
Chapter 10 
 

The Role of the Media in 
Georgia’s Transition to 
Democracy 
 
Marina Kokashvili 
 
 
 
 
 
Introduction 
 
According to law, Georgia’s media is free. Article 24 of the Constitution 
states that “the mass media is free; censorship is impermissible” and 
that: 

 
citizens of the Republic of Georgia have the right to express, 
distribute, and defend their opinions via any media, and to 
receive information on questions of social and state life … 
Censorship of the press and other media are not permitted.  

 
The media is regulated by the ‘Law on the Press and Other Mass 
Media’, which was first enacted in 1991 and amended several times 
since then. Article 4 of the law stipulates that  

 
the mass media is forbidden to disclose state secrets; to call 
for the overthrow or change of the existing state and social 
system; to propagate war, cruelty, racial, national, or 
religious intolerance; to publish information that could 
contribute to the committing of crimes; to interfere in the 
private lives of citizens; or to infringe on their honour and 
dignity”. 

 
In Georgia, as in other former socialist countries, there has been the 
letter of the law and there has been reality: this Chapter will explore 
both. In doing so we have to bear in mind the concept of a democratic 
media. The notion of a free media and a democratic media have been 
linked, but they have not been the same. Presumably, in well-established 
democracies the media have been conscious of obligations toward 
society and have carried them out in an objective, professional manner. 
We say ‘presumably’ because in Western states much of the media has 
been prone to inform the public about interesting scandals than serious 
economic or political developments. Although there has been a sector 
called the ‘serious media’, politicians and policy makers would not 



immediately agree that this area of journalism has always been 
objective, restrained, and even handed. 

Nonetheless, as to the democratic functions that the media have 
carried out, there have been ideal goals. Most importantly, journalists 
should provide objective and reliable information to society about what 
has happened in the domestic and international arenas. They should also 
hold policy makers and public figures accountable for their actions in the 
public realm; provide citizens with information about political 
candidates and events; be vigilant against corruption practices and 
tendencies; and open communication channels and organise a dialogue 
among the various elements of society concerning everyday problems. 

There is no doubt that Georgia’s mass media have had influence 
in society. With good reason, it has been characterized as an emerging 
“fourth power” since the country’s independence. For the last twelve 
years, Georgian authorities have not escaped crises due to this “fourth 
power”. As the country’s independent media have participated, stage by 
stage, in the democracy-building of the country, the media 
representatives themselves have been shaped, influenced, and 
circumscribed in and by this process. Today, the “fourth power” 
survived inflation, deflation and deliberate diversions; it has had its 
favourites and those who anxiously have waited for disclosures on what 
has taken place in the arena of politics. 
 
Adjusting to Freedom 
 
Georgia’s media was profoundly changed and disoriented by the 
political, economic, and ideological collapse of the Soviet Union, as was 
the media in every other former Soviet Republic. There were great 
similarities in how Georgia’s media developed in a newly independent 
state with what took place in other ones. There also have been 
differences. Georgia, Moldova, and Estonia have had different histories; 
and also had to overcome different problems. Sometimes, by chance, 
they were guided by policy makers with their individual and particular 
approach to problems, Shevardnadze probably being a prominent 
example. However, the media in the countries called transition states 
were placed in similar circumstances. If measurements and evaluations 
were applied to Georgia, they would be drawn from the recent Central 
and East European experience. 

When the once-united and centrally-governed Soviet Union fell 
apart, so did the information space, control mechanisms, and 
government financing, common to all its former republics. On the one 
hand, the mass media became free from the Kremlin dogmas and orders 
from the top. On the other hand, state support - organizational and 
material - collapsed as immediately and visibly as state control. Some 
state broadcasting continued but for the most part Georgia’s journalists, 
in newspapers, on the radio and on TV, were able to write freely and say 
what they wanted. Just as importantly, they were given the possibility to 
carry out journalistic investigations. This was novel to them and required 
not only some experience but considerable psychological reorientation 
as well. The media could do what it had not been empowered to do 



before - uncover and condemn the mighty of this world, shady 
politicians and businessmen engaged in corruption, financial frauds and 
links with criminals. 

Georgia’s new political setting enabled journalists, on the one 
hand, to penetrate in once forbidden spheres and publish the most 
courageous materials. On the other hand, it became possible to launch 
attacks with impunity on prominent persons and to condemn them on the 
pages of newspapers or in broadcasts. Information on plunder of the 
state property on a large scale was made public, including concrete 
names, but, as will be related, legal proceedings by the accused parties, 
who proclaimed their innocence, were seldom initiated the next 
morning, or the next week, or even the next month. Georgia’s 
independent media outlets were quite aggressive in criticizing the 
government and journalists vouchsafed few taboos. But journalists 
usually did not draw a clear line among reporting, analysis, and opinion. 

