tightly con-
trolled throughout the 990s (Azm 2000). While Saudi Arabia re-
tained its fierce internal control over information, offering few con-
cessions to its beleaguered reformists, Saudis had increasing access 
to the Internet and satellite television (Yamani 2000: 5–9 Wright 
2004b).

The rollback of liberalization and tighter control over most na-
tional media in the mid-990s helped create the market for al-Jazeera 
by displacing political argument into the transnational arena. Denied 
the opportunity to debate matters of public concern at home, Arabs 
turned to the new media. For example, al-Jazeera caused a sensa-
tion in Jordan with a program pitting regime critic Layth Shubaylat 
against a staunch regime loyalist. In the early 990s Jordanians would 
not have needed to tune in to a Qatari television station to see such a 
spectacle, since they could have seen it in the Jordanian media. States 
seeking to more tightly control domestic political debate created the 
conditions for the rise of the independent political transnational me-
dia that by the late 990s had definitively shattered their own control 
over information.

The Late 990s: Al-Jazeera and the New Media

As recently as the first Gulf War, there were no Arab satellite broad-
casts. By 994, however, at least twenty different regional satellites had 
been launched, although their entertainment focus limited their po-
litical impact (Sakr 200b). By the late 990s the emergence of the sat-
ellite television stations and the increased availability of the European-
based Arab press created the foundations for a public sphere relatively 
independent of states. This market-driven transnational broadcasting 
has facilitated a much stronger and more clearly articulated transna-
tional public opinion.

LYNCH CH 02.indd   40 10/6/05   9:28:16 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 4

The new media radically transformed the sense of distance among 
Arabs and Muslims, bringing them together in real time and in a com-
mon language alongside intense images and a shared political dis-
course. It has decisively broken the state’s monopoly over information, 
even in repressive states such as Saudi Arabia and Syria (Ghadbian 
200). Ratiba Hadj-Moussa (2003) offers a telling description of the 
process in Algeria: “The national television network is so lacking in 
credibility that the only reliable sources of information about Algeria 
come from outside. . . . The advent of satellite television has created a 
circuit which begins in Algiers, goes back to Paris or London and back 
again to Algiers.”

The emergence of the satellite television networks was necessary, 
but not sufficient, to create an Arab public sphere. It was the political 
arguments within those media that made the difference, not the me-
dia themselves. Long before al-Jazeera, Arabs could tune in to satellite 
television stations replete with Lebanese belly dancing and Egyptian 
television serials. It was not new media alone that created a new pub-
lic sphere—it was al-Jazeera’s prioritization of politics and its remark-
able success in initiating a regionwide public discourse that quickly 
reached an incredibly widespread and diverse audience. In 996 the 
satellite news station Orbit—a Saudi joint venture with the BBC—was 
abruptly shut down by its Saudi patrons after it aired a documentary 
that Saudi authorities deemed offensive. Veterans of this experience, 
many with long professional experience at the BBC, were therefore 
available when al-Jazeera was created in Qatar that same year.

Speaking to an explicitly transnational audience addressed as fel-
low Muslims and fellow Arabs, al-Jazeera quickly moved to the center 
of an emerging Arab public sphere (Miles 2005). Al-Jazeera revolu-
tionized the Arab and Muslim media environment not by offering a 
regional news service, but by adopting an overtly political focus and 
a dramatic new style. Al-Jazeera has been accused by Arab writers of 
being everything from a CIA operation to a Mossad one, from a bin 
Laden outlet to a Saddam apologist, from an agent of Islamism to an 
agent of secularism. Al-Jazeera infuriated much of Arab public opin-
ion by inviting Israeli speakers onto its programs, leading it to be regu-
larly accused of being in the pay of the Mossad or of being an agent of 
“normalization.”

LYNCH CH 02.indd   41 10/6/05   9:28:16 AM



42 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

Market surveys confirm the universal impression of the rapid rise 
of al-Jazeera.7 In Jordanian surveys, those naming al-Jazeera as the 
most reliable source for Arab news grew from 4 percent in 998 to 2 
percent in 999 and to 7 percent in 2000 (among those who owned 
a satellite dish, the numbers are more striking: in 998 25 percent saw 
Jordan TV as most credible for Arab news and 24 percent al-Jazeera; 
in 999 the numbers were 7 percent and 44 percent, and in 2000 they 
were 25 percent to 49.4 percent). Al-Jazeera’s audience increased from 
2.5 percent in 998 to 5 percent in 999 and to 8.2 percent in 2000; 
over the same period, Syrian television saw its audience shrink from 
3.8 percent  to 2.9 percent, while Israeli television went from .3 per-
cent to nothing. Among those who owned a satellite dish, al-Jazeera’s 
audience jumped from 8.9 percent to 42 percent in the same period. 
In 2003 Jordan’s Center for Strategic Studies found that about 35 per-
cent of Jordanians viewed al-Jazeera as the most trusted source for 
Arab and international news—beating Jordan TV in both areas—and 
that al-Jazeera was the second-most trusted source even for domestic 
news.8 Palestinian surveys show similar findings: in September 999, 
5 percent of Palestinians named al-Jazeera as the most-watched satel-
lite television station; 47 percent said the same in February 2000; and 
58 percent in June 2004.9

Al-Jazeera’s coverage of the December 998 Desert Fox bomb-
ing campaign established the station as mandatory Arab viewing. Its 
coverage of the second Palestinian Intifada in 2000 galvanized Arab 
politics even more, with the repeatedly broadcast image of the death 
of young Mohammed al-Dura defining the shared Arab experience of 
the crisis and directly contributing to a resurgence of protest activity.0 
During the furious month of April 2002, as massive Arab street pro-
tests against the Israeli reoccupation of the West Bank rocked every 
Arab capital, al-Jazeera covered both events on the ground and the 
protests with equal vigor, bringing vivid images of the conflict into 
Arab homes, a direct experience without precedent.

Al-Jazeera’s monopoly position could not last, and within a few 
years rivals emerged to produce an intensely competitive and increas-
ingly fragmented market. LBC formed an unusual partnership with 
the newspaper al-Hayat and upgraded the news side of its offerings. 
Abu Dhabi TV set out to capture the “moderate alternative” ground. 

LYNCH CH 02.indd   42 10/6/05   9:28:16 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 43

Almost every Arab country offered official satellite news stations, with 
Egypt particularly active in pushing its local product. Even the United 
States launched its own Arabic language satellite television station, al-
Hurra, in February 2004. As Ibrahim al-Aris puts it, “If al-Jazeera had 
the media market to itself for a period before and after the Afghani-
stan war, now there are many stations. . . . The satellite media map is 
constantly renewing and al-Jazeera no longer has a monopoly even 
though it continues to enjoy a leading position.”2

Perhaps the most intriguing, and most successful, of these chal-
lengers has been the Dubai-based al-Arabiya. In February 2003, with 
300 million in startup money from Saudi Arabia, technologically ad-
vanced facilities taken over from MBC, and a veteran team of broad-
casters, al-Arabiya set out to offer a more moderate (and, of course, 
more deferential to Saudi sensitivities) alternative to al-Jazeera. As its 
first managing director Salah al-Qallab revealingly put it, “We are not 
going to make problems for Arab countries.”3 Al-Arabiya’s vision of 
the Arab media explicitly excluded the kind of open, free dialogue that 
made al-Jazeera a genuine public sphere: “all of al-Arabiya’s interviews 
will be pre-recorded. . . . It seems clear that the station has no inten-
tion of opening such a wide margin for discussion and debate.”4 In 
other words, al-Arabiya’s mission statement suggested an attempt to 
strip the satellite television stations of their public sphere qualities and 
return them to a more conventional news media.

During the Iraq war, nevertheless, al-Arabiya imitated al-Jazeera 
and won some success with a similarly nationalistic approach to the 
news. After the war, Saudi Arabia reigned in al-Arabiya, and appoint-
ed the pro-American former editor of al-Sharq al-Awsat, Abd al-Rah-
man al-Rashed, as its managing director (Shapiro 2005).5 Al-Arabiya 
very self-consciously presented itself as the “moderate” alternative to 
al-Jazeera, with Rashed dismissing the station’s critics as “those with a 
political agenda who were furious to have lost a platform as powerful 
as al-Arabiya,” and describing his station’s niche in these terms:  “We 
attract liberal-minded people. Jazeera attracts fanatics.”6 Al-Arabiya 
set out to avoid using terms such as “martyrdom” or “resistance,” in-
stead adopting the “neutral” vocabulary preferred by American critics 
of the Arab media. In comparison with al-Jazeera, al-Arabiya played 
down the Palestine issue, while devoting a lot of time to covering Iraq, 

LYNCH CH 02.indd   43 10/6/05   9:28:17 AM



44 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

employing a more positive spin in line with American preferences. 
Given al-Jazeera’s poor reputation with Iraqis, many of whom saw it 
as too sympathetic to Saddam’s regime, al-Arabiya gained popularity 
inside Iraq relative to al-Jazeera. Al-Arabiya forged a close relationship 
with interim Prime Minister Iyad Allawi, who appeared frequently on 
the station for interviews and who ran a large number of campaign 
advertisements in January 2005. It ran into problems, even so: several 
of its correspondents were killed by American troops; the Iraqi Gov-
erning Council shut down its operations several times, just as it did 
al-Jazeera’s; and in the fall of 2004 its Baghdad offices were decimated 
by a horrific car bomb.

Al-Arabiya talk shows tended to feature more Saudi and other 
Arab officials—foreign ministers, members of Parliament—and 
fewer independent and critical personalities than the al-Jazeera 
programs. Since al-Arabiya wanted to establish itself as the respon-
sible alternative to al-Jazeera, it made sense to choose officials and 
pro-American voices over outspokenly critical figures. And Arab 
officials who feared and often loathed al-Jazeera as a threat made 
time for al-Arabiya to promote it as a safer version of satellite me-
dia. When President George W. Bush chose to grant interviews to 
the Arab media to contain the damage of the Abu Ghraib scandals, 
he chose al-Arabiya (along with the American station al-Hurra) as 
the outlet. The pressures of market competition can be vividly seen 
in the case of al-Arabiya, however. Over the summer of 2004, for ex-
ample, despite an explicit commitment to avoid sensationalism, al-
Arabiya broadcast numerous hostage videos, just as al-Jazeera had 
done; as managing director Abd al-Rahman al-Rashed explained, 
“there is only one condition for me to stop airing all these video-
tapes, which is that all TV stations in the region agree not to show 
them.”7

Moving in the other direction, al-Manar Television offered a vi-
sion of Arab television as a fairly explicit propaganda machine. Run by 
Hezbollah in Lebanon, al-Manar relied on a steady diet of provocative, 
horrifying images layered in an impenetrable, univocal discourse of 
anti-American, anti-Israeli rhetoric (Jorisch 2004a). Al-Manar made 
no pretence either to objectivity or toward open dialogue, and indeed 
openly scorned the idea of objective journalism. In the summer of 

LYNCH CH 02.indd   44 11/2/05   11:49:39 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 45

2004 France moved to ban al-Manar for its anti-Semitic propagan-
da, while many accused it of inciting anti-Israeli violence. Al-Manar 
reached out to a niche audience, one looking for an explicitly anti-
Israeli or anti-American perspective, rather than competing directly 
with mainstream satellite stations such as al-Jazeera and al-Arabiya. 
The Shia station did surprisingly well even in Sunni areas such as 
Jordan and Palestine, with its fiercely anti-Israel message, although 
this message did not seem to travel well beyond the Levant—a Janu-
ary 2005 market survey found al-Manar with less than  percent of 
the Greater Cairo audience. Its presence in the arena may have forced 
those stations toward a more radical position, however, for fear of los-
ing market share.

A June 2004 survey by Zogby International found that despite 
new competition, al-Jazeera remained the most-watched Arab news 
source overall, with some regional and local variations: it ranked as 
the primary station for 62 percent of Jordanians, 54 percent of Mo-
roccans, 44 percent of Lebanese, 44 percent of Saudis, and 46 per-
cent in the UAE; and the secondary station for (on average) about 20 
percent more in each country. Al-Arabiya was next, averaging about 
7–8 percent in most countries (but 9 percent in the UAE), while 
LBC did well only in Lebanon (29 percent), and Abu Dhabi TV did 
well in Saudi Arabia (22 percent) and the UAE (7 percent). In other 
words, despite the repeated warnings of its impending loss of cred-
ibility or audience, al-Jazeera remained the market leader even as the 
market grew increasingly competitive. A September 2004 survey of 
Saudi television preferences found that 82 percent watched al-Jazeera 
regularly, followed by 75 percent who watched al-Arabiya, 33 percent 
the Saudi al-Ikhbariya, and then a number of stations clustered at 
the bottom with very small audiences.8 In a late 2004 survey of the 
Greater Cairo area, 88.4 percent of households with satellite televi-
sion watched al-Jazeera, followed by al-Arabiya (35. percent), Nile 
News (8.9 percent), CNN (6.6 percent), al-Hurra (4.6 percent), al-
Ikhbariya (3.9 percent), BBC (3. percent), and al-Manar (each with 
0.4 percent).9 Also in late 2004, a survey in Jordan found 72 per-
cent watched al-Jazeera and 54 percent al-Arabiya (only .5 percent 
watched the American station al-Hurra).20 Al-Jazeera remained the 
standard-setter—and was the one station every Arab could assume 

LYNCH CH 02.indd   45 10/6/05   9:28:17 AM



that other Arabs had seen that day—but other stations offered a seri-
ous challenge.