After the collapse of the Soviet Union, journalists became 
especially aggressive in relation to the Ministry of Internal Affairs. 
Georgia’s police committed many transgressions against the law and not 
the least against individual members of the media. The Ministry of 
Internal Affairs might not have directed such violations, but all too often 
it managed to turn a blind eye toward the perpetrators. The police had 
much to answer for and examples will be given in this Chapter. But 
there has been a perceptible tendency of us-versus-them when it comes 
to the media and the police. During the last few years, the situation has 
not greatly changed, with the journalists on one side, and the police on 
the other, and the journalists taking their case to the public. 

The independent mass media have become aware of the well 
reasoned claims about the enforcement bodies of Georgia. Power 
structures have not been used to any criticism during the last 70 years. 
They have tried to respond to representatives of the mass media with 
physical violence and threats. During the last five years, employees of 
the Ministry of Internal Affairs have abused more than ten journalists. 
Policemen have also destroyed the equipment of journalists, cameras, 
TV cameras, and even broadcast facilities. 
 
The Law 
 
The freedom of the press in Georgia has been guaranteed by the 
Constitutional articles cited in the introduction of this Chapter and by a 
other laws. A “Law on Press and Other Means of Mass Media” was 
accepted in 1991, and amended twice, in 1994 and 1997. A conference 
on media, convoked in Tbilisi in 2004 on legal provisions governing the 
media, reviewed the legal situation of the media. “The legislative basis 
in general has provided for transparency and a competitive environment, 
although in practice legal requirements have not always been fulfilled”, 
one participant concluded. For example, the draft law on the Freedom of 
Press was prepared by leading human-rights nongovernmental 
organizations (NGOs) in Georgia and passed in just one parliamentary 
sitting in 2002. The draft conformed to the Constitution and to 



international standards. However, it was not implemented because of a 
lack of political will.  

The 1999 Law on the Post and Communications transferred the 
regulation of telecommunications licensing to the National Regulatory 
Commission for Communication (NRCC), an autonomous licensing 
commission created in May 2000. In the area of security and defence 
reform, a Law on State Secrets, adopted by the Parliament in September 
1996, provided a list of state secrets developed by the National Security 
Council. The Law encompassed a large area, resembling Soviet 
practices, and could be used as a device to conceal information from the 
media. Public servants who leaked state secrets—and the journalists who 
disseminated them—could be legally held responsible. In practice, 
however, the government was reluctant to use these provisions against 
the media. 

In June 2003, the Parliament added amendments to the Criminal 
Code during the first reading that instituted more severe penalties for 
libel. More importantly, the legal category of “insult” was also 
introduced, which effectively moved defamation cases from civil to 
criminal law. Most public officials chose to pay little heed to negative 
media coverage even when it alleges criminal activity. Occasionally, 
they have used defamation of character charges rather than accusations 
of libel responding to media criticism. In cases of libel, the burden of 
proof stays with the aggrieved party; in defamation cases, the accuser—
in this case the media – must demonstrate the truthfulness of its charges. 

One year later, in June 2004, the Parliament approved a new 
media law to provide for more media freedom. It was enacted to protect 
journalists’ rights by not subjecting the owner of a media company or a 
journalist itself to criminal charges of slander, but rather to civil actions. 
The Parliament also liberalized provisions on disclosing state secrets. 
Under the new law, not the journalist but the individual disclosing the 
secret is held responsible. According to the Independent Association of 
Georgian Journalists (IADJ), the reforms, scheduled to come into effect 
in 2005, have been regarded as marked improvements over the existing 
legislation. However, there has been some criticism concerning the new 
law as well. Mainly, that it was written in a complicated, ambiguous 
language, allowing for different legal interpretations. The new broadcast 
law was drafted with the participation of the broadcast media and NGO 
community. The draft covers the transformation of the state television 
and radio system into public broadcasting stations, due to take place by 
the end of 2005. However, Georgia’s media has worked in accordance 
with the existing legislation. The new laws have yet to come into effect. 
 
A Free Media Market 
 
About 300 print publications have been registered in Georgia, almost ten 
times as many as during Soviet times. 120 newspapers and 25 magazines 
have been published in Tbilisi, the capital of the country. As to the 
private newspapers issued in Tbilisi, in most cases they have been truly 
independent from government control. There are a few key figures that 
have provided financial support such as, a leader of one of the largest 



regions of Georgia, as well as some Ministers and other high-ranking 
persons. In practice, newspapers of all political viewpoints have been 
published: communistic, ultra-nationalistic, ultra-radical, and everything 
in-between. The nongovernmental commercial press has only published 
in the Georgian language. There have been no editions into the 
languages of national minorities. However, there have been TV and 
radio broadcasts in Russian, Armenian, Azerbaijan, Hebrew and Greek. 