A key development here is that choice in news sources has quickly 
acclimated Arab audiences to the expectation of disagreement. While 
there are certain programs that command loyal audiences—Faisal 
al-Qassem’s “The Opposite Direction,” or the Lebanese reality show 
“Superstar”—for news Arab viewers tend to switch rapidly between 
stations. Arabs watching news in cafes generally surf the satellite tele-
vision offerings, comparing al-Jazeera to CNN, or al-Arabiya to Egyp-
tian state television. Well-versed in the arts of deciphering political 
codes in the authoritarian media, these audiences now excel in com-
paring coverage and analysis and triangulating.

In the aggregate, amid the diverse media of the new Arab pub-
lic sphere, virtually all positions, information, and ideas could be 
found. The new media has not noticeably changed the Arab state’s 
desire to control information, but it has clearly eroded its ability to 
do so. Two examples from Egypt demonstrate this powerfully. In the 
summer of 2004 Mohammed Hassanein Haykal, the Arab world’s 
most famous journalist, began to appear on the fledgling Egyptian 
satellite station Dream, with transcripts of his programs widely dis-
seminated in the press. Haykal quickly ran afoul of the authorities 
by discussing critically the prospects of Gamal Mubarak succeeding 
his father as president, and was summarily banned from the Egyp-
tian media. In response, Haykal signed a blockbuster deal to host a 
program on al-Jazeera, where his views immediately reached more 
Egyptians than on the domestic station (Lynch 2004c).2 Similarly, 
the contrasting media coverage by the Egyptian state media and the 
satellite television stations of the 2004 terrorist attack at Taba could 
hardly be more stark. While al-Arabiya and al-Jazeera covered the 
explosions heavily, on Egyptian television “all the channels had the 
regular stuff going on—a play here, a video clip there—it was like 
this thing wasn’t happening in Egypt. . . . It wasn’t just the horrific 
images emerging from Taba that astounded them, but the seeming 
oblivion to those events being demonstrated by their local channels. 
On channel , a play continued without interruption. On channel 
2, a video clip. Channel 3 was airing an interview, as was channel 4, 
and so on.”22

46 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

LYNCH CH 02.indd   46 10/6/05   9:28:18 AM



Al-Jazeera as the Arab Fox News?

They’re partisan in the same way that Fox TV are partisan and they 
portray themselves as a virtual Arab nation, always seeing things from 
the perspective of the suffering Arab people.

—Abdallah Schleifer23

It benefits al-Jazeera to play to Arab nationalism because that’s their audi-
ence, just like Fox plays to American patriotism, for the exact same reason.

—Lt. Col. Josh Rushing, Control Room24

In the spring of 2004 a University of Maryland team released a report 
demonstrating that viewers of Fox News were far more likely than oth-
ers to believe three demonstrably false things about Iraq: that weapons 
of mass destruction had been found, that ties to al-Qaeda had been 
demonstrated, and that most of international opinion had backed 
the war (Kull 2003). The nakedly partisan Fox approach to the war 
misled its viewers, according to this study, by reinforcing their preju-
dices while shielding them from contradictory information. The word 
choices of Fox news anchors reinforced the discourse preferences of 
the Bush administration. Fox talk shows were dominated by partisan 
Republicans, with opposing views represented either by ineffectual to-
ken liberals or else by extreme-looking leftists, thereby effacing the 
existence of a moderate, centrist opposition to the war. And as this 
approach gained it market share, competitors such as CNN and MS-
NBC began imitating its style of coverage. In short, on first glance the 
profile of Fox News looks remarkably similar to that generally ascribed 
to al-Jazeera.

While useful as a starting point, the comparison of al-Jazeera to 
Fox News does not do justice to al-Jazeera, nor to the Arab public 
sphere as a whole. It does help to highlight some troubling but impor-
tant developments, however. In news coverage, al-Jazeera and the rest 
of the Arab media resembled Fox not only in their patriotic rhetoric 
but also in their overwhelming focus on one side of the conflict to the 
exclusion of the other. Fox focused its coverage on the human experi-
ence of American soldiers—whether in combat or playing soccer with 
Iraqi children—while almost completely ignoring or demonizing the 

The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 47

LYNCH CH 02.indd   47 10/6/05   9:28:18 AM



48 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

Arab “terrorists.” Al-Jazeera similarly focused on the human experi-
ence of Arabs and Iraqis during the war, while explicitly rejecting the 
American frame for the war. It is worth noting, as Yassir Abu Hilala 
points out, that “the correspondents of Fox News say that the army 
kills enemies and that the resistance is terrorists. . . . The Arab media 
do not call the occupiers in Iraq ‘enemies’ or ‘terrorists.’ ”25

It is in the talk shows and in the conception of the public sphere 
where the comparison falls short but points to disturbing trends. Over 
the course of 2002–2003 it was possible to observe a “Fox-ification” of 
al-Jazeera, as an open, diverse, and free public sphere came to be in-
creasingly dominated by hyperpartisan voices and emotional rhetoric. 
One hallmark of the Fox talk shows is that they tend to prefer extreme 
partisans rather than moderates, such that the far left is better repre-
sented than the mainstream of the Democratic Party. This creates a 
misleading sense of the actual distribution of opinions, and reinforces 
the belief of many of its viewers that the “other side” is more radical 
than it really is. The coarsening of rhetoric on al-Jazeera, as well as 
the growing trend toward entrenched positions and bitter accusations 
across partisan lines, follows this logic.

While American guests on al-Jazeera were plentiful, they more of-
ten came from the most conservative sectors of American politics—
the Washington Institute for Near East Policy and the American En-
terprise Institute were far better represented on al-Jazeera than was the 
Brookings Institution or the leftist Institute for Policy Studies. On the 
September , 2004, program to discuss the possibility of a “Dialogue 
of Civilizations,” for example, Yusuf al-Qaradawi was pitted against 
not an American Muslim or an advocate of such a dialogue, but rather 
against the extremely hawkish “terror expert” Steven Emerson. This 
can partly be explained by the reality of a Republican-dominated 
Washington, making conservative views arguably more important for 
Arab viewers to understand, but it still tended to push argument to-
ward extremes at the expense of a rational center.

Still, there are important differences. Where Fox positioned itself 
against a “mainstream media” that was characterized by norms of jour-
nalistic objectivity, al-Jazeera stood against a media tightly controlled 
by repressive Arab states. Where Fox began as an underdog, building a 
partisan audience while chipping away at a centrist mainstream media 

LYNCH CH 02.indd   48 10/6/05   9:28:18 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 49

and at the same time closely cultivating ties with an ascendant Re-
publican party, al-Jazeera established itself as a near-dominant market 
leader independent of the most powerful regimes and state forces and 
then faced competition from numerous new rivals.

Other New Media

Broadcasting and the Internet have revitalized the Arab press. Despite 
continuing high levels of illiteracy, the rapid expansion of mass educa-
tion, combined with the traditionally high value placed on texts in Is-
lamic culture, ensures that these globalizing processes encompass the 
print media as well (Eickelman 2000). As Abdallah Schleifer points 
out, “the first major impact of new satellite technologies upon Arab 
media was in the eighties, not the nineties, and it was the satellited 
daily newspaper, not television” (Schleifer 998).

Newspapers such as al-Hayat, al-Sharq al-Awsat, and al-Quds al-
Arabi, published in London and aimed at a pan-Arab audience, of-
fered an early challenge to state control over information, and glo-
balization has helped these newspapers to overcome their traditional 
difficulty in reaching an audience in the Middle East, which had re-
sulted from their price and from the fact that governments could stop 
them at the border or censor their contents. These papers now circu-
late widely among elites, and most now post their content free online. 
What is more, satellite television news broadcasts routinely read from 
these newspapers, which allows them to reach a far wider audience. 
These papers therefore have a disproportionate impact among influen-
tial Arab elites, and “are a fundamental link between expatriate Arab 
communities . . . and the Arab world itself ” (Alterman 2004: 230–23). 
In an earlier study, I found that 68 percent of the letters to the editor 
published in one newspaper in 200 and 2002 came from Europe or 
the United States (Lynch 2003b: 65).

The circulation and influence of newspapers has declined in recent 
years, as satellite television has emerged as the crucial site of the public 
sphere. Abd al-Aziz al-Khamis, a Saudi editor, claims that the circula-
tion of some papers and magazines has plummeted from hundreds 
of thousands to as low as 2,000, “not because they are forbidden or 

LYNCH CH 02.indd   49 10/6/05   9:28:19 AM



50 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

censored but because nobody will buy them.”26 And, as Ahmed Man-
sour notes, “the Arab press is living through a constant crisis because 
of the narrowing margins of freedom and expression. . . . Not a day 
passes without news of an arrest or trial of a journalist or stopping of 
a newspaper. . . . At a time of a global widening of media freedoms, 
many Arab states are issuing new laws and rules limiting the freedom 
of the press.”27

At the micro-level, mobile phones and text messaging have played 
an important role in changing communication patterns and dissemi-
nation of information. For example, Jordanian activists arranging a 
demonstration against the sanctions on Iraq managed to circumvent 
close scrutiny by state security agencies by “blasting” the location of 
the protest over instant messaging only at the last minute. By the time 
the police reacted, the protestors had already been filmed by al-Jazeera 
and their message broadcast to a wide audience.28

Even before the explosion of satellite television dish ownership, 
videotapes of the most exciting and controversial al-Jazeera programs 
circulated freely to be played on already-ubiquitous VCRs. These mid-
tech communications technologies pose real difficulties for regime con-
trol, given their centrality to business and their widespread integration 
into daily life (Eickelman 200a). Early challenges to the legitimacy of 
the Saudi regime by Islamist dissidents such as Mohammad al-Masa’ri, 
for example, deployed information collected from local sources or from 
Western media, and then used fax machines, and later the Internet and 
email, to distribute information damning to the Saudi regime into the 
kingdom. The Ayatollah Khomeini famously used cassette sermons 
taped abroad to rally and mobilize Islamic protests against the Shah of 
Iran (Mohammadi and Mohammadi 994). As discussed at the end of 
this chapter, cassette tapes of Islamist preachers circulate widely, creat-
ing a distinctive “a distinctive religious public” among a vast, transna-
tional realm of pious Islamists (Hirschkind 200).

The Internet has also emerged as an important site for the new pub-
lic. While its impact is limited by state controls and by very low levels 
of access, it has still been increasingly relevant. Al-Jazeera’s Web site, 
for example, has emerged as one of the single most popular sites on 
the Internet despite being in Arabic. Offering full transcripts of its talk 
shows, viewable news clips and audio, and a wide range of interactive 

LYNCH CH 02.indd   50 10/6/05   9:28:19 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 5

features such as opinion surveys and chat rooms, aljazeera.net plays a 
crucial role in that station’s overall impact. After its 2003 launch, al-
Arabiya similarly put together a state-of-the-art Web site to compete 
with al-Jazeera at that level. That the American-run station al-Hurra 
did not create such a Web site contributed to its general failure to at-
tract significant Arab interest or attention. Blogs (personal weblogs) 
began to make a political impact in 2004–2005, especially in countries 
such as Egypt (the Kefaya movement), Lebanon, Iraq, and Bahrain, 
even if their influence remained limited by language barriers to a very 
small numbers of users. Finally, Internet chat rooms, especially those 
associated with radical Islamism, have attracted increasing attention 
as an important source for information about attitudes in the jihadist 
community, and have also played a role in recruitment for those orga-
nizations (Wright 2004a).

Contrary to widespread expectations about the revolutionary im-
pact of the Internet, Arab states have proven quite adept at developing 
new mechanisms of surveillance and control (Kalathil and Boas 2003). 
Arab governments have used techniques ranging from sophisticated 
censorship regimes to state-controlled Internet service providers and 
proxy servers to highly publicized crackdowns on Internet users to 
intimidate or prevent political uses of the Internet (Kalathil and Boas 
2003; Burkhardt and Older 2003). The Middle East remains one of the 
regions of the world least connected to the Internet—one commonly 
cited statistic indicated only 2 million total Internet users in the Middle 
East out of a total population of more than 220 million—although the 
distribution patterns range widely. One less appreciated route by which 
the Internet has had an impact is that Arab journalists—both print and 
broadcast—now have much greater access to information (Rugh 2004a: 
2–4). During their programs Arab television presenters routinely re-
fer to materials gathered from the Internet, such as opinion polls and 
Western newspaper articles, giving wide audiences indirect access.29

Thinking Through the Arab Public Sphere

It is not enough to say that an Arab public sphere exists. What kind of 
public sphere is it? What kind of impact is it likely to have? What kinds 

LYNCH CH 02.indd   51 10/6/05   9:28:20 AM



of arguments dominate within it? Who are the participants? In chapter 
, I argued that the Arab public sphere represented a kind of enclave, a 
counterpublic largely hidden from the view of dominant publics until 
September  and the Iraq war brought it forcefully to the attention of 
Americans. While the Arab public sphere is unquestionably a transna-
tional one, linking together Arabs across dozens of Arab and Muslim 
states as well as a vast international diaspora, it is not necessarily a 
cosmopolitan public sphere (Kohler 998). Bounded by language and 
by the shared political concerns that defined its participants as Arab, 
this transnational public sphere encouraged a politics of identity and 
of resistance at odds with the normative expectations of the advocates 
of cosmopolitan democracy.

Claims for the radicalizing impact of this new media in the Arab 
context must be set aside conventional arguments that globalizing tele-
vision has the reverse, depoliticizing effect, as a global, market driven 
corporate media induces passivity and consumerist values in its audi-
ences (Bennett 2004). A long-standing critique of the mass media is 
that it tends to demobilize societies, to discourage political action in 
favor of the passive consumption of political information (Gamson 
200). The new Arab media, by contrast, takes an active role in at-
tempting to mobilize mass publics to become politically involved. One 
key difference between the Arab transnational media and generically 
globalizing media is the preexisting collective identity and shared po-
litical interests across Arab state borders. Where a globalized media 
might “exclude much of local politics, citizen activism, public policy 
analysis, and deliberation,” the new Arab satellite stations for the first 
time included exactly those things—with core Arab concerns such as 
Palestine and Iraq standing alongside demands for democratic reform 
as “local issues” (Bennett 2004: 26).

The impact of this new media within the Arab world has arguably 
been unique because of a conjunction of factors. In particular, the pre-
existing transnational political community made it conceivable that a 
politically oriented transnational new media would find a ready audi-
ence. This audience was particularly primed by the relative closure and 
stagnation of domestic publics, and the near absence of meaningful 
domestic democratic politics. Arab audiences have become rapidly 
acclimated to having a genuine choice of engaging, independent me-

52 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

LYNCH CH 02.indd   52 10/6/05   9:28:20 AM



dia and have little to no interest in stodgy, politically controlled state 
broadcasting.

What the new media actually amounts to remains deeply con-
tested. For example, al-Jazeera host Ghassan bin Jadu argues that “the 
satellites feel the pulse of public opinion, and . . . are able to contradict 
what has been asserted in the Arab media for decades.”30 But Kawther 
al-Bashrawi retorts that “this platform for free expression doesn’t ex-
press the truth of what happens on the Arab street or what happens in 
the heart of our society. . . . The masses are beginning to tire of media 
slogans.”3 Shaker Nabulsi, by contrast, accepts that the Arab media 
does roughly convey the sense of the Arab street, but takes this as 
grounds to fiercely denounce both. In this section, I attempt to get a 
handle on these violent political debates by laying out some of the core 
theoretical issues raised by an international public sphere.

A “Weak” International Public Sphere

We are talking here about a news station, not about a political party or 
a national liberation movement. Why do we burden al-Jazeera with the 
functions of the failed movements and failed political parties?

—Mahmoud Shimam, July 200432

While the new Arab public sphere has had strong effects at the level 
of mass attitudes and elite opinion, its structural position is weak. It 
has succeeded at harnessing the attention and participation of a strik-
ing portion of the Arab world, but it remains detached from legiti-
mate policy avenues and unable to translate its consensus into politi-
cal outcomes. Drawing on the wider literature on international public 
spheres, I would describe the Arab situation as a weak international 
public sphere.

International public spheres are generically problematic because 
they are severed from the state (Bohman 200). In Habermas’s ideal 
type (996), the public sphere acts as a conduit to the democratic state, 
which in turn can act effectively on the ideas arrived at through free 
public reason. But the international public sphere has no such direct 
target, no means for translating opinion into policy, rendering it what 

The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 53

LYNCH CH 02.indd   53 10/6/05   9:28:20 AM



54 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

Nancy Fraser (992) has called a “weak public” (Nanz and Steffek 
2004). But “weak” should not be taken to mean that its political sig-
nificance is minimal—only that it lacks these institutionalized mecha-
nisms for affecting policy: a weak public “has moral influence but no 
legally regulated access to political or administrative power. . . . [But] 
the communicative power of a weak public can have profound politi-
cal impact” (Brunkhorst 2002: 677).

The Arab public sphere can mobilize public outrage, pressure lead-
ers to act through ridicule or exposure, shape the strategic incentives 
for rational politicians, and even incite street protests. But it cannot, in 
and of itself, act. It cannot pass laws, declare war, call elections, sever 
diplomatic relations, or lower trade barriers. This structural weakness, 
combined with its manifest power to shape public opinion, defines the 
realm of its political possibility. As Khaled Haroub argues, the new 
public gives Arabs a chance to talk about the reality of the problems of 
the Arab world, but no opportunity to offer any solutions.33 Hence, the 
Arab media can be seen as a catalyst for change, but it would probably 
be an exaggeration to cast them in the lead role as the primary driving 
force for reform. Even the most open and frank and vigorous discus-
sions on the satellite television talk shows, he concludes, can too easily 
remain just remain words in the air.

Put bluntly, if Arabs cannot act on their opinions, then do those 
opinions matter? Will the new public sphere create, as Yusuf Nur 
Awadh fears, “a culture of talk instead of a culture of action”?34 or per-
haps even reduce the prospects of effective political action, by allowing 
people a “safe” outlet for their frustrations and diverting their ener-
gies away from concrete political mobilization? For Arabs, the absence 
of democratic states makes even more urgent the question of who is 
listening to these public arguments. In crucial ways, the Arab public 
sphere is self-referential, constituting a new Arab identity explicitly 
independent of and often critical of Arab states and the official Arab 
order. To what extent can a satellite television station actually claim to 
represent Arab public opinion? Munir Shafiq argues that “the power of 
al-Jazeera comes from its programs and some of its participants, who 
give the people the chance to speak their minds freely on the air. . . . It 
is public opinion that shapes al-Jazeera and not the opposite.”35 Rather 
than directly producing outcomes, the new media has become the pri-

LYNCH CH 02.indd   54 10/6/05   9:28:21 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 55

mary location for Arabs to work out their identity and their interests 
through public argument and debate. As it has risen to prominence 
and it has become a core ingredient of the shared social knowledge 
of all politically aware Arabs—it is not the fact that everyone watches 
al-Jazeera, but rather that everyone knows that everyone else watches 
it, that shapes its strategic centrality.

Self-Conception as a Public

A certain narcissism defines the new Arab public, which is relentlessly 
obsessed with “Arab” issues and with its own importance. This self-
obsession, ironically, may be one of the things that most identifies it 
as a public. Michael Warner writes that publics “exist by virtue of be-
ing addressed” (2003: 67). For Jim Bohman, “a public sphere requires 
not only a social space for communication to an indefinite audience 
but also that diverse members of a society interact in distinctive ways 
and thereby come to regard themselves as a public” (Bohman 999: 
86). By that standard, the question of the existence of an Arab public 
sphere answers itself. There is simply no doubt about the abundance 
of voices that address an Arab public as an Arab public, creating the 
public sphere through this act of address. When Arabs appear on al-
Jazeera, they understand themselves to be speaking as Arabs, to Arabs, 
and about Arab issues. What makes the Arab public a “public,” then, is 
that self-identified Arabs routinely and frequently address and invoke 
it as such, via media that reach the prospective members of the public, 
about matters collectively defined as of common interest.

There is a remarkable amount of reflexive, self-conscious discus-
sion within the Arab public sphere about itself. Al-Jazeera regularly 
airs programs devoted to questioning its own importance, its own 
behavior, its own mistakes. On April 20, 999, for example, Faisal al-
Qassem devoted his program to the Moroccan government’s decision 
to ban his program. On May 23, 2000, Qassem’s program considered 
“Questions about al-Jazeera,” and on October 3, 2000, he inquired 
into “The Arab media and its role in the Intifada” (a question taken up 
again by Ghassan bin Jadu on April 27, 2002). In January 2002, a two-
part special explored “the future of the Arab media.” On June 30, 200, 

LYNCH CH 02.indd   55 10/6/05   9:28:21 AM



56 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

Ghassan bin Jadu’s program focused on “freedom of expression in the 
Arab media.” Bin Jadu, in a December 2, 2003, program about the po-
litical impact of the satellite television stations, modestly concluded 
that “the satellites play a large and influential role in the arena of Arab 
society.”36 An April 2005 program explored “the Arab media and the 
question of Iraq.”37A February 2004 episode of The Opposite Direction 
even took on the politically loaded allegations of Iraqi “oil coupons” 
being used to buy support in the Arab media, including al-Jazeera.38 
And the explosive question of the Arab media’s relationship to al-Qa-
eda, as well as criticism of its coverage of the wars in Afghanistan and 
Iraq, received the attention of multiple programs.

Counterpublics and Hidden Transcripts

A counterpublic maintains at some level, conscious or not, an aware-
ness of its subordinate status. The cultural horizon against which it 
marks itself off is not just a general or wider public but a dominant one. 
And the conflict extends not just to ideas or policy questions but to the 
speech genres and modes of address that constitute the public.

—Michael Warner (2003: 9)

The Arab public sphere has long identified itself as a subordinate, 
dominated counterpublic, struggling against Western hegemony and 
tenaciously resisting pressure to conform from all sides. It has em-
braced this subordinated self-concept even more firmly in the face of 
the increasing attacks by the United States and Arab governments af-
ter 9/. This drives a stubborn assertion of a distinctive Arab identity 
and discourse, and a refusal to “toe the line.” Frustration and resent-
ment at the political and economic stagnation of the region, at West-
ern domination, and at Israeli treatment of the Palestinians permeates 
the public arena. Arabs define their identity in part against this sense 
of subordination and exclusion from a globalizing and universalizing 
Western public.

American policymakers generally failed to appreciate the signifi-
cance of Arab public opinion or to engage with it seriously, and when 
they did take it into account it was only out of fear of overly provoking 

LYNCH CH 02.indd   56 10/6/05   9:28:21 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 57

the so-called Arab street. This meant that from 998 to 200, the new 
Arab public sphere—for all of its dramatic internal publicity—pro-
duced what James Scott (986) has called a “hidden transcript.” The 
Arabs arguing about sanctions on Iraq or about the Palestinian In-
tifada did so knowing that Americans—the powerful—would largely 
not be listening, nor would they be participating.

The Arab public emerged as a counterpublic, self-consciously 
and intentionally challenging the dominant narrative and terms of 
discourse within American and global media. The Arab media con-
sciously rejected a Western standpoint, and took upon itself the man-
date of building Arab identity and political consciousness. More than 
one Arab journalist explained that they proudly took their Arab iden-
tity as a starting point, but that this in no way compromised their pro-
fessionalism. And, they pointed out, American journalists who wore 
American flags on their lapels while reporting the war in Iraq were 
hardly in a position to criticize. Al-Jazeera prided itself on breaking 
the Western monopoly on news coverage, as well as on breaking the 
hegemony of state-dominated media in the region. Its reporting did 
begin from an Arab and Islamic worldview, covering the issues that 
mattered to Arabs and Muslims in a language that spoke to—and over 
time shaped and reinforced—their norms and beliefs. The impact of 
the new media has arguably been most deeply felt in the areas of iden-
tity, a phenomenon of some concern to those hopeful that it might 
instead promote liberal notions of democracy.

The relationship between a subordinate Arab public sphere and an 
American-dominated international public sphere suggests an analy-
sis in terms of domination and resistance rather than dialogue. The 
conflicting demands of these multiple publics—the need to appear 
pro-American on CNN and Arabist on al-Jazeera—contributes great-
ly to the profound hypocrisy that has been so devastating to public 
discourse and legitimacy in Arab politics. Dependence on American 
power did not eliminate the Arabist discourse, but rather drove it 
underground and separated it forcefully from political practice. This 
generated a rich Arabist hidden transcript, an alternative, coherent, 
widely shared interpretation of political structures and relations that 
could not be openly aired or translated into practice because of the 
realities of weakness and subordination.

LYNCH CH 02.indd   57 10/6/05   9:28:22 AM



58 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

While the public transcript defines the mainstream of acceptable 
political debate among the elite, among themselves the subordinat-
ed talk about issues in very different ways. These hidden transcripts 
constitute entirely different understandings of power relations, moral 
values, and political interests. Much of what are seen as “conspiracy 
theories” fit within this general type of hidden transcript, thriving 
within a perspective of powerlessness combined with radical mistrust 
of official voices. It should not be surprising when Arab speakers aim 
for precisely the areas most likely to outrage the powerful—whether 
anti-Semitic slanders, assaults on Western ideals of democracy, or dra-
matic accusations about murdered Iraqi babies.