Private TV channels in Georgia have been well developed. 
Currently, there are six, but without having the possibility to broadcast 
throughout Georgia. The same has been true for private radio stations. 
For the most part, they are music, FM stations, with little content on 
political and public affairs. There have been two state-sponsored radio 
and TV channels that cover all of Georgia. The state press is small. The 
government periodicals include: “Sakartvelos Respublika” (“Georgian 
Republic”--in Georgian language) and “Svobodnaia Gruzia” (“Free 
Georgia”--in Russian), print laws, governmental chronicles, decrees, 
governmental events and political rearrangements. Although Georgian 
law has not provided for preferential legal treatment of state-owned 
media, these outlets have had better access to information and 
accreditation than private outlets. 

Until 2003, the major electronic media had been controlled by 
the government. Until then, the first and second TV channels were the 
only electronic broadcasting organisations with nationwide coverage. 
However, after the “Rose Revolution”, the first TV channel became a 
public broadcasting station. In the 1990’s, the privately owned Rustavi-2 
became a competitor to state broadcasting owned television. It 
broadcasted mainly within Tbilisi but its news programming was 
rebroadcasted through local partner companies. In 2003, two new TV 
channels were launched by two financial groups—Imedi-TV, started by 
Badri Patarkatsishvili, a Georgian former oligarch and Mze, owned by a 
banker named Vano Chkhartishvili. Both TV stations were established 
in time to influence the 2003 elections, but neither could effectively 
compete in ratings with Rustavi-2. 

Because of the growing popularity of the private broadcasters, 
government television introduced somewhat wider coverage, but largely 
continued to function as outlets for official views. Despite political 
preferences, the private broadcasters provided for a somewhat more 
balanced coverage of political events and brought attention to a variety 
of political views. However, before the Parliamentary elections of 2003 
and especially during the ‘Rose Revolution’ Rustavi-2 openly supported 
the opposition. 

At the end of 2003, a nation-wide radio broadcast appeared by a 
FM radio station “Imedi”, also owned by Patarkatsishvili. Initially, 
broadcasts only covered the two large cities, Tbilisi and Batumi. Today, 
its broadcast covers approximately 70 percent of Georgia’s territory and 
intends to reach its full territory. "Imedi" had been the only FM station 
with information programmes instead of music. Although it has not 
attracted a large audience in Tbilisi, it has the capability to become 
influential countrywide, where due to power problems TV broadcasting 
is very unstable, which increased the importance of radio. 



Georgia has had more foreign news agencies than any other 
Republic of the former Soviet Union, with the exception of Russia. Here 
some agencies and representatives of the mass media located in Georgia: 
ORT, RTR, NTV, ИТАР-TASS, “Interfax”, “Maiak” (Lighthouse), “the 
Moscow news”, “Pravda” (Truth), “Komsomolskaia Pravda” (the 
Komsomol truth), “Obschaia Gazeta” (the General newspaper), “Trud” 
(Work), “Nezavisimaia Gazeta” (the Independent newspaper), “Kievskie 
Vedomosti” (the Kiev News), “Respublika Armenia” (Republic of 
Armenia), “Associated Press” (as TV, as well as information service), 
“Reuters” (as TV, as well as information service), WTN, “France Press”, 
EFE Agency, BBC, “New York Times”, and others. 

There have been news agencies with good reputations—with 
some exceptions. For example, one of the most popular agencies has 
been influenced due to financial investments by leading persons who, 
recently sided with the opposition, largely because Shevardnadze’s 
policies conflicted with their interests. On 1 January 2004, a Georgian-
Russian project named “News – Georgia” was successfully launched. Its 
purpose has been to improve the flow of information to the public of 
Russia and other CIS countries on events in Georgia, and to provide the 
population of Georgia with a full picture of events in Russia. 

Georgia’s integration into the web community has taken place 
and electronic media versions have become available. By 1999, the 
Internet was no longer something new and strange in Tbilisi and other 
large cities of Georgia. In other regions the Internet has only been 
accessible through long distance telephone because the 
electrocommunication infrastructure has been poorly developed. Many 
print media editions have created their websites. News agencies and 
English-speaking editions have tried to distribute their information 
through the Internet (“Georgia Times” - www.sanet.ge/gtze). The 
websites have also included Russian language newspapers: “Svobodnaia 
Gruzia” (Free Georgia) and “Vecherni Tbilisi” (Evening Tbilisi). The 
government has not impeded access to the Internet and therefore the 
number of users has grown steadily. However, the majority of the public 
still cannot afford Internet access and many regions lack service 
providers. 