The transcript was not hidden from Arabs, obviously—indeed, 
the remarkable impact of the new Arab public sphere rested upon its 
bringing previously private political debates into the glaring light of 
publicity. What kept it hidden was that the dominant power, the Unit-
ed States, largely ignored this transcript prior to September , which 
allowed Arabs to carry on their public arguments largely without con-
cern for American views or objections. One consequence of September 
 has been an end to this insulation. Hearing does not mean compre-
hension, however. When Americans heard Osama bin Laden for the 
first time, most found his rhetoric literally incomprehensible—laden 
with symbolism, history, assumptions, and references that resonated 
within Islamic public spheres but were totally alien to the American 
public. Those first Western sightings of the Arab public sphere pro-
duced breathless reports on “anti-Americanism,” seemingly irrational 
“conspiracy theories,” and “cultural hostility.” Statements and political 
rhetoric that made perfect sense in one public sphere, tapping into well-
established motifs and languages, seemed literally incomprehensible in 
others. Arabs could not comprehend how Americans could see them-
selves as innocents in the Middle East; Americans could not fathom 
why some Arabs considered the United States a legitimate target.

When Arabs heard American arguments for invading Iraq, they 
could not help but interpret them through a powerful narrative of 
Iraqi suffering. As competing narratives about Iraq consolidated, this 
problem of unintended exposure tended to exacerbate misunder-
standing and conflict. Incompatible frames of reference render action 
within one discourse literally incomprehensible to the other. Words 

LYNCH CH 02.indd   58 10/6/05   9:28:22 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 59

that resonated with an American public conditioned to hate and fear 
Saddam Hussein grated upon an Arab public that had for half a de-
cade been more focused on Iraqi suffering and American unilateral-
ism. The atrocities of September  can be seen as the violent erup-
tion of this hidden transcript: not in the sense that al-Qaeda spoke 
for mainstream public opinion, but that bin Laden’s self-presentation 
deliberately invoked the core themes of that public opinion in a bid to 
win Arab and Muslim popular support.

The October 2000 “airplanes challenge” to the Iraq sanctions offers 
another, less traumatic, example of an eruption of the Arab hidden 
transcript into the public realm. Since 99 there had been almost uni-
versal adherence to a ban on civilian air travel to Baghdad. After an 
initial Russian and French probe had revealed the lack of international 
support for enforcing the flight ban, Jordan became the first Arab state 
to send in a flight. In the euphoric atmosphere that followed, virtually 
all Arabs celebrated, in a raw outpouring of joy, this open defiance of 
the sanctions regime. This emotion should not conceal the strategic 
dynamics of this episode, the cascade it set in effect, or its relation to 
the high politics of the Security Council. Still, it was both the act and 
the highly public celebration of the act that established its political im-
portance. The airplanes challenge represented a “public refusal, in the 
teeth of power, to produce the words, gestures, and other signs of nor-
mative compliance. . . . When a practical failure to comply is joined 
with a pointed, public refusal it constitutes a throwing down of the 
gauntlet, a symbolic declaration of war” (Scott 986: 203). Sending a 
civilian flight to Baghdad in open defiance of the United States, and es-
caping punishment, offered a rare sense of power, of liberation, of joy. 
One of the key dynamics this book sets out to capture is this symbolic 
battle, the interaction between strategy and rhetoric, between legiti-
macy and power. And it is in the hidden transcript, the coherent, vivid 
worldview constructed in these subordinate public spheres, where this 
alternative legitimacy is publicly constructed and measured.

Greater attention to the subordinate public by the powerful, as with 
the American discovery of the Arab media after 9/, could be posi-
tive or negative. Following Habermas, I would argue that such a direct 
engagement and mutual awareness is absolutely necessary to reconcile 
Arab and American worldviews, and thus to make rational dialogue 

LYNCH CH 02.indd   59 10/6/05   9:28:22 AM



60 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

possible (Lynch 2002a, 2005). Greater interaction could also drive 
greater clash and conflict, of course, particularly when the powerful 
shows little interest in understanding the arguments of the weak. Ei-
ther way, there is no question that from September , 200, to the 
present the two public spheres have intersected and interacted in ways 
which they never had before. Surveillance, engagement, monitoring, 
pressure, and some tentative steps to dialogue directly challenged the 
Arab public sphere’s enclosed nature. This generated even greater re-
sistance among Arabs accustomed to arguing among themselves—an-
ger, resentment at the intrusion on this enclave of Arabist argument. 
But it also empowered voices who had been either disenchanted with 
the conformities of the Arabist public sphere—the pro-American lib-
erals, the secularists—as well as the losers in the Arabist debate, such 
as Kuwaitis and the Iraqi opposition.

Civility and the Quality of Public Discourse

Even those who admit the political significance of the new Arab media 
often object that the content and quality of Arab political discourse fall 
far short of Habermas’s ideal of rational discourse. Arab critics have re-
lentlessly attacked the rhetorical style of Arab political discourse. Mo-
hammed Abed al-Jabiri’s Arab Political Discourse and The Formation 
of Arab Reason, like Burhan Ghalyoun’s Assassination of the Mind and 
other critical works, suggest the evolution over centuries of a deeply 
constitutive mentality that prejudices Arabs against rational-critical 
discourse. Arab thinkers, particularly those in exile through the 980s, 
were brutal in their own dissection of Arab political discourse. Fouad 
Ajami’s The Arab Predicament (99) and Dream Palace of the Arabs 
(999) dissected the pathologies of Arab political discourse, while 
Kanan Makiya’s Cruelty and Silence (995) bitterly traced the failures 
of Arab intellectuals to respond to Iraqi tyranny. Edward Said, from 
the opposite side of the political spectrum, routinely denounced the 
cowardice and opportunism of Arab intellectuals and the poverty of 
Arab discourse. And Asad Abu Khalil witheringly observes that “opin-
ion in my country is bought and sold . . . [or] is for rent. . . . There is a 
sickness which ravages the body of the Arab press and Arab media.”39

LYNCH CH 02.indd   60 10/6/05   9:28:23 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 6

Such Arab critics, no less than their Western counterparts, bemoan 
the deficiencies of Arab political discourse, with its confrontational 
clashes of rigid ideologies and avoidance of self-criticism. The corro-
sive impact of decades of state pressures, censorship, and self-censor-
ship should not be dismissed, but such caution should not deny to new 
generations the potential to fight against and transcend these legacies.

Americans most often object to the content and political orienta-
tions of Arab public discourse, along with the graphic and allegedly 
biased presentation of news. A particularly potent criticism focuses 
on the anti-Semitic content of the media, a concern amply supported 
by examples of hateful and stereotypically anti-Semitic images and 
arguments.40 That such offensive imagery and rhetoric can be found 
throughout the Arab media is undeniable. But it is quite striking that 
such anti-Semitic discourse appeared far more frequently within the 
government-controlled media of Saudi Arabia and Egypt and in the 
tabloid press than in the elite Arab public sphere, however. Of the 976 
al-Jazeera talk shows in my primary database, for example, there are 
only a handful that sound explicitly anti-Semitic themes: a February 
3, 999, No Limits episode on “World Zionism”; a September 3, 2000, 
No Limits program discussing David Irving’s views on the truth of the 
Holocaust; an October 0, 2000, episode of The Opposite Direction de-
voted to similarities between Nazis and Zionists; a March 9, 2002, No 
Limits focused on the Protocols of the Elders of Zion. These were the 
exception rather than the rule, however. In the fall of 2002, Western 
and Israeli charges of anti-Semitism in the Arab media over the airing 
of a television serial based on the Protocols of the Elders of Zion on 
Egyptian television sparked serious discussion on al-Jazeera.4

In the quest for authenticity and identity, argue some Arab crit-
ics, the Arab public sphere valorizes authoritarian modes of discourse, 
celebrating the power of the state or the glories of the past. Progressive 
Arab critics fear that unleashing the Arab public will actually push, 
then, to more conservative political outcomes under the pressures of 
the tyrannies of the mob. Barry Rubin’s dismissal of al-Jazeera as “criti-
cal of the incumbent dictators, but [wanting] to replace them with even 
more extreme dictatorial regimes” is unfair and simplistic, but does 
capture some of these fears (Rubin 2002: 259). The affinity between 
right-wing neopopulism and the mass media has been frequently not-

LYNCH CH 02.indd   61 10/6/05   9:28:23 AM



62 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

ed (Calhoun 988). By appealing directly to the masses in the name of 
a shared identity, and by attacking existing political systems as corrupt 
and useless, the new Arab media might structurally empower these 
populist forces rather than more liberal ones. Hazem Saghiyeh (2004) 
fears that “whereas newspapers were born, a century ago, as part of a 
wider project to modernise the Arabs, satellite television stations fun-
damentally seek to defend them, reinforce their prejudices, and tell 
them that they are right whatever they do.”

The quality of debate on the talk shows reinforces these concerns 
(Fandy 2000: 387–389). The Kuwaiti critic Ahmed al-Rubai argues that 
“the rivalry between the Arab satellites leads to extremism. . . . Wheth-
er in the issue of sex or in the issue of pop songs, or in dialogues, 
there is no meaning to it and no goal other than sensationalism.”42 
Al-Jazeera host Mohammed Krishan admits that “the long absence of 
dialogue makes it more conflictual at first. . . . Over time I think that 
we will be able to raise the traditions of dialogue.”43 Some Arabs at-
tacked the new media for intensifying Arab conflicts. As the Egyptian 
analyst Mohammed Bakri argued in response to al-Jazeera’s coverage 
of the Palestinian uprising, “al-Jazeera is playing a role with Arab con-
tradictions that is not in the interest of a common Arab goal. . . . To the 
contrary, the station has raised doubts about Egyptian nationalism, 
accuses some of treason. . . . It allows Israelis into our house. . . . This 
serves Israel’s goals. Israel wants to break the psychological wall.”44 
Naif Karim, chair of the governing council of al-Manar, says: “There 
are very few stations that really deal with the issues of the Arab citizen 
and the Arab street and try to exert a positive influence far from in-
tensifying the internal predicament of the Arab world and inflaming 
[its] internal problems.”45 Even al-Jazeera’s defenders have worried of 
a development away from what might be called the CNN effect—im-
mediate, objective news coverage of regional and world events—into 
something more like a “Fox effect”—politically partisan coverage, loud 
voices, and a preference for opinion over news—the spread of which 
may prove detrimental to critical public reason (see chapter 6).

Jon Alterman suggests that as the years moved on, the tone of the al-
Jazeera arguments grew coarser, angrier, and more confrontational and 
began to reinforce rather than to break down old ways of thinking: “In-
stead of a voice for change and political courage, the TV stations and 

LYNCH CH 02.indd   62 10/6/05   9:28:23 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 63

newspapers too often play to the galleries, legitimizing harebrained 
ideas and coarsening public debate.”46 Discourse became more defen-
sive, more about resistance than about hopes for progressive change. 
While the same topics often reappeared—human rights, reform de-
mands, democracy—the tone of the arguments was more bitter, more 
frustrated, and uglier. The United States increasingly became a central 
topic of debate, with programs such as “American plans for hegemony 
over the world” (No Limits, February 3, 2002), “America: What for it 
and what against it?” (Opposite Direction, July 5, 2003), “possibilities 
for resisting America” (Opposite Direction, September 2, 2003), and—
most bluntly—“The American enemy” (Opposite Direction, June 2, 
200). At the same time, al-Jazeera covered American politics exten-
sively, especially during the 2004 election campaign, and aired large 
numbers of speeches and press conferences by American officials.

Arab states often leveled accusations of a lack of professionalism on 
the part of al-Jazeera. This accusation must be read in the context of the 
norms of Arab journalism, and within the context of the determina-
tion of Arab states to maintain control over the public realm. Precisely 
because the satellite stations insisted on pushing the boundaries of de-
bate, they inevitably violated the “red lines” that typically governed 
public discourse in Arab countries. Professionalism too often was a 
code word for political compliance. The Arab Broadcasting Union, 
for example, refused al-Jazeera’s application while happily accredit-
ing television stations that broadcast little but near pornography. Thus 
there did exist both true unprofessionalism and attempts by states to 
dismiss as unprofessionalism real attempts to push the boundaries of 
acceptable public discourse. As Wahid Abd al-Majid put it, many of al-
Jazeera’s problems came not from its free-spirited arguments but sim-
ply from sloppy or biased journalism—a charge al-Jazeera’s journalists 
themselves fiercely reject (Miles 2005).47 Mohammed al-Rumayhi, a 
fierce Kuwaiti critic of Saddam Hussein, dismissed Arab coverage of 
the 2003 Iraq war as being “closer to ‘desire’ than to ‘reality.’ ”48

The Arab states have often viewed this new media as a threat. Al-
most every state has harassed or shut down the bureaus of indepen-
dent satellite stations, banned circulation of independent newspapers, 
or arrested independent journalists. Even relatively liberal Lebanon 
in January 997 introduced laws featuring prior censorship of news 

LYNCH CH 02.indd   63 10/6/05   9:28:24 AM



64 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

programmes and authorizing the blocking of “the transmission of any 
news or political item affecting state security,” while Jordan issued a 
series of ever more restrictive media laws in the late 990s (Sreberny 
200; Lucas 2003). When pro-Iraqi advocates managed to organize a 
rally outside the Iraqi embassy in Jordan, for example, the al-Jazeera 
cameraman was the first target of Jordanian security forces—the Jor-
danian government did not want to project an image of instability—or 
a pro-Iraqi image—or to attract undue attention to its repression of 
the rally (Schwedler 2003). In October 2002 the Gulf Cooperation 
Council passed a resolution boycotting al-Jazeera for “insulting” the 
Gulf. As Abd al-Aziz al-Khamis, a Saudi journalist, explained, “they 
are really afraid of [the satellites] . . . [because] they do not want real 
dialogue in Gulf societies. . . . Some of them want to stop free media in 
the Arab world from broadcasting controversy and dialogue. . . . They 
want no controversy and no dialogue and no discussion of events.”49

Material Foundations

The greater scandal will be in the oil coupons program and the names 
of those who benefited from it. . . . Iraqi and Arab citizens must know 
the motivations of those party leaders who went on satellite television 
defending the tyrant, and of those delegations that went to Baghdad in 
the name of solidarity with the Iraqi people and against the blockade.

—Ahmed al-Rubai50

For many observers, the Arab media’s biases in the Iraqi issue can be 
explained simply: “Scores of journalists throughout the Arab world and 
Europe were on Saddam Hussein’s payroll” (Hayes 2004). This position 
was reinforced when Ahmed Chalabi’s INC produced documents that 
allegedly showed vast payments from Saddam Hussein to Arab poli-
ticians and journalists over the past decade (Miles 2005). One attack 
against al-Jazeera involved documents alleging that station director 
Mohammed Jassem al-Ali had been on the Iraqi payroll and lead to his 
removal from his position in May 2003 (without admission of guilt).5  

An Iraqi newspaper, al-Mada, ran documents claiming proof that bil-
lions of dollars in lucrative oil vouchers had been distributed to a wide 

LYNCH CH 02.indd   64 10/6/05   9:28:24 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 65

range of people across the Arab world, including journalists and politi-
cians, with the Saudi-owned newspaper al-Sharq al-Awsat taking a par-
ticularly hard line against the Qatar-based station. Others attempted to 
prove, rather less convincingly, that the popular talk show host Faisal 
al-Qassem had relations with the Iraqi regime. In December 2004 the 
American satellite station al-Hurra broadcast a videotape allegedly 
showing al-Jazeera officials meeting with Uday Hussein.52 But even 
those tapes were inconclusive at best: an obsequious meeting between 
al-Ali and Uday Hussein, which proved only that al-Jazeera hoped for 
access to cover events inside of Iraq; a similarly fawning encounter 
with a Syrian journalist who had no association with al-Jazeera; and 
an oblique reference to Iraqi approval of the hiring of Ahmed Man-
sour, a very popular and effective interviewer who would have been a 
desirable hire for almost any television station.53 But the transparently 
political motivations behind these revelations made them difficult to 
evaluate. For the Iraqi opposition, in particular, these allegations—and 
the INC search for incriminating documents in the Iraqi archives after 
the war—were a crucial part of an ongoing campaign against the Arab 
media that will be described in detail in later chapters.54

There is little doubt Saddam’s regime used financial inducements to 
influence Arab media coverage over the years, such as in alleged vast 
payments to Jordanian journalists.55 At the same time, the influence 
of material foundations on the Arab public sphere go well beyond al-
leged Iraqi payments. By far the largest owner and financier of Arab 
print and broadcast media has always been Saudi Arabia, while other 
wealthy Gulf states such as Kuwait and Qatar have been widely active. 
Saudi ownership of the print and broadcast media (including al-Ara-
biya and MBC) is overwhelming, while the centrality of the Saudi mar-
ket for most Arab advertisers gives it even greater indirect influence 
over media content. The Saudi owners of al-Arabiya replaced its man-
agement in early 2004 despite its success in competing with al-Jazeera, 
putting in a more pro-American editorial team even at the risk of los-
ing market share. Al-Hayat and al-Sharq al-Awsat are owned by Saudi 
princes, while most Arab satellite television stations are owned by gov-
ernments. Prominent independent commentators were often offered 
lucrative columns in Saudi-owned publications as a way of influencing 
their positions. In January 2005 a London court heard evidence that 

LYNCH CH 02.indd   65 10/6/05   9:28:24 AM



66 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

al-Zaman, a major Iraqi opposition newspaper published by Saad Baz-
zaz, had begun with major Saudi financial support.56

Patronage clearly affected the content of particular media outlets. 
While their editorial lines and approaches differed dramatically from 
the traditional Arab media, none of the major stations was completely 
independent of state support. Al-Jazeera remains dependent on Qatari 
finances, as major advertisers steer clear for fear of offending Saudi or 
other Gulf markets. Saudi-owned publications and media consistently 
avoided touching on sensitive domestic topics in Saudi Arabia, just 
as al-Jazeera avoided dealing with internal Qatari politics. Even the 
few “independent” outlets, such as London’s Arabist al-Quds al-Arabi, 
raise other suspicions.57 Still, the diversity of the emerging media mar-
ket mitigated against this problem. By watching and reading a variety 
of sources, as many participants did in the new Arab public, a gener-
ally rounded picture could be found.

Public Opinion Polls?

After the launch of the American Arabic-language satellite station al-
Hurra, station director Muwafac Harb said that the reaction of Arab 
audiences would not be known until systematic opinion surveys had 
been conducted: “We go for scientific research. If [Egyptian commen-
tator] Mustafa Bakri writes a piece, that is not a reaction.”58 This pref-
erence for public opinion surveys over public rhetoric is a common, 
and powerful, alternative conception of public opinion.

For many analysts, the absence of public opinion polls makes it 
pointless even to discuss Arab public opinion. From this perspective, 
the media—controlled by states and dominated by a compromised, 
unrepresentative intelligentsia—offers a distorted and controlled im-
age of Arab opinion. State censorship and omnipresent security ser-
vices intimidate independent voices. Where public opinion polling 
does exist, real questions arise as to the reliability and significance of 
its findings. Do questions posed to Iraqis in the aftermath of Saddam’s 
regime and the American war genuinely capture authentic prefer-
ences? Are respondents offering “authentic” views or those they want 
their American interviewers to hear?

LYNCH CH 02.indd   66 10/6/05   9:28:25 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 67

Public opinion polling has become far more common in recent 
years, however. Highly publicized cross-national polls in the Arab 
world by Zogby International, the Pew Foundation, and the Gallup 
Organization have shattered this conventional wisdom and have of-
fered invaluable snapshots of mass attitudes (Tessler 2003). The Center 
for Strategic Studies at the University of Jordan established a public 
opinion unit in the early 990s that runs both topical polls and an an-
nual “Democracy in Jordan” survey. Jordanian governments had be-
gun using private opinion surveys as early as 989, when then–Prime 
Minister Sharif Zayd bin Shakir wanted to know how the kingdom’s 
first elections would turn out. According to Mustafa Hamarneh, Abd 
al-Karim Kabariti’s government (996–997) extensively polled Jorda-
nian opinion, using private polls to help shape foreign policy, econom-
ic policy, electoral maps, and even local initiatives.59 The al-Ahram 
Center in Cairo began public opinion polling in Egypt in 998.60 Iraq, 
under American administration, has been heavily surveyed, with polls 
carried out by the CPA, international agencies, and local Iraqi research 
centers. In the spring of 2004 the Saudi regime released a poll con-
ducted the previous fall that demonstrated the growing popular appeal 
of al-Qaeda in the kingdom along with wide support for a change in 
policy. The poll was far more striking for the admission that the Saudi 
government carried out such surveys than for its findings.6

When published, these polls have often set off important public de-
bates about sensitive issues, such as when a joint Jordanian-Palestin-
ian poll explored the question of relations between the two groups. 
Mustafa Hamarneh, director of Jordan’s Center for Strategic Studies, 
for example, was dismissed from his position after a survey found dra-
matically higher levels of unemployment than claimed by the govern-
ment.62 Another poll by the center showing that hardly anyone read 
many prominent columnists infuriated the humiliated pundits. Khalil 
Shikaki, director of the Palestinian Center for Research and Studies 
in Nablus, was harassed by an angry mob after publishing a poll that 
showed wider willingness to accept a compromise on the right of re-
turn than most had asserted (Umansky 2004). Tharya al-Shahri argues 
that many Arab journalists dislike public opinion surveys in the Arab 
context because they see them as easily manipulated and lacking ob-
jectivity, while states fear that they will undermine their legitimacy. 

LYNCH CH 02.indd   67 10/6/05   9:28:25 AM



68 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

But, al-Shahri notes, opinion surveys do have the virtue of “empower-
ing those who fear to speak out . . . [and thus] breaking the ability of 
extremists to claim that they represent the majority.”63

Even in more propitious conditions, critics have identified systematic 
distortions introduced by public opinion polling (Bourdieu 979; Herbst 
993; Lewis 200). Such polls privilege the relatively uninformed—and 
often lightly held—opinions of a mass of people, while downplaying the 
opinions of motivated and better-informed activists. From this perspec-
tive, the absence of public opinion surveys might carry the unintended 
but real benefit of empowering the more engaged and politically mo-
tivated members of society over their more apathetic counterparts. I 
make a somewhat different argument in this book. To a remarkable ex-
tent, public opinion polls in the Arab world have tracked the public dis-
course in the new media. Rather than undermining the public sphere, 
or undermining its representative claims, public opinion surveys have 
powerfully reinforced the public sphere’s influence. The findings of the 
Pew Global Attitudes survey of 2003 offered nothing new with respect 
to the fundamental trajectory of growing public hostility to the United 
States reported by area specialists. But only when the Pew survey put 
numbers on these trends was it taken seriously by the mainstream me-
dia, foreign policy think tanks, and the American government.

As I argue below, the convergence of the new media and mass atti-
tudes is partly explained by the impact of news coverage and the wide-
ly viewed talk shows. But on a deeper level, the new public sphere has 
had an enormous effect in shaping the underlying narrative structur-
ing how the Arab public understands events: the context, the stakes, 
the storyline, and their own identity.

Public Spheres and Political Strategies

Debates over Iraq or the war on terror often invoked a fear of—mixed 
with a contemptuous but wary dismissal of—the so-called Arab street 
(Lynch 2003b; Bayat 2003). In crude forms, these arguments revolved 
around whether the Arab masses would rise up in furious anger over a 
particular action and threaten friendly regimes; in more sophisticated 
forms, they asked whether rising anger and frustration would increase 

LYNCH CH 02.indd   68 10/6/05   9:28:26 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 69

receptivity to radical appeals such as bin Laden’s, which might provoke 
future terrorism. In both cases, the only “value” of Arab opinion lay in 
its potential for violence. Because Arab leaders can generally ignore 
or repress public dissent, many assume that Arab public opinion does 
not matter. But, as Shibley Telhami has pointed out, “Arab leaders act 
as though Arab public opinion matters” (993: 439).

Realists remain justifiably skeptical: Arab states remain dominant 
and no regimes have been overthrown, and Arab governments have 
resisted popular pressure to act against Israel or to oppose the Ameri-
can invasion of Iraq. While the new public might have some relevance 
for domestic political struggles, the impact on major foreign policy 
issues seems more dubious. Burhan Ghalyoun argues that “there are 
no regimes today which pay attention to public opinion”; today’s re-
gimes, he argues, are “willing to engage in dialogues with the United 
States, with Europe, even with Israel—with anyone except with their 
own people.”64

How, then, does public opinion matter? I suggest three ways in 
which the new Arab public sphere affects international politics: by 
changing the strategic calculations of rational politicians, by shaping 
worldviews, and by transforming identities. The bottom line is that 
while no Arab regime was forced to change its position toward Iraq by 
a mobilized public, every Arab regime formulated its policies within a 
set of assumptions, ideas, and beliefs that were conclusively shaped by 
the new public sphere. Even those who doubt the direct influence of 
Arab opinion on state policies tacitly admit its longer-term constitutive 
power. Concern over anti-Semitic and anti-American rhetoric in the 
Egyptian media, for example, only makes sense given the belief that 
such language poisons the background beliefs held by Egyptians, and 
that ultimately this matters. The Bush administration has argued with 
escalating regularity that anti-American Arab television has spurred 
violence, terrorism, and anti-Americanism in the region. But if it can 
matter in this pernicious way, then it must also potentially matter in 
other, more positive ways.