Georgian-speaking newspapers have not been actively engaged 
in Internet-publishing. Apart from insufficient financing, the difficulty 
has been the absence of a standard coding for the unique Georgian 
alphabet and symbols. A project to resolve this problem has been 
underway by a nongovernmental organization called “Open Text” 
(www.opentext.org.ge) and has been financed by fund Eurasia. Within 
the framework of the project, a computer archive of the Georgian press 
has been created with access through the Internet. 
 
The Free Media Market and Consequences 
 
Taken as a whole, Georgia’s media outlets, electronic and printed, 
central and regional, have been numerous, but they have competed in a 
limited market. The rapid development and fragmentation of the mass 
media has been typical for all countries of the post-Soviet space. As the 



mass media needed to reorient itself politically, it had to overcome a 
plethora of unanticipated economic problems. In the first years of 
democratic reforms, an inflow of foreign funds financed many of the 
publications. But throughout the last five or six years, the financing of 
separate printed editions has practically stopped. In the end, a sudden 
transition to chaotic economic circumstances and an increase in the 
number of the mass media have led, directly and evenly, to the 
enhancement of overall political pluralism. 

The media have had limited sources of income. For most 
newspapers, 80 to 90 percent of the income has originated from copy 
sales. The majority of the newspapers have not benefited from a large 
circulation. The highest circulation for Georgia has ranged from 25 to 30 
thousand, but only concerns weekly journals. As to other revenues for 
the media, the income from advertising has been small, external grants 
have been rare, and there has been shadowy financing, not frequent but 
not unknown. The advertising market has been small and 
underdeveloped, and businesses have been hesitant to advertise due to 
fear of getting the attention of the tax authorities. 

The tax legislation has made life difficult for the majority of the 
mass media. Georgia counts 22 forms of taxes, and the media has not 
been exempt from them. The Georgian media outlets have been 
considered as any other business enterprise, and market entries and tax 
structures have been similar to those of other businesses. The print 
media has enjoyed slightly preferential tax benefits through an 
exemption from the Value-Added Tax (VAT) for printing and 
distribution, but have been fully taxed on imports. 

As a consequence, at many media outlets, the salaries have been 
meagre, the employment uncertain, and the working conditions modest 
at best, although television journalists tend to have earned a bit more 
than the ones working in the print media. These conditions have 
compelled some experienced journalists to leave their professions. Some 
publications and channels have been under the protection of certain 
financial and political groups. Naturally, they have been obliged to 
comply with the desires of their finaciers. Financing can be both general 
and specific--for overall editorial policies and for particular articles. 
Some journalists and editors have accepted bribes for reporting, as well 
as not reporting, certain stories. Recently, there has been a tendency for 
businessmen and entrepreneurs to become the official owners of the 
media. 

“Due to the falling circulation numbers and a highly 
unfavourable taxation system, the general environment for the print 
media in Georgia drastically degenerated”, concluded a Georgian expert 
in an internationally organized study: 
 

Today the only media outlets that can survive are part of 
larger corporations and are run by people who can afford to 
invest vast amounts of money in the media without taking 
the outlets capacity for sustainable development into 
consideration. 

 



A somewhat disreputable businessman, Badri Patarkatsishvili, in 2002 
and 2003, invested into the media market, gaining control over some of 
the leading print editions and the broadcasting company “Imedi”. 
 
The Political Consequences 
 
The market forces it would seem, should determine who can continue to 
compete and who drops out of the contest. The media has been battered 
by the powerful unregulated market mechanisms on the one hand, and 
constrained by government regulations and illicit influences on the other 
hand. The market economy of Georgia has remained unsettled; many of 
the new newspapers and magazines have attempted to emulate what 
succeeds in profit terms. A majority of the print publications have 
struggled to find readers and thus have lowered their standards to that of 
a sensationalistic or yellow press. Journalists and experts allege that 
there have been frequent instances of “commissioned journalism”, when 
political and economic interest groups have paid to discredit their 
opponents and competitors, which has added to the contentious tone in 
the media. Politically frustrated and entertainment-driven audiences, 
desiring more drama and TV shows, have been an influential motivation 
behind the transformation of the media sector not just in Georgia, but in 
the entire region. 

Observers say that the mass media of Georgia have followed the 
principle of sensationalism in politics. A political leader from Abkhazia 
described the following experience: “The mass media in Georgia has 
determined the public opinion to a greater extent, and it has dealt with 
certain events and completely ignored others”. After having issued the 
first part of our research concerning the means of settlement of the 
Abkhazian conflict, I visited “Rustavi-2”, and other bodies of the TV 
and press. I provided them with the following information: Nadareishvili 
and his group convinced the population that there is no other solution of 
the Abkhazian problem, except for a military one. We believe that the 
majority of the population supports a peaceful settlement of the issue. 
This should help reasonable thought. Should not this information be 
provided to the population? I have proposed to arrange a discussion, to 
compare both points of view, to find out what the different arguments 
are. In vain! ... I got the impression that the mass media perceives a 
violent solution of the problem as newsworthy, because it falls in line 
with commercial needs. In their opinion, a peace process would not 
nearly contain as much dynamism as would a military one, or just the 
talk about it. From the point of view of the mass media, sensations are 
commercially more valuable. 

Thus many media outlets have accepted contributions from 
businesses and political groups in order to survive. The media has found 
it difficult to adjust to the confusing economic, social, and political 
realities in Central and Eastern Europe, and there has been more chaos in 
Georgia than in most other countries. The rapid and uncontrolled 
privatisation of most media resources (notably in Russia) during the 
mid-1990s, has led to the penetration of former nomenklatura and new 
oligarchy interests into public radio and television. This has allowed 



various nationalistic and populist leaders to voice their propaganda with 
the help of recently-privatised broadcast companies. Under such 
conditions, the ongoing transformation of the political system may be 
perceived as entertainment, where personal appearances and extravagant 
behaviour portrayed by the media matter more than political ideals and 
affiliations to social or political issues. 

The newspaper GT interviewed one of the leading political 
persons of the country. Two years ago, he was considered the right hand 
of President Shevardnadze. It was the interviewees wish not to be 
identified. “As a politician, I am able to say that the Georgian mass 
media has been guided by certain political groups”. It is difficult to 
indicate the basic causes for this tendency, though it is likely, that it is 
caused by the fact that the press has demanded constant subsidizing. 
Politicians, especially before elections, do not spare means for the mass 
media. A study has already indicated that typically in Georgia, the media 
outlets materialize before elections, and often disappear after the end of 
the polling. 
 
The Time of Shevardnadze 
 
A survey Nations in Transit evaluated Georgia’s media situation as 
Shevardnadze’s time in power was coming to an end. 
 

The Media legislation has been mainly liberal. Independent 
newspapers have fully dominated the print market. 
Independent TV and radio companies have dominated the 
airwaves in the capital and have increasingly competed 
with state-run broadcasting in the provinces. The 
competition by independent broadcasters has forced state-
run TV to make its programming somewhat more 
pluralistic, but it has continued to serve as an outlet for 
government propaganda. There has been no state 
censorship of the independent media. The programming 
content of the independent media has been pluralistic but 
often skewed by the interests of specific oligarchic groups. 
Outside the capital, journalists have often been intimidated 
by the government. In 2003, the government’s attitude 
toward the media grew more hostile but did not effectively 
curb the freedom of the media; indeed, media pluralism has 
actually increased. 

 
Shevardnadze himself gave public praise to the freedom of the media 
and, of course, to the public condemnation of corruption.  
 

One of the big achievements of democracy in Georgia has 
been the independent mass-media. I am the President of the 
country, the guarantor of the Constitution and democracy, 
and I shall not allow that anybody puts pressure upon the 
mass media. 

 



Shevardnadze said this to the Parliament before the elections in 1999. 
Generally, when the mass media held charges against the politicians in 
power, there never was much reaction from the official side. 
Shevardnadze, notably, would not publicly respond or criticize them. 
Evidently, the tactic was to ignore specific criticism. There were 
instances of media representatives being harassed or attacked, but no 
persistent, concerted persecution campaign against them took place. 
However, as the government’s popularity diminished, leading officials, 
including the President, became noticeably hostile toward the media and 
called for smore restrictive legislation. In October 2001, a raid by the 
Ministry of Security at the Rustavi-2 TV broadcasting station (for 
alleged tax evasion) triggered large demonstrations and led to the 
dismissal of the entire cabinet and the resignation of the Speaker of 
Parliament. 

Georgian officials have seldom gone to court, even if speculative 
accusations were published against them. When legal proceedings were 
initiated, the courts tended to be lenient or favourable towards the media, 
either acquitting the accused or having them pay minimal sums, not the 
large amounts asked for by the plaintiffs. However, in 2003, the 
television station Rustavi-2, which had become a major Shevardnadze 
critic, was targeted by a broad government campaign for harassment and 
discreditation. A court imposed a penalty of 1 million GEL (some USD 
475,000) on it, for defaming Akaki Chkhaidze, head of the State 
Railways Department. Chkaidze was a strong political ally of 
Shevardnadze and known as ‘the main cashier’ of the Shevardnadze 
family. The huge fine would have forced the station into bankruptcy, but 
as the result of an appeal the amount was greatly reduced. (Shortly after 
the Rose Revolution, Chkaidze was charged with corrupt practices and 
detained by the authorities). 