The emergence of the new Arab public sphere empowered a new 
kind of Arabism, one far more concrete and grounded in directly felt 
shared identity and interests than in the past. The new Arab public 
set the agenda for public debate across Arab countries, an agenda 

LYNCH CH 02.indd   69 10/6/05   9:28:26 AM



70 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

dominated by issues defined as core shared Arab concerns: Palestine, 
Iraq, and political reform. All Arabs—leaders and ordinary citizens 
alike—were forced to adapt to this agenda. The limitations of state re-
sponsiveness to the public sphere continued to frustrate critics such 
as Ragheda Dergham: “Most Arab leaders have picked up elements of 
this consensus and started playing with them to serve ulterior objec-
tives. . . . The initiatives they come up with should not be designed 
merely to contain public feelings but to reflect them.”65 Still, it seems 
accurate to say that “Arabs have increasingly engaged in . . . discus-
sions throughout the region that have served to shape government 
opinion instead of merely being shaped by it.”66

My argument assumes that Arab regimes are strategic, rational, and 
not particularly motivated by Arabist convictions or ideals. They do, 
however, wish to win in a game whose stakes, rules, and meanings 
are increasingly driven by the new public sphere. As the transnational 
media gained prominence in the ways described above, these public 
debates increasingly established the background, “taken-for-granted” 
conventional wisdom of politics. Even the most self-interested, pow-
er-seeking Arab leader must engage with these broadly defined Arab 
interests in order to generate power. Arab states typically attempt to 
assert Arab leadership through demonstrations of effective support 
for popular causes. Opposition figures also often attempt to compen-
sate for their lack of conventional political opportunities by leveraging 
this consensus. Seeking power therefore requires careful attention to 
trends in Arab opinion. When the perceived Arab public consensus 
shifts, rational leaders who wish to be politically successful must re-
spond. If it were true that Arab states alone shape the content of this 
public consensus, then Arab public spheres might be dismissed as ir-
relevant, but the Iraq case demonstrates clearly that the Arab consen-
sus develops independently of the preferences of states.

States competed to position themselves relative to this consensus, 
regardless of their “real” preferences, for both principled and prag-
matic reasons. They did so not only because of a fear of an explosion 
of “the street”—they did so because this was the best way to “win” in 
Arab politics: by successfully defining self-interest in terms of Arab 
identity and collective interests. Their rhetoric, in turn, shaped the ex-
pected political payoffs of different concrete policy choices.

LYNCH CH 02.indd   70 10/6/05   9:28:26 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 7

The public sphere therefore established expectations about the 
normative payoffs within which strategic actors maneuvered. In the 
case of Iraq, this meant adapting to a powerful public consensus on 
the need to alleviate the suffering of the Iraqi people. As documented 
in chapters 3 and 4, a flood of newspaper articles, television broad-
casts, consciousness-raising campaigns, documentary films, and per-
sonal encounters with Iraqis shaped the perceptions of most Arabs. 
Beginning in January 999, for example, the United States and United 
Kingdom maintained a steady bombing campaign against Iraq, to put 
pressure on the Iraqi military while remaining below the threshold 
of media attention. In the Western media, this strategy almost com-
pletely succeeded, as even attentive followers of the American media 
had little idea of the extent of this ongoing military action. In the Arab 
public sphere, however, this bombing campaign was a daily front page 
story, highlighted on al-Jazeera newscasts and featured in daily politi-
cal discourse, generating the inescapable sense of ongoing American 
aggression against Iraq.

It is not the impact of a single story or a single event, but rather the 
impact of a constant stream of converging information from multiple 
sources that builds the conventional wisdom of society. Televised im-
ages of starving Iraqi children influenced Arab audiences, just as im-
ages of Kosovar refugees or starving Ethiopians galvanized Americans. 
Once the humanitarian crisis was introduced into the public sphere, 
the politics of the Iraq sanctions became a framing contest, a public 
argument to establish the conventional wisdom about the reality of 
the humanitarian problem in Iraq, the attribution of blame for that 
problem, and the appropriate response.

The key point here is that these public arguments have a constitu-
tive impact even if leaders engage with them only strategically. The 
public consensus shaped expectations about what kinds of arguments 
would be positively received, and about what other actors were likely 
to do. This argument rests on a theoretical proposition drawn from so-
cial psychology literature: actors at least in part form their preferences 
and their expectations by surveying the cues in the discursive environ-
ment about how many others support a position, the costs of support-
ing that position, and the identity of those supporting each position 
(Schuessler 2000). Rhetoric serves as an indicator of how actors expect 

LYNCH CH 02.indd   71 10/6/05   9:28:27 AM



72 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

to be rewarded (or punished) for particular positions. The response 
of other actors provides information about how accurately actors 
have judged this background consensus, providing crucial informa-
tion for all actors in evaluating this social environment. By speaking 
out against the sanctions the UAE, for example, came to be viewed 
as brave and authentically Arab, while the Arabist public increasingly 
vilified Kuwait as selfish and vindictive; all others learned from this 
experience. These cues about the social environment—the perception 
of consensus—then shapes the subsequent strategies of all actors, cre-
ating an ongoing recursive process of self-fulfilling dynamics. Siding 
with the perceived consensus offers “an enhanced public image in the 
eyes of others, who will be led to think better of them because of their 
publicly declared affiliation” (Mutz 998: 209). In other words, Arabs 
in part came to oppose the sanctions because the signals in the media 
suggested that this is what all “good Arabs” believed.

Confusion about the strategic logic of public rhetoric abounds. For 
example, American leaders consistently argued that Arab leaders op-
pose their policies towards Iraq in public but are much more accom-
modating in private. Arab states faced with strong public pressure to 
support Iraq and strong private American pressure to support con-
tainment used “two voices,” as they were “forced to resort to misrep-
resenting their private and public views.”67 The assumption that the 
privately expressed preference is more authentic than the public, and 
therefore will serve as a more reliable guide to behavior, is almost cer-
tainly wrong. If actors formulate their policies with an eye toward their 
beliefs about the beliefs of others, then they are more likely to follow 
their public than their private preferences absent some change in the 
public consensus. When Gerhard Schroeder rescued his 2002 reelec-
tion campaign by taking a strong position against war with Iraq, it told 
us little about Schroeder’s private preferences, but quite a bit about how 
he perceives German public opinion on the subject. Given their consis-
tent need to read public opinion to seek political advantage, then, what 
leaders say in public may be a more reliable guide to how they will act 
than what they say in private. This is the mistake made by U.S. Vice 
President Dick Cheney in March 2002, when he expected that Arab 
leaders would live up to the private opinions against Iraq rather than 
their public statements. Instead, he was met with a universal public 

LYNCH CH 02.indd   72 10/6/05   9:28:27 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 73

rejection of the American position, as each Arab leader asserted in the 
clearest possible terms that they did in fact mean what they said.

The Arab Street?

The Arab street is dead. . . . It raised the banner of every lost or failed 
cause. It supported the dictatorship at home. . . . It was run by the au-
thority’s remote control. . . . It called for freedom but did not stand up 
for it when it was slaughtered right before its eyes. . . . We heard much 
talk but no action. . . . One million Americans, a million Britons, and 
other millions demonstrated against the war on Iraq. The Arab street 
still slept. How would it move when it is dead?

—Jihad al-Khazen, al-Hayat, December 27, 2004

Faced with the refusal of Arab states to take more than symbolic mea-
sures in support of the Palestinians even in the face of unprecedented 
popular mobilization in the spring of 2002, many Arab pundits joined 
American conservatives in declaring—yet again—the “death of the Arab 
street.” On the other hand, the massive rallies that swept through the 
Arab world in April 2002 unleashed an outburst of exuberance about its 
revival that raised unrealistic expectations. Neither the dismissal nor the 
exuberance captures the complex role played by the “Arab street” in the 
politics of Arab public opinion. Protests played an important role in forc-
ing the new Arab public onto the agenda of Arab states and of the West—
whether massive protests at Cairo University against the invasion of Iraq, 
quietly intense protests against Hosni Mubarak’s standing for a fifth term 
as president, marches of hundreds of thousands of Moroccans to pro-
test the sanctions, tense standoffs between police and marchers intent on 
reaching the Israeli embassy in Amman, or wildcat protests against the 
sanctions in front of the Iraqi embassy in downtown Amman.

As with popular politics throughout the world, the Arab street 
needs to be placed within a wider conception of the Arab public’s po-
litical role (Nabulsi 2003; Chatterjee 2004). The “street” is often in-
voked by actors on all sides: by regimes looking for an excuse not to 
act, and by opposition figures looking for a credible source of influ-
ence. Arab leaders thus invoked their fear of the street instrumentally: 

LYNCH CH 02.indd   73 10/6/05   9:28:28 AM



74 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

“In private discussions with US government officials in late 997 and 
early 998, regional leaders frequently cited public opinion concerns 
to explain their reluctance publicly to support the use of force against 
Iraq, regardless of their distaste for Saddam Husayn” (Alterman 999). 
Opposition politicians with a credible reputation for representing the 
street similarly can influence leaders by threatening popular uprisings. 
For example, Layth Shubaylat, a popular Islamist opposition figure in 
Jordan, warned that “anyone who contemplates Jordan taking part in a 
military offensive against Iraq should take into account the Jordanian 
peoples’ reaction”—again, a warning of a threshold that will provoke 
violent popular reaction.68 This is not so much a public sphere as an 
attempt to leverage the public sphere against state power.

Purposive, strategic protest behavior cannot be reduced to mind-
less rage or crude responses to state provocations. The new Arab public 
has dramatically changed the strategies and the potency of action on 
the “Arab street,” shifting the target of protests and their reach, while 
allowing each protest—no matter how small or swiftly contained at the 
local level—to fit in to a wider Arab narrative of contentious politics 
(Tarrow, Tilly, and McAdam 2002).

Most invocations of the “Arab street” have a Nasserist model in 
mind, one in which mass riots can be summoned through incendiary 
political rhetoric. Arab public discourse has internalized the idea of 
the “Arab street,” using it within its own argumentation as frequently 
as do Western observers. Enthusiasm for the Arab street dates both 
to the anticolonial struggles of the first half of the century and, even 
more, to the rowdy street politics of the Nasser era. Mustafa al-Fiqi 
claims grandly that “the street is in every country the true expression 
of public opinion.”69 Despite all its setbacks and shortcomings, he ar-
gues, the Arab street remains strong and influential—the force behind 
the (first) Intifada and the expression of anger over the sanctions on 
Iraq and the real power that expelled Israel from south Lebanon—and, 
empowered by technological changes sweeping the world, the “street” 
is growing even stronger despite constant affirmations of its death.

Baghat Korany similarly defends the use of the “street” concept 
for making sense of what people really think: “Subway conversations, 
letters to the editor, popular radio and television programs, repeated 
discussions with the oft-cited taxi driver. . . . [The street] is a rough 

LYNCH CH 02.indd   74 10/6/05   9:28:28 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 75

barometer of spontaneous mass reaction in both democracies and 
non-democracies, especially in times of crisis.”70 Ibrahim Hamidi, by 
contrast, despairs that “there is no Arab street that is capable of ex-
pressing itself freely and able to influence government policy in any 
meaningful way.”7 But these should be analytically distinct: the failure 
of the “street” to affect policy says nothing of the actual existence of a 
“street” as an important location for public opinion (Bayat 2003).

The dominant model of the Arab street is as a threshold constraint, 
in which certain acts that violate public opinion on the Arab street 
can trigger violence. Arab leaders need to take into account the likely 
reaction of an inarticulate mass public when formulating their oth-
erwise rational or strategic policies. The street rarely acts, but when 
it does the resulting riots can be devastating and can undermine re-
gime legitimacy for a long time. This threshold model is adopted even 
by those who sympathize with Arab public opinion: “The massive 
waves of protests on the streets of the Arab world shows how wrong 
the Americans were to treat Arab public opinion with such contempt 
and disdain. The Arab public has served notice that there are indeed 
‘red lines’ which the US mediators thought did not exist, or that they 
could ignore.”72 When the New York Times took notice of Arab public 
opinion in the context of war in Afghanistan, it naturally fell back on 
the threshold model: “The street, once all but powerless, has become a 
real force, exposed to more sources of information that repressive gov-
ernments do not control, harder to rein in once inflamed, and more 
susceptible to radical Islam.”73 When analysts posit that “Arab public 
opinion . . . serves as a real constraint on Arab cooperation in schemes 
for the violent removal of Saddam Hussein,” this model can be seen: 
though these leaders allegedly want Saddam gone, they see public sup-
port for his removal as a threshold likely to trigger the street and there-
fore forgo this policy.74

Regardless of the reality of such a threshold, it becomes politically 
real when Arab leaders adjust their behavior based on their antici-
pation of such a reaction. During times of crisis, Arab governments 
demonstrated their own conception of public opinion as a street that 
needed to be contained. Some even complained about the absence of 
demonstrators at times when they hoped to persuade the United States 
to ease its demands for public endorsements of its policies.

LYNCH CH 02.indd   75 10/6/05   9:28:29 AM



76 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

I argue in chapter 4 that the “Arab street” returned to life in 998 
with the protests against an American attack on Iraq in February and 
then against Operation Desert Fox in December. When those protests 
broke out, news coverage emphasized violence, and mobs—all indica-
tive of this conception of a mindless, reactive, violent, irrational public 
opinion. Crucially, the Iraq protests did not come out of the blue, as 
an unpredictable reaction to a direct stimulus. They came after years 
of intense public arguments and a series of highly tense crises covered 
heavily by the emerging new Arab media. Within that public sphere, 
there was much discussion of the role the Arab street should and could 
play, as well as of the fecklessness of Arab leaders. As the crises came 
to a head, a sizable portion of the Arab public had already been closely 
following these public debates and the escalating events. When Arabs 
poured out into the streets they did so not spontaneously or irrational-
ly, but with a consciousness of playing their role in the political drama 
playing out on television screens in unprecedented ways.