During the years of Shevardnadze, the Georgian political 
spectrum of the mass media tended to gravitate towards two political 
poles, towards the legislative and executive authority. The legislative 
authority perceptibly enjoyed more sympathy of the mass media. 
Journalists and analysts tended to focus their criticism on the executive 
authority. It has been alleged that here was a time when many political 
editors wrote articles in a private office of the Deputy Press Secretary of 
the Parliament, Eteri Maisashvili. Thus, a certain climate of politics was 
created with the assistance of the Parliament of Georgia. Georgia’s 
public has gotten used to the newspaper and TV styles. For many of 
them, which group supports which media outlet was (and still is) taken 
for granted. Of course, there have also been exceptions; some companies 
have tried to maintain objectivity. But, unfortunately, their financial 
situation and circulation have not allowed for dissemination and public 
influence; therefore, they have not been able to alter the public tenor of 
the country’s media. 

As Horchilava Vakhtang, the Editor-in-Chief of the newspaper 
“Martali Gazeti”, described the media’s situation: 
 

“I believe that the freedom of speech in Georgia has not 
been oppressed during the last twelve years. Some editions 



intend to please certain groups. According to a saying, he 
who pays the piper calls the tune. Perhaps, it has been too 
much to expect objectivity and adherence to principles 
from journalists who have not received their salary for 
several months. If the economic situation in the country 
improves, then fully independent publications will appear”. 

 
The Rose Revolution 
 
Georgia spent most of 2003 anticipating the November elections, which 
were widely viewed as the only means available for bringing about long-
desired reforms. Georgian media outlets had become deeply engaged in 
the political events, often abandoning the role of a neutral observer and 
becoming partisan participants. Opposition leaders extensively used the 
television as a means to gather the political support. The broadcasting 
company “Rustavi 2” openly supported the opposition. Before and after 
the Presidential and Parliamentary elections, almost all media outlets 
revealed political allegiances or external guiding hands. This went on 
well after the revolution. The intense focus of attention and the 
immediacy of coverage of events produced a massive public response 
and an impact on the political outcome. 

With the elections approaching, the Georgian government 
became more repressive toward the media. Abuses and attacks on 
journalists and media outlets increased in frequency, while the 
government tried to restrict the freedom of the media with legislative 
efforts. The Central Election Commission proposed to ban broadcasts of 
political debates 50 days before the election day. Also, during the 
election year, three new broadcasters were launched—TV Imedi, TV 
Mze, and TV 202. The competition for viewers and scarce advertising 
revenue immediately increased. These stations were ostensibly created 
to shape the public discourse prior to the elections. It has been observed 
in Georgia that media outlets materialize before the elections, and often 
disappear after the end of the polling. 

As the Presidential and Parliamentary elections from January to 
March were under way, the presence of a huge number of foreign 
journalists was recorded. In total, more than 250 journalists covered the 
Presidential elections. According to “Mtavari Gazeti” and estimates of 
the international observers, the work of the Georgian mass media left 
much to be desired. International experts noted that in the print and 
electronic media, attention was predominantly focused on Mikhail 
Saakashvili.  

Basically, the most popular TV channels covered their favourite 
part of the elections. In most cases, the information provided was 
positive: 27 per cent of the broadcasting time of popular TV channels 
was devoted to Saakashvili. International observers also noticed that the 
Georgian press devoted the majority of articles to Saakashvili, although 
they were offered a wider spectrum of political views. The TV of 
Adjaria, however, devoted 73 percent of its broadcasting time to the 
Party “Agordzineba” (Revival). A subsequent report stated that the TV 
channel “Imedi” covered the elections most evenly. That trend was 



shared by channels on the other side of the political spectrum. Imedi and 
Mze television, established shortly before the elections, had distinct pro-
government programming which was praised by Shevardnadze. He 
compared them favourably to the state-owned Channel 1 which, 
according to the incumbent, did not adequately present the 
Government’s position. “One television channel -- at least one -- ought 
to work for the benefit of the state”, Shevardnadze complained. 

An increasing political militancy of Georgia's television channels 
was clearly obvious on the eve of the elections. “We witnessed the 
transformation of Rustavi-2 into a political party”, commented the 
Western radio station Radio Liberty. “All state independent channels 
tried to maintain the level of pluralism to some extent by giving voice to 
various forces”, said Ghia Nodia, a political commentator, “not 
managing, though, to hide their personal sympathies for one or the other 
political force”. During the last days of the opposition, the leader of the 
revolution movement, Saakashvili, blocked the building of the state 
television Channel 1 and demanded that the events at the House of the 
Government were to be broadcasted live. 

After the elections, an observer study wrote that the “Georgian 
media outlets became so involved in the political process that they 
almost abandoned the traditional role of a neutral observer. Opposition 
leaders used television extensively as a tool to rally the public. The real-
time coverage of events had an enormous impact on the political 
outcome. In the pre- and post-election period, almost all media outlets 
demonstrated their political alliances, and this continued well after the 
end of the revolution”. 
 
Retrospect and Prospect 
 
A major challenge the Georgian media faced was to regain credibility 
that declined during the revolution. This decline has been indicated by a 
drop in audiences and readership numbers. To regain lost popularity, 
media businesses will have to distance themselves from the chaos of the 
transition period—a difficult task given the emotional attachment many 
journalists have to the political groups swept into power by the 
revolution. The mass media of Georgia understood that after the Rose 
Revolution it was in the midst of a new stage of development. Looking 
at what had taken place before and what could be anticipated, journalists 
had mixed feelings. 

Inga Grigolia, the leading journalist of the broadcasting company 
“Mze” (Sun) said: 
 

I think there are no grounds to be afraid of oppressions of 
the mass media in Georgia. Recent events have shown that 
the mass media possesses real power. And journalists will 
not easily give this power away for a quiet and comfortable 
life. 

 
Eka Khoperia, the presenter of the analytical program on a TV channel 
“Rustavi – 2” believed that: 



 
Ffreedom of speech – the biggest achievement of 
democracy in Georgia. I think that journalists really 
influence the formation of public opinion. With the new 
authority, the situation regarding freedom of speech, at 
least as it seems to me, will not change. On the contrary, 
the professional level will be raised. 
 

Zaza Abzianidze, the editor of the newspaper “Literary Georgia” stated:  
 

I do not think that the situation in Georgia can be named as 
freedom of speech. The “printed word” should have a 
certain value. Investigations of journalists resemble a voice 
in the wilderness. The economic situation in Georgia has 
practically destroyed the non-commercial journalism. 
There really have been no publications focused on the 
development of an intellectual potential. 

 
Gutniashvili Lali, the editor of the newspaper “Kviris Palitra” 
commented:  
 

I do not remember a case when an inappropriate reaction 
on this or that revelatory article has followed from the part 
of authorities. Neither do I remember calls from the top, 
nor threats directed at journalists. I think that journalists in 
Georgia are entirely free--they can choose a theme, find the 
necessary facts and publish them. The problem is that the 
authorities do not respond to revelations made by 
journalists. I hope, with the arrival of new authorities, this 
situation will change, and a statement of a journalist will 
find value again. 

 
After the Revolution 
 
The news media had hopes that Georgia would open the road for a 
greater press after the journalist played a key role in the “Rose 
Revolution”, but many journalists turned out to be disappointed. The 
television news coverage usually follows the lead of the new 
government. Only a month after Saakashvili came to power, Rustavi-2 
cancelled the political talk show “Nochnoi Kurier” (Night Courier). 
Although Rustavi-2 had been Saakashvili’s major supporter, 
broadcasting opposition protests giving its airtime to government critics, 
and openly celebrating the opposition’s victory, it continued its 
independent and critical stance toward the new government and 
evidently suffered for it. 

The station’s owners claimed that the program needed to be 
reorganised to compete in the new media. Rustavi-2's main creditor was 
the state. When the government agreed to postpone Rustavi-2's 2004 
debt payments, the station continued broadcasts in a different vein. 
Political talk shows on other leading television stations—including state 



television and the independent channels Imedi and Mze—were also 
taken off the air, with executives citing the need to restructure programs 
to fit post-revolution realities. While no overt government pressure was 
reported in the programming changes, media analysts and opposition-
party members were dismayed at the disappearance of television talk 
shows and feared that it might have been due to indirect political and 
financial influences. 

The Saakashvili government began an aggressive and very public 
campaign against corruption, singling out high-ranking Shevardnadze 
officials which received public support. The government also used it 
against independent and opposition media outlets. The case that drew 
most of the attention was the fate of the television station Iberiya, owned 
by the business conglomerate Omega. The Prosecutor General ordered a 
raid against Omega in February during a tax-evasion probe, but police 
took over Iberiya facilities as well and then authorities suspended it for 
four months. When the station went back on air, its format had been 
fundamentally changed, from a predominantly news to entertainment 
programmes. The raid and its effect on Iberiya “rose serious concerns” 
about free expression, the Georgian Ombudsman, Teimuzad Lombadze, 
said. The financial police raided the offices of The Georgian Times, an 
English-language weekly, that had published a series of articles 
questioning how Tbilisi's chief prosecutor had acquired some properties. 

While there were no physical attacks on media representatives, 
state tax authorities occasionally harassed independent newspapers and 
television stations. Journalists claimed that they were vulnerable to 
official pressure from authorities, as well as from businesses and societal 
elements. Business enterprises would not dare to advertise in media 
outlets criticizing the Government, because they were afraid of 
retaliation. If, compared to 2003, physical harassment of the media 
decreased, self-censorship increased. Under the new government, the 
media continued to operate relatively free. However, in early 2004, there 
were concerns that the diversity of the media was being significantly 
reduced since most of the media formerly connected to the opposition 
now supported the government, leaving only very few outlets that did 
not have a pro-governmental orientation. 