What Arabs Talk About

In October 2002 Kanan Makiya complained that “the spectrum un-
fortunately of what it is possible to talk about in Arab politics these 
days runs from Palestine at one end to Palestine at the other with 
no room for the plight of the people of Iraq.”75 Nothing could have 
been further from the truth. In this section I offer an overview of the 
contents of al-Jazeera talk shows as a useful proxy for “Arab political 
conversation.” Al-Jazeera is far from the sole component of the new 
Arab public sphere, but it has been the most influential and the most 
widely viewed. Its talk shows often set the agenda for local arguments 
and debates, as well as reflecting the issues considered important 
among the Arab intellectual elite. And its talk shows have been far 
more free, controversial, live, and uncensored than those of most of 
its competitors.

The analysis draws on a set of 976 episodes of the five most impor-
tant general interest talk shows appearing on al-Jazeera between Janu-
ary 999 and June 2004.76 In later chapters I present more textured 
descriptions of many of these programs, to get beyond the numbers, 

LYNCH CH 02.indd   76 10/6/05   9:28:29 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 77

including chapter 5’s discussion of the live call-in shows on al-Jazeera 
after the fall of Baghdad, an open and uncensored public discussion 
arguably representing the purest public sphere in Arab history.

Before content is examined, the names of the talk shows themselves 
offer interesting insights into the varied meanings and aspirations of 
the new public. Al-Jazeera’s tagline—played between segments and 
repeated endlessly—is, famously, “The opinion . . . and the other opin-
ion” (Al-Rai . . . Wa al-Rai al-Akhr). This slogan is less progressive than 
it might at first glance appear. “The Opinion and the Other Opinion” 
suggests the existence only of two competing, oppositional opinions, 
while also—crucially—suggesting that al-Jazeera’s oppositional “other 
opinion” represents the voice of the people against that of power. Six 
major al-Jazeera talk shows suggest alternative metaphors for what al-
Jazeera does—or might—stand for.

The first discussed here, Sami Haddad’s More Than One Opinion 
[Akthar Min Rai], resembles the station’s tagline, but with one crucial 
difference: rather than indicating an opposition between two discreet 
views, the phrase “more than one opinion” suggests a multiplicity of 
overlapping, contradictory, and potentially reconcilable opinions. But 
although it suggests an Arab public defined by pluralism of views, it 
says nothing about how those views might be reconciled. One might 
be imposed by force, another might be shunned, a third might be 
shouted down, a fourth might be excluded from the debate. Nothing 
about rational critical debate can be inferred from the existence of 
more than one opinion.

The second major program, No Limits [Bila Hadud], conveys the 
determination of the new media to push red lines and shatter taboos. 
During the period under study Ahmed Mansour’s program focused 
more intensely on Palestine than did the other programs, and was far 
more open to anti-Zionist or even anti-Semitic guests and discussions. 
Such a transgressive mission can push in different directions, how-
ever. In the early days of the new Arab public, stultifying government 
control ensured a plethora of red lines preventing discussion of vital 
issues facing the Arab world: democracy, human rights, accountabil-
ity, corruption, women’s rights, and so forth. But as those taboos were 
broken and political dialogue normalized, the transgressive mandate 
of No Limits could easily tip over into sensationalism. The pursuit of 

LYNCH CH 02.indd   77 10/6/05   9:28:29 AM



78 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

graphic war footage, for example—what Mamoun Fandy has called a 
“political pornography”—reflects this transgressive urge.

The third major talk show is Faisal al-Qassem’s The Opposite Direc-
tion [Al-Itijah al-Mu’aks], whose title suggests an orientation toward 
contrarianism, toward controversy for its own sake.77 The Opposite 
Direction sought out polarized views, reveling in pitting opponents 
against one another and urging them toward confrontation with little 
effort to seek reconciliation or common ground. Qassem’s style gener-
ated enormous controversy and resentment among those with whom 
he disagreed, or who felt mistreated in the course of the arguments. 
Tellingly, this program is far and away the most popular—and con-
troversial—political program, not only for al-Jazeera but for the entire 
new Arab public (matched only by the Lebanese reality show Super-
star). That contrarianism, rather than open dialogue, might mark the 
spirit of the new Arab public hints at the priority of political contro-
versy over a commitment to democratic process.

Two other major talk shows, Open Dialogue [Hiwar Maftuh] and 
al-Jazeera’s Platform [Minbar al-Jazeera], go beyond the existence of 
multiple opinions to define a process for their interaction. The phrase 
“open dialogue” suggests a Habermasian commitment to the public 
sphere, to open and free debate among all these multiple positions. 
The format of Open Dialogue, interestingly, differs from that of the 
other four major programs: Ghassan bin Jadu brings a panel of a dozen 
ordinary Arabs into the studio along with his guests, and gives them 
the chance to pose questions and participate in the conversations. Ju-
mana al-Namour introduced the first episode of her program Minbar 
al-Jazeera on June 27, 2002, as “an open arena for dialogue,” which “we 
hope will offer a window to all who hope to hear the interventions 
and opinions of all the followers of al-Jazeera, including the Arab elite, 
which loves to express its positions on Arab issues.”78 These programs 
offer a vision more closely aligned with that of the public sphere. Each 
began broadcasting in mid-2002, suggesting a shift in that direction. 
And they also tended to focus disproportionately on Iraq: during the 
month of April 2003, at the height of the war, virtually all of the other 
talk shows stopped broadcasting, while Minbar al-Jazeera went out 
nightly to discuss the most recent developments in the war—usually 
focusing on viewer calls rather than on in-studio experts.

LYNCH CH 02.indd   78 10/6/05   9:28:30 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 79

Another major al-Jazeera talk show is very different from the first 
five: Sharia and Life [Sharia wa Hayat]. Where the first five programs 
explicitly address a universal Arab public defined by their shared 
identity and shared commitment to a set of common political issues, 
Sharia and Life explicitly addresses those Muslims who wish to make 
Islam central to their lives. While Sharia and Life often touches on po-
litical issues, it also spends considerable time dealing with social and 
religious aspects of Islam—religious interpretation, gender, education. 
The dominant figure on the program, Yusuf al-Qaradawi, has long 
represented a moderate strand of Islamism from within the Muslim 
Brotherhood tradition (see below). Qaradawi’s immense popularity 
again suggests conflicting interpretations: on the one hand, it reinforc-
es the creeping intrusion of Islamism into all aspects of Arab life; on 
the other, Qaradawi has for decades stood strongly against extremism 
and intolerance such as bin Laden’s.

What Gets Discussed?

What gets discussed on these talk shows? They focus overwhelmingly 
on Arab concerns, and if extended to “Arab-Islamic” this focus be-
comes almost universal. Out of the 976 talk shows, only a tiny number 
deal with non-Arab/Islamic issues, and even those issues are often ap-
proached from an Arab perspective. Many of that small set deal with 
scientific or medical developments such as cloning (surprisingly topi-
cal, with at least four programs)—but the debates often invoke Islamic 
views or concerns about Western imperialism. Some attention is given 
to American or European elections, although even there the conversa-
tion often turns quickly to how the outcome will affect Arab concerns. 
As Egyptian analyst Magdi Khalil noted, “the Arab street is cut off 
from the international street in its concerns and its goals—globaliza-
tion, the environment, human rights, unemployment, women’s rights, 
freedom of religion, right to development.”79

Of the “Arab” issues, three dominate. The first two are unsurprising: 
Palestine and Iraq. Palestine is central to Arab conceptions of identity 
and interests, and Palestinian issues have always been primary to Arab 
public discourse. This only increased after the outbreak of the Pales-

LYNCH CH 02.indd   79 10/6/05   9:28:30 AM



tinian uprising in September 2000. As table 2. below shows, Palestin-
ian issues went from 24.6 percent of programming in 999 to over a 
third of all programming in 200 and 2002. Iraq was the second most 
prevalent issue. From 999 to 200, this was a distant second—but 
clearly stood above any other conflict or single issue. In line with the 
American mobilization and then invasion of Iraq, it shot to the top of 
the list of Arab issues of conversation (44 percent in 2003)—but was 
not, even then, the single or exclusive topic of debate.

The third primary axis of argument in these talk shows is the ques-
tion of reform. Almost every election in the Arab or Muslim received 
considerable attention. The intense focus on Iraq in 2003 crowded out 
discussion of a number of elections, however, cutting against the idea 
that the invasion would trigger more democratic discussion in the re-
gion. Among the elections ignored in 2003 were Syria’s March Parlia-
mentary elections, Yemen’s in April, Jordan’s in July, and Oman’s in Oc-
tober. Referenda, the Charter Movement in Bahrain, the closing of the 
Egyptian Labour Party and the Turkish Fadila Party—all were deemed 
worthy of public discussion on one of the five major talk shows. Qatar’s 
decision to postpone Parliamentary elections in 200 did not receive 
coverage, however, strengthening the argument of those critics who 
saw al-Jazeera as a tool of Qatari foreign policy. Beyond specific elec-
tions, broad questions about “democracy and the Arab world,” “the 
Islamist movement and democracy” (Open Dialogue, July 28, 200), 
and “the accountability of rulers” (The Opposite Direction, July 3, 200) 

Table 2.. Number of al-Jazeera Talk Shows Devoted to Palestine and 
Iraq, 999–2003

               Palestine                    Iraq

 Number Percentage Number Percentage
999 33 24.6 3 9.7
2000 39 27.6 4 9.9
200 56 34.4 4 8.6
2002 66 34.6 33 7.3
2003 3 3. 04 44.
Total 225 26 78 20.6

80 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

LYNCH CH 02.indd   80 10/6/05   9:28:30 AM



were routinely posed before and after the American invasion of Iraq. 
As early as August 200 No Limits was debating the implications of 
“Western support for democratic reform in Syria.”

Talk shows routinely took on the most basic foundations of the 
Arab status quo, challenging audiences to question even the most 
sensitive red lines. As Bashir al-Nafii put it, the focus was “not only 
the issue of war or peace with Israel, but how that confrontation re-
veals the wider deficiencies of the existing Arab order.”80 The March 
5, 999, The Opposite Direction asked whether this generation of Ar-
abs might succeed at democracy where their fathers had failed. The 
May 0, 999, More Than One Opinion looked frankly at the Israeli 
elections. The August 3, 999, The Opposite Direction asked how the 
perennial states of emergency in the Arab states could possibly be 
justified. The June 27, 2000, The Opposite Direction asked about the 

Table 2.2. Elections Discussed on al-Jazeera Talk Shows, 999–2004

 Israel January 999
 Algeria January 999
 Israel May 999
 Kuwait June 999
 Tunisia  October 999
 Iran November 999
 Iran  February 2000
 Egypt July 2000
 Lebanon August 2000
 United States November 2000
 Lebanon November 2000
 Israel  February 200
 Iran May 200
 France May 2002
 Algeria May 2002
 Morocco October 2002
 Bahrain October 2002
 Israel January 2003
 Kuwait July 2003
 Mauritania November 2003
 Iran February 2004

The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 8

LYNCH CH 02.indd   81 10/6/05   9:28:31 AM



82 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

commitments of the “new Arab wealthy.” The July 9, 2000, No Limits 
asked about the state of women’s rights in the Arab world. The Janu-
ary , 200, The Opposite Direction asked whether the Palestinian In-
tifada was “a waste of time.” The March 27, 200, The Opposite Direc-
tion looked critically at the Taliban’s destruction of the great Buddha 
statues. The June , 2002, The Opposite Direction mocked the 99.99 
percent electoral victories of Arab presidents. The July , 2002, Min-
bar al-Jazeera took on the spread of AIDS in the Arab world. And, 
most cruelly, the March 7, 2003, The Opposite Direction asked, “why 
have Arabs become the joke of the world?”

Few countries escaped the scrutiny of al-Jazeera’s talk shows, 
although some were covered more heavily than others. Many re-
sponded with considerable hostility to these unusually frank and 
open discussions, considering their airing to be an aggressive act. 
Morocco received considerable attention, in part because of interest 
in the ongoing Western Sahara conflict—and responded as early as 
April 999 by shutting down al-Jazeera’s operations in the country. 
Egypt deported Faisal al-Qassem’s brother, a popular singer. Alge-
ria—with its elections, mass violence, and Berber conflict—was the 
topic of no less than twenty shows; in July 2004 President Bouteflika 
finally responded to attention deemed unwelcome by shutting down 
al-Jazeera’s Algerian offices, and in one remarkable instance cutting 
power to the city of Algiers to prevent citizens from watching a par-
ticularly inflammatory program. Jordan shut down al-Jazeera after 
a guest talked about King Hussein’s long-standing ties to the United 
States and made several uncomplimentary remarks about the late 
monarch.8 Lebanon and the Sudan received a surprising amount of 
attention, again likely because of their turbulent political situations. 
Qatar received little attention, as al-Jazeera’s critics often noted, but 
other small Gulf states such as the UAE and Bahrain received little 
more. Kuwait banned the station for a month in 999 for comments 
critical of the emir by a caller, and closed the al-Jazeera offices in 
November 2002 for being “not objective.”82 Israel attacked al-Jazeera 
in June 2002 for “spreading hatred.” Bahrain criticized al-Jazeera in 
May 2002 for “insulting Bahrain and the Bahraini people.” The Pal-
estinian Authority closed al-Jazeera’s offices in March 200 in protest 
over its coverage. As one witty person suggested at one point, al-

LYNCH CH 02.indd   82 10/6/05   9:28:31 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 83

Jazeera risked becoming the first Arab station to not have offices in 
any Arab country!