Although most journalists had regular access to government 
officials and agencies, a few government officials denied journalists 
access to public briefings. For example, the Minister of Interior 
temporarily denied the television station Kavkasia access to the Ministry 
and to his public briefings. The mayor of Poti prohibited television 
cameras during public briefings and effectively blocked interviews of 
local government officials. Later, the mayor was arrested based on 
unrelated charges. The Government also used financial pressures to 
influence media outlets and sometimes sent financial tax investigators to 
investigate critical journals. 
 
Conclusion 
 
We have been able to evaluate the development and the situation of 
Georgia’s media in a wider context. In transition countries, the role of 



the mass media is often assessed alongside that of parliaments, 
executives, political parties and non-governmental organizations. The 
media can have an influence in politics. These opportunities for the 
media to influence the political climate have appeared as a result of the 
uncertain role of political parties and the slow emergence of a civil 
society. The media have been intermediaries between state elites and 
citizens. Although it has been hard to quantify the direct impact of media 
on political behaviour and decision-making processes, it has been clear 
that the media fills important gaps in social and political communication, 
serving as a powerful factor of consolidation of democracy. However, 
such a role can be fully and effectively exercised by a free, powerful, 
and democratic media. 

Is Georgia’s media free? We have referred to the findings of an 
international organization, Reporters Sans Frontiers. It has issued annual 
reports on the freedom of media worldwide. It has recorded every kind 
of violation directly affecting journalists and news media--censorship, 
confiscation of issues, searches and harassment, threats and physical 
attacks. The assessment has been made by people who have a thorough 
knowledge of the state of press freedom in a country: local journalists, 
foreign reporters, legal experts, and regional specialists. It has taken 
account of the legal and judicial situation affecting the news media (such 
as the penalties for press offences, the existence of a state monopoly in 
certain areas and the existence of a regulatory body) and the behaviour 
of the authorities towards the state-owned news media and international 
press. However, no attempt has been made to evaluate the quality of the 
news content or editorial policy. Only the freedom of press has been 
assessed, not how it is used--for the better or worse. How has Georgia 
fared in a worldwide comparison? In the Report issued in 2003, Georgia 
was in the 73rd place--with the Dominican Republic just above it and 
Mexico immediately below. The Ukraine was ranked 132nd and Russia 
148th. A year later, in October 2004, Reporters Sans Frontiers ranked 
Georgia as 94th noting, however, that the decline was largely due to 
press freedom violations in Adzhara and Abkhazia.  

Is Georgia’s media powerful? On occasions, it has possessed 
much power. Perhaps it reached its highest point on the day when 
Shevardnadze was compelled to relinquish office. But the power rose to 
a high level because of immediate circumstances—public excitement 
surrounding controversial elections. The direction of power was seldom 
decided upon in editorial offices, as generally is the practice in 
established democracies. Often, the direction was given by business and 
political interests—which also has been known to happen in the same 
established democracies, but without the powerful impact as in Georgia. 

Is Georgia’s media democratic? Again, here one should consider 
it in the context of the region: Central and Eastern Europe and the 
Southern Caucasus. On the one hand, observers have said that the mass 
media of Georgia, in contrast to the fourth estate of Armenia and 
Azerbaijan, have come closest to the democratic standards. On the other 
hand, both a decrease in professionalism and chaos have been 
mentioned. The opinions of Georgian journalists themselves concerning 
freedom of speech have differed. Journalists—as well as media readers, 



viewers and listeners—have spoken of a necessity to improve the 
professionalism of journalists, and to develop and ratify journalistic 
ethical standards. Commonly, media representatives, editors and 
journalists of the print and electronic media, have been aware of the 
issue of media and democracy. In March 2004, a meeting organized by 
Internews Georgia, Georgian Young Lawyers’ Association and Trade-
Industry Chamber of Georgia brought together mass media managers 
and representatives. The main theme was the performance of Georgian 
TV stations during the “Rose Revolution” with a key question: “Who do 
the TV stations serve – governments, owners or the public”? The main 
problems of Georgia’s mass media have been the financial dependency 
and excessive commitment to the new leadership of the country. “We 
believe the new leadership of Georgia is able to drag the country out of 
the crisis, but the journalists shouldn’t forget about objectivity, it’s 
always necessary to reflect the opinions of the opposing side. If a 
journalist does not fulfil that task and if he or she will not be a bit critical 
towards the government – we’ll get a worse result” concluded Genadi 
Uchumbegashvili, Director of the Tbilisi Bureau of Internews. 