Islamist Publics

Contrary to reckless allegations about al-Jazeera’s being some kind of 
“Jihad TV” or “on-line madrassa,” the new Arab public sphere, given 
its ever-greater centrality to Arab public life, actually under-represents 
Islamism. The beautiful, unveiled anchorwomen of al-Jazeera—to say 
nothing of the steamy music video clips of Nancy Ajram, Haifa Wehbe, 
and others that dominated the popular entertainment satellite chan-
nels—profoundly challenged Islamist notions of gender and correct 
behavior (Mernissi 2004). While a thorough examination of Islamist 
public spheres is outside the scope of this book, it is important to rec-
ognize the parallel existence of Islamist publics that are often quite 
distinct from—even insulated from—the mainstream. These Islamist 
publics had their own publications, including mass circulation pam-
phlets, magazines, and newspapers. As Jon Anderson puts it, “ideas 
and issues circulated in intellectuals’ books a generation ago are now 
found in popular chapbooks and on street corner newsstands” (Ander-
son 2003). They also relied on the dissemination of cassette sermons, 
by which popular preachers could reach large audiences. Islamists 
have not generally focused on television, with the recent exception 
of Hezbollah’s al-Manar, preferring to cultivate their own alternative 
media zones. But Islamism has developed its own counterpublic, an 
increasingly pervasive parallel sector with its own language, its own 
terms of reference, and its own priorities.

As Charles Hirschkind (200) argues, this Islamist counterpublic 
has pioneered its own media forms, including very cheap pamphlet 
books and cassette sermons. This Islamist public sphere has shifted 
from a national to a transnational focus over the last two decades, with 
matters of shared concern to Islamists—from Palestine to Chechnya—
becoming central to local political discourses. At another level, infor-
mation technology has scaled up the Islamic umma (community), fa-
cilitating mediated dialogues over the Internet on issues ranging from 
correct Islamic practice to the validity of Osama bin Laden’s invoca-

LYNCH CH 02.indd   83 10/6/05   9:28:31 AM



84 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

tion of jihad (Mandaville 200; Bunt 2003). These electronic networks, 
as with cassette sermons, have transformed the relationship between 
diasporas and homelands, giving substance to the abstract concept of 
an Islamic community (Roy 2004). This new media “opened up new 
spaces of religious contestation where traditional sources of authority 
could be challenged by a wider public,” while at the same time driving 
a kind of “media Islam” or “soundbite Islam” open to political mobili-
zation (Mandaville 200: 70).

Iraq—or more specifically, the suffering of the Iraqi people under 
sanctions—was a key part of this new Islamist counterpublic. This 
did not derive from any sympathy for Saddam Hussein’s regime. Is-
lamists always had a tense and confrontational relationship with his 
Baathist regime because it was explicitly hostile to Islam, especially as 
Iraqi rhetoric cast its war with Iraq as one of defending secular Ara-
bism from the threat of Iranian Islamic fundamentalism. The Muslim 
Brotherhood, which thrived in almost every Arab state, was ruthlessly 
repressed in Iraq. But Iraq nevertheless played a pivotal role in the 
parallel development of Islamist movements in this time period. The 
ongoing sanctions on Iraq provided a crucial unifying theme, as Is-
lamists and Arabists could agree on condemnation of the unjustified 
misery of the Iraqi people.

After the Gulf War, Islamist movements focused their attention on 
the misery of the Iraqi people, without strongly supporting the gov-
ernment of Saddam Hussein. Reports on the suffering of Iraqi chil-
dren and civilians became a regular feature of the Islamist newspapers, 
Web sites, and sermon cassettes circulated throughout the Arab world. 
As demonstrated by Osama bin Laden’s inclusion of the Iraq sanctions 
on his list of major complaints against the United States, Islamist par-
ties raised the suffering of the Iraqi people into a touchstone issue for 
demonstrating Islamic credibility, using transnational and domestic 
networks to spread information and to mobilize in support of the Iraqi 
people. Iraq became a staple in the Islamist mosques, with innumer-
able collections of charitable contributions, books, and clothes for the 
suffering fellow-Muslim people. A more perfect vehicle could scarcely 
be devised: the suffering of an Arab-Muslim people inflicted with the 
cooperation of repressive Arab rulers in the interests of the United 
States and Israel. While this took place outside the mainstream Arab 

LYNCH CH 02.indd   84 10/6/05   9:28:32 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 85

public sphere, it intersected at key points and in ways of clear impor-
tance to the wider questions at hand.

Even as Islamist movements have been thwarted in their bids for 
political power—either through violent means or through electoral 
participation—they have gained increasing influence over the content 
and style of public discourse throughout the Middle East. On the one 
hand, Islamists have developed their own virtually autonomous coun-
terpublics, based in mosques and cassette sermons and an astonishing 
amount of cheaply priced and widely disseminated pamphlet litera-
ture. On the other hand, Islamists have assumed an increasingly hege-
monic role over permissible public argument and speech.

The Egyptian case offers perhaps the most striking—and widely 
noted—example of this Islamist war of position. The Egyptian govern-
ment ceded a great deal of control over media content to the Islamic 
conservatives at al-Azhar University. Over the course of the 990s, a 
conservative Islamic discourse permeated the official Egyptian media, 
casting something of a pall over cinema and television productions. The 
assassination of the secular critic Farag Fuda in 992 seemed to show 
an even darker threat behind the Islamist intolerance of critical dis-
course. The Egyptian state’s antiterrorist offensive in the 990s placed 
even tighter boundaries on acceptable public discourse, ostensibly in 
response to the Islamists but often simply to protect an increasingly in-
tolerant and unpopular regime. Islamists launched cultural offensives 
against novels by, among others, feminist Nawal al-Saadawi (Fall of the 
Idol), Naguib Mahfouz (Geblawi’s Children), Haydar Haydar (A Ban-
quet for Seaweed), and Ahmed al-Shahawi (Wasaya fi Ashiq al-Nisa). 
In 2004 the Egyptian government greatly expanded al-Azhar’s power 
to censor and ban publications.

The problems were not limited to Egypt. In Jordan, which prides it-
self on being pro-Western and tolerant, three journalists from a weekly 
newspaper were arrested in January 2003 for an article deemed insult-
ing to Islam.83 Muslim Brotherhood campaigns against poets Ibrahim 
Nasrallah and Musa al-Hawamdeh for demeaning Islam led to the 
latter’s conviction. Yemeni Islamists campaigned against Muhammad 
Abd al-Mawla’s novel Sanaa: An Open City, with Shaykh Abd al-Majid 
al-Zindani of the Islah party denouncing journalists and defenders of 
the novel as “apostates.”84 Kuwaiti Islamists forced some 300 books to 

LYNCH CH 02.indd   85 10/6/05   9:28:32 AM



86 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

be banned from the November 2000 annual book fair, as well as the 
cancellation of a concert by a popular Lebanese singer, and in 2004 
forced an already conservative minister of information to resign over 
“scandalous” appearances by popular Arab singers. Bahraini Islamists 
sparked a political crisis over the filming of an Arabic version of “Big 
Brother” for the LBC satellite television station.

Too many Islamists have turned their project into a means to close 
down public debate and discourse. Arab and Islamic public spheres 
have witnessed a powerful wave of Islamist efforts to impose censor-
ship of the media, to tightly control the bounds of legitimate public 
discourse, and to threaten, prosecute, or even kill those found to have 
“offended Islam.”

While Islamist discourse has become increasingly dominant in 
national publics, it has been suprisingly less central to the new Arab 
public. Islamist voices are regularly heard, but outside their own 
media outlets they do not occupy a hegemonic position. Yusuf al-
Qaradawi’s hugely popular program on al-Jazeera advances an Is-
lamist understanding of all aspects of life, but it occupies a singularly 
anti-bin Laden position within the realm of intra-Islamist argu-
ment. Al-Arabiya promotes a range of “moderate” Muslim voices 
and routinely criticizes radical Islam. The same can be said of the 
major pan-Arab newspapers. Al-Sharq al-Awsat features a number 
of fierce critics of radical Islamism, while al-Quds al-Arabi’s most 
prominent Islamist writer, Abd al-Wahhab al-Affendi, is a moder-
ate Islamist who has also been fiercely critical of bin Laden.

While sometimes serving al-Qaeda’s media strategy, al-Jazeera and 
the new Arab public sphere are in fact a powerful rival to the radical 
Islamist project. Al-Qaeda and other radical Islamists use the media 
effectively to transmit propaganda, and benefit from the rising anger 
and outrage generated by televised wars and images of Arab suffer-
ing. Al-Qaeda sent tapes to al-Jazeera and al-Arabiya because they 
provided access to a wide audience, and those stations generally aired 
them, for their news value and as a way of attracting audiences. But 
few radical Islamists participate in the talk shows on these stations, 
and few of the hosts sympathized with their agenda. Al-Jazeera and 
the new Arab public exemplified a commitment to public dialogue 
and reason, an insistence on opening all issues to contentious debate 

LYNCH CH 02.indd   86 10/6/05   9:28:32 AM



The Structural Transformation of the Arab Public Sphere 87

that was deeply at odds with the radical Islamist agenda of propagating 
a single, unquestionable truth. For example, when al-Jazeera broad-
cast an exclusive video from al-Qaeda second in command Ayman 
al-Zawahiri in May 2005, it presented it in the form of a dialogue, with 
liberals and moderate Islamists invited to respond point by point to 
Zawahiri’s arguments.

Qaradawi, the most prominent Islamist face of al-Jazeera, was an 
avowed moderate committed to public dialogue and openly antago-
nistic toward bin Laden (Baker 2003; Lynch 2005). Qaradawi drew 
on a powerful but often neglected critical strand of Islamist thought 
that takes dialogue as a foundational point for its social theory and 
practice. These “New Islamist” thinkers hold up a counterfactual ideal 
of hiwar—dialogue—as a preliminary move toward overcoming these 
pervasive failings of Arab public reason. Many of the problems of the 
Islamic world, according to Abd al-Wahhab al-Affendi (2002), can be 
explained by the fact that Islam’s normative commitment to public 
reason has too often been subordinated to politics and the impera-
tives of power. Indeed, the distinctions drawn by New Islamists such 
as Tariq al-Bishri between hiwar and other forms of exchange such 
as jadal [argument] and sira’a fikri [intellectual combat] echo Haber-
mas’s distinction between communicative and strategic action (Baker 
2003: 43). These Islamists have criticized the closed, intolerant neofun-
damentalist Islamism associated with bin Laden’s network.

Qaradawi has long been an outspoken advocate of dialogue: “Is-
lam is a religion of dialogue, and the Quran is at its base a book of 
dialogue.”85 He asserts that “all Muslims believe in dialogue, because 
we are commanded to do so by the Shari’a, and the Quran is full of 
dialogues between the prophets of God and their communities, and 
between God and his slaves, and even between God and the Devil.”86 
He takes to task those “extremists [who] pretend that there are no 
points of agreement between us and the Jews and Christians.” Indeed 
for Qaradawi, the first indication of extremism is “bigotry and intoler-
ance, which make a person obstinately devoted to his own opinions 
and prejudices. . . . Such a person does not allow any opportunity for 
dialogue with others. . . . [This] attitude contradicts the consensus of 
the Islamic community, that what every person says can be totally or 
partly accepted or rejected” (Qaradawi 98/2002: 99).

LYNCH CH 02.indd   87 10/6/05   9:28:33 AM



88 The Structural Transformation of the Arab Public Sphere

But for all his commitment to dialogue, Qaradawi remains intensely 
focused on the ways in which Islamic openness might be exploited by 
a West that “seeks to destroy Arab and Islamic civilization” and to keep 
the Islamic world living in fear of its power.87 Qaradawi may be a dem-
ocrat but he is not a liberal. His fundamental orientations are to the 
social Islam of the Muslim Brotherhood and toward spreading a con-
servative Islamic way of life and way of thinking. While his orientation 
toward dialogue makes him a powerful proponent of a public sphere, 
this should not be misread as a commitment to liberal outcomes. For 
many critics, his pervasive influence on al-Jazeera suggests a wrong 
turn taken by the new Arab public: a turn away from liberalism and 
to something more populist, more conservative, more consumed by 
questions of authenticity and identity.88

LYNCH CH 02.indd   88 10/6/05   9:28:33 AM


